text_structure.xml
75.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Otwieram posiedzenie Komisji. Porządek dzienny został państwu dostarczony. Czy są do niego jakieś uwagi? Nie stwierdzam. Chciałbym zaproponować następującą zmianę. Otóż w pierwszym punkcie porządku obrad rozpatrzylibyśmy informację na temat głównych problemów w działalności Polskiego Towarzystwa Schronisk Młodzieżowych, natomiast dopiero w drugim punkcie - o ile Komisja uzna, że jest to możliwe - rozpatrzymy informację na temat polityki podatkowej państwa wobec branży turystycznej. W trzecim punkcie rozpatrzymy sprawy bieżące.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Proponowana przeze mnie zmiana jest związana z nieobecnością przedstawiciela rządu, przynajmniej w randze podsekretarza stanu. Jego obecność jest niezbędna przy rozpatrywaniu punktu związanego z polityką podatkową państwa.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Obecnie chciałbym zapytać państwa, czy są uwagi do porządku dziennego po zaproponowanych przeze mnie zmianach?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselZygmuntRatman">Podczas posiedzenia naszej Komisji w dniu 2 września br. rozpatrywaliśmy informację na temat realizacji reformy oświatowej przez samorządy. Z wypowiedzi dyrektora departamentu Ministerstwa Edukacji Narodowej wysnułem wniosek, że wobec faktu, iż w szkołach podstawowych na poziomie klas 1-3 nauczanie będzie realizowane w blokach tematycznych, niestety, może dojść do naruszenia przepisów ustawy o kulturze fizycznej, a konkretnie zapisu stanowiącego o trzech godzinach wychowania fizycznego w szkole.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselZygmuntRatman">W związku z tym proponuję, żeby nasza Komisja przygotowała dezyderat do ministra edukacji narodowej z zapytaniem o miejsce wychowania fizycznego w tych blokach tematycznych. Może bowiem dojść do sytuacji, że w jakiejś szkole grono pedagogiczne nie będzie predysponowane do prowadzenia zajęć wf., w związku z czym ustawowe trzy godziny nie będą realizowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Czy ktoś z państwa jest przeciwny wnioskowi zgłoszonemu przez pana posła Zygmunta Ratmana? Nie stwierdzam. W związku z tym proszę, by panowie posłowie Zygmunt Ratman, Józef Bergier oraz Adam Żyliński przygotowali projekt dezyderatu na następne posiedzenie Komisji. Czy jest zgoda panów posłów? Nie stwierdzam sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Obecnie rozpatrzymy informację na temat głównych problemów w działalności Polskiego Towarzystwa Schronisk Młodzieżowych. Otrzymaliśmy przed posiedzeniem materiał przygotowany przez Towarzystwo, a w dniu dzisiejszym otrzymaliśmy również materiał przygotowany przez resort edukacji.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Uprzejmie proszę o zabranie głosu pana prezesa Henryka Gołębiewskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrezesZarzaduGlownegoPolskiegoTowarzystwaSchroniskMlodziezowychHenrykGolebiewski">Na wstępie pragnę bardzo serdecznie podziękować za wprowadzenie zagadnień związanych z naszą działalnością do porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia. Czynię to w imieniu towarzyszących mi przedstawicieli Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Schronisk Młodzieżowych, skarbnika, pana Eugeniusza Buśko oraz dyrektora generalnego, pana Marka Szpechta. Nasze Towarzystwo liczy 180 tys. członków i pragnę podkreślić, że to członkostwo jest możliwe bez ograniczeń wiekowych. Mówię o tym, ponieważ często błędnie interpretuje się naszą nazwę, sądząc, że skoro "Młodzieżowych", to członkami Towarzystwa może być tylko młodzież. Wyjaśniam, że 3/4 naszych członków to młodzież szkolna i studencka, natomiast pozostałych określa się mianem seniorów.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PrezesZarzaduGlownegoPolskiegoTowarzystwaSchroniskMlodziezowychHenrykGolebiewski">Pozwoliliśmy sobie zamieścić w naszym materiale możliwie syntetyczne informacje o rodowodzie naszego Towarzystwa. Pragnę podkreślić, że jako PTSM jesteśmy współtwórcą Światowej Federacji Schronisk Młodzieżowych, a nasze legitymacje są honorowane w 73 krajach członkowskich.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PrezesZarzaduGlownegoPolskiegoTowarzystwaSchroniskMlodziezowychHenrykGolebiewski">Jesteśmy tymi, którzy oferują turystykę tanią i cieszy się ona bardzo dużym zainteresowaniem. Przykładem je dokumentującym jest informacja, że w ubiegłym roku udzieliliśmy 1,5 mln noclegów.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PrezesZarzaduGlownegoPolskiegoTowarzystwaSchroniskMlodziezowychHenrykGolebiewski">Z przyjemnością podkreślam, że w ostatnich latach nasza oferta spotykała się z coraz większym zainteresowaniem młodzieży z zagranicy. Dotyczy to szczególnie naszych schronisk w Warszawie, Krakowie, Zakopanem, Gdańsku, Poznaniu, a także w innych miejscowościach. Cieszymy się, że zainteresowanie to ma tak duży wymiar.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PrezesZarzaduGlownegoPolskiegoTowarzystwaSchroniskMlodziezowychHenrykGolebiewski">W naszym materiale prezentujemy również pewne zatroskanie, o którego źródłach mówimy w części materiału dotyczącej nakładów finansowych. Z pewną dozą zazdrości przytaczamy przykłady tego, co ma miejsce za naszą zachodnią granicą. To właśnie w Niemczech powstała idea schronisk młodzieżowych i obecnie diametralnie inaczej patrzy się tam na ich rozwój.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PrezesZarzaduGlownegoPolskiegoTowarzystwaSchroniskMlodziezowychHenrykGolebiewski">Jako Towarzystwo z dużym mozołem staramy się rozwijać nasze obiekty. By nie być gołosłownym wyeksponuję fakt oddania do użytku bardzo oczekiwanego, zmodernizowanego obiektu w Zakopanem. Udało nam się również zakończyć pierwszy etap modernizacji obiektu we Wrocławiu.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PrezesZarzaduGlownegoPolskiegoTowarzystwaSchroniskMlodziezowychHenrykGolebiewski">Niestety, sytuacja pod pewnymi względami jest dosyć trudna i targani jesteśmy niepokojem. Jednym z jego źródeł jest fakt, iż odbieramy sygnały, że przejęcie schronisk młodzieżowych przez powiaty, co nastąpiło od 1 stycznia 1999 r., powoduje pewne niebezpieczeństwa w kwestii dalszego losu tych obiektów. Władze samorządowe borykają się z własnymi trudnościami finansowymi i także w związku z tym przedstawiciele tych władz często traktują sprawę schronisk jako niepotrzebny balast. Wynika z tego znaczące obniżenie liczby schronisk. Na tym etapie dotyczy to szczególnie schronisk sezonowych. Niestety istnieją symptomy, że zagrożona jest również egzystencja schronisk stałych.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PrezesZarzaduGlownegoPolskiegoTowarzystwaSchroniskMlodziezowychHenrykGolebiewski">Pragnę z przyjemnością podkreślić - jednocześnie dziękując - że dwa resorty, czyli Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki, od bardzo wielu lat udzielają nam istotnego wsparcia. Nie będzie przesadą stwierdzenie, iż bez tej pomocy znaleźlibyśmy się w bardzo trudnej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#PrezesZarzaduGlownegoPolskiegoTowarzystwaSchroniskMlodziezowychHenrykGolebiewski">Pozwoliliśmy sobie przynieść ze sobą nasze zwiastuny promocyjne. Znajdują się one w naszych firmowych teczkach i jeżeli państwo są nimi zainteresowani, to uprzejmie proszę o skorzystanie z nich.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#PrezesZarzaduGlownegoPolskiegoTowarzystwaSchroniskMlodziezowychHenrykGolebiewski">Kończąc pragnąłbym zaprosić państwa do korzystania z naszych obiektów i mam na myśli całą międzynarodową strukturę schronisk młodzieżowych. Polscy turyści są mile widziani we wszystkich obiektach znajdujących się na obszarze państw członkowskich Światowej Federacji Schronisk Młodzieżowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Dziękuję bardzo. Uprzejmie proszę o wypowiedź przedstawicieli resortu edukacji. Następnie będziemy oczekiwać zabrania głosu przez przedstawiciela Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki. W materiale, który został nam dostarczony, znajdują się wnioski dotyczące dalszej współpracy PTSM z UKFiT. Prosiłbym o ich uzasadnienie i chodzi mi zwłaszcza o punkty 2, 3 i 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejWojciechKsiazek">Na wstępie chciałbym przeprosić członków Komisji za nieobecność pani minister Ireny Dzierzgowskiej, która na co dzień nadzoruje tę problematykę. Niestety, jednocześnie odbywa się posiedzenie innej sejmowej Komisji i obecność pani minister była tam niezbędna. Towarzyszy mi pan dyrektor Edward Janiszewski, w którego departamencie omawiana problematyka jest prowadzona.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejWojciechKsiazek">Otrzymaliście państwo materiał, który nie zawiera szczegółowej informacji dotyczącej zwłaszcza akcji letniej. Na zamieszczenie takiej informacji jest jeszcze za wcześnie i odpowiednie dane statystyczne nie mogły zostać zawarte w materiale. Zajmując się zagadnieniem schronisk młodzieżowych należy dokonać wyraźnego podziału i pierwszą płaszczyzną są kontakty Ministerstwa Edukacji Narodowej z Polskim Towarzystwem Schronisk Młodzieżowych, natomiast druga płaszczyzna jest związana ze sprawami schronisk młodzieżowych stanowiących element systemu oświaty. Za tę grupę obiektów ministerstwo ponosi znacznie większą odpowiedzialność. Jeżeli chodzi o kontakty z PTSM, to piszemy w naszym materiale o różnych formach współpracy, a także o fakcie przekazania Towarzystwu w tym roku kwoty 87 tys. zł na zadania zlecone centralnie.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejWojciechKsiazek">Drugi obszar zagadnień dotyczy problemów, z którymi borykają się schroniska młodzieżowe. Przypominam, że generalnie, zgodnie z ustawą ustrojową schroniska są prowadzone przez powiaty, z tym że zajmują się tym również niektóre gminy.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejWojciechKsiazek">Problemy zgłaszane przez poszczególne placówki dotyczą głównie sposobu ich finansowania. Przedstawiciele schronisk, które obecnie mają status jednostek budżetowych z prawem gospodarowania środkami specjalnymi, czy też kontami specjalnymi, uważają, iż status ten należałoby zmienić, czy też doprecyzować.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejWojciechKsiazek">Wydaje się - piszemy o tym w materiale, ale to jest jeszcze zbyt krótki okres, by przedstawić takie wnioski - że parę miesięcy nowej rzeczywistości może być właściwym okresem na wyciągnięcie pewnych wniosków - może jednak zbyt krótkim - i ostateczne przekonanie się, czy prowadzenie schronisk przez powiaty i gminy służy tym obiektom.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejWojciechKsiazek">W moim odczuciu, jeżeli popieramy ideę decentralizacji, to rozwiązanie, które przyjęliśmy w tym zakresie, jest zasadne i słuszne, natomiast powiaty i gminy powinny mieć co najmniej dwa letnie sezony na to, żeby pewne rozwiązania organizacyjne zostały wypraktykowane. W związku z tym nie wchodząc w szczegóły - myślę, że pan dyrektor Edward Janiszewski odpowie na ewentualne pytania ich dotyczące - pragnąłbym zaapelować o cierpliwość, tak by w nowej rzeczywistości decentralizowanej Polski dokładnie przyjrzeć się, jak schroniska młodzieżowe są prowadzone przez samorządy.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejWojciechKsiazek">Na Wybrzeżu spotkaliśmy się z wieloma przykładami, stanowiącymi dowód na to, że jeżeli samorządy są zainteresowane rozwojem turystyki, to z pewnością uczynią wiele, by ta forma zachęcenia młodzieży do uprawiania turystyki była nie tylko podtrzymywana, ale i rozwijana. Z pewnością będziemy wspierać ten kierunek działań.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#DyrektorwUrzedzieKulturyFizycznejiTurystykiMarekGolkowski">Pan przewodniczący prosił o skomentowanie dwóch wniosków, które zostały przez nas zamieszczone w informacji przygotowanej na posiedzenie Komisji. Zanim do tego przejdę, pragnąłbym przypomnieć sam początek naszego pisma. Jest to jakby rodzaj preambuły. Tych kilka zdań wydaje mi się niezmiernie ważne, ponieważ jakkolwiek poruszamy dzisiaj zagadnienia dotyczące działalności jednego stowarzyszenia, to ta preambuła zawiera zarys polityki państwa związanej ze współpracą z tego typu stowarzyszeniami.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#DyrektorwUrzedzieKulturyFizycznejiTurystykiMarekGolkowski">Pozwolę sobie zacytować te kilka zdań: "Polskie Towarzystwo Schronisk Młodzieżowych jest stowarzyszeniem, którego działalność powinna być wspierana przez państwo. Dla prawidłowego rozwoju działalności PTSM, jak również innych stowarzyszeń turystycznych, konieczne wydaje się wypracowanie założeń polityki państwa wobec tego typu organizacji pozarządowych. Wskazane byłoby m.in. określenie zadań dla poszczególnych resortów administracji państwowej i samorządów oraz zasad współpracy między nimi a tymi organizacjami".</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#DyrektorwUrzedzieKulturyFizycznejiTurystykiMarekGolkowski">Charakter naszej współpracy z Polskim Towarzystwem Schronisk Młodzieżowych polega przede wszystkim na przekazywaniu dotacji celowych, które są skierowane na promocję turystyki kwalifikowanej oraz na wydawanie wszelkiego rodzaju wydawnictw promujących tanią turystykę.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#DyrektorwUrzedzieKulturyFizycznejiTurystykiMarekGolkowski">Jak już stwierdził pan prezes Henryk Gołębiewski, ogromne znaczenie dla młodzieży szkolnej oraz wszystkich niezbyt zamożnych turystów, ma istnienie taniej bazy noclegowej w schroniskach młodzieżowych. Nie wszystkich stać na korzystanie z hoteli lub droższych kwater prywatnych i to właśnie dzięki schroniskom osoby te w ogóle mogą uprawiać turystykę.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#DyrektorwUrzedzieKulturyFizycznejiTurystykiMarekGolkowski">Istnienie schronisk jest niezmiernie ważne dla młodzieży szkolnej oraz nauczycieli. Dzięki nim mają oni możliwość rzeczywistego zapoznawania młodzieży z pięknem ojczystego kraju. Możliwe jest pokazanie tego, o czym podczas lekcji w klasie można jedynie opowiedzieć.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#DyrektorwUrzedzieKulturyFizycznejiTurystykiMarekGolkowski">Zgodnie z tym, co napisaliśmy w przedstawionym materiale, nasza współpraca z PTSM trwa już wiele lat i jak to zwykle jest w takim przypadku zdarzało się, iż natrafialiśmy na różne trudności w realizacji współpracy. Często były one związane, także z warunkami, które dyktują sposób uprawiania turystyki. Zdarza się, że nie wszystkie imprezy mogą być zorganizowane w zaplanowanym terminie i zakresie. Decydują o tym różne czynniki. Byliśmy skazani przez sposób zawierania umów na poprawianie wielu aneksów do tych umów oraz na przygotowywanie odpowiednich uzupełnień. Było to o tyle kłopotliwe, że umowy te obejmowały tysiące imprez organizowanych przez PTSM.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#DyrektorwUrzedzieKulturyFizycznejiTurystykiMarekGolkowski">Doszliśmy do wniosku, że środki, które były przyznawane UKFiT na promocję turystyki kwalifikowanej są tak małe, że nie jesteśmy w stanie, jak również nie chcemy, finansować w 100% wszelkiego rodzaju imprez. Finansowanie to powinno być rozdzielone na różne podmioty. Wydaje mi się, że dla wzmożenia aktywności stowarzyszeń, powinny one dysponować pewną kwotą środków własnych lub je wypracowywać, tak by mogły one również uczestniczć w tym finansowaniu. Stąd nasz postulat zwiększenia zaangażowania środków własnych w realizacji zadań zlecanych przez UKFiT.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#DyrektorwUrzedzieKulturyFizycznejiTurystykiMarekGolkowski">Jeżeli chodzi o kwestię poprawy standardu schronisk młodzieżowych, to pragnę stwierdzić, iż nie jest możliwe utrzymywanie, nawet taniej bazy turystycznej w niskim standardzie. Oczywiście jest to pewnego rodzaju apel, zarówno do Towarzystwa, jak i do gestorów tej bazy - PTSM nie jest przecież gestorem całej bazy, a zaledwie kilku obiektów - o dostrzeżenie konieczności utrzymania tej bazy w odpowiednim standardzie.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#DyrektorwUrzedzieKulturyFizycznejiTurystykiMarekGolkowski">Zaniechanie działań inwestycyjnych czy remontowych nawet przez okres jednego roku, może doprowadzić do tak drastycznego obniżenia poziomu tej bazy, że nawet przy niskich cenach za noclegi, które są oferowane, baza ta stanie się na tyle nieatrakcyjna, że potencjalni klienci zaczną z niej rezygnować, co automatycznie pociągnie za sobą rezygnację z uczestnictwa w turystyce w danym regionie. Nie jest to zatem kwestia rezygnacji z danego schroniska, ale problem rezygnacji z uczestnictwa w turystyce w danym regionie. Rzecz w tym, że turyści nie mogą wybrać inne schroniska, bo po prostu na tym terenie takowe nie istnieje. Tak więc rezygnacja z usług schroniska związana z obniżeniem jego standardu, wywarłaby drastyczny wpływ na ograniczenie ruchu turystycznego młodzieży w danym regionie. Dlatego utrzymanie standardu schronisk jest to sprawa niezwykle ważna. Oczywiście jest to wniosek typu postulatywnego, zgodny z tym, co pisaliśmy na początku materiału, że musi być wypracowana polityka państwa wobec tych stowarzyszeń i muszą zostać określone zasady, na jakich państwo wspomaga te stowarzyszenia, tak by rzeczywiście wszystko to odbywało się dla ogólnego dobra. Jeżeli konieczne będzie udzielenie dalszych, bardziej szczegółowych wyjaśnień, pozostajemy do dyspozycji pana przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Czy ktoś z naszych gości reprezentujących samorząd lub inne instytucje pragnąłby na wstępie dodać coś w tej sprawie? Nie stwierdzam. Tak więc rozpoczynamy pierwszą turę pytań do przedstawicieli PTSM, MEN oraz UKFiT, a następnie przejdziemy do dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoslankaBarbaraHylaMakowska">Wielokrotnie podczas wyjazdów z młodzieżą korzystałam ze schronisk młodzieżowych i w związku z tym chciałabym stwierdzić, że to dobrze, iż widzimy potrzebę ich dalszego istnienia. Chciałabym jednak zapytać pana ministra Wojciecha Książka, jaka była wysokość dotacji przekazanych w tym roku schroniskom przez Ministerstwo Edukacji Narodowej?</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoslankaBarbaraHylaMakowska">Może się przesłyszałam, ale wydaje mi się, że podano kwotę 70 lub 80 tys. zł. W takim razie rzeczywiście byłaby to zawrotna kwota na cel utrzymania tych schronisk. Przecież niejeden samochód kosztuje więcej.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PoslankaBarbaraHylaMakowska">Jeżeli będziemy dofinansowywać te obiekty na tym poziomie, to tak jak stwierdził pan dyrektor Marek Gołkowski, nikt na ich terenie nie będzie chciał przenocować, a tym bardziej traktować ich jako bazę wypadową w dłuższym okresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś pytanie? Nie widzę. Wobec tego chciałbym zapytać przedstawicieli resortu edukacji, czy w związku z tym, że w ramach decentralizacji prowadzenie schronisk młodzieżowych zostało przejęte przez powiaty, docierają obecnie konkretne sygnały o likwidacji tych schronisk? Chodzi mi o likwidację nie tylko ze względów ekonomicznych, ale o przypadki likwidacji z przyczyn przeznaczenia tej bazy lokalowej na inne cele, zwłaszcza oświatowe.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Otrzymuję sygnały z terenu Wielkopolski, że w ramach porozumień samorządów - gminnego i powiatowego - poszukuje się brakujących pomieszczeń dla gimnazjów poprzez przekazanie części schronisk właśnie na te cele. W niektórych przypadkach proponuje się schroniskom pomieszczenia zastępcze, a w niektórych nie proponuje się nawet tego. Do tej pory finansowanie schronisk odbywało się - jest tak również w roku bieżącym - jako zadanie zlecone powiatom z zakresu administracji rządowej, czyli z budżetu państwa. Chciałbym zapytać, czy ktoś to monitoruje pilnując środków finansowych przeznaczonych z budżetu państwa na adaptację obiektów, ich wyposażenie, a obecnie również zmianę ich przeznaczenia? Chodzi mi o to, czy podmioty przejmujące schroniska na inne cele zwracają koszty związane z adaptacją, tak by pieniądze te mogły być przeznaczone na adaptację innych obiektów przystosowywanych do celów realizowanych przez schroniska młodzieżowe?</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Analizując projekt budżetu na 1999 r. sygnalizowaliśmy, że środki finansowe przekazywane na utrzymanie schronisk młodzieżowych poprzez wojewodów do samorządów powiatowych były mniej więcej na poziomie 1998 r., biorąc pod uwagę stopę inflacji. W naszym obszarze działania była to właściwie jedyna dziedzina, w której nie doszło do zasadniczego załamania. Przynajmniej tak to wygląda w projekcie i w uchwalonym budżecie.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Sądzę, że ocenimy realną sytuację monitorując m.in. środki na kulturę fizyczną i sport we wszystkich szczeblach samorządu terytorialnego. Zwrócimy na to uwagę po raz kolejny zwracając się do resortu finansów.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Chciałbym zapytać również, czy dysponują państwo jakąś informacją na temat, czy inne szczeble samorządu zdecydowały się wspierać ewentualną modernizację bazy w schroniskach młodzieżowych? Prosiłbym również pana prezesa Henryka Gołębiewskiego o określenie, na ile te środki własne pochodzą od innych szczebli samorządu? Mam na myśli prowadzenie działalności w zakresie turystyki kwalifikowanej, ewentualnie na utrzymanie bazy, która jest własnością PTSM. Szczególnie interesuje mnie, jakie podejście do tego zagadnienia mają samorządy wojewódzkie, które przejęły część tych zadań od wojewodów i czy pojawiają się środki finansowe asygnowane na działalność oraz obiekty będące własnością Towarzystwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselZygmuntRatman">Dysponuję doświadczeniami w zakresie działalności tylko jednego schroniska, niemniej jednak spróbuję zadać pytanie nawiązując tylko do tego jednego przypadku.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PoselZygmuntRatman">Otóż na terenie Jury Krakowsko-Częstochowskiej, w miejscowości Bobolice w pobliżu pięknych zamków piastowskich, znajduje się schronisko młodzieżowe, które powinno znajdować się w zarządzie starosty powiatu, natomiast sytuacja jest o tyle trudna, że do dzisiaj obiekty tego typu nie zostały formalnie przekazane przez wojewodę śląskiego.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PoselZygmuntRatman">W związku z powyższym chciałbym zapytać, czy ta sytuacja jest monitorowana przez resort i czy tego typu przypadki mają miejsce gdzie indziej?</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PoselZygmuntRatman">Opóźnienia w formalnym przekazaniu środka trwałego powodują, że trudno pozyskać środki na działalność, a także powoduje się powstanie pewnego okresu niepewności gospodarczej, co może spowodować upadek danego schroniska. W nawiązaniu do wcześniejszych wypowiedzi pragnę nadmienić, że ze schroniska, o którym mówiłem, korzystają przede wszystkim dzieci i młodzież szkolna. Tam właśnie odbywają się liczne wycieczki z jej udziałem. Tereny te są przepiękne, bogate we wspaniałe ostańce jurajskie oraz pamiątki historyczne.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PoselZygmuntRatman">W związku z powyższym pragnąłbym dowiedzieć się, jak resort patrzy na kwestie przewłaszczenia i czy problemy związane z reformą są właściwie i do końca analizowane? Niestety, należy stwierdzić, że wojewoda śląski jest mocno opóźniony w kwestii przekazywania tych obiektów.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Zapomniałem o jeszcze jednej kwestii. Otóż we wnioskach znajdujących się w materiale przekazanym przez PTSM - w drugim punkcie - jest zawarta sugestia znowelizowania ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Proponuje się wpisanie wśród dziedzin zwolnionych z podatku, obok kultury fizycznej i sportu, także turystyki młodzieżowej. Co państwo macie na myśli? Pytam o to, ponieważ nie ma takiego zwolnienia w dziedzinie kultury fizycznej i sportu. Istnieje tylko możliwość odpisania od podstawy opodatkowania wydatków na te cele, a rozwiązanie to funkcjonuje zarówno w stosunku do osób prawnych, jak i fizycznych. Na dzień dzisiejszy sytuacja jest taka, że rozwiązanie to zostało utrzymane w tym projekcie rządowym, tyle że jest obniżona wysokość odpisu z 15% do 10%. Mam na myśli sport i kulturę fizyczną, natomiast turystyki młodzieżowej rzeczywiście to nie obejmuje. Czy chodzi o kwestię, o której wspomniałem, czy też o jakąś inną? To sformułowanie nie jest zbyt jednoznaczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejEdwardJaniszewski">Jeżeli chodzi o środki na utrzymanie schronisk, to zachodzi pewna pomyłka, ponieważ w przedstawionej przez nas informacji napisaliśmy o środkach na realizację przez PTSM zadań zleconych, natomiast środki na utrzymanie schronisk i ich remonty - mam na myśli schroniska, których organem prowadzącym są samorządy terytorialne różnego szczebla - są przekazywane w formie dotacji, jak pan poseł zresztą wcześniej zauważył.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejEdwardJaniszewski">Dotacja ta została skalkulowana - zgodnie z tym, co mówił pan przewodniczący - na poziomie roku poprzedniego. Płace stałych pracowników zostały powiększone o wskaźnik inflacji, czyli 10,5%, natomiast wydatki pozapłacowe zostały skalkulowane na poziomie 75%.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejEdwardJaniszewski">W ten sposób wygląda finansowanie schronisk stałych, natomiast schroniska sezonowe działają na trochę innych zasadach. To by było wszystko na ten temat. Nie wiem, czy ta odpowiedź jest satysfakcjonująca.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejEdwardJaniszewski">Jeżeli chodzi o remonty, to większość stałych schronisk gromadzi dochody na koncie specjalnym. Prawdopodobnie w całej Polsce i w różnych schroniskach sprawa ta wygląda różnie, natomiast znam kilka schronisk, które radzą sobie same gromadząc środki i wykonując remonty we własnym zakresie. Znam również kilka gmin, które podnosząc swoje walory turystyczne zdecydowały się na podniesienie standardu - chodzi zwłaszcza o sanitariaty - w szkołach i urządziły w nich schroniska, opracowując specjalne trasy turystyczne. Tak więc liczba schronisk w tych gminach nie spadła, lecz wzrosła, a wyznaczenie tych tras pozwoliło na podniesienie atrakcyjności turystycznej gminy.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejEdwardJaniszewski">W każdym zorganizowanym w szkole schronisku można było uzyskać informacje na temat atrakcji krajoznawczych gminy. Powstały ścieżki rowerowe, zaproponowano różne atrakcje, przygotowano mapki itd. Reasumując można stwierdzić, że gminy, które chcą się turystycznie rozwijać, rozwijają również bazę turystyczną.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejEdwardJaniszewski">Pan przewodniczący zapytał, czy istnieje tendencja likwidowania schronisk młodzieżowych. Pan minister Wojciech Książek stwierdził wcześniej, iż należałoby się przyjrzeć sytuacji w powiatach. Muszą one, jako organy prowadzące, zastanowić się, jak zagospodarować to mienie. Na pytanie, czy powiaty i gminy mają opracowaną strategię rozwoju turystycznego, odpowiem, iż sądzę, że w tej chwili organy samorządowe nad tym pracują. Być może decyzje o likwidacji schronisk podjęte pochopnie rzeczywiście się zdarzały.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejEdwardJaniszewski">Nie posiadamy w tej chwili informacji, czy gminy finansują w tej chwili remonty schronisk i czy wykładają na ten cel środki, ewentualnie w jakiej wysokości. Z moich informacji wynika, że większość schronisk, zresztą podobnie jak inne placówki oświatowe, utrzymuje się ze środków specjalnych. Poważniejsze remonty muszą być planowane w planach budżetowych organu prowadzącego, czyli gminy.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejEdwardJaniszewski">W związku z pytaniem pana posła Zygmunta Ratmana, pragnę stwierdzić, że proces przekazywania mienia komunalnego, czyli komunalizacji, w sensie prawnym wygląda w taki sposób, że wojewoda na mocy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów powinien powołać komisję wspólną do przekazywania tego mienia.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejEdwardJaniszewski">Proces komunalizacyjny w przypadku przekazywania mienia ze szkół podstawowych był przeprowadzony sprawnie i szybko, natomiast w tej chwili konieczna jest pewna ostrożność, ponieważ potrzebne są dokumenty własnościowe obiektów. Nie znam konkretnego przypadku schroniska w Bobolicach, natomiast wiem, że ten proces przebiega i jest on ściśle określony w rozporządzeniu. Mienie to musi być przekazane, ponieważ - zgodnie z tym, co mówił pan poseł - nikt nie może gospodarować w tym obiekcie, czyli gmina nie może podjąć żadnej decyzji. Oznacza to, że nie można przeprowadzać tam poważniejszych prac remontowych, podzlecać komuś zadań itd.</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejEdwardJaniszewski">Czasami pojedyncze przypadki mają szczególnie skomplikowany charakter, ponieważ stan prawny obiektu nie jest uregulowany, co wiąże się ze znacznym przedłużeniem procesu przekazywania mienia. Taki obowiązek istnieje i gmina ma prawo mieć pretensje do wojewody, postulując przyspieszenie tego procesu. Mam nadzieję, że odpowiedziałem na wszystkie pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Dziękuję bardzo. Obecnie na część pytań odpowie pan prezes PTSM.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrezesHenrykGolebiewski">Trud prowadzenia schronisk przez powiaty będzie mógł być udokumentowany w naszym pierwszym zwiastunie, który ukaże się w lutym-marcu 2000 r. Poza wspaniałymi przykładami, które byliście państwo wymieniać i które na szczęście dominują, dochodzą do nas również niepokojące sygnały o tendencjach likwidacji schronisk.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrezesHenrykGolebiewski">Nasz niepokój nie wynika tylko z faktu, iż obawiamy się zmniejszenia liczby schronisk. Problem polega na tym, że jako PTSM organizujemy - akcja ta ma unikalny charakter na tle innych narodowych towarzystw podobnego typu - od wielu dziesiątków lat 14-dniowe obozy wędrowne. Kolejne etapy wędrówek podczas tych obozów są rozpisane na schroniska sezonowe i stałe. W ciągu 14 dni na podstawie informacji opisującej przebieg trasy oraz miejsca noclegowe, młodzież wędruje od schroniska do schroniska.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrezesHenrykGolebiewski">Wyeliminowanie jednego schroniska stanowiącego ogniwo tego typu trasy powoduje bardzo istotny wyłom, który wiąże się z niebezpieczeństwem likwidacji całej trasy, a zatem obozów organizowanych na jej bazie. Mógłbym w tym momencie bardzo długo mówić o wspaniałych doznaniach wiążących się z udziałem tego typu obozie wędrownym.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PrezesHenrykGolebiewski">W dniu 19 kwietnia br. wysłałem do wszystkich starostów pismo, którego treść przekazałem przed chwilą również panu przewodniczącemu. W dokumencie tym poza przybliżeniem rodowodu i specyfiki naszego Towarzystwa mówimy również o niepokojach, które nas trapią.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PrezesHenrykGolebiewski">Pragnąłbym teraz odnieść się do fragmentu, gdzie piszemy, że w naszym krakowskim schronisku - było ono pierwszym w Europie stałym schroniskiem młodzieżowym; przy tym największym, gdyż posiadającym 350 miejsc noclegowych - udzieliliśmy w ubiegłym roku 100 tys. noclegów.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#PrezesHenrykGolebiewski">Z kolei w posiadającym 250 miejsc noclegowych schronisku zakopiańskim udzieliliśmy 70 tys. noclegów.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#PrezesHenrykGolebiewski">Obydwa te schroniska znajdują się w bezpośredniej gestii PTSM. Zapytam państwa, na ile państwo szacujecie koszt jednego noclegu ze śniadaniem w schronisku w Zakopanem? Otóż wynosi on 12 zł 70 gr. W Krakowie cena noclegu ze śniadaniem jest nieco wyższa i sięga 20 zł. W obydwu tych schroniskach serwujemy również obiady i kolacje, realizując przy okazji praktyczną naukę zawodu przez młodzież ze szkół gastronomicznych. Tak więc jest to typowy - przepraszam za żargonowe określenie - wsad do kotła.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#PrezesHenrykGolebiewski">W naszym piśmie znajduje się również fragment dotyczący schroniska we Wrocławiu. W samym sercu tego miasta, na Ostrowie Tumskim podjęto heroiczny wysiłek - wspierał nas w nim pan poseł Stanisław Paszczyk w okresie, gdy był prezesem UKFiT - związany z remontem tego obiektu. Zrealizowany został pierwszy fragment tej inwestycji. Docelowo schronisko we Wrocławiu ma posiadać 182 miejsca noclegowe. W wyniku prac remontowych eliminujemy bariery dla niepełnosprawnych.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#PrezesHenrykGolebiewski">Jako prezes Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Schronisk Młodzieżowych oraz radnych sejmiku dolnośląskiego wystosowałem wiele próśb i słowa zachęty do wspólnego wysiłku w przyszłym roku millenium Wrocławia, by ten obiekt został oddany do użytku. Poza pięknymi słowami na temat zasadności i ważności tej inwestycji, niestety, jak na razie odpowiedź na moje postulaty nie uzyskała żadnego wymiaru finansowego.</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#PrezesHenrykGolebiewski">Być może moja ocena jest subiektywna, ale mamy tu do czynienia z pewną kuriozalną interpretacją, bowiem modernizowane schronisko w Zakopanem nie mogło otrzymać środków na modernizację z UKFiT. Przyczyną było to, że Zakopane nie leży na szlakach turystycznych. Interpretacja ta jest pochodną pewnych ustaleń Najwyższej Izby Kontroli. Nie chciałbym czynić osądu, ale dla nas jest ona kuriozalna.</u>
<u xml:id="u-15.10" who="#PrezesHenrykGolebiewski">Problem ten dotyczy także schronisk w Krakowie i we Wrocławiu. Gdyby obiekty te leżały w głuszy leśnej, wtedy spełniałyby ów bardzo konieczny i nieodzowny warunek, ale ponieważ nie leżą, sytuacja jest niejasna, a nawet dramatyczna.</u>
<u xml:id="u-15.11" who="#PrezesHenrykGolebiewski">Pragnę dodać, że schroniska w Warszawie, Poznaniu, Krakowie, Wrocławiu oraz innych ośrodkach akademickich, są jedynym miejscem, gdzie nauczyciele i studenci mogą za 20-25 zł skorzystać z noclegu. Gdyby tych obiektów nie było, to śmiem twierdzić, że bardzo wielu np. nauczycieli studiujących zaocznie nie mogłoby tych studiów podjąć.</u>
<u xml:id="u-15.12" who="#PrezesHenrykGolebiewski">Jeszcze jeden problem jest dla nas bardzo dotkliwy. Otóż ekwiwalentność naszych obiektów nie jest równa ekwiwalentności obiektów, z których za granicą korzystają polscy turyści, niezależnie od tego, czy są to członkowie PTSM, czy też nie.</u>
<u xml:id="u-15.13" who="#PrezesHenrykGolebiewski">Poszczególne organizacje narodowe kierują do londyńskiej siedziby Światowej Federacji Schronisk Młodzieżowych swój coroczny bilans i na podstawie tego bilansu jesteśmy obciążeni składką, która wręcz horrendalnie wzrasta. Na dzień dzisiejszy wynosi ona 8 tys. dolarów rocznie. W ubiegłym roku - serdecznie za to dziękujemy - wsparł nas finansowo UKFiT, natomiast z tytułu konieczności inwestowania środków w remonty naszych obiektów, nie jesteśmy w stanie związać końca z końcem.</u>
<u xml:id="u-15.14" who="#PrezesHenrykGolebiewski">Obecnie nasz niepokój doszedł do apogeum i obawiamy się, że jeżeli nastąpią zmiany w takim duchu, o jakim mówił pan dyrektor Marek Gołkowski, to możemy znaleźć się w bardzo trudnej sytuacji. Byłoby niepowetowaną stratą, gdyby nastąpił gwałtowny spadek liczby schronisk.</u>
<u xml:id="u-15.15" who="#PrezesHenrykGolebiewski">Nie wspomnę tu o czasach, gdy dominanta tego 14-dniowego wędrowania dawała o sobie znać ogromną liczbą obozów tego typu. Obecnie liczba ta znacznie spadła, a chcielibyśmy wrócić do tej dobrej tradycji, bo przecież nie ma nic piękniejszego niż wędrowanie i poznawanie piękna ojczystego kraju. To wszystko z mojej strony. Na pytanie pana przewodniczącego odpowie pan dyrektor Marek Szpecht.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#DyrektorgeneralnyPolskiegoTowarzystwaSchroniskMlodziezowychMarekSzpecht">Zapis, o którym napisaliśmy w przedstawionym materiale, jest to coś, co od czasu do czasu spędza nam sen z oczu. Od dawna postulujemy, by obok kultury fizycznej, kultury oraz innych dziedzin zapisanych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych zawrzeć tam również turystykę młodzieżową.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#DyrektorgeneralnyPolskiegoTowarzystwaSchroniskMlodziezowychMarekSzpecht">W 1990 r. otrzymaliśmy w różnych miastach, gdzie znajdują się nasze schroniska np. w Nowym Targu i w Rzeszowie, nakazy zapłacenia podatku dochodowego. Zwróciliśmy się do Naczelnego Sądu Administracyjnego, w którym wygraliśmy sprawę i NSA zdecydował, że jako ci, którzy prowadzą działalność statutową jesteśmy zwolnieni z podatku dochodowego. Niestety, ta decyzja dotyczyła tylko okresu czteroletniego i od czasu do czasu urzędy skarbowe pytają nas, czy my w naszych własnych schroniskach młodzieżowych - zaznaczam, że nie chodzi o szkolne schroniska, które są jednostkami budżetowymi - podlegamy zwolnieniu podatkowemu. Oczywiście odpowiadam, że podlegamy, powołując się na to, że prowadzimy swoją działalność statutową, oferując bardzo tanie noclegi i trudno, żebyśmy w tej sytuacji płacili podatek dochodowy.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#DyrektorgeneralnyPolskiegoTowarzystwaSchroniskMlodziezowychMarekSzpecht">Gdyby jednak taki zapis znalazł się w ustawie, to inny zapis bardzo mocno z nim korespondował, a mianowicie stanowiący, że te organizacje i te podmioty, które prowadzą działalność wymienioną pośród dziedzin zwolnionych z podatku dochodowego i przeznaczają środki na działalność statutową, mogą nie mieć obaw, że będą płacić ten podatek. W obecnej sytuacji niestety, czujemy się niezbyt pewnie i przez cały czas - przepraszam za wyrażenie - czujemy na plecach oddech fiskusa.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Po tym wyjaśnieniu zorientowałem się, iż chodzi o to, by środki wypracowane w ramach działalności statutowej i przeznaczone na działalność statutową, były zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych. To jest zupełnie inna sfera niż z początku sądziłem. Stąd moje pytanie. Jeżeli rzeczywiście dziedzina taka jak turystyka młodzieżowa nie jest wymieniona jako zwolniona z podatku dochodowego, to w momencie, gdy dane stowarzyszenie realizuje działalność statutową, ale nie wymienionej w zapisie jako zwolniona, to rzeczywiście występują kłopoty z interpretacją.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzedstawicielPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Poczułem się zobowiązany do zabrania głosu, po tym, gdy usłyszałem, że grozi nam likwidacja niektórych schronisk młodzieżowych. Postanowiłem wypowiedzieć się w tej sprawie także dlatego, że jestem z Krakowa.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PrzedstawicielPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Schroniska młodzieżowe są na dzień dzisiejszy, jedyną i niewielką częścią bazy hotelowej, z której młodzież może korzystać za niewielką odpłatnością. Dlaczego wiążę tę sprawę z Krakowem? Otóż do 1997 r. w Krakowie przyrost turystyki szkolnej był mniejszy niż jakiejkolwiek innej formy turystyki, o ile nie zaznaczył się nawet pewien spadek.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PrzedstawicielPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Sądzę, że w państwie, w którym dokonuje się reformy oświaty, nie można nad takim zjawiskiem przejść do porządku dziennego. Coś takiego jest dla mnie nie do przyjęcia. Z uwagi na fakt, że często powołujemy się na praktykę w krajach Unii Europejskiej, posłużę się przykładem niemieckim. Będąc w Berlinie dowiedziałem się, że obiekty hotelowe w pewnych okresach roku otrzymują dotację od państwa i do każdego noclegu w hotelu, z którego korzysta młodzież szkolna, państwo dopłaca.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PrzedstawicielPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Odwiedzenie Berlina przez młodzież niemiecką traktowane jest jako jeden z elementów kształcenia. Analogicznie nie można wyjazdu do Krakowa traktować jako zwykłego obozu wypoczynkowego, ponieważ z pewnością jest to nieodłączny element kształcenia. Nie bardzo sobie wyobrażam dorosłego człowieka, który w latach szkolnych nie był w tym mieście.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#PrzedstawicielPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Mówię o tym dlatego, że uważam, iż nie może leżeć w gestii władz miasta Krakowa, czy będzie istniało schronisko młodzieżowe na Oleandrach, czy też nie. Wydaje mi się, że to jest zbyt ważna sprawa dla nas wszystkich.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#PrzedstawicielPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Pragnę dodać, że w żadnych z państw europejskich turystyka młodzieżowa nie jest wyłącznie elementem gry rynkowej. Są obszary, na które turystyka ta jest przez państwo skierowywana. Te kierunki są dofinansowywane. Takiej racjonalnej polityki oczekuje środowisko turystyczne od państwa polskiego, nie tylko dlatego, że turystyka młodzieżowa jest to przedmiot działalności wielu małych biur podróży.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w związku z pierwszym punktem porządku obrad?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselStanislawPaszczyk">Zgadzam się z przedmówcą, iż rzeczywiście potrzebny jest międzyresortowy program rozwoju turystyki młodzieżowej, na podobieństwo wielu takich programów, które funkcjonują w Europie.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PoselStanislawPaszczyk">Nie jest możliwe wymaganie od samorządowych schronisk młodzieżowych ponoszenia nakładów na wszystkie inwestycje remontowe i promocyjne, w sytuacji, gdy placówki te pobierają opłaty w wysokości kilkunastu złotych za nocleg. Nie może być zatem mowy o komercyjnym, wolnorynkowym traktowaniu schronisk i warto zadbać o powstanie międzyresortowego programu, zgodnie z ideą edukacji najmłodszych pokoleń.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PoselStanislawPaszczyk">Myślę, że programy tego typu nie są kosztowne, tylko wymagają zagospodarowania środków, które być może byłyby mniej produktywnie wydane na inny cel. Te programy nie są przeliczalne w sensie komercyjnym, natomiast dają się przeliczyć w sensie edukacyjnym. To, co pan prezes mówił o tych wędrówkach, jest kwestią szkolnych programów edukacyjnych. Przy takim ustawieniu sprawy, to nie jest interes starosty. Gdyby to był hotel czterogwiazdkowy, turyści zostawialiby tam pieniądze, natomiast młodzież nie zostawia pieniędzy w schroniskach, poza tym starosta jest obciążony finansowo koniecznością dokładania do nie swojego interesu, tylko do interesu rodziców, kuratorium i szkoły, która znajduje się np. na drugim końcu Polski.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PoselStanislawPaszczyk">W związku z powyższym uważam, że potrzebne jest w tej kwestii swoiste międzyresortowe sterowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Z tej wypowiedzi pana posła Stanisława Paszczyka, a także z niektórych elementów wypowiedzi przedstawicieli PTSM wynika potrzeba zasygnalizowania problemu przez naszą Komisję. Sądzę, że resortem wiodącym, jeżeli chodzi o turystykę młodzieżową, powinien być resort edukacji narodowej. Zresztą pan minister Wojciech Książek powiedział dzisiaj, że schroniska traktuje się jako element systemu oświaty. Stwierdzenie to upoważnia nas do skierowania tej sugestii w kierunku MEN, niemniej jednak program ten ma kilka innych obszarów, ponieważ dotyczy również kwestii rozwiązań podatkowych i współpracy z administracją samorządową, w związku z tym działanie czynników rządowych jest konieczne, a nie wystarczy, by była to tylko wola i propozycja resortu edukacji.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Zwracam się z uprzejmą prośbą do przedstawicieli Polskiego Towarzystwa Schronisk Młodzieżowych, żeby idąc za głosem, zwłaszcza dwóch ostatnich mówców, czyli pana Stanisława Piśko oraz pana posła Stanisława Paszczyka, zechcieli nam przygotować projekt dezyderatu zawierającego sugestie co do zasadniczych kierunków przygotowania międzyresortowego programu w zakresie turystyki młodzieżowej.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Komisja będzie mogła skierować ten dezyderat, według uznania, do Prezesa Rady Ministrów lub do jednego z resortów. Czy przedstawiciele PTSM wyrażają zgodę na taki tryb postępowania? Słyszę, że wyrażają. Zatem w momencie, gdy będziemy dysponowali projektem dezyderatu, ponownie wrócimy do sprawy, a w posiedzeniu wezmą udział zainteresowani przedstawiciele rządu i samorządów. Chodzi o to, by dezyderat jednoznacznie precyzował nasze oczekiwania w stosunku do administracji rządowej.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Przechodzimy obecnie do drugiego punktu porządku obrad. Będzie nim rozpatrzenie informacji na temat polityki podatkowej państwa wobec branży turystycznej.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Stoimy przed pewnym dylematem. Otóż jest to bardzo istotny temat i powinno zostać w pełni zaprezentowane kompetentne stanowisko rządu, tymczasem na naszym posiedzeniu nie jest obecny członek kierownictwa resortu finansów. Wprawdzie pani dyrektor Hanna Majszczyk informowała mnie, że ma upoważnienie pana wiceministra do reprezentowania resortu i dysponujemy również materiałami przygotowanymi przez UKFiT na temat polityki państwa wobec branży turystycznej.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Jak państwo pamiętacie, nasze propozycje wypracowane wspólnie z przedstawicielami Polskiej Izby Turystyki, dotyczące kwestii zmian podatkowych, zostały przesłane jako stanowisko naszej Komisji do Komisji Finansów Publicznych. Dysponujemy już opinią do tego stanowiska, której autorem jest jeden z ekspertów, pan prof. Modzelewski.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Nie zmienia to faktu, że na naszym posiedzeniu nie jest obecny przedstawiciel kierownictwa Ministerstwa Finansów. Nie miałbym dylematu postawić wniosek o nierozpatrywanie tego punktu, ale jednak go mam, ponieważ zaprosiliśmy na nasze posiedzenie przedstawicieli samorządów turystycznych, którzy nie po to przyjechali np. z Krakowa, by dowiedzieć się, że pan minister nie znalazł niestety czasu na zaszczycenie nas swoją obecnością, w związku z czym nie możemy rozpatrywać zaplanowanego wcześniej punktu porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W związku z powyższym proponuję, żebyśmy, mimo wszystko, informacyjnie rozpatrzyli ten temat, jednak nie kończąc go, natomiast uczynimy to w momencie uzgodnienia terminu posiedzenia, na którym będzie obecny przedstawiciel kierownictwa Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-21.8" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Czy członkowie Komisji zgadzają się na taki tok postępowania? Nie stwierdzam sprzeciwu. Uprzejmie proszę przedstawicielkę Ministerstwa Finansów o dokonanie wprowadzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WicedyrektorwMinisterstwieFinansowHannaMajszczyk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pragnęłabym przeprosić za nieobecność pana ministra Jana Rudowskiego, ale wiąże się ona z koniecznością przyjęcia na terenie ministerstwa delegacji OECD.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Bardzo proszę o przekazanie panu ministrowi, że przecież istnieje łączność telefoniczna i wystarczyło wczoraj poinformować o niemożności przybycia na posiedzenie. Wtedy zdążylibyśmy zawiadomić przedstawicieli samorządu turystycznego o nierozpatrywaniu w dniu dzisiejszym tego punktu porządku obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#WicedyrektorHannaMajszczyk">Oczywiście powtórzę uwagę pana przewodniczącego panu ministrowi. Jeżeli chodzi o informację przekazaną państwu, dotyczącą polityki rządu wobec branży turystycznej, to żeby nie powtarzać tego, co w formie pisemnej zostało przekazane uczestnikom posiedzenia, pragnęłabym jedynie w skrócie przedstawić te zagadnienia. Jak państwo zauważyliście, odnoszą się one, w praktyce, do dwóch podatków, czyli do podatku dochodowego oraz podatku od towarów i usług.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#WicedyrektorHannaMajszczyk">Jeżeli chodzi o kwestie związane z podatkiem dochodowym, to zarówno ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, jak i ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie zawierają jakichś szczególnych uregulowań dotyczących turystyki. Jedynie w przypadku tej drugiej ustawy, funkcjonują uregulowania związane ze zwolnieniem od podatku dochodowego w związku z wykonywaniem działalności w zakresie tzw. agroturystyki.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#WicedyrektorHannaMajszczyk">Funkcjonują tutaj również pewne uproszczenia rozliczeń, również w odniesieniu do działalności związanej z wynajmowaniem pokoi w liczbie powyżej pięciu, przez poszczególnych podatników. Wiąże się to z rozliczaniem podatku dochodowego według tzw. formy zryczałtowanej.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#WicedyrektorHannaMajszczyk">Najwięcej rozwiązań podatkowych i uregulowań z tym związanych zawarte jest w ustawie od towarów i usług. Podstawowa kwestia związana z opodatkowaniem usług turystycznych dotyczy stawki podatku. Od wielu lat, w zasadzie od początku obowiązywania ustawy o podatku od towarów i usług, stosowana jest co do zasady, preferencyjna forma opodatkowania. Jest to stawka o wysokości 7%. Dotyczy to zarówno samej usługi turystycznej, jak też usług związanych z turystyką. Mam na myśli usługi pośrednictwa oraz usługi agencyjne dotyczące usług turystycznych.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#WicedyrektorHannaMajszczyk">Pobieranie stawki 7% również od tych usług nie wynika wprost z ustawy, ale z przepisów rozporządzenia Ministra Finansów. Stawka w wysokości 7% jest pobierana od podstawy opodatkowania, jaką jest prowizja, i stanowi o tym właśnie rozporządzenie Ministra Finansów z 15 grudnia 1997 r.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#WicedyrektorHannaMajszczyk">W pewnym zakresie stosowane są również zwolnienia od podatku, a dotyczy to działalności turystycznej, takiej jak organizowanie obozów i campingów dla dzieci. Zgodnie z klasyfikacją usług imprezy te są zaliczane do usług w zakresie oświaty i wychowania, w związku z tym zgodnie z załącznikiem nr 2 do ustawy o podatku od towarów i usług, korzystają one ze zwolnień od tego podatku.</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#WicedyrektorHannaMajszczyk">Stosowana jest również stawka w wysokości 0%, nie wiążąca się z żadnym realnym obciążeniem podatkowym i dotyczy ona usług w zakresie zagranicznej turystyki przyjazdowej. Wiąże się to z koniecznością spełnienia pewnych warunków, wynikających wprost z przepisów rozporządzenia Ministra Finansów. Warunki te zostały ukształtowane w ten sposób, że wymagane jest, żeby usługa dotyczyła co najmniej 8 osób. Wiązała się z zagwarantowaniem obecności przewodnika oraz z wcześniejszym przekazaniem zaliczki na wykonanie tej usługi w wysokości co najmniej 30%. Łącznie spełnienie tych warunków daje prawo podatnikowi, który opodatkowuje się na terytorium Polski i wykonuje taką usługę, do opodatkowania jej stawką w wysokości 0%. Oczywiście zasady dotyczące opodatkowania, jeżeli chodzi o wysokość zasadniczej stawki dla podstawowych usług w zakresie turystyki są takie, że stawka w wysokości 7% dotyczy zarówno usług w zakresie turystyki wykonywanej na terenie kraju i usług z tym związanych, jak i usług w zakresie turystyki wyjazdowej.</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#WicedyrektorHannaMajszczyk">Istotną informacją wydaje mi się także to, że w resorcie finansów trwają prace nad zmianą zasad opodatkowania branży turystycznej, szczególnie chodzi o biura podróży. Chodzi o wprowadzenie uregulowań zawartych w układzie stowarzyszeniowym Polski z Unią Europejską, a konkretnie art. 68 tego układu.</u>
<u xml:id="u-24.8" who="#WicedyrektorHannaMajszczyk">Trwają prace dostosowujące ustawodawstwo polskie do przepisów unijnych dotyczących tego zakresu. Pozwoliliśmy sobie zamieścić na końcu informacji krótką notkę na ten temat. Wiąże się to przede wszystkim z perspektywą zmiany podstawy opodatkowania. Obecnie podstawę tę stanowi cała kwota należna z tytułu wykonywanych świadczeń pomniejszona o kwotę należnego podatku od towarów i usług, natomiast zgodnie z założeniami wynikającymi z dyrektyw unijnych - jako państwo kandydujące jesteśmy zobowiązani je wprowadzić - uregulowania te będą zapewniały - mówiąc w dużym uproszczeniu - opodatkowanie jedynie marży, z zastrzeżeniem, że chodzi o marżę pobieraną przez biuro podróży, które taką działalność wykonuje we własnym imieniu i na własny rachunek.</u>
<u xml:id="u-24.9" who="#WicedyrektorHannaMajszczyk">To jest konieczne zastrzeżenie, że ten kierunek zmian zmierzający do opodatkowania marży nie będzie dotyczył pośredników i agentów, ale tylko podatników wykonujących usługi turystyczne we własnym imieniu i na własny rachunek. Oczywiście pojawią się szczegółowe zapisy na temat, jakie koszty można wyłączać itd.</u>
<u xml:id="u-24.10" who="#WicedyrektorHannaMajszczyk">Przewidujemy, że jeszcze w tym roku projekt rozwiązań w zakresie zasad opodatkowania branży turystycznych zostanie przesłany do uzgodnień również z samorządami zrzeszającymi zainteresowane podmioty.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Ta ostatnia informacja jest szczególnie interesująca, ponieważ przedstawiciele branży turystycznej wielokrotnie wspominali o tym zagadnieniu podczas posiedzeń naszej Komisji, niemniej jednak ten terminarz w dalszym ciągu jest niepokojący, ponieważ przesłanie do uzgodnień nas nie satysfakcjonuje, w kontekście tego, iż chcielibyśmy, by prace nad tym były prowadzone równolegle z pracami nad ustawami podatkowymi.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Chodzi o to, by kwestia ta była rozstrzygnięta łącznie z tym wszystkim, co wyjdzie z Komisji Finansów Publicznych, a nowy rok podatkowy oznaczał wejście tych uregulowań, o których mówiła pani dyrektor. Propozycje na temat takich rozwiązań nasza Komisja przekazała do Komisji Finansów Publicznych i jeżeli jest przynajmniej wstępna zgoda resortu finansów, to może uda nam się uporać z tym elementem, poza strukturami rządowymi. Mam na myśli drogę legislacyjną. Czy ktoś z przedstawicieli UKFiT chciałby coś dodać do wypowiedzi pani dyrektor?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#DyrektorwUrzedzieKulturyFizycznejiTurystykiRyszardJanczewski">Z szacunkiem wysłuchaliśmy tego, co mówił pan prezes Henryk Gołębiewski na temat istotnej funkcji wychowawczej, którą spełniają schroniska młodzieżowe. Złowrogo zabrzmiała informacja na temat zagrożeń dla bazy i powstaje pytanie, co dalej z tym tematem? By utrzymać europejski standard, który mógłby również zapewnić prawidłową realizację programów wychowawczych, konieczne jest również zapewnienie standardu kategoryzacji obiektów. Do tego potrzebne jest prawo, prawidłowe zarządzanie, a także pieniądze.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#DyrektorwUrzedzieKulturyFizycznejiTurystykiRyszardJanczewski">Te pieniądze to albo będą dotacje czy inne wspomagania, albo będzie to właściwy system podatkowy. Inaczej mówiąc, do poszczególnych gestorów muszą trafić odpowiednie środki, które pozwolą utrzymać właściwy poziom standardu obiektów.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#DyrektorwUrzedzieKulturyFizycznejiTurystykiRyszardJanczewski">Na podstawie informacji zebranych od różnych organizacji turystycznych stwierdziliśmy, jakie działania należy podjąć w celu poprawy sytuacji niewielkich jednostek turystycznych, które są nastawione na obsługę - delikatnie mówiąc - niezbyt zamożnych obywateli naszego kraju. To państwo powinno zadbać o to, by ci obywatele nie czuli się w Polsce obywatelami drugiej kategorii.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#DyrektorwUrzedzieKulturyFizycznejiTurystykiRyszardJanczewski">Uważam, że potrzebna jest poważna debata na temat dalszego bytu tych małych przedsiębiorstw, w tym szczególnie stowarzyszeń. To, co zaprezentowała pani dyrektor, jest tylko jedną stroną medalu, ponieważ potrzebne jest stworzenie systemu opartego na głębokiej analizie istniejącego stanu prawnego i stanu inwentaryzacji bazy, a dopiero na tle tego może zostać wypracowany jakiś docelowy program.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#DyrektorwUrzedzieKulturyFizycznejiTurystykiRyszardJanczewski">Sądzę, że jedynym miejscem, gdzie można by wypracować taki program, są właśnie posiedzenia Komisji sejmowej, jako tej, która ma daleko idące uprawnienia. Po przeanalizowaniu wszystkich materiałów dotyczących sprawy, Komisja mogłaby zaproponować rządowi daleko idące i perspektywiczne rozwiązanie.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#DyrektorwUrzedzieKulturyFizycznejiTurystykiRyszardJanczewski">Pragnę zapewnić członków Komisji, że temat ten jest podejmowany w Urzędzie Kultury Fizycznej i Turystyki, a wynikiem naszych dyskusji jest przedstawiona wstępna i syntetyczna informacja. Będziemy się starali w ramach naszych ustawowych kompetencji przeanalizować głęboko ten problem i w najbliższym czasie przy współpracy przedstawicieli branży turystycznej oraz członków Komisji przygotować rozszerzony materiał.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#DyrektorwUrzedzieKulturyFizycznejiTurystykiRyszardJanczewski">Informację pisemną, którą w dniu dzisiejszym państwo od nas otrzymaliście sporządziliśmy bardzo szybko i należy ją traktować jako materiał sygnalny i syntetyczny. Chcielibyśmy w stosunkowo najkrótszym czasie - korzystając z doświadczeń członków Komisji i przedstawicieli samorządów turystycznych - przygotować głębszy materiał systemowy, który pozwoliłby Komisji na kompleksowe i perspektywiczne spojrzenie na cały ten problem.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Mam pewne zastrzeżenie, otóż uważam, że od wypracowywania programów są instytucje rządowe, natomiast my, w Komisji, możemy dyskutować nad poszczególnymi wariantami, nie zastępując agend rządowych.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Ten zbiorczy materiał, przygotowany przez UKFiT, rzeczywiście obrazuje oczekiwania branży turystycznej, natomiast strategia polityki finansowej wobec tej branży to sprawa rządu, a wiodącymi w tym zakresie resortami są Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Gospodarki. Rzeczywiście jest prawdą, że znaczna część branży turystycznej są to małe i średnie przedsiębiorstwa, a elementy postępowania wobec tej grupy przedsiębiorstw muszą być uwzględnione w polityce państwa.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Proszę o zabranie głosu przedstawicieli branży turystycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzedstawicielPITStanislawPisko">Z zadowoleniem przyjęliśmy wypowiedź przedstawicielki Ministerstwa Finansów, pani dyrektor Hanny Majszczyk, ponieważ wypowiedź ta częściowo wychodziła naprzeciw naszym oczekiwaniom. Jako branża turystyczna uważamy, że problematyka związana z opodatkowaniem turystyki podatkiem VAT jest w Ministerstwie Finansów podejmowana zbyt wolno. Aktualne problemy są rozwiązywane w sposób opieszały.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PrzedstawicielPITStanislawPisko">Po raz pierwszy słyszymy o tym, że w Ministerstwie Finansów trwają prace nad dostosowaniem podatku VAT w turystyce do wymogów Unii Europejskiej. Śmiem twierdzić, że Ministerstwo Finansów bez aktywnego udziału branży turystycznej - podobnie jak miało i ma to miejsce w krajach Unii Europejskiej - nie jest w stanie przygotować wszystkich rozwiązań. W turystyce występują pewne specyficzne i bardzo szczegółowe aspekty, o których resort finansów wie nieco mniej niż my.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PrzedstawicielPITStanislawPisko">Wracając do tego, co przedstawiła pani dyrektor, chciałbym stwierdzić, że jeżeli chodzi o zagraniczną turystykę przyjazdową, to rzeczywiście na dzień dzisiejszy obowiązuje stawka 0%, ale jeżeli porównamy dzisiejszy stan rzeczy z projektem zmiany ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, gdzie w pkt. 18 ministerstwo proponuje ograniczenie odliczania podatku w przypadku turystyki - podatku naliczonego - tylko do przypadku, gdy zakupione usługi zostały spożytkowane na produkcję usług turystycznych opodatkowanych stawką 7%, to znaczy to ni mniej ni więcej tyle, że stawka 0% przejdzie do historii.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#PrzedstawicielPITStanislawPisko">Jest tak dlatego, że stawką 0% jest opodatkowana cała zagraniczna turystyka przyjazdowa, dzięki której zarabiamy dewizy, a jeżeli nie odliczymy podatku naliczonego, będzie to de facto oznaczać, iż turystyka ta nie będzie miała stawki 0%, ale stawkę ponad 6%.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#PrzedstawicielPITStanislawPisko">Kontaktowaliśmy się z Ministerstwem Finansów i wyrażaliśmy pogląd, że proponowany zapis to chyba jest jakieś nieporozumienie. Złożyliśmy również inną propozycję sformułowania tego zapisu i mam nadzieję - w kontekście wypowiedzi pani dyrektor - że nasza propozycja zostanie poparta.</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#PrzedstawicielPITStanislawPisko">Pragnę również wyrazić nadzieję - także w kontekście wypowiedzi pani dyrektor - że zasługują na aprobatę Ministerstwa Finansów wszystkie propozycje, które złożyliśmy z nadzieją, że zostaną one uwzględnione przy obecnej nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług.</u>
<u xml:id="u-28.6" who="#PrzedstawicielPITStanislawPisko">Jako Polska Izba Turtystyki nie mogliśmy zwrócić się wcześniej z tym pakietem propozycji, bowiem tym razem wyjątkowo, zostaliśmy pominięci przy opiniowaniu poprawek przygotowanych przez rząd dla Komisji sejmowej. Zawsze otrzymywaliśmy propozycje zmian do zaopiniowania, ale tym razem UKFiT nie przedłożył nam - nie wiem z jakich powodów - wcześniej tych poprawek. Otrzymaliśmy je wówczas, gdy trafiły one do Sejmu.</u>
<u xml:id="u-28.7" who="#PrzedstawicielPITStanislawPisko">W związku z powyższym byliśmy zmuszeni zwrócić się z prośbą do Komisji o uwzględnienie przedłożonych przez nas uwag do projektu rządowego, jak i innych uwag, których zgłoszenie uważamy za niezbędne.</u>
<u xml:id="u-28.8" who="#PrzedstawicielPITStanislawPisko">Wśród tych drugich uwag jest nasz postulat wyeliminowania nierówności podatkowych istniejących między podmiotami polskimi i zagranicznymi działającymi na polskim rynku turystycznym. Uważamy za niezrozumiałą i skandaliczną sytuację, że ten stan rzeczy utrzymuje się od 7 lat, mimo że już w momencie wchodzenia w życie ustawy o podatku od towarów i usług w Ministerstwie Finansów znajdował się projekt zmiany tych zapisów. Mamy ten projekt wśród naszych dokumentów.</u>
<u xml:id="u-28.9" who="#PrzedstawicielPITStanislawPisko">Przygotowany przez nas pakiet zmian zmierza w kierunku wyeliminowania tej nierówności podatkowej. Nie widzimy powodu, dla którego zagraniczne biura podróży mają nie płacić podatków w Polsce i uzasadniamy to w ten sposób, że podatek VAT od zagranicznych usług turystycznych w Polsce nie jest podatkiem VAT, ale jest to dodatkowa opłata celna. Jest to 7-procentowy podatek obrotowy od całej kwoty sprzedaży.</u>
<u xml:id="u-28.10" who="#PrzedstawicielPITStanislawPisko">W przypadku działalności w zakresie turystyki krajowej mamy obecnie do czynienia z płaceniem VAT od marży, ponieważ odliczamy podatek naliczony i płacimy należny. Mechanizm jest taki sam.</u>
<u xml:id="u-28.11" who="#PrzedstawicielPITStanislawPisko">Z kolei w zagranicznej turystyce wyjazdowej płacimy podatek VAT od całej kwoty pobieranej od klienta. Jest to bardzo wysoki, właściwie najwyższy VAT na świecie. W związku z tym zagraniczne biura podróży robiąc wszystko co jest możliwe uciekły od konieczności płacenia tego VAT, oczywiście przy biernej aprobacie Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-28.12" who="#PrzedstawicielPITStanislawPisko">Jako obywatele uważamy, że resort finansów nie powinien doprowadzić do takiej sytuacji, do jakiej doprowadzono w kwestii ściągania podatku VAT od zagranicznych podmiotów turystycznych działających na polskim rynku turystycznym.</u>
<u xml:id="u-28.13" who="#PrzedstawicielPITStanislawPisko">W kontekście wypowiedzi pani dyrektor, tym bardziej jesteśmy przekonani, że nasze propozycje są słuszne. Wychodzą one naprzeciw rozwiązaniom, które obowiązują w krajach Unii Europejskiej. Dokładnie ta sama zasada obowiązuje w Belgii, a więc w państwie członkowskim UE, którą chcemy wprowadzić już dzisiaj w przypadku zagranicznej turystyki wyjazdowej.</u>
<u xml:id="u-28.14" who="#PrzedstawicielPITStanislawPisko">Nie możemy czekać na przyjęcie tych rozwiązań aż do 2003 r. Zresztą nie wszystkie rozwiązania obowiązujące w krajach Unii Europejskiej powinny w tej chwili zostać przeniesione na nasz grunt. Oznaczałoby to bowiem opodatkowanie zagranicznej turystyki przyjazdowej, czyli tej, która obecnie korzysta ze stawki 0%, dzięki której zarabiamy dolary, a w dalszym ciągu leży to - jak widać - w żywotnym interesie państwa polskiego oraz zastosowanie stawki 0% do całej turystyki wyjazdowej. Taka właśnie zasada obowiązuje w krajach Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-28.15" who="#PrzedstawicielPITStanislawPisko">Na zakończenie pragnę stwierdzić, iż cieszymy się, że Ministerstwo Finansów podejmuje prace związane ze zmianami opodatkowania VAT w turystyce. Mamy nadzieję, że zostaniemy z dostatecznym wyprzedzeniem uwzględnieni jako partnerzy w tych pracach. Bardzo liczymy na poparcie resortu finansów oraz UKFiT - pan prezes Urzędu zna nasze propozycje, ponieważ zwróciliśmy się do niego w formie pisemnej - o poparcie naszych propozycji, które przedłożyliśmy Komisji sejmowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzedstawicielPolskiegoZrzeszeniaHoteliStanislawKucmin">Reprezentuję środowisko hotelarzy i pragnąłbym dodać kilka uwag do tych, które zgłosili przedstawiciele PIT.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PrzedstawicielPolskiegoZrzeszeniaHoteliStanislawKucmin">W odniesieniu do podatku VAT, jednym z warunków zastosowania stawki 0% dla eksportu usług turystycznych, jest wniesienie przedpłaty w wysokości co najmniej 30%, przed przyjazdem grupy. Rozumiem, że ustawa ta była formułowana w obliczu bezbłędnie funkcjonującego systemu bankowego, ale praktyka jest taka - reprezentuję praktyków; jestem związany zawodowo z Hotelem Jan III Sobieski - że niewydolność systemu bankowego powoduje opóźnienia informacyjne i często niemożliwe jest zastosowanie stawki 0% z prozaicznego powodu niewydolności tego systemu.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PrzedstawicielPolskiegoZrzeszeniaHoteliStanislawKucmin">W związku z powyższym mam sugestię, żeby w pracach nad modyfikacją uwzględnić kwestię związaną z niewydolnością systemu bankowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie stwierdzam. Proszę zatem o zabranie głosu przedstawicielkę Ministerstwa Finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#WicedyrektorHannaMajszczyk">Pragnęłabym zaznaczyć, że nie chciałabym w tym momencie odnosić się do poszczególnych propozycji, zgłoszonych odnośnie do poprawek do ustawy o podatku od towarów i usług. Propozycje te zostały przekazane do Komisji Finansów Publicznych, a przedstawiciele rządu odniosą się do nich na forum tamtej Komisji. Będzie to oficjalne stanowisko, ponieważ - jak już zaznaczyłam - trwają w ministerstwie prace nad zmianami podatkowymi i zgodnie z tym, co było mówione na tej sali, sprawy turystyki są bardzo złożone.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#WicedyrektorHannaMajszczyk">Obecnie pracujemy nad tymi zapisami i chcemy, by miały one ostateczny charakter i nie trzeba było ich zmieniać. Trudno mi powiedzieć, na ile jest to możliwe w stosunku do zmian, które znajdują się obecnie w Sejmie.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#WicedyrektorHannaMajszczyk">Jeżeli chodzi o uwagę na temat przedpłaty w wysokości 30%, to oczywiście możemy się nad tym zastanowić, niemniej jednak chciałabym zaznaczyć, że - nie wiem, czy zgłaszaliście państwo do resortu trudności wiążące się z dość wczesnym udokumentowaniem tych zaliczek, powstające na skutek niewydolności systemu bankowego - często w pracach nad podatkiem od towarów i usług spotykamy się z zarzutami ze strony zainteresowanych podatników.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#WicedyrektorHannaMajszczyk">Niekoniecznie narzekają oni na niewydolność systemu bankowego, natomiast najczęstszym zarzutem jest, iż nie mogą się oni zastosować do pewnych wymagań wynikających z przepisów, ponieważ ich systemy komputerowe nie mają takich założeń. Ich koszty są bardzo wysokie.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#WicedyrektorHannaMajszczyk">Podaję to jako przykład, by uzmysłowić państwu, iż postulaty i zastrzeżenia, mówiące o tym, że niemożliwe jest spełnienie pewnego warunku, który wynika z przepisów, ponieważ jakiś system, komputerowy czy bankowy jest niewydolny, nie mogą decydować o kształcie systemu podatkowego. Tak mi się wydaje, aczkolwiek uwagi, które pan zgłaszał, mogą być słuszne i wymagają rozważenia, z tym że prosiłabym o zgłoszenie ich na piśmie. Niezbędne byłoby wyargumentowanie tej przyczyny i pokazanie, jak to wygląda w praktyce. Jak już stwierdziłam, trudno byłoby mi odnieść się na gorąco do tych uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos w drugim punkcie porządku posiedzenia? Nie stwierdzam.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Mam propozycję, żebyśmy w momencie zbliżania się do finału prac Komisji Finansów Publicznych, kiedy będzie już wiadomo, jaki jest los naszych propozycji dotyczący rozwiązań podatkowych wobec branży turystycznej, wrócili do tej dyskusji.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Zaprosimy wówczas ponownie pana ministra Jana Rudowskiego, który - jak wnoszę - koordynuje tę kwestię w ramach kierownictwa resortu finansów.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Będziemy znajdować się w nowej sytuacji, ponieważ nowy dział - turystyka, będzie przyporządkowany decyzją premiera... Pan premier wie, komu będzie przyporządkowany, natomiast my dzisiaj jeszcze tego nie wiemy. W związku z tym potrzebne będzie trochę czasu, by minister konstytucyjny, który obejmie ten dział, również zechciał ustosunkować się do tych propozycji. Być może będzie miał inne, nowe pomysły.</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Istotne jest, że obszar tych rozwiązań nie może zbytnio odstawać od rozwiązań istniejących w krajach Unii Europejskiej, zresztą samorząd turystyczny niczego innego nie oczekuje, jak tylko wprowadzenia tych rozwiązań w naszym kraju.</u>
<u xml:id="u-33.5" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Czy członkowie Komisji wyrażają zgodę na podjęcie takiego toku postępowania?</u>
<u xml:id="u-33.6" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Głos z sali: Nie mamy wyjścia.</u>
<u xml:id="u-33.7" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Mieliśmy wyjście, bo mogliśmy po prostu w ogóle zrezygnować z rozpatrywania dzisiaj tego punktu. Należało jednak uznać partnerów społecznych, czyli przedstawicieli samorządu turystycznego, którzy przyjechali do nas także spoza Warszawy, zresztą informacja przekazana przez panią dyrektor Hannę Majszczyk okazała się bardzo istotna.</u>
<u xml:id="u-33.8" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawach bieżących? Nie słyszę. Wobec wyczerpania porządku dziennego, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>