text_structure.xml 13.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselZbigniewKaniewski">Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki. Odbędziemy pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo działalności gospodarczej. Wnioskodawców reprezentuje pan poseł Krzysztof Jurgiel, i pana posła proszę o uzasadnienie tego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselKrzysztofJurgiel">Z dniem 30 czerwca br. z mocy prawa wygasają obowiązki uzyskania koncesji lub uzyskania zezwoleń, co do których nie został ustawowo określony zakres i warunki wykonywania działalności gospodarczej oraz udzielania koncesji lub wydawania zezwoleń, a także nie zostały wskazane dokumenty wymagane przy złożeniu wniosku o wydanie koncesji lub zezwolenia.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselKrzysztofJurgiel">Przypomnę, że już raz została dokonana nowelizacja ustawy - Prawo działalności gospodarczej z tego samego powodu i właśnie wówczas został przedłużony do 30 czerwca 2001 roku  termin wygaśnięcia obowiązku uzyskania koncesji bądź zezwoleń. Obecnie w Sejmie trwają prace nad projektami ustaw w zakresie dostosowania do rozwiązań zawartych w ustawie - Prawo działalności gospodarczej. Istnieje realne zagrożenie, że działalność gospodarcza objęta koncesjonowaniem bądź obowiązkiem uzyskania zezwolenia mogłaby z dniem 1 lipca 2001 r. pozostać poza sferą koncesjonowania i udzielania zezwoleń.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselKrzysztofJurgiel">Sytuacja ta może wywołać bardzo poważne konsekwencje społeczno-gospodarcze, a w szczególności problem ten dotyczy koncesjonowania transportu lotniczego i innych usług lotniczych, zarządzania lotniskami, produkcji i dystrybucji tablic rejestracyjnych oraz udzielania zezwoleń na wykonywanie krajowego, drogowego transportu osób.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselKrzysztofJurgiel">Propozycja sprowadza się do nowelizacji art. 98 ust. 1 i 2 w tym celu, aby przesunąć zawarty w tych przepisach termin o 6 miesięcy. Wejście w życie ustawy nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa. Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselZbigniewKaniewski">Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Jak pan poseł ocenia realność zaproponowanego w projekcie ustawy terminu wejścia jej w życie? Pytam dlatego, że do 1 lipca br. zostało już niewiele czasu, a projekt ustawy znajduje się dopiero na początkowym etapie parlamentarnych prac legislacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Czy w ciągu 10 dni zdążymy odbyć drugie i trzecie czytanie projektu ustawy, przeznaczyć jakiś czas na rozpatrzenie ustawy przez Senat, dokonać rozstrzygnięcia zasadności poprawek Senatu, jeśli takie zostaną zgłoszone. Upłynie również jakiś czas zanim prezydent złoży podpis i zanim ustawa zostanie opublikowana w Dzienniku Ustaw?</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Chcę zapytać pana ministra Janusza Tchórzewskiego, jakie wystąpią perturbacje, jeśli znowelizowana ustawa - Prawo działalności gospodarczej nie wejdzie w życie z dniem 1 lipca br.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselKrzysztofJurgiel">Jeśli Komisja skieruje sprawozdanie pod obrady Sejmu, które odbywają się w tym tygodniu i nie zostaną zgłoszone poprawki, a także nie zgłosi ich Senat, to są realne szanse na to, że ustawa wejdzie w życie z dniem 1 lipca br.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejJanuszTchorzewski">Największe problemy mogą wyniknąć z wygaśnięcia koncesji w zakresie transportu lotniczego. 13 miesięcy trwa praca w Sejmie nad bardzo trudnym projektem ustawy - Prawo lotnicze. Obowiązująca ustawa nie przystaje do obecnych warunków. Jeżeli nie zostanie przedłużony termin, którego dotyczy poselski projekt ustawy, to z dniem 1 lipca wygaśnie obowiązek uzyskania koncesji i zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w transporcie lotniczym i wszystkich usługach lotniczych. Zrodzi to poważne konsekwencje dla negocjacji z Unią Europejską, chodzi bowiem o tę dziedzinę, która na całym świecie podlega ścisłemu nadzorowi państwa.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejJanuszTchorzewski">Należy założyć, że do końca roku, a może nawet wcześniej wejdzie w życie ustawa - Prawo lotnicze, bo wreszcie w podkomisji i Komisji pracującej nad tą ustawą doszło do uzgodnienia stanowisk. Wydaje się, że projektowane regulacje prawne, które znacznie różnią się od zawartych w przedłożeniu rządowym, nie ulegną już zmianie. To pozwala mi sądzić, że ustawa wejdzie w życie w IV kwartale br., a najpóźniej 1 stycznia 2002 r.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejJanuszTchorzewski">Zwracam się do posłów o udzielenie poparcia dla projektu poselskiego. Niektóre prace dostosowawcze ustawodawstwa polskiego do ustawodawstwa Unii Europejskiej, prowadzone wspólnie przez rząd i parlament, są bardzo trudne i w związku z tym trwają dłużej niż tego się spodziewaliśmy. W związku z tym przewidziane w ustawie Prawo działalności gospodarczej terminy okazały się za krótkie.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejJanuszTchorzewski">Mogą wystąpić jeszcze inne problemy. Produkcja tablic rejestracyjnych do samochodów odbywa się na podstawie zezwolenia. Takie rozwiązanie okazało się korzystne i nie chcielibyśmy, aby po 1 lipca br. "otworzyła się furtka" dla wszystkich, którzy chcieliby zająć się produkcją tych tablic.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejJanuszTchorzewski">W Sejmie trwają także prace nad projektem ustawy o transporcie drogowym, w której ta kwestia zostanie uregulowana, ale również ta ustawa nie wejdzie w życie przed 1 lipca br. Podkomisja kierowana przez pana posła Bogusława Liberadzkiego kończy już prace nad tym projektem ustawy, ale to jest dopiero początek procesu legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejJanuszTchorzewski">Jest jeszcze jeden projekt ustawy o tematyce na styku z ruchem drogowym. Prace nad tym projektem dobiegają końca, niemniej jednak nie wejdzie ona w życie przed wygaśnięciem zezwoleń na prowadzenie regularnych linii pasażerskich. Gdyby doszło do ich wygaśnięcia, to powstałby pewien bałagan w liniach pasażerskich.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejJanuszTchorzewski">Szczególnie zależy nam na tym, aby nie wygasły koncesje i zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w transporcie lotniczym i wszystkich usługach lotniczych, ponieważ te sprawy są na styku z Unią Europejską. Natomiast gdyby doszło do wygaścięcia koncesji wydanych na działalność gospodarczą w zakresie transportu krajowego, to jakoś byśmy sobie z tym poradzili.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejJanuszTchorzewski">Jeszcze raz proszę o przyjęcie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Nie wyrażam sprzeciwu wobec treści projektu ustawy i sądzę, że członkowie Komisji są tego samego zdania, natomiast nie mogę uznać za satysfakcjonujące wyjaśnienia pana ministra, ponieważ od co najmniej dwóch miesięcy wiadomo było, że nie wejdzie w życie w przewidzianym terminie ustawa - Prawo lotnicze, ani też ustawa o transporcie drogowym.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Projekt ustawy - Prawo lotnicze został skierowany do drugiego czytania. Jest to bardzo obszerny akt prawny i z pewnością zostanie zgłoszonych dużo poprawek. Jest mała szansa na to, aby w krótkim czasie projekt ten został skierowany do trzeciego czytania.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Transport lotniczy to są sprawy na styku międzynarodowym i twierdzę, że doszło do bardzo poważnych zaniedbań ze strony ministra transportu i gospodarki morskiej. Załóżmy, że ministerstwo poradzi sobie w sytuacji wygaśnięcia koncesji lub zezwoleń np. na produkcję tablic rejestracyjnych, ale na styku międzynarodowym konsekwencje mogą być dzisiaj nieprzewidywalne.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Jak pan minister może wytłumaczyć lekceważenie następstw zdarzeń, których nieuchronność bez nowelizacji ustawy - Prawo działalności gospodarczej jest oczywista?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselCzeslawSobierajski">Pytanie pani posłanki jest zasadne, ale chcę zauważyć, że druk sejmowy zawierający projekt nowelizacji ustawy - Prawo działalności gospodarczej nosi datę 9 maja br. Można więc powiedzieć, że część winy ponosi Sejm, bo projekt ustawy, który należałoby szybko uchwalić, został skierowany do pierwszego czytania dopiero po upływie przynajmniej półtora miesiąca od złożenia go do laski marszałkowskiej.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselCzeslawSobierajski">Proponuję jednak nie szukać winnych, lecz zdać sobie sprawę z problemów, które wynikną na skutek wygaśnięcia koncesji i zezwoleń. Wprawdzie został założony termin wejścia w życie ustawy, który wydawałby się być terminem karkołomnym, niemniej jednak jest on realny, a to z tego względu, że raczej nie należy się spodziewać poprawek do tego projektu. W interesie nas wszystkich jest to, aby ustawa weszła w życie z dniem 1 lipca br., bo w przeciwnym razie wywołamy "burzę" na arenie międzynarodowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzstanuJanuszTchorzewski">Kilka okoliczności złożyło się na to, że musimy dogonić uciekający czas. Dopiero pod koniec kwietnia br. mieliśmy świadomość tego, że ustawa - Prawo lotnicze nie wejdzie w życie w przewidzianym terminie. Przebieg prac na forum podkomisji w marcu br. tego nie zapowiadał, a dopiero później zostały zgłoszone nowe pomysły. Można powiedzieć, że w kwietniu br. wpadliśmy w popłoch i uznaliśmy, iż powinniśmy się zwrócić do Sejmu z propozycją nowelizacji ustawy - Prawo działalności gospodarczej. Dwukrotnie wysłałem pismo do marszałka Sejmu z prośbą o nadanie projektowi ustawy trybu pilnego, ale nie została ona uwzględniona. Zapewne dlatego, że zbyt dużo takich projektów czekało na rozpatrzenie.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PodsekretarzstanuJanuszTchorzewski">Jeszcze raz powtarzam, że nie przypuszczaliśmy, iż projekt ustawy - Prawo lotnicze natrafi na takie trudności podczas prac w Sejmie, iż ta ustawa nie zostanie uchwalona w przewidzianym terminie. Prace w Sejmie nad tą ustawą trwają już 16 miesięcy. Sądziliśmy, że najpóźniej zakończą się one na przełomie kwietnia-maja br. Okazało się, że nasze oczekiwania były złudne i dlatego pod koniec kwietnia złożyliśmy do marszałka Sejmu projekt, którego druk sejmowy zaopatrzony jest datą 9 maja br. Od tego dnia nieustannie dopraszaliśmy się o skierowanie projektu do pierwszego czytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselZbigniewKaniewski">Projekt ustawy musimy przyjąć, aby uniknąć określonych komplikacji. Zamykam pierwsze czytanie i przechodzimy do pracy w Komisji.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselZbigniewKaniewski">Czy są uwagi do tekstu projektu ustawy? Nikt się nie zgłosił.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselZbigniewKaniewski">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo działalności gospodarczej?</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PoselZbigniewKaniewski">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła ten projekt ustawy.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PoselZbigniewKaniewski">Proponuję, aby funkcję posła sprawozdawcy powierzyć panu posłowi Czesławowi Sobierajskiemu. Czy ktoś się temu sprzeciwia? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PoselZbigniewKaniewski">Stwierdzam, że Komisja wybrała pana posła Czesława Sobierajskiego na posła sprawozdawcę.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#PoselZbigniewKaniewski">Korzystając z tego, że na posiedzeniu jest obecna przedstawicielka Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, wysłuchamy jej opinii na temat zgodności projekt ustawy z prawem europejskim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzedstawicielkaUrzeduKomitetuIntegracjiEuropejskiejOtyliaTrzaskalska">Komitet Integracji Europejskiej nie zgłasza uwag do tego projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzedstawicielkaUrzeduKomitetuIntegracjiEuropejskiejOtyliaTrzaskalska">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>