text_structure.xml
38.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Przewidujemy dwa punkty porządku dziennego, którymi będzie powołanie czterech podkomisji oraz przyjęcie planu pracy Komisji na I półrocze 1998 roku.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselHenrykGoryszewski">Zgodnie z ustaleniami poczynionymi przez prezydium Komisji Finansów Publicznych przedkładam projekt powołania czterech podkomisji. Są nimi: podkomisja do kontroli i oceny realizacji budżetu, do kontroli i oceny realizacji inwestycji centralnych, do spraw systemu bankowego oraz podkomisja do spraw monitorowania systemu podatkowego. Wpłynęła jeszcze jedna propozycja, którą za chwilę przedstawi poseł Cegielska.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselHenrykGoryszewski">Obecnie przechodzę do prezentacji kandydatów wyłonionych do pracy w poszczególnych podkomisjach. I tak do podkomisji, która zostanie powołana do kontroli i oceny realizacji budżetu proponujemy następujących posłów: Helenę Góralską, Adama Łozińskiego, Andrzeja Pęczaka, Mirosława Pietrewicza oraz Stanisława Grzonkowskiego.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselHenrykGoryszewski">Do podkomisji do kontroli i oceny realizacji inwestycji centralnych zgłosili się: poseł Paweł Arndt, poseł Wiesław Ciesielski, poseł Krzysztof Jurgiel, poseł Krzysztof Kłak, poseł Stanisław Kracik, poseł Jan Kulas, poseł Mieczysław Jedoń oraz poseł Włodzimierz Wasiński.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselHenrykGoryszewski">Praca w podkomisji do kontroli i oceny realizacji inwestycji centralnych wymaga częstych wyjazdów w teren, a zatem cieszy fakt, iż zgłosiło się do niej aż tylu posłów.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PoselHenrykGoryszewski">Do podkomisji do spraw systemu bankowego zgłosili się następujący posłowie: Mieczysław Czerniawski, Joanna Fabisiak, Dariusz Grabowski, Jerzy Koralewski i Andrzej Woźnicki.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PoselHenrykGoryszewski">Z kolei chęć do pracy w podkomisji do spraw monitorowania systemu podatkowego wyrazili: poseł Józef Gruszka, Mirosław Sekuła, Stanisław Stec, Henryk Wujec i Tomasz Szyszko.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PoselHenrykGoryszewski">Po przeprowadzeniu konsultacji z prezydium Komisji Finansów Publicznych i po roz-mowach z zainteresowanymi osobami proponuję, aby w przypadku przyjęcia składu podkomisji w odczytanym składzie, przewodnictwo podkomisji do kontroli i oceny realizacji budżetu powierzyć poseł Helenie Góralskiej, przewodnictwo podkomisji do kontroli i oceny realizacji inwestycji centralnych posłowi Wiesławowi Ciesielskiemu, podkomisji do spraw systemu bankowego posłowi Andrzejowi Woź-nickiemu, podkomisji do spraw monitorowania systemu bankowego posłowi Józefowi Gruszce. W ten sposób cztery kluby poselskie miałyby swoich przedstawicieli na stanowiskach przewodniczących podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselFranciszkaCegielska">Posłowie z Komisji Samorządu Terytorialnego sformułowali wniosek, aby Komisja Finansów Publicznych poddała monitoringowi finanse gmin i aby zajęła się także finansami samorządu terytorialnego. Czyli w grę wchodziłyby te ustawy, które dopiero mają być stworzone.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselFranciszkaCegielska">Jednocześnie chcę poinformować, że w Komisji Samorządu Terytorialnego powstała podkomisja do spraw finansów gmin. Myślę, że w takiej sytuacji w Komisji Finansów Publicznych można by także utworzyć podkomisję, która zajęłaby się wymienionymi problemami. Oczywiście podkomisja naszej Komisji współpracowałaby z podkomisją powołaną przez Komisję Samorządu Terytorialnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Myślę, że można by dyskutować nad całą tą kwestią, rozważając skład personalny takiej podkomisji i zakres jej prac. O ile dobrze zrozumiałem ideę wyrażoną przez poseł Cegielską, byłaby to podkomisja poświęcona finansom publicznym.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselFranciszkaCegielska">Raczej byłaby to podkomisja poświęcona finansom samorządu terytorialnego, to byłoby ściślejsze określenia problematyki, która byłaby przedmiotem zainteresowania podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselMarekWagner">Uważam, iż propozycja, którą przedłożyła poseł Cegielska, jest ze wszech miar uzasadniona z tego powodu, że samorządy terytorialne wiodą częstokroć spory w kontekście finansów. Myślę, że podkomisja mogłaby na bieżąco przedstawiać Komisji Finansów Publicznych swoje opinie w tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PoselMarekWagner">Mam jeszcze uwagę nieco innej natury. Otóż chciałbym, aby posłowie rozważyli, czy podkomisj do spraw systemu bankowego nie należałoby poszerzyć tematycznie tak, aby uwzględnić w jej pracach także politykę pieniężną, realizowaną przez państwo. Co prawda Komisja Finansów Publicznych ocenia tę politykę, ale dzieje się to dopiero na koniec roku, natomiast polityka pieniężna jest realizowana codziennie i kształtowana jest zależnie od aktualnych uwarunkowań.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselWieslawSzweda">Również chciałbym przedstawić pewną propozycję i poddać ją pod osąd Komisji Finansów Publicznych. Proponuję mianowicie, aby na dzisiejszym posiedzeniu nie powoływać podkomisji do spraw inwestycji centralnych.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselWieslawSzweda">Podczas pracy nad budżetem mogliśmy się zorientować, że w tej dziedzinie panuje totalny chaos. W zasadzie nie wiemy nawet tego, jaką politykę w stosunku do inwestycji centralnych chce prowadzić rząd. Nie mam pojęcia, jaka intencja towarzyszyła na przykład powzięciu decyzji o przesunięciu o jeden rok terminu przyznania środków na kontynuowanie budowy Biblioteki Śląskiej. Moim zdaniem decyzja ta świadczy o tym, że Ministerstwo Finansów nie ma jasnej koncepcji dotyczącej kontynuowania tej inwestycji.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselWieslawSzweda">Moja propozycja zmierza do tego, aby na jednym z najbliższych posiedzeń Komisji Finansów Publicznych kwestię inwestycji centralnych omówić z przedstawicielami rządu. Uważam, iż powinniśmy wiedzieć jaką drogą zamierza pójść rząd, zwłaszcza w kontekście finansowania tych inwestycji.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PoselWieslawSzweda">Myślę, że najpierw powinniśmy ukształtować samą ideę, a później dobrać odpowiednich ludzi do jej realizacji. Na pewno padną pytania o celowość powoływania takiej podkomisji. Przypominam zatem, że podkomisja do spraw inwestycji centralnych funkcjonowała także w trakcie poprzedniej kadencji.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PoselWieslawSzweda">Jednak muszę też przypomnieć, że Komisja Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów nie doprowadziła do zorganizowania posiedzenia na ten temat z udziałem przedstawicieli rządu, podkomisja zaś do dzisiejszego dnia nie przedłożyła żadnego materiału. Jeżeli przyjmiemy proponowaną na dzisiejszym posiedzeniu procedurę, to również kolejna podkomisja nie zdoła przygotować odpowiedniego materiału i przedłożyć go Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PoselWieslawSzweda">Nie jestem pewien czy podkomisja do kontroli i oceny inwestycji centralnych, w zaproponowa-nym na dzisiejszym posiedzeniu składzie, będzie w stanie sprostać zadaniu. A zatem raz jeszcze proponuję, aby na razie odstąpić od powoływania podkomisji do spraw inwestycji centralnych i skoncentrować się na sformułowaniu samej idei, jaka powinna przyświecać pracy podkomisji, natomiast na wybór poszczególnych jej członków jest jeszcze czas.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselHelenaGoralska">Na początek chciałabym przekazać pewne uogólnienie. Otóż materia, która będzie przedmiotem pracy czterech podkomisji, w istocie jest wewnętrzną materią, którą zajmuje się Komisja Finansów Publicznych. Uogólnienie to przedstawiam w kontekście wypowiedzi poseł Cegielskiej, która argumentowała na rzecz powołania w Komisji Finansów Publicznych podkomisji zajmującej się finansami samorządu terytorialnego. Myślę, że wobec faktu,iż finanse samorządu w istocie usytuowane są "na styku" Komisji Samorządu Terytorialnego oraz Komisji Finansów Publicznych, bardziej celowe byłoby powołanie wspólnej podkomisji.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselHelenaGoralska">Moim zdaniem powoływanie odrębnej podkomisji w Komisji Samorządu Terytorialnego i odrębnej w Komisji Finansów Publicznych skomplikuje całą tę sprawę. Chcę przypomnieć, że w poprzedniej kadencji działała wspólna podkomisja Komisji Obrony Narodowej i Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów. Była to podkomisja do spraw finansów Ministerstwa Obrony Narodowej.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PoselHelenaGoralska">Przechodzę teraz do kolejnej sprawy. Otóż nie mam nic przeciwko temu, aby powołać podkomisję do spraw systemu bankowego i polityki pieniężnej. Musimy sobie jednak zdawać spawę, że podkomisja taka mogłaby działać wyłącznie na płaszczyźnie dyskusji, gdyż pod rządami nowej konstytucji Sejm nie uchwala już założeń polityki pieniężnej. Byłby to więc raczej klub dyskusyjny, niż podkomisja w pełnym tego słowa znaczeniu.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PoselHelenaGoralska">Natomiast chciałabym się zgoła kategorycznie wypowiedzieć w kwestii podkomisji do spraw inwestycji centralnych. Otóż uważam, że wypowiedź posła Szwedy, reprezentującego Śląsk, nacechowana została nieuzasadnioną goryczą. Nie umiem natomiast powiedzieć czy rząd dysponuje ustalonymi zasadami polityki wobec inwestycji centralnych, jest to jednak sprawa rządu. Uważam, że mimo wszystko powinna zostać powołana podkomisja do spraw inwestycji centralnych. To, że w dziedzinie inwestycji centralnych panuje jaki taki porządek zawdzięczamy temu, że w poprzedniej kadencji działała taka podkomisja, a szczególnie zawdzięczamy to posłowi Wiesławowi Ciesielskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselJanKulas">Chcę przychylić się do propozycji powołania wspólnej pod-komisji Komisji Finansów Publicznych i Komisji Samorządu Terytorialnego. Taka wspólna podkomisja moim zdaniem ma rację bytu i uprości tryb działania.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselJanKulas">Chciałbym także odnieść się do wypowiedzi posła Szwedy. Otóż żadną miarą nie mogę się zgodzić z koncepcją przedstawioną przez pana posła. Uważam bowiem, że obecnie, gdy tak intensywnie pracujemy, nie ma czasu na formułowanie idei, czy też kształtowanie jakichś koncepcji. Ten etap już mamy poza sobą. Obecnie zaś nadszedł czas wytężonej pracy w podkomisji, którą powołujemy dla kontroli i oceny inwestycji centralnych. Nie należy pomijać faktu, iż przewodnictwo tej podkomisji powierza się doświadczonemu posłowi spoza koalicji, gdyż również poprzedni parlament miał w tym względzie pewne doświadczenia i dorobek. Są też konkretne doświadczenia, wynikające z pracy Komisji Finansów Publicznych nad ustawą budżetową. To wszystko się liczy. Z tego też względu uważam za w pełni zasadne powołanie w dniu dzisiejszym zarówno tej, jak i wszystkich pozostałych podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">W swoim wystąpieniu chciałbym poruszyć dwie kwestie. Pierwszą z nich jest kwestia podkomisji do spraw finansów samorządu terytorialnego. Przychylam się do opinii, iż powinna to być wspólna podkomisja Komisji Samorządu Terytorialnego i Komisji Finansów Publicznych, tego zdania jest też poseł Cegielska. Proponuję, aby jeszcze dzisiaj podjąć decyzję kierunkową o potrzebie powołania takiej podkomisji. Gdy taką decyzję podejmiemy, wówczas wystąpię do marszałka Sejmu o zaakceptowanie tej propozycji, gdyż trzeba pamiętać, że stałe podkomisje powoływane są za zgodą marszałka. Przy czym chcę zaznaczyć, że mamy już taką zgodę na powołanie czterech podkomisji, które widnieją w porządku dzisiejszym obrad. Ponadto Prezydium Komisji Finansów Publicznych będzie się musiało zwrócić do prezydium Komisji Samorządu Terytorialnego, gdyż tamta Komisja również musi zaakceptować przedłożoną tu propozycję.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoselHenrykGoryszewski">Obecnie przechodzę do drugiej kwestii, czyli do problemu podkomisji do spraw inwestycji centralnych. Niezależnie od oceny obecnej sytuacji, trzeba jednoznacznie stwierdzić, że jednak istnieje określony stan prawy przyjęty dla prowadzenia inwestycji centralnych i określony też tryb postępowania w tym kontekście. Nie musimy zatem ustalać trybu postępowania i kształtować idei, jak to powiedział przed chwilą poseł Szweda, aby dopiero po tych zabiegach przystąpić do tworzenia inwestycji centralnych. Inwestycje te bowiem są w toku. Natomiast potrzebny jest monitoring mający dać obraz realizowania tych przedsięwzięć.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PoselHenrykGoryszewski">Drugim punktem porządku dziennego jest rozpatrzenie planu pracy naszej Komisji. Mówię o tym, gdyż uważam, że byłoby ze wszech miar zasadne przygotowanie odrębnego posiedzenia Komisji Finansów Publicznych, poświęconego problemowi inwestycji centralnych. Myślę, że posiedzenie takie można by zorganizować na przykład w marcu. Oczywiście w posiedzeniu tym musieliby uczestniczyć kompetentni i dobrze przygotowani przedstawiciele rządu.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PoselHenrykGoryszewski">Czy poseł Szweda zechciałby zmodyfikować swój wniosek w ten właśnie sposób?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselWieslawSzweda">Oczywiście, panie przewodniczący, jednak muszę od razu zastrzec, iż nadal jestem zdania, że najpierw musimy określić to, do czego dążymy, a dopiero później skompletować odpowiedni zespół. Uważam, że taka właśnie kolej rzeczy jest najwłaściwsza.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselWieslawSzweda">Chciałbym też prosić, aby poseł Góralska nie wyręczała mnie, mówiąc obecnym co chciałem powiedzieć i jakie są motywy mojego postępowania. Bibliotekę Śląską potraktowałem bowiem jako jeden z wielu przykładów, obrazujących sytuację panującą w dziedzinie inwestycji centralnych, którą można określić mianem absurdalnej. Inwestycji takich, jak to zaznaczyłem, jest więcej. Znajdują się one nie tylko na terenie województwa katowickiego. Przykład Biblioteki Śląskiej podałem z tego względu, iż jest mi on najbliższy, a zatem i najlepiej znany.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselWieslawSzweda">Nie ma we mnie żadnego rozgoryczenia, wynikającego ze stanu inwestycji centralnych, co suponuje poseł Góralska. O rozgoryczeniu mógłbym mówić dopiero wówczas, gdyby zadecydowano o całkowitym wstrzymaniu inwestycji prowadzonych na terenie województwa katowickiego, na to jednak na razie się nie zanosi.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PoselWieslawSzweda">Chcę też powiedzieć, że jeszcze podczas poprzedniej kadencji wielokrotnie zwracałem uwagę na potrzebę odbycia debaty na temat inwestycji centralnych. Dla mnie podstawową sprawą jest przyjęcie w oficjalnych dokumentach zapisu o skracaniu cyklów realizacji inwestycji centralnych, a także o tym, że przedsięwzięcia te należy jak najszybciej kończyć. Tej zasadzie powinien też zostać podporządkowany podział środków finansowych, bo tylko definitywne kończenie rozgrzebanych inwestycji zmniejszy koszty dalszego ich utrzymywania.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PoselWieslawSzweda">Jeżeli istotnie takie zapisy ujrzą światło dzienne, a podkomisja do spraw inwestycji centralnych je zaakceptuje, wówczas poprę takie działanie. Jednak w obecnym stanie rzeczy uważam, iż niektórzy z kandydatów, zaproponowanych do podkomisji do kontroli i oceny realizacji inwestycji centralnych, jednak nie zechcą poprzeć tak zapisanych celów.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Panowie posłowie, zawsze jest możliwość zmiany składu podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselStanislawStec">Chciałbym się dowiedzieć czy w chwili obecnej można do składu podkomisji do kontroli i oceny realizacji inwestycji centralnych zgłosić jeszcze jedną kandydaturę, czy też pan przewodniczący uważa, że etap zgłoszeń został definitywnie zamknięty.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Nie było umowy dotyczącej parytetów w podkomisjach, umowa taka została zawarta tylko w kontekście wyboru przewodniczącego poszczególnych podkomisji. Prezydium Komisji po prostu przyjmowało zgłoszenia. Z tego wynika, że można zgłaszać kolejne propozycje.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselStanislawStec">W takiej sytuacji zgłaszam kandydaturę posła Wiesława Szwedy do podkomisji do spraw monitorowania systemu podatkowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Czy są jeszcze inne zgłoszenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselKrzysztofJurgiel">Chciałbym zmienić swoją poprzednią decyzję i pracować nie w podkomisji do spraw realizacji i oceny inwestycji centralnych, ale w podkomisji do kontroli i oceny realizacji budżetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselHenrykDykty">Chciałbym zgłosić się do pracy w podkomisji monitorowania systemu podatkowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Ponieważ nie ma już dalszych zgłoszeń przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoselHenrykGoryszewski">Kto z posłów opowiada się za przyjęciem wniosku o to, aby na dzisiejszym posiedzeniu nie powoływać podkomisji do kontroli i oceny realizacji inwestycji centralnych?</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PoselHenrykGoryszewski">Za przyjęciem tego wniosku głosowało 2 posłów, 20 posłów było przeciwnych, 3 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PoselHenrykGoryszewski">Komisja Finansów Publicznych odrzuciła wniosek o niepowoływanie w dniu dzisiejszym podkomisji do spraw inwestycji centralnych.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#PoselHenrykGoryszewski">Obecnie przechodzimy do prezentowania składu personalnego poszczególnych pod-komisji. Do podkomisji do kontroli i oceny realizacji budżetu zgłosili się: poseł Helena Góralska, proponowana jako przewodnicząca podkomisji, poseł Adam Łoziński, poseł Andrzej Pęczak, poseł Mirosław Pietrewicz, poseł Stanisław Grzonkowski i poseł Krzysztof Jurgiel.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#PoselHenrykGoryszewski">W podkomisji do kontroli i oceny realizacji inwestycji centralnych chcą pracować następujący posłowie: Wiesław Ciesielski, proponowany jako przewodniczący, Paweł Arndt, Krzysztof Kłak, Stanisław Kracik, Jan Kulas, Włodzimierz Wasiński oraz Mieczysław Jedoń.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#PoselHenrykGoryszewski">Z kolei do podkomisji do spraw systemu bankowego i polityki pieniężnej zgłosili się: poseł Andrzej Woźnicki, proponowany na przewodniczącego podkomisji, poseł Mieczysław Czerniawski, poseł Joanna Fabisiak, poseł Dariusz Grabowski oraz poseł Jerzy Koralewski.</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#PoselHenrykGoryszewski">A oto proponowany skład personalny podkomisji do spraw monitorowania systemu podatkowego: poseł Józef Gruszka, proponowany jako przewodniczący, poseł Mirosław Sekuła, poseł Stanisław Stec, poseł Henryk Wujec, poseł Tomasz Szyszko, poseł Wiesław Szweda i poseł Henryk Dykty.</u>
<u xml:id="u-18.8" who="#PoselHenrykGoryszewski">Myślę, że na odczytany skład podkomisji możemy głosować łącznie. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, wówczas uznam, że Komisja wyraża zgodę na taki sposób głosowania. Nikt się nie sprzeciwia tej propozycji.</u>
<u xml:id="u-18.9" who="#PoselHenrykGoryszewski">Kto z posłów jest za powołaniem czterech stałych komisji, w składzie odczytanym przed chwilą, wraz z powierzeniem funkcji przewodniczących tych podkomisji poseł Helenie Góralskiej, posłowi Wiesławowi Ciesielskiemu, posłowi Andrzejowi Woźnickiemu i posłowi Józefowi Gruszce?</u>
<u xml:id="u-18.10" who="#PoselHenrykGoryszewski">Za przyjęciem zaproponowanego składu podkomisji oraz za zaakceptowaniem przedłożonych kandydatur na stanowiska przewodniczących podkomisji, głosowało 26 posłów, żaden poseł nie był przeciwny, 3 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-18.11" who="#PoselHenrykGoryszewski">Tym samym Komisja Finansów Publicznych przyjęła proponowane kandydatury posłów i zaakceptowała osoby przewodniczących.</u>
<u xml:id="u-18.12" who="#PoselHenrykGoryszewski">Obecnie przechodzimy do drugiego punktu porządku obrad, to jest do planu pracy Komisji na I półrocze roku 1998.</u>
<u xml:id="u-18.13" who="#PoselHenrykGoryszewski">Posłowie otrzymali plan pracy Komisji Finansów Publicznych na I półrocze tego roku. Wobec tego nie będę go referował, proszę natomiast o uwagi i ewentualne propozycje.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselHelenaGoralska">Mam trzy uwagi odnoszące się do przekazanego posłom przedłożenia. Otóż chciałam zwrócić uwagę na punkt 7 planu pracy, w którym mówi się o rozpatrzeniu poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości, przy czym rozpatrzenie tego projektu przewidziane zostało na marzec.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PoselHelenaGoralska">Chciałabym jednak prosić o przyspieszenie tego terminu, gdyż jest to ustawa o wielkim znaczeniu dla drobnych firm. Zgodnie z proponowaną zmianą odroczony zostanie obowiązek badania bilansu w małych firmach. Myślę, że byłoby lepiej, gdybyśmy projektem tym zajęli się nawet już w przyszłym tygodniu.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PoselHelenaGoralska">Druga moja uwaga dotyczy punktu dziewiątego. W punkcie tym mamy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo energetyczne. Właściwie nie wiem dlaczego ustawa ta trafiła do Komisji Finansów Publicznych, myślę, że jest to jednak domena Komisji Gospodarki.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PoselHelenaGoralska">Ostatnia uwaga dotyczy punktu dwunastego, to jest poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Obok tego punktu widnieje adnotacja, że ustawa ta została skierowana do pierwszego czytania w Komisji Finansów Publicznych. Jest to ewidentnie sprzeczne z art. 34 pkt. 1 Regulaminu Sejmu RP, który mówi że projekty ustaw budżetowych i podatkowych nie mogą być kierowane do pierwszego czytania na posiedzeniu Komisji, gdyż pierwsze czytanie musi się odbyć na posiedzeniu plenarnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Myślę, że konsekwencją powołania podkomisji powinno być wzbogacenie planu pracy o zapis o cyklicznych sprawozdaniach przedkładanych przez podkomisje. Uważam, że Komisja Finansów Publicznych powinna mieć bieżącą informację na temat aktualnego stanu pracy w podkomisjach.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Jak często, zdaniem pani poseł, takie sprawozdania powinny być przedkładane Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Sądzę. że rozsądne byłoby kwartalne przedkładanie sprawozdań.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Zgłaszam wniosek o umieszczenie w planie pracy Komisji Finansów Publicznych problematyki związanej z przyczynami zadłużania się zakładów opieki zdrowotnej, w kontekście raportu przygotowanego przez Najwyższą Izbę Kontroli. Proponuję też umieszczenie w planie pracy tak ważnego tematu, jak realizacja zobowiązań podatkowych w ochronie zdrowia, a także realizacja zamówień publicznych oraz realizacja budżetu w latach 1995-1996. Problemy te były przedmiotem kontroli NIK, po czym zostały sporządzone odpowiednie materiały pokontrolne.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">W imieniu Komisji Zdrowia zgłaszam także wniosek o przygotowanie wspólnego posiedzenia Komisji Finansów Publicznych i Komisji Zdrowia, w terminie marzec-kwiecień. Zadłużenie służby zdrowia jest nader poważnym problemem. Już go zresztą sygnalizowałem w trakcie debaty budżetowej. Na koniec roku 1997 zadłużenie ochrony zdrowia sięgnęło kwoty 3 mld zł., przy czym odsetki karne stanowią około jedną trzecią część tej kwoty.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Mamy tutaj do czynienia z wieloma różnorakimi przyczynami, dającymi obecny stan rzeczy. A więc jest to przede wszystkim wieloletnie niedoszacowanie budżetu służby zdrowia, ale też nieefektywne zarządzanie zakładami opieki zdrowotnej, jak również błędna polityka lekowa prowadzona przez państwo. Do przyczyn obecnego stanu finansowego ochrony zdrowia należy też brak nadzoru właścicielskiego nad zakładami opieki zdrowotnej, co ujawnił raport Najwyższej Izby Kontroli, wreszcie dość powszechne łamanie prawa budżetowego w kontekście braku kontroli nad realizacją poszczególnych budżetów, nieskuteczność oddłużania w zakładach podlegających procesom przekształceniowym itd. W sumie jest bardzo wiele zjawisk, które musimy wnikliwie ocenić, aby uzyskać jasny obraz całej tej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Wypunktowane przeze mnie zjawiska powodują, że budżet państwa poniesie straty szacowane na kilkaset milionów złotych.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselStanislawStec">Przychylam się do wypowiedzi poseł Góralskiej, która mówiła o potrzebie przesunięcia terminu rozpatrzenia przez Komisję ustawy o rachunkowości. Ponieważ w sprawie tej ustawy nie ma jeszcze stanowiska rządu proponuję, aby pierwsze czytanie odbyło się w dniu 17 lutego. Być może jeszcze w trakcie najbliższego posiedzenia plenarnego Sejmu udałoby się przeprowadzić nie tylko pierwsze, ale również drugie czytanie projektu ustawy o rachunkowości.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselAndrzejWoznicki">Nie znalazłem w planie pracy Komisji Finansów Publicznych punktu poświęconego rozpatrzeniu sprawozdania rządu z wykonania budżetu za rok 1997.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Jest już sprawozdanie z wykonania budżetu. Wkrótce ustalimy termin rozpatrzenia tego dokumentu.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselAndrzejWoznicki">Myślę, że zwłaszcza dla tych posłów, którzy pracują pierwszą kadencję, byłoby interesujące zapoznanie się "od kuchni" z konstruowaniem budżetu państwa. Sądzę, że w Ministerstwie Finansów rozpoczęto już prace nad budżetem na rok 1999, a zatem posłom przydałoby się nieco informacji na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselWieslawCiesielski">Uważam, iż powinniśmy zamieścić w planie pracy naszej Komisji problematykę związaną z inwestycjami centralnymi, choć przyznam, że na całą tę sprawę chciałbym spojrzeć nieco inaczej, niż czyni się to zazwyczaj.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PoselWieslawCiesielski">Otóż zgoła tradycją Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów był wymóg sporządzania przez przewodniczących podkomisji półrocznych planów pracy. Po upływie tego terminu ci sami przewodniczący zobligowani byli do przedłożenia przewodniczącej Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów informacji o pracy podkomisji. Sprawozdania te były sporządzane na piśmie i skrupulatnie analizowane. Oczywiście, kwestia, w jakich okresach podkomisje powinny przedkładać informacje o prowadzonej przez siebie pracy, zostanie rozstrzygnięta przez posłów.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PoselWieslawCiesielski">Chcę przypomnieć, że w trakcie rozpatrywania problematyki inwestycji centralnych w kontekście ustawy budżetowej, zwróciliśmy uwagę na potrzebę położenia tamy nieuzasadnionym, ogromnym wzrostem wartości kosztorysowej. Wydzielona nawet została grupa około czterdziestu inwestycji, przy realizacji których takie właśnie olbrzymie wzrosty zostały odnotowane i przyjęte w projekcie budżetu.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#PoselWieslawCiesielski">W moim przekonaniu dobrze byłoby, gdybyśmy w pierwszym etapie pracy podkomisji do spraw inwestycji centralnych skupili się na wizytacji wypunktowanych obiektów i na wyjaśnieniu powodów tak znacznego wzrostu wartości kosztorysowych. Myślę, że zebrane tą drogą doświadczenia pozwolą nam na właściwe podejście do oceny inwestycji centralnych wykonanych w roku 1997.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#PoselWieslawCiesielski">Uważam, że dopiero po tych terenowych wizytacjach zdołamy sporządzić materiał niezbędny do dyskusji z przedstawicielami rządu. Sądzę wobec tego, że w marcu, gdy spotkamy się z przedstawicielami rządu, nasza wiedza w tym względzie będzie jeszcze niedostateczna, a planowane spotkanie nie będzie miało niezbędnych cech merytorycznych.</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#PoselWieslawCiesielski">Z tego też względu uważam, że w marcu, kwietniu i maju podkomisja powinna gromadzić doświadczenia, planowane zaś posiedzenie mogłoby się odbyć dopiero w pierwszej dekadzie czerwca. Efekty terenowych wyjazdów członków podkomisji zaowocują rzetelną wiedzą przy ocenianiu wykonania inwestycji centralnych w roku 1997.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselWieslawSzweda">Uważam, iż w planie pracy Komisji Finansów Publicznych powinien zostać zamieszczony temat dotyczący środków dzielonych na inwestycje centralne przez Ministerstwo Finansów. Przy czym w tym kontekście powinien zostać uwzględniony harmonogram oddawania inwestycji centralnych w poszczególnych latach. Podkomisja do spraw inwestycji centralnych nie powinna działać ze zgubnym, jak uczy doświadczenie, pośpiechem. Myślę, że w końcu maja lub na początku czerwca powinno się odbyć posiedzenie Komisji Finansów Publicznych, poświęcone kwestii rozdziału środków finansowych z puli różnych rezerw celowych. Dopiero po zdobyciu niezbędnych doświadczeń Komisja mogłaby wypracować zasady rozdziału środków centralnych, na cały czas trwania obecnej kadencji. Oczywiście, konstruując materiał na temat inwestycji centralnych, musielibyśmy się oprzeć nie tylko o dane oraz informacje przygotowane przez podkomisję, ale skorzystać także z materiałów Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PoselWieslawSzweda">Myślę, że zaproponowany przeze mnie termin jest dobry, gdyż właśnie pod koniec pierwszego półrocza zaczną napływać do opiniowania wnioski dotyczące rozdziału rezerw celowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselTadeuszSyryjczyk">Poseł Woźnicki zgłosił postulat o udostępnianie posłom obszerniejszych danych na temat pracy nad projektem budżetu na rok 1999. Myślę, że panu posłowi chodziło o jakieś szkolenie mające zapoznać posłów z samym trybem pracy nad budżetem.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PoselTadeuszSyryjczyk">Nie mogę sobie natomiast wyobrazić sytuacji, w której Komisja Finansów Publicznych ingerowałaby w przebieg prac rządowych, gdyż takie działanie stanowiłoby złamanie zasady podziału władzy. Sejmowe komisje rozpatrują projekt budżetu przedłożony przez rząd, ale jest to już zupełnie co innego.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Jest w tym wszystkim jeszcze jedna sprawa odnosząca się do samej filozofii sprawowania władzy. Otóż w razie jakichś potknięć będzie można "pokazać na nas palcem" i powiedzieć: przecież byliście przy tym, jak ten budżet był tworzony.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PoselHenrykGoryszewski">Skoro nie ma już innych zgłoszeń pokuszę się o podsumowanie dyskusji, rozpoczynając od tych spraw, które bezpośrednio nie dotyczą samego planu pracy Komisji Finansów Publicznych. Otóż proponuję, abyśmy przyjęli zasadę, że powołane na dzisiejszym posiedzeniu stałe podkomisje opracują plany pracy, które przedstawione zostaną na najbliższym posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych, prawdopodobnie 17 lutego. Głównym tematem tego posiedzenia będzie ustosunkowanie się Komisji do uchwały Senatu w sprawie budżetu. Natomiast na koniec drugiego kwartału oczekiwać będziemy sprawozdań z pracy podkomisji. Dopiero po tym pierwszym doświadczeniu ustalimy, czy dokumenty takie podkomisje będą przedkładać co pół roku, czy też częściej.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PoselHenrykGoryszewski">Chciałbym teraz ustosunkować się do wypowiedzi posła Woźnickiego, którą odebrałem jako propozycję przygotowania swojego rodzaju posiedzenia informacyjnego Komisji, poświęconego zapoznaniu posłów z tokiem prac prowadzonych w kontekście konstruowania przyszłorocznego budżetu. Myślę, że ciężar zorganizowania takiego spotkania wzięłaby na siebie podkomisja do kontroli i oceny realizacji budżetu. Proponuję też, aby nie było to posiedzenie Komisji Finansów Publicznych, ale posiedzenie podkomisji, z udziałem zaintereso-wanych posłów. Na spotkanie to zaprosimy minister Wasilewską-Trenkner wraz z tymi osobami, które zazwyczaj reprezentują rząd na posiedzeniach Komisji. Myślę, że przedstawiciele Ministerstwa Finansów przedstawią ograniczenia towarzyszące pracom nad budżetem oraz punkty wyjścia dla przyjmowanych następnie założeń.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#PoselHenrykGoryszewski">Chciałbym też poinformować obecnych, że obiecałem, iż podkomisja do spraw monitorowania systemu podatkowego będzie mogła spotkać się z przedstawicielami środowisk zajmujących się leasingiem. Myślę, że spotkanie to powinno poprzedzić zapoznanie się z przepisami podatkowymi dotyczącymi leasingu. Stosowne materiały są w mojej dyspozycji.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#PoselHenrykGoryszewski">Jest to bardzo trudna materia, poseł Ryszard Bugaj przed laty zwykł mawiać, że przepisy dotyczące leasingu służą do oszukiwania budżetu, a było to wtedy, gdy po raz pierwszy zetknęliśmy się z tymi sprawami.</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#PoselHenrykGoryszewski">Przejdę teraz do konkretnych propozycji sformułowanych w kontekście przedłożonego planu pracy Komisji Finansów Publicznych na pierwsze półrocze 1998. Otóż w jednym z wniosków sformułowany został postulat o przygotowanie wspólnego posiedzenia naszej Komisji z Komisją Zdrowia. O ile posłowie zaakceptują proponowany termin, myślę, że posiedzenia takie mogłyby się odbyć w marcu, czyli już za kilka tygodni.</u>
<u xml:id="u-31.6" who="#PoselHenrykGoryszewski">Z kolei kwestie związane z filozofią prowadzenia inwestycji centralnych oraz z przydziałem środków budżetowych na ich realizację, postaramy się przygotować na maj.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselMarekWagner">Myślę, że plan pracy Komisji będzie weryfikowany wówczas, gdy zajdą okoliczności wymagające takiego działania.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">W żadnym wypadku nie jestem fanatykiem gospo-darki planowej i uważam, iż plan pracy powinien mieć charakter otwarty.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PoselHenrykGoryszewski">Obecnie przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem planu pracy Komisji Finansów Publicznych na pierwsze półrocze 1998, wraz z poprawkami zgłoszonymi na obecnym posiedzeniu?</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PoselHenrykGoryszewski">Posłowie jednogłośnie opowiedzieli się za przyjęciem przedłożonego planu pracy Komisji, wraz z poprawkami, w tym również z poprawkami zgłoszonymi przez poseł Góralską.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselWieslawSzweda">Chciałbym powiedzieć kilka słów na temat ewentualnego szkolenia, czy też spotkania informacyjnego. Otóż w ubiegłej kadencji Kancelaria Sejmu zorganizowała szkolenie dotyczące zasad kształtowania budżetu państwa. Bezpośrednim organizatorem tego szkolenia było sejmowe Biuro Studiów i Ekspertyz. W trakcie szkolenia przedstawiciele Ministerstwa Finansów omówili całą procedurę budżetową, przy czym szkolenie to trwało aż trzy dni. Nie wiem, czy rzeczywiście istnieje potrzeba organizowania obecnie tak długiego szkolenia, być może wystarczy tylko jeden dzień. Jest to sprawa do rozważenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">W sprawie tego szkolenia przeprowadzę rozmowę z Biurem Studiów i Ekspertyz.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PoselHenrykGoryszewski">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>