text_structure.xml 26.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Dzisiejszy porządek obrad obejmuje omówienie i przyjęcie planu pracy Komisji na pierwsze półrocze 2000 roku. Czy ktoś chce zgłosić uwagi do porządku obrad? Nikt się nie zgłasza. Zanim przejdziemy do realizacji porządku dziennego, przekażę państwu komunikat. W związku z tym, że w dzisiejszej sejmowej debacie nad nowelizacją Karty nauczyciela zostało zgłoszonych trzynaście poprawek, w dniu jutrzejszym o godzinie 14.00 w sali 106 zwołujemy posiedzenie Komisji. Następnie, o godzinie 15.00 w sali 118 odbędzie się posiedzenie poświęcone standardom egzaminacyjnym. Państwo otrzymujecie w tej chwili zawiadomienia o posiedzeniu Komisji. Jutro rano w skrytkach znajdziecie państwo wykaz poprawek oraz wyniki konsultacji społecznej w sprawie standardów egzaminacyjnych, które dzisiaj otrzymaliśmy. Wyniki te mogą okazać się użyteczne podczas posiedzenia rozpoczynającego się o godzinie 15.00.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Pod koniec ubiegłego roku, napisałam do państwa list z prośbą o zgłaszanie tematów do projektu planu pracy. Prezydium przygotowało projekt planu składający się ze zgłoszonych przez państwa propozycji i tematów, które nie zostały zrealizowane w drugim półroczu zeszłego roku. Terminy części posiedzeń zostały uzgodnione z Ministerstwem Edukacji Narodowej. W marcu planowana jest, zgłoszona przez posłów z SLD, nowelizacja ustawy o szkolnictwie wyższym i w związku z tym  nie chcieliśmy zbytnio rozbudowywać programu na ten miesiąc.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">W kwietniu przewidziano jedyny w tym półroczu wyjazd zagraniczny, na Słowację. Jest to rewizyta delegacji Komisji w parlamencie Republiki Słowackiej, na zaproszenie Komisji Edukacji, Nauki, Młodzieży i Sportu. Program pobytu jest przygotowywany. Złożył nam wizytę ambasador Słowacji, który przedstawił oczekiwania słowackiej strony. Jest ona zainteresowana kwestiami dotyczącymi niepublicznego średniego i wyższego szkolnictwa, ponieważ Słowacy mają problemy z wprowadzeniem do systemu edukacji niepublicznego szkolnictwa. Jeśli państwo mają konkretne propozycje dotyczące pobytu na Słowacji, proszę je zgłosić do sekretariatu Komisji. Zostaną one przekazane ambasadorowi. Delegacja będzie liczyć pięciu członków Komisji. Kto jest chętny wziąć udział w delegacji, proszę zgłaszać się do pani Elżbiety Wojciechowskiej. To wszystko, co miałam do przekazania na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselFranciszekPotulski">Chciałem zgłosić dwie uwagi...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Przepraszam pana, ale poseł Stanisław Kopeć prosi o zabranie głosu jako pierwszy, ponieważ musi się niedługo udać na posiedzenie innej komisji. Czy pan poseł byłby tak uprzejmy zgodzić się? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselStanislawKopec">Nie wnosząc istotnych uwag do projektu planu pracy na pierwsze półrocze, chciałbym zaproponować, aby rozszerzyć porządek jednego z posiedzeń, planowanych w lutym br. bądź na początku marca, o informację Ministra Edukacji Narodowej - w porozumieniu z ministerstwami: finansów, rolnictwa oraz pracy i polityki społecznej o kryteriach i zasadach przydzielania środków dla gmin, zapisanych dla edukacji w rezerwach celowych państwa. Interesuje mnie szczególnie pięć, wymienionych w moim wniosku, pozycji. Informuję, że dzisiaj przeprowadziłem wstępną rozmowę z wiceministrem Andrzejem Karwackim, który stwierdził, że resort jest w stanie w terminie do 20 lutego przedstawić kryteria i zasady przydzielania środków dla gmin. Mój wniosek spowodowany jest opóźnieniem, jakie miało miejsce w zeszłym roku, w rozdziale tych środków oraz niejasnymi kryteriami ich przyznawania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Proponuję wystąpić do ministerstwa z wnioskiem o przedstawienie nam wspomnianej informacji do końca lutego br. Natomiast omówienie jej zaplanowalibyśmy na początek marca. Jeżeli zaś prace nad ustawą o szkolnictwie wyższym opóźniłyby się, wtedy, prawdopodobnie wcześniej, udałoby się wygospodarować wolny termin bądź dodalibyśmy ten punkt do porządku jednego z planowanych posiedzeń Komisji. Czy pan poseł zgadza się?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselStanislawKopec">Tak, takie stanowisko mnie satysfakcjonuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselFranciszekPotulski">Chciałem przedstawić dwie uwagi. Odnotowuję z uznaniem umieszczenie w planie pracy tematu zapisanego pod pozycją nr 27, ponieważ w zeszłym roku nie udało mi się tego osiągnąć. Czerwiec jest rzeczywiście najlepszym terminem, gdyż wtedy rząd przygotowuje założenia. Przypomnę, że w tym samym czasie prace nad projektem ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego będą prawdopodobnie mocno zawansowane. Sądzę, że Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży powinna wziąć udział w pracach nad tym projektem.  Ponadto, chciałbym zaproponować dodanie punktu - informacja o systemie podziału części oświatowej subwencji ogólnej, ze szczególnym uwzględnieniem placówek działających w specjalnych warunkach. Nie wszyscy z państwa byli obecni na posiedzeniu Komisji Finansów, na którym rozpoczęła się dyskusja o wysokości subwencji oświatowej na przyszły rok. Niewiele brakowało, aby dyskusja zeszła na zupełnie inny temat - podziału subwencji. Wracając do mojego wniosku, chcę zwrócić uwagę, że termin "szkoły specjalne" zastąpiłem określeniem "specjalne warunki", gdyż, zgodnie z zarządzeniem ministra, w szkołach dla głuchoniemych klasy liczą osiem osób. W związku z tym koszty nauczania jednego ucznia, jeśli bierze się pod uwagę płace nauczycieli, są trzykrotnie wyższe. Myślę, że należy razem z Komisją Samorządu Terytorialnego wysłuchać ministra w sprawie podziału środków na jednostki samorządu terytorialnego w 2000 roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Panie pośle, proszę zwrócić uwagę, że taki też był postulat prezydium Komisji, gdyż rząd rzeczywiście planował dopiero na jesieni zaznajomić naszą Komisję z zasadami finansowania na 2001 rok. Komisja zaś postulowała, aby omówić to zagadnienie w czerwcu, przed zakończeniem prac nad nowym budżetem, kiedy będzie miała jeszcze pewien wpływ na ustalanie tych zasad. Proszę spojrzeć na rubrykę 10, gdzie są wymienione symbole komisji, które będą wspólnie z nami pracować. Jedna z nich, Komisja Samorządu Terytorialnego pragnie się włączyć i wspólnie z nami omawiać także inne tematy. Proszę zwrócić uwagę, że przy wielu zagadnieniach związanych z oświatą w rubryce 10 występuje skrót STR tzn. samorząd terytorialny. Ale pan poseł miał na myśli rozdział środków na 2000 rok, a nie 2001.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselFranciszekPotulski">Najpierw mówiłem o pozycji nr 27, w tej chwili zaś o informacji dotyczącej zasad podziału subwencji ogólnej na 2000 rok. W związku z tym, że czeka nas prawdopodobnie od pierwszego kwietnia lub pierwszego maja wdrożenie nowego systemu płac, sądzę, że istotną sprawą jest zapoznanie się ze sposobem dzielenia pieniędzy przez ministerstwo. Tym bardziej że część z nas, włącznie ze mną, ma kłopoty z udzieleniem odpowiedzi na pytania przedstawicieli samorządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Panie pośle, proszę zwrócić uwagę na pozycję czternastą. W marcu planujemy posiedzenie na temat: "Analiza sieci szkolnej; Program "Mała szkoła". Możemy więc dodać do porządku dziennego punkt drugi dotyczący zgłoszonej przez pana kwestii, wcześniej zaś uzyskać pisemną informację ministerstwa o rozdziale subwencji oświatowej na 2000 rok. Czy pan poseł zgadza się?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselFranciszekPotulski">Tak, z tym że proponuję określić ten punkt następująco: informacja o systemie podziału części oświatowej subwencji ogólnej, ze szczególnym uwzględnieniem szkół działających w specjalnych warunkach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Intencje pana posła przyjmujemy i prosimy o zredagowanie wspólnie z sekretariatem Komisji tematu, wtedy dodamy go do porządku dziennego posiedzenia zaplanowanego pod czternastą pozycją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoslankaTeresaJasztal">Chciałam zgłosić propozycję, której wcześniej w formie pisemnej nie mogłam, ze względu na chorobę, przedstawić. Podczas debaty na temat powołania komisji ds. równego statusu kobiet i mężczyzn twierdzono, że w Sejmie działa wiele komisji, które mogłyby zająć się poszczególnymi problemami związanymi z, przyjętą przez Polskę,  konwencją dotyczącą likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet. Otóż sądzę, że Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży byłaby w stanie zrealizować jeden z zapisów tej konwencji, mówiący o podręcznikach, czyli o obyczajowości, i zbadać, czy nasze podręczniki nie zawierają treści dyskryminujących którąkolwiek z płci. Wypadałoby również zaprosić ekspertów z ministerstwa oraz psychologów. Proponuję, aby ten ogólny przecież temat umieścić w programie, zaplanowanej na maj, konferencji "Wychowawcza rola współczesnej szkoły".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Nic nie stoi na przeszkodzie, aby dodać poruszony przez panią posłankę problem do programu konferencji. Pozostaje tylko zredagować temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoslankaTeresaJasztal">Podejmuję się go zredagować, opierając się na istniejącym zapisie w konwencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Powołajmy się więc na konwencję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselJanKulas">Podzielam pozytywne opinie na temat planu pracy i uważam, że spełnia nasze oczekiwania. Mam nadzieję, że uda się go zrealizować, pomimo iż jest bardzo rozbudowany. Chciałbym przedstawić jeszcze wnioski dotyczące systemu kształcenia dorosłych i uniwersytetów ludowych. Temat trzynastej pozycji związany jest tylko częściowo z kształceniem dorosłych i nie konsumuje mojego wniosku. Proszę prezydium Komisji o umieszczenie mojego wniosku w planie pracy w pierwszym półroczu bądź, jeśli to niemożliwe, w drugim. Chciałbym, aby ten tak ważny temat nie umknął nam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Proponuję zająć się wstępnie tym tematem w marcu. Istotną sprawą jest również, abyśmy zapoznali się z projektem zmian w systemie kształcenia zawodowego. Powiaty są tym szczególnie zainteresowane i podejmują już teraz, nie znając planów ministerstwa, nie przygotowane decyzje. Informuję, że prezydium Komisji na spotkaniu z kierownictwem ministerstwa postulowało, aby już w marcu ten temat został przedstawiony. Dzięki temu nasza Komisja będzie mogła przekazać powiatom ustalenia ministerstwa i w ten sposób ukierunkować działania powiatów. W marcu jednak omówimy niewielką część zagadnień dotyczących kształcenia dorosłych. Powinniśmy omówić szerzej ten temat na początku drugiego półrocza. Czy pan poseł zgadza się?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselJanKulas">Tak, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselRyszardHayn">Chciałem zabrać głos w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o szkolnictwie wyższym. Z enuncjacji prasowych wynika, że ministerstwo doszło do porozumienia ze środowiskiem szkół wyższych i przygotowało, nieznany nam, projekt o szkolnictwie wyższym. Ponadto, nowelizacja tej ustawy przewidziana jest w, przesłanym nam przez marszałka Sejmu, planie pracy Sejmu w marcu. W związku z tym wskazane jest umieszczenie tego tematu na jednym z najbliższych posiedzeń Komisji. Chciałbym również odnieść się do dziewiętnastej pozycji - Realizacja zadań oświatowych w powiatach. Posiedzenie to ma być poprzedzone wyjazdem zespołu poselskiego. Jestem upoważniony do przekazania informacji, iż władze miasta Leszna i powiatu leszczyńskiego gotowe są przyjąć zespół poselski bądź całą Komisję na posiedzeniu wyjazdowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Proszę, aby władze Leszna przysłały pismo w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselRyszardHayn">Dobrze, władze Leszna przyślą je jutro faksem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Trudno przecież przerzucać na pana posła całą organizację. Kiedy starosta czy wójt podpisuje się pod zaproszeniem, tym samym, jako gospodarz, zobowiązuje się do przygotowania posiedzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselRyszardHayn">Powtórzę, że władze miasta przyślą formalne zaproszenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Chciałabym zwrócić uwagę, iż wśród wymienionych na końcu planu pracy projektów ustaw, nad którymi mogą zostać podjęte prace w pierwszym półroczu 2000 r., widnieje wspomniany przed chwilą projekt ustawy o zmianie ustawy o szkolnictwie wyższym. Przestrzegamy zasady, iż, dopóki projekt nie wpłynie do Sejmu, nie umieszczamy go w planie pracy. Natomiast, w planie pracy widnieją drobne zmiany dotyczące zmiany nazwy wyższych szkół pedagogicznych. Jest kilka takich projektów. I chcielibyśmy, właśnie w marcu, omówić łącznie wszystkie zmiany dotyczące szkolnictwa wyższego, gdyż w tym terminie zaplanowane jest posiedzenie Sejmu na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselJanZaciura">Chciałbym prosić o zorganizowanie prac Komisji w ten sposób, żeby nie spowodować zbyt dużego opóźnienia w realizacji planowych zadań, ponieważ część tematów, nie wykonanych w 1999 r., umieszczono w planie pracy w marcu bądź w jeszcze późniejszych miesiącach. Jeżeli w lutym dojdą kolejne projekty ustaw, wtedy nastąpi spiętrzenie spraw. W związku z tym apeluję do prezydium, żebyśmy albo nie rozbudowywali ponad miarę planu pracy, albo nie opóźniali realizacji planowych zadań.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoselJanZaciura">Chciałbym przedstawić kolejną uwagę. Żałuję, nie ma na tej sali przedstawicieli ministerstwa edukacji, którzy mogliby ustosunkować się do zgłoszonego przed chwilą postulatu, abyśmy zajęli się problemami oświaty dorosłych. Według moich informacji, z planu ministerstwa edukacji wynika, że resort z niewielkim opóźnieniem zakończy pierwszy etap prac nad projektem ustawy o oświacie dorosłych. Jeżeli więc mielibyśmy podejmować działania związane z tym tematem, to może lepiej poczekać na projekt rządowy. I tak czekałaby nas praca nad projektem ustawy o oświacie dorosłych, ponieważ, nie zdradzam tutaj żadnej tajemnicy, przygotowywana jest w tej kwestii inicjatywa poselska. Dobrze by było, abyśmy łącznie rozpatrywali te projekty. Wtedy problemy kształcenia dorosłych mogłyby być omawiane w pierwszym półroczu w zakresie rozstrzygnięć o charakterze ustawowym.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PoselJanZaciura">I ostatnia sprawa. Chciałbym zapytać się, dlaczego projekt ustawy o zmianie ustawy o utworzeniu Komitetu Badań Naukowych nie został umieszczony w planie pracy na pierwsze półrocze, lecz w jego części dodatkowej. Jaki jest stan prac nad tym projektem? Mówi się bowiem, że może on zostać zwrócony rządowi ze względu na negatywną o nim opinię sporządzoną przez Biuro Legislacyjne. Przypominam, że projekt ten jest w części pokrewny projektowi ustawy o jednostkach badawczo-rozwojonych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Jest on przewidziany w planie prac Sejmu w marcu tego roku. Zwracam uwagę, że w części dodatkowej umieściliśmy projekty ustaw, nad którymi natychmiast rozpoczniemy prace, jeżeli uzyskamy skierowanie. Nie mniej jednak możemy zapytać się, co się dzieje ze wspomnianym przez pana posła projektem. Spróbujemy to wyjaśnić.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Natomiast, jeżeli chodzi o kształcenie dorosłych, rząd, w przedłożonym nam planie pracy, przewiduje zakończenie prac nad tym projektem w czwartym kwartale tego roku. I nawet jeśli przyspieszy swoje prace, najlepiej byłoby omówić go w drugim półroczu.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Zgadzam się z pana twierdzeniem, że przeładowywujemy program i trudno go będzie zrealizować, ponieważ w międzyczasie napływają kolejne projekty ustaw. Zdarza się również, że Sejm na posiedzeniu plenarnym postanawia o włączeniu Komisji do pracy nad projektem ustawy, którego nie przewidzieliśmy w naszym planie. Musimy wtedy go zawieszać. Program jest ambitny i, jeśli go za bardzo nie rozbudujemy, jesteśmy w stanie zrealizować. Postuluję raz jeszcze, aby kształceniem dorosłych zająć się w drugim półroczu. Czy są jeszcze uwagi do planu pracy? Nikt się nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Poseł Andrzej Woźnicki złożył pisemny wniosek o uwzględnienie w planie pracy kwestii środków budżetowych przekazywanych organizacjom społecznym prowadzącym działalność na rzecz młodzieży: wypoczynek letni oraz w okresie ferii różne zajęcia, świadczenia na rzecz młodzieży. Proponuję, aby tym wnioskiem zajęła się najpierw nasza stała podkomisja do spraw dzieci i młodzieży, która cały czas zajmuje się tymi zagadnieniami. Jeżeli podkomisja dojdzie do wniosku, że warto było by przedłożyć dezyderat czy zaproponować szersze omówienie tego wniosku, wtedy włączymy go do planu pracy. Rozumiem, że podzielacie państwo moje zdanie w tej sprawie. Zatem, kto z państwa jest za przyjęciem projektu planu na I półrocze 2000 r. wraz z przyjętymi poprawkami? Informuję, że plan został przyjęty jednogłośnie. Przechodzimy do spraw różnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoslankaKrystynaLybacka">Podczas spotkania prezydium Komisji z kierownictwem resortu, które odbyło się dwa tygodnie temu, zwróciliśmy uwagę na zachowania części samorządów wobec szkół ponadgimnazjalnych. Nie czekając na przedstawienie przez ministerstwo edukacji koncepcji reformy szkolnictwa, niektóre samorządy podejmują decyzje o likwidacji szkół ponadgimnzjalnych,  w tym szczególnie zawodowych. Uzgodniliśmy z ministerstwem, że w najbliższym czasie otrzymamy jego stanowisko w tej sprawie. Przepraszam, ale chciałabym podać konkretny przykład. Uzyskałam jednoznaczne, pisemne stanowisko ministerstwa, z którego wynika, że likwidację, poprzedzoną zaprzestaniem naboru, można podjąć jedynie wówczas, kiedy kurator oświaty wyrazi opinię sześć miesięcy wcześniej przed podjęciem decyzji o zaprzestaniu naboru. Zarząd miasta Poznania, nie zważając na stanowisko ministerstwa, arbitralnie podejmuje decyzję o zaprzestaniu naboru do dużego zespołu szkół zawodowych. A jest to jedyny zespół szkół zawodowych, który kształci także nieprzystosowaną młodzież. Zaprzestanie naboru do tej placówki może spowodować ogromny wyłom w całej strukturze opieki nad ponadgimnazjalną młodzieżą. W związku z tym nasuwa się pytanie: czy mamy się tylko przyglądać działaniom samorządów? Nie kryję, że, w tym konkretnym przypadku główną rolę odgrywa atrakcyjność lokalizacji budynków szkoły w centrum miasta. Prosiłam już dzisiaj ministra, aby zechciał nakłonić kuratorów do bardziej zdecydowanych reakcji. Na marginesie, pikanterii sprawie dodaje fakt, iż kurator poznański był wcześniej pracownikiem wspomnianej szkoły. Być może jest mu szczególnie niezręcznie zajmować stanowisko w tej sprawie. Niemniej jednak, nie możemy spokojnie patrzeć na dewastację substancji i naruszanie systemu szkolnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Sądzę, że w tej chwili sprawa kwalifikuje się do indywidualnej interwencji poselskiej. Informuję, że ponaglaliśmy ministerstwo edukacji, które miało zamiar zająć się nią w maju. Zażądaliśmy przedstawienia stanowiska na początku marca. Jest to późny termin, ale będzie można jeszcze wpłynąć na pewne organizacyjne koncepcje. W maju zaś będzie już za późno na zmianę decyzji samorządów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoslankaTeresaJasztal">Decyzje samorządów o likwidacji szkół następują nie poźniej niż w lutym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Sądzę, że należy indywidualnie zająć się tymi przypadkami. Nie możemy nadal zbytnio ponaglać ministerstwa w sprawie przedłożenia Komisji przynajmniej wstępnego zarysu koncepcji reformy szkolnictwa ponadgimnazjalnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoslankaKrystynaLybacka">Pani przewodnicząca wie doskonale, że w starciu z zarządem nie mamy żadnego wpływu na jego decyzję. Możemy jedynie skonstatować, że jest to zła decyzja, i nic ponadto.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Zwrócę się z pismem do ministra edukacji z prośbą o przekazanie Komisji bieżącej koncepcji reformy, aby państwa interwencje były skuteczniejsze. Ponadto, poprosimy resort, aby na najbliższej naradzie kuratorów, która odbędzie się pod koniec stycznia lub na początku lutego, poruszyło ten temat. Byłby to dobry czas na zajęcie się nim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselJanKulas">Wsłuchując się w wypowiedź kolegi z Leszna w sprawie wyjazdowego posiedzenia Komisji, chciałbym nawiązać do tematu i zwrócić uwagę Komisji na ośrodki i placówki w powiecie tczewskim i starogardzkim, które osiągają dobre wyniki. Warto je zobaczyć w swojej działalności. Są to wartościowe i nowatorskie rozwiązania, również w zakresie edukacji dorosłych. Podam jako przykład Centrum Edukacji Dorosłych w Tczewie czy też ośrodki kształcenia rolników w powiecie starogardzkim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Jeżeli starosta złożył deklarację w tej sprawie, proszę zgłosić się do sekretariatu Komisji. Może podzielimy się na zespoły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoslankaTeresaJasztal">Chciałam zwrócić uwagę na jedną sprawę. Kiedy pracowałam w podkomisji do spraw Karty nauczyciela, nie mogliśmy uzyskać informacji w kwestii zajęcia przez jednostki samorządu terytorialnego stanowiska w sprawie Karty. Podczas wszystkich posiedzeń podkomisji były obecne związki zawodowe, ale nie przedstawiono żadnego stanowiska samorządów. W związku z tym chciałabym zapytać się, czy Komisja dysponuje dzisiaj stanowiskiem Związku Miast Polskich w sprawie Karty. Niezależnie od opinii wyrażanych w Sejmie i zapewnień ministra edukacji sprawy nie mają się dobrze, ponieważ brak stanowiska bardzo utrudnia nam podejmowanie decyzji. Sądzę, że nie możemy sobie pozwolić na lekceważenie opinii tego środowiska, gdyż głównie od samorządów będzie zależeć stan oświaty. W związku z tym bardzo proszę, aby Komisja nadzorowała termin przedstawienia stanowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">Zapraszaliśmy wszystkie gminne związki. Wiem, że Związek Miast Polskich odbył spotkanie na temat stanowiska i podjął stosowną uchwałę. Korespondencja w tej sprawie, być może, już dotarła do Sejmu. Zadzwonimy zresztą do nich z prośbą o przekazanie nam materiałów. Czy pani poseł je posiada?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoslankaTeresaJasztal">Tak, wczoraj je otrzymałam. Są oczywiście spóźnione. W związku ze zmianami systemu szkolnictwa ponadgimnazjalnego, zwracam uwagę, iż mogą powtórzyć się zarzuty, że nie wysłuchujemy opinii bezpośrednich realizatorów reformy.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PoslankaTeresaJasztal">Podzielam niepokój posłanki Krystyny Łybackiej, że tak naprawdę nie mamy żadnego wpływu na decyzje gminy dotyczące likwidacji danej placówki. Oczekiwana koncepcja reformy ministerstwa dostarczyłaby nam argumentów przeciwko zbyt pospiesznemu działaniu samorządów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoslankaGrazynaStaniszewska">W takiej sytuacji wystąpię do związków gmin z pismem wyrażającym ubolewanie, że nie otrzymaliśmy wcześniej stanowiska w sprawie Karty nauczyciela oraz prośbą o przesłanie nam na czas stanowiska samorządu, które dla nas jest niezwykle ważne. Dziękuję państwu. Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>