text_structure.xml 16.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselStanislawIwanicki">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, Komisji Polityki Społecznej, Komisji Rodziny oraz Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Projekt porządku obecnego posiedzenia został posłom doręczony wcześniej. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu wówczas uznam, że członkowie Komisji akceptują przedłożoną propozycję. Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że porządek posiedzenia został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselStanislawIwanicki">Przystępujemy do rozpatrzenia uchwały Senatu zawierającej stanowisko w sprawie ustawy o Rzeczniku Praw Dziecka. Uchwała jest zawarta w druku nr 1530.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselStanislawIwanicki">Posła Antoniego Szymańskiego proszę o przedstawienie kolejnych poprawek Senatu. W przypadku wątpliwości poprosimy o głos przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu. W następnej kolejności poprosimy o uwagi członków Komisji. Po tym przystąpimy do głosowań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselAntoniSzymanski">W zmianie nr 1 Senat proponuje, aby w art. 3 w ust. 2 po pkt. 2 dodać pkt 2a w brzmieniu:  "2a/ prawa do godziwych warunków socjalnych". Czy ktoś chce zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoslankaAlicjaMurynowicz">Chcę zabrać głos w sprawie formalnej i zapytać, dlaczego na posiedzeniu nie ma przedstawiciela Senatu? Chciałabym znać intencje Senatu. Nie chodzi mi o odczytanie poprawki, ponieważ to potrafię zrobić sama. Ważne są jednak intencje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJanLitynski">Jest to zapytanie, na które nie możemy udzielić odpowiedzi. Po prostu przedstawiciele Senatu nie stawili się. Natomiast Komisje sejmowe mają prawo rozpatrywać poprawki mimo nieobecności przedstawiciela Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselStanislawIwanicki">Na posiedzenie zaprosiliśmy przedstawicieli Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselAntoniSzymanski">Zaprosiliśmy na posiedzenie Komisji trzech przedstawicieli Senatu. Na sali nie widzę żadnej z zaproszonych osób. Ujmując sprawę od strony regulaminowej, stanowisko Senatu możemy rozpatrywać w taki sposób, jak zaproponowałem to wcześniej. Czy w tej sytuacji są uwagi do zmiany nr 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoslankaZofiaWilczynska">Chciałabym zadać pytanie właśnie przedstawicielom Senatu. Jak rozumieć określenie zaproponowane w pierwszej poprawce Senatu, gdzie jest mowa o "prawie do godziwych warunków socjalnych"? Jak je rozumieć w odniesieniu do obecnej sytuacji dzieci i rodzin. Proszę o sprecyzowanie tego pojęcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselAntoniSzymanski">Proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoslankaZofiaWilczynska">Dlaczego Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselAntoniSzymanski">Dlatego, że pani posłanka poprosiła o wyjaśnienie pojęcia przez przedstawicieli Senatu. Tymczasem wspólnie wyjaśniliśmy wcześniej, że na obecnym posiedzeniu nie ma żadnego z trzech zaproszonych przedstawicieli Senatu. Dlatego możemy poprosić o wyjaśnienie sprawy przez pracowników Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Mogę powiedzieć tylko tyle, że w tym przypadku nie mamy do czynienia z problemem stricte legislacyjnym. Natomiast nie ma jakiejś jednej definicji pojęcia "godziwe warunki socjalne". Jest to określenie bardzo nieostre. Funkcjonuje ono...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoslankaZofiaWilczynska">Nie wnoszę zastrzeżeń co do meritum proponowanej zmiany. Proszę tylko o wyjaśnienie członkom Komisji, co w tym przypadku rozumie się pod pojęciem "godziwe warunki socjalne". Jak należy rozumieć np. zakres owych godziwych warunków, jakie jest minimum, a ile wynosi maksimum? Nie wnoszę zatem zastrzeżeń co do merytoryczności proponowanego brzmienia przepisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselRyszardOstrowski">Chcę zaproponować członkom prezydium pewien tryb procedowania. W związku z tym, że nie ma na posiedzeniu przedstawicieli Senatu, nie możemy oczekiwać wyjaśnienia intencji zaproponowanych przez Senat poprawek. Trudno obarczać tym Biuro Legislacyjne. Dlatego proponuję zgłaszanie głosów za i przeciw przez członków Komisji, a następnie przechodzilibyśmy do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselStanislawSzymanski">Dokładnie tak wygląda propozycja prezydium. Gdyby członkowie Komisji wyrazili zgodę, tak właśnie moglibyśmy kontynuować rozpatrywanie stanowiska Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoslankaGrazynaSoltyk">Nie wiem, czy głos pani posłanki Zofii Wilczyńskiej mogę rozumieć jako głos przeciw proponowanej zmianie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoslankaZofiaWilczynska">Tak należy rozumieć moją uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoslankaGrazynaSoltyk">Wobec tego chcę sama wniknąć w intencje Senatu. Chcę zwrócić uwagę, że pojęcie użyte w poprawce Senatu funkcjonuje w systemie prawnym Unii Europejskiej. Dla przykładu w Europejskiej Karcie Socjalnej jest zawarte określenie "godziwa płaca". Zatem w intencji Senatu może chodzić o pewne wskazanie kierunku działań.  Dodam, że uchwalając omawianą ustawę, nie tworzymy prawa szczegółowego. Chodzi tutaj tylko o pewne wskazanie dla władz. Dlatego czym innym będzie kwestia spełnienia tego wskazania przez Rzecznika Praw Dziecka. Zresztą cały ten dokument jest pewnym wskazaniem dla władz. Jestem za tym, aby pozostawić proponowane brzmienie przepisu, ponieważ sam przepis nie zmienia sytuacji prawnej. Jest jedynie wskazaniem, że tak właśnie należy działać. Jest to np. wskazanie dla Rzecznika Praw Dziecka, które powinien uwzględniać  w swoich postulatach pod adresem rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselAntoniSzymanski">Zostały zgłoszone wnioski za i przeciw w pierwszej poprawce Senatu. Rozumiem, że pan poseł chce zabrać głos w sprawie formalnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselJanZaciura">Mam znacznie więcej zapytań do przedstawicieli Senatu. Nie chodzi tylko o definicję pojęcia "godziwych warunków". Dlatego zgłaszam wniosek formalny, aby na tym etapie nie rozpatrywać uchwały Senatu bez obecności senatorów. Chyba że przewodniczący wykażą dużą sprawność i doprowadzą do obecności przedstawicieli Senatu w ciągu kilkunastu najbliższych minut.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PoselJanZaciura">Ponawiam wniosek, aby nie rozpatrywać stanowiska Senatu bez udziału jego przedstawicieli. Przyznam, że dotychczas nie spotkałem się z taką sytuacją, że tak ważny akt prawny miałby być rozpatrywany bez udziału wnioskodawców zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselStanislawIwanicki">Chcę jednak zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 50 ust. 2 regulaminu Sejmu udział przedstawiciela Senatu nie jest konieczny. Pozwolę sobie przeczytać ten przepis:</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselStanislawIwanicki">"Do udziału w posiedzeniu, na którym są rozpatrywane poprawki Senatu, Komisje zapraszają senatora sprawozdawcę reprezentującego Komisje Senatu, które omawianą ustawę rozpatrywały. Przewodniczący posiedzenia udziela głosu senatorowi sprawozdawcy na jego wniosek, poza kolejnością wystąpień. Nieobecność senatora sprawozdawcy wstrzymuje rozpatrzenia uchwały".</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PoselStanislawIwanicki">W związku z faktem, że pan poseł Jan Zaciura zgłosił wniosek formalny, poddamy go pod głosowanie. Od wyniku głosowania uzależniamy dalszy tok prac.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselAntoniSzymanski">Kto z posłów opowiada się za przełożeniem posiedzenia Komisji na późniejszy termin oraz za ponownym zaproszeniem senatorów?</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PoselAntoniSzymanski">Za wnioskiem głosowało 13 członków Komisji, 13 było przeciwnych, a 2 wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PoselAntoniSzymanski">Stwierdzam, że wniosek nie zyskał większości. W tej sytuacji możemy kontynuować rozpatrywanie  stanowiska Senatu. Zajmiemy się poprawką nr 1. Zostały zgłoszone wnioski za- i przeciw...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoslankaAlicjaMurynowicz">Najmocniej przepraszam szanowne prezydium, ale sytuacja nie sprowadza się wyłącznie do rozstrzygnięcia regulaminowego - co do którego nie wnoszę absolutnie żadnych zastrzeżeń. W poprawkach znajdują się natomiast kwestie, o których chcielibyśmy wiedzieć więcej i poznać intencje Senatu związane z ich wprowadzeniem. Obecnie możemy jedynie domniemywać, że takie, a nie inne ujęcie poprawki wynika z takiej lub innej intencji.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoslankaAlicjaMurynowicz">Tak jak przed chwilą mówiła pani posłanka Grażyna Sołtyk. Pani posłanka tylko domniemywa, że Senat kierował się pojęciem znanym w jednym z aktów prawnych, obowiązujących w Unii Europejskiej. Sama zaś chcę zwrócić uwagę, że omawiane pojęcie nie występuje w prawie polskim. Tutaj tworzymy jednak prawo polskie, dla polskich dzieci. Chcę zwrócić uwagę, że tego rodzaju pytań będzie więcej. Procedowanie na zasadzie głosu za- i głosu przeciw, to za mało dla wyjaśnienia różnych wątpliwości. Nie znamy motywacji senatorów i nie będziemy mogli dotrzeć do istoty wielu proponowanych przepisów. A jest to konieczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselAntoniSzymanski">Dziękuję za przedstawienie uwagi, ale sprawę przesądziliśmy w głosowaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselStefanMacner">Chcę zapytać, czy na sali mamy kworum?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselAntoniSzymanski">Czy zgłasza pan wniosek o sprawdzenie kworum?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselStefanMacner">Tak. Mam wrażenie, że na sali jest zbyt mało posłów, biorąc pod uwagę, że jest to wspólne posiedzenie czterech Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselAntoniSzymanski">Członków kolejnych Komisji proszę o podniesienie ręki. Zacznijmy od Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzedstawicielBiuraKomisjiSejmowych">Na sali jest wymagana liczba posłów, członków Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselAntoniSzymanski">O to samo poproszę członków Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzedstawicielBiuraKomisjiSejmowych">Nie ma kworum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselStanislawIwanicki">Nie ma to już znaczenia dla dzisiejszego porządku obrad, ale sprawdźmy obecność członków pozostałych dwóch Komisji. Proszę o podniesienie ręki członków Komisji Polityki Społecznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzedstawicielBiuraKomisjiSejmowych">Jest kworum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselStanislawIwanicki">O to samo poproszę członków Komisji Rodziny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzedstawicielBiuraKomisjiSejmowych">Na sali jest wystarczająca liczba posłów, członków Komisji Rodziny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselAntoniSzymanski">W związku z faktem, że nie ma kworum w Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, rozpatrywanie uchwały Senatu nie może być kontynuowane. Przekazuję głos posłowi Stanisławowi Iwanickiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselStanislawIwanicki">Chcę tylko zwrócić uwagę wszystkich członków Komisji, że instytucja Rzecznika Praw Dziecka jest przewidziana w konstytucji. Od nas wszystkich zależy, kiedy przepis konstytucyjny zostanie wprowadzony w życie. Dlatego - poza protokołem - mogę tylko poprosić o zdyscyplinowanie. Podczas najbliższego posiedzenia musimy jeszcze raz spróbować, aby zebrać się razem w wymaganej regulaminem liczbie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselJanLitynski">Chcę stwierdzić, że podczas obecnego posiedzenia Komisja Polityki Społecznej miała zaplanowanych osiem ważnych posiedzeń. Zbieranie się tylko po to, aby sprawdzić kworum jest naigrawaniem się z wszystkich Komisji. To właśnie chciałem oświadczyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoslankaTeresaLiszcz">Musimy wziąć pod uwagę, że omawianą ustawę należy potraktować tak, jak ustawę okołobudżetową. Ustanowienie urzędu Rzecznika Praw Dziecka oznacza bowiem wprowadzenie do budżetu państwa odpowiednich środków finansowych. Ten tok myślenia prowadzi do wniosków również w odwrotnym kierunku. Jeżeli nie będzie ustawy o Rzeczniku, wówczas nie będzie też podstaw do wprowadzenia stosownych środków do ustawy budżetowej. Dlatego może podejmijmy próbę ściągnięcia na posiedzenie posłów z Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Zróbmy 10-minutową przerwę, a przez ten czas spróbujmy dotrzeć do nieobecnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzedstawicielAntoniSzymanski">Jest nieco po godz. 11.00. Proponuję rozpoczęcie posiedzenia o godz. 11.30. Proszę przedstawicieli Biura Komisji Sejmowych o przekazanie tej informacji posłom. Zarządzam przerwę.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PrzedstawicielAntoniSzymanski">[Po przerwie]</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselStanislawIwanicki">Pozwólcie państwo, że po raz kolejny przystąpimy do obrad. Mam nadzieję, że w zastanej sytuacji posłowie zwolnią nas, jako członków prezydiów od obowiązku sprawdzania kworum. Jeżeli nie będzie innych propozycji, to na tej uwadze pozwolę sobie zamknąć posiedzenie połączonych Komisji.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PoselStanislawIwanicki">Jednocześnie jeszcze raz chciałbym poprosić o frekwencję podczas najbliższego posiedzenia. Jest nas teraz znacznie mniej niż poprzednio. Dlatego zapytuję, czy mam sprawdzać kworum, czy zwolnicie mnie z tego obowiązku. Pytam o to dlatego, że wcześniej sami zobowiązaliśmy się do sprawdzenia kworum. Bądźmy poważni wobec siebie.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PoselStanislawIwanicki">Nie ma dalszych wniosków w tej kwestii. Dziękuję obecnym za przybycie.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#PoselStanislawIwanicki">Zamykam dzisiejsze posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>