text_structure.xml 25.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Zdrowia i Ustawodawczej, na którym rozpatrzymy poprawki Senatu do ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej. Proszę, aby każdą poprawkę omówiła poseł sprawozdawca, pani Krystyna Sienkiewicz, rekomendując jej przyjęcie lub odrzucenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">Poprawki, które dziś rozpatrujemy, Senat wprowadził na 76. posiedzeniu w dniu 21 czerwca br.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">Pierwsza poprawka wprowadza dodatkowy artykuł, a przypomnę, że treść tego artykułu była treścią wniosku mniejszości, który nie uzyskał poparcia Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">Senat, w odróżnieniu od Sejmu, uznał samodzielność zawodów pielęgniarki i położnej. Opowiedziały się za tym merytoryczne komisje - Komisja Polityki Społecznej i Komisja Zdrowia oraz Komisja Inicjatyw i Prac Ustawodawczych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">Izba wyższa uchwaliła 63 głosami na 75 obecnych senatorów, uznając iż z całej ustawy wynika wprawdzie pośrednio ta samodzielność, to jednak istnieje potrzeba przepisu deklaratywnego.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">Samodzielność ta rozumiana jest jako odrębna nauka, teoria i praktyka. Absolwenci wydziałów pielęgniarskich Akademii Medycznych uzyskują uprawnienia do wyższych stopni naukowych. Wydziały pielęgniarstwa stworzyły warunki rozwoju pielęgniarstwa jako zawodu samodzielnego mającego własną problematykę naukową, metody badawcze, kadrę naukowo-dydaktyczną, posiadają własne recenzowane czasopismo naukowe "Pielęgniarstwo polskie". Podejmowane są tematy finansowane przez Komitet Badań Naukowych, tematy realizowane w ramach grantów uczelnianych.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">Samorząd zawodowy również opowiada się za przyjęciem poprawki Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#RadcaprawnyNaczelnejRadyLekarskiejWitoldPreis">Chciałbym państwu przedstawić pogląd inny - ta sprawa była przedmiotem obrad podkomisji przez prawie pół roku. Naczelna Rada Lekarska przedstawiła pięć opinii profesorów prawa: Jagielskiego, Janowicza, doc. Michalskiej, prof. Nesterowicza i doc. Śmiei.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#RadcaprawnyNaczelnejRadyLekarskiejWitoldPreis">Wszyscy nauczyciele akademiccy, wybitni znawcy prawa administracyjnego stwierdzili, że ten przepis nie ma żadnej treści normatywnej i wobec tego nie powinien być zamieszczony w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#RadcaprawnyNaczelnejRadyLekarskiejWitoldPreis">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, chciałbym krótko zreferować uzasadnienie, które ci znawcy zagadnienia przedstawili.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Wszystkie te sprawy są już nam znane, pracowaliśmy przecież w podkomisjach, na tym etapie nie widzę już potrzeby prowadzenia debaty. Dziś możemy albo odrzucić, albo przyjąć tę poprawkę. W głosowaniu rozstrzygniemy tę sprawę. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselAndrzejOlszewski">Najważniejszą sprawą jest dobro pacjenta. Uważam, że nie może być dwóch samodzielnych zawodów, w związku z tym jestem za odrzuceniem tego zapisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem pierwszej poprawki Senatu?</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselJanSzczepaniak">Za przyjęciem poprawki głosowało 7 posłów, przeciw - 11, 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoselJanSzczepaniak">Komisje będą rekomendowały odrzucenie pierwszej poprawki Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">Poprawka druga sprowadza się do tego, że w treści art. 7, która brzmi:</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">"Absolwent szkoły pielęgniarskiej uzyskuje tytuł zawodowy "pielęgniarka", absolwent  szkoły położnych uzyskuje tytuł zawodowy "położna",</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">Senatorowie zaproponowali, aby słowo "pielęgniarka" zastąpić wyrazem "pielęgniarki".</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">Nie ma to uzasadnienia, można jedynie w art. 7 tytuł zawodowy pielęgniarka umieścić w cudzysłowie lub tytuł zawodowy położna umieścić w cudzysłowie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego KS o wypowiedzenie się na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Zapis, który proponowaliśmy w sprawozdaniu, nie budził wątpliwości, Biuro Legislacyjne nie zgłasza zastrzeżeń. Wprawdzie liczba mnoga pojawia się cudzysłowie, ale ja nie znajduję szczególnego uzasadnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Czy jest na posiedzeniu przedstawiciel Senatu? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselJanSzczepaniak">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki drugiej Senatu?</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PoselJanSzczepaniak">Komisje rekomendują odrzucenie poprawki, nikt  nie głosował za jej przyjęciem, 20 posłów opowiedziało się za odrzuceniem, przy 1 głosie wstrzymującym się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">W sprawie poprawki trzeciej wypowiadał się purysta językowy, który uznał, że użyty przez nas wyraz "zagranicą" pisany łącznie należy pisać rozdzielnie. Był co do tego spór, senatorowie postanowili wprowadzić tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Z punktu widzenia poprawności językowej powinno być tak jak w poprawce "za granicą". Ten błąd wyniknął z usterki komputerowej, gdzie komputer ścieśniając tekst połączył dwa wyrazy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Wyjaśniliśmy już tę pomyłkę, chyba nie będziemy głosować tej poprawki. Zapytam tylko, czy ktoś z państwa jest przeciw przyjęciu poprawki trzeciej?</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselJanSzczepaniak">Poprawka trzecia została przyjęta jednogłośnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">Proponuję przyjęcie poprawki czwartej, rzeczywiście wyraz "uczestnictwo" w momencie rozpatrywania sprawy bez "prawa zabrania głosu" jest biernym uczestnictwem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Czy ktoś z państwa jest przeciwny przyjęciu poprawki czwartej?</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselJanSzczepaniak">Komisje jednogłośnie przyjęły poprawkę czwartą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">Poprawka piąta odnosi się do art. 15. Senat wprowadził tryb odwoławczy do Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych określając termin, kiedy okręgowa rada pielęgniarek i położnych podejmuje uchwałę o zawieszaniu w czynnościach zawodowych ze względu na stan zdrowia. Jesteśmy za przyjęciem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Mam pytanie do Biura Legislacyjnego, jak poprawka ta będzie funkcjonowała, jeśli zostanie przyjęta, w zestawieniu z ust. 7, w którym istnieje norma, że po sześciu miesiącach /jeśli ustanie powód zawieszenia uchwały/, przywraca się prawo wykonywania zawodu?</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselWladyslawSzkop">Tu jest przyczyna medyczna zawieszenia w czynności i wydaje się, że będzie to wyraźny dysonans prawny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Poprawka Senatu zmierza tylko do tego, aby usankcjonować to, co jest już wiadome. Tryb odwoławczy wynika z Kodeksu postępowania administracyjnego i właściwie niczego nowego nie nie wprowadzamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Nie mam wątpliwości, że to nie koliduje, ale jednocześnie nie jest rzeczą niezbędną. Stawiam wniosek o odrzucenie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Przystępujemy do głosowania, kto jest za przyjęciem poprawki piątej Senatu?</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PoselJanSzczepaniak">Komisje w głosowaniu przyjęły poprawkę piątą 13 głosami za, przy 7 głosach przeciwnych i 2 - wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PoselJanSzczepaniak">Komisje będą rekomendowały o przyjęcie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">W art. 16 Senat rozszerzył listę przesłanek wygaśnięcia prawa wykonywania zawodu. Lista ta została uzupełniona o "zgon" /pozycja 5/ oraz "zrzeczenie się prawa" wykonywania zawodu /pozycja 6/, co oczywiście będzie skutkować wykreśleniem z rejestru pielęgniarek i położnych.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">W podkomisjach nie uznaliśmy, aby zgon, naturalna przyczyna która powoduje, że prawo wykonywania zawodu wygasa, nie była na tej liście przesłanek. Senat natomiast proponuje umieszczenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselJanKopczyk">Myślę, że ten dokument jest tak związany z osobą, że wymienianie go jest tutaj pozbawione sensu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Poprawkę Senatu musimy jednak głosować w całości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselKazimierzPantak">Myślę, że tu jest nieporozumienie. Senat nie zrozumiał instytucji, bo istnieje tzw. wykreślenie z rejestru. Natomiast jeżeli jest prawo wykonywania zawodu, to jestem zdziwiony, gdyż odrębną rzeczą jest, kiedy wykreśla się kogoś z rejestru, kiedy kończy ktoś działalność poprzez zgon, wówczas sprawa staje się oczywista.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselJanSzczepaniak">To nie jest pojedynczy przypadek, kiedy wygaśnięcie prawa do wykonywania zawodu z tytułu zgonu jest zapisywane w ustawach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Nie rozumiem też następnego sformułowania w punkcie 6. Prawo zawodu może przysługiwać, mimo że ktoś ma inne zdanie. Wobec tego zrzeczenie się jest automatyczną czynnością, które tak jak zgon eliminuje z wykonywania zawodu. Poprawka ta nie jest zgodna z pewną konwencją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki szóstej?</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselJanSzczepaniak">W głosowaniu Komisje odrzucają poprawkę 13 głosami, przy 6 głosach za i 3 wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">W poprawce siódmej senatorowie rozszerzają prawa pielęgniarki do uzyskania od lekarza informacji o stanie zdrowia pacjenta na celowość i planowany przebieg eksperymentu medycznego, w którym pielęgniarka ma prawo uczestniczyć, jak również ma prawo odmówić udziału w tym eksperymencie, podając przyczynę odmowy  na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">Pierwotnie w tekście przygotowanym w sprawozdaniu komisji sejmowych funkcjonował taki przepis, później przepadł i nie był już przedmiotem obrad. Jesteśmy za jego przyjęciem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PoselJanSzczepaniak">W głosowaniu Komisje jednogłośnie przyjmują poprawkę siódmą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">Poprawka ósma, podobnie jak poprzednia, jest poprawką redakcyjną. Rekomendujemy jej przyjęcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Czy ktoś z państwa jest przeciw tej poprawce?</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PoselJanSzczepaniak">W głosowaniu Komisje jednomyślnie przyjmują poprawkę ósmą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">W art. 28 pkt 5, który Senat proponuje skreślić, brzmi następująco:</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">"Okręgowa rada pielęgniarek i położnych cofa zezwolenie na prowadzenie indywidualnej praktyki wykonywanej przez pielęgniarkę i położną w razie: ... pkt 5/ zgonu pielęgniarki, położnej"</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">Senat jest tu konsekwentny w przypadku zgonu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Poprawka ta była konsekwencją poprawki wcześniejszej. Jeżeli tamtą poprawkę odrzuciliśmy, to regulacja odnosi się do wykreślenia z rejestru praktyki indywidualnej. Uważam, że należy odrzucić poprawkę Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Czy ktoś z państwa jest przeciw odrzuceniu poprawki dziewiątej?</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PoselJanSzczepaniak">W głosowaniu Komisje jednogłośnie odrzucają poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">Poprawka dziesiąta wynika z faktu, iż w główce artykułu jest napisane: "Okręgowa Rada Pielęgniarek i Położnych cofa zezwolenie na prowadzenie indywidualnej praktyki...".</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">Natomiast w pkt. 6 Senat proponuje rezygnację z "prowadzonej działalności". Dla je-dnolitości tego tekstu senatorowie zapropo-nowali następujące określenie "prowadzenie indywidualnej praktyki". Poprawkę tę można przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Czy ktoś jest za przyjęciem poprawki dziesiątej?</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PoselJanSzczepaniak">W głosowaniu Komisje jednogłośnie przyjmują tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">W poprawce jedenastej mamy art. 31, który był jednoustępowy i brzmiał:</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">"Kto nie będąc uprawnionym udziela zawodowo świadczeń, o których mowa w art. 3 lub 4 podlega karze grzywny". Ponieważ nie ma tu określonego trybu, w jakim to następuje, senatorowie proponują dodanie drugiego ustępu w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">"W przypadku określonym w ust. 1 orzekanie następuje w trybie przepisów o postępowaniu w sprawach o wykroczenia".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Sam fakt określenia w art. 31 w tekście podstawowym sposobu nakładania kary w drodze postępowania określa również ten tryb, a zatem ust. 2 nie jest konieczny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselKazimierzPantak">Określenie jest prawidłowe, jeśli nie ma podanej grzywny, to przez to jest odwołanie do przepisów o wykroczeniach. Jeżeli jest ta poprawka, to możemy ją przyjąć, gdybyśmy ją odrzucili, oznaczałoby to, że nasze stanowisko jest nieczytelne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Formuła, jaką zastosowaliśmy w sprawozdaniu, była prawidłowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki jedenastej Senatu?</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PoselJanSzczepaniak">W głosowaniu poprawka została przyjęta 11 głosami za, przy 6 głosach przeciwnych i 1 wstrzymującym się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">Poprawka dwunasta dotyczy art. 35, w którym w pierwotnym brzmieniu pielęgniarka i położna, która prowadzi indywidualną praktykę na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów, była zobowiązana do uzyskania zezwolenia na wykonywanie tej praktyki w terminie 1 roku od dnia wejścia w życie ustawy.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">Senatorowie uznali, iż to ogranicza prawa osoby, która już od dawna tę indywidualną praktykę prowadziła i przymusza ją do starania na nowo o uzyskanie tego zezwolenia. W związku z tym proponuję, aby z mocy prawa z dniem wejścia w życie ustawy potraktować to jako prawo nabyte.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Bardzo żałuję, że nie ma dziś przedstawicieli Senatu, dlatego że jest tu mowa o utracie praw nabytych, natomiast co w sytuacji, kiedy praktyki, które już istnieją, nie będą spełniały wymogów tej ustawy, a nowe praktyki będziemy kontrolować według tej ustawy? Podmioty będą nierównoprawnie traktowane, jedni będą musieli spełniać wymogi, a drudzy będą mogli ich nie spełniać. Wydaje mi się, że nie do końca jest to prawidłowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Biuro Legislacyjne KS wyartykułowało w części moje wątpliwości. Ustawa określa zasady nabywania zezwolenia do prawa prowadzenia praktyki. Wprowadzenie automatu nadawania tych zezwoleń czyni rzecz nieczytelną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselKazimierzPantak">Mam pytanie do poseł sprawozdawcy - jaka jest różnica pomiędzy uprawnieniami obowiązującymi, a tymi, które będą wynikały z ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">Dotychczas zezwolenie na praktykę udzielane było w zupełnie innym trybie. Obecnie, z mocy tej ustawy okręgowa rada pielęgniarek i położnych będzie określała warunki, na jakich to prawo będzie można uzyskać.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">Będzie to rodzaj i nadzoru, i niejako certyfikatu do uzyskania tej zgody. Pielęgniarka będzie musiała spełnić wymóg dwuletniej praktyki przed podjęciem prywatnej praktyki, określony standard przygotowania zawodowego, pomieszczenia, wyposażenie, itd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrezesNaczelnejRadyLekarskiejKrzysztofMadej">Chciałem dołączyć się do głosów, które postulują odrzucenie tej poprawki, ponieważ tworzenie dwóch kategorii pielęgniarek - tych, które przejdą procedurę weryfikacyjną i tych, które będą z takiego obowiązku zwolnione ustawowo jest w sprzeczności z logiką tworzenia tych aktów prawnych, które powstają. Myślę o ustawie o zawodzie pielęgniarki i położnej i ustawie o zawodzie lekarza.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#PrezesNaczelnejRadyLekarskiejKrzysztofMadej">Należałoby chyba przyjąć generalną zasadę porządkującą, która również jest w ustawie o zawodzie lekarza, że skoro wprowadzamy nowe prawo i mamy wprowadzić nowe przepisy wykonawcze w  ślad za ustawami, należy ujednolicić tryb wchodzenia w pełnię uprawnień do prowadzenia indywidualnej praktyki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselKazimierzPantak">Tu jest jeszcze jedno niebezpieczeństwo wynikające ze zgłoszenia prowadzenia działalności gospodarczej. W obecnej sytuacji możliwe jest, iż wszystkie pielęgniarki na podstawie zgłoszenia działalności gospodarczej rozpoczną taką działalność. Praktycznie prowadzić jej nie będą, natomiast w ten sposób ominą procedurę przyznawania zezwolenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Kto jest za przyjęciem poprawki dwunastej?</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#PoselJanSzczepaniak">W głosowaniu jednogłośnie Komisje odrzuciły poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">Poprawka trzynasta ma podobny charakter. W przepisie uchwalonym przez Sejm: "Pielęgniarka, położna, która na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów uzyskała zaświadczenie o prawie wykonywania zawodu powinna uzyskać...". Jest tutaj zobowiązanie do uzyskania we właściwej okręgowej radzie pielęgniarek i położnych  zaświadczenia do wykonywania zawodu według ustalonego wzoru.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">Senat uznał, iż  winna uzyskać z mocy prawa to zaświadczenie o prawie wykonywania zawodu.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">U podłoża przepisu sejmowego znajdowała się również możliwość sprawdzenia pielęgniarki, wymiany tego dokumentu. Senat uznał, że może tu zafunkcjonować taki automat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Wydaje mi się, że kiedy ponownie musi się ubiegać o prawo wykonywania zawodu, to też następuje pewna weryfikacja - czy na przykład nie nastąpiła przerwa w wykonywaniu zawodu, o czym mówimy w ustawie, że powinna wówczas odbyć przeszkolenie.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Kiedy przyjmiemy określenie "z mocy prawa" nie mamy możliwości sprawdzenia tego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki trzynastej?</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#PoselJanSzczepaniak">W głosowaniu Komisje odrzuciły poprawkę przy braku głosów za i 3 głosach wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">W poprawce czternastej jest przywołanie przepisu, który zdaniem Biura Legislacyjnego Senatu nie funkcjonuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Przepis, o którym mowa, to dekret z 1947 r. w sprawie praktyki pielęgniarskiej, który de facto już nie funkcjonuje. Uważam, że powinniśmy go uchylić, a nie udawać, że go po prostu nie ma.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Biuro Legislacyjne Sejmu umieściło ten przepis, dlatego że w skorowidzu przepisów prawnych nadal w metryczce znajduje się ten dekret z 1947 r. Zrobiło to prawidłowo, dlatego że przepis ten i tak już nie funkcjonuje i wreszcie powinien być uchylony.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Senat proponuje, aby tego nie umieszczać, czyli przepis nadal pozostanie w skorowidzu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PoselKazimierzPantak">To, że przepis nie funkcjonuje oznacza, że go nie ma. Skoro jest taki przepis, to trzeba go w sposób oficjalny uchylić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Mamy wniosek o odrzucenie poprawki czternastej, kto z państwa jest za odrzuceniem tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#PoselJanSzczepaniak">W głosowaniu Komisje jednogłośnie odrzuciły poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#PoselJanSzczepaniak">Pozostał do wyboru poseł sprawozdawca. Czy Komisje wyrażają zgodę, aby posłem sprawozdawcą została pani poseł Krystyna Sienkiewicz? Komisje wyrażają zgodę.</u>
          <u xml:id="u-57.3" who="#PoselJanSzczepaniak">Na tym wyczerpaliśmy porządek obrad. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>