text_structure.xml
35.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselSewerynJurgielaniec">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Chciałbym powitać członków Komisji, zespół Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej z panem ministrem Ryszardem Żochowskim oraz przedstawicieli prasy.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselSewerynJurgielaniec">Tematem dzisiejszych obrad jest rozpatrzenie sprawy przetargu na aparaturę diagnostyczną, zorganizowanego przez ministerstwo w ostatnim okresie. Bardzo proszę, aby pan minister przedstawił tę sprawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselGrzegorzMarciniak">Przepraszam, panie przewodniczący, ale chcę zgłosić wniosek, abyśmy dzisiaj nie rozpatrywali informacji przedstawionej przez ministerstwo, na temat przetargu na zakup kardiologicznej aparatury diagnostycznej. Wniosek swój uzasadniam okolicznościami zaistniałymi między skierowaniem informacji do Komisji Zdrowia a stanem w dniu dzisiejszym. Mam na myśli to, że pan minister wystąpił do Najwyższej Izby Kontroli o przeprowadzenie kontroli dotyczącej prawidłowości procedur przetargowych i towarzyszących tym procedurom okoliczności.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselGrzegorzMarciniak">W związku z powyższym, dzisiejsze posiedzenie Komisji poświęcone rozpatrzeniu tego tematu mijałoby się z celem, gdyż mamy do dyspozycji jednostronny materiał.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselGrzegorzMarciniak">Chcę od razu zgłosić pewną uwagę na temat dostarczonej nam informacji, dołączonej do pisma pana ministra. Chodzi o to, że informacja ta nie jest przez nikogo podpisana. Nie chcę tu niczego sugerować, lecz nie daje to jakby 100% pewności co do wiarygodności zawartych w informacji danych. W każdym razie, pismo to powinno być podpisane.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PoselGrzegorzMarciniak">Uważam, że najbardziej odpowiednim terminem do rozpatrzenia sprawy zakupu aparatury diagnostycznej przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej będzie termin, który wyznaczymy po przeprowadzeniu kontroli NIK. Wtedy Komisja będzie dysponowała odpowiednim, bardziej wszechstronnym materiałem i wydaje mi się, że także bardziej obiektywnym materiałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselSewerynJurgielaniec">Pan poseł Marciniak przedstawił wniosek formalny. Chcę spytać, czy są inne wnioski w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselMariaDmochowska">Chciałabym wiedzieć, w jakim terminie możemy spodziewać się zakończenia kontroli NIK? Jest to ważne, ponieważ sprawa przetargów na aparaturę, organizowanych przez ministerstwo, jest sprawą bardzo bulwersującą. Istnieje również wiele innych niejasności dotyczących działalności Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej oraz zakupów ministerstwa i chcielibyśmy porozmawiać na te tematy. Na przykład zaskakująca jest dla nas sprzedaż pewnych artykułów sanitarno-medycznych bez rejestracji ich w Polsce. Chcielibyśmy wyjaśnić tego rodzaju kwestie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselMariaDmochowska">Myślę więc, że Komisja Zdrowia ma dzisiaj o czym mówić, a poza tym czekamy na określenie terminu, gdy będzie można odbyć debatę na temat przetargu na kardiologiczną aparaturę diagnostyczną.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselSewerynJurgielaniec">Prosiłbym, aby zabrał głos przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielNajwyzszejIzbyKontroliRonaldDziubinski">Na wstępie przedstawię się: jestem doradcą technicznym w Zespole Pracy i Spraw Socjalnych oraz Zdrowia NIK. Z tego co mi wiadomo, pismo ministra zdrowia i opieki społecznej do prezesa NIK w sprawie przeprowadzenia kontroli, dotarło do NIK wczoraj w późnych godzinach popołudniowych. Nie potrafię powiedzieć, kiedy ewentualnie kontrola ta mogłaby być podjęta. Istnieje alternatywa: albo kontrola będzie przeprowadzona równolegle z badaniem wykonania budżetu za 1994 r. i w ramach kontroli budżetowej uwzględnione byłoby zanalizowanie spraw przetargowych, albo zostałaby przeprowadzona odrębna kontrola na temat przetargów w ministerstwie. W tym ostatnim przypadku, nie jestem w stanie odpowiedzieć, kiedy kontrola mogłaby ewentualnie zostać podjęta, gdyż decyzja w tej sprawie należy do prezesa NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselMariaDmochowska">W związku z informacją, której udzielił nam przedstawiciel NIK, stawiam wniosek, aby nie przekładać naszego spotkania poświęconego sprawie przetargu na aparaturę diagnostyczną, a przy tej okazji możemy także postawić inne nasuwające się nam pytania związane z działalnością ministerstwa.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselMariaDmochowska">Rozumiem, że ministerstwo kontroluje swą pracę na co dzień, ma swoich księgowych oraz własne organy kontrolne, zaś kontrola NIK jest incydentalna. Skoro mamy pytania związane ze sprawami, które są dla nas bardzo niepokojące, to chcielibyśmy dzisiaj zadać te pytania, co może być także pomocne dla NIK oraz dla wewnętrznych instytucji kontrolnych Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej. Raz jeszcze powtarzam, że ministerstwo kontroluje swą działalność na bieżąco, może więc także na bieżąco udzielić nam odpowiedzi na pytania, które postawimy, a przynajmniej na część tych pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselGrzegorzMarciniak">Chcę zwrócić uwagę na to, że nasze dzisiejsze spotkanie ma dotyczyć informacji Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej na temat przetargu na kardiologiczną aparaturę diagnostyczną zakupywaną centralnie. Sądziłem, że dzisiejsze spotkanie będzie poświęcone temu tematowi, a nie innym sprawom.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselSewerynJurgielaniec">Myślę, że uzyskamy od NIK odpowiedź na pytanie, kiedy i jak szybko zostanie przeprowadzona kontrola w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej. Jeżeli w głosowaniu przyjęty będzie wniosek posła Marciniaka, to tym bardziej będzie nam zależało na tym, aby kontrola odbyła się jak najszybciej. Został zgłoszony wniosek formalny, wobec tego zarządzam głosowanie nad tym wnioskiem. Proszę o sprawdzenie, czy jest kworum. Jest kworum.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselMarekBalicki">Muszę powiedzieć, że podzielam motywy wniosku pana posła Marciniaka, tylko jesteśmy w pewnym kłopocie, ponieważ nie wiemy, czy oczekiwana przez nas kontrola NIK będzie przeprowadzona.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselMarekBalicki">Jest zwyczajem Sejmu, a także było zwyczajem Komisji Zdrowia poprzedniej kadencji, że w sytuacjach trudnych i kontrowersyjnych, gdy chodzi o sprawy wydawania publicznych pieniędzy, stosuje się następującą procedurę postępowania. Sejmowa Komisja Zdrowia zwraca się za pośrednictwem Prezydium Sejmu o przeprowadzenie przez NIK kontroli w określonym zakresie. Z reguły wniosek do Prezydium Sejmu o przeprowadzenie kontroli był formułowany po posiedzeniu sejmowej Komisji Zdrowia, a wtedy NIK przeprowadza szczegółową weryfikację zleconych jej spraw i przedstawia odpowiedź Sejmowi.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselMarekBalicki">Wydaje mi się zatem, że jeżeli mielibyśmy oprzeć się na wynikach kontroli NIK, to nasza Komisja powinna wystąpić do Prezydium Sejmu o przeprowadzenie przez NIK takiej kontroli i wtedy nie byłoby żadnej wątpliwości, że otrzymamy jej wyniki, i to zapewne w stosunkowo niedługim terminie. Bo chyba wszyscy jesteśmy zgodni co do samej potrzeby przeprowadzenia przez NIK kontroli w sprawie, o której mówimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselSewerynJurgielaniec">Myślę, że najpierw powinniśmy przegłosować wniosek pana posła Marciniaka, a potem wniosek pana posła Balickiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselWladyslawMedwid">Chcę zgłosić jeszcze jeden wniosek. Jeśli chodzi nam o to, aby jak najszybciej wyjaśnić ten problem, można by się zastanowić, czy nie należałoby powołać specjalnej podkomisji złożonej z członków Komisji Zdrowia, w składzie 5-6 osób, która to specjalna podkomisja przyspieszyłaby ten proces.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselWladyslawMedwid">Zgłaszam rozważenie takiej propozycji, bo nie wiem, jak długo potrwa wyjaśnienie tej sprawy w innym trybie i czy w końcu my zwrócimy się do NIK jako Komisja Zdrowia, czy pan minister zwróci się do NIK w wiążącym trybie, chyba że zakładamy, iż wniosek naszej Komisji przyspieszy działania kontrolne NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselSewerynJurgielaniec">W świetle wystąpienia pana przewodniczącego Balickiego, ten ostatni wniosek jest o tyle mniej istotny, że jeśli Komisja Zdrowia za pośrednictwem Prezydium Sejmu zwróci się do NIK o przeprowadzenie kontroli, to będzie to oznaczało maksymalne przyspieszenie prac kontrolnych.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselSewerynJurgielaniec">Minister zdrowia i opieki społecznej Ryszard Żochowski: Chciałbym zadać szanownej Komisji zasadnicze pytanie. Rozumiem, że w tej chwili państwo rozważacie wystosowanie wniosku, który spowodowałby kontrolę NIK, nie uznając mojego wniosku. Zwróciłem się do NIK o przeprowadzenie kontroli w przekonaniu, że sprawy przetargów wymagają wyjaśnienia.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PoselSewerynJurgielaniec">Rozmawiamy na temat faktów prasowych, które wymagają wyjaśnienia. Rzadko się zdarza, aby Komisja Zdrowia rozmawiała na temat faktów prasowych podanych przez jedną gazetę.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PoselSewerynJurgielaniec">Przed chwilą państwo zaproponowaliście, aby w związku z tymi faktami prasowymi spowodować kontrolę w Ministerstwie Zdrowia i zwrócić się z takim wnioskiem do Prezydium Sejmu. Rozumiem, że tym samym wyraziliście daleko idące wotum nieufności wobec ministra oraz tego, co zrobił minister. Ponieważ zdaniem państwa dotychczasowe działania ministra są niedobre, postanowiliście zwrócić się do Prezydium Sejmu o spowodowanie zbadania tej sprawy, opierając się na faktach gazetowych.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PoselSewerynJurgielaniec">Naprawdę nie rozumiem tego wniosku w sytuacji, gdy sam zwróciłem się do NIK o zbadanie kwestii przetargów.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselTadeuszSyryjczyk">Nie podzielam poglądu, że wniosek o spowodowanie kontroli NIK jest wyrazem nieufności, bo gdyby tak było, to przeciętny minister każdego rządu miałby na swym koncie już kilkadziesiąt takich wyrazów nieufności.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselTadeuszSyryjczyk">Jest oczywiste, że informacja prasowa, dyskrecjonalna, czy jakakolwiek inna informacja może być źródłem wniosku o spowodowanie kontroli NIK, po to właśnie, aby ustalić stan faktyczny. Mam więc zastrzeżenia do przedstawionej przez pana ministra interpretacji dotyczącej sensu wniosku Komisji sejmowej o zwrócenie się o spowodowanie kontroli NIK.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PoselTadeuszSyryjczyk">Wydaje mi się, że w praktyce NIK często zdarzają się przypadki, iż kilka podmiotów zwraca się o przeprowadzenie kontroli w jednej i tej samej sprawie. Tak czy inaczej kontrola jest jedna. Kolegium NIK lub prezes NIK określają jej zakres, kierując się wieloma wnioskami, a kontrola jest całościowa.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PoselTadeuszSyryjczyk">Aczkolwiek nie jestem upoważniony do składania tu wniosków, to proponowałbym, aby Komisja złożyła wniosek o spowodowanie kontroli NIK. Leży to w interesie parlamentu, który w ten sposób okazuje, że interesuje się sprawą, że leży mu na sercu wyjaśnienie tej kwestii. Parlament, powodowany tym wnioskiem niejako wykonuje swoje konstytucyjne funkcje, a poza tym prezydium Komisji lub komisja in corpore może mieć inny pogląd na temat zakresu kontroli.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PoselTadeuszSyryjczyk">Wysłanie takiego wniosku - dezyderatu za pośrednictwem Prezydium Sejmu do prezesa NIK może więc mieć także sens merytoryczny, a nie tylko sens formalny, wynikający z procedur parlamentarnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselMariaDmochowska">Jeżeli porządek dzienny dzisiejszych obrad przewidywał omówienie określonego tematu, to uważam, że nie możemy od tego odstąpić z powodów, o których była tu mowa. Jesteśmy ciałem, którego zadaniem jest formułowanie wniosków, zgodnie z konstytucyjną i kontrolną rolą komisji sejmowych.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselMariaDmochowska">Abyśmy wspólnie z panem ministrem doszli do sensownych konkluzji, czy mogłabym spytać pana ministra, jakie przesłanki spowodowały, że w tak pilnym trybie zwrócił się pan o przeprowadzenie kontroli NIK? Mówiąc o publikacjach prasowych stwierdził pan, że postawione zarzuty są absurdalne. Pytam, czy nasunęły się panu jakieś inne spostrzeżenia, czy też ewentualnie wyniki kontroli wewnętrznej sprawiły, iż uznał pan jednak sprawę za tak poważną, że zdecydował się pan wystąpić do NIK? Chcielibyśmy to wiedzieć, bo ułatwiłoby nam to dzisiejszą wspólną pracę z panem ministrem.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselSewerynJurgielaniec">Myślę pani poseł, że pierwsze zdanie pisma, które pan minister skierował do pana dra Kopczyka, przewodniczącego sejmowej Komisji Zdrowia, właściwie wyjaśnia motywy wystąpienia do NIK. Na początku tego pisma czytamy: "W związku z trwającą głównie na łamach "Życia Warszawy" kampanią prasową skierowaną przeciw Ministerstwu Zdrowia i Opieki Społecznej i mnie osobiście, a dotyczącą rzekomych nieprawidłowości w przeprowadzeniu przetargu na aparaturę medyczną, mających niemal charakter aferalny ...". W moim odczuciu te stwierdzenia wyjaśniają przyczyny zwrócenia się ministra zdrowia i opieki społecznej do NIK.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselSewerynJurgielaniec">Raz jeszcze zwrócę do wniosku zgłoszonego przez pana posła Marciniaka i chcę postawić pytanie, na które odpowiedź otrzymamy w postaci wyników głosowania.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PoselSewerynJurgielaniec">Czy członkowie Komisji przychylają się do wniosku pana posła Marciniaka, aby zaplanowany na dziś temat rozpatrzyć po przeprowadzeniu kontroli NIK i otrzymaniu jej wyników? Kto jest za tym wnioskiem?</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PoselSewerynJurgielaniec">W głosowaniu 15 głosami za, przy 2 głosach przeciwnych, wniosek został przyjęty przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#PoselSewerynJurgielaniec">Druga kwestia, którą także chciałbym poddać pod głosowanie streszcza się w pytaniu: czy istnieje potrzeba, aby sejmowa Komisja Zdrowia skierowała do Prezydium Sejmu wniosek o przeprowadzenie kontroli NIK w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselMarekBalicki">Przepraszam panie przewodniczący, ale mnie się wydaje, że po przegłosowaniu wniosku pana posła Marciniaka znajdujemy się w takim punkcie, iż nie wiemy, czy kontrola NIK zostanie przeprowadzona. Sądzę, że istnieje potrzeba, aby Komisja Zdrowia uzyskała pewność co do tego, że NIK przeprowadzi kontrolę nt. przetargów, o których mieliśmy dzisiaj mówić zgodnie z zaplanowanym porządkiem dziennym posiedzenia. Myślę, że zasadny jest wniosek, aby sejmowa Komisja Zdrowia zwróciła się do Prezydium Sejmu o zlecenie NIK przeprowadzenia kontroli w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej, później zaś ustalilibyśmy zakres tej kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselHenrykDyrda">Panie przewodniczący, zgłaszam wniosek przeciwny. Po to istnieje prezydium Komisji, aby dopilnowało tego, żeby kontrola w ministerstwie odbyła się jak najszybciej.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselIrenaNowacka">Mam pytanie do przedstawiciela NIK. Z tego, co powiedział pan poseł Balicki, zrozumiałam, że mimo iż minister Żochowski złożył wniosek do NIK o przeprowadzenie kontroli, to wniosek ten może nie być uwzględniony. Czy tak mam rozumieć stan sprawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzedstawicielNIKRomanDziubinski">Co do organów uprawnionych do występowania z wnioskami do NIK, to z ramienia rządu jest do tego uprawniony prezes Rady Ministrów. W związku z tym, wniosek ministra Żochowskiego będzie rozpatrzony, ale nie jestem w stanie stwierdzić, czy kontrola w tym kształcie i zakresie, w jakim wnioskuje się zostanie uwzględniona w ramach kontroli budżetowej, czy też zostanie przeprowadzona odrębnie. Oczywiście że wniosek skierowany do NIK ze strony Prezydium Sejmu byłby w pełni skuteczny.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselTadeuszSyryjczyk">W istocie jest tak, że wniosek ministra może, ale nie musi być uwzględniony przez kolegium NIK. Skuteczny jest rzeczywiście wniosek skierowany do NIK przez prezesa Rady Ministrów i jeżeliby taki wniosek istniał, to nie mógłby spotkać się on z odmową. Czyli - dotychczas nie ma wniosku, który mówiłby o obligatoryjnej kontroli NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselAndrzejOlszewski">Myślę, że odłożenie tej kontroli, jak mówi przedstawiciel NIK do czasu rozpatrywania wykonania budżetu, byłoby odłożeniem sprawy na nieokreślony termin. Ponieważ z uwagi na wymogi pracy służby zdrowia w terenie, jest to sprawa pilna, uważam, że prezydium Komisji Zdrowia powinno poprzeć wniosek ministra zdrowia o przeprowadzenie kontroli NIK w materii procedury przetargowej na aparaturę medyczną. Byłoby to wskazane ze względu na to, że istnieje potrzeba szybkiego dokonania zakupów aparatury, a sprawa zakupów jest sprawą ważną i pilną już od dłuższego czasu. Na tę aparaturę czekają szpitale.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselSewerynJurgielaniec">Wniosek posła Olszewskiego jest kolejnym wnioskiem formalnym. Proponuję przystąpić do głosowania nad wnioskiem zgłoszonym przez pana posła Balickiego. Pytam kto jest za przyjęciem propozycji posła Balickiego o skierowanie wniosku do Prezydium Sejmu o spowodowanie wkroczenia NIK do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej?</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PoselSewerynJurgielaniec">W głosowaniu przy 2 głosach za, 6 głosach przeciwnych i 4 wstrzymujących się, wniosek został odrzucony.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PoselSewerynJurgielaniec">Poddam teraz pod głosowanie wniosek pana posła Olszewskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MinisterRyszardZochowski">Czy mogę prosić państwa o to, aby wystąpienie do NIK, czy to poprzez prezydium Komisji, czy za pośrednictwem Prezydium Sejmu, było poparciem wniosku ministra?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselMarekBalicki">W sprawie formalnej. Muszę powiedzieć, że jest jeszcze jeden kłopot, który wynika z poprzedniego głosowania. Mianowicie po sprawdzeniu zapisu regulaminu Sejmu stwierdzam, że w art. 76 określającym uprawnienia i zadania prezydium Komisji nie ma takiego punktu, który mówiłby o skierowaniu przez prezydium Komisji wniosku do Prezydium Sejmu.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PoselMarekBalicki">Art. 76 ust. 1 Regulaminu Sejmu mówi, że: "Prezydium Komisji kolegialnie kieruje pracami Komisji"... Zatem skierowanie wniosku, o którym mówimy, do NIK jest uprawnieniem prezydium Komisji, a nie uprawnieniem Prezydium Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselAndrzejOlszewski">Zmieniam zatem swój wniosek i proponuję, aby mówił on, że Komisja Zdrowia kieruje wniosek do Prezydium Sejmu o spowodowanie kontroli NIK w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselMarekBalicki">Myślę, że jesteśmy bliscy właściwego szlaku, tylko ja proponuję rozdzielić nasze postępowanie na dwa etapy.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselAndrzejOlszewski">W każdym razie powinno się tak sformułować wniosek, aby z niego wynikało, że Komisja Zdrowia występuje do NIK z poparciem dla wniosku ministra zdrowia i opieki społecznej, optując za przyspieszeniem kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselMarekBalicki">Nie ma takiej procedury. Do NIK może zwracać się Prezydium Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselGrzegorzMarciniak">Nigdzie nie jest jednak powiedziane, że nie możemy zastosować takiej procedury.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselAndrzejCzernecki">Chcę zabrać głos w sensie doradczym, gdyż zaczynamy się różnić drobnymi już sformułowaniami. Sens naszego wniosku jest taki, aby kontrolę tę przeprowadzić jak najszybciej. Otóż jeżeli wystąpimy z wnioskiem, który nie będzie miał mocy prawnej i zostanie jakby skierowany w próżnię, to nie osiągniemy zamierzonego celu.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PoselAndrzejCzernecki">Można zatem sformułować wniosek do Prezydium Sejmu w sposób następujący: "W ślad za petycją ministra zdrowia i opieki społecznej, mając na uwadze potrzebę szybkiego przeprowadzenia kontroli oraz ze względu na konieczność zakupu niezbędnego sprzętu medycznego - mówił o tym pan poseł Olszewski - Komisja Zdrowia prosi Prezydium Sejmu o zwrócenie się do NIK w sprawie przeprowadzenia kontroli w ministerstwie. Nie możemy zwracać się o przyspieszenie kontroli.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PoselAndrzejCzernecki">Chodzi o to, aby było jasne, że minister wystąpił z wnioskiem do NIK, a ponieważ czas goni, my zwracamy się do Prezydium Sejmu, aby Prezydium wystąpiło do NIK o dokonanie kontroli w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#SewerynJurgielaniec">Przypominam jednak, że przegłosowaliśmy już wniosek, iż nie będziemy występować do Prezydium Sejmu. Pozostaje nam więc tylko przychylić się do wniosku posła Olszewskiego, aby nasza Komisja wystąpiła do NIK, albo ewentualnie poczekać, co NIK zrobi w najbliższym okresie. Ponieważ nie można czekać, zatem sądzę, że nie popełnimy błędu, jeśli Komisja wystąpi do NIK o jak najszybsze przeprowdzenie kontroli. Powinno to odnieść jakiś skutek.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#SewerynJurgielaniec">Wydaje mi się, że wskutek anonsów prasowych i audycji telewizyjnych sytuacja jest na tyle nabrzmiała, że Najwyższa Izba Kontroli będzie się starała wykonać to zadanie jak najszybciej, bezzwłocznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselTadeuszSyryjczyk">Wydaje mi się, że chodzi tu nie tylko o naszą reakcję na publikacje i audycje mass mediów, lecz także o to, aby organy parlamentu były w stanie odpowiednio reagować na sygnały płynące ze strony opinii publicznej. Można się z nimi zgadzać lub nie, lecz nie można abstrahować od tych sygnałów.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PoselTadeuszSyryjczyk">Rozumiem, że ustosunkowując się do poprzedniego wniosku Komisja oddaliła propozycję, aby autonomicznie wystąpić za pośrednictwem Prezydium Sejmu o przeprowadzenie kontroli NIK. Przypuszczam, że Komisja nie chciała wchodzić w polityczny konflikt z ministrem i to jest jej prawo.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PoselTadeuszSyryjczyk">Możliwy jest także inny wniosek, który zmierza w następującym kierunku. Komisja Zdrowia występuje do Prezydium Sejmu, aby Prezydium Sejmu swoim autorytetem mającym umocowanie w ustawie o NIK, poparło wniosek ministra zdrowia i opieki społecznej, nadając mu tym samym moc obligatoryjną. Wprawdzie jest to nieco naciągana konstrukcja, lecz ten wniosek nie został odrzucony, on jest nadal aktualny.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#PoselTadeuszSyryjczyk">Odrzucony przez Komisję wniosek jakby autonomizuje wystąpienie Sejmu do NIK wobec wystąpienia ministra zdrowia i opieki społecznej. Tymczasem ten wniosek, o którym mówię także popiera wystąpienie ministra, mając przy tym walor skuteczności.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselAndrzejOlszewski">Przeprowadzenie kontroli przez NIK należy za wszelką cenę przyspieszyć, bo dopóki nie będzie oceny NIK, nie będzie można realizować w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej zakupów sprzętu i aparatury.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MinisterRyszardZochowski">Sprawa tak nie wygląda, jak mówi pan poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselSewerynJurgielaniec">Czy to znaczy, że zakupy sprzętu zostały już dokonane?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#MinisterRyszardZochowski">To znaczy, że zostały podpisane kontrakty.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselMariaDmochowska">Proszę mi właściwie wyjaśnić, dlaczego po otrzymaniu zawiadomienia o przedmiocie obrad Komisji nie możemy dzisiaj pracować na podstawie art. 77 pkt 5 Regulaminu Sejmu, który mówi, że komisje sejmowe na swych posiedzeniach analizują działalność poszczególnych działów administracji i gospodarki państwowej. W związku z działalnością Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej, nasuwa nam się wiele pytań i nie należy ich z góry przekreślać tym, że unikając jakby odpowiedzi na te pytania - bo tak to muszę odczytać - wczoraj wieczorem tuż przed dzisiejszym posiedzeniem Komisji, NIK została powiadomiona przez pana ministra o konieczności przeprowadzenia kontroli.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PoselMariaDmochowska">Odkładając posiedzenie, właściwie nie możemy wykonać naszych ustawowych zadań. Przecież dziś moglibyśmy się zająć analizą pewnych spraw, niekoniecznie tych, które są przedmiotem zainteresowania NIK, tym bardziej moglibyśmy, że to nie my kierujemy wniosek do NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoselMariaWalczynskaRechmal">Mam pytanie do pana przewodniczącego: czy, pan przewodniczący zauważył, że myśmy już przegłosowali tę sprawę? Nie ma sensu na nowo rozwijać dyskusji. Uważam, że jeżeli mamy poczekać na opinię NIK, to poczekajmy i nie dzielmy zawczasu włosa na czworo.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselHenrykDyrda">Panie przewodniczący, zgłaszam formalny wniosek o zamknięcie obrad Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PoselLechSzymanczyk">Przecież nie można zamknąć dyskusji przed przegłosowaniem wniosku posła Olszewskiego. W związku z tym proponuję, aby pan przewodniczący jednoznacznie sformułował ten wniosek i poddał go pod głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoselMarekBalicki">Zanim pan przewodniczący ostatecznie sformułuje wniosek, chciałbym podsumować dotychczasowe ustalenia, zwracając uwagę w jakim momencie znajdujemy się.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#PoselMarekBalicki">Sprawa dotyczy publicznych pieniędzy i w naszym wspólnym interesie, tj. członków sejmowej Komisji Zdrowia i - jak rozumiem - pana ministra oraz przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej jest osiągnięcie takiego stanu rzeczy, żeby żaden cień nie padał na sposób wydawania publicznych pieniędzy, zwłaszcza gdy dotyczy to resortu znajdującego się w wielkiej mizerii finansowej.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#PoselMarekBalicki">W opinii publicznej zaistniały fakty, które mogłyby rzucać cień na sposób przeprowadzenia przetargów. Jak rozumiem, celem wystąpienia ministra zdrowia i opieki społecznej do NIK jest wyjaśnienie wszelkich nieporozumień i wszelkich faktów, które mogłyby budzić wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#PoselMarekBalicki">Sądzę, że w sytuacji, gdy chodzi nam o to, aby wszystko było kryształowe i przezroczyste, powinniśmy przede wszystkim przestrzegać procedur, które temu służą. Mamy dwie drogi postępowania służące skutecznej realizacji wniosku o przeprowadzeniu kontroli NIK. Pierwsza droga jest taka, że pan minister występuje do premiera z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli. Druga droga polega na tym, że sejmowa Komisja Zdrowia zwraca się do Prezydium Sejmu z wnioskiem o wystąpienie do NIK o przeprowadzenie kontroli. Jak na razie ani jedna, ani druga droga nie została wykorzystana. Myślę, że sytuacja, jaka teraz powstała, nie służy usunięciu tego nawet niewielkiego cienia, jaki mógłby budzić sposób wydawania publicznych pieniędzy i nie wyjaśnia niepokojów, które powstały w opinii publicznej. A przecież wszystkim nam przyświeca intencja wyjaśnienia tych spraw do końca.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PoselStanislawCzajczynski">Jest jeszcze trzecia droga. Zanim odniesiemy się do propozycji, aby NIK wypowiedziała się w tej sprawie, istnieje jeszcze możliwość powołania podkomisji, zebrania w ministerstwie kompletu materiałów, z którymi podkomisja zapozna się szczegółowo. To jest ta trzecia droga, która nam posłom umożliwia pełne rozpoznanie tematu.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselSewerynJurgielaniec">Chcę jasno sformułować wniosek zgłoszony przez pana posła Olszewskiego. Komisja Zdrowia zwraca się do Prezydium Sejmu o poparcie wniosku ministra zdrowia i opieki społecznej, który zwrócił się do NIK o przeprowadzenie kontroli mającej na celu zbadanie prawidłowości ocen zawartych w "Życiu Warszawy", ocen w sprawie przetargów na aparaturę medyczną.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#PoselSewerynJurgielaniec">Kto z państwa jest za przyjęciem tego wniosku?</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#PoselSewerynJurgielaniec">W głosowaniu 15 głosami za /jednogłośnie/, wniosek został przyjęty.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#MinisterRyszardZochowski">Dziękuję państwu za zajęcie takiego stanowiska i chciałem zarazem odpowiedzieć pani poseł Dmochowskiej, dlaczego minister zdrowia i opieki społecznej zwrócił się do NIK o przeprowadzenie kontroli.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#MinisterRyszardZochowski">Od pewnego czasu, wokół przeprowadzonych przetargów kardiologicznych istnieje atmosfera, która - jak powiedział pan poseł Balicki - niedobrze służy Ministerstwu Zdrowia i Opieki Społecznej, posunięcia ministerstwa stawia w wątpliwym świetle, a opinię publiczną może skłaniać do fatalnych skojarzeń, że dochodzi do marnotrawienia pieniędzy tam, gdzie stawką jest zdrowie i życie ludzkie.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#MinisterRyszardZochowski">Różnego rodzaju próby ministra udzielenia odpowiedzi na łamach prasy i na antenie telewizyjnej na postawione zarzuty, za wyjątkiem jednej gazety, nie spotykały się z przychylnym podejściem. Stanowisko tej strony nie było obiektywnie przedstawione. Równocześnie na łamach prasy pojawiają się tego typu sformułowania, z jakimi od wielu lat nie mieliśmy w Polsce do czynienia i z przykrością stwierdzam, że sformułowania te dotyczą Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej.</u>
<u xml:id="u-45.3" who="#MinisterRyszardZochowski">W jednym z numerów "Życia Warszawy" na 1 stronie czytamy, że: mówiąc oględnie udowodniliśmy ministrowi zdrowia działania naruszające normy, które powinny obowiązywać, co jest jedną z podstawowych funkcji prasy, chyba nikt w to nie wątpi.</u>
<u xml:id="u-45.4" who="#MinisterRyszardZochowski">Ponadto w tej gazecie pisze się również, że Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej kupuje sprzęt w firmie, której Dominik syn ministra jest przedstawicielem na Polskę. Mówi się również o drogach eleganckiej manipulacji, a na zakończenie jest stwierdzenie, że pozostaje mieć nadzieję, iż w odpowiednim momencie Najwyższa Izba Kontroli i prokuratura będą przygotowane jak należy do rozmowy. Dlatego, że dziennikarz nie był przygotowany jak należy i nie potrafił udowodnić, iż minister jest aferzystą - z tego powodu zgłosiłem sprawę do NIK.</u>
<u xml:id="u-45.5" who="#MinisterRyszardZochowski">Głosy z sali: Należałoby podać sprawę do sądu.</u>
<u xml:id="u-45.6" who="#MinisterRyszardZochowski">W dniu dzisiejszym rzeczywiście złożyłem pozew do sądu i przyznam się, że nie jest to już pierwszy pozew do sądu w sprawie tej samej gazety. Zdecydowałem się jednak podać drugi pozew do sądu.</u>
<u xml:id="u-45.7" who="#MinisterRyszardZochowski">Kierując swe pisma zarówno do sejmowej Komisji Zdrowia, jak i do senackiej Komisji Zdrowia oraz rady przy Prezydencie, chcę udowodnić, że w sprawie zakupu sprzętu medycznego ministerstwo wykonało prawidłowe ruchy w naszym pojęciu.</u>
<u xml:id="u-45.8" who="#MinisterRyszardZochowski">Mówiąc sarkastycznie, nieszczęście polega na dwóch sprawach. Po pierwsze na tym, że wreszcie udało się uruchomić ten kredyt zagraniczny, którego nie miało się prawa uruchamiać, w szczególności bez pośredników zagranicznych. Po drugie nieszczęście polega na tym, że dokonano prawidłowego zakupu w moim i nie tylko w moim pojęciu. Chcę zwrócić uwagę na to, co stwierdził na łamach prasy jeden z dziennikarzy, że nie nadszedł jeszcze czas dla uczciwych. Rzeczywiście każda sprawa, która jest pomyślnie załatwiona budzi wątpliwości. W tejże samej gazecie, w odniesieniu do dwóch ministrów pisze się tak: jeden kupił sprzęt bez przetargu, drugi kupił po przetargu, lecz w sposób nieprawidłowy, bo za tanio.</u>
<u xml:id="u-45.9" who="#MinisterRyszardZochowski">Mam nadzieję, że dzięki interwencji Komisji Zdrowia oraz Najwyższej Izby Kontroli dojdzie do szybkiego wyjaśnienia tej sprawy, która bulwersuje mnie, całe społeczeństwo, a także moją rodzinę.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoselSewerynJurgielaniec">Dziękuję. Zanim zamknę posiedzenie Komisji, chciałbym prosić posłów, którzy są członkami podkomisji tytoniowej, aby na krótko pozostali w celu ustalenia spraw organizacyjnych.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#PoselSewerynJurgielaniec">Dziękuję za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>