text_structure.xml
24.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselBronislawGeremek">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Międzynarodowych Stosunków Go-spodarczych Senatu. Wraz z panem senatorem Kucharskim wyrażamy radość, że na posiedzeniu połączonych Komisji możemy gościć ministra spraw zagranicznych Republiki Węgierskiej pana Laszlo Kovacsa.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselBronislawGeremek">Bardzo serdecznie witam panie i panów ambasadorów, a także posłów i senatorów oraz wszystkich zgromadzonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselBronislawGeremek">Wizyta ministra spraw zagranicznych Węgier jest zawsze wydarzeniem w polityce zagranicznej i w życiu publicznym Polski. Między Polską a Węgrami od czasów przemian w 1989 r. wytworzył się układ współpracy o szczególnym charakterze. Polska traktuje ten układ jako mający kluczowe znaczenie dla realizacji priorytetów polskiej polityki zagranicznej. Uważamy także, że współpraca polsko-węgierska jest istotnym elementem budowy bezpieczeństwa europejskiego i ładu międzynarodowego.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselBronislawGeremek">Chciałbym wyrazić radość także bardziej osobistą, że gościć możemy ministra Laszlo Kovacsa, z którym związki naszego parlamentu datują się z okresu aktywności ministra Kovacsa w parlamencie węgierskim. Współpraca między komisjami spraw zagranicznych parlamentu polskiego i węgierskiego była także w rękach pana Laszlo Kovacsa.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselBronislawGeremek">Gościmy polityka, którego wkład do budowy bezpieczeństwa europejskiego do nowego sformułowania zadań OBWE jest szczególny i tego jesteśmy świadomi.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PoselBronislawGeremek">W chwili obecnej mamy poczucie, że ważne dla ładu międzynarodowego wydarzenia są wpisane w kalendarz aktualny. To tym bardziej zwiększa znaczenie wizyty pana ministra Laszlo Kovacsa w polskim parlamencie przed komisjami spraw zagranicznych Sejmu i Senatu.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PoselBronislawGeremek">W imieniu obu Komisji bardzo proszę pana ministra Laszlo Kovacsa o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MinistersprawzagranicznychRepublikiWegierskiejLaszloKovacs">Jestem zaszczycony, że mogę przebywać w polskim parlamencie i przemawiać do połączonych Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu i Senatu. Jako były członek Komisji Spraw Zagranicznych i przewodniczący Komisji Spraw Zagranicznych parlamentu węgierskiego wiem, jak ważną rolę ma do odegrania parlament w promowaniu stosunków międzynarodowych, międzypaństwowych i w tworzeniu ładu międzynarodowego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MinistersprawzagranicznychRepublikiWegierskiejLaszloKovacs">Chciałbym przedstawić teraz państwu kilka wstępnych uwag, aby zapoczątkować naszą dyskusję. Bardzo chętnie odpowiedziałbym także na wszelkie państwa pytania. Po pierwsze - chciałbym powiedzieć kilka słów na temat sytuacji na kontynencie europejskim. Wydaje mi się, że są trzy główne cechy charakteryzujące współczesną Europę.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MinistersprawzagranicznychRepublikiWegierskiejLaszloKovacs">Pierwsza - wiąże się ze skutkami zmian systemowych w Europie Środkowej i Wschodniej. Znajdujemy się w fazie transformacji z systemu jednopartyjnego do wielopartyjnych demokracji parlamentarnych, a także w okresie zmian gospodarczych. Wszystkie te przemiany zaowocowały tym, że straciły popularność ugrupowania wcześniej sprawujące władzę. Układ RWPG i Układ Warszawski rozpadły się. Rozpadło się także państwo jugosłowiańskie. Przestała istnieć Czechosłowacja. Niebezpieczeństwo wojny globalnej w pewnym sensie oddaliło się od nas.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MinistersprawzagranicznychRepublikiWegierskiejLaszloKovacs">Drugą cechą charakterystyczną współczesnej Europy jest to, że dzięki wspólnym wartościom, stojącym za gospodarką rynkową i demokracją parlamentarną, możliwość współpracy, a nawet integracji staje się rzeczywistością.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MinistersprawzagranicznychRepublikiWegierskiejLaszloKovacs">Trzecim czynnikiem, charakteryzującym sytuację w Europie jest brak stabilności w Europie Środkowo-Wschodniej, szczególnie na obszarze byłego bloku sowieckiego.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MinistersprawzagranicznychRepublikiWegierskiejLaszloKovacs">Mamy przed sobą dwie opcje. Pierwsza zakłada, że zintegrowana, zjednoczona Europa może powstać. Jedność Europy wynika ze wspólnej historii wspólnego dziedzictwa kulturowego, a także wartości i interesów. Druga, to opcja nowych podziałów pomiędzy stabilną, przewidywalną i bogatą Europą Zachodnią i częścią wschodnią kontynentu, pozbawioną bezpieczeństwa stabilizacji i nieprzewidywalną. Część wschodnia wywierałaby negatywny wpływ na sytuację na kontynencie europejskim.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#MinistersprawzagranicznychRepublikiWegierskiejLaszloKovacs">Powinniśmy starać się zidentyfikować możliwe przyczyny niestabilności sytuacji w Europie Środkowej i Wschodniej. Istnieją pewne ogólne źródła braku stabilności takie jak: problemy ochrony środowiska, ekologiczne, problemy terroryzmu międzynarodowego, zorganizowanej przestępczości oraz rozprzestrzeniania się broni nuklearnej. Występują także bardziej konkretne i szczegółowe źródła niestabilności w naszym regionie Europy, takie jak trudności okresu przejściowego w gospodarce. Mogą one zaowocować, co już ma miejsce, pewnymi napięciami społecznymi. Z kolei niezadowolenie społeczne może stać się źródłem postaw ekstremalnych.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#MinistersprawzagranicznychRepublikiWegierskiejLaszloKovacs">Innym źródłem niestabilności sytuacji w Europie Środkowo-Wschodniej są radykalne nacjonalizmy pojawiające się w tym obszarze świata. Może to spowodować roszczenia terytorialne i dążenia do zmiany istniejących granic. Istnieje zagrożenie, że elity polityczne podejmować będą wysiłki w celu stworzenia państw jednonarodowych. Byłoby to anachronizmem w tradycyjnie wielonarodowościowym obszarze Europy Środkowo-Wschodniej. Gdyby takie działania zostały podjęte, byłyby one wymierzone w mniejszości narodowe, które chcą uzyskać gwarancje prawne, pozwalające im na podtrzymywanie własnej odrębności narodowej. Przykładem może być wojna w Bośni i Hercegowinie, która rozpoczęła się jako lokalny konflikt etniczny.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#MinistersprawzagranicznychRepublikiWegierskiejLaszloKovacs">Znalezienie odpowiednich rozwiązań w celu wyeliminowania zagrożeń dla bezpieczeństwa europejskiego, jest jednym z podstawowych naszych zadań. Wydaje się, że priorytetowym celem jest stworzenie systemu bezpieczeństwa dla całej Europy. Nowa architektura bezpieczeństwa musi wynikać z trzech zasad.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#MinistersprawzagranicznychRepublikiWegierskiejLaszloKovacs">Po pierwsze - musi ona obejmować cały kontynent europejski. Nie można mówić o stabilności w poszczególnych regionach Europy, ponieważ sytuacja w jednym z regionów zawsze wpływa na sytuację na całym kontynencie. Nie może być stabilności na Zachodzie Europy bez stabilnej sytuacji na Wschodzie.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#MinistersprawzagranicznychRepublikiWegierskiejLaszloKovacs">Po drugie - system bezpieczeństwa europejskiego musi być kompleksowy, to znaczy zawierać zarówno elementy wojskowe, jak i nie wojskowe takie jak stabilność sytuacji społecznej i ekonomicznej, zagwarantowanie praw mniejszości, przestrzeganie praw człowieka, ochrona środowiska naturalnego.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#MinistersprawzagranicznychRepublikiWegierskiejLaszloKovacs">Po trzecie - współpraca międzynarodowa w budowaniu europejskiego systemu bezpieczeństwa powinna odbywać się na zasadach partnerskich. System bezpieczeństwa musi być budowany poprzez wzajemnie wspierające się działania poszczególnych państw powiązane ze sobą. Nie może pojawić się stosunek podległości któregokolwiek z partnerów względem innego. Poszczególne struktury bezpieczeństwa powinny czerpać porównywalne korzyści z utrzymywania stabilności na kontynencie europejskim.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#MinistersprawzagranicznychRepublikiWegierskiejLaszloKovacs">NATO jest jedyną strukturą bezpieczeństwa, która dysponuje wiarygodnym potencjałem militarnym. Dzięki niemu można nie tylko zachować pokój ale także go ustanowić. Mieliśmy tego przykład w Bośni i Hercegowinie. Unia Europejska jest uważana za strukturę bezpieczeństwa, która zapewni stabilność gospodarczą. Jest to jeden z najważniejszych elementów niewojskowych bezpieczeństwa i stabilności. Rada Europy to struktura, która ma największe doświadczenia i dokonania, jeśli chodzi o gwarancje praw mniejszości i przestrzeganie praw człowieka. Upowszechnia pewne standardy i monitoruje ich przestrzeganie. Organizacja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie dysponuje jedynym w swoim rodzaju mechanizmem zapobiegania i rozwiązywania kryzysów.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#MinistersprawzagranicznychRepublikiWegierskiejLaszloKovacs">Jakie są składniki architektury bezpieczeństwa europejskiego? Przede wszystkim są to euroatlantyckie instytucje, takie jak NATO, Unia Europejska, Unia Zachodnio-Europejska i Rada Europy. Organizacje te w pewnym sensie osiągnęły już swoje geograficzne granice. Drugim elementem architektury bezpieczeństwa jest specjalny rodzaj partnerstwa, który musi zostać wynegocjowany pomiędzy NATO i Federacją Rosyjską. Podobny typ stosunków powinien być ustanowiony między NATO i Ukrainą.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#MinistersprawzagranicznychRepublikiWegierskiejLaszloKovacs">Trzecim elementem systemu bezpieczeństwa są struktury współpracy regionalnej, takie jak: współpraca w basenie Morza Bałtyckiego, Morza Czarnego, Inicjatywa Środkowo-Europejska, a także trójstronne porozumienia o współpracy i nowo powstała Inicjatywa Współpracy Południowo-Europejskiej, w której uczestniczyć będzie 11 państw.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#MinistersprawzagranicznychRepublikiWegierskiejLaszloKovacs">Kolejnym elementem budowy systemu bezpieczeństwa jest sieć dwustronnych umów. Są one wpisane w Europejski Pakt Stabilizacji, co nadaje im znaczenie szczególne. Ważnym składnikiem tworzenia bezpieczeństwa europejskiego jest także OBWE.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#MinistersprawzagranicznychRepublikiWegierskiejLaszloKovacs">Jeśli chodzi o kwestię poszerzenia NATO i Unii Europejskiej, to wydaje się, że jest to proces nieodwracalny. Zapewnia on stabilizację na kontynencie europejskim, a więc leży w interesie wszystkich obecnych członków tych organizacji, a także państw aspirujących do członkostwa oraz tych, które nie staną się uczestnikami procesu poszerzania NATO i UE.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#MinistersprawzagranicznychRepublikiWegierskiejLaszloKovacs">Jeśli chodzi o kalendarz wydarzeń związanych z poszerzeniem NATO i Unii Europejskiej to spodziewamy się, że szczyt NATO, który odbędzie się w lipcu 1997 r. określi, które kraje znajdą się w pierwszej kolejności wśród członków sojuszu. Mamy nadzieję, że Węgry znajdą się w tej grupie państw. Wiem, że Polska także ma takie oczekiwania.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#MinistersprawzagranicznychRepublikiWegierskiejLaszloKovacs">Sekretarz stanu USA poinformowała, że w II połowie br. rozpoczną się rozmowy z pierwszą grupą państw, o które poszerzone zostanie NATO. Mamy nadzieję, że rozmowy te zakończą się do końca 1997 r. Przewidujemy, że potem nastąpiłby dwuletni okres ratyfikacji układu przez parlamenty. Oznaczałoby to, że wiosną 1999 r. NATO funkcjonowałoby już w nowym, poszerzonym składzie.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#MinistersprawzagranicznychRepublikiWegierskiejLaszloKovacs">Sprawa poszerzenia Unii Europejskiej jest nieco bardziej skomplikowana i trudniejsza do przewidzenia. Nie jest jeszcze przesądzone, czy Unia rozpocznie rozmowy ze wszystkimi państwami kandydującymi, czy też z mniejszą grupą państw, tych najlepiej przygotowanych do ewentualnego członkostwa. Jeśli Unia podejmie rozmowy ze wszystkimi 11 krajami aspirującymi do członkostwa, to i tak państwa lepiej przygotowane do spełnienia wymogów członkostwa będą prowadziły negocjacje szybciej i oczekujemy, że zakończą je do 2000 r.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#MinistersprawzagranicznychRepublikiWegierskiejLaszloKovacs">Jestem przekonany, że Polska i Węgry są tymi państwami, które będą w stanie do 2000 r. zakończyć negocjacje z Unią Europejską w sprawie członkostwa. Potem nastąpiłby okres ratyfikacji przez poszczególne parlamenty, który może trwać ok. 2 lat. Około 2002 r. Polska i Węgry mogłyby stać się członkami Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#MinistersprawzagranicznychRepublikiWegierskiejLaszloKovacs">Filozofia integracji naszego kraju wynika, ze zrozumienia złożoności procesu Integracji Euroatlantyckiej. Chcemy stać się integralną częścią Wspólnoty Euroatlantyckiej, którą postrzegamy jako rodzinę rozwiniętych demokracji. Wyznajemy te same wartości. Pragniemy przystąpić do Wspólnoty, która będzie miała zintegrowaną politykę bezpieczeństwa i politykę społeczną.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#MinistersprawzagranicznychRepublikiWegierskiejLaszloKovacs">Nie kieruje nami strach ani troska. Nie czujemy się zagrożeni przez naszych bezpośrednich sąsiadów, ani przez żadne inne państwo. Nie szukamy schronienia w NATO. Postrzegamy NATO jako instytucję, której poszerzenie może powiększyć strefę bezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#MinistersprawzagranicznychRepublikiWegierskiejLaszloKovacs">Przystąpienie Węgier do NATO nie jest skierowane przeciwko jakiemukolwiek państwu. Zależy nam na tym, aby w pierwszej kolejności znaleźć się wśród członków NATO, ale jesteśmy także zainteresowani jak najwcześniejszym przystąpieniem do tej organizacji jak największej liczby państw naszego regionu. Chcielibyśmy, aby wszyscy w jak najkrótszym czasie kwalifikowali się do członkostwa w NATO. Pragniemy, aby wszyscy nasi sąsiedzi spełnili wymagane kryteria i stali się członkami NATO.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#MinistersprawzagranicznychRepublikiWegierskiejLaszloKovacs">Tymi refleksjami chciałem się z państwem podzielić. Mam nadzieję, że usłyszę od państwa komentarze i uwagi, a także, że będę mógł odpowiedzieć na państwa pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselBronislawGeremek">Bardzo dziękuję panie ministrze za prezentację węgierskiej polityki zagranicznej. Należy wyrazić satysfakcję z tego, jak bliska jest węgierska polityka zagraniczna, polskiej polityce zagranicznej, jak bardzo solidarni czuliśmy się z charakterystyką sytuacji międzynarodowej i polityki zagranicznej, jaką pan minister zaprezentował.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselBronislawGeremek">Polska ma nadzieję, że decyzją Szczytu Madryckiego znajdzie się w pierwszej grupie krajów, których dotyczyć będzie rozszerzenie NATO. Mamy nadzieję, że również Węgry znajdą się w tej grupie państw. W interesie obu naszych krajów leży to, aby jak najwięcej krajów ubiegających się o wejście do NATO znalazło się wśród członków sojuszu. Jeżeli Węgry i Polska znajdą się w pierwszej grupie państw, o które poszerzone zostanie NATO, to działać będą w ramach NATO na rzecz przystąpienia także innych krajów do sojuszu.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PoselBronislawGeremek">Należy także wyrazić satysfakcję z przedstawionego przez pana ministra kalendarza realizacji procesu integracji europejskiej i modelu budowy bezpieczeństwa europejskiego, w którym przewiduje się gwarancje bezpieczeństwa dla Rosji i Ukrainy. Polska również przywiązuje znaczenie do szczególnych stosunków między NATO a Rosją i między NATO a Ukrainą.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PoselBronislawGeremek">Pan minister gotów jest uczestniczyć w otwartej debacie. Kto z pań i panów posłów i senatorów chciałby zadać pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselTomaszNalecz">Podzielając opinię pana ministra oraz pana przewodniczącego Geremka, co do identyczności celów polityki zagranicznej Węgier i Polski chciałbym zapytać pana ministra, czy w okresie kilku miesięcy poprzedzających szczyt lipcowy NATO istnieją możliwości podejmowania wspólnych działań polsko-węgierskich, żeby uprawdopodobnić decyzje korzystne dla Węgier i Polski.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselTomaszNalecz">Chciałbym także wykorzystać fakt, że występuje pan na forum parlamentu. Zakładając, że decyzja szczytu w Madrycie będzie dla Węgier i Polski korzystna, czy nie sądzi pan, że będzie nas czekał niełatwy proces ratyfikacji tej decyzji przez parlamenty 16 krajów i czy istnieją możliwości, aby parlamentarzyści węgierscy i polscy wspólnie o tę ratyfikację zabiegali.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MinisterLaszloKovacs">W czasie mojego spotkania z panem ministrem Rosatim mówiliśmy o tym, że bardzo chcielibyśmy podjąć współpracę między naszymi krajami, a także między ministerstwami spraw zagranicznych w okresie poprzedzającym szczyt w Madrycie. Współpraca ta dotyczyłaby przede wszystkim dwóch kwestii. Po pierwsze - chcielibyśmy zastanowić się nad tym, w jaki sposób rozwiązać problemy tych państw, które nie znajdą się w pierwszej grupie przyjmowanej do NATO. Po drugie - staralibyśmy się wspólnie zająć się kwestią sprzeciwu Rosji wobec poszerzenia NATO.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MinisterLaszloKovacs">Także w związku z poszerzeniem Unii Europejskiej chcielibyśmy podjąć współpracę między Węgrami a Polską. Ważna wydaje się wymiana poglądów i doświadczeń w zakresie wewnętrznych reform, które muszą być przeprowadzone przed przystąpieniem do Unii Europejskiej. Poszerzenie Unii Europejskiej jest w większym stopniu, niż w przypadku NATO uzależnione od transformacji wewnętrznych w poszczególnych państwach kandydujących do członkostwa.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#MinisterLaszloKovacs">Zgadzam się z pana poglądem, że ratyfikacja decyzji o przyłączeniu Węgier i Polski do NATO przez parlamenty 16 krajów członkowskich, będzie procesem trudnym, ponieważ będą ścierać się ze sobą sprzeczne interesy. Jeżeli scenariusz wydarzeń okaże się dla nas pomyślny i znajdziemy się w pierwszej grupie państw przystępujących do NATO, wówczas parlamentarzyści wszystkich krajów wymienionych w tej grupie powinni rozpocząć bardzo konsekwentną i zorganizowaną działalność lobbistystyczną w poszczególnych państwach członkowskich NATO, aby przekonać parlamentarzystów o potrzebie poparcia decyzji szczytu.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#MinisterLaszloKovacs">Polska ma bardzo silną pozycję w Stanach Zjednoczonych, ponieważ społeczność polonijna w tym kraju jest liczna i odgrywa tam znaczącą rolę. Mogłaby wykorzystać ten fakt, aby przekonać Kongres i Senat Stanów Zjednoczonych o słuszności decyzji szczytu NATO dotyczącej poszerzenia sojuszu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselPiotrMarciniak">W swoim wystąpieniu wspomniał pan o ważnej roli Ukrainy w kształtowaniu nowego ładu europejskiego, a także o potrzebie zawarcia porozumienia między NATO i Ukrainą. Chciałbym pana ministra zapytać o więcej szczegółów na temat wizji Węgier w kwestii zwiększenia roli Ukrainy w kształtowaniu nowej architektury bezpieczeństwa europejskiego. Czy Węgry dostrzegają możliwość podejmowania inicjatyw politycznych trzech krajów Polski, Węgier i Ukrainy, biorąc pod uwagę fakt, że oba nasze kraje są sąsiadami Ukrainy.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MinisterLaszloKovacs">Wydaje mi się, że nie możemy myśleć o architekturze bezpieczeństwa europejskiego bez aktywnego udziału niepodległej Ukrainy. Wydaje mi się, że zarówno Polska jak i Węgry jako bezpośredni sąsiedzi Ukrainy są zainteresowane suwerennością i niezależnością tego państwa i tym, żeby prowadziło ono samodzielną politykę zagraniczną.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MinisterLaszloKovacs">Sądzę, że poszerzenie NATO nie może dokonać się bez współpracy Ukrainy. Szczególne partnerstwo pomiędzy NATO i Ukrainą powinno zostać zawarte choć niekoniecznie musi ono przyjąć taką samą postać, jak w przypadku partnerstwa między NATO i Rosją. Pod adresem Ukrainy powinna zostać sformułowana pewna propozycja, aby mogła ona znaleźć swoje miejsce i rolę w strukturze bezpieczeństwa europejskiego. Ukraina jest ważnym krajem w Europie Środkowo-Wschodniej i co istotne ma pozytywny stosunek do procesu poszerzenia NATO.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#MinisterLaszloKovacs">Ostatnio minister spraw zagranicznych Ukrainy gościł na Węgrzech. W czasie rozmów, które z nim odbyłem wyraził bardzo elastyczną postawę Ukrainy i jej pozytywny stosunek do poszerzenia NATO. Stwierdził, że Ukraina nie ma powodów, aby obawiać się rozszerzenia NATO, które jest organizacją demokratyczną.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#MinisterLaszloKovacs">NATO przywiązuje wagę do stosunków z Ukrainą. Sądzę, że powinno zostać wypracowane jakieś szczególne porozumienie między NATO a Ukrainą, aby Ukraina mogła pełnić należną jej rolę w strukturze bezpieczeństwa europejskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselWlodzimierzKonarski">Chciałbym zapytać pana ministra, czy w związku z bliską perspektywą rozpoczęcia negocjacji o członkostwie Węgier w Sojuszu Północno-Atlantyckim podejmowane są na Węgrzech próby oszacowania kosztów finansowych, jakie pociągnie za sobą członkostwo w NATO.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MinisterLaszloKovacs">Nie mamy jeszcze jasnej odpowiedzi w tej sprawie. Z pewnością będziemy musieli zwiększyć nasz budżet obronny. Wiemy, że musimy wnieść wkład do potencjału obronnego NATO. Zdajemy sobie sprawę, że NATO nie dąży do tego, aby jakiekolwiek państwo kandydujące wydawało na swoją obronność więcej niż jest w stanie.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MinisterLaszloKovacs">Na Węgrzech działają organizacje obywatelskie, które nawołują do zachowania neutral-ności przez nasz kraj. Wszystkie one zwracają uwagę na kwestię kosztów związanych z przystąpieniem do NATO. Tymczasem przystąpienie do takiej organizacji jak NATO jest tańsze, niż zachowanie neutralności. Jeśli porównać budżety obronne tej samej wielkości państw neutralnych i państw członkowskich NATO, to okaże się, że neutralność jest bardziej kosztowna niż członkostwo w NATO.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#MinisterLaszloKovacs">Często przeciwnicy przystąpienia Węgier do NATO wysuwają argument, że NATO pragnie przyłączyć kraje Europy Środkowo-Wschodniej ze względu na interesy przemysłu zbrojeniowego. Nie jest to prawda. Słyszymy ostrzeżenia z ust ministrów przemysłu państw członkowskich NATO, żeby państwa kandydujące do NATO nie wydawały miliardów dolarów na sprzęt zbrojeniowy. Przede wszystkim musimy przeprowadzić reformę sił zbrojnych. Budżet sił zbrojnych musi być bardzo przejrzysty i jasny. Dopiero po prze-prowadzeniu tych zmian będzie można mówić o pewnym dopasowaniu technologicznym.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#MinisterLaszloKovacs">Dane, które przytaczają przeciwnicy przystąpienia do NATO związane z rzekomą koniecznością dostosowania systemu wojskowego do systemu NATO, są bardzo zawyżone. W rzeczywistości koszty tych przystosowań będą znacznie niższe.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#SenatorStanislawKucharski">W imieniu Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych Senatu chciałbym podziękować panu ministrowi spraw zagranicznych Republiki Węgierskiej za udział w posiedzeniu połączonych Komisji.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#SenatorStanislawKucharski">Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>