text_structure.xml 28.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselBronislawGeremek">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji sejmowych z udziałem senackiej Komisji Spraw Zagranicznych i Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselBronislawGeremek">W imieniu Komisji chcę powitać naszego szanownego gościa i towarzyszące mu osoby.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselBronislawGeremek">Witamy pana Hansa van den Broeka - wybitnego polityka holenderskiego i europejskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselBronislawGeremek">Mieliśmy już kilkakrotnie okazję gościć pana Hansa van den Broeka w gmachu polskiego parlamentu. Zawsze mieliśmy przed sobą człowieka, który mówił językiem prawdy i konkretów. Zawsze mówił o Polsce jako kraju, który odzyskał swoją niepodległość i którego aspiracje do wejścia do struktur integracji europejskiej są uzasadnione.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PoselBronislawGeremek">W imieniu Komisji chciałbym wyrazić radość z faktu, iż pan Hans van den Broek uznał za potrzebne spotkanie z parlamentem.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PoselBronislawGeremek">Sądzimy, że w procesie europejskiej integracji i również w procesie naszego dochodzenia do Unii Europejskiej, parlament odegra istotną rolę poprzez decyzje, które w nim zapadają i przez fakt, że parlament jest przedstawicielstwem narodowym. Jest kanałem łączącym świat władzy i opinię społeczną.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PoselBronislawGeremek">Serdecznie witam Komisarza Europejskiego pana Hansa van den Broeka na naszym posiedzeniu. Proszę o zabranie głosu.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PoselBronislawGeremek">Komisarz Europejski ds. politycznych stosunków zewnętrznych i stosunków z Europą  Środkowo-Wschodnią, Hans van den Broek: Dziękuję bardzo. Drodzy przyjaciele, drogi przyjacielu panie prof. Geremek, jestem zadowolony z okazji spotkania się z Komisjami sejmowymi i senackimi. Dziękuję za tak liczne przybycie, pomimo iż w tym tygodniu nie obraduje Sejm.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PoselBronislawGeremek">Szczególnie ważne jest dla nas utrzymywanie kontaktu z szacownym gronem reprezentantów społeczeństwa. To bardzo istotne w demokracji. Taka współpraca odgrywa ważną rolę podczas przygotowań do pełnego członkostwa Polski w Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PoselBronislawGeremek">Chciałbym rozpocząć od stwierdzenia, że w Komisji Europejskiej, będącej organem wykonawczym Unii, panuje przekonanie o konieczności poszerzenia Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PoselBronislawGeremek">Jako polityk rozumiem bez trudu aspiracje Polski dotyczące przyłączenia do Unii Europejskiej. Z uwagi na historię waszego kraju jeszcze bardziej zrozumiałe staje się dążenie do połączenia z innymi demokracjami europejskimi. Wiemy, że musimy odpowiedzieć pozytywnie na takie aspiracje.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PoselBronislawGeremek">Dla dobra tego kontynentu Europa musi się zjednoczyć. Jest to imperatyw polityczny. Pozostają pytania, jak i kiedy? Zadaniem Komisji Europejskiej jest odpowiedź na pierwsze z tych pytań - jak?</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#PoselBronislawGeremek">W tym skomplikowanym procesie mamy do przeprowadzenia dwa ogromne przedsięwzięcia. Pierwsze to przekształcenie tego kraju, gdzie umocniła się już demokracja, gdzie rozwija się gospodarka rynkowa, choć proces nie jest jeszcze zakończony.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#PoselBronislawGeremek">Drugie przedsięwzięcie to dostosowanie Polski do wymogów Unii Europejskiej. Wymienialiśmy je już wielokrotnie, wszyscy je znamy. Rozmawialiśmy na ten temat na wielu spotkaniach.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#PoselBronislawGeremek">Spełnienie wymogów po stronie politycznej nie powinno przysporzyć Polsce problemów. Pozostają wymogi gospodarcze. Tu Polska musi odpowiedzieć sobie na pytanie, jak szybko może się przygotować do spełnienia wymogów, stawianych przez wspólny rynek europejski?</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#PoselBronislawGeremek">Rynek docelowo będzie skupiać 500 mln konsumentów. Wolna konkurencja musi objąć cały obszar Unii i nic nie może zakłócać tego procesu.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#PoselBronislawGeremek">Podczas wizyt polskich przedstawicieli w Brukseli i naszych wizyt w Warszawie długo dyskutujemy na te tematy. Można odnieść wrażenie, że próbujemy wywierać nacisk na szybsze prowadzenie restrukturyzacji lub prywatyzacji, czy też podkreślamy istnienie ceł i innych barier.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#PoselBronislawGeremek">Nasze słowa nie wynikają z arogancji, lecz prezentują warunki Unii. Jeśli nie będą one spełnione należycie szybko, to Polska nie będzie mogła jako członek Unii funkcjonować prawidłowo na wspólnym rynku.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#PoselBronislawGeremek">Chcę teraz wrócić do spraw związanych z parlamentem. Muszę zaapelować do państwa, abyście bardzo uważnie przyglądali się polskiemu ustawodawstwu. Czy jest ono kompatybilne z prawem Unii Europejskiej? Szczególnie dotyczy to zasad jednolitego rynku.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#PoselBronislawGeremek">Dam państwu przykład. Jeżeli w parlamencie powstaje akt prawny dotyczący obowiązków prawników w Polsce, to należy uważnie przyjrzeć się projektowi pod względem jego zgodności z regulacjami Unii Europejskiej. W przeciwnym razie trzeba będzie zmieniać taką ustawę za 2-3 lata.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#PoselBronislawGeremek">Sądzimy, iż rząd i premier powinni zadbać o poprawne funkcjonowanie Komisji Integracji Europejskiej. Utworzenie tej Komisji było bardzo istotnym krokiem. Komisja powinna czuwać nad zachowaniem zgodności przyjmowanych ustaw z prawodawstwem unijnym.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#PoselBronislawGeremek">Potrzebne są silne administracyjne i sądownicze struktury, które umożliwią wdrażanie i respektowanie prawa. Wzmacnianie struktur administracji publicznej stwarza problemy w wielu krajach kandydujących. Jednak jest to konieczne, aby gospodarka rynkowa mogła funkcjonować bez zakłóceń, aby ustawodawstwo gospodarcze było przestrzegane. Należy zapewnić stałe kontakty ze środowiskami biznesu, sądy muszą działać skutecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#PoselBronislawGeremek">Wewnątrz Unii prowadzimy wciąż prace nad poprawą prawodawstwa, nad przygotowaniem do poszerzenia składu Unii Europejskiej. W tej chwili wpłynęło do nas 12 wniosków o członkostwo. Powiększenie Unii z 15 do 27 państw na początku następnego stulecia może nastąpić tylko po zreformowaniu struktur organizacyjnych Unii.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#PoselBronislawGeremek">Sądzę, że w ramach konferencji międzyrządowej analizowanie koniecznych zmian wewnątrz Unii Europejskiej przyniesie efekty w połowie przyszłego roku. Na szczycie w Dublinie dwa tygodnie temu potwierdziliśmy, iż w czerwcu 1997 roku proces dyskusji nad reformami powinien się zakończyć.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#PoselBronislawGeremek">Dla Polski oznacza to rozpoczęcie negocjacji pod koniec 1997 roku lub na początku 1998 roku. Traktujemy Polskę jak kraj, który zrobił już duże postępy. Dlatego naciskamy na dalsze zmiany, ponieważ chcemy za rok położyć wasz wniosek na stół i dołączyć naszą opinię na temat waszego stanu przygotowań do negocjacji.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#PoselBronislawGeremek">Im więcej możecie zrobić w ciągu tego roku, tym lepiej przygotujecie się do negocjacji i tym krótsze one będą.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#PoselBronislawGeremek">Nie przyjeżdżamy tutaj jako "twardogłowi", aroganccy Holendrzy, za jakich możemy być uznawani. Ja sam jestem bardzo zainteresowany maksymalnym usprawnieniem procesu, co zagwarantuje szybki przebieg negocjacji.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#PoselBronislawGeremek">Kiedy mówimy o negocjacjach, nie oznacza to, że możemy dyskutować nad pryncypiami dotyczącymi ciał ustawodawczych w Unii Europejskiej. Oznacza to, że państwo kandydujące będzie zmuszone przyjąć regulacje obowiązujące w Unii.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#PoselBronislawGeremek">Podczas negocjacji istotnym elementem będzie procedura weryfikacji dotycząca stanu ustawodawstwa w danym kraju i jego zbieżności z prawem Unii Europejskiej. Ważne jest, na ile polityka kraju jest kompatybilna z zasadami polityki Unii?</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#PoselBronislawGeremek">Wyłania się tu podstawowy charakter negocjacji. Jeżeli Polska pokaże pewne elementy polityki wewnętrznej, które nie mogą być dopasowane do wymogów Unii Europejskiej w dniu otrzymania członkostwa i potrzebuje jeszcze kilku lat na wprowadzenie nowych procedur, wówczas tak naprawdę mówimy o zejściu z głównego toru negocjacji. Tymczasowość może dotyczyć krótszego lub dłuższego okresu.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#PoselBronislawGeremek">Naszą opinię przygotujemy w przyszłym roku. Jeśli dojdziemy do wniosku, że państwo jest dalekie od zgodności z zasadami Unii, że potrzebuje 20-30 odstępstw, to Komisja Europejska nie będzie miała łatwego zadania. Nie będzie mogła powiedzieć, iż rozpocznie negocjacje. Sądzę, że jest to dla państwa jasne.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#PoselBronislawGeremek">Próbuję państwu pokazać na naszych spotkaniach te właśnie zasady i problemy. Nie chciałbym, abyśmy zostali odebrani jako aroganccy i surowi partnerzy. Prezentujemy jedynie twarde wymogi, których spełnienie w znacznym stopniu ułatwi proces negocjacyjny.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#PoselBronislawGeremek">Dziękujemy za wprowadzenie do rozmowy. W polskiej świadomości Holendrzy kojarzą się przede wszystkim z konkretną pracą. W polskim krajobrazie do tej pory mamy wiele śladów tejże pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#PoselBronislawGeremek">Myślę o kolonizacji holenderskiej na Żuławach oraz o uczestnictwie Holendrów w modernizacji polskiej wsi.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#PoselBronislawGeremek">Z naszej strony możemy oczekiwać, że Holendrzy pamiętają o polskich żołnierzach, którzy byli przykładem odwagi.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#PoselBronislawGeremek">Połączenie istotnych cech - pracy, odwagi, wyobraźni - służy dobrze Europie. W takim duchu przyjmujemy słowa pana Komisarza. Oznacza to zrozumienie dla potrzeby ponownego zjednoczenia Europy i wejścia Polski do struktur bezpieczeństwa oraz do Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#PoselBronislawGeremek">Chciałbym, aby pan wyszedł stąd z przekonaniem, że jesteśmy świadomi faktu, iż im więcej spraw uda nam się załatwić podczas trudnych negocjacji po zakończeniu konferencji międzyrządowej, tym lepiej dla Polski. Rozumiemy to doskonale. Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SenatorGerhardBartodziej">Wiemy wszyscy, że proces negocjacji to złożona, trudna praca. Zapewne ma pan osobiste wyobrażenie o czasie trwania tego procesu. Jak pan sądzi, jaki będzie czas negocjacji w przypadku najbardziej zaawansowanych państw kandydujących?</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SenatorGerhardBartodziej">Komisarz Hans van den Broek: Przygotowując się do wizyty w Polsce przewidziałem pojawienie się takiego pytania. Nie jest pan pierwszym, który je zadaje.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SenatorGerhardBartodziej">Podejmując pracę nad tak złożonym zadaniem, trzeba stworzyć pewne ramy czasowe. Są one bodźcem do sprawniejszego działania.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SenatorGerhardBartodziej">Przyjechałem do państwa prosto z sympozjum inwestorów. Powiedziałem tam, że Komisja Europejska - jak już powiedziałem - interesuje się przede wszystkim odpowiedzią na pytanie - jak? Mniej interesuje nas, kiedy to nastąpi?</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SenatorGerhardBartodziej">Oficjalna odpowiedź na pana pytanie brzmi: nie powinno być niepotrzebnych opóźnień. Jeżeli wymogi zostaną spełnione, nastąpi zakończenie negocjacji.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#SenatorGerhardBartodziej">Nieoficjalnie zaś mogę powiedzieć, że jeśli przygotowania będą postępować w sposób widoczny w ciągu najbliższego roku, to negocjacje z niektórymi państwami rozpoczną się na przełomie 1997 i 1998 roku.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#SenatorGerhardBartodziej">Nie chcę, aby moja wypowiedź była odebrana jako zbyt optymistyczna. Nie będzie też zbyt pesymistyczne stwierdzenie, iż negocjacje muszą potrwać ok. 2-3 lat.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#SenatorGerhardBartodziej">W przypadku Portugalii negocjacje trwały 7 lat, ale mówię o tym informacyjnie. Tutaj można mówić o 2-3 latach. W ten sposób zbliżamy się do 2000 roku. Przyłączam się do opinii wielu wybitnych polityków, którzy przedstawiali w Polsce bardzo ambitny kalendarz.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#SenatorGerhardBartodziej">Po zakończeniu negocjacji będziemy potrzebować rok lub dwa lata na proces ratyfikacji negocjacji. Wszystkie parlamenty państw członkowskich, a także polski parlament, muszą ratyfikować wyniki tych negocjacji.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#SenatorGerhardBartodziej">Stąd wynikła nasza kalkulacja mówiąca o roku 2002. Myślę jednak, że zrozumiecie państwo moje starania ograniczenia dyskusji na temat terminu. Jeśli przysłoni to aspekt sposobu przystąpienia, to efekty będą mierne.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#SenatorGerhardBartodziej">Powiedziałem dzisiaj panu premierowi, że Polska sama musi określić kalendarz działań. To co zostanie zrobione, będzie miało wpływ na skrócenie czasu negocjacji.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#SenatorGerhardBartodziej">Proszę jednak pamiętać, iż postawiliśmy konkretne warunki i wy musicie je spełnić.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#SenatorGerhardBartodziej">To moja najszczersza odpowiedź na pana pytanie. Nie ma państwa członkowskiego ani instytucji europejskiej, która starałaby się opóźnić termin przyjęcia. Z naszej strony pozostaje działanie, które będzie mogło doprowadzić w czerwcu 1997 roku do rozszerzenia Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#SenatorGerhardBartodziej">Powinniście przystąpić do silnej Unii, której nie osłabi dołączenie nowych 12 krajów. Jeśli nie poradzimy sobie z jakimiś problemami, mechanizm nie będzie działać prawidłowo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselBronislawGeremek">Chciałbym zapytać pana Komisarza o dwie sprawy. Pierwsza wiąże się z pracami konferencji międzyrządowej. Należy odpowiedzieć sobie na pytanie, w jaki sposób wspólna polityka bezpieczeństwa i polityka zagraniczna mogą być prowadzone przez Unię Europejską?</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselBronislawGeremek">Nie uczestniczymy w debacie nad reformą Unii, ale jej rezultaty będą nas dotyczyć. Chcielibyśmy wiedzieć, jak pan ocenia szansę wytworzenia rzeczywistej polityki bezpieczeństwa i polityki zagranicznej Unii Europejskiej? W jaki sposób polityka ta może być realizowana przez instytucje Unii?</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PoselBronislawGeremek">Druga sprawa wiąże się z globalizacją gospodarki i handlu światowego. Unia Europejska staje się jednym z wielkich partnerów. Chcemy uczestniczyć w tym partnerstwie. Czy uważa pan, że w tej chwili działania krajów stowarzyszonych, zmierzające do stworzenia dobrych bilateralnych stosunków gospodarczych między Polską a niektórymi krajami azjatyckimi, będą dobrze służyć interesom europejskim i interesom Polski w Unii?</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PoselBronislawGeremek">Komisarz Hans van den Broek: Rozwój wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa jest jednym z głównych zagadnień omawianych przez konferencję międzyrządową. Nie trzeba mówić, że wzrasta frustracja wielu naszych obywateli, kiedy widzą, iż Unia, będąca najpotężniejszym konglomeratem gospodarczym, ogranicza się często do roli płatnika, a nie podmiotu gwarantującego pokój na świecie.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PoselBronislawGeremek">Podjęliśmy już wiele działań w ramach wspólnej polityki zagranicznej. Jeśli chodzi o strategię preakcesyjną dla państw Europy Środkowo-Wschodniej, to jeden z najważniejszych elementów stanowią dobre relacje między Unią a wszystkimi regionami świata. Chcemy, aby te relacje miały poważne znaczenie.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PoselBronislawGeremek">Jeżeli zaś chodzi o udział Unii w rozwiązywaniu kryzysowych sytuacji, to musimy stworzyć mechanizmy, które pozwolą nam mówić jednym głosem na arenie międzynarodowej. Nasze działania muszą być skuteczne, abyśmy mogli przejąć odpowiedzialność za poprawianie i gwarantowanie stabilności europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PoselBronislawGeremek">Nie będę mówić o przykładzie Jugosławii i roli, jaką tam odegraliśmy. Można byłoby powiedzieć też o sytuacji na Bliskim Wschodzie. Unia Europejska nie jest obojętna na te problemy. Jesteśmy w to zaangażowani, dajemy największą pomoc zagraniczną, przyjęliśmy dużą liczbę uchodźców.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PoselBronislawGeremek">Jednak wszystkie działania Unii nie są wystarczające. Nie chcę krytykować Stanów Zjednoczonych, ponieważ one też wzięły na siebie znaczny ciężar.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PoselBronislawGeremek">Należy postawić pytanie, co my możemy zrobić, aby zapewnić Unii rozwój jako siły politycznej i gwaranta pokoju?</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#PoselBronislawGeremek">Przedstawiano tu wiele sugestii politycznych na temat procesu podejmowania decyzji. Do tej pory funkcjonowaliśmy na zasadzie jednomyślności i pełnego konsensu w kwestiach polityki zagranicznej.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#PoselBronislawGeremek">Zdajemy sobie sprawę, jaką trudność będzie to stanowić, gdy członków będzie 27. Już teraz mamy problemy z osiągnięciem jednakowego zdania na wiele tematów. Dlaczego nie pomyśleć o zasadzie głosowań większościowych z pewnymi wyjątkami?</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#PoselBronislawGeremek">Unia Europejska jest klubem państw, w którym musi panować solidarność i zrozumienie dla problemów poszczególnych krajów członkowskich.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#PoselBronislawGeremek">Komisja Europejska i inne instytucje Unii odgrywają rolę napędową i posiadają prawo inicjatyw w szeregu dziedzinach. Ma to na celu zagwarantowanie bezpieczeństwa interesów gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#PoselBronislawGeremek">Przyglądamy się rynkom wewnętrznym państw członkowskich, aby gwarantować przestrzeganie reguł gry naszego wspólnego rynku. Spójność musi być zachowana.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#PoselBronislawGeremek">Problemy bezpieczeństwa europejskiego są rozstrzygane głównie na płaszczyźnie międzyrządowej.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#PoselBronislawGeremek">Państwa członkowskie doszły już do porozumienia w sprawie stworzenia w ramach Rady Ministrów odrębnej jednostki, której specjaliści będą wysyłani z Brukseli do grup interdyscyplinarnych reprezentujących państwa członkowskie, Unię i komisje w kwestiach dotyczących bezpieczeństwa i polityki zagranicznej. Usprawni to proces decyzyjny, planowanie polityki zagranicznej i polityki bezpieczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#PoselBronislawGeremek">Jest to bardzo ważny element. Proces podejmowania decyzji nie jest jeszcze dopracowany.</u>
          <u xml:id="u-3.17" who="#PoselBronislawGeremek">Trzeci aspekt to sposób reprezentacji wobec świata zewnętrznego. Musimy mówić jednym głosem. W Europie mówi się wieloma językami, nie udaje się nam przemawiać jednym głosem. Należy zastanowić się nad poprawą reprezentacji na zewnątrz.</u>
          <u xml:id="u-3.18" who="#PoselBronislawGeremek">Wszystkie te sprawy wciąż są dyskutowane. Nie wiemy jeszcze, jakie decyzje zostaną podjęte.</u>
          <u xml:id="u-3.19" who="#PoselBronislawGeremek">Czwarty element. W Maastricht w 1991 roku otworzyliśmy już możliwość większego zaangażowania Unii w sprawy bezpieczeństwa i polityki zagranicznej. Miała temu służyć Unia Zachodnioeuropejska.</u>
          <u xml:id="u-3.20" who="#PoselBronislawGeremek">W ostatnich miesiącach nastąpił widoczny postęp w dyskusjach z NATO na temat pozwolenia dla Unii na rozwinięcie europejskiego filaru NATO. Umożliwi to w przyszłości wykonywanie europejskich operacji militarnych w ramach NATO.</u>
          <u xml:id="u-3.21" who="#PoselBronislawGeremek">Fakt ten nada dużego znaczenia wspólnej polityce zagranicznej i obronnej, ale także zagwarantuje nasze bezpieczeństwo.</u>
          <u xml:id="u-3.22" who="#PoselBronislawGeremek">Pytał pan o relacje handlowe państw członkowskich z państwami trzecimi, np. azjatyckimi. Odpowiedź jest prosta. Polska ma pełne prawo zawierać kontrakty gospodarcze z innymi państwami. Macie bardzo obiecujące stosunki z Azją.</u>
          <u xml:id="u-3.23" who="#PoselBronislawGeremek">Jedyny warunek jest następujący: sprawdźcie najpierw, czy Unia posiada umowy kontraktowe z tymi państwami, czy istnieją relacje między Unią a tym krajem?</u>
          <u xml:id="u-3.24" who="#PoselBronislawGeremek">Jeden z warunków członkostwa dotyczy właśnie umów z innymi państwami. Podczas negocjacji należy jasno powiedzieć, kiedy wasze stosunki z innymi państwami zostaną podporządkowane wymogom stawianym przez Unię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SenatorAugustChelkowski">Chciałbym zapytać o unię monetarną. Problem ten był intensywnie dyskutowany w łonie Unii Europejskiej. Teraz temat ten nie jest poruszany. Wśród 15 państw członkowskich istnieją różnice zdań.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#SenatorAugustChelkowski">Czy kwestia ta będzie istotna w czasie negocjacji, czy też jest ona odłożona na później?</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#SenatorAugustChelkowski">Komisarz Hans van den Broek: Cieszę się, że zadał pan to pytanie. Kiedy mówimy o poszerzeniu Unii i konferencji międzyrządowej, to trzecią ważną sprawą, która musi być zrealizowana do 2000 roku, jest unia walutowa.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#SenatorAugustChelkowski">Stworzenie wspólnej waluty zostało odsunięte na dalszy plan, ale emocje nie przestały istnieć. W pierwszych miesiącach 1998 roku stanie się oczywiste, które z państw spełnią warunki niezbędne do przyłączenia do unii monetarnej. Unia taka ma rozpocząć się w 1999 roku.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#SenatorAugustChelkowski">Test, który trzeba zaliczyć dotyczy szeregu elementów fiskalnych i finansowych. Najważniejsza jest kontrola nad deficytem budżetowym, nad długiem publicznym i inflacją.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#SenatorAugustChelkowski">Najnowsze prognozy, które są bardzo optymistyczne i zostaną zweryfikowane na początku 1998 roku, mówią, iż 6-7 obecnych krajów członkowskich Unii będzie spełniać takie warunki w 1998 roku.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#SenatorAugustChelkowski">Patrząc dzisiaj na sytuację w tym zakresie, tylko jeden kraj - Luksemburg - w pełni odpowiada takim warunkom.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#SenatorAugustChelkowski">Unia walutowa ma kolosalne znaczenie. Możecie państwo sobie wyobrazić, jakie korzyści przynosi jedna waluta. Widać to na przykładzie Stanów Zjednoczonych.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#SenatorAugustChelkowski">Różnice między poszczególnymi walutami europejskimi powinny być usunięte w momencie, gdy u nas zapanuje coś w rodzaju Stanów Zjednoczonych Europy.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#SenatorAugustChelkowski">Podróżowanie przez Europę bez granic z jedną walutą byłoby ogromnym ułatwieniem życia dla wszystkich. Przewodniczący Banku Niemieckiego nie przeczy temu, ale jego podstawowe zastrzeżenie dotyczy pozycji symbolicznej już marki niemieckiej. Czy nowa waluta będzie równie silna?</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#SenatorAugustChelkowski">Dwa dni temu Komisja Europejska postanowiła przedstawić Radzie projekt paktu stabilności walutowej. Zakłada on, że państwa członkowskie uczestniczące w unii walutowej muszą spełniać wszystkie warunki i jeśli w jakimś roku budżet lub dług publiczny wymknie się spod kontroli rządu i utrudni to funkcjonowanie systemu, taki kraj może być surowo ukarany. W przyszłości kraje muszą spełniać wszystkie warunki unii monetarnej.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#SenatorAugustChelkowski">Jeżeli jedno państwo będzie elastycznie podchodzić do swojej polityki finansowej, osłabi to wiarygodność waluty EURO.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#SenatorAugustChelkowski">Jest to poważne zadanie, które należy spełnić. Nie chodzi jedynie o unię gospodarczą, lecz o spójne działanie Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#SenatorAugustChelkowski">W ubiegłych miesiącach część rządów zintensyfikowała politykę fiskalną, aby móc przyłączyć się do unii walutowej w niedługim czasie. Proces ten ma wpływ na politykę gospodarczą poszczególnych krajów. Cementuje więc państwa członkowskie Unii jeszcze bardziej, niż to miało miejsce do tej pory.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselBronislawGeremek">W imieniu Komisji Sejmu i Senatu mogę pana zapewnić, iż polski parlament będzie prowadzić intensywną pracę nad przygotowaniem właściwej legislacji. Jesteśmy świadomi faktu, że jest to progowym warunkiem wejścia do Unii. Już teraz chcemy się do dostosować do wymogów.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselBronislawGeremek">Od wielu miesięcy w praktyce polskiego parlamentu wszystkie projekty i inicjatywy ustawodawcze są zaopatrzone uwagami dotyczącymi ich relacji do Unii Europejskiej. W tym kierunku podjęto już działania i są one kontynuowane.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselBronislawGeremek">Inicjatywy rządowe, które będą wynikać z rozmów z Unią i panem Komisarzem zostaną przez obie Izby przyjęte z najwyższą uwagą. Intencją naszych Komisji będzie jak najszybsze rozpatrzenie takich projektów.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PoselBronislawGeremek">Proszę teraz przewodniczącego Komisji ds. Układu Europejskiego o podsumowanie naszego posiedzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselAndrzejGrzyb">Odbyliśmy bardzo ciekawą rozmowę, w której wszyscy byli zaangażowani, chociaż niewielu miało okazję zadać swoje pytanie. Sądzę, że przy możliwości dłuższej debaty pytań byłoby znacznie więcej.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselAndrzejGrzyb">Istotnie ważne są wszystkie wypowiedzi. Chciałbym jednak wrócić do słów pana posła Geremka, który stwierdził, iż potrzebna jest wyobraźnia, odwaga i praca.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselAndrzejGrzyb">Myślę, że odwagi i wyobraźni nam nie brakuje. Pracy musimy włożyć jeszcze wiele, aby przygotować się do tego procesu.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselAndrzejGrzyb">Chcę panu podziękować za ciekawą rozmowę. Mam nadzieję, że spotkanie to pozostanie w pana pamięci jako interesujące. Na pamiątkę chcemy przekazać panu drobny prezent, którym jest medal naszego parlamentu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#SenatorStanislawKucharski">W imieniu Komisji Spraw Zagranicznych i Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych chcę podziękować za tę ciekawą dyskusję. Pozostanie ona ważnym bodźcem do dalszej wytężonej pracy całego parlamentu.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#SenatorStanislawKucharski">Chcę przekazać w imieniu parlamentarzystów ten piękny medal polskiego parlamentu. Proszę w wolnych chwilach spojrzeć na niego i wspomnieć Polskę, tak jak my wspominamy Holandię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselBronislawGeremek">Dziękuję za przybycie.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselBronislawGeremek">Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>