text_structure.xml
9.06 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Otwieram posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka, poświęcone rozstrzygnięciu kwestii wystąpienia z uchwałą o skierowaniu do Sejmu projektu ustawy o egzekucji i komornikach sądowych. Tytułem wprowadzenia podam, że Komisja nasza przed trzema laty podjęła dezyderat, w którym te wszystkie ustalenia, jakie zawarte są w projekcie ustawy, skierowała w formie postulatów do ministra sprawiedliwości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselAleksanderBentkowski">Dezyderat jest formą wystąpienia, która obowiązuje ministra do zajęcia stanowiska w poruszonej w nim kwestii. W tym czasie minister powołał podkomisję, która pracuje pod auspicjami już trzeciego ministra sprawiedliwości z takim samym skutkiem, jak na początku, czyli raz po raz przedstawia jakieś propozycje rozwiązań, które są nadal zachowawcze, nie wnoszące nic nowego do tej problematyki.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselAleksanderBentkowski">Po stwierdzeniu, że Ministerstwo Sprawiedliwości nie jest w stanie opracować projektu nowej ustawy, a zwłaszcza, kiedy otrzymałem projekt przygotowany przez pana prof. Zedlera, postanowiłem państwu zaproponować to nasze rozwiązanie. Propozycja ministerstwa jest wysoce kontrowersyjna i krótko mówiąc, sprowadza się do niezwykłej rozbudowy administracyjnej tej instytucji i bardzo precyzyjnego uregulowania niemal każdego zachowania się komornika, czyli krótko mówiąc, jeszcze bardziej formalizuje to postępowanie niż jest to obecnie.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselAleksanderBentkowski">Oczywiście nie można wykluczyć innych rozwiązań możliwych do przedstawienia przez Ministerstwo Sprawiedliwości, lecz uważamy, że trzeba zacząć dyskusję na ten temat i przedstawić własne propozycje.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselAleksanderBentkowski">Propozycje z przedstawionego projektu ustawy są z pewnością rewolucyjne w stosunku do tego, co jest obecnie. Założenie jest bowiem takie, że komornik jest całkowicie podporządkowany od strony jurydycznej sądowi, natomiast nie chodzi o jego status materialny, zależy on wyłącznie od sprawności i efektywności jego pracy.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PoselAleksanderBentkowski">Nie będę przedstawiał szczegółowo zapisów proponowanej ustawy ze względu na to, że państwo znają projekt, gdyż został wszystkim doręczony. Powiem tylko tyle, że głównym przesłaniem projektu tej ustawy jest to, że wynagrodzenie komornika zależy od tego, w jakim stopniu zdoła wyegzekwować należność bądź wykonać czynność egzekucyjną.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PoselAleksanderBentkowski">Dzisiaj dochodzi do takich paradoksów, z czym zapoznałem się osobiście, że przy egzekucji kwoty 50 mln zł komornik zdołał ściągnąć z dłużnika kwotę 70 mln zł, przekazując wierzycielowi z tego tylko 10 mln zł. 60 mln zł zaliczył na koszty swych czynności. Mam postanowienie w tej sprawie komornika, przedstawiającego spis kosztów, od którego odwoływał się rozwścieczony wierzyciel, ale także i dłużnik i to są fakty. Przepisy obowiązujące obecnie pozwalają na takie nonsensy.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PoselAleksanderBentkowski">Obecnie zasadą jest, że komornicy żądają na początku 25% wartości kwoty dochodowej jako zaliczki na koszty egzekucji, co powoduje, że egzekucje są coraz rzadziej wnoszone, a strony z konieczności szukają innych form zaspokojenia swoich roszczeń, bardzo często poza prawem.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PoselAleksanderBentkowski">Proszę państwa o uwagi dotyczące celowości podjęcia tej inicjatywy i wnioski w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselLidiaBladek">Myślę, że jest to projekt odpowiadający założeniom przyjętym przez naszą Komisję już trzy lata temu, gdy daliśmy wytyczne resortowi sprawiedliwości do opracowania projektu, którego resort nie przygotował.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselLidiaBladek">Przeczytałam propozycję resortu sprawiedliwości w tej mierze i uważam, że jest to tekst roboczy i zgadzam się ze zdaniem pana przewodniczącego, iż jest on gorszy od tego, co obowiązuje obecnie, a obecnej sytuacji tolerować nie można.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselLidiaBladek">Mając na przykład do wyegzekwowania kwotę 50 mln zł już zasądzoną nie opłaca się iść do komornika celem jej wyegzekwowania, bowiem komornicy naliczają takie kwoty i żądają takich zaliczek, że praktycznie wierzycielowi zostaje z zasądzonej kwoty kilka milionów złotych. Doliczając do tego koszty procesu cywilnego, jaki trzeba wcześniej wytoczyć, w ogóle nie opłaca się procesować.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PoselLidiaBladek">Poza tym nie wiadomo, jaka będzie skuteczność obecnie podejmowanej egzekucji, bowiem pobierane zaliczki na poczet egzekucji nie są w żadnej mierze związane z wynikami tej egzekucji. Można zaliczkę wielomilionową zapłacić i nie dostać z egzekucji ani złotówki, bo egzekucja okaże się bezskuteczna i tak bardzo często bywa.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PoselLidiaBladek">Przedstawiony projekt uzależnia pobranie wynagrodzenia komornika od wyegzekwowania należności, a wysokość wynagrodzenia określi Minister Sprawiedliwości. My proponujemy, żeby to było 6% maksymalnie, natomiast kosztami będą tylko koszty delegacji służbowych, na które zaliczkę będzie mógł pobrać komornik. Dotyczy to sytuacji, gdyby ktoś z Rzeszowa zażyczył sobie komornika z Gdańska.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PoselLidiaBladek">Wydaje mi się, że ten projekt powinien usprawnić postępowanie egzekucyjne i zwiększyć skuteczność egzekucji, bo o to głównie chodzi. Uważam, że już czas najwyższy, aby projekt ten skierować do pierwszego czytania w Sejmie, aby do końca tej kadencji załatwić jeszcze oprócz egzekucji sądy ksiąg wieczystych i rejestry.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PoselLidiaBladek">Są to sprawy, które - moim zdaniem - Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka powinna przeforsować i resort sprawiedliwości musi się do tego przekonać, że urzędnicy też muszą zmienić swój sposób podejścia do załatwiania tych spraw. Jeśli to nie nastąpi, sytuacja będzie coraz bardziej tragiczna, co nie podnosi rangi sądu ani wymiaru sprawiedliwości.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PoselLidiaBladek">Z tych powodów opowiadam się za przyjęciem przedstawionego projektu i skierowaniem go do pierwszego czytania jako projektu naszej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Chciałbym od razu uczulić państwa na problemy, które Ministerstwo Sprawiedliwości najmocniej kwestionuje. Nie chce się ono zgodzić na usunięcie rejonizacji komorników, a więc chce, by wierzyciel nadal był przypisany do sprawnego lub niesprawnego komornika.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselAleksanderBentkowski">Klient, jakim jest także wierzyciel, ma prawo wybrać sobie adwokata, ma prawo wybrać sobie notariusza, dlaczego nie miałby prawa wybrać sobie komornika? Jest to chyba tylko dość kostyczny sposób myślenia i do nowego rozwiązania należy się po prostu przyzwyczaić.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PoselAleksanderBentkowski">Druga kwestia to fakt, że komornicy przejdą na własne wynagrodzenie. Obecnie ministerstwo po trosze zarabia na komornikach, ale my proponujemy utworzyć taki fundusz, by te 22%, które teraz jest przekazywane do skarbu państwa, było przekazywane na fundusz egzekucji tak zwanych "urzędówek".</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PoselAleksanderBentkowski">Dzisiaj komornik prowadzący egzekucję z urzędu wiedząc o tym, że nie dostanie za nią nic albo bardzo niewiele w ogóle się nie stara i obecnie wykonalność egzekucji z urzędu wynosi 10-15% najwyżej, a są rejony, gdzie wykonalność takich egzekucji wynosi 6%. W naszym rozwiązaniu komornik będzie zainteresowany wynikami także egzekucji z urzędu i komornicy sami siebie będą opłacać za wykonywane czynności.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PoselAleksanderBentkowski">Czy ktoś z państwa ma uwagi do proponowanej inicjatywy? Skoro nie ma dalszych głosów, proponuję podjęcie uchwały o skierowaniu do laski marszałkowskiej ustawy o egzekucji i komornikach sądowych i zarządzam w tej sprawie głosowanie.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PoselAleksanderBentkowski">W głosowaniu Komisja jednogłośnie postanowiła przyjąć uchwałę o skierowaniu inicjatywy ustawodawczej w proponowanej sprawie.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PoselAleksanderBentkowski">Wobec wyczerpania porządku obrad zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>