text_structure.xml
34.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselKazimierzModzelewski">Witam państwa na ostatnim w tej kadencji Sejmu RP posiedzeniu Komisji Stosunków Gospodarczych z Zagranicą. Mamy dziś do rozpatrzenia jeden tylko punkt, a mianowicie sprawozdanie Komisji Stosunków Gospodarczych z Zagranicą z działalności w okresie II kadencji Sejmu RP. Przedstawię państwu bardzo lapidarną ocenę opisową działalności naszej Komisji, opracowaną przez sekretariat oraz prezydium naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselKazimierzModzelewski">Od początku kadencji do 24 czerwca 1994 roku Komisja nosiła nazwę Komisji Stosunków Gospodarczych z Zagranicą i Gospodarki Morskiej. Następnie uchwałą z 24 czerwca 1994 roku Sejm przekształcił ją w Komisję Stosunków Gospodarczych z Zagranicą, przekazując tematykę gospodarki morskiej do Komisji Transportu, Łączności, Handlu i Usług.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselKazimierzModzelewski">Komisja odbyła 107 posiedzeń. Działała na podstawie półrocznych planów pracy, sporządzanych zgodnie z zaleceniami Prezydium Sejmu, uwzględniając jednocześnie propozycje członków Komisji, resortów oraz podmiotów gospodarczych współpracujących z Komisją.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselKazimierzModzelewski">Pracami Komisji kierowało prezydium Komisji, które w czasie trwania kadencji odbyło 55 posiedzeń, na których omawiano przygotowanie kolejnych posiedzeń Komisji oraz bieżące problemy pojawiające się w toku prac.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselKazimierzModzelewski">Jednym z najważniejszych zagadnień, którymi zajmowała się Komisja, były problemy współpracy gospodarczej z zagranicą, w tym sprawy kontyngentów i limitów na roboty w Niemczech. Komisja wskazywała na pogarszającą się sytuację w polskim handlu zagranicznym, na zwiększający się deficyt w obrotach handlowych i związane z tym zagrożenia, między innymi:</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PoselKazimierzModzelewski">- utratę rynków zagranicznych,</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PoselKazimierzModzelewski">- zmniejszającą się opłacalność produkcji na eksport.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PoselKazimierzModzelewski">Od 1994 roku, prezydium Komisji zwracało się do Prezydium Sejmu z prośbą o zwołanie posiedzenia plenarnego Sejmu kompleksowo omawiającego problemy współpracy gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PoselKazimierzModzelewski">Kolejno wysyłane do Prezydium Sejmu pisma spotykały się tylko z obietnicami umieszczenia problematyki w bliżej nie określonym czasie, a następnie wskazywano na konieczność opracowania przez rząd odpowiednich dokumentów. Prezydium Komisji zwróciło się do premiera Włodzimierza Cimoszewicza o przyspieszenie prac nad przygotowaniem stosownych materiałów.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PoselKazimierzModzelewski">W lutym 1997 roku Komisja rozpatrzyła rządowe materiały przewidziane na debatę sejmową, uznając, że nie wyczerpują one w pełni tematu.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PoselKazimierzModzelewski">W sprawie kompleksowej i spójnej polityki w dziedzinie handlu zagranicznego Komisja wniosła projekt rezolucji.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PoselKazimierzModzelewski">W okresie sprawozdawczym Komisja rozpatrzyła projekty ustaw budżetowych na lata 1994-1997 oraz sprawozdania z wykonania budżetu państwa za lata 1992-1996 w częściach właściwych dla Komisji, dotyczących:</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MinisterstwaGospodarki">- Głównego Urzędu Ceł,</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MinisterstwaGospodarki">- Obsługi Zadłużenia Zagranicznego,</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MinisterstwaGospodarki">- Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej, w okresie gdy tematyka morska należała do Komisji.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MinisterstwaGospodarki">Komisja zbyt późno otrzymywała materiały resortowe, co powodowało, że posłowie mieli mało czasu na wnikliwą analizę dokumentów. Sytuacja ta powtarzała się co roku.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MinisterstwaGospodarki">Od początku kadencji Komisja rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MinisterstwaGospodarki">rządowe projekty ustaw:</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#MinisterstwaGospodarki">- o zasadach szczególnej kontroli obrotu z zagranicą towarami i technologiami w związku z porozumieniami i zobowiązaniami międzynarodowymi:</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#SkarbPanstwa">- Prawo dewizowe,</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#SkarbPanstwa">- o zasadach, warunkach i trybie nakładania opłat celnych dodatkowych na niektóre towary rolne sprowadzane z zagranicy:</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#SkarbPanstwa">- Prawo celne,</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#SkarbPanstwa">- o ratyfikacji Konwencji o organizacji współpracy gospodarczej i rozwoju,</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#SkarbPanstwa">- o ratyfikacji umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Organizacją Współ-pracy Gospodarczej i Rozwoju o przywilejach i immunitetach organizacji;</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#SkarbPanstwa">rządowe projekty o zmianie ustaw:</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#SkarbPanstwa">- o podatku importowym od towarów sprowadzanych lub nadsyłanych z zagranicy,</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#SkarbPanstwa">- Prawo celne,</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#SkarbPanstwa">- Prawo dewizowe,</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#SkarbPanstwa">- o spółkach z udziałem zagranicznym,</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#SkarbPanstwa">- o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach kontraktów eksportowych;</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#SkarbPanstwa">poselskie projekty ustaw:</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">- o państwowym nadzorze standaryzacyjnym towarów rolno-spożywczych w obrocie z zagranicą,</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">- o zmianie ustawy Prawo celne.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">Prawie wszystkie posiedzenia nad projektami ustaw odbyły się wspólnie z Komisją Ustawodawczą, której członkowie wykazali się aktywnością i pracowitością.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">W przypadkach niektórych ustaw poprawność legislacyjna przedkładanych projektów budziła wiele zastrzeżeń, na przykład przy rozpatrywaniu poselskiego projektu o Generalnym Inspektorze Celnym powstała konieczność przeredagowania całości ustawy.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">Jedną z najważniejszych ustaw rozpatrywanych przez Komisję był rządowy projekt ustawy Prawo celne, który w efekcie końcowym przyjął nazwę Kodeks celny. Przy pracach nad Kodeksem celnym dokonano licznych korekt i uściśleń w zaproponowanych przez rząd rozwiązaniach. Wiele zastrzeżeń budziło niepoprawne użycie języka polskiego (niektóre zapisy bowiem były wiernym tłumaczeniem Kodeksu celnego Wspólnot Europejskich)</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">Dla sprawniejszej pracy nad rozpatrywanymi projektami ustaw powoływano podkomisje nadzwyczajne, które w szerokim zakresie korzystały z opinii i ekspertyz wykonywanych przez Biuro Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu oraz przez ekspertów z zewnątrz na zlecenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">Największą ilość opinii i ekspertyz zlecono przy pracach nad projektem ustawy o Generalnym Inspektorze Celnym i projektem Kodeksu celnego.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">W pracach podkomisji do rozpatrzenia projektów ustaw kompleksowo regulujących sprawy celne, która przygotowała sprawozdanie w sprawie Kodeksu celnego, ekspert uczestniczył aż do chwili uchwalenia ustawy.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">Podkomisja ta odbyła największą ilość posiedzeń (47), w tym również dwa posiedzenia wyjazdowe do Szczecina i Świnoujścia oraz do Berlina.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">Prace nad Kodeksem celnym były długie i wnikliwe, starannie analizowano wszelkie propozycje rozwiązań i uregulowań prawnych, korzystano z doświadczeń przedstawicieli polskich i niemieckich służb celnych. W wyniku tych prac powstał Kodeks mający fundamentalne znaczenie dla systemu prawa i rozwoju gospodarczego. Po raz pierwszy w polskim prawodawstwie użyto rozwiązań zgodnych z prawem Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">W okresie od 1 grudnia 1993 roku do 24 czerwca 1994 roku, kiedy do Komisji należała problematyka morska, działała stała podkomisja, która organizowała i kierowała pracami związanymi z zagadnieniami morskimi.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">Z uwagi na konieczność pogłębiania znajomości zagadnień handlu zagranicznego prezydium Komisji przyjęło zasadę organizowania wyjazdów zespołów poselskich w teren, obejmując zakresem wizytacji imprezy targowe.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">W czasie trwania kadencji zespoły poselskie 4 razy wizytowały Międzynarodowe Targi Poznańskie i raz Międzynarodowe Targi Rolno-Przemysłowe POLAGRA, które były jedną z najważniejszych imprez wystawienniczych, mającą duże znaczenie dla rozwoju polskiego eksportu.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">W posiedzeniach Komisji i Podkomisji brał udział szeroki krąg osób. Zapraszano przedstawicieli naczelnych organów władzy państwowej, urzędów centralnych, organów samorządu i administracji terenowej. Zwłaszcza w posiedzeniach problemowych brali udział przedstawiciele central handlu zagranicznego i innych organizacji gospodarczych. Wnieśli oni wiele cennych uwag i postulatów, które były uwzględniane w pracach Komisji i podkomisji.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">W posiedzeniach uczestniczyli przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli. Współpracowali oni z Komisją m.in. przy rozpatrywaniu projektów budżetów i sprawozdań z ich wykonania. Co roku Najwyższa Izba Kontroli przekazywała sprawozdania ze swej działalności, które Komisja przyjmowała do wiadomości.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">Prezydium Komisji w latach 1994-1995 występowało do Najwyższej Izby Kontroli i Prezydium Sejmu o umieszczanie w planach pracy NIK przeprowadzenia kontroli działalności spółek zagranicznych z udziałem Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-4.16" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">Ponieważ w planie pracy Najwyższej Izby Kontroli na 1995 rok nie uwzględniono wyżej wymienionej kontroli, prezydium Komisji uznało za bezcelowe zgłaszanie sugestii i nie wnosiło uwag do przesyłanych kolejno planów pracy NIK.</u>
<u xml:id="u-4.17" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">Najwyższa Izba Kontroli przesłała Komisji 38 informacji o wynikach przeprowadzonych przez nią kontroli. Niektóre z informacji wykorzystano na posiedzeniach Komisji. Informacje te były pomocne dla formułowania opinii i stanowisk posłów oraz opracowywania koreferatów poselskich. W okresie sprawozdawczym Komisja Uchwaliła 4 dezyderaty i 4 opinie.</u>
<u xml:id="u-4.18" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">Dezyderaty dotyczyły:</u>
<u xml:id="u-4.19" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">- utworzenia nowych placówek handlowych w krajach byłego ZSRR,</u>
<u xml:id="u-4.20" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">- nieobsadzania stanowiska prezesa Głównego Urzędu Ceł,</u>
<u xml:id="u-4.21" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">- realizacji umów o dzieło w eksporcie usług budowlano-montażowych do RFN,</u>
<u xml:id="u-4.22" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">- przedstawienia rządowego programu kompleksowo ujmującego zadania inwestycyjne, organizacyjne i prawne dostosowujące granicę wschodnią do niezbędnych standardów z chwilą przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-4.23" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">Opinie natomiast dotyczyły:</u>
<u xml:id="u-4.24" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">- współpracy w zakresie realizacji umów o dzieło w RFN,</u>
<u xml:id="u-4.25" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">- problemów morskiej gospodarki rybnej,</u>
<u xml:id="u-4.26" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">- planu likwidacji Funduszu Obsługi Zadłużenia Zagranicznego,</u>
<u xml:id="u-4.27" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">- utworzenia Wolnego Obszaru Celnego Przemyśl-Medyka.</u>
<u xml:id="u-4.28" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">W przypadku niektórych dezyderatów i opinii nie można mówić o ich wysokiej skuteczności, czy też o tym, że były środkami wiodącymi do rozwiązywania problemów i poprawy istniejącej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-4.29" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">Komisja uznała, że skoro do zakresu jej kompetencji należą sprawy handlu zagranicznego, to właściwa wydaje się wizytacja biur radców handlowych jako placówek ekonomiczno-handlowych kształtujących obraz polskiej gospodarki za granicą. Wizytacja ta wydawała się być tym bardziej istotna, że pojawiło się wiele zarzutów dotyczących pracy brh.</u>
<u xml:id="u-4.30" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">Komisja wielokrotnie zwracała się pisemnie do Prezydium Sejmu o wyrażenie zgody na wizytację biur radców handlowych. Prezydium Sejmu odmawiało twierdząc, że nie widzi celowości tych wyjazdów.</u>
<u xml:id="u-4.31" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">W okresie sprawozdawczym Prezydium Komisji spotykało się z przedstawicielami innych parlamentów i instytucji międzynarodowych m.in. z Indii, Białorusi, Cypru, Rosji, Niemiec, Francji, Szwecji, Chin, Węgier, Rumunii i Słowenii.</u>
<u xml:id="u-4.32" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">Przyjmowano też ambasadorów i innych przedstawicieli placówek dyplomatycznych i konsularnych, dziennikarzy oraz reprezentantów zagranicznych kół gospodarczych, m.in. z Niemiec, Francji, Białorusi, Jugosławii, Korei Południowej, USA, Holandii, Belgii, Szwecji, Indonezji, Malezji, Tajlandii, Litwy, Iranu, Słowenii.</u>
<u xml:id="u-4.33" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">W czasie tych spotkań dyskutowano o stanie, perspektywach, uwarunkowaniach współpracy zagranicznej i wymiany handlowej między Polską i innymi państwami.</u>
<u xml:id="u-4.34" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">Informacje o pracach Komisji były ubogie, fragmentaryczne.</u>
<u xml:id="u-4.35" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">Komisja i podkomisja nadzwyczajna współpracowały z Biurem Legislacyjnym Kancelarii Sejmu. Przy pracach nad większością ustaw uczestniczyła ta sama legislatorka. Wykazała się sumiennością, rzetelnością i fachowyn przygotowaniem do wykonywanych zadań.</u>
<u xml:id="u-4.36" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">Posiedzenia Komisji i podkomisji przygotowywali pracownicy Sekretariatu Komisji. Był to zespół sprawny, rzetelnie wywiązujący się z powierzonych obowiązków.</u>
<u xml:id="u-4.37" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">Rezultaty prac Komisji zostały szczegółowo opisane w sprawozdaniu, które jest do wglądu w Sekretariacie Komisji.</u>
<u xml:id="u-4.38" who="#GeneralnymInspektorzeCelnym">Jeśli państwo mają uwagi do tego, przedstawionego w skrócie, sprawozdania, chcieliby coś dodać czy uzupełnić je, bardzo proszę, otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselJanSwirepo">Uważam, że sprawozdanie jest dobre, bo jest prawdziwe i możemy je przyjąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselKazimierzModzelewski">Jeżeli tak, pozwólcie państwo, że podzielę się kilkoma słowami refleksji.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselKazimierzModzelewski">Szybko minęły nam cztery lata i dziś jest taka chwila, kiedy spotykamy się po raz ostatni w tej kadencji Sejmu. Jest to dobry moment, aby spojrzeć w tył, za siebie. Uważam, że w naszej Komisji zrobiono wiele. Po pierwsze dlatego, że pracowaliśmy nad ustawami nie dla koalicji i nie dla opozycji, ale dla polskiej gospodarki. Pracowaliśmy spokojnie, bez starć tego typu, jak bywały w innych Komisjach, w dobrej atmosferze.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselKazimierzModzelewski">Uważam też, że każda Komisja powołana jest do tego, aby tworzyć akty normatywne dla polskiej gospodarki i nasza Komisja Stosunków Gospodarczych z Zagranicą taką rolę spełniała. I za to chciałbym serdecznie państwu posłom podziękować. My odejdziemy, ale polska gospodarka zostanie i nasza praca będzie jej nadal dobrze służyć. Dorobek Komisji pozostanie w aktach normatywnych naszego państwa. I za to również chciałem państwu serdecznie podziękować.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PoselKazimierzModzelewski">Osobiście jestem dumny z tego, że mogłem przewodniczyć tak zacnej Komisji, ucząc się przy okazji od koleżanek i kolegów wielu rzeczy, starałem się być obiektywny prowadząc tę Komisję. Mam też nadzieję, że być może z wieloma osobami spotkamy się w następnej kadencji Sejmu. Tym kolegom, którzy znajdą się ponownie w składzie Komisji Stosunków Gospodarczych z Zagranicą, życzę aby ta przyszła Komisja była podobna do naszej i pracowała w równie dobrej atmosferze. Byli w niej bowiem ludzie, którzy próbowali jednoczyć się pod hasłem, że im lepsze prawo dla Rzeczypospolitej, tym większe zasługi Sejmu.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PoselKazimierzModzelewski">I za to wszystko chciałbym państwu jeszcze raz serdecznie podziękować.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselStanislawPason">Prawie wszyscy z koleżanek i kolegów ubiegają się o mandat poselski. Ja w tej kadencji nie będę posłem, ponieważ w ogóle nie staję do wyborów. Chciałbym natomiast wszystkim, z którymi miałem przyjemność pracować, życzyć, aby wszyscy, jak tu siedzimy, dostali się do parlamentu.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselStanislawPason">Jako góral, który mówi szczerze, co myśli, chciałbym wszystkim, panu przewodniczącemu i kolegom, podziękować od serca za pracę w tej Komisji. Na pewno w mojej czteroletniej kadencji sejmowej pozytywne piętno współpracy z panem przewodniczącym, z koleżankami i kolegami odcisnęło się w mojej pamięci. Były przecież i takie momenty, kiedy po ciężkiej pracy wspólnie spędzaliśmy czas. Jeszcze raz dziękuję panu przewodniczącemu i wszystkim kolegom, życząc wszystkiego najlepszego w nowych wyborach.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselKazimierzNycz">Jeśli chodzi o sprawozdanie, wydaje się, że jest ono może nawet zbyt wzniosłe i chyba nie oddaje w sposób dostateczny także starć, do jakich dochodziło często na posiedzeniach naszej Komisji, że przypomnę chociażby moje starcie z byłym posłem panem Marcinem Święcickim na wyjazdowym posiedzeniu Komisji w Przemyślu.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselKazimierzNycz">Wydaje mi się, że zbyt mało sekretariat Komisji poświęcił w tym sprawozdaniu uwagi obrazowi prac Komisji w massmediach. Może właśnie dlatego, że skupił się na pracach merytorycznych Komisji, podobnie zresztą jak i cała Komisja.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselKazimierzNycz">Przyznam się, że organizując wyjazdowe posiedzenie Komisji w Przemyślu bardzo liczyłem na to, że w moje ślady pójdą inni koledzy i będziemy częściej pokazywać swoją pracę w tzw. terenie, że koledzy będą się starali w ten sposób, popularyzując prace Komisji, zdyskontować także własne, indywidualne osiągnięcia. Stało się inaczej. Jeśli będzie nam dane spotkać się w następnej kadencji, będę liczył na wyciągnięcie wniosków z tych doświadczeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselJanSwirepo">Pracując w tej Komisji miałem nadzieję, że jako eksporter będę miał wpływ na to, co dzieje się w handlu zagranicznym, na politykę państwa wobec eksportu i eksporterów. Przyznam się, że czuję niedosyt, jeżeli o to chodzi. Nie doprowadziliśmy do debaty, która kompleksowo poruszałaby problemy handlu zagranicznego i uwarunkowań eksportu. Była ona odkładana i odkładana, a to, co działo się w eksporcie było coraz bardziej niepokojące. Zwłaszcza że minister finansów lekką ręką wydał na stabilizację złotówki 1 mld USD natomiast na promocję eksportu - ani złotówki. Mam nadzieję, że przyszli parlamentarzyści, nasi następcy, będą patrzyli na sprawy eksportu inaczej, bo z większą uwagą.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoselJanSwirepo">Reprezentuję małe województwo przygraniczne. Działające w nim również nieduże przedsiębiorstwa eksportowe są forpocztą polskiej gospodarki w państwach Unii Europejskiej, doświadczając jako pierwsze wszystkich związanych z tym kłopotów i konieczności sprostania wyzwaniom, jakie niesie ze sobą członkostwo w Unii Europejskiej. Ich działalność powinna zatem być również promowana i wspierana. Mam nadzieję, że przyszły parlament i przyszły rząd również na te sprawy będą patrzeć inaczej. Małe i średnie przedsiębiorstwa w województwach przygranicznych nie mają bowiem szans utrzymania się, jeżeli nie będzie eksportu. Dziś one jeszcze coś robią, coś eksportują, zatrudniają ludzi, mają wpływ na ogólny rozwój regionu. Wraz z eksportem bowiem wkracza do naszego kraju nowa technologia i technika, ponieważ przedsiębiorstwa te bardzo często wiążą się kooperacyjnie z firmami zachodnimi, aby stawić czoła konkurencji na rynkach zachodnich. W ten sposób wpisują się także w międzynarodowy podział pracy. Im więcej nas będzie w tym układzie jeszcze przed wejściem do Unii Europejskiej, tym lepiej.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PoselJanSwirepo">Chciałbym podziękować panu przewodniczącemu za merytoryczne prowadzenie naszej Komisji i szkoda bardzo, że było tak mało czasu na jakikolwiek odpoczynek, który integruje i tak mało było wyjazdów merytorycznych. Praktycznie to ostatnie dotyczy tylko wyjazdu paru osób do Berlina w trakcie prac podkomisji do spraw Kodeksu celnego, nie licząc wyjazdu do Przemyśla, który wspominam bardzo dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselStanislawCzajczynski">Chciałbym serdecznie podziękować panu przewodniczącemu i kolegom w Komisji za cztery lata współpracy. Jak powiedział słusznie pan przewodniczący, nie robiliśmy tego ani dla koalicji, ani dla opozycji, ale dla polskiej gospodarki. Uważam, że to nam się udało. Jednocześnie warto podkreślić, że rzeczywiście, była to najmniej konfliktowa Komisja.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselStanislawCzajczynski">Mam tylko jedną pretensję, że Prezydium Sejmu w ogóle nie zauważało naszych niektórych potrzeb, takich jak ta, że powinniśmy poznać warunki pracy naszych placówek poza granicami Polski i wykorzystanie przez nie istniejących możliwości, żeby poznać parlamenty i bratnie Komisje w parlamentach innych państw, nawiązywać kontakty itd. A to było bardzo potrzebne, biorąc pod uwagę bagaż legislacyjny narzucony na naszą Komisję.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselStanislawCzajczynski">Przyrównuję tę sytuację do sytuacji TIR-a, którego wyładowano towarem, kazano realizować przewozy międzynarodowe, nie wypuszczając go jednocześnie z garażu, po którym jeździ w tę i z powrotem. Uważam, że są to pretensje uzasadnione, ponieważ nie wszyscy z nas mieli możliwość wyjazdu i poznania rozwiązań stosowanych zagranicą, przede wszystkim w państwach Unii Europejskiej, mimo że nad podobnymi pracowali w Sejmie, na przykład podczas prac nad Kodeksem celnym. Osobiście miałem przyjemność uczestniczyć w spotkaniach w biurach naszych radców handlowych i sądzę, że nie mamy się czego wstydzić. Oni doceniają naszą pracę, zwłaszcza jeśli chodzi o tak znaczące ustawy jak dotyczące ratyfikacji GATT i uczestnictwa w WTO oraz Kodeks celny. W ten sposób przyczyniliśmy się naszą pracą do procesu integracji, który trwa cały czas. Dziękując za współpracę, życzę wszystkim ponownego wejścia do Sejmu i ponownego uczestnictwa w tej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselLeslawPodkanski">Zacznę od tego, że jestem chyba najbardziej nietypowym członkiem Komisji. Byłem przewodniczącym tej Komisji, który przekazał swoje przewodnictwo po paru dniach pełnienia tej funkcji. Potem byłem raczej gościem Komisji jako minister współpracy gospodarczej z zagranicą, a więc także tym, który był przesłuchiwany przez Komisję. Później tak się złożyło, że znowu wróciłem do tej Komisji. Chciałbym więc podzielić się z państwem refleksją natury parlamentarnej.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PoselLeslawPodkanski">Otóż można powiedzieć, że jeżeli chodzi o prace nad Kodeksem celnym i innymi regulacjami prawnymi, Komisja spisała się na 6 z minusem.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PoselLeslawPodkanski">Z całą odpowiedzialnością też mogę stwierdzić, że byliśmy i jesteśmy, a jest to duża zasługa przewodniczącącego, Komisją normalną, ludzką, w której nie było tego wszystkiego, co zdarzało się w innych Komisjach, a więc smrody, brudy, podjazdy itp., które gdzie indziej jednak miały miejsce.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PoselLeslawPodkanski">Trzecia refleksja, bardziej ku przyszłości, wynika z faktu, że musimy realnie ocenić, jaka jest rola i miejsce tej Komisji. Ta Komisja, mimo że miała mnóstwo racji, a nawet najśmielsze wnioski i propozycje, ma swoje stałe miejsce i może wesprzeć pewne roztrzygnięcia, na które jest przyzwolenie polityczne, zapadające w różnych ośrodkach władzy w Polsce, ale nie może sama tego zrobić. Niestety bowiem, część kręgów decydenckich, zarówno w aparacie wykonawczym, jak i ustawodawczym, albo nie rozumie, albo też nie chce rozumieć, czym jest na przykład produkcja towarów i usług na eksport dla każdej gospodarki, a więc także i polskiej.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PoselLeslawPodkanski">Są rzeczy, których nie udało nam się przeprowadzić, ale nie jest to słabość Komisji, tylko efekt świadomej polityki części naszego rządu, która nie chce, aby to się stało. Mogę tylko stwierdzić, że zapowiedzi, które indywidualnie i na forum Komisji prezentowałem, niestety sprawdzają się coraz bardziej.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PoselLeslawPodkanski">Nie wiem, czy państwo śledzili sytuację w handlu zagranicznym za 6 miesięcy 1997 roku i wstępne dane za 7 miesięcy tego roku. Nie ma chyba drugiego takiego państwa na świecie, które ma deficyt większy niż 55% wartości eksportu. Jest to zjawisko już podwójnie niebezpieczne. Sądzę, że za 3-4 lata zostanie nam wytknięte to, że nie zauważyliśmy dostatecznie tego problemu. I to zarówno kolegom z koalicji, jak i z opozycji.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PoselLeslawPodkanski">Z tytułu różnych moich funkcji chciałbym najpierw przeprosić pana przewodniczącego i wszystkich kolegów za twarde słowa, które często stosuję w życiu zawodowym i publicznym, a następnie podziękować serdecznie za współpracę przewodniczącym, kolegom, jak i obsłudze naszej Komisji i Sekretariatowi. Nie dziękuję jednak za wszystko, bo sądzę, że jeszcze się spotkamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselJaroslawKurzawa">W wystąpieniach kolegów przewijała się kwestia braku wyjazdów zagranicznych. Można powiedzieć, że odbywaliśmy trening na sucho, bez możliwości osobistego dotknięcia tego, co się dzieje w handlu zagranicznym w relacji do sposobu funkcjonowania biur radców handlowych. Chciałbym przypomnieć jedną tylko kwestię. Otóż praktycznie tylko dzięki jednemu wyjazdowi podkomisji do Berlina, nasza Komisja spowodowała to, że polskie przedsiębiorstwa będą budowały w tym mieście polską ambasadę. Uważam, że to również jest jakiś wkład Komisji w rozwój stosunków zagranicznych w sferze gospodarki, zwłaszcza że może to być precedens. Podkreślam to w kontekście dalszych tendencji, aby handel zagraniczny był podporządkowany Ministerstwu Spraw Zagranicznych. Ta koncepcja bowiem nadal żyje. Została tylko zawieszona w momencie tworzenia centrum gospodarczego rządu i Ministerstwa Gospodarki, gdzie znalazł się również handel zagraniczny. Uważam, że przyszła Komisja Stosunków Gospodarczych z Zagranicą będzie musiała dalej bronić tego układu, żeby Ministerstwo Gospodarki posiadało w swojej gestii współpracę gospodarczą z zagranicą. Jak dotychczas, większe zrozumienie dla potrzeb wsparcia eksportu w tej dziedzinie występuje w Ministerstwie Gospodarki niż w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselJaroslawKurzawa">W sumie chodzi także o to, jaki kształt będzie miała przyszła Komisja Stosunków Go-spodarczych z Zagranicą. Wiele Komisji bowiem może zmienić także nazewnictwo z racji tego, że nastąpiły zmiany w poszczególnych resortach oraz zmiany celów ich działalności.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PoselJaroslawKurzawa">Serdecznie dziękuję panu przewodniczącemu i wszystkim członkom Komisji za to, że tak dobrze nam się współpracowało i że udało się utrzymać wszelkie podziały polityczne poza Komisją. Jest to ocena nie tylko wewnątrz Komisji, ale także osób, które uczestniczyły w posiedzeniach naszej Komisji i były związane z zespołem Komisji służbowo i uczuciowo. Wszystkim życzę pomyślności i obyśmy się spotkali w przyszłym parlamencie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselMaciejManicki">Krótko uczestniczyłem w pracach Komisji, na dodatek zesłany do niej właściwie, gdy wyrzucono mnie z Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów. Mogę jednak powiedzieć, że jest to Komisja równie dobra jak podkomisja nadzwyczajna do spraw przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego, której byłem przewodniczącym. Dla mnie praca Komisji jest o tyle interesująca, że przekłada się na miejsca pracy, co jest bezpośrednio związane z moją obecną funkcją. Dzięki pracy tej Komisji nie ubywa miejsc pracy, wręcz odwrotnie - przybywa. I miejmy nadzieję, że nadal tak będzie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselZygmuntBartoszewicz">Muszę powiedzić, że w tej Komisji bardzo dobrze się pracowało. Nie wszystko zrobiliśmy, nie wszystko się udało, może zrobiliśmy za mało, a z pewnością, jak to mówili już koledzy, powinniśmy częściej być za granicą, zwłaszcza gdy ocenialiśmy działalność urzędów celnych.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselZygmuntBartoszewicz">Mieszkam blisko granicy i wiem, w jaki sposób jest przemycany towar i jak działają te urzędy. Doświadczenia zagraniczne często podsuwają dobre rozwiązania. Sądzę, że za mało zrobiliśmy w tej dziedzinie, za mało, aby zapobiec przemytowi na przykład na granicy czeskiej, gdzie często nie ma żadnej kontroli na przejściach. Miejmy nadzieję, że ta Komisja, w następnym składzie i w następnej kadencji, zainteresuje się tym tematem.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PoselZygmuntBartoszewicz">Serdecznie dziękuję panu przewodniczącemu i kolegom za miłą i owocną współpracę. Mam nadzieję, że część z nas spotka się w następnej kadencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselKazimierzModzelewski">Mówiliśmy tu, co nam się udało, a także o niektórych sprawach, które nam się nie udały. Otóż nie udało nam się zrealizować debaty plenarnej poświęconej kompleksowej ocenie współpracy gospodarczej z zagranicą i szczególnie problemom handlu zagranicznego. Ostatnio Komisja Integracji Europejskiej zauważyła, że eksport jest jednak zbyt mały w stosunku do importu.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselKazimierzModzelewski">Wielokrotnie podnosiliśmy, że brakuje nam systemu handlu zagranicznego, co powoduje, że eksport i import i relacje między nimi są dziełem przypadku. Co się komu udało, ten to robi. Ponadto dochodzi do konkurencji polsko-polskiej na rynkach trzecich, co jest już karygodne z punktu widzenia efektywności handlu zagranicznego.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PoselKazimierzModzelewski">Zauważyłem też chyba jeszcze gorsze zjawisko. Otóż kiedyś przedsiębiorstwa walczyły wręcz o eksport. Dziś natomiast prawie nie są nim zainteresowane, ponieważ produkowanie na kraj bardziej się opłaca. A jeszcze bardziej opłaca się import. I dziś walczą nie o eksport, tylko o import. Sądzę, że w tej mierze zgodzi się ze mną taki specjalista jak pan minister L.Podkański.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PoselKazimierzModzelewski">Uważam, że jest to problem, nad którym będzie się musiała zastanowić nasza Komisja w nowym składzie i w nowej kadencji. Liczę też na to, że następnej Komisji uda się to, co nam się nie udało. Jeszcze raz wszystkim serdecznie dziękuję, panom posłom, Sekretariatowi naszej Komisji, który pracował dobrze, a także prasie, zwłaszczam tym dziennikarzom, którzy zawsze z nami byli. Jest to bardzo ważne, ponieważ to dowartościowało pracę naszej Komisji. Jeszcze raz dziękuję.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PoselKazimierzModzelewski">Zamykam ostatnie w II kadencji Sejmu posiedzenie Komisji Stosunków Gospodarczych z Zagranicą.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>