text_structure.xml 20.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Stosunków Gospodarczych z Zagranicą i Gospodarki Morskiej oraz Ustawodawczej. Przypominam, że porządek obrad obejmuje pierwsze czytanie rządowego pilnego projektu ustawy o ubezpieczeniach kontraktów eksportowych gwarantowanych przez Skarb Państwa /druk nr 442/. Czy do porządku obrad ktoś z członków Komisji zgłasza uwagi? Nie widzę. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">Premier W. Pawlak w liście do marszałka Sejmu poinformował, że upoważnionym do reprezentowania rządu w tych pracach jest minister finansów. Czy jest obecny minister finansów lub upoważniona przez niego osoba do prezentacji projektu ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrezesZarzaduKorporacjiUbezpieczenKredytowEksportowychKrzysztofJasinski">Powinien przybyć minister R. Michalski, ale prawdopodobnie się spóźni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Już minęły dwie minuty, a w Sejmie mamy zwyczaj rozpoczynać posiedzenia punktualnie, ponieważ występuje duże obciążenie czasowe. Czy jest ktoś ze specjalistów, który gotów byłby w zastępstwie pana ministra poinformować posłów o walorach projektu ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrezesZarzaduKUKEKrzysztofJasinski">Mógłbym być pomocny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Chętnie pana prezesa wysłuchamy jako rzeczoznawcę, eksperta i przedstawiciela ważnej instytucji. Chciałbym zapytać sekretariat Komisji, czy minister finansów informował o przyczynach swojej nieobecności, bądź sygnalizował spóźnienie na posiedzenie Komisji? Czy wiemy, kiedy ma przybyć minister R. Michalski, bo już od trzech minut toczy się posiedzenie? Odnoszę wrażenie, że nie ma osoby upoważnionej do prezentacji projektu. Zarządzam przerwę na czas oczekiwania na przybycie ministra, ponieważ nie możemy przeprowadzić pierwszego czytania ustawy bez prezentacji projektu. Taki jest wymóg formalny. Mam nadzieję, że opóźnienie pana ministra nie będzie nadmierne.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">Witam pana ministra, właśnie Komisje rozpoczęły pierwsze czytanie pilnego projektu ustawy o ubezpieczeniach kontraktów eksportowych gwarantowanych przez Skarb Państwa. Bardzo proszę pana ministra o dokonanie wprowadzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WiceministerfinansowRyszardMichalski">W imieniu ministra finansów, mam przyjemność dokonać wprowadzenia do dyskusji nad bardzo potrzebną - naszym zdaniem - ustawą o ubezpieczeniach kontraktów eksportowych gwarantowanych przez Skarb Państwa. Dotychczas w naszym ustawodawstwie brak jest uregulowań prawnych, dotyczących ubezpieczenia kontraktów eksportowych. Takie ubezpieczenia w każdym państwie, dbającym o swój eksport, stanowią ważny instrument polityki gospodarczej. Chodzi zwłaszcza o ubezpieczenie naszych eksporterów od ryzyka niehandlowego, a więc politycznego, katastrofalnego i ryzyka niewypłacalności publicznego dłużnika, jak również o ubezpieczenie od ryzyka handlowego kontraktów realizowanych w kredycie średnio i długoterminowym. Z ekonomicznego punktu widzenia, nie ma różnicy między ryzykiem politycznym, o którym wspomniałem, a ryzykiem handlowym w przypadku średniego i długiego okresu kredytu. Stąd nasz projekt ustawy dotyczy obu rodzajów ryzyk.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#WiceministerfinansowRyszardMichalski">Na ustawę czekają nasi eksporterzy, dlatego, że brak tego typu wsparcia ze strony budżetu państwa powoduje, iż są oni w gorszej sytuacji konkurencyjnej w porównaniu ze swoimi partnerami z krajów zachodnich. Obserwujemy, że wiele kontraktów nie dochodzi do skutku z tego powodu, iż nasi eksporterzy nie są w stanie oferować równie atrakcyjnych warunków dla swoich dostawców, jak konkurencja z krajów, gdzie istnieją tego typu systemy popierania eksportu.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#WiceministerfinansowRyszardMichalski">Projekt zakłada stworzenie sprawnego systemu prawnych uregulowań wspomagających działalność eksportową przy dużym udziale finansowym państwa. Przewidujemy, że działalność ta będzie odbywała się w ramach już istniejącej struktury ubezpieczeniowej, a mianowicie w ramach Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych. Korporacja ta funkcjonuje realnie na rynku i prowadzi ubezpieczenia od krótkoterminowych ryzyk handlowych. Teraz chodzi o to, by w trybie ustawowym wyposażyć korporację w pełnomocnictwa i możliwości prowadzenia ubezpieczeń od ryzyka politycznego i od średnio oraz długoterminowego ryzyka handlowego. Ma to się odbyć na zasadzie wydzielenia z tej struktury ubezpieczeniowej zupełnie odrębnego pionu, o którym traktuje projekt ustawy.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#WiceministerfinansowRyszardMichalski">Między działalnością handlową, a tą, o której będziemy mówili, ma być swego rodzaju "chiński mur", polegający głównie na tym, że dla obu rodzajów działalności prowadzona będzie odrębna księgowość. Jest to warunek niezbędny dla wspierania finansowego drugiego rodzaju działalności przez Skarb Państwa reprezentowany przez ministra finansów, przez budżet państwa.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#WiceministerfinansowRyszardMichalski">W życiu gospodarczym jest tak, że ryzyko polityczne i średnio oraz długoterminowe ryzyko handlowe odznaczają się dużym prawdopodobieństwem występowania szkód. Szkody te ktoś musi pokryć. W ostatnich latach na rynku ubezpieczeń jest taka sytuacja, że ryzyka polityczne oraz średnio i długoterminowe handlowe przynoszą wszystkim ubezpieczycielom duże straty. Stąd konieczność zaangażowania środków państwowych dla wspierania tego typu działalności. Przewidujemy bezpośrednie podłączenie korporacji pod budżet państwa w celu gwarantowania wypłaty odszkodowań ze środków budżetowych, jeśli zaistnieją straty i konieczność wypłaty odszkodowania ubezpieczonemu w korporacji eksporterowi.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#WiceministerfinansowRyszardMichalski">Ubezpieczenie od ryzyka, o którym mówiłem, dotyczy zarówno czynności przed wysyłką towarów i realizacją usług, jak i po wysyłce towarów i zrealizowaniu usług. Takie rozróżnienie jest potrzebne, ponieważ występują różnego rodzaju typy zabezpieczeń. Gwarancje, które będą udzielane przez Korporację Ubezpieczeń Kredytów Eskportowych służyć powinny naszym eksporterom lub instytucjom finansowym zarówno krajowym, jak i zagranicznym.  Ustawa budżetowa będzie określała co rok limit, do którego korporacja będzie mogła wstawić ubezpieczenia.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#WiceministerfinansowRyszardMichalski">Prace nad projektem ustawy przedłużały się, więc przewidzieliśmy specjalny tryb określenia tego limitu w wysokości  25 bln zł w skali roku.  Chciałbym od razu uspokoić połów, że nie wykorzystamy całego limitu w bieżącym roku. Byłoby to po prostu technicznie niemożliwe.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#WiceministerfinansowRyszardMichalski">Nadzór nad działalnością KUKE będzie sprawował minister finansów. W projekcie są istotne prawa zagwarantowane dla Rady Ministrów. W tego typu ubezpieczeniach, szczególną sprawą jest określenie kierunków polityki proeksportowej na dany rok, a zwłaszcza określenie klas ryzyka. Zakwalifikuje się do tych klas wszystkie kraje importujące polskie towary. W zależności od tej, de facto politycznej, decyzji będziemy ubezpieczali dane kontrakty eksportowe, bądź będziemy odmawiali takich ubezpieczeń. Wielką rolę będzie spełniał zarząd korporacji, który będzie musiał wziąć na siebie trud odmowy ubezpieczenia kontraktu eksportowego w przypadku krajów znajdujących się w ostatniej klasie ryzyka, a więc w tej klasie, która nie będzie upoważniała do przyznawania ubezpieczenia. Bardzo dużą rolę przewidujemy dla Rady Ministrów, która będzie określała kierunki polityki proeksportowej i będzie musiała zatwierdzić przyporządkowanie poszczególnych krajów do klas ryzyka.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#WiceministerfinansowRyszardMichalski">Poważne zadania będą spoczywały również na radzie nadzorczej KUKE. Stąd ważna jest struktura kapitałowa korporacji, gdzie znakomita większość kapitału będzie należała do Skarbu Państwa reprezentowanego przez ministra finansów oraz ministra współpracy gospodarczej z zagranicą i Narodowy Bank Polski.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#WiceministerfinansowRyszardMichalski">Działalność, o której mówi projekt ustawy będzie rozliczana na specjalnym rachunku bankowym. Na tym rachunku będą gromadzone środki nie tylko z opłat z tytułu ubezpieczeń, ale również środki przekazywane z budżetu. Przewidujemy specjalny tryb pożyczek z budżetu na wspieranie wypłat korporacji z ustawowych tytułów. Co więcej, w uzasadnionych przypadkach, minister finansów przewiduje w trybie ustawowym umorzenie takich pożyczek.</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#WiceministerfinansowRyszardMichalski">Liczymy się z tym, że w najbliższych latach - w związku z sytuacją na rynku finansowym - będziemy musieli uciekać się do tego typu instrumentu, tzn. do umarzania pożyczek.</u>
          <u xml:id="u-6.11" who="#WiceministerfinansowRyszardMichalski">Przewidujemy przeznaczanie na cel ubezpieczeń kontraktów eksportowych specjalnych środków ze źródeł zewnętrznych. Mam na myśli odsetki z Polskiego Funduszu Stabilizacyjnego, które zamierzamy przeznaczyć na wspieranie eksportu, jak również obiecane nam środki z Unii Europejskiej, zwłaszcza z Banku Europejskiego. Poważne środki zamierza się przeznaczyć na wspieranie naszego eksportu do krajów poza OECD.</u>
          <u xml:id="u-6.12" who="#WiceministerfinansowRyszardMichalski">Sądzę, że zaprezentowany przez nas projekt ustawy daje szansę stworzenia nowej instytucji polityki proeksportowej; przyczyni się do zintensyfikowania naszego eksportu, zwłaszcza na rynki obarczone dużym ryzykiem, gdzie Polska była już obecna. Chodzi nam przede wszystkim o przywrócenie tradycyjnego kierunku naszego eksportu do krajów b. Związku Radzieckiego oraz o eksport związany z przemysłem ciężkim i eksport inwestycyjny. To wszystko gwarantuje przedłożony projekt ustawy. Myślę, że szybkie uchwalenie tej ustawy leży nie tylko w interesie naszych eksporterów, ale całej gospodarki. Poprzez promocję eksportu będzie wspierana ekspansja naszej gospodarki i nakręcana w ten sposób koniunktura.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy do pana ministra są pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselKazimierzPantak">Pan minister powiedział, że przeciągały się prace rządowe. Dlatego ustawa musi być przyjmowana w pilnym trybie. Wiele razy mówiliśmy, że rząd nadużywa prawnych możliwości wniesienia ustawy w trybie pilnym. W dodatku pierwsze czytanie projektu ustawy odbywa się na posiedzeniu Komisji. Wiem, że wszyscy posłowie zostali zawiadomieni o naszych obradach i mogą uczestniczyć w pierwszym czytaniu ustawy oraz wnosić poprawki poprzez członków Komisji. Kiedy ustawa czytana jest na posiedzeniu komisji, to po jej przyjęciu, przekazujemy do drugiego czytania na forum Sejmu. W ten sposób większość posłów nie ma wpływu na kształt ustawy. Nie neguję, że jest potrzeba szybkiego uchwalenia ustawy, ale nie oznacza to, że musi ona być czytana w trybie pilnym. Jeśli już w trybie pilnym, to uważam, że pierwsze czytanie powinno odbyć się na forum Sejmu, by wszyscy posłowie mieli możliwość procedowania nad projektem ustawy.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselKazimierzPantak">Procedujemy w trakcie posiedzenia parlamentu...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Przepraszam pana posła, ale wysłuchaliśmy już pańskich argumentów. W tej chwili nie ma posiedzenia Sejmu, bo jest przerwa. Mamy zgodę Prezydium Sejmu na odbycie posiedzenia w tym czasie. W sensie formalnym jest więc wszystko w porządku. Sygnalizowana przez pana sprawa była wielokrotnie podnoszona przez posłów. Nie lubimy takiego trybu, ale w sensie proceduralnym odbywa się wszystko właściwie.  Jeśli ma pan poseł wniosek, to proszę go sformułować. Komentarz przyjęliśmy do wiadomości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselKazimierzPantak">Stawiam wniosek o zwrócenie się do Prezydium Sejmu, aby pierwsze czytanie projektu ustawy odbyło się na forum Izby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Na jakiej podstawie formułuje pan ten wniosek? Zna pan Regulamin Sejmu. Musi pan wskazać, z jakiej przyczyny formułuje pan taki wniosek, jaki błąd popełniło Prezydium Sejmu? Regulamin dopuszcza skierowanie projektu ustawy do pierwszego czytania na forum komisji. Izba została poinformowana i wszyscy posłowie wiedzą o naszym posiedzeniu. Mogą brać w nim udział. Proszę wskazać argument, bo w głosowaniu może to rzutować na decyzję posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselKazimierzPantak">Argument podam za 11 minut, kiedy rozpoczną się obrady parlamentu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Kto jest za przyjęciem wniosku posła K. Pańtaka?</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">Za wnioskiem głosowało 6 posłów, przeciw - 14 posłów i 2 wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PoselJerzyJaskiernia">Wniosek nie został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy są dalsze pytania? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PoselJerzyJaskiernia">Zostały zgłoszone wnioski, dysponujemy uwagami Biura Studiów i Ekspertyz KS, które należałoby rozważyć. Sprawa poruszona przez posła K. Pańtaka wymaga również wnikliwej analizy. Dlatego prezydia Komisji proponują powołanie podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#PoselJerzyJaskiernia">Komisja Stosunków Gospodarczych z Zagranicą i Gospodarki Morskiej wysuwa kandydatury posłów: Andrzeja Malinowskiego, Kazimierza Nycza i Marcina Święcickiego.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#PoselJerzyJaskiernia">Ze strony Komisji Ustawodawczej jest propozycja, by do podkomisji weszli posłowie: Włodzimierz Bogusławski, Eugeniusz Januła i Mieczysław Piecka.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy zaproponowane osoby zgłaszają sprzeciw? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#PoselJerzyJaskiernia">Poseł K. Pańtak wykazał aktywność. Jest on członkiem obu Komisji. Czy pan poseł byłby zainteresowany wejściem do składu podkomisji, by móc oddziaływać na kształt projektu ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselKazimierzPantak">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Jest propozycja, aby włączyć dodatkowo posła K. Pańtaka, by możliwe było wyczerpanie wszystkich uwag. Nie ma zakłócenia równowagi, bo poseł jest w obu Komisjach.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy są dalsze kandydatury? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PoselJerzyJaskiernia">Kto jest za powołaniem podkomisji w przedstawionym składzie?</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PoselJerzyJaskiernia">Za wnioskiem głosowało 18 posłów, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PoselJerzyJaskiernia">Stwierdzam, że podkomisja została powołana jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#PoselJerzyJaskiernia">Proszę członków podkomisji o zebranie się przy stole prezydialnym po zakończeniu obrad, celem ukonstytuowania. Chcę również omówić tryb pracy i ustalić termin, kiedy podkomisja złoży nam sprawozdanie. Jest to pilny projekt i dlatego musimy go rozpatrzyć w odpowiednio krótkim terminie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#WiceministerfinansowRyszardMichalski">Projekt ustawy dotyka delikatnej i trudnej materii. Jest to projekt interdyscyplinarny. Pragnę posłów zapewnić, że prace nad nim trwają już dwa lata. Wykorzystaliśmy najlepsze siły w obu resortach, w Ministerstwie Finansów i w Ministerstwie Współpracy Gospodarczej z Zagranicą, jak również najlepszych specjalistów z zakresu prawa ubezpieczeniowego. Mam na myśli prof. Kowalewskiego i innych.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#WiceministerfinansowRyszardMichalski">Sami eksporterzy mówią, że jest to pilny projekt. Na każdym spotkaniu, poświęconym problemom polskiego eksportu, pyta się nas, kiedy będzie ustawa o ubezpieczeniach kontraktów eksportowych? Nie można podjąć wielu działań z tego względu, że nie ma odpowiednich gwarancji Skarbu Państwa; mam na myśli np. kredyt dla Chin. Nie możemy pójść naprzód, bo nie ma w naszym ustawodawstwie mechanizmów gwarancji dla naszych banków, które byłyby skłonne udzielić kredytów na wspieranie polskiego eksportu. Dlatego ustawa jest pilna.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#WiceministerfinansowRyszardMichalski">Wszyscy nas pytają, dlaczego prace tak się ślimaczą? Odpowiadam jeszcze raz, że prace ślimaczą się z tego powodu, bo materia jest bardzo trudna i kontrowersyjna. Uchwalenie ustawy jest niezbędne dla rozwoju polskiego eksportu. Nie wiem, czy minister M. Leśny mógłby mnie wspómoc w argumentacji, bo spotyka się on z licznymi głosami eksporterów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Wystąpienie posła K. Pańtaka odebrałem nie jako kwestionowanie wagi tej sprawy, czy jej aktualności. Poseł podniósł kwestię dotyczącą trybu pilnego prac nad ustawą, który ogranicza aktywność Izby. W drugim czytaniu izba nie można zgłaszać poprawek. Głosowane są tylko poprawki mniejszości wychodzące z komisji. Poseł protestował w sprawie sposobu prac. Nie sądzę, by kwestionował wagę tego zagadnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselKazimierzPantak">Uważam, że ustawa jest bardzo pilna, kwestionowałem tylko pilny tryb.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Tak też odebraliśmy wypowiedź pana posła.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">Cieszę się, że w posiedzeniu Komisji biorą udział przedstawiciele wielu central handlu zagranicznego. W imieniu prezydiów obu Komisji zwracam się do podkomisji, aby do pracy zaprosić przedstawicieli central handlu zagranicznego. Chodzi o to, by wszystkie osoby mające wiedzę i doświadczenie w tej dziedzinie mogły się wypowiedzieć i dopracować dojarzały projekt, który moglibyśmy zaaprobować na posiedzeniu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy w sprawach różnych, ktoś chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselMarcinSwiecicki">Mam uwagę techniczną. Tryb prac nad ustawą jest pilny. W posiedzeniu Komisji uczestniczy wiele zaproszonych osób. Jeżeli zbierze się podkomisja jutro lub pojutrze, to proszę, by osoby te zaczekały do czasu ustalenia terminu posiedzenia. Za 10 minut ogłosimy komunikat, kiedy odbędzie się najbliższe posiedzenie podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Przyjmujemy uwagę posła M. Święcickiego i prosimy tych z państwa, którzy chcą brać udział w pracach podkomisji, by zechcieli zatrzymać się na chwilę, ponieważ za kilka minut będą państwo poinformowani o dalszym trybie prac.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">Zamykam posiedzenie obu Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>