text_structure.xml 24.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJozefLochowski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam zebranych posłów i wszystkich przybyłych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJozefLochowski">Przedmiotem naszego posiedzenia jest sprawozdanie z działalności jednego z departamentów NIK. Kompletne sprawozdanie z działalności całej Izby Kontroli będzie rozpatrywane przez Komisję Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów na podstawie cząstkowych opinii poszczególnych Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselJozefLochowski">Nasza Komisja będzie opiniować działalność Departamentu Gospodarki i Integracji Europej-skiej NIK, oczywiście w części jego działań, które podlegają zainteresowaniom naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselJozefLochowski">Proszę pana dyrektora Oniszczenkę o wprowadzenie nas do tematu dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WicedyrektorDepartamentuGospodarkiiIntegracjiEuropejskiejNajwyzszejIzbyKontroliLechOniszczenko">Chciałbym rozpocząć od wyjaśnienia, dlaczego sprawozdanie dotyczy Departamentu Przemysłu i Handlu, a przedstawiam jego działalność jako wicedyrektor Departamentu Gospodarki i Integracji Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WicedyrektorDepartamentuGospodarkiiIntegracjiEuropejskiejNajwyzszejIzbyKontroliLechOniszczenko">Rok 1996 był ostatnim rokiem funkcjonowania Departamentu Przemysłu i Handlu. Z końcem ubiegłego roku został zmieniony statut NIK, nastąpiła fuzja dwóch departamentów: Przemysłu i Handlu oraz Współpracy Gospodarczej z Zagranicą i Służby Zagranicznej. Po połączeniu powstał Departament Gospodarki i Integracji Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#WicedyrektorDepartamentuGospodarkiiIntegracjiEuropejskiejNajwyzszejIzbyKontroliLechOniszczenko">Sprawozdanie, które dzisiaj państwu przedstawiam zawiera informacje z działalności byłego Departamentu Przemysłu i Handlu.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#WicedyrektorDepartamentuGospodarkiiIntegracjiEuropejskiejNajwyzszejIzbyKontroliLechOniszczenko">W 1996 roku departament realizował tematy własne, jak też uczestniczył w realizacji kontroli podejmowanych i koordynowanych przez inne jednostki organizacyjne NIK. W ubiegłym roku rozpoczęto pewne kontrole, których wyniki były lub będą prezentowane w 1997 roku. W 1996 roku prezentowaliśmy jednak wyniki kontroli, które rozpoczęły się w 1995 roku.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#WicedyrektorDepartamentuGospodarkiiIntegracjiEuropejskiejNajwyzszejIzbyKontroliLechOniszczenko">Z tematów własnych rozpoczętych w IV kwartale 1995 roku były to kontrole dotyczące działalności podmiotów gospodarczych w sferze handlu wyrobami hutniczymi w latach 1994-1995. Była to druga z krótkich kontroli dotyczących obrotu pewnymi materiałami strategicznymi. Wcześniejsza dotyczyła handlu węglem i była to głośna kontrola rozpatrywana na forum tej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#WicedyrektorDepartamentuGospodarkiiIntegracjiEuropejskiejNajwyzszejIzbyKontroliLechOniszczenko">Innym tematem własnym była realizacja zadań statutowych przez Agencję Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Z pozoru była to mało znacząca kontrola, ponieważ podmiot nie wyróżniał się, jeśli chodzi o kapitał akcyjny. Kontrola przyniosła jednak dość nieoczekiwane efekty, pośrednio wpływające na ocenę działań Agencji Rozwoju Przemysłu jako tworu dużo większego i bardziej znaczącego na polskim rynku.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#WicedyrektorDepartamentuGospodarkiiIntegracjiEuropejskiejNajwyzszejIzbyKontroliLechOniszczenko">W 1996 roku odbyły się kontrole funkcjonowania przedsiębiorstw państwowych powie-rzanych w zarząd osobom fizycznym lub prawnym. Ta sprawa była przedmiotem obrad Komisji 2-3 miesiące temu.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#WicedyrektorDepartamentuGospodarkiiIntegracjiEuropejskiejNajwyzszejIzbyKontroliLechOniszczenko">Kilka dni temu rozpatrywana była działalność Urzędu Antymonopolowego w zakresie realizacji ustawy o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#WicedyrektorDepartamentuGospodarkiiIntegracjiEuropejskiejNajwyzszejIzbyKontroliLechOniszczenko">Za kilka dni zostanie dostarczona informacja o wynikach kontroli gospodarki środkami trwałymi w państwowych podmiotach gospodarczych. Niedługo będą też przesłane informacje dotyczące funkcjonowania podmiotów gospodarczych w sferze obrotu energią elektryczną. To szeroko zakrojona kontrola obejmująca cały sektor elektroenergetyki począwszy od wytwórców, poprzez obrót hurtowy aż do spółek dystrybucyjnych.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#WicedyrektorDepartamentuGospodarkiiIntegracjiEuropejskiejNajwyzszejIzbyKontroliLechOniszczenko">W stadium rozpatrywania przez kierownictwo NIK jest zlecona przez Sejm kontrola gospodarki finansowej Agencji Rozwoju Przemysłu i przeznaczania przez nią środków na oddłużanie ZPC Ursus.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#WicedyrektorDepartamentuGospodarkiiIntegracjiEuropejskiejNajwyzszejIzbyKontroliLechOniszczenko">Wśród zadań realizowanych przez NIK przy koordynowaniu przez inne jednostki była analiza i kontrola wykonania budżetu państwa, kontrola wykonywania aktów wykonawczych przez organy administracji rządowej, kontrola wykorzystania środków finansowych przeznaczanych na realizację projektów badawczych zamawianych oraz dwie znaczące kontrole skargowe - była to kwestia realizacji remontu w zasobach mieszkaniowych Elektrowni Bełchatów oraz sprzedaży szyn dla Kopalni Węgla Brunatnego Bełchatów. Dwie ostatnie kontrole zakończyły się przekazaniem spraw do organów ścigania.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#WicedyrektorDepartamentuGospodarkiiIntegracjiEuropejskiejNajwyzszejIzbyKontroliLechOniszczenko">Łącznie skontrolowano 60 podmiotów gospodarczych i różnych instytucji, w tym urzędów centralnych i ministerstw było 9.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#WicedyrektorDepartamentuGospodarkiiIntegracjiEuropejskiejNajwyzszejIzbyKontroliLechOniszczenko">Informacje sporządzone w 1996 roku dotyczyły zakończonych kontroli restrukturyzacji przemysłu motoryzacyjnego, oddłużania przedsiębiorstw państwowych, realizacji zadań przez Agencję Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw, handlu wyrobami hutniczymi i funkcjonowania przedsiębiorstw powierzonych w zarządzanie osobom fizycznym lub prawnym.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#WicedyrektorDepartamentuGospodarkiiIntegracjiEuropejskiejNajwyzszejIzbyKontroliLechOniszczenko">Departament w swojej działalności kontrolnej nie miał żadnych problemów ze współpracą z organami administracji rządowej. Wnioski pokontrolne były na ogół przyjmowane do realizacji. W niektórych kwestiach toczyły się polemiki dotyczące sposobu realizacji, natomiast nie było przypadków zdecydowanej odmowy realizacji wniosków.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#WicedyrektorDepartamentuGospodarkiiIntegracjiEuropejskiejNajwyzszejIzbyKontroliLechOniszczenko">W chwili obecnej Departament Gospodarki i Integracji Europejskiej powiększył się znacznie pod względem etatowym. Obszar działania jest znacznie szerszy, obejmuje również wymianę międzynarodową, problematykę ceł. Ranga i zakres zadań niepomiernie więc wzrosły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJanChojnacki">Odniosę się do sprawozdania w zakresie handlu i przemysłu, a konkretnie do przeprowadzonej kontroli wyrobami hutniczymi, kontroli w górnictwie, przemyśle stoczniowym i Agencji Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselJanChojnacki">W wynikach kontroli handlu wyrobami hutniczymi znalazła się negatywna opinia do-tycząca istnienia pośrednika w tym handlu, zazwyczaj pośrednika prywatnego. Polska gospodarka podąża ku jak najszerszemu sprywatyzowaniu. Jednocześnie przedsiębiorstwa, które chcą coś kupić nie muszą mieć rozbudowanego aparatu do prowadzenia negocjacji z producentami. Klient, który chce kupić telewizor nie musi bowiem jeździć do fabryki telewizorów.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PoselJanChojnacki">Rozumiem, że w Polsce idziemy w kierunku istnienia firm zajmujących się działalnością stricte handlową, co nie znaczy, że w tej sferze nie należy uporządkować spraw wysokich marż, na co zwraca uwagę kontrola NIK.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PoselJanChojnacki">Zwrócono uwagę również na wzrost kosztów produkcji w takim handlu. Powinniśmy znać procent całościowych obrotów, aby móc ocenić skalę tych kosztów, czy jest to 5%, czy też 0,5%.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PoselJanChojnacki">Poruszono sprawę przedpłat. Jest to problem całej gospodarki. Są przedsiębiorstwa, które żądają przedpłat, i ci, którzy są od nich uzależnieni szukają obejścia. Problem dotyczy całej gospodarki, a nie tylko handlu wyrobami hutniczymi.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PoselJanChojnacki">Regulowanie wzajemnych zobowiązań było także przedmiotem uwagi NIK. Jest to problem, który powinien znaleźć się wśród spraw ważnych dla przyszłego rządu i parlamentu. Powiedzenie tylko, że tego nie powinno od jutra być, nie jest żadnym rozwiązaniem.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PoselJanChojnacki">Kolejna kontrola obejmowała górnictwo węgla kamiennego. Pokazano w jej czasie, że utworzenie spółek węglowych nie dało spodziewanych efektów. Należy pamiętać, że spółki w momencie tworzenia już posiadały deficyt i nie było programów go likwidujących. Czy deficyt na starcie nie był przyczyną obecnej sytuacji spółek?</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PoselJanChojnacki">W sektorze handlu węglem przeprowadzono osobną kontrolę. Wyniki przedstawiają pewną poprawę, choć podobnie jak w przemyśle hutniczym istnieją pośrednicy i kompensacje. NIK zasygnalizowała wzrost zobowiązań, które na 31 grudnia 1995 roku wynosiły 6,6 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PoselJanChojnacki">Zaznaczono, że należności są w poważnym procencie składnikiem majątku obrotowego spółek. Majątek znajduje się u innych podmiotów, a nie w samym zakładzie. Jest to niepokojący sygnał, podobnie jak wprowadzanie do statystyki maszyn i urządzeń, aby uzyskać odpisy amortyzacyjne. Wiem, że takie nieliczne przypadki są już eliminowane.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#PoselJanChojnacki">Słuszne uwagi dotyczą służb księgowych w kopalniach. W dalszym ciągu nie są one nauczone funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej. Od kilku lat nikt nie rozlicza w tych kopalniach wyniku finansowego, lecz tylko liczbę ton. Nikt się nie martwi o zysk, ponieważ ciągle były straty. NIK słusznie zauważył, że trzeba przeprowadzać więcej szkoleń służb księgowych i urzędników, aby ich wiedza zapewniała sprawne funkcjonowanie kopalń.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#PoselJanChojnacki">Zwrócono uwagę na nadużywanie przez podmioty górnicze formy darowizn. Nie wiem, jaka to jest skala, trzeba to ustalić.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#PoselJanChojnacki">Jest jeszcze jedna ważna kwestia - przeprowadzenie kompleksowego rachunku ekonomicznego efektywności eksportu węgla uwzględniającego również czynnik społeczny związany z ograniczeniem wydobycia. Twierdzi się, że eksport węgla jest wysoce nieopłacalny biorąc pod uwagę tylko liczby. Trzeba wziąć pod uwagę ewentualną likwidację miejsc pracy. Ile kosztowałoby budżet państwa zabezpieczenie bytu tylu ludziom? Teraz ci pracownicy odprowadzają do budżetu jakieś podatki. Bilans nie jest tu taki prosty.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#PoselJanChojnacki">Kilka zdań o przemyśle stoczniowym. Kontrole i analizy wykazują, że tylko Stocznia Szczecińska, która przestawiła się na nowoczesne technologie, uzyskuje dodatnie wyniki. NIK podkreślił, że wiele zależy od zarządów stoczni. Tu również pojawia się sprawa właściwego doboru kadr w poszczególnych działach gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#PoselJanChojnacki">Istotną sprawą podkreśloną przez NIK jest zniesienie opłat celnych na materiały dla stoczni i urządzenia służące do wyposażenia statków. Także celna uwaga dotyczy polskich przedsiębiorstw, które powinny korzystać właśnie z usług krajowych stoczni i eksploatować rodzime statki, nie zaś kupować je za granicą.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#PoselJanChojnacki">Przy omówieniu Agencji Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw podkreślono brak kompetencji i fachowości osób kierujących Agencją. Od początku Agencja przynosi straty. Zaznaczono, że wynagrodzenie likwidatora, pomimo niekorzystnych wyników jego działań, pozostaje na niezmienionym wysokim poziomie.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#PoselJanChojnacki">Chciałbym, aby NIK przyjrzała się likwidatorom przedsiębiorstw państwowych. Czy ich dochody są adekwatne do likwidowanego mienia? Czy ich działalność jest efektywna? Słyszy się wiele zarzutów pod adresem likwidatorów.</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#PoselJanChojnacki">Składam wniosek o przyjęcie sprawozdania z działalności Departamentu Przemysłu i Handlu w 1996 roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJozefLochowski">Otwieram dyskusję. Proszę o zgłaszanie pytań i wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselJaninaKraus">W 1996 roku została podjęta kontrola działalności racjonalizatorskiej w sektorze energetycznym. Jakie są losy tej kontroli i kiedy można się spodziewać jej wyników?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselWladyslawTomaszewski">Chciałbym zapytać, jak długo będziemy prowadzić nieopłacalny eksport węgla kamiennego? Jednocześnie chciałbym się dowiedzieć, dlaczego ten eksport jest nieopłacalny? Jako rolnik płacę kupując węgiel i płacę za niego coraz drożej.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselWladyslawTomaszewski">Pan poseł Chojnacki powiedział, że likwidacja miejsc pracy w górnictwie kosztowałaby jeszcze więcej. Jednak, czy obecna polityka będzie trwała wiecznie? Skoro jakaś działalność nie jest rentowna, to czy przy zatrudnieniu tych samych ludzi nie można pomyśleć o poważniejszych zmianach? Można stworzyć program przemian w tamtym rejonie?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselWladyslawTomaszewski">Nie potrafię wytłumaczyć rolnikom, dlaczego musimy wszyscy ponosić takie koszty, skoro mówi się o nieopłacalności tego sektora? Czy pieniędzy nie pochłaniają przypadkiem spółki węglowe?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WicedyrektorLechOniszczenko">Kontrola dotycząca wynalazczości została ukończona. Kontrolą objęto 3 podmioty, w tym jeden wskazany przez panią przewodniczącą Kraus - Kopalnię węgla kamiennego "Staszic". Pozostałe to przedsiębiorstwo przemysłu ciężkiego tzn. PZL-WZM w Warszawie i Elektrownia w Dolnej Odrze.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#WicedyrektorLechOniszczenko">Formalna odpowiedź zostanie państwu doręczona w przyszłym tygodniu. Termin odwleka się, ponieważ w grę wchodzą procedury odwoławcze.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#WicedyrektorLechOniszczenko">W odniesieniu do Kopalni "Staszic" nasze oceny wyczerpują cały katalog zarzutów kierowanych przez NIK, tzn. brak celowości, brak rzetelności, brak gospodarności. Nie wykorzystaliśmy tylko jednego zarzutu dotyczącego legalności.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#WicedyrektorLechOniszczenko">Po nowelizacji w 1993 roku ustawy o wynalazczości znikły wszystkie powszechnie obowiązujące przepisy o działalności racjonalizatorskiej. Zostało to odesłane do regulacji wewnętrznych, a te były konstruowane tak, aby w niektórych przypadkach umożliwić prowadzenie działalności pseudo-racjonalizatorskiej.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#WicedyrektorLechOniszczenko">Kontrole zostały zakończone, minął termin wyznaczony do złożenia zastrzeżeń, te nie wpłynęły, mogę więc powiedzieć o pewnych kwestiach, które zostaną oficjalnie potwierdzone.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#WicedyrektorLechOniszczenko">Działalność racjonalizatorska w PZL-WZM i Elektrowni była szczątkowa. Praktycznie nastąpił zanik tej działalności.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#WicedyrektorLechOniszczenko">W Kopalni "Staszic" przeciwnie - działalność racjonalizatorska kwitła intensywnie. W 90% była ona prowadzona przez wyselekcjonowaną grupę ok. 30 osób, wśród których znajdowali się członkowie kierownictwa kopalni. Nie pamiętam wszystkich liczb, ale mogę powiedzieć, że rekordzista osiągnął wynagrodzenie rzędu 6 mld starych złotych! Skala wszystkich wypłat za projekty racjonalizatorskie była olbrzymia. Podkreślam, że pieniądze te wędrowały do wąskiej grupy osób.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#WicedyrektorLechOniszczenko">Wszystkie wnioski były przeprowadzane zgodnie z wewnętrznymi uregulowaniami, a więc lege artis. Mamy natomiast zarzuty co do rzetelności wyliczania tych wynagrodzeń, co do gospodarności, a także przyjętego toku ustalania wynagrodzenia zaliczkowo w dużej kwocie, zaś weryfikacji użyteczności projektu dopiero po 2 latach. Nie ma w polskim prawie zapisanej możliwości weryfikacji po tym czasie wynagrodzenia in minus. Wynalazca może dostać tylko więcej lub pozostać przy tym, co dostał do tej pory.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#WicedyrektorLechOniszczenko">Działalność racjonalizatorska jest prowadzona w zasadzie przez 3 organy. Są to komisja ds. wynalazczości, zespół ds. opiniowania projektów wynalazczych i dyrektor, który podejmuje konkretną decyzję o przyjęciu projektu.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#WicedyrektorLechOniszczenko">W Kopalni "Staszic" nagminnie autorami projektów wynalazczych byli członkowie zespołu ds. opiniowania projektów i komisji ds. wynalazczości, autorem szeregu tych wniosków był też dyrektor kopalni, który podejmował decyzje we własnej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#WicedyrektorLechOniszczenko">Jest to sytuacja głęboko patogenna. Tworzy się grupa wzajemnie zainteresowanych korzyściami osób. Nie możemy zarzucić nikomu świadomego i celowego działania, ponieważ nie mamy ku temu dowodów. Mogę tylko powiedzieć, że sytuacja wskazuje na pewną wspólnotę interesów.</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#WicedyrektorLechOniszczenko">Zdarzało się, że twórca projektu jako członek komisji ds. wynalazczości brał udział w głosowaniu nad swoim projektem. Złamano tu zasadę bezstronności.</u>
          <u xml:id="u-7.12" who="#WicedyrektorLechOniszczenko">Przyznaję, że kwestie związane z wynalazczością i racjonalizacją były na uboczu naszych działań kontrolnych. Były kontrolowane przy okazji spraw skargowych. Jednak wyniki tej kontroli w Kopalni "Staszic" skłaniają mnie do złożenia wniosku do kierownictwa Izby, dotyczącego wprowadzenia do planu kontroli na 1998 rok szeroką kontrolę działalności racjonalizatorskiej.</u>
          <u xml:id="u-7.13" who="#WicedyrektorLechOniszczenko">Mamy podejrzenia, że tego typu procedery mogą mieć miejsce w wielu innych przedsiębiorstwach, które nie stoją najlepiej finansowo, zaś wynalazczość jest źródłem dofinansowania określonej grupy pracowników.</u>
          <u xml:id="u-7.14" who="#WicedyrektorLechOniszczenko">Mam nadzieję, że ten wniosek zostanie uwzględniony przez kierownictwo NIK. Bardzo życzyłbym sobie tego. Problem ten pokazuje szerszy aspekt sprawy - czy celowe było usunięcie z ustawy o wynalazczości wszelkich regulacji odnoszących się do projektów wynalazczych. Wydaje się, że pewne mechanizmy zabezpieczające powinny zostać w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-7.15" who="#WicedyrektorLechOniszczenko">Kolejna kwestia to eksport węgla. Przeprowadzana tu kontrola nie była realizowana przez mój departament, lecz przez delegaturę NIK w Katowicach. Problem opłacalności eksportu węgla pojawia się przy okazji najróżniejszych dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-7.16" who="#WicedyrektorLechOniszczenko">Analizę tematu trzeba prowadzić na dwóch płaszczyznach. Pierwsza to tzw. czysta rentowność wynikająca z przeliczeń kursu dewizowego, po jakich sprzedaje się węgiel i porównania z cenami krajowymi. Jeśli przeprowadzimy taki rachunek, to eksport okaże się oczywiście nieopłacalny.</u>
          <u xml:id="u-7.17" who="#WicedyrektorLechOniszczenko">W literaturze ekonomicznej przyjmuje się jednak, że efektywność eksportu jest zapewniona praktycznie wtedy, gdy przychody z eksportu pokrywają koszty zmienne, czyli ogólnie koszty wynagrodzeń, energii itd.</u>
          <u xml:id="u-7.18" who="#WicedyrektorLechOniszczenko">Nie podejmuję się tu sformułowania kompleksowej oceny sytuacji we wszystkich kopalniach. Zaprzestanie eksportu lub jego drastyczne ograniczenie wpłynie niewątpliwie na barierę popytu na rynku krajowym. Każde ograniczenie produkcji eksportowej spowoduje "dławienie się" kopalni węglem, konieczność redukcji zatrudnienia, konieczność likwidacji kopalń.</u>
          <u xml:id="u-7.19" who="#WicedyrektorLechOniszczenko">Jest to już druga płaszczyzna analizy, jaką jest tzw. rachunek ciągniony. Tu należy zaliczyć nie tylko bezpośrednio ponoszone koszty, ale wszystkie poboczne, związane z procesem ograniczenia lub zamykania obiektów.</u>
          <u xml:id="u-7.20" who="#WicedyrektorLechOniszczenko">Proces likwidacji kopalń jest bardzo kosztowny. Znamy skalę dotacji do tej działalności. Aktualnie trwa kontrola wykorzystania dotacji na likwidację kopalń dla górnictwa. Jest ona prowadzona w szeregu kopalń.</u>
          <u xml:id="u-7.21" who="#WicedyrektorLechOniszczenko">Problem opłacalności lub nieopłacalności eksportu dotyczy nie tylko węgla. Z tym samym problemem mamy do czynienia przy zakładach "Ursus". W wielu opracowaniach kwe-stionuje się opłacalność kontraktów do Pakistanu, Malezji czy Birmy. Z czystego przelicznika dolarowego wynika właśnie nieopłacalność. Jednak w rachunku należy uwzględnić skutki zaprzestania eksportu i ponoszenia kosztów, które i tak trzeba ponieść.</u>
          <u xml:id="u-7.22" who="#WicedyrektorLechOniszczenko">Lepsze efekty dają tu pewne przesunięcia w strukturze. Przy zachowaniu globalnej sprzedaży należałoby tak manipulować strukturą, aby jak najwięcej sprzedawać na opłacalnych rynkach, np. na rynku krajowym.</u>
          <u xml:id="u-7.23" who="#WicedyrektorLechOniszczenko">Wniosek o silne ograniczenie eksportu wydaje mi się wnioskiem zbyt daleko idącym i nie w pełni uzasadnionym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJozefLochowski">Chciałbym dodać jeszcze jedną uwagę, która pojawiła się przy okazji omawiania budżetu. Dobrze byłoby, aby przyszły parlament przy okazji badania następnego budżetu, mógł mieć możliwość poznania wyników kontroli gospodarowania dotacjami dla kopalń. Są to poważne kwoty i wszystkie inne wydatki stają się drobnymi sumami w porównaniu do dotacji.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselJozefLochowski">Przez najbliższe lata sprawa dotacji będzie się powtarzać i należy móc dokładnie ją analizować.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselJozefLochowski">Komisja analizowała dość dokładnie temat opłacalności eksportu węgla. Doszliśmy do następującej konkluzji - jeśli dziś przerwalibyśmy eksport węgla, podrożyłoby to znacznie koszty wydobycia i sprzedaży na kraj. Pokrycie kosztów ogólnych rozkłada się np. na 105 mln ton, a nie na 80 mln ton węgla, które idą na kraj. Każda tona węgla idącego na kraj musiałaby być droższa w momencie rezygnacji z eksportu.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PoselJozefLochowski">Gdybyśmy chcieli dziś budować nowe kopalnie, to rzeczywiście nie byłoby sensu inwestowania w takie przedsięwzięcie. Jednak kopalnie już stoją. Likwidacja kosztuje znacznie drożej i spowoduje wzrost bezrobocia.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PoselJozefLochowski">Czy są inne uwagi? Nie słyszę. Przechodzimy do przegłosowania wniosku złożonego przez pana posła Chojnackiego o przyjęcie sprawozdania z działalności NIK w sferze dotyczącej zakresu naszej Komisji w 1996 roku.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PoselJozefLochowski">Kto z państwa jest za przyjęciem takiego wniosku?</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#PoselJozefLochowski">W głosowaniu wniosek został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#PoselJozefLochowski">Dziękuję za przybycie na posiedzenie Komisji. Zamykam obrady.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>