text_structure.xml
3.64 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji, poświę-cone pierwszemu czytaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o znakach towarowych. Do reprezentowania grupy wnioskodawców została upoważniona pani poseł Skowrońska-Łuczyńska.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselAnnaSkowronskaLuczynska">W gospodarce rynkowej bardzo duże znaczenie odgrywają znaki towarowe. Stanowią część majątku przedsiębiorstwa i dlatego coraz większą wagę przykłada się do znaków towarowych, zwłaszcza w eksporcie. Tymczasem w naszej rzeczywistości tkwią jeszcze relikty minionego okresu. Na mocy zarządzenia przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z 1951 r., wydanego bez żadnej podstawy prawnej, wyłącznie na podstawie normy kompetencyjnej, powstał monopol central handlu zagranicznego do rejestrowania na swoją rzecz znaków towarowych wyrobów eksportowanych. Zarządzenie obligowało przedsiębiorstwa handlu zagranicznego do zgłaszania takich znaków towarowych i rejestrowania ich na swoją rzecz. Zobowiązywało nawet przedsiębiorstwa, które wcześniej dokonały rejestracji znaków towarowych do przeniesienia praw do tych znaków na centrale handlu zagranicznego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselAnnaSkowronskaLuczynska">Przedsiębiorstwa handlu zagranicznego do tej pory korzystają ze znaków towarowych zarejestrowanych w latach 50. Tymczasem do znaków roszczą sobie prawa - zdaniem wnioskodawców uzasadnione - producenci tych towarów. Przedsiębiorstwa te usamodzielniły się, podlegają prywatyzacji i taki stan rzeczy zmniejsza ich wartość oraz rodzi komplikacje w eksporcie własnych towarów. Taka sytuacja ma miejsce w przemyśle farmaceutycznym oraz rolno-spożywczym.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselAnnaSkowronskaLuczynska">Projekt ustawy zmierza do uregulowania tych kwestii. Proponujemy, aby w ten sposób zarejestrowane znaki przysługiwały wspólnie zarówno byłym centralom handlu zagranicznego, jak i producentom. Tego rodzaju przepis chcemy dołączyć do aktualnie obowiązującej ustawy z 1985 r., która dopuszcza istnienie znaków towarowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Czy ktoś z posłów chce zabrać głos? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Z uwagi na to, że ustawa wymaga wnikliwego przeanalizowania, ponieważ znaki towarowe podlegają ochronie, dlatego proponuję powołanie podkomisji, która przygotowałaby sprawozdanie dotyczące tego projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Proponuję, aby w skład podkomisji weszli posłowie: Anna Skowrońska-Łuczyńska, Elżbieta Piela-Mielczarek z ramienia Komisji Ustawodawczej, Zdzisław Tuszyński, Władysław Żbikowski z ramienia Komisji Systemu Gospodarczego i Przemysłu, Regina Pawłowska i Leszek Kiełczewski z ramienia Komisji Transportu, Łączności, Handlu i Usług. Czy są uwagi do składu podkomisji? Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że skład podkomisji jest akceptowany. Sprzeciwu nie słyszę. Proszę członków podkomisji o zebranie się w celu ukonstytuowania. Czy są inne uwagi? Nie widzę. Dziękuję za udział w obradach. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>