text_structure.xml
17.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji poświęcone rozpatrzeniu sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o ograniczeniu działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne /druk 543/.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Sprawozdanie zostało państwu przedstawione wraz z zaproszeniem na dzisiejsze posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Posłem sprawozdawcą, przewodniczącym podkomisji jest pan poseł Ryszard Grodzicki.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Witam przedstawicieli zainteresowanych instytucji.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Udzielam głosu posłowi sprawozdawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Jak państwo pamiętają, trzy Komisje skierowały ten projekt do podkomisji. Podkomisja była utworzona w sposób specyficzny, ponieważ wcześniej rozpoczęły się prace nad ustawą o wykonywaniu mandatu posła i senatora. W projekcie tej ustawy zamieszczono przepisy antykorupcyjne, dotyczące posłów i senatorów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Zdecydowaliśmy, że nad ustawą z druku 543 będzie pracować podkomisja powołana do rozpatrzenia tamtej ustawy. Zgodnie z decyzją skład podkomisji został rozszerzony o przedstawicieli Komisji Samorządu Terytorialnego, ponieważ Prezydium Sejmu skierowało ten projekt także i do tej Komisji. W takim składzie pracowała podkomisja.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Podkomisja przyjęła następujące założenia. Priorytet otrzymały prace nad ustawą o wykonywaniu mandatu posła i senatora. Po zakończeniu tych prac podkomisja miała stwierdzić, na ile te przepisy będą zgrane z projektem ustawy z druku 543 i podjąć odpowiednią decyzję.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PoselRyszardGrodzicki">W sprawie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora Komisje zakończyły już prace. Komisje doszły do wniosku, że przepisy antykorupcyjne w tej ustawie będą skonstruowane zupełnie inaczej, będą sformułowane w sposób ostrzejszy. Nastąpiła więc oczywista sprzeczność projektowanej nowelizacji ustawy o ograniczeniu działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne z projektowanym art. 34 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PoselRyszardGrodzicki">Ustawę o wykonywaniu mandatu posła i senatora otrzymali państwo jako druk nr 1461. Było to sprawozdanie Komisji.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PoselRyszardGrodzicki">Po zakończeniu tamtych prac podkomisja uznała, że ze względu na rozbieżność w intencjach wnioskodawców projektu z druku nr 543 z efektami prac nad projektem ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora należy rekomendować odrzucenie tego projektu w całości. Należy tak zrobić także i dlatego, że art. 52 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora dokonuje zmiany art. 4 w ustawie o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej, skreślając w nim ust. 1. Proponowane równolegle inne brzmienie tego ustępu, nie zmieniające treści ust. 1, powodowałoby konieczność rozpatrywania wzajemnie wykluczających się projektów. Z tych powodów podkomisja rekomenduje odrzucenie projektu tej ustawy w całości.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PoselRyszardGrodzicki">Gdyby wnioskodawcy uznali, że treści zawarte w tej ustawie w odniesieniu do posłów i senatorów są godne poparcia, to w czasie drugiego czytania projektu na forum izby będą mogli zgłosić ewentualne poprawki do ustawy o pełnieniu mandatu posła i senatora. Wtedy będą mogli próbować osiągnąć zamierzony efekt.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PoselRyszardGrodzicki">Podkomisja proponuje odrzucenie projektu w całości.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Otwieram dyskusję. Rozumiem, że jako pierwszy zabierze głos, reprezentujący wnioskodawców tego projektu, pan poseł Pańtak. Czy pan poseł zabierze głos?</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Poseł Kazimierz Pańtak /niez./: Mam w tej sprawie pewien dylemat.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Argumentacja pana posła R. Grodzickiego była przekonująca. Zgadzam się, że sprawy dotyczące posłów i senatorów powinny być uregulowane w ustawie o wykonywaniu mandatu posła i senatora. Rzeczywiście, w trakcie drugiego czytania ustawa ta może być rozszerzona także o poruszane przez nas zagadnienia.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PoselMarekMazurkiewicz">W tej sprawie postaram się zabrać głos w trakcie drugiego czytania projektu ustawy, o ile uznam to za stosowne. Myślę, że tak się stanie, gdyż mam w tej sprawie mandat znacznej grupy posłów.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Ponieważ nie chcę przedłużać naszego posiedzenia, więc powiem tylko, że z pokorą przyjmuję wniosek podkomisji.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Czy w tej sprawie są inne głosy lub propozycje? Czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Pojawia się tu pewien problem natury proceduralnej. Sprawa dotyczy sprawozdania. Powinny powstać dwa odrębne sprawozdania. Powinniśmy przygotować sprawozdanie w sprawie komisyjnego projektu ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora - jest to druk 778, a sprawozdanie zawarte jest w druku 1461. Sprawozdanie z wnioskiem o odrzucenie omawianego projektu powinno być rozpatrywane łącznie, tzn. w łącznej debacie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Pozostaje problem obowiązywania ustawy o ograniczeniu działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne w części dotyczącej innych podmiotów. Pokazuję państwu ten problem.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Ta sprawa wymaga uzupełnienia. Czy nie należałoby kompleksowo rozwiązać tych spraw, a więc zaczekać na łączne rozstrzygnięcia? Chciałbym, żebyśmy to rozważyli.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Oba projekty powinniśmy łącznie rozpoznać na posiedzeniu plenarnym. Jeden projekt musi być odrzucony. Musi być także podjęte rozstrzygnięcie w sprawie uchwalenia lub nieuchwalenia ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Czy ktoś chciałby zabrać głos na ten temat?</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Poseł Kazimierz Pańtak /niez./: Chciałbym zadać jedno pytanie. Kiedy odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy z druku 543? Czy w tej chwili nie odbywamy właśnie pierwszego czytania, a sprawa została tylko skierowana do podkomisji powołanej do rozpatrzenia innej ustawy? Kiedy odbyło się pierwsze czytanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Pierwsze czytanie odbyło się 8 czerwca 1995 r. na posiedzeniu naszych trzech Komisji. Projekt został skierowany do podkomisji. W tej chwili rozpatrujemy sprawozdanie podkomisji po pierwszym czytaniu projektu.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Poseł Kazimierz Pańtak /niez./: Rozumiem, że nie odbyło się pierwsze czytanie na forum plenarnym. Pierwsze czytanie odbyło się w komisjach.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Pytam o to dlatego, że chciałbym rozwiązać sprawy proceduralne wycofując ten projekt. Mógłbym tak zrobić, jeśli nie było pierwszego czytania, a projekt skierowany był tylko do łącznego rozpatrzenia z innym projektem przez podkomisję.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PoselRyszardGrodzicki">Chciałbym odpowiedzieć na pytanie postawione przez pana posła J. Szymańskiego. Ten projekt dotyczy także innych osób np. członków samorządów gmin. Przepisy dotyczące posłów i senatorów powinny być uregulowane w ustawie o wykonywaniu mandatu posła i senatora. Ta sprawa będzie przedmiotem debaty w trakcie drugiego czytania projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PoselRyszardGrodzicki">Chciałbym powiedzieć, dlaczego pozostawiłem w tej ustawie członków zarządów gmin. Był to mój skrót myślowy. W chwili obecnej powstał rządowy projekt ustawy antykorupcyjnej /mówiąc w skrócie/. Myślę, że właśnie w tej ustawie będą mogły powstać przepisy dotyczące członków zarządu gminy, analogiczne do przepisów obejmujących posłów i senatorów.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Nie zrozumiałem tej wypowiedzi. Być może pan poseł niezbyt precyzyjnie wyraził swoją wolę. W związku z tym chciałbym zadać pytanie.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy pan poseł jest gotowy wycofać ten projekt?</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Poseł Kazimierz Pańtak /niez./: Jestem gotowy, ale nie mogę już tego zrobić. Projekt można wycofać tylko do czasu zakończenia pierwszego czytania. Po zakończeniu pierwszego czytania projekt nie może być wycofany.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Mamy ten komfort, że pierwsze czytanie odbyło się w Komisji. Właściwie momentem zakończenia pierwszego czytania jest przedstawienie sprawozdania na posiedzenie Sejmu. Nie można więc powiedzieć, że pierwsze czytanie już się zakończyło. Pierwsze czytanie się nie zakończyło.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PoselJanuszSzymanski">Pierwsze czytanie kończy się wnioskiem o odrzucenie projektu. Wtedy sprawa idzie na posiedzenie plenarne. Taki węzeł występuje przy instytucji pierwszego czytania projektów w Komisjach.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PoselJanuszSzymanski">Chcę powiedzieć, że widzę proceduralną możliwość wycofania tego projektu przez wnioskodawców. Pierwsze czytanie zakończy się wnioskiem o odrzucenie, w postaci sprawozdania podkomisji skierowanego do Sejmu. Sejm podejmie w tej sprawie decyzję. Przecież to nie będzie drugie czytanie.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#PoselJanuszSzymanski">Na posiedzeniu plenarnym Sejmu nie będziemy odbywać drugiego czytania. W trakcie pierwszego czytania w Komisjach istnieje możliwość szerszej interpretacji tych przepisów.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Nie. Pierwsze czytanie zakończyliśmy kierując projekt ustawy do podkomisji. Następnie przeprowadzono odpowiednie procedury w podkomisji. W tej chwili podkomisja przedkłada nam sprawozdanie. Projekt skierujemy do drugiego czytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Myślę jednak, że mam rację. Sytuacja jest jasna w odniesieniu do momentu zakończenia pierwszego czytania na posiedzeniu plenarnym.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Ja tylko zadałem pytanie panu posłowi K. Pańtakowi.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Poseł Kazimierz Pańtak /niez./: Jeżeli mógłbym to zrobić, to bardzo chętnie, aby usprawnić pracę Sejmu, wycofam ten projekt.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Widzę tu jednak pewien problem. Może jest to sprawa ważna i precedensowa. W obradach bierze udział Komisja Rgulaminowa i Spraw Poselskich oraz Komisja Ustawodawcza.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PoselJanuszSzymanski">Mam pewne wątpliwości, które zgłaszał także pan przewodniczący M. Mazurkiewicz. Czy pierwsze czytanie zostało zakończone, czy nie? Jeżeli na posiedzeniu Komisji w czerwcu pierwsze czytanie nie zostało zakończone, a projekt został skierowany do podkomisji, w celu zbadania sprawy, to mam prawo do wycofania tego projektu. Jeżeli pierwsze czytanie nie jest zakończone, to z tego prawa skorzystam.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PoselJanuszSzymanski">Jeżeli jednak pierwsze czytanie zostało zakończone, a projekt został skierowany do podkomisji, w celu przygotowania sprawozdania, to nie mogę tego zrobić. Nie byłem obecny na posiedzeniu, na którym odbyło się pierwsze czytanie. Nie wiem, jaki padł wówczas wniosek.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PoselJanuszSzymanski">Nie chciałbym, żebyśmy przeciągali to postępowanie. Zwrócę się do Prezydium Sejmu o wykładnię w tej sprawie. Nie chodzi mi o satysfakcję osobistą. Sądzę jednak, że ja mam rację. W przypadku posiedzenia plenarnego mamy jasną sytuację. Inaczej wygląda to podczas pierwszego czytania w komisjach.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PoselJanuszSzymanski">Mamy w tej chwili taką sytuację, że przedstawiono sprawozdanie podkomisji z wnioskiem o odrzucenie projektu dla potrzeb posiedzenia plenarnego. Sprawę rozstrzygniemy w sposób jasny na posiedzeniu plenarnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Przeczytam państwu treść art. 36 Regulaminu Sejmu RP: "Pierwsze czytanie projektu ustawy obejmuje uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy oraz debatę w sprawie ogólnych zasad projektu. Pierwsze czytanie na posiedzeniu Sejmu kończy się skierowaniem projektu do Komisji, chyba że Sejm w związku ze zgłoszonym wnioskiem odrzuci projekt w całości. Sejm kierując projekt do Komisji może wyznaczyć im również termin przedstawienia sprawozdania".</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselMarekMazurkiewicz">W art. 34 jest mowa o tym, że pierwsze czytanie przeprowadza się na posiedzeniach Komisji z wyjątkiem określonych projektów. Prezydium Sejmu może skierować do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu także inne projekty. Pierwsze czytanie może się odbyć nie wcześniej niż w tym samym dniu.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Przepis o odesłaniu do Komisji lub podkomisji - w moim rozumieniu - trzeba traktować odpowiednio. Skierowanie do podkomisji zamyka debatę nad generaliami.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselJanuszSzymanski">W przytoczonych przepisach mieliśmy dowód na to, że sprawa nie jest rozstrzygnięta w sposób jasny. Nie ulega to żadnej wątpliwości. Uważam, że ja mam rację.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Nie chcę jednak przedłużać tej sprawy. Nie domagam się satysfakcji.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Mamy wniosek o odrzucenie projektu. Proponuję, abyśmy go rozpatrzyli.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Poseł Kazimierz Pańtak /niez./: Myślę, że mam wyjście kompromisowe.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PoselJanuszSzymanski">Pierwsze czytanie nie mogło odbyć się skutecznie, ponieważ nie byłem na tym posiedzeniu. Nikogo nie upoważniałem, aby mnie reprezentował w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PoselJanuszSzymanski">W związku z tym możemy uznać, że dzisiejsze posiedzenie jest kontynuacją pierwszego czytania. Nie rozstrzyga to sporu pomiędzy poseł Szymańskim i posłem Mazurkiewiczem.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PoselJanuszSzymanski">Wycofuję mój projekt, gdyż pierwsze czytanie nie mogło się odbyć bez udziału wnioskodawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Problem polega na tym, że pan poseł K. Pańtak brał udział w tym posiedzeniu. Posiedzenie odbywało się w tej sali, a pan uzasadniał projekt.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Posiedzenia podkomisji odbyły się w dniach 8, 21 i 28 czerwca 1995 r. Kolejne posiedzenie odbyło się w dniu 10 stycznia 1996 r. Podkomisja zaproponowała odrzucenie wniosku z druku nr 543 w całości.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Kto jest za przyjęciem wniosku podkomisji?</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Stwierdzam, że połączone Komisje jednogłośnie postanowiły rekomendować przyjęcie sprawozdania podkomisji w sprawie odrzucenia projektu ustawy z druku nr 543 w całości.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Decyzja ta nie wstrzymuje możliwości przedstawienia wniosków stanowiących merytoryczną treść tego projektu w czasie drugiego czytania projektu ustawy z druku nr 1461. Można to zrobić przy rozpatrywaniu sprawozdania tej konkurencyjnej ustawy.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Sprawozdawcą połączonych Komisji zwyczajowo jest przewodniczący podkomisji. Przewodniczącym tej podkomisji był poseł Ryszard Grodzicki. Jest propozycja jego rekomendacji na sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Czy są w tej sprawie inne propozycje? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Czy jest sprzeciw? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Pan poseł R. Grodzicki będzie sprawozdawcą połączonych Komisji.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Proponuję, żeby połączone Komisje wystąpiły do Prezydium Sejmu z wnioskiem o łączne traktowanie obu projektów ustaw. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>