text_structure.xml 38.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Otwieram posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Przedmiotem dzisiejszych obrad będzie analiza działalności Biura Finansowego Kancelarii Sejmu i ewentualnie sprawy różne.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Dla porządku przypominam, że jutro w przerwie obiadowej odbędzie się wspólne posiedzenie naszej Komisji z Komisją Ustawodawczą w sprawie zmiany projektu ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu i niektórych innych ustaw. Pojutrze natomiast odbędziemy krótkie posiedzenie związane z wnioskami z analizy wykonania budżetu za 1994 r. Mamy kilka wniosków do Komisji budżetowej, jeden do ministra finansów, jeden do premiera. Wnioski dotyczą pewnych nieprawidłowości, na temat których potrzebna będzie uchwała Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Wracając do przedmiotu dzisiejszego posiedzenia Komisji, na wstępie chcę przywitać wszystkich przybyłych gości z panem ministrem T. Janusiewiczem. Posłem sprawozdawcą jest pan poseł G. Cygonik, któremu najpierw oddaję głos, a potem proponuję, aby wypowiedział się pan dyr. E. Glaza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselGrzegorzCygonik">Tematem dzisiejszych obrad Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich jest analiza działalności Biura Finansowego Kancelarii Sejmu w okresie od 19.09.1993 r. do 30.06.1995 r.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselGrzegorzCygonik">Cztery wydziały wchodzące w skład Biura Finansowego w swojej bieżącej działalności prowadzonej w sposób ciągły, realizują następujące zadania:</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselGrzegorzCygonik">- przygotowują pełną dokumentację finansową pod względem formalno-rachunkowym do zapłaty i zaksięgowania,</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselGrzegorzCygonik">- dokonują rozliczeń finansowo-gotówkowych i bezgotówkowych,</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoselGrzegorzCygonik">- prowadzą księgowość Kancelarii Sejmu zgodnie z zakładowym planem kont,</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PoselGrzegorzCygonik">- sporządzają dokumenty dotyczące wypłaty środków pieniężnych posłom oraz pracownikom Kancelarii Sejmu oraz dokonują ich wypłaty w obowiązujących terminach,</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PoselGrzegorzCygonik">- analizują i oceniają pod względem finansowym umowy cywilnoprawne zawierane przez komórki organizacyjne Kancelarii Sejmu,</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PoselGrzegorzCygonik">- przekazują środki na biura poselskie oraz biura klubów parlamentarnych i kół poselskich,</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PoselGrzegorzCygonik">- sporządzają sprawozdania finansowe dla GUS - miesięczne, kwartalne, półroczne według działów, rozdziałów i paragrafów,</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PoselGrzegorzCygonik">- sporządzają miesięczne, kwartalne sprawozdania z wykonania planu wydatków dla potrzeb komórek organizacyjnych Kancelarii Sejmu,</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PoselGrzegorzCygonik">- wykonują prace związane z planem dochodów i wydatków na rok bieżący i rok następny oraz</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PoselGrzegorzCygonik">- prowadzą prace związane z budżetem Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PoselGrzegorzCygonik">Ponadto Biuro Finansowe współpracuje m.in. przy pracach związanych z kontrolą zewnętrzną, nad wykonaniem budżetu, przy kontrolach Najwyższej Izby Kontroli z innymi komórkami organizacyjnymi Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PoselGrzegorzCygonik">Co do struktury organizacyjnej Biura Finansowego, to charakteryzując ją w wielkim skrócie trzeba powiedzieć, że w okresie sprawozdawczym zatrudnienie wynosiło 32 etaty dotyczące trzech wydziałów Biura Finansowego oraz Zespołu ds. Inwentaryzacji.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PoselGrzegorzCygonik">Realizacja zadań Biura Finansowego w wielkim skrócie wyglądała następująco.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#PoselGrzegorzCygonik">Jeśli chodzi o Wydział Planowania i Analiz Biura, to podstawowym zadaniem tego wydziału jest opracowywanie i sporządzanie projektu budżetu Kancelarii Sejmu oraz prowadzenie spraw związanych z jego zmianami w trakcie realizacji. W sprawozdaniu z działalności tego wydziału Biuro Finansowe przygotowało nam szczegółowy zakres jego prac w okresie sprawozdawczym. Dodam jeszcze, że wydział ten opiniuje również projekty zarządzeń szefa Kancelarii Sejmu oraz projekty uchwał Prezydium Sejmu i sporządza informacje dotyczące m.in. funkcjonowania nadzoru i kontroli w Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#PoselGrzegorzCygonik">Drugim wydziałem Biura Finansowego jest Wydział Świadczeń Poselskich i Wynagrodzeń Pracowniczych, którego podstawowym zadaniem jest pełna obsługa posłów oraz pracowników Kancelarii Sejmu w zakresie przygotowania wypłat świadczeń poselskich i wynagrodzeń pracowniczych. Podobnie jak przy poprzednim wydziale, w swym sprawozdaniu Biuro Finansowe uwzględniło opis szczegółowego zakresu pracy tego wydziału z podziałem na znajdujące się w nim działy.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#PoselGrzegorzCygonik">Działami Wydziału Świadczeń Poselskich i Wynagrodzeń Pracowniczych są: Dział Świadczeń Poselskich oraz Dział Wynagrodzeń Pracowniczych. W zakres pracy tego wydziału wchodzi obsługa wypłat honorariów, należności z tytułu umowy o dzieło, obsługa wynagrodzeń prezydium Rady Ochrony Pracy, planowanie wydatków Kancelarii Sejmu w zakresie wynagrodzeń pracowniczych, wypłat z zakładowego funduszu nagród, obsługa spraw ZUS, składki na Fundusz Pracy oraz obsługa kontroli zewnętrznych.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#PoselGrzegorzCygonik">Następnym wydziałem Biura Finansowego jest Wydział Rozliczeń i Księgowości, którego podstawowym zadaniem jest prowadzenie rachunkowości Kancelarii Sejmu. Jest to bardzo szeroki zakres prac. Wydział ten obejmuje Dział Rozliczeń Finansowych, Dział Księgowości, a także Kasę Biura Finansowego.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#PoselGrzegorzCygonik">Warto powiedzieć o kilku "ciekawostkach" dotyczących pracy Biura Finansowego. Do 1993 r. ewidencja księgowa Kancelarii Sejmu prowadzona była tradycyjną metodą przy zastosowaniu maszyn analitycznych. Od 1993 r. zmieniono technikę ewidencji księgowej, która obecnie jest prowadzona przy pomocy komputerowego systemu ewidencji księgowej, zakupionego od firmy "Softlab". Rozszerza to możliwości działania Biura Finansowego oraz poprawia podatność rozliczeń finansowych na różne zmiany.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#PoselGrzegorzCygonik">Ośrodek Informatyki Kancelarii Sejmu opracował wspólnie z Biurem Finansowym odpowiednie programy i przy ich pomocy generuje odpowiednie dokumenty księgowe na nośnikach informatycznych.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#PoselGrzegorzCygonik">Poza trzema wymienionymi wydziałami Biuro obejmuje jeszcze Zespół ds. Inwentaryzacji, w którym pracuje 1 osoba. Głównym zadaniem wykonanym przez ten zespół w omawianym okresie jest sporządzenie "Planu inwentaryzacji Kancelarii Sejmu na 1994 r."</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#PoselGrzegorzCygonik">Poszczególne wydziały Biura Finansowego KS współpracują z różnymi jednostkami organizacyjnymi Kancelarii Sejmu. Jak wynika z przedłożonego sprawozdania, współpraca ta obejmuje wszystkie komórki organizacyjne KS dotycząc zarówno przygotowania budżetu, jak i jego wykonania. Biuro Finansowe współdziała np. z Biurem Obsługi Posłów, przekazując tam dane o stanie rozliczeń biur poselskich, klubów parlamentarnych itp.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#PoselGrzegorzCygonik">Co do najważniejszych zadań podjętych przez Biuro Finansowe w sprawozdawczym okresie, to trzeba tu wymienić prace łączące się z wprowadzeniem denominacji złotego, z przygotowaniami do wdrożenia ustawy o zamówieniach publicznych oraz z wprowadzeniem układu analitycznego Kancelarii Sejmu. Następnie można wymienić współudział w dalszym porządkowaniu gospodarki majątkowej, wprowadzenie zmian w zakresie przepisów płacowych i majątkowych, a także należności ZUS.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#PoselGrzegorzCygonik">Widać więc, że prace Biura Finansowego wyznaczane były w omawianych okresie przez zmiany ustawowe, które w tym czasie nastąpiły. Wymienię tu takie akty prawne jak: ustawę o podatku od towarów i usług VAT, ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, ustawa o denominacji złotego, ustawa o rachunkowości, ustawa o zamówieniach publicznych, ustawa o ubezpieczeniu społecznym, a także zmiany w aktach wykonawczych do Prawa budżetowego.</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#PoselGrzegorzCygonik">Wszystkie powyżej wymienione zmiany ustaw i przepisów wyznaczały jakby kierunki prac Biura Finansowego w ostatnich 2 latach.</u>
          <u xml:id="u-2.26" who="#PoselGrzegorzCygonik">W ten sposób, zakończyłbym tę bardzo skrótowo charakterystykę prac Biura Finansowego. Z tym, że warto tu jeszcze dodać, iż wyniki kontroli NIK przeprowadzonej w latach 1994-1995 wykazały, że gospodarka środkami budżetowymi Biura Finansowego była zgodna z zasadami określonymi w Prawie budżetowym, z ustawą budżetową. Nie stwierdzono przypadków naruszenia dyscypliny budżetowej. Przy ocenie działalności Biura Finansowego KS w omawianym okresie powyższe konstatacje mają duże znaczenie.</u>
          <u xml:id="u-2.27" who="#PoselGrzegorzCygonik">Przedstawicielom Biura Finansowego chciałbym podziękować za dostarczone nam bardzo szczegółowe sprawozdanie z działalności Biura. Na zakończenie obrad Komisji pozwolę sobie zaproponować naszą ocenę działalności Biura.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy pan minister T. Janusiewicz lub pan dyr. E. Glaza chcieliby się wypowiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DyrektorBiuraFinansowegoKancelariiSejmuEdwardGlaza">Realizując zadania Biura Finansowego nieomal codziennie spotykamy się z różnymi problemami, które wymagają bieżącego normowania. Nasze zadanie polega na tym, aby skutki zmian w ogólnych przepisach finansowych, a także uchwał Prezydium Sejmu przełożyć na język codziennej praktyki finansowej. Biuro Finansowe musi odpowiednio reagować na te zmiany i postanowienia Prezydium Sejmu. Muszę stwierdzić, że w ostatnich 3 latach wkładamy w to wiele wysiłku, a niektóre nowe akty normatywne są trudne do wykonania i wymagają dużej wiedzy profesjonalnej.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#DyrektorBiuraFinansowegoKancelariiSejmuEdwardGlaza">Mimo że wykonywanie tego rodzaju zadań wymaga wielkiego wysiłku, to staramy się jak najlepiej wywiązywać z tych obowiązków. Typowym przykładem są tu zmiany ustawowe wprowadzone w 1995 r. w zakresie płac, o czym wspomniał pan poseł G. Cygonik. Również zmiany przepisów ZUS, a także przepisów podatkowych, pociągają za sobą duże zmiany w naszych systemach informatycznych. Dysponując systemem informatycznym, musimy szybko reagować na wszelkie ogólne zmiany przepisów finansowych. Chcę więc podkreślić, że wykonywanie tych obowiązków wymaga dużego profesjonalnego przygotowania załogi i gdyby nie ten profesjonalizm, to prawdopodobnie mielibyśmy poważne trudności.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#DyrektorBiuraFinansowegoKancelariiSejmuEdwardGlaza">Z pełną odpowiedzialnością mogę stwierdzić, że pod względem informatycznym osiągnęliśmy już dobry poziom. Współpraca z Ośrodkiem Informatyki Kancelarii Sejmu jest bardzo dobra. Choć częste zmiany ogólnopaństwowych przepisów nie ułatwiają nam pracy, to nie uskarżamy się na to traktując to zjawisko jako normalne, wynikające z transformacji ustrojowej.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#DyrektorBiuraFinansowegoKancelariiSejmuEdwardGlaza">Co do prac bieżących, to na warsztacie mamy obecnie doskonalenie prac związanych z obsługą posłów i organów Sejmu, co wynika z określonych uchwał. W uchwale Prezydium Sejmu z marca br. znalazł się nowy zapis, że środki przeznaczone dla biur poselskich przekazuje się tylko na rachunek bankowy. W sposób automatyczny zapis ten łączy się z wykonaniem Prawa budżetowego. I tak obecnie przedmiotem rozważań i wyjaśnień w Ministerstwie Finansów jest problem odsetek. Sprawa ta, jeszcze dotychczas nieunormowana, została przez nas podniesiona. Uważam, że wymaga ona unormowania wewnętrznego. Łączy się ona z obsługą posłów. Po otrzymaniu wyjaśnienia Ministerstwa Finansów kwestia ta zostanie unormowana do końca.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#DyrektorBiuraFinansowegoKancelariiSejmuEdwardGlaza">Nieraz nasuwa się pytanie, czy należy normować niektóre kwestie będące przedmiotem naszej pracy? Na pytanie to odpowiadamy twierdząco, gdyż ułatwia nam to prace.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#DyrektorBiuraFinansowegoKancelariiSejmuEdwardGlaza">Nawiązując do wypowiedzi pana posła G. Cygonika, chcę stwierdzić, że chociaż mamy odrębny Wydział Planowania i Analiz, to w praktyce współpracuje on z poszczególnymi komórkami organizacyjnymi w planowaniu zadań, gdyż najlepiej umieją określić te zadania ci, którzy je bezpośrednio realizują. W ten sposób tworzy się budżet i w taki sam sposób się go realizuje.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#DyrektorBiuraFinansowegoKancelariiSejmuEdwardGlaza">Ta współpraca jest dobra na tyle, że zarówno zewnętrzne czynniki oceniające działalność Biura Finansowego, jak i wewnętrzne organy Prezydium Sejmu w pozytywny sposób, o ile mi wiadomo, oceniają naszą działalność. Nie wiem, czy moje wyjaśnienia uznacie państwo za wystarczające, biorąc jednak pod uwagę dostarczone wam sprawozdanie, wydaje mi się, że zasadnicze elementy naszej pracy zostały scharakteryzowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z przedstawicieli Biura Finansowego chciałby się wypowiedzieć? Jeśli nie, to czy ktoś z posłów chciałby zadać pytania dotyczące działalności Biura?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Ja osobiście mam dwa pytania. Po pierwsze, jak wyglądał poziom zatrudnienia w Biurze Finansowym w Sejmie poprzedniej kadencji, czy jego poziom był taki sam? Moje drugie pytanie związane jest ze sformułowaniem zawartym w tekście sprawozdania, gdzie mówi się o realizacji egzekucji sądowych dotyczących diet poselskich /str. 7/. Czy jest to niezborność sformułowania, czy też nie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#DyrektorEdwardGlaza">W rzadkich przypadkach, lecz zdarzają się egzekucje wyroków sądowych. Otrzymujemy egzekucje od komorników dotyczące niektórych osób. Sprawa możliwości potrąceń tych pieniędzy zarówno z ryczałtów poselskich, jak i z diet poselskich była przedmiotem wyjaśnień w Biurze Legislacyjnym Kancelarii Sejmu. Zgodnie z otrzymaną wykładnią, możliwe są potrącenia z obu wymienionych tytułów. Jest jeden przypadek potrącania pieniędzy z diet poselskich. Jest to przypadek ekstremalny, gdyż w stosunku do tego 1 posła jest bardzo wiele tych tytułów wykonawczych. W związku z tym, musieliśmy mieć jasną wykładnię, czy wolno potrącać pieniądze z tytułu egzekucji z diet i z ryczałtów poselskich. Zatem zapis, o który pyta pan poseł, zgodny jest z naszą praktyką?</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#DyrektorEdwardGlaza">Co do poziomu zatrudnienia w Biurze Finansowym, to obecnie poziom ten jest inny aniżeli był on może nie tyle w I kadencji Sejmu - ściśle mówiąc - lecz od 1993 r., jako że w tym roku jeszcze trwała I kadencja.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#DyrektorEdwardGlaza">Do 1993 r. zgodnie z ówczesną strukturą Biura Finansowego, usługi w zakresie wynagrodzeń i świadczeń poselskich nie były objęte obowiązkami Biura. Część tych zadań wykonywało Biuro Administracyjne, które zostało rozwiązane w 1993 r., a część tych świadczeń wykonywało Biuro Obsługi Posłów.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#DyrektorEdwardGlaza">Zatem od 1993 r. nastąpiło przesunięcie zadań między poszczególnymi komórkami Kancelarii Sejmu, Biuro Finansowe przejęło wymienione prace wraz z etatami. Mianowicie, uprzednio w Biurze Obsługi Posłów 3 osoby zajmowały się tymi zadaniami i one przeszły do Biura Finansowego. Podobne przesunięcie zadań i ludzi w zakresie obowiązków, które odnoszą  się do wynagrodzeń pracowniczych. Wydział Wynagrodzeń Pracowniczych został przeniesiony z Biura Administracyjnego do Biura Finansowego. Natomiast sprawy socjalne zostały przesunięte do Biura Personalnego, a sprawy gospodarczo-administracyjne zostały przeniesione do Biura Technicznego.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#DyrektorEdwardGlaza">Te wszystkie zmiany organizacyjne nastąpiły na początku 1993 r., także stan zatrudnienia w Biurze Finansowym zmienił się wtedy. Wówczas pracowało w Biurze 18 osób, zaś po przesunięciu pracowników wraz z przypisanymi im zadaniami z innych komórek organizacyjnych - z Wydziału Wynagrodzeń Pracowniczych i z Wydziału Świadczeń Poselskich - w Biurze Finansowym zwiększył się stan etatów. Biorąc jednak pod uwagę zakres zadań, znacznie zmieniony, mieścimy się mniej więcej w tym samym wymiarze etatów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy ktoś z państwa chciałby może jeszcze zadać pytania dotyczące Biura Finansowego lub wypowiedzieć się na temat jego działalności?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselStefanCeranka">Na działalność poselską otrzymujemy środki poprzez banki. Czy są tacy posłowie, którzy otrzymują pieniądze bezpośrednio w kasie? Chodzi mi o środki przeznaczone na prowadzenie biur poselskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#DyrektorEdwardGlaza">Nie. Żaden z posłów nie otrzymuje pieniędzy na prowadzenie biura bezpośrednio w kasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselStefanCeranka">Może jeszcze jedno pytanie. W sprawozdaniu mówi się o potrąceniach składek klubowych i innych, na podstawie osobistych zleceń poselskich ze wskazaniem świadczenia, z którego należy dokonać potrącenia przeznaczonego na prowadzenie biur poselskich. Chcę spytać, na jakie cele mogę dokonać takiego potrącenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#DyrektorEdwardGlaza">Do 1995 r. istniała taka możliwość. Mianowicie ze środków przeznaczonych na prowadzenie biur poselskich można było przeznaczać określone kwoty na obsługę posła przez klub. Nie były to wielkie wartości, lecz na wyraźną dyspozycję posła, można było to zrobić. W związku ze zmianą uchwały Prezydium Sejmu, od br. nie ma takiej możliwości. W związku z tym potrąca się pełne kwoty, za wyjątkiem telefonów. Obecnie będą więc potrącane zobowiązania wynikające z pobierania materiałów z Kancelarii Sejmu. W takim przypadku wartość tych materiałów potrąci się ze środków przeznaczonych na prowadzenie biura poselskiego. Z tym, że będzie to uwidocznione tak, aby poseł wiedział, z jakiego tytułu następują potrącenia.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#DyrektorEdwardGlaza">Zmiany dotyczą również finansowania klubów. Do tej pory było tak, że obciążenia związane z działalnością klubów były specyfikowane przez Biura Kancelarii Sejmu i później mieliśmy pewne problemy z egzekwują tych środków. Została zmieniona uchwała w tej sprawie i obecnie na podstawie wystawionych dokumentów, będzie automatycznie potrącać te pieniądze ze środków przeznaczonych na prowadzenie klubów poselskich. Przedtem rozliczanie i finansowanie nie było prawidłowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselDorotaPietrzyk">Chcę spytać, czy wszystkie komórki Biura Finansowego mieszczą się w tym łączniku na I piętrze? Czy ocenia się, że pomieszczenia te zabezpieczają w wystarczającym stopniu znośne warunki pracy pracownikom Biura Finansowego? Czy też państwo zamierzacie powiększyć swą przestrzeń życiową?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#DyrektorEdwardGlaza">Chodzi tam o jeden pokój, który wspólnie zajmują pracownicy Biura Gospodarczo-Technicznego i Biura Finansowego. Myślę, że w dalszej perspektywie, może uda się przeznaczyć ten pokój tylko dla Biura Finansowego, bo wymaga tego rozwój komputeryzacji w Biurze. Prawie dochodzimy już do tego, że każdy z pracowników ma własny komputer i właściwie pracuje się wyłącznie na komputerach. Przy komputeryzacji zbytnie zagęszczenie jest po prostu niemożliwe ze względów technicznych. Ten problem występuje w Wydziale Planowania i Analiz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ZastepcaszefaKancelariiSejmuministerTadeuszJanusiewicz">Chcę wyjaśnić, że nie planujemy zwiększenia lokali biurowych dla Biura Finansowego, gdyż jest to niemożliwie. Musimy przede wszystkim zabezpieczyć pokoje dziennej pracy dla posłów z Warszawy i to jest nasze najważniejsze zadanie, które musimy rozwiązać. Dopiero później będziemy mogli myśleć o poprawie warunków dla pracowników, tym bardziej że niektórzy pracują poza obiektami Sejmu, przy ul. Jasnej. Niestety, musimy inwestować w sieć przy ul. Jasnej. Nie możemy czynić niczego, co opóźniałoby realizację naszego najpilniejszego zadania, tj. zabezpieczenia pokojów dziennej pracy dla posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze wypowiedzieć się lub zadać pytania? Jeśli nie, to ja pozwolę sobie na postawienie pytania.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">W przedłożonym nam materiale dużo miejsca poświęca się rozwojowi komputeryzacji, a praktyka uczy, że jeśli poszerza się technikę komputerową, to ogranicza się prace ręczne. Mam więc pytanie, czy wobec tego, potrzebne jest utrzymywanie tego samego poziomu zatrudnienia? Prosiłbym o szersze naświetlenie tej sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#DyrektorEdwardGlaza">Komputeryzację zaczęliśmy wprowadzać w 1993 r. Praktycznie od tego czasu usprawniamy i rozwijamy systemy informatyczne w zakresie obsługi. Na przykład do 1993 r. w ogóle nie była prowadzona ewidencja materiałowa w Kancelarii Sejmu. Materiały były kupowane do magazynów i wydawane. Wówczas nie było ewidencji, my wprowadziliśmy ewidencję materiałową, która została naniesiona na komputery.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#DyrektorEdwardGlaza">Powoli zmierzamy do osiągnięcia celu, który sobie wytyczyliśmy. Jak mówi się w przedstawionym państwu materiale, systemy informatyczne są integrowane. Integracja ta polega na tym, że raz wprowadzone informacje do systemu powodują zasilenie wszystkich pozostałych systemów informatycznych.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#DyrektorEdwardGlaza">Podstawowym systemem informatycznym jest system finansowo-księgowy, gdzie zbiera się wszelkie informacje i pokazuje na co zostały przeznaczone poszczególne wydatki. W 1994 r. bardzo mocno rozbudowaliśmy analitykę finansową. Poprzednio nie było informacji, ile wydano w Kancelarii Sejmu. Dziś zaś możemy powiedzieć, ile wyniosły wydatki Kancelarii Sejmu na poszczególne cele, ile wydały poszczególne Biura Kancelarii Sejmu, lecz także imiennie rozliczamy każdego posła.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#DyrektorEdwardGlaza">Każdy poseł ma swój identyfikator i znamy wszystkie wydatki każdego z posłów, dotyczące zarówno gospodarki pieniężnej, jak i środków majątkowych. Inaczej mówiąc: system obsługi poselskiej został zintegrowany w systemie obsługi finansowo-księgowej. Następnie - system ewidencji składników majątkowych, sprzętu jest już również integrowany z całością obsługi finansowo-księgowej.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#DyrektorEdwardGlaza">Obecnie pracujemy nad integracją systemu płacowego, co zapewne nastąpi niebawem.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#DyrektorEdwardGlaza">Odnosząc się teraz do pytania pana przewodniczącego trzeba powiedzieć, że gdyby utrzymał się poziom informacji, który mieliśmy przed wprowadzeniem informatyki, to niewątpliwie można byłoby zmniejszyć stan zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#DyrektorEdwardGlaza">Ponieważ jednak systemy informatyczne są rozbudowywane w miarę pozyskiwania coraz większej liczby bardziej szczegółowych informacji, gdy na każde pytanie można praktycznie udzielić odpowiedniej odpowiedzi - obecnie obsługa informatyczna wymaga odpowiedniego pod względem ilościowym i jakościowym personelu. Aby można było otrzymywać odpowiedzi na wszelkie pytania, trzeba najpierw wzmocnić i rozwinąć system informatyczny.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#DyrektorEdwardGlaza">Uważam, że pod względem zatrudnienia, biorąc pod uwagę to co robimy i zamierzamy zrobić, mamy stan optymalny i obniżenie zatrudnienia przyniosłoby szkodę zarówno obsłudze Kancelarii Sejmu, jak obsłudze posłów. Uważam, że przy utrzymaniu obecnego poziomu etatów należy jedynie wzmocnić komórkę zajmującą się w Biurze inwentaryzacją, gdyż znajduje się ona w zalążku. Właściwie dopiero zaczynamy zajmować się inwentaryzacją czego dotychczas nie było. Na bieżąco wykonujemy inwentaryzację wszystkich magazynów. Jeśli natomiast chodzi o składniki inwentarzowe i tego, co dotyczy majątku Kancelarii Sejmu, to dopiero zaczynamy się zajmować się tą dziedziną.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#DyrektorEdwardGlaza">Biorąc powyższe pod uwagę, byłoby może potrzebne zasilenie kadrowe Zespołu ds. Inwentaryzacji, choć wiem, że dzisiaj jeszcze nas na to nie stać. Nie występujemy więc o zwiększenie etatów, starając się zrealizować to zadanie tymi siłami, którymi dysponujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselLudwikTurko">Mam uwagę ogólniejszej natury, lecz sprawa, o której mówimy, może być egzemplifikacją pewnego problemu. Regułą jest, że wprowadzenie systemu komputerowego mnoży liczbę informacji, która obejmuje bardzo obszerny zakres spraw. Chcę natomiast spytać, czemu służy ta informacja?</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselLudwikTurko">To ogólne pytanie kieruję do pana ministra. Czy fakt, że dysponuje się szczegółowymi danymi daje tylko świadomość, że w każdej chwili można prześledzić losy każdego "wspinacza", czy też informacje te są potrzebne i wykorzystywane praktycznie? Czy służą one lepszemu i efektywniejszemu wykorzystaniu środków, którymi się dysponuje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MinisterTadeuszJanusiewicz">Czy służy? Muszę odpowiedzieć, że służy, aczkolwiek jeszcze w sposób niepełny. Przede wszystkim nie jesteśmy jeszcze nawet przyzwyczajeni do korzystania z systemu informatycznego, aczkolwiek coraz szerzej się z niego korzysta. Dobrze funkcjonująca obsługa musi reagować na procesy, które mają miejsce w Sejmie i przede wszystkim musi mieć wiedzę na ten temat. W tym zakresie jest coraz lepiej, lecz pełniejsza ocena będzie możliwa wtedy, gdy będziemy dysponowali pełną siecią informatyczną oraz posłowie będą dobrze przygotowani do korzystania z informacji, które posiadamy.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#MinisterTadeuszJanusiewicz">Informacje te powinny sobie służyć na zasadzie sprzężenia zwrotnego. To znaczy, że rozwój sieci informatycznej stworzy dla posła zapotrzebowanie na coraz szersze korzystanie z tej sieci. Jest to nowy proces.  Ta liczba pochodzących z darów komputerów, która stworzyła pierwszy system informatyczny w Kancelarii Sejmu zapoczątkowała proces. Chodzi tu nie tylko o pewien poziom nasycenia sprzętem komputerowym, lecz także o pewien poziom zapotrzebowania na informacje pochodzące z tego systemu.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#MinisterTadeuszJanusiewicz">Ten pierwszy etap - szuflady, kartoteki, liczydła - został już przekroczony. Pod tym względem pokonana już została wieloletnia - powiedziałbym - bariera psychologiczna. Mówię to z pełną odpowiedzialnością w odniesieniu zarówno do pracowników, jak i posłów. Dziś już większość posłów traktuje system informatyczny jako swoje narzędzie pracy.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#MinisterTadeuszJanusiewicz">Co się zaś tyczy pracowników, to dla wielu z nich funkcjonowanie bez pomocy systemu komputerowego byłoby już dziś niemożliwe. Dalsze etapy rozwoju sieci informatycznej, wprowadzenie jej we wszystkich biurach zamknie cały system. Myślę, że wówczas, a nastąpi już to niebawem, będzie można stwierdzić, że niekorzystanie z systemu komputerowego nie będzie już możliwe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Dziękuję. Powrócę jeszcze do swojego pytania dotyczącego zatrudnienia. Rozumiem, że w jakiejś mierze pod tym względem nastąpiło przesunięcie zakresu obowiązków i obecny stan zatrudnienia w Biurze Finansowym można uznać za uzasadniony. Mam natomiast pewną wątpliwość co do przedmiotu działań pracowników. Jeśli praca w biurze polega na wprowadzaniu danych do komputera i patrzę na strukturę wykształcenia w biurze, to zrodziło się we mnie pytanie - choć nie wiem, czy w istocie tak jest - czy czasem osoby z wyższym wykształceniem nie wykonują czysto mechanicznych czynności.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Jeśli tak byłoby, to postawiłbym pytanie o wykorzystanie kwalifikacji pracowników, bo aby umieć wprowadzać dane do komputera, nie potrzeba najwyższych kwalifikacji. Racjonalne więc byłoby zatrudnianie tej kategorii pracowników przy komputerach, którym można jak najmniej płacić. Wysokokwalifikowanych zaś pracowników można byłoby wykorzystać w innych komórkach Kancelarii Sejmu. To taka uwaga generalna.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Słyszymy tu hymny pochwalne ku czci komputerów, a ja muszę powiedzieć, patrząc na to na podstawie z własnego doświadczenia jako poseł, że mam wątpliwość, czy one rzeczywiście tak dobrze działają. Pasek dotyczący wypłat, które otrzymujemy jest - muszę powiedzieć - bardzo nieczytelny. Pan poseł L. Turko podpowiada mi, że trzeba się dopiero do tego przyzwyczaić, ale w pierwszym momencie patrząc na ten pasek z wypłatą, trzeba się długo zastanawiać nad tym o co tam chodzi. Jeśli już mówimy o optymalizowaniu systemu komputerowego, a wydaje się, że to usprawnienie byłoby stosunkowo proste, to należałoby uwzględnić tę sprawę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselJozefGrabek">Co się tyczy wspomnianego przez pana przewodniczącego paska wypłaty, to chcę się spytać, dlaczego na tym pasku nie ma daty, której dotyczą wyspecyfikowane kwoty? Chodzi mi o to, jakiego miesiąca dotyczy wypłata i potrącenia. Absolutnie nie mam pretensji o to, że za małe kwoty są po stronie wpływów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#NaczelnikWydzialuRozliczeniKsiegowosciMariaKarpowicz">Co do pytań dotyczących paska wypłaty, to może ja na nie odpowiem. Jeżeli ośrodek komputerowy będzie dysponował drukarką oznaczoną symbolem HP, która umożliwi wyspecyfikowanie tego, czego dana funkcja dotyczy, to będzie można spełnić życzenie panów posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#DyrektorEdwardGlaza">Dodam jeszcze wyjaśnienie dotyczące sprawy kwalifikacji pracowników. U nas pracownicy z wyższym wykształceniem zajmują się merytorycznymi sprawami, a nie wprowadzaniem danych do komputera. Nie możemy sobie pozwolić na to, aby pracownik o wyższych kwalifikacjach zajmował się zadaniami nie wymagającymi odpowiedniego wysiłku umysłowego. Wydaje się, że nasycenie biura pracownikami z wyższym wykształceniem jest potrzebne i uzasadnione, w tej chwili - dodam - że 1 pracownik w dziale płacowym kończy studia prawnicze. Zajmuje się on sprawami ZUS, które pozornie wydają się proste, a w istocie są to sprawy bardzo skomplikowane.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#DyrektorEdwardGlaza">My dostajemy akt normatywny i musimy przełożyć go na język praktyczny, zastosować go, a jest to duża umiejętność. Nie wszystkim się to udaje. Nie przesadzam, panie przewodniczący, tylko stwierdzam, że gdybyśmy nie dysponowali pracownikami o tak wysokich kwalifikacjach, to nawet wdrożenie systemu informatycznego byłoby utrudnione.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#DyrektorEdwardGlaza">Naszym zdaniem, wysokie kwalifikacje naszych pracowników wręcz pomagają w zapewnieniu naszej pracy odpowiedniego poziomu. Nawet, jeśli chodzi o wprowadzanie danych do komputera, to nie robi się tego bezmyślnie, przecież analizę finansową bierze się z komputera. Po prostu uważam, że wyższe kwalifikacje sprawiają, iż lżej się pracuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#NaczelnikMariaKarpowicz">Wszystko byłoby o wiele prostsze, gdybyśmy mogli pracować według raz ustalonego schematu, ale dotychczas jest to niemożliwe. Na razie nie mamy żadnego "oddechu", zawsze jesteśmy w trakcie pospiesznego przygotowywania nowych założeń do programu na podstawie nowych aktów normatywnych, aby Ośrodek Informatyki mógł napisać następne programy. Do tej pory nie było takiego okresu, abyśmy mogli odetchnąć i nie robić nowych założeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Ja po prostu chciałem upewnić się co do tego, jaka jest struktura zatrudnienia i czy pracowników z wyższym wykształceniem nie wykorzystuje się do wykonywania zadań czysto technicznych, co byłoby marnotrawstwem społecznym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselJozefCeranka">Mam jeszcze jedno pytanie: Jakie są przyczyny tego, że środki na prowadzenie biur poselskich trafiają do banków niejednokrotnie w różnych terminach?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#DyrektorEdwardGlaza">Jest to kwestia szybkości operacji w naszym oddziale okręgowym banku. Sprawa polega na tym, że przelewy do naszego okręgowego banku przekazujemy na 4 lub 5 dni przed pierwszym. Trudno powiedzieć z czego wynikają różnice w przekazywaniu środków przez banki. Dysponują one systemami elektronicznymi. Przelewy najpierw trafiają do dysponenta, który je sprawdza i potwierdza. Następnie trafiają one do Ośrodka Informatyki, który je przekazuje do poszczególnych oddziałów banków. Jest to korespondencja elektroniczna. Opóźnienia wynikają z winy banków. My staramy się postępować elastycznie, np przed urlopami przyspieszyliśmy wypłaty dla posłów. Staramy się o to, aby np. wypłata nie odbywała się 2 dni po plenarnym posiedzeniu Sejmu, aby poseł dysponował  pieniędzmi w okresie przerwy między obradami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś uwagi? Jeśli nie, to zapewne pan poseł sprawozdawca ma jeszcze jakieś podsumowujące uwagi lub zalecenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselGrzegorzCygonik">Ze względu na to, że w czasie dyskusji nad oceną działalności Biura Finansowego Kancelarii Sejmu nie pojawiły się żadne merytoryczne uwagi, chcę zaproponować Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich przyjęcie sprawozdania Biura Finansowego za okres od 19.09.1993 r. do 30.06.1995 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Dziękuję. Czy ktoś z państwa chciałby się jeszcze wypowiedzieć? Jeśli nie, to rozumiem, że przyjmujemy ostateczną konkluzję pana posła sprawozdawcy. Ja ze swej strony chciałbym podziękować przedstawicielom Biura Finansowego Kancelarii Sejmu za ich pracę, gdyż bezpośrednio się z nią nie stykamy, może jedynie przy kasie. Praca Biura jest anonimową działalnością, lecz bardzo ważną. Niesprawność tych służb mogłaby nam bardzo skomplikować życie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselLucynaPietrzyk">Czy można jeszcze dwa słowa? Apelowałabym jednak, aby nasze stanowisko uwzględniało trudne warunki lokalowe pracowników Biura Finansowego. Tak się składa, że ja stykam się nie tylko z kasą i widzę, w jak ciężkich warunkach pracują te osoby. Podziwiam te panie, że w tak ciasnych pomieszczeniach mogą tak szybko zorientować się w tych wszystkich skomplikowanych sprawach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Rozumiem więc, że zmodyfikujemy nasze stanowisko i wystąpimy do ministra M. Granieckiego o stworzenie możliwości poprawy warunków lokalowych biura. Czy członkowie Komisji zgadzają się na to? Jest zgoda.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Zamykam pierwszy punkt porządku obrad. Czy ktoś z państwa chciałby się wypowiedzieć w sprawach różnych? Nie ma chętnych.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Dziękuję za udział w obradach i zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>