text_structure.xml
7.02 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Otwieram posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Jak państwo wiedzą, odbyła się seria spotkań. Prezydium Sejmu spotkało się z prezydium Komisji. Marszałek Sejmu spotkał się z całą Komisją. Generalny wniosek z tych spotkań jest taki, abyśmy jako Komisja przyspieszyli prace nad zmianą regulaminu Sejmu i jego nowelizacją. W ubiegłym tygodniu otrzymali państwo materiały związane z różnymi proponowanymi zmianami w regulaminie Sejmu. Tych propozycji jest dużo i trzeba je będzie posegregować.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Nie ulega wątpliwości, iż jest kilkanaście spraw, które są na tyle pilne, że powinny, być może, zostać uchwalone bez czekania na gruntowną zmianę regulaminu Sejmu. Proponowałbym, żebyśmy wymienili na ten temat opinie. O ile uznają państwo, że zmiana regulaminu jest sprawą pożądaną, powołamy podkomisję, która opracuje propozycje zmian w regulaminie. Czy chcieliby państwo wypowiedzieć się na temat, czy będziemy dokonywać globalnych, czy też tylko cząstkowych zmian w regulaminie?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselLucynaPietrzyk">Na pewno sami zaobserwowaliśmy, pracując w okresie minionych miesięcy kadencji Sejmu, że obowiązujący regulamin nie jest doskonałym aktem prawnym. Zdarzają się sprzeczne jego interpretacje, powstają na tym tle konflikty. Uważam, że powinniśmy opracować cały nowy regulamin Sejmu, bo jest on podstawą dla naszej pracy. Mając jednak na uwadze to, że praca nad całością regulaminu nie będzie ani łatwa, ani krótkotrwała, powinniśmy podzielić pracę na dwa etapy. Jak najszybciej dokonać zmian najpilniejszych, wykorzystując uwagi Prezydium Sejmu, dotyczące tego, co trzeba zmienić, aby ułatwić tok działania parlamentu. Jednocześnie powinniśmy powołać podkomisję do opracowania całości regulaminu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Chcę zwrócić uwagę, że projekt ustawy o prawach i obowiązkach posłów i senatorów rzutuje na tempo zmiany regulaminu. Wynikają stamtąd nakazy uregulowania pewnych spraw. Te zmiany w regulaminie będzie można wprowadzać, kiedy ustawa o prawach i obowiązkach posłów i senatorów wejdzie w życie. Znając tryb legislacyjny i prawdopodobne weto prezydenta, w ramach początku prezydenckiej kampanii wyborczej, należy liczyć się z tym, że ustawa nie wejdzie w życie wcześniej niż na początku listopada. Wtedy dopiero można będzie formalnie dokonać inicjatywy uchwałodawczej w sprawie kompleksowej zmiany regulaminu Sejmu.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Na pewno do tego czasu należy zmienić przepisy związane z procedurą legislacyjną i z procedurą opracowywania budżetu, bo mniej więcej w październiku będziemy pracować nad budżetem, a pamiętamy, jakie w tym roku były przygody przy uchwalaniu budżetu. To jest minimum. Pewne pożądane propozycje poprawek zawarte są w notatce Kancelarii Sejmu, którą otrzymaliśmy z Prezydium Sejmu. Są to także propozycje, które można by uznać za pilne. Nie jest wykluczone, że w tej pilnej inicjatywie pojawi się problem powołania komisji ds. służb specjalnych. To są te najbardziej pilne poprawki. Niewykluczone, że przy dokładnym przejrzeniu tekstu regulaminu, pojawią się jakieś inne pomysły pilnego uregulowania. Stąd też wydaje mi się, że jeżeli zdecydujemy się na to procedowanie, to podział na dwa etapy - o czym mówiła pani poseł Pietrzyk - będzie uzasadniony. Inicjatywę szybkich poprawek powinniśmy wykonać jeszcze w sierpniu, żeby we wrześniu można było ją rozważyć. Zapewne i w tym przypadku nie będzie można na jednym posiedzeniu Sejmu dokonać pierwszego i drugiego czytania, tylko trzeba będzie skierować projekt do Komisji. Wtedy nasza Komisja będzie pracować wspólnie z Komisją Ustawodawczą. Wobec tego częściowa zmiana regulaminu mogłaby nastąpić dopiero w trzeciej dekadzie września.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Nad gruntowną nowelizacją będzie można pracować nieco spokojniej, być może powstanie nowy regulamin. Z drugiej jednak strony - czy wobec bliskiego terminu zmiany konstytucji w ogóle nanosić poprawki? Taką inicjatywę można by podjąć po wejściu w życie ustawy o sprawach i obowiązkach posłów i senatorów, żeby skonsumować delegacje ustawowe zawarte w tej ustawie.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy Komisja ceduje cały problem merytorycznego zakresu i podziału zmian w regulaminie na pilne i niepilne na podkomisję, czy też będzie chciała dać wyraźne sugestie podkomisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselGwidonWojcik">Sądzę, że podkomisja może tym się zająć.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przystąpmy zatem do powołania podkomisji. Sądzę, że ok. 12-13 sierpnia posiedzenia podkomisji i Komisji mogłyby się rozpocząć. Czy jest zgoda na taki tryb procedowania? Rozumiem, że jest zgoda.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Reprezentantów delegują kluby poselskie. KPN - posła G. Cygonika, UP - posła S. Karpińskiego, UW - posła L. Turko, PSL - posła J. Cieciórę, SLD - posła R. Grodzickiego. Czy Komisja wyraża zgodę na taki skład? Rozumiem, że wyraża zgodę.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Zatem powołaliśmy podkomisję ds. zmian w regulaminie Sejmu.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w sprawie regulaminu Sejmu? Rozumiem, że nie ma zgłoszeń. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawach różnych?</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PoselRyszardGrodzicki">W "sprawach różnych" chciałbym zasygnalizować, że otrzymali państwo sprawozdania Kancelarii Sejmu, Senatu i Krajowego Biura Wyborczego z wykonania budżetu za rok 1993. Rozpatrzenie wniosków o uchwalenie absolutorium dla rządu za rok 1993 ma być tematem pierwszego posiedzenia po wakacjach.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PoselRyszardGrodzicki">Oznacza to, że Komisja będzie musiała uchwalić trzy opinie w sprawie wykonania budżetu: Kancelarii Sejmu, Senatu i Krajowego Biura Wyborczego. Jak uczy praktyka, musi tej sprawie być poświęconych kilka posiedzeń. Stąd trzeba wyznaczyć odpowiedni termin przed tym posiedzeniem Sejmu.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PoselRyszardGrodzicki">Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>