text_structure.xml 20.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Witam państwa na drugim posiedzeniu naszej Komisji. Na wstępie powiem kilka słów nt. lokalu, który jest dla nas niewystarczający i być może, że w niektórych przypadkach będziemy musieli korzystać z innych pomieszczeń. Na razie nie ma jednak możliwości zmiany lokalu dla nas.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przechodząc do spraw merytorycznych, chcę powiedzieć, że nagły tryb zwołania dzisiejszego posiedzenia spowodowany został tym, że wczoraj do Komisji wpłynął wniosek Komisji budżetowej, a w myśl tego wniosku, jesteśmy zobowiązani do dnia 18 bm. przedstawić Komisji budżetowej nasze stanowisko w sprawie sprawozdania z wykonania i realizacji budżetu Kancelarii Sejmu i Senatu za rok ubiegły. Takie zadanie stawia większość komisji w trudnej sytuacji, gdyż większość z nas nie piastowała w okresie sprawozdawczym poselskiego mandatu i nie łatwo nam będzie oceniać, czy wydatki były racjonalne, czy nie. Musimy - jak sądzę - zdać się na opinię kolegów, którzy sprawowali mandat poselski w czasie poprzedniej kadencji Sejmu, a w przyszłym tygodniu zbierzemy się i wybrany przez nas poseł sprawozdawca zreferuje i skomentuje nam to sprawozdanie.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Ponadto, mamy dziś rozstrzygnąć kilka spraw organizacyjnych. Sejmowym zwyczajem i praktyką jest, że komisje sejmowe dzielą się na podkomisje, zespoły - powoływane do rozpatrzenia określonych spraw. Ponieważ większość z nas nie zna się wzajemnie, proponuję, abyśmy kilka pierwszych posiedzeń Komisji odbyli w pełnym składzie. Potem gdy lepiej się poznamy, będziemy mogli dokonać wyboru posłów do podkomisji, równocześnie będziemy już na tyle obeznani z mechanizmami Sejmu, że będzie można sprecyzować jakie podkomisje są nam potrzebne.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselRyszardGrodzicki">W trybie naszej pracy odwołamy się do wieloletniej praktyki Sejmu, w myśl której sprawy wpływające do Komisji prowadzi jeden poseł będący jakby dla Komisji posłem sprawozdawcą. Przygotowuje on stosowne materiały i ekspertyzy nt. tych indywidualnych, konkrektnych spraw, z którymi będziemy mieli do czynienia. Jeżeli państwo zgodziliby się na proponowany tok postępowania, to sądzę, że po 5 lub 6 naszych posiedzeniach w pełnym składzie, na początku stycznia 1994 r., dokonamy wyboru podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PoselRyszardGrodzicki">Wracając do dzisiejszego porządku obrad, pytam czy może ktoś z państwa chciałby porządek ten uzupełnić? Jeśli nie, to przystępujemy do procedowania zgodnie z ustalonym porządkiem dziennym. Przystępujemy do punktu pierwszego.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PoselRyszardGrodzicki">Do naszej Komisji wpłynęły sprawozdania z wykonania budżetu Kancelarii Sejmu i Kancelarii Senatu za ub.r. Dzisiaj mieliśmy otrzymać uwagi Najwyższej Izby Kontroli do tych materiałów, ale dotychczas one nie wpłynęły. Liczymy, że najpóźniej jutro otrzymamy ten materiał i dostarczymy go państwu do skrytek. Ewentualnie w razie opóźnienia, wyślemy ten dokument pocztą. Prezydium Komisji proponuje, aby sprawozdawcą w tej sprawie był pan poseł Z. Sobotka, który na następnym posiedzeniu Komisji przedstawi problemy zawarte w sprawozdaniach i swój do nich komentarz. Poseł Z. Sobotka był posłem poprzedniej kadencji Sejmu, jest więc bardziej niż większość z nas zorientowany co do trybu i sposobu działań sejmowych.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PoselRyszardGrodzicki">Proponujemy też, aby na następne posiedzenie Komisji zaprosić w tym punkcie obrad, oprócz przedstawicieli Kancelarii Sejmu i Kancelarii Senatu także przedstawicieli Krajowego Biura Wyborczego, które jest również rozliczane w tych sprawozdaniach. Chcemy również zaprosić przedstawicieli Senatu poprzedniej kadencji po to, ażeby przy rozpatrywaniu sprawozdania z wykonania budżetu z ub.r., obecny był też tzw. czynnik społeczny. Czy państwo aprobują te propozycje? Rozumiem, że tak.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy pan poseł Z. Sobotka zgadza się na to, aby być posłem sprawozdawcą tego punktu obrad na następnym posiedzeniu Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselZbigniewSobotka">Zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Dziękuję panu posłowi. Zatem pierwszy punkt obrad możemy uznać za zakończony.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przechodzimy do 2 punktu porządku dziennego, tj. mamy wstępnie rozpatrzyć skierowane do nas przez Prezydium Sejmu pismo b. posła Andrzeja Baranieckiego, dotyczące zmiany jego warunków płacy po powrocie z bezpłatnego urlopu poselskiego. Państwo otrzymali kopię tego pisma. Sprawa z formalnego punktu widzenia nie jest jednoznaczna. Informuję, że wysłałem w tej sprawie pismo do rektora Akademii Rolniczej w Poznaniu z prośbą o nadesłanie dodatkowych dokumentów, co pozwoli nam lepiej zorientować się we wszystkich aspektach sprawy. Prezydium Komisji proponuje, aby w tym przypadku sprawozdawcą był poseł S. Rogowski, który jest nauczycielem akademickim, zna specyfikę pracy na uczelni. Pozwoli to lepiej poznać argumenty obu stron. Czy ktoś z państwa ma uwagi do proponowanego trybu postępowania w tej sprawie? Jeśli nie, to rozumiem, że propozycja została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przechodzimy do 3 punktu obrad. Wpłynęło do nas pismo od pani marszałek O. Krzyżanowskiej w sprawie zgłoszenia trzech kandydatów na członków zespołu ds. pomocy socjalnej, który to zespół działa przy Prezydium Sejmu. Celem jest tu udzielanie pomocy byłym posłom, którzy znaleźli się w niedostatku. Przewidziana jest także procedura przyznawania pożyczek dla posłów, którzy tego potrzebują. Członkowie tego zespołu po prostu oceniają, czy należy udzielić pomocy.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PoselRyszardGrodzicki">Dziś musimy podjąć decyzję, czy na obecnym posiedzeniu wytypujemy kandydatów na członków zespołu? Czy też odłożymy tę sprawę do następnego posiedzenia? Z dwóch klubów poselskich otrzymałem imienne zgłoszenia kandydatów do zespołu - zgłoszenia te nadesłały: Sojusz Lewicy Demokratycznej i Unia Pracy. Nie wiem, czy będą propozycje dalszych kandydatur? Musimy więc zadecydować, czy członków zespołu ds. pomocy socjalnej wybieramy dzisiaj, czy też odkładamy sprawę na następne posiedzenie? W takim przypadku byłoby więcej czasu na zgłaszanie kandydatur. Oczywiście, drogą głosowania rozstrzygniemy, kto zostanie członkiem Komisji.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PoselRyszardGrodzicki">Kto z państwa chciałby się na ten temat wypowiedzieć?</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PoselRyszardGrodzicki">Poseł Stanisław Rogowski /UP/:Sprawa ma raczej charakter formalny i sądzę, że ze zgłaszaniem kandydatów nie ma co czekać co następnego posiedzenia. Mamy dwie kandydatury zgłoszone przez kluby, koledzy mogą przecież zgłosić również inne kandydatury. Nie jest też przesądzone, że nasza Komisja ma wytypować akurat trzech kandydatów do zespołu ds. pomocy społecznej. Zespół może się składać z większej liczby członków, jeśli uznamy, że jest to potrzebne. Zespół może liczyć np. 4 lub 5 członków. To nie jest zapisane w Regulaminie Sejmu. Liczba członków zespołu zależy od potrzeby i od tego czy nasza propozycja zyska akceptację pani marszałek O. Krzyżanowskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselLudwikTurko">Myślę, że ze strony pani marszałek O. Krzyżanowskiej nie będzie kłopotów z zaakceptowaniem więcej niż trzech kandydatów do zespołu.W imieniu klubu - Unia Demokratyczna chcę zgłosić na członka zespołu posła J. Niemcewicza. Jak rozumiem, osoby będące członkami zespołu w naturalny sposób wejdą też w skład powoływanego przez nas stałego zespołu do wykonywania mandatu poselskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy są dalsze propozycje w tej sprawie? Przeczytam nazwiska posłów, którzy zostali zgłoszeni do zespołu ds. pomocy socjalnej. Są to posłowie: Zbigniew Sobotka z Sojuszu Lewicy Demokratycznej, Zygmunt Jakubczak z Unii Pracy, Janusz Niemcewicz z Unii Demokratycznej.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Ponadto do pracy w zespole zostały z sali zgłoszone kandydatury posłów: Tadeusza Gąsienicy-Łuszczka z Konfederacji Polski Niepodległej i Jacka Cieciury z Polskiego Stronnictwa Ludowego.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Zapewne Klub Bezpartyjnego Bloku Wspierania Reform także zechce zgłosić swego przedstawiciela do zespołu. Zastanawiam się więc, czy nie będzie lepiej poczekać ze zgłaszaniem kandydatur do następnego posiedzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselZdzislawPisarek">Moje ugrupowanie nie będzie zgłaszać kandydata do zespołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Wobec tego i jeśli państwo uważacie, że pani marszałek O. Krzyżanowska zaakceptuje naszą propozycję, aby skład zespołu był 4-osobowy - wystosujemy pismo w tej sprawie. Jeśliby zaś na następnym posiedzeniu zgłoszona została propozycja rozszerzenia składu zespołu do 5 osób, to zastanowimy się co dalej robić. Czy ktoś z państwa jest przeciwny takiemu postępowaniu? Jeśli nie, to rozumiem, że podjęliśmy decyzję w sprawie wytypowania kandydatów na członków zespołu ds. pomocy społecznej.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przechodzimy teraz do kolejnego punktu obrad, który dotyczy sprawy o bardziej merytorycznym charakterze od punktów poprzednich. Chodzi o powołanie składu podkomisji ds. zmiany ustawy o obowiązkach i prawach posłów i senatorów. Ta ustawa będzie obowiązywać przez czas dłuższy. Dziś obowiązująca ustawa o prawach i obowiązkach posłów i senatorów, w swym pierwotnym kształcie została uchwalona w 1975 r. Była ona incydentalnie nowelizowana, lecz te nowelizacje zostały dokonane przed uchwaleniem małej konstytucji. Ustawa w wielu punktach jest rozbieżna z małą konstytucją, gdyż odnosiła się ona do całkiem innej rzeczywistości.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Później nastąpiły po 1989 r. w naszym kraju przemiany społeczno-gospodarcze, co sprawia, że trudno jest realizować wcześniej uchwaloną ustawę. W nowej rzeczywistości gospodarczej trudności przysparza prawne zabezpieczenie posłów, choćby te, które wiąże się z zapewnieniem uprawnień urlopowych i ciągłości pracy byłym posłom. Ten problem dotyczy również sytuacji, gdy stosunek pracy został z posłem rozwiązany w czasie pełnienia mandatu, a zapewnienie powrotu na poprzednio zajmowane stanowisko staje się, praktycznie, nieraz niemożliwe. Mamy też trudności z byłymi posłami - dyrektorami, którzy są obsadzani na swych stanowiskach w trybie konkursowym i chcą mieć zapewnioną dwuletnią ochronę stosunku pracy.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PoselRyszardGrodzicki">To wszystko powoduje, że dokonanie pewnych zmian w ustawie o prawach i obowiązkach posłów i senatorów jest konieczne. Zmiany trzeba dostosować po pierwsze, do małej konstytucji, po drugie, do wymogów życia i realiów, które uległy zasadniczej zmianie w ciągu ostatnich 4 lat.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PoselRyszardGrodzicki">W czasie pierwszego posiedzenia naszej Komisji sygnalizowałem już tę sprawę, a ze strony Prezydium Sejmu została także zgłoszona sugestia, aby nasza Komisja podjęła pracę nad zmianą ustawy o obowiązkach i prawach posłów i senatorów. Przedstawiam to wszystko państwu jako hasło, z prośbą o ustosunkowanie się do pytania, czy uważacie, że trzeba podjąć prace w naszej Komisji nad zmianą ustawy, o której mówimy.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PoselRyszardGrodzicki">Nie oznacza to wcale, że nie możemy zaproponować całkiem innej regulacji prawnej, która objęłaby także sprawy posłów i senatorów. Możemy np. zaproponować kompleksowe uregulowanie sytuacji osób pełniących w państwie kierownicze funkcje, włącznie z członkami Rady Ministrów, z sekretarzami i podsekretarzami stanu, obejmując tymi regulacjami także posłów i senatorów. Istnieje taka możliwość. Wówczas działania podkomisji i Komisji byłyby o wiele szersze i polegałyby na podjęciu pracy w tym gronie nad aktem rangi konstytucyjnej. Chcę państwa poinformować, że poprzedniej kadencji Sejmu wykonano bardzo wiele ekspertyz na te tematy, możemy do nich sięgnąć,z podbudową teoretyczną nie będzie więc kłopotu.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PoselRyszardGrodzicki">Jest więc kwestia określenia zakresu spraw, które zostaną objęte ustawą, jaka będzie przez nas konstruowana. Niekoniecznie dziś musimy podejmować decyzję w tej sprawie, tym bardziej że możemy rozważyć i taką możliwość, aby zakres pracy podkomisji został sprecyzowany nie od razu, lecz w toku pracy podkomisji. Dziś musimy na pewno ustosunkować się do tego, czy podejmujemy pracę nad zmianą ustawy o obowiązkach i prawach posłów i senatorów. Proszę państwa o wypowiedzenie się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselStanislawRogowski">Opowiadam się za podjęciem tej pracy, argumenty są oczywiste.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselGrzegorzCyganik">Sądzę, że powinniśmy podjąć tę pracę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Do tego co powiedziałem poprzednio chciałem jeszcze dodać, że ja również wyrażam ze swej strony gotowość do pracy w podkomisji ds. zmiany tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Chciałbym również zgłosić akces do pracy w podkomisji, jestem też upoważniony przez posła Gwidona Wójcika do zgłoszenia jego kandydatury do podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Słyszę same głosy poparcia. Czy ktoś z państwa jest przeciwny tej propozycji? Nie słyszę. Zatem powołujemy podkomisję, która zajmie się zmianą ustawy o prawach i obowiązkach posłów i senatorów i podkomisja ta w toku swej pracy określi jej zakres. Myślę, że na następnym posiedzeniu powinien zostać powołany zespół, który przygotuje pierwszą wersję zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselStanislawBartoszek">Przepraszam, panie przewodniczący, ale chciałbym mieć jasność. Intencją pana było to, aby Komisja podjęła pracę nad ustawą o prawach i obowiązkach posłów i senatorów. Podjęcie zaś szerszych prac nad ustawową regulacją statusu osób zajmujących kierownicze stanowiska w państwie, to całkiem inna rzecz. Pytam więc, czy tok prac podkomisji pójdzie w kierunku nowelizacji ustawy, o której mówimy? Czy też pójdzie on w kierunku szerszej regulacji? To są dwie różne rzeczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Zgadzam się, że są to dwie różne rzeczy, ale jak mówiliśmy w gronie prezydium Komisji, w tym przypadku można brać pod uwagę dwie wersje procedowania: minimalistyczna i maksymalną. Ponieważ uznaliśmy, że to zespół powinien przedstawić merytoryczne argumenty za jedną lub drugą wersją procedowania, dzisiaj musimy zadecydować tylko o tym czy podejmujemy prace nad zmianą ustawy. Natomiast zespół po 2 lub 3 pierwszych posiedzeniach przedstawi Komisji wstępne wnioski dotyczące zakresu jego pracy i wtedy Komisja zadecyduje, jak procedować.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Proponowałbym, aby posłowie, którzy chcą pracować w tym zespole ,zgłaszali swe kandydatury do sekretariatu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselStanislawRogowski">Pan przewodniczący powiedział, że o zakresie pracy zadecyduje zespół, lecz uważam, że na następnym posiedzeniu, tj. w jej pełnym składzie, warto wymienić poglądy co do zakresu tych prac. Zespół weźmie je pod uwagę, ułatwi mu to pracę, choć nie musi się przychylić do sugestii zgłaszanych w czasie obrad całej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Wobec tego, do porządku dziennego następnego posiedzenia Komisji wpisuję temat: wstępna wymiana uwag nt. zakresu prac podkomisji ds. zmiany ustawy o obowiązkach i prawach posłów i senatorów. Apeluję o zastanowienie się nad tą sprawą.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Pozostało nam jeszcze ustalenie stałego dnia, w którym Komisja będzie się spotykała. Najbliższe posiedzenie odbędziemy - proponuję - w następną środę o godz. 11, poniewiaż o godz. 16 zaczyna się plenarne posiedzenie Sejmu. Ten termin jest terminem jednorazowym,zorientujemy się w praktyce, czy środa będzie dniem, który najbardziej nam odpowiada i jest najlepiej dostosowany do rytmu obrad plenarnych. Co państwo sądzicie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselZdzislawPisarek">Opowiadam się za tym, aby środa była stałym dniem naszych spotkań, z tym że proponowałbym, abyśmy spotkali się o godz. 12, co jest bardziej dogodne ze względu na dojazdy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy są inne propozycje? Milczenie rozumiem jako apropatę. Chciałbym jeszcze państwu przypomnieć, że Prezydium Sejmu postanowiło, iż posiedzenia Komisji nie mogą odbywać się w czasie obrad plenarnych Sejmu, chyba że Prezydium Sejmu wyrazi na to zgodę. W razie więc pilnej konieczności musimy zbierać się dodatkowo rano lub wieczorem. Stałej godziny posiedzeń Komisji dziś nie ustalamy. Następne posiedzenie odbędzie się w środę dnia 17 bm. o godz. 12.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Jestem także winien państwu informację, co robiło prezydium Komisji między pierwszym a dzisiejszym posiedzeniem. W tym czasie raz zebraliśmy się, aby wymienić uwagi nt. tych uchwał Prezydium Sejmu, jakie państwo już otrzymali. Dotyczą one wysokości diet, ryczałtów poselskich, zasad funkcjonowania klubów poselskich. Prezydium podjęło te decyzje w pospiesznym trybie, udało mi się wynegocjować z Prezydium, aby nie wstrzymywać uchwał określających funkcjonowanie biur i klubów poselskich. Uzgodniłem także, że nasza Komisja przejrzy te uchwały z punktu widzenia ich spójności z obowiązującą legislacją, a przede wszystkim z punktu widzenia interesu ogółu posłów, a nie tylko szefów klubów, którzy partycypowali w kształtowaniu uchwał.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Powiem tylko tyle, że w niektórych przypadkach mam wątpliwości czy istnieje pełna koherencja uchwał z obecnym stanem legislacji. Nie chcę używać innego sformułowania. Zmierzam więc do tego, że na drugim lub trzecim posiedzeniu Komisji warto będzie podyskutować, jak te postanowienia funkcjonują w praktyce i ewentualnie zwrócić się do Prezydium Sejmu o ponowienie procedury.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PoselRyszardGrodzicki">Wyczerpaliśmy dzisiejszy porządek dzienny. Czy państwo macie jeszcze jakieś uwagi? Jeśli nie, to dziękuję za udział w obradach i zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>