text_structure.xml 9.04 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji - Polityki Społecznej i Ustawodawczej. Witam przybyłych gości i posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">Wszyscy państwo otrzymali tekst uchwały Senatu z dnia 14 sierpnia br. z poprawkami do ustawy uchwalonej przez Sejm 1 sierpnia 1997 roku o zmianie ustawy o stosowaniu szczególnych rozwiązań w związku z likwidacją skutków powodzi, która miała miejsce w lipcu 1997 roku oraz ustawy o zatrudnianiu i przeciwdziałaniu bezrobociu. Sądzę zatem, że jesteśmy wszyscy dobrze przygotowani i przystępujemy do pracy. Proponuję zacząć od rekomendacji. Proszę posła sprawozdawcę o wyrażenie opinii o poprawce nr 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselCezaryMizejewski">Rekomenduję przyjęcie poprawki nr 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy są głosy przeciwne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJoannaStaregaPiasek">Z przykrością muszę mieć głos odmienny. Nie dlatego, że kwestionuję, iż pomoc powinna być przekazywana dzieciom z gospodarstw domowych, dotkniętych przez powódź. Tylko się obawiam, że ten zapis poprawki art. 1 w ustępie 2a i 2b będzie w dalszym ciągu źródłem konfliktów, ponieważ nie jest jasny. Wiadomo jedynie komu ma być udzielona pomoc.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselJoannaStaregaPiasek">Pierwsze zastrzeżenie:  Przestrzenne usytu-owanie szkoły i ośrodka pomocy społecznej może być różne. Na terenie ośrodka może się znajdować jedna szkoła lub odwrotnie - jeden ośrodek w obrębie kilku szkół. Dotyczy to małych gmin, gdzie nie ma aż tylu pracowników socjalnych, którzy by oceniali, co jest potrzebne:  książki czy buty. Rozumiem intencję Senatu w ten sposób, że chciał kwotę 500 zł ograniczyć tylko do tych rodzin, które otrzymały 3 tys. złotych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Uwagi pani poseł są czytelne. Proszę o stanowisko przedstawiciela rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejMaciejManicki">Pragnę zarekomendować przyjęcie poprawki nr 1. To nie jest ograniczenie kwotowe w stosunku do rozwiązania sejmowego. Zwracam uwagę, że istnieje alternatywa:  przepis sejmowy lub senacki. Przepis sejmowy jest dotknięty tymi wadami, o których mówiła pani poseł Joanna Staręga-Piasek. Senat postanowił, że kwota jest sumowana i oddana do dyspozycji ośrodka pomocy społecznej, który decyduje o wysokości udzielenia pomocy pieniężnej. Może to być 200 zł lub 700 zł;  kwota pozostaje nie zmieniona. Liczba dzieci z ustalonych gospodarstw, dotkniętych powodzią pomnożona przez 500 zł. Dotychczasowy przepis ustalał:  na każde dziecko po 500 zł. Kwota jest ta sama, lecz elastyczniej można nią dysponować. I mam nadzieję, że nie będzie przeszkodą obowiązek porozumiewania się ośrodka pomocy społecznej z właściwą szkołą. Liczę na wypracowanie takiej praktyki, w której szkoły będą inicjować, określać i zgłaszać potrzeby dziecka do ośrodka pomocy społecznej właściwego miejscu jego zamieszkania. To byłaby forma porozumienia pomiędzy tymi dwiema instytucjami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">To, co powiedziała pani poseł, wydaje mi się czytelne. Zapytuję, czy po wyjaśnieniach przedstawiciela rządu pani poseł podtrzymuje sprzeciw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJoannaStaregaPiasek">Tak. Podtrzymuję sprzeciw. Mam jeszcze jedno pytanie:  czy niezależnie od tych 500 zł na głowę w rodzinach dotkniętych powodzią są przewidziane środki na realizację tego dodatkowego świadczenia, zwłaszcza w małych gminach?  Jest to dodatkowe zadanie, do wykonania przez dwie czy trzy osoby zatrudnione przez gminę wymagające dodatkowej kwalifikacji potrzeb rodzin. Pytam o sposób realizacji tej ustawowej pomocy, o to, jakie przewidziano środki na spełnienie tej powinności wobec powodzian?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselRomanEdwardBorek">Intencją przepisu sejmowego było wprowadzenie kwoty 500 zł na każde dziecko. Poprawka senacka umożliwia rozróżnienie wysokości udzielanej pomocy, to znaczy, że może ona być w jednym przypadku wyższa niż 500 zł, a w innym niższa. Czy tak to należy odczytywać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuMaciejManicki">Przepis nie udziela odpowiedzi na pytanie o środki na realizację zadania, które ustanawia. Możliwości te pozostają do decyzji organów odpowiedzialnych za wykonanie zadania:  gminy, wojewodów, ewentualnie Rady Ministrów, jeśli takie decyzje będą niezbędne.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PodsekretarzstanuMaciejManicki">Pomoc, rzeczywiście, będzie można różnicować w zależności od skali zniszczenia danego gospodarstwa domowego i od sytuacji finansowej rodziny do tej pomocy uprawnionej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy po tych wyjaśnieniach pani poseł Staręga-Piasek wycofuje swój sprzeciw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselJoannaStaregaPiasek">Nie wycofuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselJanRulewski">Zwracam uwagę, że przy interpretowaniu tego stanowiska wchodzimy w pewną sprzeczność. W jednych ustawach powodziowych ustaliliśmy zniesienie wszelkich kryteriów dla udzielanych zasiłków, a tu wprowadzamy pewną możliwość rozróżnienia. Wydaje mi się, że pan minister nie może nas namawiać do akceptacji tej poprawki, bo wpadniemy w niekonsekwencję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuMaciejManicki">Nie widzę przeszkód do tego, by mimo wszystko namawiać do przyjęcia poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Ponieważ pani poseł Staręga-Piasek podtrzymuje sprzeciw, zarządzam głosowanie. Przypominam, że pan poseł Miżejewski pozytywnie rekomenduje poprawkę nr 1, zgłoszoną przez Senat.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">Ogłaszam wyniki:  za przyjęciem poprawki głosowało 12 osób, przeciwko - 3 osoby, wstrzymała się od głosu 1 osoba. Stwierdzam, że rekomendacja jest pozytywna. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację poprawki nr 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselCezaryMizejewski">Rekomenduję pozytywnie poprawkę nr 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy ktoś ma odmienne zdanie? Nie ma. Rekomendacja jest pozytywna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselCezaryMizejewski">Rekomenduję pozytywnie poprawkę nr 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy ktoś z państwa jest przeciwny? Nie widzę. Rekomendacja jest pozytywna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselCezaryMizejewski">Rekomenduję pozytywnie poprawkę nr 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy są uwagi? Nie ma. Stwierdzam: rekomendacja pozytywna.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">Zapytuję sekretariat czy wszystkie poprawki, zgłoszone przez Senat, zostały rozpatrzone?</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PoselJerzyJaskiernia">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy. Zgłoszono kandydaturę posła Cezarego Miżejewskiego. Czy pan poseł się zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselCezaryMizejewski">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy są inne kandydatury? Nie ma. Czy ktoś z państwa jest przeciwny, bądź wstrzymał się od głosu? Nie ma. Stwierdzam, że poseł Miżejewski został wybrany na posła sprawozdawcę.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">Dziękuję panu ministrowi Manickiemu za udział w posiedzeniu. Dziękuję za obecność wszystkim gościom i posłom.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PoselJerzyJaskiernia">Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>