text_structure.xml
14.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselBogdanKrysiewicz">W trakcie prac nad budżetem na 1997 r. Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zgłoszone zostały dwa dezyderaty. Jeden z nich skierowany ma być do ministra finansów, drugi zaś do prezesa Rady MInistrów. Treść dezyderatów opracował poseł Marek Dyduch. Wszyscy członkowie Komisji otrzymali projekty dezyderatów na piśmie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Pierwszy z dezyderatów dotyczy niepełnego wykorzystania środków, przeznaczonych na restrukturyzację zadłużenia w 1996 r.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselBogdanKrysiewicz">W dezyderacie Komisja zwraca się do ministra finansów o umożliwienie wykorzystania tych nie wykorzystanych środków w 1996 roku w budżecie na rok 1997 z przeznaczeniem na pokrycie zadłużeń z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne i odsetek za zwłokę.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Treść dezyderatu jest następująca:</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselBogdanKrysiewicz">"Komisja Polityki Społecznej rozpatrując plan finansowy Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na rok 1997 wyraża zaniepokojenie o stan finansowy wspomnianego Funduszu w przyszłym roku budżetowym. Obawy Komisji wynikają z oceny, iż zaplanowano bardzo ambitny plan ściągania składek na Fundusz oraz stosunkowo niewielkie rezerwy finansowe Funduszu na I kwartał 1997 r. Rezerwy te są zasadniczym warunkiem zrealizowania świadczeń zasiłkowych i emerytalno-rentowych w ustawowo wyznaczonych terminach i w odpowiedniej wysokości.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Aby zapowiadana w planach budżetowych rezerwa - 1.984,628 tys. zł była realna, rząd powinien wywiązać się z dotacji na Fundusz w 1996 r. oraz przeznaczyć pełną kwotę 600 mln złą z racji dotacji celowej, wynikającej z art. 20 ustawy budżetowej na 1996 r., gdzie ustalono dotację celową przeznaczoną na restrukturyzację zadłużenia przedsiębiorstw państwowych i spółek skarbu państwa z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne oraz odsetek z zwłokę.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Z aktualnego rozeznania wynika, że z kwoty tej na restrukturyzację zadłużenia zostanie wykorzystane tylko ok. 250 mln zł, ponieważ mogły z niej skorzystać tylko przedsiębiorstwa i spółki skarbu państwa, które miały na dzień 31 grudnia 1995 r. uprawomocnione ugody bankowe lub sądowe postępowania układowe.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Ponieważ środki z dotacji nie będą wykorzystane w kwocie ok. 350 mln zł, wnosimy o zarezerwowanie takiej kwoty w budżecie na 1997 r. z przeznaczeniem na pokrycie zadłużeń z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne i odsetek za zwłokę:</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PoselBogdanKrysiewicz">- likwidowanych kopalń węgla kamiennego,</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PoselBogdanKrysiewicz">- Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa,</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PoselBogdanKrysiewicz">- zadłużonych przedsiębiorstw państwowych i spółek skarbu państwa, które dotychczas nie korzystały z dotacji przeznaczonej na restrukturyzację zadłużenia, pod warunkiem, że płacą one składki bieżące oraz spłacają zadłużenie w układzie ratalnym.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Przyznanie tych środków na dalszą restrukturyzację zadłużenia w 1997 r. wynika z faktu, że likwidowane kopalnie nie otrzymują z budżetu dostatecznych środków przeznaczonych m.in. na opłacanie składek.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Natomiast Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa przejęła zadłużenia z tytułu składek po zlikwidowanych państwowych gospodarstwach rolnych. Bez pomocy ze środków budżetowych nie ma możliwości szybkiej spłaty tego zadłużenia, chociaż terenowe jednostki Agencji mają zawarte z oddziałami Zakładu Ubezpieczeń Społecznych układy ratalne i płacą bieżące składki.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Natomiast przyznanie dotacji ze środków dla przedsiębiorstw i spółek skarbu państwa spłacających zadłużenie z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne w układach ratalnych oraz opłacających składki bieżące byłoby zgodne z zasadą równego traktowania tych podmiotów państwowych, które podejmują wysiłek odzyskana równowagi finansowej, którą utraciły z reguły w początkowym okresie transformacji gospodarki narodowej i przemian ustrojowych".</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Propozycja Komisji Polityki Społecznej ma zatem podwójny wymiar: troskę o odpowiednią rezerwę finansową Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, oraz stworzenie możliwości oddłużenia jednostek gospodarczych i agencji, które same sobie z powyższym problemem nie poradzą.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#PoselBogdanKrysiewicz">W czasie omawiania projektu budżetu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na 1997 r. nie było zastrzeżeń co do podjęcia takiego dezyderatu.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Zapytuję więc, czy obecnie ktoś zgłasza zastrzeżenia do treści tego dezyderatu? Nie słyszę. Rozumiem, że dezyderat ten nie został przyjęty przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Drugi dezyderat dotyczy dopuszczenia do ustawowej możliwości prawnego obrotu długami z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne. W tymże dezyderacie poruszony jest też drugi problem, dotyczący nierówności podmiotów, to jest zróżnicowania sytuacji w zakresie unormowań prawnych, dotyczących umarzania składek na ubezpieczenia społeczne i ulg w spłacie tych należności. Treść projektu tego dezyderatu jest następująca:</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#PoselBogdanKrysiewicz">"Komisja Polityki Społecznej po rozpatrzeniu planu finansowego Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na 1997 r. po raz kolejny wyraża zaniepokojenie zadłużeniem podmiotów gospodarczych w stosunku do wyżej wymienionego Funduszu. Zdecydowanie zatem prosimy o intensywniejsze działania rządu w powyższej materii, w celu stworzenia prawnych i systemowych warunków zmierzających do uregulowania tego problemu.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#PoselBogdanKrysiewicz">1. Zadłużenie z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne na 30 września 1996 r. osiągnęło kwotę 4,7 mld zł. Wprawdzie tempo przyrostu tych zadłużeń na przestrzeni ostatnich lat znacząco maleje, to jednak bez sięgnięcia do nowych rozwiązań, które przyniosła ze sobą gospodarka rynkowa nie ma możliwości szybkiej likwidacji tych zaległości, z uwagi na niską aktywność egzekucji administracyjnej.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Komisja proponuje rozważyć stworzenie ustawowej możliwości cywilnoprawnego obrotu długami z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne. Z obrotów tych należałoby oczywiście wyłączyć jednostki budżetowe oraz jednostki gospodarcze o strategicznym znaczeniu dla gospodarki narodowej.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Przy zawieraniu transakcji sprzedaży długów, ZUS powinien mieć rozeznanie o wiarygodności firmy zgłaszającej chęć nabycia zadłużenia, ponieważ w razie zawierania takiej transakcji zaległe składki zmieniłyby charakter należności publicznoprawnych na cywilnoprawne, które korzystają z mniejszych ubezpieczeń w razie przymusowego ich dochodzenia. Oczywiście przy tworzeniu ustawowej możliwości obrotu cywilnoprawnego wyżej wymienionymi długami, należy wziąć pod uwagę inne uwarunkowania nie wymienione tu, aby maksymalnie zabezpieczyć pewność tego obrotu.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#PoselBogdanKrysiewicz">2. Obecnie występuje zróżnicowanie sytuacji w zakresie unormowań prawnych dotyczących umarzania składek na ubezpieczenie społeczne i ulg w spłacie tych należności. Wyłączone są spod możliwości umarzania składek przysługujących od państwowych jednostek organizacyjnych mających osobowość prawną.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Jednostki te są w zasadzie wyłączone również z możliwości rozkładania spłaty należności w układzie realnym oraz odroczeń terminów zapłaty składek.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Ograniczenia te nie występują w odniesieniu do pozostałych jednostek organizacyjnych. W gospodarce rynkowej nie ma żadnego uzasadnienia, aby dalej utrzymywane było zróżnicowanie, o którym mowa wyżej.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Komisja proponuje wprowadzenie takich uregulowań, aby w odniesieniu do wszystkich jednostek organizacyjnych składki na ubezpieczenie społeczne mogły być umarzane tylko w razie stwierdzenia całkowitej ich nieściągalności. Natomiast w odniesieniu do należności pochodnych należałoby dopuścić możliwość umarzania zarówno z powodu nieściągalności, jak i z przyczyn gospodarczych lub innych powodów zasługujących na uwzględnienie.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Sprzyjałoby to mobilizacji dłużników do całkowitej spłaty należnych składek, jeżeli mogliby oni liczyć np. na częściowe umorzenie odsetek za zwłokę.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Podkreślając wagę powyższego problemu, chcemy zaznaczyć, iż zaprezentowane wyżej propozycje, choć wydają się bardzo radykalne, są w ocenie Komisji Polityki Społecznej potrzebne dla osiągnięcia postępu zmierzającego do realnego oddłużenia Funduszu Ubezpieczeń Społecznych".</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Jak już mówiłem, ten dezyderat kierujemy do prezesa Rady Ministrów. Czy są uwagi co do treści tego dezyderatu?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselCezaryMizejewski">Ja mam wątpliwości co do umożliwienia równoprawnego obrotu długami. Konsekwencje takich ustaleń są zbyt poważne, ażeby można było przyjmować je, tak od ręki, bez przeprowadzenia merytorycznej dyskusji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselCezaryMizejewski">Nie pamiętam, czy sprawa była dyskutowana na posiedzeniu Komisji. Chciałbym też znać stanowisko rządu. To jest dezyderat, który mamy skierować do prezesa Rady Ministrów i dlatego wolałbym, ażeby uprzednio zostało to przedyskutowane na forum Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Czy wniosek drugi, umieszczony w tymże dezyderacie, a dotyczący równoprawności podmiotów, wzbudza jakieś wątpliwości?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselGrazynaKotowicz">Chciałam zgłosić jeszcze uwagi do pierwszego, przyjętego przez nas dezyderatu. Mówi się w nim, że nie wykorzystane środki na pokrycie zadłużeń w 1996 r. powinny być wykorzystane w 1997 r. na pokrycie zadłużeń z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne i odsetki za zwłokę dla:</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselGrazynaKotowicz">- likwidowanych kopalń węgla kamiennego,</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselGrazynaKotowicz">- Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa,</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PoselGrazynaKotowicz">- zadłużonych przedsiębiorstw państwowych i spółek skarbu państwa, które dotychczas nie korzystały ze środków przeznaczonych na restrukturyzację zadłużenia pod warunkiem, że płacą one składki bieżące oraz spłacają zadłużenie w układzie ratalnym.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PoselGrazynaKotowicz">Nie mówi się natomiast tam nic o restrukturyzacji zadłużenia szkół wobec ZUS.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Sprawy oddłużenia szkół regulowane są w ustawie budżetowej. Nam idzie o tę kwotę, która nie została rozdysponowana. Chcemy umożliwić restrukturyzację zadłużenia jednostkom gospodarczym, które powinny zawrzeć odpowiednie układy oddłużeniowe z ZUS do końca 1995 r., ale z różnych względów nie uczyniły tego. W związku z tym kwoty przeznaczone na restrukturyzację zadłużeń w 1996 r. nie zostały wykorzystane. Chcielibyśmy stworzyć możliwość wykorzystania ich w roku 1997.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselGrazynaKotowicz">Biuro urzędu gminnego, w którym pracuję, jest zasypywane pismami ze szkół średnich, które mają zablokowane przez banki konta ze względu na to, że nie płacą składek ubezpieczeniowych. Nie robią tego dlatego, że otrzymują środki wystarczające tylko na pokrycie płac nauczycieli i administracji szkolnej. Stąd moje zapytanie, czy nie można byłoby przeznaczyć nie wykorzystanych w ubiegłym roku kwot na restrukturyzację zadłużeń szkół.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselBogdanKrysiewicz">My, jako Komisja, musimy ściśle przestrzegać przepisów dotyczących zasad i kwot przeznaczonych na restrukturyzację zadłużeń wobec ZUS.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Sprawa, którą porusza pani poseł, nie wchodzi w zakres naszych kompetencji. Środki na ten cel są planowane w budżecie w odrębny sposób.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PoselBogdanKrysiewicz">W sprawie drugiego dezyderatu jest wniosek, ażeby wstrzymać się z jego przyjęciem do czasu przeprowadzenia merytorycznej dyskusji na objęty nim temat.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Na dzisiejszym posiedzeniu jest nieobecny poseł M. Dyduch - autor dezyderatu, a więc nie może on nam udzielić bardziej szczegółowych wyjaśnień.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Problem ten omówimy na odrębnym posiedzeniu Komisji. Dziś nie przyjmiemy dezyderatu drugiego.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Zamykam posiedzenie Komisji Polityki Społecznej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>