text_structure.xml
48.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Zgodnie z porządkiem dziennym rozpatrzymy dzisiaj informacje o wykorzystaniu środków przeznaczonych na realizację programu PHARE przeznaczonego na rozwój i organizację rynku pracy oraz reformę ubezpieczeń społecznych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Informacje te przekazał nam pełnomocnik rządu ds. integracji europejskiej oraz pomocy zagranicznej. Witam wszystkich zaproszonych na dzisiejsze posiedzenie. Sądzę, że posłowie zapoznali się z przesłanym materiałem i przypominam tylko, że historia rozpatrywania tych informacji i realizacji tych programów jest dość bogata. Kierowaliśmy w tych sprawach zapytania i dezyderaty do premiera, a bardzo często otrzymywaliśmy informacje bardzo skąpe i okrojone. Wskazywały one na to, że nie wszystkie elementy tego programu były prezentowane na posiedzeniu Komisji w sposób wystarczająco precyzyjny, ażebyśmy mogli ocenić prawidłowość realizacji tego programu, co jest naszym obowiązkiem.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Ażeby nie przedłużać tego wprowadzenia, chciałem poinformować, że to posiedzenie jest efektem mojego bezpośredniego wystąpienia do prezesa Rady Ministrów, w którym prosiłem o wyjaśnienie najważniejszego elementu, jak patrzymy pod kątem wartości w zestawieniach, które otrzymała Komisja, a dotyczył on rozwoju sektora finansowego. W pierwszym wariancie chodziło o ubezpieczenia społeczne. Zmieniały się koncepcje i nie byliśmy w stanie w żaden sposób nadążyć za tymi zmianami, propozycjami i sposobem zagospodarowania i wykorzystania środków. Prosiłem więc, ażeby tę sprawę wyjaśnić.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Otrzymaliśmy materiały, które w porównaniu z tymi, które dotychczas otrzymywaliśmy, są o wiele lepsze. W ostatniej chwili przysłano nam syntetyczne wyjaśnienie dotyczące kwestii, która była powodem mojego wystąpienia do premiera.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Chciałbym, ażeby w czasie dyskusji oraz wniosków, które będą na jej podstawie formułowane, posłowie ustosunkowali się do tej ostatnio nadesłanej nam odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Intencją naszego posiedzenia jest zapoznanie się z prowadzonymi działaniami, zmierzającymi do jak najbardziej efektywnego wykorzystania środków PHARE. W realizację programu PHARE zaangażowane są dwa resorty: resort pracy i polityki socjalnej oraz Ministerstwo Finansów. Jeżeli są przedstawiciele Ministerstwa Finansów, to bardzo proszę, ażeby włączyli się do dyskusji. Chodzi mi o przeprowadzenie wprowadzenia do dyskusji.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Jeżeli na wstępie przedstawiciel Pełnomocnika Rządu ds. Integracji Europejskiej oraz Pomocy Zagranicznej chciałby coś powiedzieć, to bardzo proszę. Jeżeli nie, to udzielam głosu panu ministrowi L. Kwiatkowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejLeszekKwiatek">Dziękujemy za możliwość reprezentacji programu PHARE przez Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej. W mojej wypowiedzi ograniczę się tylko do komentarza o charakterze wstępnym do tematu dzisiejszej dyskusji, aby nie znużyć nadmiarem informacji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejLeszekKwiatek">Rzeczywiście, wspieranie rynku pracy i reforma ubezpieczeń społecznych to są dziedziny, które są przedmiotem szczególnej aktywności naszego resortu, ale chciałbym prosić, ażeby nie utożsamiać tych sformułowań ze zwalczaniem bezrobocia. Musielibyśmy wówczas dyskusję rozszerzyć o inne programy, które pozostają poza gestią naszego resortu.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejLeszekKwiatek">Najważniejszą metodą zwalczania bezrobocia jest tworzenie nowych miejsc pracy i w tym sensie służą przede wszystkim programy określane jako programy rozwoju regionalnego, m.in. tak zwany STRUDEL i inne programy PHARE, o których nie mamy informacji.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejLeszekKwiatek">Dziękuję panu przewodniczącemu, że zwolnił mnie z komentarza dotyczącego reformy ubezpieczeń w Ministerstwie Finansów, gdyż istotnie na ten temat nie mamy żadnych informacji.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejLeszekKwiatek">Komisja otrzymała informację, przekazaną przez Pełnomocnika Rządu ds. Integracji Europejskiej, ta informacja została opracowana w naszym resorcie i uznaliśmy ją jako zachętę do dyskusji. Ta informacja może jest niedostatecznie szczegółowa, ale gdybyśmy chcieli ją rozwinąć, to musiałaby liczyć kilkadziesiąt stron.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejLeszekKwiatek">Oba programy zwane SED i SPREAD, jak państwo dowiedzieli się z tej informacji, mają bardzo heterogeniczny charakter. Składają się łącznie z 15 komponentów. Te 15 komponentów wymienionych w poszczególnych rozdziałach informacji, to tak jak gdyby 15 odrębnych programów, małych programów, powierzonych do realizacji licznym partnerom. Nie wszyscy szefowie tych programów są tu obecni. Stawiliśmy się w gronie kilkuosobowym, gdyby była dyskusja o niektórych przynajmniej komponentach tego programu.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejLeszekKwiatek">Jeżeli posłowie będą chcieli zaadresować pytania do towarzyszących mi osób, to serdecznie zachęcam. Obecny jest na dzisiejszym posiedzeniu dyrektor Departamentu Współpracy Zagranicznej w naszym resorcie, koordynatorzy obu wymienionych programów, jak również szefowie wiodących komponentów, związanych ze wsparciem rynku pracy i reformą ubezpieczeń społecznych.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejLeszekKwiatek">Te dwa programy są w różnej fazie realizacji. Pierwszy z nich, program SED, dobiega końca, dlatego że zgodnie z podpisanym memorandum finansowym kontraktowanie środków zapisanych w tym programie zakończyło się w czerwcu ub. roku. Natomiast do końca czerwca br. ma się zakończyć wydatkowanie tych środków. Tutaj możemy rozmawiać o faktach, o konkretnych dokonaniach, które państwo uznacie za stosowne.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejLeszekKwiatek">Jeżeli chodzi natomiast o drugi program, to zgodnie z memorandum finansowym, do końca grudnia ubiegłego roku miała nastąpić pełna kontraktacja środków, natomiast wydatkowanie tych środków, czyli praktyczna realizacja zadań ma obecnie miejsce i trwać będzie do końca bieżącego roku. Za wcześnie więc jest na formułowanie tutaj głębszych ocen. Natomiast nie za wcześnie na wymianę informacji.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejLeszekKwiatek">Najskromniejsza ocena z naszej strony, polegająca na tym, że oba programy realizowane były z rozmaitymi kłopotami i perypetiami, ale kończymy je zgodnie z przyjętymi terminami i zadaniami zapisanymi w memorandum finansowym. To jest dla nas powodem satysfakcji, dlatego że - jak wiemy - z realizacją tych programów bywają większe kłopoty.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejLeszekKwiatek">Chciałbym prosić, ażeby państwo zwrócili uwagę na te dwa wykresy graficzne. Pierwszy z nich dotyczy realizacji programu SED, to jest tego, o którym wspomniałem, że w czerwcu dobiegnie zakończenie realizacji tego programu. Na grafiku jest wykazane, że program ten od 1992 do 1994 roku przechodził taką fazę bezruchu i zdecydowane przyspieszenie wszystkich działań miało miejsce w roku 1994 i 1995. Zakończona została kontraktacja w czerwcu 1995 r. stuprocentowym wynikiem. Natomiast wydatkowanie środków na koniec grudnia kształtuje się na poziomie 14 milionów ECU.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejLeszekKwiatek">Drugi wykres wykazuje, że ten program był realizowany z większymi trudnościami. Właściwie do początku 1995 roku mieliśmy bardzo nieznaczny stopień kontraktacji środków, który był bliski zeru. Przyspieszenie realizacji wszystkich zadań nastąpiło zwłaszcza w ostatnich 3 miesiącach ubiegłego roku i mogę odpowiedzialnie poinformować, że do końca roku nastąpi stuprocentowe zakontraktowanie środków.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejLeszekKwiatek">Wszystko co w tych programach osiągniemy, zwłaszcza w dziedzinie wsparcia dla rynku pracy i reformy ubezpieczeń społecznych, jest tylko kroplą w morzu potrzeb. Natomiast jest przed nami perspektywa dalszego korzystania ze środków PHARE i alokacji środków na najbliższą 5-latkę oraz pozyskania zgody Komisji Europejskiej na nowe programy, o czym zadecydowała satysfakcjonująca ocena realizacji dotychczasowych programów.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejLeszekKwiatek">W interesie naszego resortu jest, ażeby ta ocena wypadła jak najlepiej, ponieważ mamy szansę przeznaczyć na reformę ubezpieczeń społecznych z funduszy pomocowych PHARE około 12 milionów ECU, o ile one nie zostaną zadysponowane inaczej decyzją rządu i około 5 milionów ECU na programy związane z partnerstwem społecznym.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejLeszekKwiatek">To, co będziemy dzisiaj oceniać, jest tylko pewnym etapem naszej współpracy z Unią Europejską i korzystania ze środków pomocowych PHARE.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejLeszekKwiatek">Jeśli chodzi o zagadnienia merytoryczne związane z poszczególnymi komponentami, to prosiłbym o konkretne pytania do przesłanych materiałów, bo gdybym miał dokonywać wstępu do tego tematu, to musiałbym powtarzać sformułowania zawarte w przesłanej notatce, a to mogłoby być nie na miejscu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Sądzę, że w dyskusji sformułowane zostaną konkretne pytania. Czy do innych części tych informacji ktoś chciałby się ustosunkować albo też wprowadzić jakieś nowe elementy?</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Przekazuję przewodnictwo obrad posłowi J. Mioduszewskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselJozefMioduszewski">Pewne elementy zostały już wprawdzie wyjaśnione, lecz przyznam szczerze, że przesłana nam informacja jest mało czytelna i niezrozumiała.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselJozefMioduszewski">Na stronie 9 tej informacji podaje się, że o realizacji programu PHARE /SED/ przygotowany jest szczegółowy raport, który może być dostępny w końcu stycznia 1996 r. Dziś właśnie mamy ten ostatni dzień stycznia. Sądzę, że posiadanie takiego sprawozdania byłoby bardzo pożyteczne dla nas i służyłoby bardziej wnikliwej analizie problemu, który dziś jest przedmiotem naszych rozważań.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselJozefMioduszewski">Jest to taka wstępna uwaga z mojej strony. Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PodsekretarzstanuLeszekKwiatek">Mamy ten raport ze sobą, z tym jednak że nie został on jeszcze w pełni ukończony. Trwają prace redakcyjne. Raport przekażemy Komisji z pewnym opóźnieniem, za co serdecznie przepraszamy. Chcemy znacznie lepiej dopracować wszystkie nasze oceny w nim zawarte.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselJozefMioduszewski">Czy w stosunku do tego materiału, jaki otrzymaliśmy, są duże różnice w informacjach zawartych w raporcie?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PodsekretarzstanuLeszekKwiatek">W rzeczy samej raport zawierać będzie szczegółowe informacje, zwłaszcza w odniesieniu do wydatków finansowych, a także co do realizacji poszczególnych celów programu. Raport ten obejmuje około 70 stron tekstu. Po zakończeniu przekażemy go do wiadomości Komisji Polityki Społecznej.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PodsekretarzstanuLeszekKwiatek">Jeżeli jest mowa o ocenie realizacji tych programów, to chciałbym wspomnieć, że w metodologii takiej oceny mamy obowiązek stosować się ściśle do wymagań Komisji Europejskiej. Jest to bowiem warunkiem negocjacji odnośnie do dalszych programów PHARE. Zanim jednak zakończymy tę pracę, to musi ona zostać zrecenzowana przez ekspertów Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselJozefMioduszewski">Mamy teraz pewien dylemat, jeśli idzie o dokonanie ostatecznej oceny. Nie znając treści raportu i opierając się tylko na informacji przesłanej nam na dzisiejsze posiedzenie odnosimy wrażenie, że na przykład projekt trzeci, czy też inne, nie są realizowane, gdyż nie ma ani śladu w informacji o ilości środków wydatkowanych na realizację tego programu.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselJozefMioduszewski">Mamy więc raczej do czynienia z informacją o tym, jakie cele powinny być realizowane. Brak natomiast informacji o zakresie realizacji tych celów. Rozumiem, że można by wysunąć na ten temat wiele pytań. Czy jest więc sens i możliwość, byśmy w oparciu o tę cząstkową informację mogli dokonać jakiejś sensownej oceny?</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselJozefMioduszewski">Przekazałem swoje odczucia i proszę członków Komisji o wypowiedzenie się na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselCezaryMizejewski">Przychylam się do zdania pana przewodniczącego. Rzeczywiście, jeśli jest przygotowany raport końcowy, to lepiej, byśmy debatowali nad realizacją programu PHARE już po przyjęciu tego raportu.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoselCezaryMizejewski">Spotykamy się już po raz trzeci w sprawie realizacji programu PHARE. Po raz pierwszy dyskutowaliśmy na ten temat na początku 1994 roku. Wówczas sformułowaliśmy dosyć istotne wnioski. Przypomnę, że omawialiśmy wówczas realizację programu "Rozwój społeczno-gospodarczy".</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PoselCezaryMizejewski">Z wysoką oceną Komisji spotkały się te części programu, które dotyczyły inicjatyw lokalnych, ośrodków pomocy społecznej i podnoszenia poziomu świadczeń w domach pomocy społecznej. Komisja zwróciła się również do ministra pracy i polityki socjalnej o to, by te programy w nowym rozdaniu na lata 1995-2000 zostały przedłużone. Realizacja części tych programów kończy się bądź to w styczniu 1996 r., bądź też w czerwcu 1996 r. O ile dobrze pamiętam, minister L. Miller zgodził się ze stanowiskiem Komisji i podzielił naszą ocenę realizacji tych programów. Zdeklarował także, że w nowym "rozdaniu" środków PHARE będą uwzględnione środki na kontynuowanie tych programów.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PoselCezaryMizejewski">Chciałbym zapytać, czy takie decyzje zostały podjęte, bądź też czy zostaną podjęte?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselJozefMioduszewski">Dziękuję bardzo. Udzielam głosu pani poseł A. Murynowicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselAlicjaMurynowicz">Nie zabierając ministrowi możliwości udzielenia odpowiedzi na pytanie posła C. Miżejewskiego, wnoszę jednak formalny wniosek o odroczenie rozpatrywania sprawozdania do momentu ostatecznego opracowania raportu, o którym była mowa. Proponuję przy tym, by powołać kilkuosobową grupę posłów dla opracowania wniosków końcowych, albo też upoważnić prezydium Komisji, by z takimi wnioskami nas zapoznało.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselJozefMioduszewski">Rozumiem, że mimo złożonego wniosku o odroczenie obrad, dopuszcza pan poseł możliwość wyjaśnienia pytań zgłoszonych przez posła C. Miżejewskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselGrazynaKotowicz">W programie rozwoju społeczno-gospodarczym mieści się m.in. punkt dotyczący inicjatyw lokalnych na rzecz zatrudnienia i rozwoju społeczno-gospodarczego. Pilotażowe prace były prowadzone w 9 wybranych gminach. Chciałam zapytać, czy resort interesowała tylko realizacja przeznaczonych na ten cel środków, czy również efekty rzeczowe tych działań? Ile osób znalazło stałe zatrudnienie w wyniku realizacji tego programu? Prosiłabym o szersze wyjaśnienia na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuLeszekKwiatek">Pytanie posła C. Miżejewskiego wprawiło mnie w pewne zakłopotanie, ponieważ o losach przyszłych programów nie decydujemy samodzielnie. Możliwość realizacji takiego czy też innego programu zależy od decyzji rządu, to znaczy ustalenia tego, co rząd zdecyduje się przedstawić do negocjacji z Komisją Europejską. Z mej strony mogę zapewnić, bo tylko tyle mogę uczynić, że ten dezyderat Komisji przyjęliśmy z wdzięcznością.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PodsekretarzstanuLeszekKwiatek">Staramy się więc robić wszystko, by pozyskać dalsze środki pomocowe na realizację omawianych programów, zwłaszcza tych, które uzyskają dobrą ocenę i które z poparciem Komisji Polityki Społecznej mogą wpływać na dalszy rozwój i kontynuację.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PodsekretarzstanuLeszekKwiatek">Nie mogę jednak zapewnić państwa, że taką możliwość resort uzyska, m.in, dlatego że spotkaliśmy już pewien sprzeciw, czy też bardzo gorące dyskusje, wobec naszych próśb pozyskania środków na pewne programy w zakresie polityki społecznej, w imię generalnego, strategicznego założenia - zresztą bardzo racjonalnego, a także podzielonego w zasadzie obustronnie zarówno przez rząd, jak i przez Komisję Europejską - że środki pomocowe powinny zostać skoncentrowane na przedsięwzięciach mających na celu rozwój gospodarczy i integrację europejską. Cały obszar polityki społecznej w kontaktach takich jak pomoc społeczna i inne działania w tym zakresie, schodzą na drugi plan.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PodsekretarzstanuLeszekKwiatek">Niemniej zgadzamy się z tą oceną i mamy za sojuszników różnych przedstawicieli komisji europejskich, uznających, że na zadania związane z realizację polityki socjalnej warto przeznaczyć więcej środków, aniżeli zakłada się aktualnie. Od sprawności polityki społecznej zależy bardzo wiele i dla integracji, i dla rozwoju gospodarczego.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PodsekretarzstanuLeszekKwiatek">Reasumując informuję, że dezyderat przyjęliśmy, staramy się iść jego tropem i wykonać zawarte w nim treści. Jednak ostateczne decyzje leżą poza gestią naszego ministerstwa.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#PodsekretarzstanuLeszekKwiatek">W ramach puli, którą dysponujemy, 12 mln ECU na następną 5-latkę, na ogólnie określoną sferę zabezpieczenia społecznego decydujemy się przeznaczyć połowę tej kwoty na inicjatywy lokalne. Wówczas pozostanie nam tylko połowa na reformę ubezpieczeń społecznych, co stanowi kwotę daleko niewystarczającą.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#PodsekretarzstanuLeszekKwiatek">Niestety, z tego rodzaju dylematatami będziemy mieli stale do czynienia. Przedłużanie dyskusji na ten temat w tym momencie - moim zdaniem - byłoby niecelowe.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#PodsekretarzstanuLeszekKwiatek">Jeśli idzie o wniosek poseł A. Murynowicz, to kryje się za nim żelazna logika, że może byłoby zbędne absorbowanie czasu i energii Komisji na ocenę programów na jakimś pośrednim etapie. Traktujemy to z pełnym zrozumieniem, że nie jest to dezaprobata dla przekazanych informacji.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#PodsekretarzstanuLeszekKwiatek">Na tym etapie, na jakim się znajdujemy, realizacja obu programów przebiega zgodnie z planem. Jeżeli jednak wniosek pani poseł A. Murynowicz miałby został przyjęty i zrealizowany w późniejszym okresie, to proszę o uwzględnienie tego faktu, że oceny realizacji programu SED można dokonać dopiero po czerwcu bieżącego roku, natomiast oceny programu SPREAD można będzie dokonać dopiero w następnym roku. Rozumiem, że oceny te będą dokonywane na podstawie pewnych opracowań i raportu.</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#PodsekretarzstanuLeszekKwiatek">Nawiązując do pytania poseł G. Kotowicz, chciałbym zadać pytanie przewodniczącemu Komisji, czy - jeśli państwo na to się zgodzą - byśmy przy okazji tego spotkania, nawet kończąc je konkluzją, że dokonanie oceny tych programów należy przełożyć na okres późniejszy - mogli przekazać informację przynajmniej o dwu podstawowych komponentach, dotyczących wsparcia rynku pracy i reformy ubezpieczeń społecznych? Informacji na ten temat mogliby udzielić pan Jerzy Drążkiewicz, kierujący największym komponentem w programie SED, na który przeznaczono ponad 7 mln ECU, a dotyczącym rozwoju inicjatyw lokalnych. Udzieliłby on także odpowiedzi na pytanie poseł G. Kotowicz.</u>
<u xml:id="u-14.10" who="#PodsekretarzstanuLeszekKwiatek">Drugą informację mogłaby przedstawić pani Ewa Borowczyk, która kieruje komponentem "Reforma ubezpieczeń społecznych w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych". Na ten cel przeznacza się 2 mln ECU.</u>
<u xml:id="u-14.11" who="#PodsekretarzstanuLeszekKwiatek">Obie te osoby mogą państwu w ciągu kilku minut przekazać podstawowe informacje.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselJozefMioduszewski">Rozumiem, że ostateczna konkluzja dzisiejszego posiedzenia już się nam zarysowuje. Myślę jednak, że poseł A. Murynowicz dopuści, byśmy wysłuchali tych proponowanych wyjaśnień.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselAlicjaMurynowicz">Intencją mojego wniosku nie było uniknięcie dyskusji na ten temat, natomiast chciałabym, ażeby dyskusja była prowadzona na podstawie pełnej informacji. Ta, którą przygotowano na dzisiejsze posiedzenie, jest niepełna i nieczytelna. Mimo wielokrotnych interwencji przewodniczącego i Komisji, która zapoznawała się z różnego rodzaju materiałami.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselAlicjaMurynowicz">Jeżeli jednak dopuszczono możliwość pytań, to interesuje mnie, na podstawie zestawienia danych, które otrzymaliśmy znacznie wcześniej, rozwój sektora finansowego, czyli ubezpieczenia społeczne.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PoselAlicjaMurynowicz">W zestawieniach danych niektórych programów PHARE z sierpnia 1994 r. wynika, że na rozwój sektora finansowego - ubezpieczenia społeczne - przeznaczono 16 mln ECU, wydano zaś 15,6 mln ECU. Realizatorem tego programu było Ministerstwo Finansów. W tym momencie powinnam również skierować pytanie do podsekretarza stanu L. Kwiatka. Jest tu bowiem napisane: "Ministerstwo Finansów - Fundacja Rozwoju Sektora Finansowego". Natomiast w uwagach jest napisane "Projekt dotyczący rozwoju ubezpieczeń społecznych i prywatyzacji ZUS nie został zrealizowany w ramach tego programu, lecz włączony do programu SPREAD". Jak dowiedzieliśmy się, o realizacji tego ostatniego programu mówić będziemy mogli dopiero w przyszłym roku. Wydatkowano natomiast 15,6 mln ECU na rozwój sektora finansowego - ubezpieczenia społeczne.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PoselAlicjaMurynowicz">W następnym zestawieniu, z 9 maja 1995 r. przy nazwie programu "Rozwój sektora finansowego - ubezpieczenia społeczne" podaje się wartość 16 mln ECU i wydatkowanie 16 mln ECU. Realizatorem zaś jest tu Fundacja Rozwoju Finansów.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#PoselAlicjaMurynowicz">W uwagach napisano, że z powodu opóźniania się reformy ubezpieczeń społecznych środki przewidziane na ubezpieczenia przeniesiono na inne cele. Być może jest taka możliwość przesuwania środków między celami, ale chciałabym wiedzieć, co to za "inne cele", na które przesunięto ze środków na ubezpieczenia społeczne? Z wyjaśnień, jakie otrzymaliśmy, jako pismo dodatkowe, podpisane przez pana Henryka Zientka, wyczytać można, że w "Strategii dla Polski" możliwe było sfinansowanie trzech konsultantów do spraw ubezpieczeń społecznych /całkowita wartość kontraktów wyniosła 59.480 ECU/ oraz kontraktu na pomoc techniczną dotyczącą przygotowania projektu ustawy o prywatnych funduszach emerytalnych, a także aktów wykonawczych do tej ustawy /wartość kontraktu 49,848 ECU/. Chciałabym dowiedzieć się, z jakich to pieniędzy było wydatkowane? Co to jest w ogóle za wykaz? Czy to są pieniądze, które już zostały "skonsumowane", czy też pieniądze przeznaczone do wykorzystania? Z jakiego tytułu programowego one pochodzą? Rozumiem, że minister L. Kwiatek nie jest osobą mogącą odpowiedzieć na te pytania.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#PoselAlicjaMurynowicz">Ja powiedziałam to wcześniej, moja intencja dotycząca przeniesienia posiedzenia wynikała stąd, że jeżeli mielibyśmy do czynienia z pełnym raportem, z pełnymi tytułami, z pełną realizacją, to moglibyśmy odnosić się do całości sprawy. Otrzymaliśmy jedynie fragmentaryczne wyjaśnienia.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#PoselAlicjaMurynowicz">Pozostawiam pytania dotyczące fragmentarycznych problemów. Podejrzewam, że powinnam domagać się, ażeby przedstawicielka Fundacji Rozwoju Finansowego, albo też Pełnomocnika Rządu do Spraw Integracji Europejskiej oraz Pomocy Zagranicznej, sprawy te wyjaśnili.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselMarekDyduch">Podzielam w pełni opinię poseł A. Murynowicz. Rozpatrywanie dzisiaj tego problemu, w momencie, kiedy nie mamy informacji o tym, jak realizowane są dezyderaty wysunięte przez nas na poprzednich posiedzeniach, a jak wyjaśniono, były "bardzo cenne". Zapewnienia pana ministra, że są one bardzo ważne i że trzeba je realizować, to zbyt mało jak na wagę sprawy. Chcielibyśmy otrzymać informację o tym, jak te nasze dezyderaty są realizowane.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PoselMarekDyduch">Dowiedzieliśmy się, że przygotowywany jest raport o realizacji programu PHARE. Na dzisiejszym potkaniu możemy otrzymać tylko informacje wycinkowe. Trudno byłoby na tej podstawie podejmować racjonalne wnioski.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PoselMarekDyduch">Ja mam także wiele wątpliwości w odniesieniu do sprawy realizacji programu kształcenia zawodowego oraz programu zwalczania bezrobocia wśród młodzieży. Czy środki z funduszu PHARE można byłoby przeznaczyć na realizację tych celów? W jaki sposób, w nowej koncepcji tych programów, można wkomponować w ogólny program PHARE te problemy polityki społecznej?</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PoselMarekDyduch">Pewne decyzje zapadają wcześniej i dzisiejszy program może jest już nieadekwatny do wcześniejszych postanowień.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PoselMarekDyduch">W międzyczasie pojawiło się wiele wątpliwości i nie jesteśmy w stanie na podstawie otrzymanej wycinkowej informacji wyjaśnić wielu problemów.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#PoselMarekDyduch">Popieram wniosek formalny poseł A. Murynowicz. Należałoby drugą część naszego posiedzenia zrealizować po otrzymaniu pełnego raportu.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Chciałabym podziękować wszystkim wypowiadającym się za wnioski sformułowane w trakcie dyskusji. Należałoby bardziej wnikliwie zapoznać się z propozycjami, które przedstawiła poseł A. Murynowicz.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Rozumiemy, że realizacja tego programu, w części dotyczącej Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej, jest kontynuacją kierunków już wcześniej nakreślonych. Trzeba będzie oczywiście zapoznać się z ostatecznymi efektami tych prac.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Bardziej precyzyjnie należałoby powiedzieć o tych sprawach, które są już realizowane, jak chociażby w tych dwóch propozycjach, złożonych przez ministra L. Kwiatka.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Pragnę przypomnieć, że w ostatniej chwili ZUS przygotował program, który daje szanse skorzystania z tej części środków PHARE, która była przeznaczona na ubezpieczenia społeczne w wysokości 2 mln ECU. W programie tym przewiduje się opracowanie kont indywidualnych ubezpieczonych. Będą to "Indywidualne Karty Przebiegu Ubezpieczenia". na ten temat będziemy mogli uzyskać dzisiaj konkretną informację.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Proponuję, byśmy wysłuchali informacji zapowiedzianych przez ministra L. Kwiatka, a następnie przerwali dalszą dyskusję. Po otrzymaniu bardziej kompleksowych informacji ponownie zajmiemy się tą sprawą.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#KierownikProgramuinicjatywlokalnychwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejJerzyDrazkiewicz">W pierwszej kolejności odpowiem na pytanie poseł G. Kotowicz odnośnie do analizy działań w gminach objętych tym programem.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#KierownikProgramuinicjatywlokalnychwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejJerzyDrazkiewicz">Niezależnie od raportu, który jest przygotowywany i który zostanie przedstawiony Komisji w odpowiednim czasie, możecie państwo dowiedzieć się o funkcjonowaniu poszczególnych komponentów realizowanych przez resort programów, między innymi o "Programie inicjatyw lokalnych".</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#KierownikProgramuinicjatywlokalnychwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejJerzyDrazkiewicz">Jeżeli problematyka ta interesowałaby państwa, to przed następnym posiedzeniem Komisji możemy przedstawić odpowiednie materiały, które są przygotowywane w tej materii. W materiałach tych mówi się o genezie, metodologii i przebiegu realizacji "Programu inicjatyw lokalnych" w kontekście szerszych programów, polityki regionalnej i polityki lokalnej.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#KierownikProgramuinicjatywlokalnychwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejJerzyDrazkiewicz">Prowadzony jest monitoring rezultatów programu. Dotyczy on przede wszystkim sfery finansowej. Badania te prowadzone są również w stosunku do wszystkich przedsięwzięć objętych tych programem.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#KierownikProgramuinicjatywlokalnychwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejJerzyDrazkiewicz">W gminach monitoring ten obejmuje realizację 55 konkretnych projektów o bardzo zróżnicowanym charakterze. 9 gmin wygrało konkurs na finansowanie opracowanych przez nie programów rozwoju.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#KierownikProgramuinicjatywlokalnychwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejJerzyDrazkiewicz">Oprócz tych 55 projektów śledzimy również funkcjonowanie 9 agencji rozwoju lokalnego, które powstały dla realizacji tych właśnie projektów.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#KierownikProgramuinicjatywlokalnychwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejJerzyDrazkiewicz">Efekty dotyczące zatrudnienia, o co pytała pani poseł G. Kotowicz, są także przez nas śledzone w poszczególnych gminach.</u>
<u xml:id="u-19.7" who="#KierownikProgramuinicjatywlokalnychwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejJerzyDrazkiewicz">Chciałem jednak zwrócić uwagę, że generalnym celem programów lokalnych jest nie jednorazowe tworzenie miejsc pracy, w postaci jakichś inwestycji, co w praktyce oznaczałoby finansowanie czy też rozbudowę pewnych zakładów pracy, lecz tworzenie na poziomie konkretnych gmin instrumentów i instytucji, które w sposób bardziej trwały popychałyby gospodarkę regionów, w których znajduje się dana gmina.</u>
<u xml:id="u-19.8" who="#KierownikProgramuinicjatywlokalnychwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejJerzyDrazkiewicz">Takim trwałym instrumentem, o czym piszemy w naszych opracowaniach, są tak zwane fundusze poręczeń. Funkcjonują one już w 8 gminach. Jest to pierwsza w Polsce na tym poziomie, w sposób zorganizowany działająca instytucja finansowa, ułatwiająca dostęp małych firm do kredytów. Jest to bardzo często główna bariera rozwoju lokalnej gospodarki. Fundusze te zostały uruchomione i są głównym twórcą nowych miejsc pracy w tych gminach. Fundusze te funkcjonują już od roku, bez straty kapitału. Udzielono takich poręczeń 150 firmom w 8 gminach. Uruchomiono 800 miejsc pracy. Proces ten trwa nadal. Kapitał funduszów gwarancyjnych - jak mamy nadzieję - jest wielokrotnie użytkowany, gdyż tak właśnie przygotowaliśmy te instytucje, by mogły one funkcjonować w sposób profesjonalny i sprawny przez całe lata. Można więc oczekiwać, że takie firmy, przy pomocy właśnie funduszów gwarancyjnych, będą dalej rozwijane.</u>
<u xml:id="u-19.9" who="#KierownikProgramuinicjatywlokalnychwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejJerzyDrazkiewicz">Nowe miejsca pracy powstają też w ramach naszego programu w tak zwanych "inkubatorach przedsiębiorczości", które zorganizowano w 4 gminach. Ułatwiają one uzyskanie szans startu różnym osobom, w tym bezrobotnym, którzy zamierzają podjąć działalność gospodarczą na własny rachunek. W ramach "inkubatorów" powstały 33 firmy i 150 miejsc pracy.</u>
<u xml:id="u-19.10" who="#KierownikProgramuinicjatywlokalnychwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejJerzyDrazkiewicz">Istnieją także inne projekty. np. dotyczące infrastruktury, ale bardzo szczególnej, przede wszystkim takiej, która powinna służyć rozwojowi gospodarki lokalnej. Dotyczy to np. budowy dróg. Takie drogi powstały w dwu gminach, m.in. w gminie Witko, jest to gmina pegeerowska w woj. słupskim, oraz w gminie Lubawka, w woj. jeleniogórskim. To są drogi umożliwiające dostęp do atrakcyjnych turystycznie terenów i tworzą szanse zatrudnienia przy obsłudze turystów dla mieszkańców wiosek, które do tej pory znajdowały się na marginesie możliwości rozwojowych.</u>
<u xml:id="u-19.11" who="#KierownikProgramuinicjatywlokalnychwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejJerzyDrazkiewicz">Tego rodzaju filozofia została przyjęta w programie, ażeby tworzyć coś, co przez dłuższy czas będzie instrumentem powstawania miejsc pracy dla lokalnej gospodarki. Powstają więc ośrodki wspierania przedsiębiorczości, kluby pracy, których działania są ukierunkowane przede wszystkim na zwiększenie zatrudnienia bezrobotnych.</u>
<u xml:id="u-19.12" who="#KierownikProgramuinicjatywlokalnychwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejJerzyDrazkiewicz">W sumie funkcjonuje 155 konkretnych projektów i o każdym można by powiedzieć, co w jego ramach zostało zrobione. Mamy wiele widocznych rezultatów. Mogę podać, że w ramach tego programu została dokonana kompletna modernizacja, ale nie tylko w sensie czysto materialnym, ale też w profilu programowym, dwu szkół zawodowych. Dotyczy to szkoły rolniczej w Malinowie, w gminie Działdowo, która przygotowała się do kształcenia w zakresie rolnictwa ekologicznego. Jest to pierwsza szkoła rolnicza tego typu w Polsce. Drugą taką szkołą jest Technikum Hotelarskie w Ustrzykach Dolnych, powstałe na bazie budynku biurowego po upadłym przedsiębiorstwie drzewnym Ustianowa.</u>
<u xml:id="u-19.13" who="#KierownikProgramuinicjatywlokalnychwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejJerzyDrazkiewicz">Tego rodzaju działania nie przynoszą - naturalnie - efektów natychmiastowych w uzyskiwaniu miejsc pracy, ale przygotowują młodzież, kadrę, mieszkańców - tych gmin o wysokim bezrobociu, do podejmowania w przyszłości, konkretnych inicjatyw gospodarczych. Jest to istotny impuls zachęcający do takich właśnie działań.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzedstawicielkaZakladuUbezpieczenSpolecznychkierownikprogramuUbezpieczeniaSpoleczneEwaBorowczyk">Projekt ten zaczęliśmy realizować od 1 grudnia 1995 r. W tej chwili byłoby więc przedwczesne mówienie o jakichś rezultatach. Chciałabym natomiast poinformować o zakresie prac, które zostaną wykonane w ramach tego projektu.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PrzedstawicielkaZakladuUbezpieczenSpolecznychkierownikprogramuUbezpieczeniaSpoleczneEwaBorowczyk">Projekt przewiduje wsparcie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przez fundusz PHARE przy opracowaniu ewidencji indywidualnego przebiegu ubezpieczenia. Z tego też punktu widzenia jest on bardzo ważny dla funkcjonowania ZUS, a także dla realizacji rządowego programu reformy ubezpieczeń społecznych.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PrzedstawicielkaZakladuUbezpieczenSpolecznychkierownikprogramuUbezpieczeniaSpoleczneEwaBorowczyk">W programie zaznaczone są terminy realizacji dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Koncentrujemy się teraz na pracach związanych z przygotowaniem indywidualnych kont ubezpieczonych. W 1997 r. zaś projekt rządowy przewiduje zakończenie prac legislacyjnych, a więc wprowadzenie unormowań prawnych, pozwalających na tworzenie systemu ewidencji. Od 1 stycznia 1998 r. w projekcie rządowym przewiduje się sukcesywne rozpoczęcie zakładania pierwszych kont ubezpieczeniowych. Trudno przecenić znaczenie urzeczywistnienia tego projektu, chociażby dlatego że niektóre etapy reformy systemu ubezpieczeń społecznych uzależnione są właśnie od zrealizowania tych prac przez ZUS, przy pomocy PHARE.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PrzedstawicielkaZakladuUbezpieczenSpolecznychkierownikprogramuUbezpieczeniaSpoleczneEwaBorowczyk">Dopiero w 1998 r., czyli po wprowadzeniu indywidualnej ewidencji ubezpieczeniowej, możliwe będzie wdrażanie dalszych rozwiązań reformy ubezpieczeń społecznych. Można będzie wówczas określić górny pułap składki ubezpieczeniowej, między innymi po to, żeby stworzyć możliwość tworzenia dodatkowych ubezpieczeń i podziału funduszu na poszczególne fundusze ubezpieczeniowe: emerytalno-rentowy, chorobowy, wypadkowy itd. Trzeba też ustalić techniczną stronę podziału składki na część prowadząną przez pracodawcę i pracownika.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#PrzedstawicielkaZakladuUbezpieczenSpolecznychkierownikprogramuUbezpieczeniaSpoleczneEwaBorowczyk">Mówiąc o dalszych etapach reformy chcę odwołać się do strony 14 materiału, który państwo otrzymali od pana Sayrusza-Wolskiego. Został tam zapisany ten zakres prac, jakie mamy wykonać. Chciałabym jednak zwrócić uwagę na jeden zapis i zarazem uściślić jego treść. Mówi się że projekt będzie dotyczył rozbudowy systemu poboru i rozliczenia składek ubezpieczeniowych wraz z systemem ich podziału. Zapis ten pojawił się w tym materiale, lecz nie był przekazany z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, ani też przez Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej. Wyjaśniam, że projekt nie zakłada systemu podziału składek na pracodawcę i pracownika, czy też na poszczególne fundusze. Według programu rządowego dopiero po realizacji tego projektu będą możliwe dalsze prace w tym kierunku. Oczekuję więc na to, że projekt przyniesie również koncepcję podziału składki na poszczególne fundusze oraz pomiędzy pracodawcę i pracownika, według założeń tego projektu nie mogłoby to być spełnione. Proponuję z projektu tego wykreślić fragment prac, związanych z system ich podziału, gdyż na tym etapie realizacji projektu nie zakładamy takich możliwości.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#PrzedstawicielkaZakladuUbezpieczenSpolecznychkierownikprogramuUbezpieczeniaSpoleczneEwaBorowczyk">Od 1 grudnia ubiegłego roku pracuje zespół ekspertów zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Jest to siedmiu ekspertów, w tym ze Szwecji i z Niemiec. Chcemy w ten sposób uzyskać zderzenie różnych koncepcji realizacji kont indywidualnych. Instytucje niemieckie mają odrębny identyfikator i my również skłanialiśmy się się do koncepcji odrębnego identyfikatora. W Szwecji natomiast jest jeden identyfikator dla różnych celów i rozważamy obie te koncepcje.</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#PrzedstawicielkaZakladuUbezpieczenSpolecznychkierownikprogramuUbezpieczeniaSpoleczneEwaBorowczyk">Okazuje się, że identyfikator, który wprowadziłby ZUS, byłby czwartym powszechny identyfikatorem w kraju poza PESEL, poza NIP i REGON. W tym momencie zasadne stałoby się pytanie, czy z punktu widzenia technicznego i organizacyjnego utrzymanie takich czterech identyfikatorów centralnych nie jest zbyt kosztowne. W chwili obecnej jesteśmy w początkowym okresie prac. Przez najbliższe miesiące będziemy rozważać możliwość połączenia identyfikatora ubezpieczeniowego z PESEL i połączenie identyfikatora zakładowego, czyli płatnika składek z REGON. W tej chwili jest jeszcze za wcześnie na ocenę tych koncepcji, gdyż - jak wspomniałem - prace rozpoczęliśmy dopiero od 1 grudnia 1995 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselJozefMioduszewski">Na dzisiejsze posiedzenie otrzymaliśmy pewne, fragmentaryczne informacje, lecz wyrażam pogląd, że realizacja programu PHARE jest bardzo kosztowna, jeżeli idzie o obsługę tego projektu przez ekspertów zagranicznych. Dużą część środków przeznacza się na wykonanie rozmaitego rodzaju projektów, opracowań i analiz, opinii i w rezultacie w tej chwili nie jesteśmy w stanie ustalić, ile właściwie kosztuje nas realizacja konkretnych zadań i stwierdzić, czy te wydatki ogólne nie przytłaczają i nie przesądzają o osiągnięciu głównego celu.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PoselJozefMioduszewski">W swej wypowiedzi poseł C. Miżejewski zwrócił uwagę na poprawność realizacji projektu trzeciego, to jest świadczeń socjalnych i usług, wykonywanych przez organizacje pozarządowe. W informacji tej można znaleźć pewne konkrety, np. w projekcie siódmym mówi się o tym, że w ramach tego projektu wyremontowano i wyposażono w sprzęt biurowy poszczególne instytucje pozarządowe. To jest konkretna informacja. Takich informacji nie ma jednak zbyt wiele. Sądzę więc, że w raporcie będą one zawarte. Idzie nam o zorientowanie się, jaka jest konkretna realizacja poszczególnych zadań rzeczowych. Jeżeli mówimy np. o szkoleniu, to chcielibyśmy dowiedzieć się, w jakim zakresie jest ono prowadzone, ile osób się szkoli itp.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuLeszekKwiatek">W raporcie wszystkie te dane zostały umieszczone.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PodsekretarzstanuLeszekKwiatek">Myślę, że na tej mojej wypowiedzi zakończy się dyskusja, przynajmniej w części dotyczącej Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej. Chciałbym przeprosić za niemożność udzielenia odpowiedzi na niektóre pytania. Przyczyna jest bardzo prosta. Stawiamy się na każde wezwanie Komisji w ustalonym przez nią momencie. Natomiast sytuacja jest taka, że oba programy są w toku realizacji i z tego powodu nie możemy przedstawiać państwu konkretnej oceny efektów tych prac. Odwołując się do naszego grafiku, moglibyśmy ocenić realizację programu SED w 80%, ale jednak nie w 100%, gdyż około 20% środków nie zostało jeszcze wykorzystanych.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PodsekretarzstanuLeszekKwiatek">Tyle tytułem wyjaśnienia, z prośbą o zrozumienie naszych intencji.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PodsekretarzstanuLeszekKwiatek">Raport, który przygotowujemy - jak powiedziałem - jeżeli ma obejmować całość zadań, może być w przyzwoitej postaci przedstawiony państwu po 30 czerwca br., gdy zamkniemy program.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#PodsekretarzstanuLeszekKwiatek">Nie będzie to zresztą jedyny raport, gdyż musimy przygotować odrębny, według innych kryteriów, dla Komisji Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#PodsekretarzstanuLeszekKwiatek">W dyskusji padły pytania, czy można skoncentrować środki na pewnych, aktualnych zadaniach, a także o proporcje między wydatkami inwestycyjnymi i rzeczowymi. Poczuwam się do obowiązku wyjaśnienia, że środki PHARE wydawane są według bardzo ściśle określonej przez tę instytucję procedury, która polega, m.in. na tym, że najpierw zatwierdzany jest plan strategiczny, a następnie półroczne plany pracy. Decyzje finansowe można podjąć samodzielnie tylko do wysokości 1000 ECU, do 50.000 ECU obowiązuje zaś procedura przetargów i akceptacji Delegacji Europejskiej. To samo dotyczy większych kwot, przy czym przy wyższych przedziałach przewidziane są inne procedury przetargowe. Jest to bardzo ważne wyjaśnienie, gdyż często uważamy, że można sięgać po środki PHARE w całkowicie dowolny sposób na potrzeby pojawiające się niespodziewanie.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#PodsekretarzstanuLeszekKwiatek">Nie możemy jako resort, czuć się adresatem pytań sformułowanych również przez panią poseł A. Murynowicz. Nie umiałbym odpowiedzieć na nie, gdyż niektórych kwestii nie rozumiem. Nie rozumiem na przykład tych zestawień kwotowych, ponieważ cały resort pracy i polityki socjalnej dysponuje, na wszelkie zadania związane z reformą ubezpieczeń społecznych, kwotą w wysokości 2,5 mln ECU, a pani poseł mówiła o jakichś kwotach dla nas imponujących. Poza tym nie bardzo wiem, jak można wydatkować taką ilość pieniędzy na reformę tak młodą.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#PodsekretarzstanuLeszekKwiatek">Mieliśmy problem z zagospodarowaniem środków w ramach programu SPREAD, m.in. z tego powodu, że dopóki nie poszła do konsultacji koncepcja reformy ubezpieczeń społecznych, uważaliśmy, że nie wolno nam sięgać po te pieniądze. Groziła nam utrata tych pieniędzy.</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#PodsekretarzstanuLeszekKwiatek">Prosimy więc zwolnić nas z odpowiedzi na tego rodzaju pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselJozefMioduszewski">W nawiązaniu do propozycji zgłoszonej przez poseł A. Murynowicz proponujemy, by po otrzymaniu raportu wybrać przedstawiciela Komisji, który dokona analizy i oceny tego raportu i przedstawi stanowisko na posiedzeniu Komisji. Rozumiem, że ocena ta będzie przedstawiona w formie koreferatu.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PoselJozefMioduszewski">Oceny realizacji programu SED będziemy mogli dokonać dopiero w drugim półroczu, gdyż wykonanie jego kończy się w końcu pierwszego półrocza bieżącego roku.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PoselJozefMioduszewski">Nie będziemy w stanie ocenić drugiej części projektu, to jest programu dotyczącego reformy i rozwoju polityki społecznej /SPREAD/.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#PoselJozefMioduszewski">W chwili obecnej Komisja nie może dokonać jednoznacznej oceny realizacji wspomnianych projektów.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#PoselJozefMioduszewski">Mogę przekazać tylko moje odczucie, że w stosunku do poprzednich, dokonywanych przez nas ocen przedstawione materiały świadczą o tym, że nastąpił znaczny postęp w wykorzystaniu środków PHARE. Całościowej oceny wykorzystania funduszów PHARE dokonamy w drugim półroczu br.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#PoselJozefMioduszewski">Prezydium Komisji prosi, ażeby poseł C. Miżejewski podjął się przygotowania koreferatu na następne posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#PoselJozefMioduszewski">Jeżeli nie ma innych propozycji, to przyjmiemy taki tryb postępowania, o jakim mówiłem wcześniej.</u>
<u xml:id="u-23.7" who="#PoselJozefMioduszewski">Dziękuję wszystkim obecnym na posiedzeniu za udział w dyskusji.</u>
<u xml:id="u-23.8" who="#PoselJozefMioduszewski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>