text_structure.xml 24.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Otwieram posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do spraw kodyfikacji karnych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselAleksanderBentkowski">W tym samym czasie obraduje kilka komisji sejmowych, także Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka, której przewodniczę. W związku z tym, dzisiejsze posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do spraw kodyfikacji karnych poprowadzi przewodniczący K. Pańtak, będący zarazem sprawozdawcą podkomisji. Mam nadzieję, że obrady przebiegną bardzo sprawnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselKazimierzPantak">Postaram się nie zawieść oczekiwań przewodniczącego A. Bentkowskiego.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselKazimierzPantak">Wszyscy obecni na sali otrzymali sprawozdanie podkomisji ds. Kodeksu karnego wyko-nawczego z 2 czerwca 1997 r. Jeżeli ktoś nie otrzymał, proszę zwrócić się do sekretariatu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselKazimierzPantak">Przystępujemy do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o zatrudnianiu osób pozbawionych wolności w wersji podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselKazimierzPantak">Czy do tytułu projektu ustawy ktoś zgłasza uwagi? Czy są inne propozycje tytułu? Nie widzę. Przyjęliśmy tytuł projektu ustawy w wersji podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoselKazimierzPantak">Czy ktoś zgłasza uwagi do art. 1? Nie widzę. Art. 1 został przyjęty w brzmieniu zaproponowanym przez podkomisję.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PoselKazimierzPantak">Czy są uwagi do art. 2? Nie ma. A zatem, przepis ten przyjęliśmy w wersji podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PoselKazimierzPantak">Czy ktoś zgłasza uwagi do art. 3 ust. 1? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PoselKazimierzPantak">Czy są uwagi do art. 3 ust. 2? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PoselKazimierzPantak">Czy są uwagi do art. 3 ust. 3? Uwag nie odnotowuję.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PoselKazimierzPantak">Czy ktoś ma inną propozycję brzmienia art. 3 ust. 4? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PoselKazimierzPantak">Art. 3 został przyjęty w wersji zaproponowanej przez podkomisję.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PoselKazimierzPantak">Czy są uwagi do art. 4 ust. 1? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PoselKazimierzPantak">Czy są uwagi do art. 4 ust. 2? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PoselKazimierzPantak">Czy ktoś zgłasza uwagi do art. 4 ust. 3? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PoselKazimierzPantak">Czy ktoś zgłasza uwagi do art. 4 ust.4? Nie odnotowuję uwag.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#PoselKazimierzPantak">Czy są uwagi do art.4 ust. 5? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#PoselKazimierzPantak">Stwierdzam, że art. 4 został przyjęty w wersji podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#PoselKazimierzPantak">Przechodzimy do omówienia art. 5. Czy do brzmienia ust. 1 tego artykułu są jakieś uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Sygnalizuję, że nastąpiła zmiana stanu prawnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselKazimierzPantak">Słuszna uwaga Biura Legislacyjnego. Chodzi o zmianę powołania w art. 5 ust. 1. W międzyczasie nastąpiła bowiem zmiana stanu prawnego.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselKazimierzPantak">Czy do art. 5 ust. 2 są jakieś uwagi, pomijając ewentualne zmiany powołań? Uwag nie odnotowuję.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselKazimierzPantak">Przechodzimy do omówienia art. 6. Czy ktoś zgłasza uwagi do ust. 1 tego artykułu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowWaldemarManugiewicz">Tekst zawarty w sprawozdaniu podkomisji różni się - tak mi się przynajmniej wydaje - od tekstu, który został przyjęty przez podkomisję. Jeśli ktoś ma poprzedni tekst, to proszę zwrócić uwagę na przepis art. 6 ust. 1 zawierający na końcu konkluzję: "... jeżeli średnioroczne zatrudnienie osób pozbawionych wolności w tym zakładzie w przeliczeniu na pełne etaty w poprzednim roku podatkowym wynosiło co najmniej 50% ogółu zatrudnionych". Jeżeli wskaźnik zatrudnionych był wyższy niż 50%, wszystkie zwolnienia wymienione w art. 6 ust. 1 pkt 2-4 byłyby zwolnieniami w 100%. Przepis art. 6 ust. 2 dotyczy innej sytuacji. Jeżeli osób skazanych zatrudnionych jest mniej niż 50%, zwolnienie nie osiąga 100%. Proszę spojrzeć na pkt 1-3 art. 6 ust. 2, gdzie znajduje się stosowne wyliczenie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowWaldemarManugiewicz">Jeżeli w art. 6 ust. 1 zabraknie konkluzji, o której wcześniej wspomniałem, nastąpi drobna kolizja między tą regulacją a przepisem art. 6 ust. 2. Początek art. 6 ust. 2 brzmi następująco: "W przypadku, gdy w poprzednim roku podatkowym średnioroczne zatrudnienie osób pozbawionych wolności w przeliczeniu na pełne etaty stanowiło mniej niż 50% ogółu zatrudnionych ...". W takiej sytuacji zostaje odpowiednio zmniejszona kwota ulgi. Jeśli zaś chodzi o art. 6 ust. 1, to w jego poprzedniej wersji był zawarty warunek: jeżeli liczba osób skazanych zatrudnionych przekracza 50% ogółu zatrudnienia, należy się 100% ulga.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowWaldemarManugiewicz">Myślę, że przy przepisywaniu tekstu art. 6 ust. 1 końcowy fragment tego przepisu został po prostu opuszczony. Nie potrafię powiedzieć, dlaczego tak się stało.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselKazimierzPantak">Proszę o zabranie głosu przedstawiciela Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Chcę powiedzieć, że dysponuję materiałem przewodniczącego podkomisji ds. Kodeksu karnego wykonawczego, w którym został wykreślony końcowy fragment art. 6 ust. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselKazimierzPantak">Zaszło jakieś nieporozumienie.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselKazimierzPantak">Czy do początkowego fragmentu art. 6 ust. 1 są uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzstanuWaldemarManugiewicz">Nie ma. Brakuje jedynie końcówki. Idea art. 6 ust. 1 była następująca: zatrudnienie ponad 50% - zwolnienie 100%. Jeżeli zatrudnienie było niższe /mniej niż 50%/, o pułapie zwolnienia rozstrzyga przepis art. 6 ust. 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselKazimierzPantak">Pracownicy Biura Legislacyjnego źle zrozumieli moje notatki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Przepis art. 6 ust. 1 może przecież zostać uzupełniony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselKazimierzPantak">Proszę podyktować, co mamy uzupełnić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PodsekretarzstanuWaldemarManugiewicz">W art. 6 ust. 1 po myślniku dodajemy: "... jeżeli średnioroczne zatrudnienie osób pozbawionych wolności w tym zakładzie w przeliczeniu na pełne etaty w poprzednim roku podatkowym wynosiło co najmniej 50% ogółu zatrudnionych". Zachowamy wtedy spójność między ust. 1 a ust. 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieSprawiedliwosciMarekSadowski">Chcę spytać  ministra W. Manugiewicza, czy wyrażenie zawarte w art. 6 ust. 1 "z zastrzeżeniem ust. 2 i 3" nie jest przypadkiem tautologią. Jeżeli art. 6 ust. 1 odnosi się do przywięziennych zakładów pracy, w których w ponad 50% są zatrudniane osoby pozbawione wolności, natomiast art. 6 ust. 2 odnosi się do zakładów pracy, w których osoby pozbawione wolności stanowią mniej niż 50% ogółu zatrudnionych, to wyrażenie "z zastrzeżeniem ust. 2 i 3" jest tylko powtórzeniem tej samej normy. Norma w tym przypadku brzmi tak: jeżeli chodzi o ponad 50% - stosujemy ust. 1, jeżeli jest poniżej 50% - ust. 2. Stąd, moim zdaniem, nastąpiło wykreślenie końcowego fragmentu art. 6 ust. 1.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieSprawiedliwosciMarekSadowski">Oczywiście, wskazana tautologia niczemu nie szkodzi. Może nawet pozostać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PodsekretarzstanuWaldemarManugiewicz">Mamy tu do czynienia z wyraźnym "ws-kazaniem palcem".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#DyrektordepartamentuMarekSadowski">Jak rozumiem, chcemy postąpić "pódwójnie dobrze".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselIrenaNowacka">Myślę, że wszystko jedno, jak postąpimy. Jeżeli wprowadzimy do art. 6 ust. 1 akapit, o którym wspomniał minister W. Manugiewicz, to niczemu to nie będzie przeszkadzać. Jeżeli tego nie zrobimy, to proszę zwrócić uwagę, że w art. 6 ust. 2 używa się jednak sformułowania "mniej niż 50%", co oznacza, że zwolnienie w tym przypadku automatycznie się obniża.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselKazimierzPantak">Wyjaśniliśmy wątpliwości. Proszę, aby minister W. Manugiewicz jeszcze raz podyktował brakujący fragment przepisu przedstawicielowi Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselKazimierzPantak">Czy są inne uwagi do art. 6?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PodsekretarzstanuWaldemarManugiewicz">Mam uwagę do art. 6 ust. 2. W czwartym wierszu tego przepisu mamy powołanie ust. 1, ale powinniśmy powołać tylko pkt. 2-4, bez pkt. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselKazimierzPantak">Powołanie ust. 1 pkt 1-4 jest błędne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#ZastepcadyrektorageneralnegoCentralnegoZarzaduSluzbyWieziennejJanPyrcak">Zauważyłem trzy pomyłki redakcyjne. W art. 6 ust. 3 podobnie powinno być powołanie ust. 1 pkt. 2-4.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#ZastepcadyrektorageneralnegoCentralnegoZarzaduSluzbyWieziennejJanPyrcak">W art. 7 ...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselKazimierzPantak">Do art. 7 przejdziemy za chwilę. Najpierw skończmy omawianie art. 6. Nie widzę więcej uwag do tego przepisu. Stwierdzam, że przepis art. 6 został przyjęty w wersji podkomisji, uwzględniając zgłoszone poprawki.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselKazimierzPantak">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 7. Czy są uwagi do ust. 1 tego artykułu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#ZastepcadyrektorageneralnegoJanPyrcak">W drugim wierszu art. 7 ust. 1 po wyrazie "przekazuję" proponujemy dodać wyrazy "co najmniej". Konsekwentnie w taki sam sposób proponujemy uzupełnić ust. 2. Przepisy te rozpoczynałyby się wówczas w ten sposób: "Przywięzienne zakłady pracy, o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 1 i 2 /lub w ust. 2 pkt 3/, przekazują co najmniej 25% środków...".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselKazimierzPantak">Widzę, że w rękopisie zostało to skreślone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Chcę zaznaczyć, że bazowaliśmy na materiale przewodniczącego K. Pańtaka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselKazimierzPantak">Dyskutowaliśmy już nad wspomnianą kwestią. Zaszło tu jakieś nieporozumienie. Czy członkowie Komisji wyrażają zgodę na dopisanie w przepisach art. 7 ust. 1 i 2 wyrazu "co najmniej"?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PodsekretarzstanuWaldemarManugiewicz">Chcę wyjaśnić, dlaczego musi być dopisane wyrażenie "co najmniej". Proszę popatrzeć na art. 12, w którym jest mowa o nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Postawiliśmy warunek, że co najmniej 25% równowartości należnego podatku zostanie wypłacone na dwa fundusze. W związku z tym wydaje mi się, że wykreślenie z art. 7 ust. 1 i 2 sformułowania "co najmniej" było jakąś pomyłką. Musi ono pozostać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselKazimierzPantak">Dobrze, art. 7 ust. 1 i 2 uzupełniamy o wyraz "co najmniej".</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselKazimierzPantak">Czy są inne uwagi do art. 7 ust. 2? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PoselKazimierzPantak">Czy są uwagi do art. 7 ust. 3? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PoselKazimierzPantak">Czy są uwagi do art. 7 ust. 4?  Widzę, że zapisano w nim: "Minister Sprawiedliwości określi w drodze zarządzenia ...". Zgodnie z nową Konstytucją RP musimy zapisać "rozporządzenia".</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#PoselKazimierzPantak">Powinniśmy szanować nową Konstytucję RP, gdyż została ona przyjęta, tyle że jeszcze nie weszła w życie.</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#PoselKazimierzPantak">Stwierdzam, że przyjęliśmy art. 7.</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#PoselKazimierzPantak">Czy są uwagi do art. 8 ust. 1? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-28.7" who="#PoselKazimierzPantak">Czy są uwagi do art. 8 ust. 2? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-28.8" who="#PoselKazimierzPantak">Czy ktoś zgłasza uwagi do art. 8 ust. 3. Podobnie jak w poprzednim artykule tutaj również wyraz "zarządzenia" należy zastąpić wyrazem "rozporządzenia".</u>
          <u xml:id="u-28.9" who="#PoselKazimierzPantak">Przepis art. 8 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-28.10" who="#PoselKazimierzPantak">Czy są uwagi do art. 9? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-28.11" who="#PoselKazimierzPantak">Czy są uwagi do art. 10? Nie widzę. Przepis ten został przyjęty w brzmieniu zaproponowanym przez podkomisję.</u>
          <u xml:id="u-28.12" who="#PoselKazimierzPantak">Czy ktoś zgłasza uwagi do art. 11? Zdaje się, że nastąpi jakaś zmiana w powołaniu, ale zostawiam to do przeanalizowania pracownikom Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-28.13" who="#PoselKazimierzPantak">Czy są uwagi do art. 12? Wydaje mi się, że tutaj też wystąpi jakaś zmiana w związku z przyjęciem nowej ustawy. Proszę, aby pracownik Biura Legislacyjnego zwrócił na to uwagę. Rozumiem, że nikt nie zgłasza zastrzeżeń co do brzmienia art. 12. A zatem, uznaję, że został on przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-28.14" who="#PoselKazimierzPantak">Czy są uwagi do art. 13? Czy jest tutaj jakiś błąd? Obecnie pracujemy nad nowelizacją ustawy o zamówieniach publicznych, ale na razie nic tu nie będziemy zmieniać. Rozumiem, że jeśli chodzi o zakłady poprawcze i schroniska dla nieletnich, wszelkie wątpliwości zostały już wyjaśnione. Nie ma żadnych innych uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselIrenaNowacka">Wcześniej, gdzie jest mowa o formach przywięziennych zakładów, opuściliśmy spółki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselKazimierzPantak">O którym artykule mówi poseł I. Nowacka?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselIrenaNowacka">Chodzi mi o art. 3. Myślę, że art. 13 również można uzupełnić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselKazimierzPantak">Proszę, aby poseł I. Nowacka sprecyzowała swoją propozycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#ZastepcadyrektoragenerlnegoJanPyrcak">Postaram się to wyjaśnić. Intencją poseł I. Nowackiej jest, aby w ustawie o zamówieniach publicznych obok podmiotów takich jak: gospodarstwa przywięzienne, gospodarstwa pomocnicze przy jednostkach organizacyjnych służby więziennej i gospodarstwa przy zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich oraz wcześniej wymienionych przedsiębiorstw przywięziennych, dodać spółki akcyjne, tzn. podmioty gospodarcze, które są wymienione w art. 3 ust. 2 pkt 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselKazimierzPantak">Jest to wniosek dyskusyjny. Należałoby się nad nim zastanowić, choć, co prawda, jest tu postawiony warunek, że chodzi o spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w których skarb państwa lub państwowa osoba prawna ma ponad 50% udziałów lub akcji.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PoselKazimierzPantak">Czy przedstawiciel Biura Legislacyjnego ma przy sobie tekst ustawy o zamówieniach publicznych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Nie mam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselKazimierzPantak">Być może, powinniśmy tam zapisać, iż chodzi o podmioty wymienione w art. 3 ustawy o zatrudnianiu osób pozbawionych wolności, tzn. przedsiębiorstwa państwowe, spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i gospodarstwa pomocnicze.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PoselKazimierzPantak">Nie dysponujemy tekstem ustawy o zamówieniach publicznych. Jak brzmi obecna re-gulacja?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselIrenaNowacka">Chodzi tu o nową formę tworzoną na podstawie przepisów ustawy o zatrudnianiu osób pozbawionych wolności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#DyrektordepartamentuMarekSadowski">Dotychczas tylko przedsiębiorstwa państwowe przy zakładach karnych były wyłączane. Teraz katalog wyłączeń został rozszerzony o gospodarstwa pomocnicze.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#DyrektordepartamentuMarekSadowski">Poseł Kazimierz Pańtak /SLD":  Czy takie formy działalności przywięziennej jak spółka akcyjna i spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powinny również korzystać z priorytetów w dziedzinie zamówień publicznych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselIrenaNowacka">Wydaje mi się, że jesteśmy niekonsekwentni. W art. 3 ust 2 wymieniamy trzy formy przywięziennego zakładu pracy, następnie dwie z nich uwzględniamy w art. 13, a jednej - nie. Moje pytanie brzmi - dlaczego tak zadecydowaliśmy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselKazimierzPantak">Odpowiedzią jest forma. W dwóch wspomnianych formach nie mają udziałów osoby prywatne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselIrenaNowacka">Zaznaczyliśmy przecież, że chodzi o spółki, w których ponad połowę oddziałów ma posiadać skarb państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselKazimierzPantak">Skarb państwa ma mieć ponad połowę udziałów, aby nie mógł wypuścić ze swych rąk władzy nad spółką, jednak osoby prywatne mogą osiągać z niej dochód w formie dywidendy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselIrenaNowacka">Dobrze, wycofuję się ze swej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoselKazimierzPantak">Odbędzie się jeszcze drugie czytanie projektu ustawy o zatrudnianiu osób pozbawionych wolności. Mymy czas na zastanowienie się. Nie chciałbym, aby ktoś zarzucił nam, że zbyt dużo chcemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselIrenaNowacka">W dniu dzisiejszym wycofuję swój wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselKazimierzPantak">Ktoś może nam zarzucić, że robimy "skok na kasę" osób prywatnych. Wyobraźmy sobie, że 49% udziałów takiej spółki będzie miał dyrektor. Pamiętajmy, że zawsze można wziąć udział w przetargu.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PoselKazimierzPantak">Jak już mówiłem, droga jest otwarta, przed nami drugie czytanie omawianego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselIrenaNowacka">Jeszcze raz powtarzam: na dzień dzisiejszy wycofuję swoją propozycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PoselKazimierzPantak">Przechodzimy do omówienia art. 14.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Do art. 14 pkt 2 lit. c wkradł się błąd, zamiast wyrażenia "80%" powinno być zapisane "30".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoselKazimierzPantak">Czy są uwagi do art. 15? Czy są jeszcze jakieś wąt-pliwości, jeśli chodzi o tekst projektu ustawy o zatrudnianiu osób pozbawionych wolności? Nie widzę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#TeodorSzymanowski">W projekcie Kodeksu karnego wykonawczego w wyniku poprawki Senatu znalazło się sformułowanie dotyczące celu omawianego projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselKazimierzPantak">Nie znalazło się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#TeodorSzymanowski">Wiem, że nie zyskało ono poparcia na sali sejmowej. Chcę tu jedynie przedstawić pewną argumentację. Było to bardzo źle sformułowane, dlatego nie broniłem poprawki Senatu w czasie obrad Komisji Nadzwyczajnej ds. kodyfikacji karnych. Niemniej padały wówczas głosy, moim zdaniem słuszne, aby w ustawie o zatrudnianiu osób pozbawionych wolności zaznaczyć cel. Nie wiem, czy powinniśmy to zrobić w tej fazie prac, ale dobrze by było mieć to na uwadze.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#TeodorSzymanowski">W Kodeksie karnym wykonawczym nie mówi się o tym, jednak prymat daje się skazanym. Wydaje mi się, że dobrze by było o tym wspomnieć w ustawie o zatrudnianiu osób pozbawionych wolności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselKazimierzPantak">Myślę, że wszelkie cele wynikają ewidentnie z Kodeksu karnego wykonawczego. Ustawa o zatrudnianiu osób pozbawianych wolności jest raczej aktem prawa administracyjnego. Nie wiem, czy powinniśmy pisać o celach, co nie wnosi żadnej normatywnej treści. Na razie pozostawmy ten problem. Stosowna poprawka Senatu została w dniu dzisiejszym odrzucona, gdyż "zepsułaby" ona całą ustawę. Obecnie omawiamy projekt ustawy konkretnej, krótkiej, zawierającej jedynie treści normatywne.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#PoselKazimierzPantak">Jeżeli nie ma innych uwag, uznaję, że art. 15 w brzmieniu: "Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1998 r.", został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-54.2" who="#PoselKazimierzPantak">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że przyjęliśmy tekst projektu ustawy o zatrudnianiu osób pozbawionych wolności wraz z zaakceptowanymi wcześniej poprawkami. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-54.3" who="#PoselKazimierzPantak">Pozostał nam wybór posła sprawozdawcy. Słyszę, że zgłoszono moją kandydaturę. Czy są inne kandydatury? Nie widzę. Wobec tego będę posłem sprawozdawcą Komisji na posiedzeniu Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-54.4" who="#PoselKazimierzPantak">Zamykam posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej ds. kodyfikacji karnych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>