text_structure.xml
16.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WicemarszalekSejmuAleksanderMalachowski">Otwieram pierwsze posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do spraw kodyfikacji karnych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WicemarszalekSejmuAleksanderMalachowski">Przypominam, że zgodnie z art. 21 regulaminu Sejmu pierwsze posiedzenie Komisji zwołuje i prowadzi marszałek Sejmu. Na posiedzeniu tym Komisja wybiera ze swego grona prezydium w składzie: przewodniczący oraz zastępcy przewodniczącego. Komisja powołuje i odwołuje członków prezydium w głosowaniu jawnym większością głosów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#WicemarszalekSejmuAleksanderMalachowski">Marszałek Sejmu upoważnił mnie do przeprowadzenia wyboru prezydium Komisji. Proszę zatem o zgłaszanie kandydatów na stanowisko przewodniczącego Komisji Nadzwyczajnej do spraw kodyfikacji karnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselJanuszNiemcewicz">Zgłaszam kandydaturę posła Andrzeja Gaberle, który jest profesorem prawa karnego. Z tego tytułu posiada on, moim zdaniem, największe kompetencje do prowadzenia obrad Komisji Nadzwyczajnej do spraw kodyfikacji karnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WicemarszalekAleksanderMalachowski">Czy są inne kandydatury?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselMarekLewandowski">Zgłaszam kandydaturę posła Aleksandra Bentkowskiego. Jego wiedzę i doświadczenie wszyscy doskonale znamy, jak również ogromną sprawność organizacyjną, niezbędną do prowadzenia obrad Komisji Nadzwyczajnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WicemarszalekAleksanderMalachowski">Czy są inne zgłoszenia? Nie widzę. Zamykam zatem listę kandydatów na stanowisko przewodniczącego Komisji Nadzwyczajnej do spraw kodyfikacji karnych.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#WicemarszalekAleksanderMalachowski">Zastanawiam się, w jakiej kolejności powinniśmy głosować nad zgłoszonymi kandydaturami, czy uwzględniając porządek alfabetyczny czy kolejność zgłoszeń. Ostatecznie za punkt odniesienia przyjmiemy kolejność zgłoszonych kandydatur.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#WicemarszalekAleksanderMalachowski">Czy poseł A. Gaberle wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselAndrzejGaberle">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WicemarszalekAleksanderMalachowski">Czy poseł A. Bentkowski wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WicemarszalekAleksanderMalachowski">Przechodzimy zatem do głosowania.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#WicemarszalekAleksanderMalachowski">Za kandydaturą posła A. Gaberle na stanowisko przewodniczącego Komisji Nadzwyczajnej do spraw kodyfikacji karnych opowiedziało się 2 posłów, 8 było przeciw i 4 wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#WicemarszalekAleksanderMalachowski">Za kandydaturą posła Aleksandra Bentkowskiego na stanowisko przewodniczącego Komisji Nadzwyczajnej do spraw kodyfikacji karnych opowiedziało się 14 posłów, 2 było przeciw i 2 wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#WicemarszalekAleksanderMalachowski">Stwierdzam, że poseł A. Bentkowski został wybrany na przewodniczącego Komisji Nadzwyczajnej do spraw kodyfikacji karnych.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#WicemarszalekAleksanderMalachowski">Proszę o zgłaszanie kandydatur na pozostałych członków prezydium Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselAndrzejBrachmanski">Chcę zgłosić kandydaturę posła Kazimierza Pańtaka na stanowisko zastępcy przewodniczącego Komisji. Jest on doskonale znany wszystkim członkom Komisji jako poseł bardzo aktywny, o dużej wiedzy prawniczej. Jego obecność w prezydium, moim zdaniem, znacznie usprawniłaby pracę naszej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WicemarszalekAleksanderMalachowski">Czy są inne kandydatury na stanowisko wiceprzewodniczącego Komisji Nadzwyczajnej do spraw kodyfikacji karnych?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Proponuję dokonać wyboru trzech wiceprzewodniczących Komisji. Zgłaszam dwie kandydatury na to stanowisko: posła Andrzeja Gaberle i posła Marka Dyducha. Rozumiem, że została już zgłoszona kandydatura posła K. Pańtaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WicemarszalekAleksanderMalachowski">Do tej pory zostały zgłoszone trzy kandydatury: posła Andrzeja Gaberle, posła Kazimierza Pańtaka i posła Marka Dyducha.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#WicemarszalekAleksanderMalachowski">Czy są dodatkowe zgłoszenia? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#WicemarszalekAleksanderMalachowski">Przechodzimy zatem do głosowania.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#WicemarszalekAleksanderMalachowski">Za kandydaturą posła A. Gaberle na stanowisko wiceprzewodniczącego Komisji Nadzwyczajnej do spraw kodyfikacji karnych opowiedziało się 18 posłów, przy braku głosów przeciwnych i 1 wstrzymującym się.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#WicemarszalekAleksanderMalachowski">Za kandydaturą posła M. Dyducha na stanowisko wiceprzewodniczącego Komisji Nadzwyczajnej do spraw kodyfikacji karnych opowiedziało się 14 posłów, przy braku głosów przeciwnych i 1 wstrzymującym się.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#WicemarszalekAleksanderMalachowski">Za kandydaturą posła K. Pańtaka na stanowisko wiceprzewodniczącego Komisji Nadzwyczajnej do spraw kodyfikacji karnych opowiedziało się 18 posłów, 2 było przeciw, przy braku głosów wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#WicemarszalekAleksanderMalachowski">Pragnę złożyć gratulacje przewodniczącemu Komisji panu posłowi A. Bentkowskiemu oraz trzem wiceprzewodniczącym, posłom: A. Gaberle, M. Dyduchowi oraz K. Pańtakowi.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#WicemarszalekAleksanderMalachowski">Życzę im jak najszybszego uporania się ze stojącymi przed nimi zadaniami. Komisję Nadzwyczajną do spraw kodyfikacji karnych czeka bardzo dużo pracy.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#WicemarszalekAleksanderMalachowski">Przewodnictwo obradom Komisji przekazuję posłowi A. Bentkowskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Dziękuję za wybranie mnie na stanowisko przewodniczącego Komisji Nadzwyczajnej do spraw kodyfikacji karnych. Jak zauważył wicemarszałek A. Małachowski, przed Komisją stoją olbrzymie zadania. Mamy do przeanalizowania ponad tysiąc artykułów zawartych w trzech kodeksach będących przedmiotem naszych prac. Na pocieszenie mogę dodać, że większość członków Komisji zetknęło się już z tą problematyką w czasie prac nad ustawą o ochronie obrotu gospodarczego, która stanowi poważną część nowego kodeksu karnego. Znaczna część przepisów projektu kodeksu postępowania karnego znalazła już odzwierciedlenie w nowelizacji przepisów obecnego Kodeksu postępowania karnego, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 1995 r. Jak już mówiłem, dla wielu posłów materia, nad którą będziemy pracować, nie jest zupełnie obca. Rzeczą nową jest kodeks karny wykonawczy, z którego przepisami będziemy zapoznawać się na bieżąco.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselAleksanderBentkowski">Proponuję, abyśmy podjęli próbę ustalenia trybu prac nad poszczególnymi kodeksami. Dzisiejsze posiedzenie Komisji będzie bardzo krótkie, pomimo tego proszę o wypowiadanie opinii na temat trybu naszych prac. Osobiście sugeruję powołanie trzech zespołów, które będą pracowały nad Kodeksem karnym, Kodeksem postępowania karnego i Kodeksem karnym wykonawczym.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PoselAleksanderBentkowski">Zgodnie z uchwałą Sejmu dotyczącą rozpatrywanych przez nas projektów kodeksów mocno zawężono możliwość dokonywania zmian w owych kodeksach. Niemniej, potrzeb niektórych zmian wykluczyć nie można.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PoselAleksanderBentkowski">Proponuję, aby do każdego z trzech zespołów powołać po 3 ekspertów. Uchwała, o której wspomniałem, przewiduje że Ministerstwo Sprawiedliwości, jako inicjator ustaw karnych, powołuje 1/3 składu zespołu ekspertów. Jeżeli Komisja Nadzwyczajna do spraw kodyfikacji karnych zaproponuje po 4 ekspertów, to rząd przedstawi po 2. Sugeruję, aby ponad miarę nie rozszerzać grona ekspertów, ponieważ spowoduje to wydłużenie prac Komisji.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PoselAleksanderBentkowski">Czy ktoś pragnie zgłosić propozycje w zakresie organizacji pracy naszej Komisji? Czy członkowie Komisja Nadzwyczajnej do spraw kodyfikacji karnych zgadzają się na powołanie trzech zespołów, które zajmowałyby się poszczególnymi kodeksami?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselAndrzejGaberle">W pełni popieram propozycję posła A. Bentkowskiego. Należy pamiętać, że do rozpatrzenia projektu każdego z trzech kodeksów trzeba będzie powołać innych ekspertów. Później będziemy musieli zastanowić się, w jaki sposób dokonać ujednolicenia trzech potężnych ustaw wraz z przepisami wprowadzającymi. Trudno mi sobie wyobrazić, aby początkowo Komisja Nadzwyczajna do spraw kodyfikacji karnych pracowała w trzech zespołach, a potem artykuł po artykule analizowała poszczególne kodeksy. Będziemy musieli poszukać takiego rozwiązania, aby końcowa praca nad wszystkimi trzema ustawami karnymi przebiegała możliwe najsprawniej.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Sugeruję, abyśmy w ciągu dwóch tygodni spotkali się ponownie z przemyślanymi już propozycjami rozwiązań.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselAleksanderBentkowski">W trakcie prac nad uchwałą sejmową, która ostatecznie została przyjęta, zasugerowałem przeprowadzenie dyskusji problemowej nad projektami kodeksu karnego, kodeksu postępowania karnego i kodeksu karnego wykonawczego w miejsce omawiania kolejnych artykułów. Naruszenie konstrukcji kodeksów powoduje olbrzymie konsekwencje. Jakie problemy mam na myśli? Na przykład: początek odpowiedzialności karnej - czy powinna się ona zaczynać w wieku 15, 16 czy 17 lat, kwestia kary śmierci i szereg innych zagadnień. Rozstrzygnięcie tych problemów będzie stanowiło milowy krok na drodze opracowania nowych kodyfikacji karnych. Proszę członków Komisji o zgłaszanie zagadnień, jakie powinniśmy zasugerować Sejmowi jako kluczowe. Jak wiadomo, w projekcie kodeksu karnego znosi się karę śmierci, ale wciąż jest to sprawa otwarta.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PoselAleksanderBentkowski">Proponuję, abyśmy na tym etapie dyskusji zamknęli dzisiejsze posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do spraw kodyfikacji karnych. Postaramy się w ciągu dwóch tygodni zwołać kolejne posiedzenie, na którym dokonamy podziału na wspomniane zespoły i określimy problematykę naszych prac.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PoselAleksanderBentkowski">Poseł Kazimierz Pańtak /niez./: Myślę, że następne posiedzenie Komisji powinniśmy zwołać w ciągu tygodnia, aby przygotować się do pierwszego czytania rozpatrywanych przez nas projektów kodeksów, które odbędzie się na przełomie stycznia i lutego.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#PoselAleksanderBentkowski">Być może, uda się nam spotkać w przyszłym tygodniu w czwartek lub piątek.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselJerzyPistelok">Pierwsze czytanie projektów ustaw karnych odbędzie się, o ile mi wiadomo, 28 lutego br.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">W takim razie jeszcze raz zastanowimy się, czy zwoływać posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do spraw kodyfikacji karnych w przyszłym tygodniu, który i tak zapowiada się bardzo pracowicie.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselAndrzejBrachmanski">Popierając stanowisko przewodniczącego A. Bentkowskiego, chcę zwrócić uwagę na dwie istotne kwestie. Po pierwsze, musimy określić obszary problemów, które będą stanowić przedmiot naszej dyskusji. Po drugie, pragnę przypomnieć, że podkomisje poszczególnych komisji kodyfikacyjnych przygotowały projekty kodeksu, które nigdy nie były omawiane i głosowane na forum Komisji Legislacyjnych. Obecnie wielu ekspertów wskazuje na ten fakt, jako na przejaw słabości owych projektów.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PoselAndrzejBrachmanski">Wydaje mi się, że zadaniem prezydium Komisji Nadzwyczajnej do spraw kodyfikacji karnych jest wskazanie sposobu zsynchronizowania poszczególnych projektów kodeksów. W ten sposób uniknęlibyśmy błędu, jaki popełniła Komisja kodyfikacyjna, na forum której nigdy nie rozpatrywano trzech projektów ustaw karnych jako całości.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Projekty kodeksu karnego, kodeksu postępowania karnego i kodeksu karnego wykonawczego były systematycznie przedstawiane Komisji kodyfikacyjnej. Mam nadzieję, że Komisja Legislacyjna przeczytała wszystkie trzy projekty, zanim wydała opinię np. o kodeksie postępowania karnego. Wiem, że czekała z tą opinią do zakończenia prac nad projektem kodeksu karnego. Warunkiem zakończenia prac nad Kodeksem postępowania karnego było sfinalizowanie prac nad projektem kodeksu karnego. Natomiast projekt kodeksu karnego wykonawczego był opracowywany na końcu po przyjęciu projektów kodeksu karnego i kodeksu postępowania karnego.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PoselAleksanderBentkowski">Proponuję, aby dwaj przewodniczący Komisji Nadzwyczajnej do spraw kodyfikacji karnych zostali przewodniczącymi podkomisji zajmujących się projektami: kodeksu postępowania karnego i kodeksu karnego wykonawczego. Jeżeli członkowie Komisji wyrażą zgodę, to osobiście chciałbym przewodniczyć pracom zespołu zajmującego się projektem kodeksu karnego. Jeżeli moja propozycja zostanie zaakceptowana, trzej przewodniczący podkomisji będą ze sobą w stałym kontakcie.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PoselAleksanderBentkowski">W przypadku zgłoszenia radykalnych zmian w projekcie któregokolwiek z kodeksów, zwołamy posiedzenie całej Komisji, która rozstrzygnie o losie owych propozycji. Jeżeli np. członkowie podkomisji zajmującej się kodeksem postępowania karnego zaproponują zmiany w zakresie środków odwoławczych lub wprowadzenie instytucji sędziego śledczego, to o ich przyjęciu bądź odrzuceniu zadecydują wszyscy członkowie Komisji Nadzwyczajnej do spraw kodyfikacji karnych. To samo dotyczy np. sugestii zmiany systemu kar w kodeksie karnym lub zmiany pojęcia winy.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PoselAleksanderBentkowski">Musimy sobie otwarcie powiedzieć, że w zakresie projektów ustaw karnych nie wymyślimy niczego nowego. Pracowali nad nimi najwybitniejsi prawnicy polscy, teoretycy i praktycy. Zapewne wielu z nas ma ambicje, aby poprawić rezultaty ich prac, ale zachowajmy należytą skromność. Starajmy się odnosić z szacunkiem do ogromnego wysiłku, jaki podejmowali ci ludzie przez okres 5 lat, w czasie których pracowano nad projektami kodeksu karnego, kodeksu postępowania karnego i kodeksu karnego wykonawczego.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#PoselAleksanderBentkowski">Jeżeli nie ma innych uwag, zamykam posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do spraw kodyfikacji karnych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>