text_structure.xml
11.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselJerzyWierchowicz">W imieniu prezydium Komisji witam wszystkich państwa na dzisiejszym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselJerzyWierchowicz">Proponuję porządek obrad zgodny z tym, który państwu doręczono. W punkcie I rozważymy kwestię podjęcia uchwały, której przedmiotem będzie zgłoszenie projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z reformą funkcjonowania gospodarki i administracji publicznej, w brzmieniu państwu przedłożonym.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselJerzyWierchowicz">W przesłanym państwu piśmie proponujemy dyskusję nad komisyjnym projektem ustawy. Prezydium Komisji doszło jednakże do wniosku, że korzystniejsze byłoby inne rozwiązanie - Komisja podjęłaby uchwałę, by druk dołączony do zawiadomienia o dzisiejszym posiedzeniu był projektem ustawy, który przekazalibyśmy marszałkowi Sejmu w celu rozpoczęcia normalnej drogi legislacyjnej. W I czytaniu tego projektu ustawy będą rozważane zastrzeżenia już zgłoszone przez pana posła Syryjczyka. Wiem, że są również zastrzeżenia zgłoszone przez przedstawicieli Biura Legislacyjnego KS.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselJerzyWierchowicz">W I czytaniu rozpatrywane będą wszelkie zastrzeżenia zgłoszone przez posłów. Rozpatrywanie w dniu dzisiejszym jedynie zastrzeżeń zgłoszonych przez pana posła Syryjczyka byłoby dublowaniem dyskusji, która nas czeka. Jeżeli w dniu dzisiejszym podejmiemy uchwałę, to całą tę pracę skumulujemy w normalnym procesie legislacyjnym przy I czytaniu.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselJerzyWierchowicz">Proszę o zabranie głosu pana posła Syryjczyka.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselTadeuszSyryjczyk">Zgadzam się z tą propozycją. Chciałbym wyjaśnić, że nie zgłaszam zastrzeżeń, ale uwagi o potrzebie rozszerzenia. Jest przecież późniejsza ustawa o prywatyzacji, a kilka naszych ustaw odwołuje się do starej ustawy o prywatyzacji. W związku z tym mam propozycje porządkujących rozszerzeń. Myślę, że to, co napisałem powinno stać się inspiracją dla Biura Legislacyjnego, by wzięto pod uwagę, że nasze nowelizacje były przeprowadzane pod kątem starej ustawy prywatyzacyjnej. Uważam, że możemy to przeprowadzić przy okazji I czytania, a teraz powinniśmy podjąć uchwałę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ReformyCentrumAdministracyjnegoiGospodarczegoRzaduMarekPol">Chciałbym przypomnieć, co jest przesłanką dla tego typu ustawy.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#ReformyCentrumAdministracyjnegoiGospodarczegoRzaduMarekPol">W czasie pracy nad pakietem ustaw równolegle prowadzone były prace legislacyjne, których efektem były uchwalone ustawy. Ustawy te musiały być zgodne z obowiązującym wówczas prawem, w związku z czym nie uwzględniają rozwiązań zawartych w pakiecie.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#ReformyCentrumAdministracyjnegoiGospodarczegoRzaduMarekPol">Pan poseł Syryjczyk jako pierwszy zwrócił uwagę na posiedzeniu Komisji Nadzwyczajnej na to, że musimy dopracować się ustawy spinającej procesy legislacyjne dotyczące pakietu i tego co jest poza pakietem.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#ReformyCentrumAdministracyjnegoiGospodarczegoRzaduMarekPol">Ustawa przygotowana w tym zarysie przez pana prof. Izdebskiego i jednego z moich współpracowników jest projektem niedoskonałym. Po wstępnym przejrzeniu propozycji pana posła Syryjczyka mamy świadomość, że zmiany te w większości są nieodzowne i trzeba je wprowadzić. Można je wprowadzić w toku prac Komisji.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#ReformyCentrumAdministracyjnegoiGospodarczegoRzaduMarekPol">Nie zamierzam ukrywać, że chciałem państwa namówić do tego, by nie była to inicjatywa całej Komisji tylko grupy posłów. Wyjaśnię dlaczego. Otóż, istnieje możliwość - ze względu na porządkujący charakter tej ustawy - że Prezydium Sejmu zadecyduje o skierowaniu projektu ustawy do I czytania na posiedzeniu Komisji. Nie wiem, czy można cofać ustawę do I czytania do tej samej komisji, skoro jest to uchwała komisyjna?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselJerzyWierchowicz">Regulamin nie określa, żeby to było niemożliwe. Myślę, że uchwała Komisji będzie najkorzystniejszą formą. Uchwałę możemy podjąć w dniu dzisiejszym.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselJerzyWierchowicz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w sprawie pracy nad tym projektem? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselJerzyWierchowicz">Proponuję podjęcie uchwały, iż propozycja projektu przedłożona państwu wraz z zawiadomieniem o dzisiejszym posiedzeniu stanowi projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z reformą funkcjonowania gospodarki i administracji publicznej.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PoselJerzyWierchowicz">Kto z państwa jest za podjęciem takiej uchwały? Uchwała została podjęta jednomyślnie.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PoselJerzyWierchowicz">Prezydium Komisji skieruje projekt ustawy do Prezydium Sejmu z sugestią, by powróciła do naszej Komisji w ramach I czytania. Wtedy zajmiemy się wszystkimi uwagami i zastrzeżeniami zgłoszonymi do dnia dzisiejszego oraz tymi, które zostaną zgłoszone w formie pisemnej do prezydium Komisji. Następne posiedzenie w tej sprawie odbędzie się prawdopodobnie 20 listopada br.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PoselJerzyWierchowicz">Proszę o zgłaszanie kandydatur posłów na reprezentanta wnioskodawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselJerzyJankowski">Proponuję kandydaturę pana przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselJerzyWierchowicz">Czy są inne propozycje? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselJerzyWierchowicz">Kto z państwa jest za przyjęciem tej propozycji?</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselJerzyWierchowicz">Kandydatura została zaakceptowana jednomyślnie.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PoselJerzyWierchowicz">Czy macie państwo jeszcze uwagi do punktu I? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PoselJerzyWierchowicz">Przechodzimy do punktu II dzisiejszego porządku obrad. Przekazuję głos panu przewodniczącemu Szczypińskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselZbigniewSzczypinski">Podkomisja obradowała po naszym spotkaniu na posiedzeniu Komisji Nadzwyczajnej, na którym uzyskaliśmy zgodę na to, by kształt ustawy o Centrum Badania Opinii Społecznej budować opierając się na założeniu fundacji, aby w ten sposób pogodzić istniejące dwa projekty - poselski i rządowy. Dzięki temu postanowieniu Komisji Nadzwyczajnej, na kilku posiedzeniach podkomisji dopracowaliśmy się dokumentu, który państwo otrzymaliście.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselZbigniewSzczypinski">Do zamknięcia procedowania nad ustawą o fundacji Centrum Badania Opinii Społecznej potrzebny jest tylko jeden dokument - stanowisko rządowe.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PoselZbigniewSzczypinski">Czy rząd przygotował stanowisko dotyczące projektu ustawy procedowanej w podkomisji? Procedowanie odbywało się przy udziale rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#DyrektorgeneralnyDepartamentuPrawawUrzedzieRadyMinistrowAleksanderProksa">Stanowisko rządu nie zostało przygotowane. Ze względu na procedurę przyjmowania dokumentów rządowych, zajęcie takiego stanowiska w tak krótkim czasie było niemożliwe. Każdy dokument rządowy musi być przygotowany, rozesłany i przedłożony na posiedzeniu rządu. Nie było takiej możliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselZbigniewSzczypinski">W związku z tym chciałbym zapytać, czy jest możliwe, żebyśmy do 12 listopada br. otrzymali stanowisko rządu? Umożliwiłoby to zamknięcie sprawy związanej z ustawą o Centrum Badania Opinii Społecznej na następnym posiedzeniu Komisji Nadzwyczajnej.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoselZbigniewSzczypinski">Otrzymałem właśnie informację, że ok. godz. 14 przybędzie pan minister Barcikowski, który mógłby stać się adresatem tego postulatu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#DyrektorAleksanderProksa">W następnym tygodniu pan premier wyjeżdża na cały tydzień do Moskwy z wcześniej zaplanowaną wizytą, w związku z czym nie przewiduje się w najbliższym tygodniu posiedzenia rządu.W tym tygodniu posiedzenia już nie będzie, bo odbyło się we wtorek. W następnym tygodniu posiedzenie nie jest planowane. Te-oretycznie istnieje możliwość zajęcia stanowiska w trybie obiegowym, ale jest to właściwie nieprawdopodobne.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselZbigniewSzczypinski">Jaki zatem byłby najwcześniejszy termin przygotowania opinii rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#DyrektorAleksanderProksa">Gdyby Komisja przyjęła pewien projekt jako podstawę do dalszego procedowania, wówczas minister szef Urzędu Rady Ministrów przedłoży taką informację Radzie Ministrów na najbliższym posiedzeniu rządu, które przypuszczalnie odbędzie się 19 listopada br.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselZbigniewSzczypinski">Mamy przed sobą projekt ustawy, nad którym podkomisja zakończyła pracę. Zakończenie pracy przez podkomisję nie kończy sprawy formalnie, gdyż powinno to zostać jeszcze przyjęte przez Komisję. Możemy w tej chwili dokonać przeglądu pracy podkomisji. Ponieważ nie dotarły do nas żadne uwagi, mimo wcześniejszego rozesłania tego projektu, pytałem o stanowisko i opinie rządu. Gdybyśmy w dniu dzisiejszym zapoznali się ze stanowiskiem rządu, moglibyśmy zakończyć procedowanie i przyjąć wynik pracy podkomisji jako stanowisko Komisji.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselZbigniewSzczypinski">W takiej sytuacji zagrożony jest termin kolejnego posiedzenia - 20 listopada br. Strona rządowa deklaruje zajęcie stanowiska w terminie do 19 listopada br.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#DyrektorAleksanderProksa">Właściwie każdy termin jest możliwy, zależy to od decyzji premiera. Nie mam uprawnień, żeby zapewnić o przyjęciu określonego trybu procedowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselZbigniewSzczypinski">Gdyby rząd przygotował opinię 19 listopada, to my - mając sesję sejmową - moglibyśmy przygotować posiedzenie na 21 lub 22 listopada br.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselZbigniewSzczypinski">Czy możemy przyjąć ustalenie o przesunięciu terminu posiedzenia z 20 na 21 listopada przy założeniu, że rząd w terminie przygotuje swoją opinię, traktując przedłożony projekt jako stanowisko Komisji? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselJerzyWierchowicz">Czy w tej lub innej sprawie mają państwo zastrzeżenia albo wnioski? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselJerzyWierchowicz">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>