text_structure.xml 16.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselStanislawRogowski">Na dzisiejszym posiedzeniu trzech połączonych Komisji rozpatrzymy poprawki zgłoszone w trakcie drugiego czytania projektów ustaw. Pierwszą poprawkę zgłosił pan poseł Szweda.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselStanislawRogowski">Czy pan poseł zechce wyjaśnić czym podyktowana jest ta poprawka?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselWieslawSzweda">Ta poprawka jest uzupełnieniem do pierwszego mojego wniosku mniejszości. Po to, aby doradcy podatkowi mogli występować przed Naczelnym Sądem Administracyjnym, proponuję do wykazów przedmiotów egzaminacyjnych dopisać postępowanie przed Naczelnym Sądem Administracyjnym. Brak wiedzy z tego zakresu był podstawowym argumentem, przemawiającym przeciwko występowaniu doradcy podatkowego przed Naczelnym Sądem Administracyjnych w charakterze pełnomocnika.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselStanislawRogowski">Jaką opinię wyraża poseł sprawozdawca?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselStanislawStec">Uważam, że w sytuacji, gdy Sejm zdecyduje, iż należy dopuścić doradcę podatkowego do występowania przed NSA, wówczas wymaganie od niego wykazania się znajomością odpowiedniej procedury jest jak najbardziej wskazane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselStanislawRogowski">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselStanislawRogowski">Kto jest za poparciem poprawki nr 1?</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselStanislawRogowski">Poprawka uzyskała akceptację stosunkiem głosów: 12- za, nikt nie głosował przeciw, 4 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PoselStanislawRogowski">Komisje będą rekomendowały Sejmowi przyjęcie poprawki nr 1.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PoselStanislawRogowski">Autorem drugiej poprawki jest pan poseł Budnik - niestety nieobecny na posiedzeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselStanislawStec">Druga poprawka dotyczy tego samego przepisu, ale jej zakres jest szerszy niż poprzedniej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselStanislawStec">Proszę o rozważenie, czy wobec przyjęcia poprawki nr 1, ta poprawka nie stała się bezprzedmiotowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselStanislawRogowski">Te poprawki różnią się od siebie w sposób istotny. Według poprzedniej poprawki zostałby przeprowadzony dodatkowy egzamin z postępowania przed Naczelnym Sądem Administracyjnym. Wstrzymałem się od głosu z tego względu, że nie ma takiego przedmiotu z zakresu prawa, jak postępowanie przed Naczelnym Sądem Administracyjnym. Jest to co najwyżej pewien zespół przepisów i oczywiście lepiej będzie, jeśli doradca podatkowy wykaże się ich znajomością.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselStanislawRogowski">Natomiast postępowanie cywilne, o czym mowa jest w poprawce nr 2, jest gałęzią prawa i zawiera w sobie również wszystkie przepisy dotyczące postępowania przed Naczelnym Sądem Administracyjnym.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoselStanislawRogowski">Z tego względu w pierwszej kolejności na forum Sejmu należy poddać pod głosowanie poprawkę pana Budnika i dopiero, gdy ona nie uzyska akceptacji, pod głosowanie poddana zostałaby poprawka pana posła Szwedy. Natomiast Komisje powinny wyrazić swoje stanowisko wobec obu poprawek, bo taka jest nasza rola.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselKazimierzPantak">Źle się stało, że przyjęta została poprawka nr 1. Nie możemy bowiem dopuścić do takiego sformułowania w ustawie, które przynajmniej w środowisku prawniczym będzie nas ośmieszało. Pan przewodniczący ma rację, że postępowanie przed Naczelnym Sądem Administracyjnym nie jest gałęzią prawa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselStanislawRogowski">Ta poprawka została już przyjęta i na tym polega trudność, chyba że pan poseł zgłosi wniosek o reasumpcję wyniku głosowania.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselStanislawRogowski">Jeśli zgadzamy się co do idei zawartej w obu poprawkach, to powinniśmy zaakceptować poprawkę nr 2 i podczas trzeciego czytania projektów ustaw, przy odpowiednim wyjaśnieniu posła sprawozdawcy, nie powinno dojść do przyjęcia niewłaściwej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselKazimierzPantak">Obie poprawki są wobec siebie konkurencyjne i powinna być wybrana jedna z nich. W poprawce nr 1 motyw jest ten sam co w poprawce zgłoszonej przez pana posła Budnika, ale przyjęcie pierwszej poprawki będzie świadczyło o naszej ignorancji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselStanislawRogowski">Jest wiele racji w tym co powiedział poseł Pańtak. Zwracam się więc do członków Komisji z pytaniem, czy w tym stanie nie należałoby dokonać reasumpcji głosowania, a następnie głosować alternatywnie nad poprawką nr 1 i nr 2?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselStanislawRogowski">Czy pan poseł Szweda zgadza się na takie postępowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselWieslawSzweda">Chcę zapytać przedstawiciela Biura Legislacyjnego, czy mógłby zaproponować takie sformułowanie, które oddawałoby intencję mojej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Rozumiem, że wnioskodawcy chodzi o to, by doradca podatkowy wykazał się znajomością postępowania cywilnego i postępowania administracyjnego, uprawniającą go do występowania przed Naczelnym Sądem Administracyjnym w charakterze pełnomocnika. Istotnie nie ma takiego przedmiotu z zakresu prawa, jak postępowanie przed NSA. Dlatego  poprawna jest poprawka zgłoszona przez pana posła Budnika.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselStanislawRogowski">Z wyjaśnień przedstawiciela Biura Legislacyjnego wynika, że postępowanie przed NSA zawiera w sobie elementy postępowania cywilnego i postępowania administracyjnego. Najpierw wyjaśnijmy sobie tę kwestię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselKazimierzPantak">Ustawa o Naczelnym Sądzie Administracyjnym stanowi, że do postępowania przed NSA stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania cywilnego. Na tym w zasadzie kończy się wiedza o szczególnym postępowaniu przed NSA.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselKazimierzPantak">Proszę zwrócić uwagę na to, że doradcy podatkowi mieliby występować też przed Sądem Najwyższym w wyniku wniesienie rewizji nadzwyczajnej, a wtedy stosuje się wyłącznie Kpc.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PoselKazimierzPantak">Dlatego właściwe rozwiązanie zapisane jest w poprawce zgłoszonej przez pana posła Budnika. Proszę, aby przedstawiciel rządu zajął stanowisko w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#GlownyspecjalistawMinisterstwieSprawiedliwosciJanBurkiewicz">Ma rację pan poseł Pańtak, że pewne fragmenty postępowania przed Naczelnym Sądem Administracyjnym, reguluje ustawa o Naczelnym Sądzie Administracyjnym, która w dużej mierze odsyła do Kodeksu postępowania administracyjnego, a jeśli pewne zagadnienia nie są uregulowane w Kpa, to mają zastosowanie przepisy Kodeksu postępowania cywilnego. Duży fragment Kpc ma zastosowanie w postępowaniu przed Naczelnym Sądem Administracyjnym.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#GlownyspecjalistawMinisterstwieSprawiedliwosciJanBurkiewicz">Natomiast tylko Kpc ma zastosowanie w postępowaniu przed Sądem Najwyższym, do którego, według projektu ustawy, ma być także dopuszczony doradca podatkowy, jako pełnomocnik.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#GlownyspecjalistawMinisterstwieSprawiedliwosciJanBurkiewicz">Jeśli chodzi o postępowanie przed NSA, jest to swoisty konglomerat przepisów proceduralnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselStanislawRogowski">Być może popełniłem błąd poddając pod głosowanie w pierwszej kolejności poprawkę nr 1. Musimy wrócić do początku i głosować alternatywnie nad poprawką nr 1 i nr 2. Obie dotyczą tego samego przepisu, a więc akceptację może uzyskać tylko jedna z nich.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselStanislawRogowski">Czy pan poseł Szweda jest skłonny zrezygnować ze swojej poprawki i poprzeć poprawkę zgłoszoną przez pana posła Budnika?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselWieslawSzweda">Podczas posiedzenia połączonych Komisji, kiedy było rozpatrywane sprawozdanie podkomisji, wysunięty został podstawowy argument przeciwko występowaniu doradców podatkowych przed NSA, a mianowicie ten, że nie znają oni odowiednich procedur. Sądziłem, że zaproponowałem właściwe sformułowanie, zwłaszcza że inne przedmioty egzaminacyjne są też fragmentami określonych dziedzin. Od doradcy podatkowego nie będzie się wymagało znajomości całej gałęzi wiedzy, ale tego fragmentu, który jest mu potrzebny do wykonywania zawodu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselStanislawRogowski">Co pan poseł proponuje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselWieslawSzweda">Proponuję głosować alternatywnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselStanislawRogowski">Wcześniej musimy dokonać reasumpcji wyniku poprzedniego głosowania.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PoselStanislawRogowski">Kto jest za reasumpcją poprzedniego wyniku głosowania?</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PoselStanislawRogowski">Wniosek został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PoselStanislawRogowski">Przystępujemy do głosowania alternatywnego: albo za poprawką pana posła Szwedy, albo za poprawką pana posła Budnika.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselZbigniewZysk">Czy druga poprawka uwzględnia znajomość Kodeksu postępowania administracyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselStanislawStec">W projekcie ustawy w art. 20 ust. 1 pkt 3 jest już wymóg znajomości postępowania administracyjnego i postępowania egzekucyjnego w admi-nistracji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselStanislawRogowski">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoselStanislawRogowski">Kto jest za przyjęciem poprawki pana posła Szwedy?</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PoselStanislawRogowski">Za poprawką nr 1 opowiedział się 1 poseł.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PoselStanislawRogowski">Kto jest za przyjęciem poprawki pana posła Budnika?</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#PoselStanislawRogowski">Za poprwką nr 2 opowiedziało się 16 posłów.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#PoselStanislawRogowski">Komisje będą rekomendowały Sejmowi przyjęcie poprawki pana posła Budnika.</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#PoselStanislawRogowski">Proszę, aby poseł sprawozdawca podczas referowania poprawek na forum Sejmu zwrócił uwagę posłom na to, że przyjęcie poprawki nr 2 czyni bezprzedmiotową poprawkę nr 1.</u>
          <u xml:id="u-24.7" who="#PoselStanislawRogowski">Pan poseł Szweda jest autorem również poprawki nr 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselWieslawSzweda">Może wystąpić tego rodzaju sytuacja, że członek komisji egzaminacyjnej niewłaściwie wykonywać będzie swoje funkcje, a więc uzasadnione będzie podejrzenie, że egzaminy nie zostały przeprowadzone prawidłowo i sumiennie. Moja poprawka ma na celu wyeliminowanie takiej sytuacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselStanislawRogowski">Jakie jest stanowisko przedstawiciela rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowWaldemarManugiewicz">Rząd nie kwestionuje proponowanej zmiany, a wręcz ją popiera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselStanislawRogowski">Czy ktoś w sprawie tej poprawki chciałby zabrać głos? Nikt się nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselStanislawRogowski">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PoselStanislawRogowski">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 3.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PoselStanislawRogowski">Wniosek został przyjęty stosunkiem głosów: 19 - za, nikt nie głosował przeciw, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#PoselStanislawRogowski">Komisje będą rekomendowały Sejmowi przyjęcie poprawki nr 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselStanislawStec">Poprawki nr 4 i 5 dotyczą tej samej materii, ale zakres czasowy w poprawce 5 jest dłuższy niż w poprawce nr 4. Proszę, aby pan przewodniczący poddał pod głosowanie najpierw poprawkę nr 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselStanislawRogowski">Obie poprawki dotyczą art. 84 ustępu 4.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PoselStanislawRogowski">Jakie jest stanowisko przedstawiciela rządu w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PodsekretarzstanuWaldemarManugiewicz">Rząd opowiada się za przyjęciem poprawki nr 5, która umożliwia ministrowi finansów wydawanie decyzji administracyjnych w sprawie wniosków o dokonanie wpisu na listę doradców podatkowych do końca bieżącego roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselKazimierzPantak">Przyjęcie poprawki nr 5 jest logiczne, bo nie wiadomo, czy ustawa ukaże się do 31 sierpnia 1997 r., a ta data jest podana w poprawce nr 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselStanislawRogowski">Na tym polega wada tej poprawki, bowiem nie można wydać decyzji, jeśli nie ukazałaby się ustawa, a nie mamy gwarancji, że zostanie ona opublikowana w Dzienniku Ustaw do 31 sierpnia br.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PoselStanislawRogowski">Czy pan poseł Szweda zechce zmodyfikować swoją poprawkę lub z niej zrezygnować, zwłaszcza, że jest ona współbrzmiąca z poprawką  nr 5, a termin podany przez pana posła jest wątpliwy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselWieslawSzweda">Wycofuję poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselStanislawRogowski">Czy ktoś się sprzeciwia poparciu poprawki nr 5? Nikt się nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PoselStanislawRogowski">Komisje będą rekomendowały Sejmowi przyjęcie poprawki nr 5.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PoselStanislawRogowski">Sądzę, że pan poseł Stec będzie kontynuował funkcję posła sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#PoselStanislawRogowski">Czy pan poseł na to się zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselStanislawStec">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselStanislawRogowski">Czy ktoś się sprzeciwia temu, aby funkcję posła sprawozdawcy kontynuował pan poseł Stec? Nikt nie zgłasza sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PoselStanislawRogowski">Dziękuję za udział w posiedzeniu połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>