text_structure.xml 45.3 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Rozpoczynam posiedzenie połączonych Komisji. Zgodnie z porządkiem dnia dzisiejszego, przechodzimy od razu do omówienia poprawki 1 dotyczącej art. 1 pkt 3.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Proszę posła sprawozdawcę o omówienie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Proszę państwa, mam tu wątpliwość, czy jednak Senat nie wyszedł poza zakres naszej nowelizacji. Mianowicie zaproponował on zmianę ust. 1  w momencie, kiedy w wersji sejmowej zmieniamy tylko ust. 2.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Proponowałbym więc, abyśmy tę poprawkę ust. 1 zdyskwalifikowali, ponieważ wykracza ona poza zakres uprawnień Senatu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Rekomenduję odrzucenie poprawki 1, dotyczy ona m.in. innego określania podmiotów, które podlegają kontroli skarbowej.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselJanuszSzymanski">W art. 4 wersji obowiązującej,  w ust. 1, którego my nie zmieniamy, określone są 3 kategorie podmiotów, które podlegają kontroli skarbowej i jest to - moim zdaniem - katalog o wiele szerszy niż ten, który proponuje Senat poprawiając ust. 1 pkt 1.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoselJanuszSzymanski">Pani przewodnicząca, uważam, że powinniśmy zdyskwalifikować tę poprawkę z przyczyn formalnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska rządu w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowJanKubik">Pani przewodnicząca, w pełni popieram to, co powiedział poseł sprawozdawca. Jestem za odrzuceniem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy są pytania, czy mogę poddać tę poprawkę pod głosowanie?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy jest consensus, aby odrzucić tę poprawkę? Jest. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Przechodzimy do poprawki 1 w ppkt. b.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Proszę państwa, jest to kwestia tylko przecinka. Powiem szczerze, jestem przeciwnikiem stawiania przecinków, nie uważam, żeby one wpływały na czytelność tekstu. Może być tak albo tak, tu nie popełniliśmy błędu.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Rekomenduję odrzucenie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Przecinek powinien być, ale jeśli go nie ma, to też nie jest źle. Pani poseł, są różne szkoły w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Ani ja, ani pani nie jesteśmy językoznawcami, natomiast prof. Krawczyk w takich wypadkach jest autorytetem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Pani przewodnicząca, czy chodzi już o poprawkę 2?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Zarekomendowałam w tej chwili rozpatrzenie poprawki w lit. b.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">To jest całość, ponieważ lit. b jest powtórzeniem tekstu uchwalonego przez Sejm. Senat powtórzył tu brzmienie w całości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">W takim razie przechodzimy do poprawki 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Poprawka 2 polega też na dodaniu przecinka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Jak mówiłem, są dwie szkoły, jedna twierdzi, że można bez przecinka, druga - że przecinek jest potrzebny.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Mnie prof. Bralczyk nauczył - na posiedzeniach Komisji Konstytucyjnej - że jeśli można nie stawiać przecinka, to nie powinno się go stawiać.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Proszę państwa, nie będziemy kruszyć o to kopii, bo to nie jest problemem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki 2? Rozumiem, że wszyscy posłowie są przeciwko przecinkowi.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Przechodzimy do poprawki 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Wprowadziliśmy sztywne rozwiązanie, kto jest upoważniony, natomiast Senat jest za fakultatywnym rozwiązaniem tego upoważnienia.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Powiem, że wolę jasne sytuacje - wyrażę tu swój pogląd - i byłbym za rekomendowaniem odrzucenia tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Proszę o stanowisko rządu w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SekretarzstanuJanKubik">W pełni popieram stanowisko posła sprawozdawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">W naszej treści jest też "również". Jeśli jest "również", to znaczy, że może być inny upoważniony.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PoselAleksanderBentkowski">Senat napisał: "upoważniony może być również"; niepotrzebny jest taki zapis. Na podstawie naszego zapisu mogą działać zarówno miejscowi, jak i nie - nasz zapis jest lepszy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselAnnaSkowronskaLuczynska">Nie wiem, czy wszyscy się ze mną zgodzą, ale dodałabym jeszcze jeden argument. Ta zmiana wprowadzona przez Senat miała mieć merytoryczne znaczenie takie, że tych upoważnionych z mocy ustawy jest wielu: inspektor miejscowy i inni. Gdyby było "może", to oznaczałoby, że musi go upoważnić ten właściwy inspektor, czyli z miejsca siedziby dyrekcji, a nie jego przełożony. Byłaby to więc dziwna sytuacja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy jest zgoda, co do tego, aby odrzucić poprawkę Senatu?</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Sprzeciwu nie widzę, uważam, że rekomendujemy Wysokiej Izbie odrzucenie poprawki nr 3.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Przechodzimy do poprawki 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Poprawka 4 dotyczy art. 10 ust. 2 pkt 4. Chodzi tu o dość dziwną redakcję Senatu, która wprowadza zamieszanie. Zmienia ona bowiem merytoryczne znaczenie naszej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselJanuszSzymanski">My określiliśmy zasadę powoływania spośród inspektorów i wicedyrektorów urzędów kontroli skarbowej, natomiast nie można odwoływać spośród nich, ponieważ odwołuje się z funkcji.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Uważam, że wersja sejmowa jest wersją poprawną, natomiast wersja Senatu jest wersją niespójną językowo. Proponuję więc odrzucenie poprawki 4.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PoselJanuszSzymanski">My w art. 10 przewidujemy, że: "Generalny inspektor kontroli skarbowej" w pkt. 4 "powołuje spośród inspektorów wicedyrektorów urzędów kontroli skarbowej i ich odwołuje". Nasza wersja jest więc - moim zdaniem - wersją poprawną. Proponuję nierekomendowanie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Proszę stronę rządową o stanowisko w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SekretarzstanuJanKubik">Pani przewodnicząca, w pełni popieram stanowisko pana posła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w tej sprawie? Czy jest consensus co do odrzucenia poprawki 4? Sprzeciwu nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Rekomendujemy Wysokiej Izbie odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Przechodzimy do poprawki 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Jest tu rozszerzenie powołania i myślę, że zasługuje to na przyjęcie. Sądzę, że w naszym zapisie jest błąd.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Proszę państwa, uważam, że powinniśmy sprawdzić tekst, zanim zostanie przekazany marszałkowi, dlatego że są w nim błędy: ucina się cudzysłowy, przecinki, kropki, zmienia się numerację.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Pani przewodnicząca rekomenduje przyjęcie poprawki 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#SekretarzstanuJanKubik">Popieram stanowisko pana posła sprawozdawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy jest sprzeciw co do przyjęcia tej poprawki? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki 5.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Przechodzimy do poprawki 6.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Poprawka 6 dotyczy art. 14 ust. 2. W naszej wersji przyjęliśmy w ust. 2, że "W przypadku, o którym mowa w ust. 1, kontrolowanemu należy doręczyć, bez zbędnej zwłoki, upoważnienie(...)".</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Senat to pomija, czyli skreśla te wyrazy, a dodaje zdanie drugie: "O nieważności przeprowadzonego postępowania kontrolnego informuje się kontrolowanego, a materiały pochodzące z kontroli zostają zniszczone".</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Taka jest różnica w tych dwóch elementach między naszą wersją a wersją senacką. Powiem szczerze, nie zanotowałem  sobie rekomendacji, myślę, że powinniśmy się nad tym zastanowić. Nie formułuję więc tu żadnego poglądu.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Co do "zbędnej zwłoki", to uważam, że nasza wersja była poprawniejsza, ale z kolei drugie zdanie, które się tutaj pojawia, ma walor merytoryczny. Chroni to interes osób fizycznych i osób prawnych.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#PoselJanuszSzymanski">Myślę, że powinniśmy ten temat rozpoznać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Senat w miejsce naszego stwierdzenia "bez zbędnej zwłoki" wstawia "niezwłocznie", natomiast co do drugiego zdania, to sprawa jest otwarta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Pani przewodnicząca, rekomendowałbym przyjęcie tej poprawki, ona jest korzystniejsza dla kontrolowanego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Prosiłabym stronę rządową o ustosunkowanie się do drugiej części tego nowego zapisu, który proponuje Senat, a mianowicie zapisu mówiącego, iż materiały z kontroli zostają zniszczone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#SekretarzstanuJanKubik">Już raz mówiłem, ale powtórzę to i dzisiaj, że jesteśmy za utrzymaniem wersji pierwotnej, czyli sejmowej. Zaproponowana przez Senat zmiana jest do odrzucenia. Nie może być tak, że jeśli zostaną w czasie kontroli jakieś materiały zebrane, nawet jeśli one są złe, żeby zostały zniszczone. One muszą pozostać w aktach jako dowód rzeczowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Jest sytuacja taka: wszczyna się postępowanie kontrolne, ale występuje niedopełnienie obowiązków związanych  doręczeniem upoważnienia do przeprowadzenia kontroli. To przejawia się tym, że całe postępowanie kontrolne uważa się za nieważne, czyli nie rodzi ono żadnych skutków.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Jeśli nie rodzi żadnych skutków, a zebrany materiał pozostaje, to konsekwentnie należałoby to drugie zdanie dodać. Co innego, gdybyśmy mieli do czynienia z instytucją nieważności w postępowaniu. Senat więc stawia jakby kropkę nad "i".</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Popieram więc przyjęcie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselAnnaSkowronskaLuczynska">Chciałam poprzeć stanowisko pana posła sprawozdawcy. Rzeczywiście tak powinno być, żeby te akta już nigdy nie mogły być wykorzystywane przeciwko kontrolowanemu, a tak dopóki istnieją, zawsze jest taka możliwość.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PoselAnnaSkowronskaLuczynska">Jako przykład mogę tu podać świadectwo pracy czy opinię. Jeżeli zostało ono zmienione w wyniku wyroku sądowego, to poprzednie należy usunąć, a w aktach powinna być adnotacja, że było takie świadectwo, uznano je wyrokiem sądu za nieważne, usunięto je i zniszczono.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#DyrektorwMinisterstwieFinansowBarbaraSlomska">Pani przewodnicząca, na dzień dzisiejszy w obowiązującej ustawie istnieje analogiczny zapis, z tym że jest warunek, iż to upoważnienie do przeprowadzenia kontroli należy dostarczyć w dniu następnym, a my zmieniliśmy na: "bez zbędnej zwłoki", to znaczy, przy pierwszym kontakcie z kontrolowanym.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#DyrektorwMinisterstwieFinansowBarbaraSlomska">Natomiast to, co zaproponował Senat, zmienia jakościowo sprawę, bo teraz nie bardzo rozumiem sytuację: jeśli pojawia się kontrolowany, to inspektor pokazuje mu upoważnienie do przeprowadzenia kontroli, ono nabiera cech ważności, czyli o jakiej nieważności on ma kontrolowanego informować? - to po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#DyrektorwMinisterstwieFinansowBarbaraSlomska">Po drugie - po co wtedy niszczyć dokumenty? Jest to jakieś niezrozumienie sprawy. W momencie, kiedy mamy kontakt z kontrolowanym, nie ma mowy o nieważności postępowania. Niezgodność postępowania jest tylko wtedy, kiedy nie został dopełniony warunek dostarczenia upoważnienia. Jeżeli inspektor spotyka się z kontrolowanym, przedstawia mu upoważnienie, iż są usankcjonowane wszystkie czynności, które zostały podjęte bez upoważnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli jest koniunkcją wraz z zawiadomieniem o wszczęciu postępowania kontrolnego. Czyli musi być jeden i drugi warunek spełniony, a nie tak jak pani dyrektor mówiła. Mówię tu o uchwale Senatu, a nie o tym, co było do tej pory.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Z tego powodu uważam, że jest to konsekwentna poprawka, oba warunki muszą być spełnione, a więc nie jest to tak dokładnie, jak pani przedstawiła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#DyrektorBarbaraSlomska">Przepraszam, zapomniałam tu wspomnieć o zawiadomieniu, o wszczęciu postępowania, dlatego że zawiadomienie wystawia inspektor, co należy do jego obowiązków. Natomiast legitymacją do wejścia do danego podmiotu jest upoważnienie wydane przez dyrektora, dlatego mówiłam tu o tym upoważnieniu. Ale oczywiście muszą być spełnione wszystkie warunki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselJanuszCichosz">Jeżeli mówimy o zdaniu drugim i pozostawieniu zdania pierwszego, to ja już w momencie dyskusji nad tekstem mówiłem, że jeżeli nie ma kontrolowanego, to wszystkie czynności przeprowadza się w obecności jego zastępcy. W tekście poprawki rozszerzono to jeszcze na pracownika, czyli inaczej mówiąc wylegitymować się można i wręczyć dokument o wszczęciu postęowania nawet sprzątaczce. Może też wyjść inspektor na ulicę, zawołać przechodnia i powiedzieć mu: rozpoczynam kontrolę tego przedsiębiorstwa i pan będzie świadkiem. Tak by było, gdybyśmy utrzymali dotychczasowy zapis.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PoselJanuszCichosz">Teraz powracam do tego zapisu o którym mówimy, to znaczy do poprawki senackiej. Jest ona lepsza, bo stary zapis budził moje wątpliwości, o których już mówiłem. Jeżeli nie ma szefa firmy, to może go zastąpić tylko zastępca. Jeśli przywołuje się pracownika czy świadka z ulicy, to chyba poszliśmy za daleko... Dlatego jestem za poprawką Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselWaldemarMichna">Nie można dopuścić do takiej sytuacji, że kontrolowany będzie unikał kontaktu z inspektorem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselJanuszCichosz">Jest przecież jego zastępca, nie ma takiej sytuacji w przedsiębiorstwie, żeby nie było nikogo z kierownictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Jest to dość szczególny zapis, nie wyobrażam sobie takiego np. przy postępowaniu karnym. Zazwyczaj dzieje się tak, że jeśli w jakimś kierunku postępowanie nie przynosi rezultatów, to zawiadamia się o tym podejrzanego, ale nie ma obowiązku zniszczenia dokumentów. Odwrotnie - włącza się te dokumenty do akt, ale nie dołącza do aktu oskarżenia, a przechowuje w archiwach prokuratury.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PoselAleksanderBentkowski">W tej propozycji jest inny, odmienny układ niż w postępowaniu sądowym. W tej propozycji zwraca się tylko uwagę na fakt szkodzenia kontrolowanemu. Przedstawiłem państwu tylko sytuację, natomiast daleki jestem od wydawania opinii wiążącej. Wydaje mi się jednak, że ten wniosek jest do odrzucenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy są jeszcze pytania w tej sprawie? Czy mogę poddać pod głosowanie ten wniosek? Wysłuchaliśmy już opinii rządu oraz głosów za i przeciw.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Kto jest za przyjęciem 6 poprawki Senatu?</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Za poprawką głosowało 9 posłów, 11 było przeciwnych, głosów wstrzymujących się nie było.</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Poprawka uzyskała więc rekomendację negatywną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselLidiaBladek">Pani przewodnicząca, wnoszę o reasumpcję głosowania, dlatego że ja naliczyłam 10 głosów za przyjęciem poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Nie będę już poddawać pod głosowanie wniosku o reasumpcję.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 6?</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Za przyjęciem poprawki głosowało 12 posłów, 11 było przeciwnych i 6 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-46.3" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Komisje będą rekomendowały Sejmowi przyjęcie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-46.4" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Przechodzimy do poprawki 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Proszę państwa, poprawka 7 dotyczy art. 15 ust. 2. Według mojej oceny jest to poprawka redakcyjna. Powiem tylko tyle, że możemy ją rekomendować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Jest to artykuł mówiący o możliwości udzielenia upoważnienia. W moim przekonaniu to upoważnienie zredagowane przez Senat nie wnosi nic, natomiast upoważnienie zredagowane przez Sejm mówi o działaniu zarówno w obecności, jak i nieobecności osoby kontrolowanej. Dodanie zdania: "i umożliwienia dokonania czynności kontrolnych", czyni ten zapis niejasny. Uważam, że propozycja przedstawiona przez Sejm jest czytelniejsza i szersza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Jakie jest stanowisko rządu w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#SekretarzstanuJanKubik">Zgadzamy się ze stanowiskiem posła A. Bentkowskiego, proponujemy odrzucenie poprawki Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy są pytania bądź uwagi jeszcze do tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Kto jest za przyjęciem poprawki 7 Senatu? Za przyjęciem poprawki nie głosował nikt, przeciwko było 23 posłów, a 1 wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Przechodzimy do poprawki 8.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Proszę państwa, poprawka 8 dotyczy art. 16 ust. 3 i polega na tym, że przepis ust. 3 zostaje uzupełniony wyrazami: "prowadzą działalność gospodarczą". Czyli na żądanie inspektora, kontrolowany będący osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą jest obowiązany złożyć oświadczenie.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Ograniczamy zakres podmiotowy stosowania tego przepisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#DyrektorBarbaraSlomska">Jak pan poseł sprawozdawca zauważył, mamy tu do czynienia z zawężeniem, tak samo jak w poprawce nr 1.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#DyrektorBarbaraSlomska">Należałoby więc konsekwentnie tę poprawkę odrzucić, bo to jest konsekwencja wy-pływająca również z punktu 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselStanislawStec">Z uwagi na to, że mówi się o obrotach, a nie przychodach, to jakie obroty osoba fizyczna - nie prowadząca działalności gospodarczej - może wykazywać?</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#PoselStanislawStec">Moim zdaniem, poprawka Senatu ma sens.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#DyrektorBarbaraSlomska">Jeżeli chodzi o sprawę wykazywania obrotów czy przychodów, to przecież każdy z nas wykazuje w PIT swoje dochody.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PoselLidiaBladek">Pani dyrektor, ale to nie jest obrót. Obrót a przychód to dwie różne sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#DyrektorBarbaraSlomska">To jest szerokie pojęcie dotyczące wszystkich zarówno osób prowadzących działalność gospodarczą, jak i osób nie prowadzących działalności gospodarczej. Dlatego musi tu być konsekwencja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Tutaj nie jest powiedziane: "obrotów i przychodów", tylko jest: "obrotów lub przychodów". Czyli jedno albo drugie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Twierdzę jednak, że pogląd wyrażony przez panią dyrektor Słomską jest poglądem trafnym. Dlatego że  to nie ogranicza się tylko - jak twierdzi poseł Stec - do osób prowadzących działalność gospodarczą, ale i do osób fizycznych, które prowadzą działalność lub osiągają inne przychody z innej działalności niż działalność gospodarcza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy są jeszcze jakieś zastrzeżenia do tej poprawki? Czy mogę poprawkę poddać pod głosowanie?</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Kto jest za przyjęciem poprawki 8?</u>
          <u xml:id="u-60.2" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Za przyjęciem poprawki opowiedziało się 5 posłów, przeciwnych było 16, a 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PoselLidiaBladek">Mam jeszcze pytanie do tego, co już przegłosowaliśmy. Czy np. do rolnika też będzie mógł inspektor wchodzić i żądać oświadczenia o stanie majątkowym? Czy wejdzie rolnikowi w każdy kąt i wszystko sprawdzi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#DyrektorBarbaraSlomska">Proszę państwa, jeżeli rolnik prowadzi działalność, która podlega kontroli skarbowej, to znaczy prowadzi inną działalność niż rolniczą, np. handluje, to kontroler skarbowy ma takie samo prawo kontrolowania go, jak każdego innego prowadzącego działalność gospodarczą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PoselLidiaBladek">Ta, ale to jest co innego, ja pytam o inny wypadek, kiedy rolnik nie prowadzi żadnej działalności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#DyrektorBarbaraSlomska">Nie, pani poseł, ten przypadek nie podlega kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#SekretarzstanuJanKubik">Przychody rolnika są skalkulowane w podatku gruntowym, gdzie jest określona stawka i nie zachodzi potrzeba, aby te 4 mln gospodarstw rolnych kontrolować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PoselLidiaBladek">Chwileczkę, działy specjalne produkcji rolnej są inaczej opodatkowane, jeżeli będzie podejrzenie, że rolnik ma dział specjalny, a nie płaci podatku, to co?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#DyrektorBarbaraSlomska">Tam, gdzie jest płacony inny podatek niż podatek rolny, tam wszędzie kontrola skarbowa może wejść z kontrolą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PoselLidiaBladek">Czyli jeżeli rolnik prowadzi dział specjalny, to kontrola skarbowa ma prawo wejść.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#DyrektorBarbaraSlomska">Tak, bo od działów specjalnych płaci normalny podatek, taki sam jak od prowadzenia hurtowni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Uważam, że wszystkie zobowiązania wchodzą tu w grę, również rolnicy, którzy nie płacą podatku dochodowego, tylko normalny podatek rolny, także  podlegają tej kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PoselLidiaBladek">Ja też tak to rozumiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PoselAnnaSkowronskaLuczynska">Pan minister uważa, że nie ma potrzeby kontrolować wszystkich rolników, ale ja się pytam, czy ustawa wyklucza takie kontrolowanie. Według mnie, nie wyklucza takiej kontroli. Jeżeli rolnik kupi np. mercedesa, a według inspektora kontroli skarbowej stać go co najwyżej na "malucha", to może przeprowadzić kontrolę i całą procedurę w tej ustawie określoną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Proszę państwa, proszę bez emocji podchodzić do sprawy. Art. 1 ustawy o kontroli skarbowej jasno określa, kogo ta ustawa dotyczy. Art. 1 mówi, że: "Celem kontroli skarbowej jest ochrona interesów i praw majątkowych skarbu państwa oraz wypełnienie skuteczności wykonywania zobowiązań podatkowych i innych należności stanowiących dochód budżetu państwa lub państwowych funduszy celowych. Celem kontroli skarbowej jest również badanie zgodności z prawem gospodarczym gospodarowania mieniem innych państwowych osób prawnych".</u>
          <u xml:id="u-73.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Jesteśmy przy poprawce 9.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Proszę państwa, poprawka 9 dotyczy art. 17 ust. 2. W naszym tekście przewidywaliśmy, że czynności związane z przeprowadzaniem kontroli, kontrolowany jest zobowiązany wykonać bezpłatnie. Natomiast poprawka senacka przewiduje, że za czynności takie jak: sporządzanie kopii dokumentów określonych przez kontrolującego, udostępnianie środków łączności, kontrolowany otrzyma zwrot kosztów poniesionych na ich wykonanie.</u>
          <u xml:id="u-74.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Taka jest różnica pomiędzy naszym tekstem a tekstem poprawki senackiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Uważam, że jest to poprawka słuszna. Na podstawie tego przepisu kontrolujący musi się ograniczyć np. w liczbie kopii, a poza tym np. środki łączności wiążą się z dużymi kosztami. Wydaje mi się, że słuszny jest taki zapis i powinniśmy przyjąć tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#SekretarzstanuJanKubik">Przez czterdzieści parę lat, jak przeprowadzam kontrole w jednostkach uspołecznionych i prywatnych, nigdy nie płaciliśmy za tego typu usługi. Jeśli wprowadzimy  taki zapis, to trzeba będzie przewidzieć dodatkowe środki w budżecie przeznaczone na ten cel. Biorąc pod uwagę rachunek ekonomiczny, to przecież koszty, jakie ponosi kontrolowany, odlicza mu się od dochodu i od tego pomniejszonego dochodu dopiero potrąca się podatek. Jesteśmy za odrzuceniem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Proszę państwa, jest  8 grup czynności, w których przewidujemy, jakie czynności kontrolowany jest zobowiązany  wykonać. Jest tu pkt 7: "przedstawienie na żądanie inspektora tłumaczenia na język polski sporządzonych  w języku obcym dokumentów księgowo-finansowych". Uważam, że jest to słuszne.</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Natomiast, jeśli zaczynamy coś włączać, natychmiast pojawi się pytanie, dlaczego włączone jest to, a nie coś innego. Uważam, że odbyła się dyskusja na ten temat, i zdecydowaliśmy się, że pomimo różnych wątpliwości nie będziemy dokonywali podziału na dwie grupy, tzn. czynności wykonywanych odpłatnie i nie.</u>
          <u xml:id="u-77.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Pani przewodnicząca, opowiedziałbym się za odrzuceniem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">W pkt. 7 mówi się jednak o konieczności przedstawiania dokumentów w języku polskim. To nie jest nic nadzwyczajnego, że takie żądanie można przedstawić, ponieważ u nas obowiązującym językiem jest język polski. Tak więc wszystkie dokumenty muszą być obowiązkowo sporządzane w języku polskim i wadliwe są dokumenty sporządzane w języku obcym, zwłaszcza jeśli nie dają uwierzytelnionego tłumaczenia na język polski.</u>
          <u xml:id="u-78.1" who="#PoselAleksanderBentkowski">Natomiast punkty 3 i 6 mogą być niezdrowo wykorzystywane i jestem o tym głęboko przekonany, że jeśli kontrolujący będzie chciał zrobienia 2-3 kopii, to każdy kontrolowany mu to zrobi i nie będzie chciał za to pieniędzy. Ale jak będzie złośliwy kontroler i każe sobie np. zrobić 200-300 kopii, żeby pokazać kontrolowanemu, że on ma władzę, to uważam danie takiej władzy kontrolującemu za bardzo niebezpieczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PoselJozefNowicki">Chciałbym zwrócić uwagę państwa na fakt, że gdybyśmy ustanowili odpłatność państwa za udostępnienie materiałów - co jest przedmiotem regulacji - to, proszę państwa, mamy jeszcze inne organy kontrolne, które mają podobne uprawnienia, chociażby PIS i PIH. Czy tam też będziemy wprowadzać odpłatność za te czynności?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy ktoś jeszcze chciałby wypowiedzieć się na ten temat?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#DyrektorBarbaraSlomska">Na dzień dzisiejszy wszystkie te obowiązki - o których tutaj mówimy - są zapisane w ustawie. Jedyną nową sprawą, jaka tu doszła, jest obowiązek tłumaczenia dokumentów na język polski. W poprzednim okresie oczywiście było to niepotrzebne, ze względu na znikomą liczbę takich dokumentów, teraz jest coraz więcej firm prowadzących interesy z zagranicą i dlatego ten obowiązek został wprowadzony.</u>
          <u xml:id="u-81.1" who="#DyrektorBarbaraSlomska">Do tej pory nie było problemu, jeśli chodzi o odpłatność za wykonywanie tych usług na rzecz kontrolującego. Nie wiem, czy to będzie przekonujące, ale z tego tytułu nie mieliśmy i nie mamy żadnych skarg. Przecież podatnik dysponuje możliwością złożenia skargi na inspektora, który go kontroluje.</u>
          <u xml:id="u-81.2" who="#DyrektorBarbaraSlomska">Proszę państwa, nie można zakładać, że inspektor dla własnej przyjemności każe sobie kopiować tysiąc stron czy będzie dzwonić nie wiadomo gdzie.</u>
          <u xml:id="u-81.3" who="#DyrektorBarbaraSlomska">Nie chcę być przewrotna, ale sytuację można odwrócić i powiedzieć w ten sposób, że nigdy nie jest powiedziane, że protokół z kontroli ma być przekazany kontrolowanemu. My sporządzamy jeden egzemplarz protokołu kontroli, natomiast zgodnie z Kpa podatnik ma prawo zrobić sobie z niego odpis, wyciąg itd. Tak więc sprawa opłat działa tu zarówno w jedną stronę, jak i w drugą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PoselAnnaSkowronskaLuczynska">Zaskakuje mnie takie stwierdzenie ze strony przedstawicieli rządu. Przecież wyraźnie napisaliśmy, że protokół kontroli doręcza się kontrolowanemu. Jeżeli w tej chwili ze strony reprezentantów władzy na tym szczeblu administracji słyszymy, że nie ma takiego obowiązku, to jak jest na dole?</u>
          <u xml:id="u-82.1" who="#PoselAnnaSkowronskaLuczynska">Tym bardziej taka postawa skłania nas do tego, aby głosować za tą poprawką.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#DyrektorBarbaraSlomska">Kontrolowanemu doręcza się decyzję i wynik kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#PoselAnnaSkowronskaLuczynska">Przepraszam, mówi o tym art. 27 ust. 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Dostarcza się wynik kontroli - pani poseł - to nie jest protokół.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Proszę państwa, poddaję pod głosowanie poprawkę nr 9 Senatu.</u>
          <u xml:id="u-86.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 9?</u>
          <u xml:id="u-86.2" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Za poprawką opowiedziało się 7 posłów, przeciwnych było 14, a 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-86.3" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Przechodzimy do poprawki 10.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Poprawka 10 dotyczy art. 19 ust. 2, gdzie zamiast wyrazów "nie później niż" Senat proponuje wprowadzenie ścisłego terminu "na 3 dni".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#DyrektorBarbaraSlomska">Na dzień dzisiejszy ustawa mówi, że kontrolowany powinien być powiadomiony o miejscu i terminie przeprowadzenia kontroli.  To samo jest przeniesione z Kpa w części szczególnej dotyczącej postępowania podatkowego, a nie z części ogólnej dotyczącej postępowania administracyjnego, gdzie mówi się o terminie 7-dniowym.</u>
          <u xml:id="u-88.1" who="#DyrektorBarbaraSlomska">Wyobraźmy sobie taką sytuację, że kontrolowany zostaje powiadomiony 3 dni wcześniej, a my mamy dokonać oględzin jakiegoś pomieszczenia, gdzie podejrzewa się składowane towarów nie ujętych w ewidencji. Po co my tam pojedziemy? Po 3 dniach magazyn będzie pusty, nie będzie tam nic, będzie można dokonać oględzin samego pomieszczenia. Dlatego nie było określonego terminu zawiadomienia o kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Kto jest przeciwny odrzuceniu poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#PoselLidiaBladek">Jest sprzeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Kto jest za przyjęciem poprawki?</u>
          <u xml:id="u-91.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Za przyjęciem poprawki opowiedziało się 5 posłów, przeciwnych było 18, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-91.2" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Przechodzimy do poprawki 11.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Poprawka 11 dotyczy art. 20 zmiany 12.</u>
          <u xml:id="u-92.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Proszę państwa, jest to naprawienie oczywistego błędu. Proponuję, żebyśmy przyjęli tę poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-92.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Sprawdzałem wersję, która była w sprawozdaniu i nie było tego błędu.</u>
          <u xml:id="u-92.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Pani przewodnicząca, powinniśmy bez dyskusji tę poprawkę przyjąć, bo jest to naprawienie naszego błędu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Rekomendujemy przyjęcie poprawki 11.</u>
          <u xml:id="u-93.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Przechodzimy do poprawki 12.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Poprawka 12 dotyczy art. 34 ust. 3, jest to dodanie cudzysłowu.</u>
          <u xml:id="u-94.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Proponuję przyjąć tę poprawkę, ona też nie powinna być przez nas rozpatrywana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy jest zgoda na przyjęcie poprawki 12? Sprzeciwu nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-95.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Przechodzimy do poprawki 13.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Ta poprawka dotyczy dodania nowego punktu 2a, my tego nie przewidywaliśmy.</u>
          <u xml:id="u-96.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Punkt 2a mówi o przesłuchiwaniu kontrolowanego w charakterze strony. Pani przewodnicząca, dobrze byłoby, gdyby w tej sprawie rząd przedstawił swoje stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#DyrektorBarbaraSlomska">Jesteśmy za przyjęciem poprawki z tego względu, że jest to z naszej strony pewnego rodzaju przeoczenie. Są to czynności, których inspektor nie może powierzyć osobie towarzyszącej. Jest to uzupełnienie katalogu jego czynności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#PoselStanislawStec">Jest to nowe rozwiązanie, które nie było objęte katalogiem naszych zmian. Czy Senat może takie uzupełnienie proponować?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">To nie jest wyjście poza regulowaną materię ustawy. W wielu przypadkach takie rozwiązanie przyjmuje się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Mieści się to w ramach nowelizowanej ustawy, byłabym więc za tym, aby przyjąć tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Nie sygnalizowałem tego, dlatego że my nowelizowaliśmy ust. 3. Uważam, że nie powinniśmy tego kwestionować i proponuję przyjąć tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy jest ktoś przeciwny przyjęciu tej poprawki? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-102.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Rekomendujemy przyjęcie poprawki 13.</u>
          <u xml:id="u-102.2" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Przechodzimy do poprawki 14.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Poprawka 14 polega na skreśleniu w całości art 4, czyli dotyczącego zmian w ustawie o urzędzie Ministra Finansów oraz o urzędach i izbach skarbowych. Byłbym przeciwny  wykreśleniu tego artykułu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Jakie jest zdanie strony rządowej w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#SekretarzstanuJanKubik">Przecież mamy ustawę o ministrze finansów uchwaloną, która wchodzi w życie z 1 stycznia 1997 r. Chcemy po prostu, aby obie te ustawy weszły w tym samym terminie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Poprawka Senatu zmierza po prostu do doprowadzenia do stanu porównywalnego tej ustawy z ustawami zmieniającymi konstrukcję rządu.</u>
          <u xml:id="u-106.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy jest ktoś przeciwny tej poprawce? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-106.2" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Rekomendujemy przyjęcie poprawki 14.</u>
          <u xml:id="u-106.3" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Przechodzimy do poprawki 15.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Jest to też naprawienie błędu legislacyjnego, należy ją przyjąć i to samo dotyczy poprawki nr 16.</u>
          <u xml:id="u-107.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Proponuję, aby przyjąć obie poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy jest ktoś przeciwny tym poprawkom? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-108.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Rekomendujemy przyjcie poprawek 15 i 16.</u>
          <u xml:id="u-108.2" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Przechodzimy do poprawki 17.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Ona różnicuje wejście w życie niektórych z tych przepisów.</u>
          <u xml:id="u-109.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Cała ustawa wchodzi w życie 1 stycznia 1997 r., przy czym my wprowadziliśmy inne zróżnicowanie, choć też przyjmujemy, że pkt 24 i 25 wchodzą w życie 1 stycznia 1998 r. Ale zmienia to zasadę, że ustawa wchodzi w życie po 60 dniach od daty ogłoszenia.</u>
          <u xml:id="u-109.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Jest październik i mając na uwadze, że jeszcze prezydent ma 1 miesiąc czasu na wyrażenie swojego stanowiska, ten okres vacatio legis wydłużyłby się znacznie poza 1 stycznia 1997 r.</u>
          <u xml:id="u-109.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Senat wprowadza zasadę ostrego wejścia w życie z dniem 1 stycznia - moim zdaniem - jest to słuszne, poparłbym poprawkę Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Jakie jest stanowisko rządu w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#SekretarzstanuJanKubik">Jesteśmy za wprowadzeniem poprawki Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-112">
          <u xml:id="u-112.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie poprawki 17? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-112.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Rekomendujemy przyjęcie poprawki 17.</u>
          <u xml:id="u-112.2" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Posłem sprawozdawcą pozostaje poseł Janusz Szymański.</u>
          <u xml:id="u-112.3" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Dziękuję wszystkim, zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>