text_structure.xml
14.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Otwieram posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Informuję państwa, że radni gminy Szklarska Poręba zgłosili się do mnie jako do przewodniczącej Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów z prośbą o spowodowanie kontroli NIK gospodarki finansami gminy. Przedstawili materiał, który został skierowany do Biura Poselskiego przy ul. Fredry 7 w Poznaniu. Materiał ten macie państwo przed sobą. Do tego materiału dołączona jest teczka najróżniejszych dokumentów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Przeglądając te dokumenty uznałam, że potrzebny jest sztab ludzi, aby osądzić czy są tutaj jakieś nieprawidłowości, czy ich nie ma. Uznałam więc, że jedynym organem do którego można zgłosić się w tej sprawie jest Najwyższa Izba Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselJanuszPiechocinski">Sądzę, że zanim zaczniemy procedowanie nad tą sprawą warto zastanowić się nad pewną podstawową formalną zasadą. Otóż obawiam się, że jeżeli Komisja przystąpi do procedowania i efektem prac końcowych będzie wniosek o skontrolowanie do NIK to nastąpi zalew takich spraw. Chcę powiedzieć, że ja mam 20 czy 30 spraw bardzo poważnych, zgłaszanych przez różne instytucje i organizacje społeczne, a także samorządy gminne i sejmiki wojewódzkie. Zalejemy więc naszą Komisję pracami, które do nas nie należą.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselJanuszPiechocinski">Myślę, że tego typu sprawy powinny być załatwiane przez kluby i koła, powinny być kierowane przez nie bezpośrednio do kierownictwa NIK. Nie powinny być one objęte procedowaniem w Komisji, gdyż w ten sposób zablokujemy - w mojej ocenie - prace Komisji, najważniejszej Komisji sejmowej zajmującej się gospodarką, sprawami interwencyjnymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselJaninaKraus">Trzeba mieć świadomość, że będzie to sprawa precedensowa i precedensowa decyzja w tej Komisji.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselJaninaKraus">Nie jest tak, że nie można wystąpić z inicjatywą do NIK-u o zbadanie konkretnych dużych spraw. Mój klub robi to wielokrotnie i nie znam przypadku, żeby NIK odmówił zajęcia się sprawą, z którą zwraca się klub czy grupa posłów. Tym bardziej, że pismo - patrząc już na tę sprawę od strony formalnej - jest adresowane do Biura Poselskiego w Poznaniu, podpis jest prawie nieczytelny.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PoselJaninaKraus">Według mnie to co otrzymaliśmy nie jest podstawą do wystąpienia przez Komisję do NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Rzeczywiście powiedziałam, że sprawa skierowana została do mnie, jako przewodniczącej komisji budżetowej. Nie mam jednak żadnych możliwości, żeby działać w takim kierunku, aby uświadomić ich, że mają kierować sprawy w pierwszej kolejności do komisji budżetowej, a dopiero potem do Biura Poselskiego w Poznaniu. Jest to faktycznie ujemna strona tego pisma.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Być może - pani poseł - że jak pani klub kieruje sprawy do NIK, to NIK rozpatruje wszystkie te sprawy, bardzo dobrze, że tak się dzieje. Natomiast Regulamin Sejmu i ustawa o NIK nie przewiduje takiego trybu, że indywidualny poseł zgłasza sprawę.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Tryb przewidziany ustawą o NIK jest taki, że sprawy do NIK kierują organy Sejmu. Organami Sejmu zgodnie z Regulaminem Sejmu, z jego art. 10 są: marszałek, prezydium, konwent, komisje sejmowe.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Gdybym ja była tym organem i miała prawo zgłosić wniosek do NIK to w ogóle nie zbierałabym Komisji w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselJaninaKraus">Jeśli pani przewodnicząca pozwoli to chcę powiedzieć, że musi mieć pani świadomość w rezultacie takiego postępowania czekać będzie naszą Komisję zalew spraw interwencyjnych z biur poselskich. Jak wspominał pan poseł Piechociński w każdym biurze jest kilkanaście podobnych spraw. Zapowiadam, że sprawy z mojego biura poselskiego także będę kierowała pod rozwagę Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">W taki sposób właśnie możemy załatwić sprawy negatywnie. Zależy to od rangi sprawy. Ta sprawa kompleksowo obejmuje całą gospodarkę gminy. Zawiera setki stron dokumentacji. Nie jest to pojedyncza sprawa pana X.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Natomiast nie wykluczam, że można spotkać się z taką sytuacją, ponieważ pani dyr. Szajdakowska sama informuje, iż NIK ma sygnały o nieprawidłowościach w gminach związanymi z ich gospodarką finansową.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Wynika to z faktu, iż rozszerzyliśmy kompetencję NIK na kontrolę finansów gmin.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselMarcinZawila">Nie jestem członkiem Komisji, ale tak się składa, że Szklarska Poręba to mój okręg wyborczy. Znam ten okręg dość dobrze.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselMarcinZawila">Oczywiście kontrolować należy z całą surowością, aby wyjaśnić wszystkie sprawy. Niemniej proponowałbym przejrzeć kalendarz wszystkich kontroli w gminie Szklarska Poręba. Wiem, że Regionalna Izba Obrachunkowa zakończyła tam kontrolę. Dotyczy ona działalności samorządu terytorialnego od chwili jego powstania.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PoselMarcinZawila">Chciałbym zadać więc pytanie czy nie można tych materiałów wykorzystać? Chciałbym zapytać czy nie należy wykorzystać materiałów z przeprowadzonych na tym terenie kontroli?</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PoselMarcinZawila">Jako poseł z tamtego terenu zgadzam się, że są tam konflikty, jak zresztą w wielu ogniwach samorządowych. Stąd moja prośba do Komisji aby zapoznała się z materiałem zebranym przez Regionalną Izbę Obrachunkową. Izba przeprowadziła bardzo gruntowną kontrolę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Wiemy, że Regionalna Izba Obrachunkowa przeprowadzała kontrolę. Inny jednak jest zakres kontroli RIO, inny jest zakres kontroli NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#DyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliKrystynaSzajdakowska">Najpierw powiem co my już robimy. W całej Polsce prowadzona jest tzw. koordynowana kontrola, w której biorą udział delegatury. Tematem tej kontroli jest wymiar i pobór podatków przez gminy. Mamy nadzieję, że ten temat w szczególności zainteresuje Komisję, ale wyniki będą dopiero za 2-3 miesiące.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#DyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliKrystynaSzajdakowska">Rozmawiałam dzisiaj z dyrektorem delegatury wrocławskiej. Pytałam na jakim etapie jest ta sprawa. Poinformował mnie, że na na wniosek, a raczej na prośbę Policji /Policja nie ma prawa stawiania wniosków, które NIK musiałaby uwzględniać/, kontrola wymiaru podatków i opłat przez gminy została rozszerzona o 2 punkty. Tematem tych punktów jest: sprzedaż nieruchomości w gminie i kwestie dzierżawy obiektu pod nazwą "Sudety 2".</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#DyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliKrystynaSzajdakowska">Z kontroli planowanych przez NIK należy jeszcze wziąć pod uwagę to, że w drugim kwartale delegatura wrocławska przeprowadzi w Szklarskiej Porębie kontrolę wydatkowania środków przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej. To jest to co planuje NIK, co już jest rozszerzone w stosunku do planów pierwotnych kontroli w Szklarskiej Porębie.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#DyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliKrystynaSzajdakowska">Materiał, który zaadresowany jest do pani poseł Ziółkowskiej zmierza do tego, aby zrobić kontrolę kompleksową. Kompleksowa kontrola gospodarki finansowej w zasadzie przewidziana jest dla Regionalnych Izb Obrachunkowych. Te izby mają obowiązek co najmniej raz na 4 lata przeprowadzić kompleksową kontrolę gospodarki finansowej w gminie.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#DyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliKrystynaSzajdakowska">Nie wyobrażam sobie, żeby NIK mogła zastępować Regionalne Izby Obrachunkowe. One oczywiście zgadzają się na nasze wejście na ich pole, ale my, nawet gdybyśmy chcieli nie jesteśmy w stanie przeprowadzać kontroli kompleksowej jeśli chodzi o gospodarkę gmin.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#DyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliKrystynaSzajdakowska">Trudno mi coś wnioskować, ale może poprosić RIO o informację, co już zrobiono. Jeżeli to co już zrobiono nie jest kompleksowe, nie jest kompleksową kontrolą przewidzianą co 4 lata, to moim zdaniem należy poprosić RIO, żeby taką kontrolę przeprowadziła.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#DyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliKrystynaSzajdakowska">Najwyższa Izba Kontroli robi to co robi. Ewentualnie może jeszcze rozszerzyć swoje prace o jakieś elementy, stosownie do tego jak państwo zadecydują. Oczywiście trzeba się liczyć, że w następstwie tego pójdzie jednak lawina wniosków o kompleksowe kontrole.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#DyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliKrystynaSzajdakowska">Kiedy była dyskusja w Sejmie, że NIK zagraża samorządności gmin to próbowaliśmy tłumaczyć, że my naprawdę nie chcemy zagrażać samorządności i samodzielności, gdyż nie jesteśmy w stanie załatwiać wszystkich wniosków, które mogłyby zostać do nas skierowane. Słusznie przewidywaliśmy, że będzie tak jak będzie w tej chwili.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czyli takie rozwiązanie: abyśmy skierowali sprawę do RIO, abyśmy zapytali jakie są ustalenia kontrolne i w jakim zakresie kontrola została przeprowadzona.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Jeśli państwo pozwolicie, to materiały, które otrzymałam, z pismem od siebie jako przewodnicząca komisji budżetowej prześlę do NIK. Poproszę o to, aby NIK był uprzejmy stwierdzić, w jakim zakresie w stosunku do zarzutów, które wynikają z tej dokumentacji, przeprowadza kontrolę. Poproszę też o to, aby NIK, jeśli uzna za celowe, rozszerzył swoją kontrolę. Zwrócę się o to, aby NIK poinformował mnie o tym w jakim zakresie kontrolę rozszerzył.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy w przyszłości Komisja chce się zajmować takimi sprawami? Czy w ogóle nie chce się takimi sprawami zajmować?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselJanuszPiechocinski">Oczywiście moje wątpliwości nie stoją naprzeciw zasady, że w pewnych wyjątkowych przypadkach nie powinniśmy uchylać się od rozważania tego typu spraw, bo od tego między innymi jesteśmy. Jestem tu konsekwentny jeśli chodzi o głosowanie nad nową ustawą o Najwyższej Izbie Kontroli co do tego, żeby potencjalne możliwości kontroli NIK w samorządach były.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PoselJanuszPiechocinski">Myślę jednak, że procedowanie tutaj powinno odbywać się właśnie w takiej formułe jaką zaproponowała pani przewodnicząca. W sprawach dobrze udokumentowanych, popartych dodatkowymi informacjami RIO, po prostu prezydium Komisji, albo sama przewodnicząca uruchamia pewną inicjatywę dodatkową.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Rozumiem, że przyjmiemy takie ustalenie, że jeśli Komisja będzie sobie życzyła, to ja w stosownym momencie poinformuję Komisję jaką otrzymałam odpowiedź z RIO i jaką odpowiedź z NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselFranciszekPotulski">Mam również i taką propozycję, aby protokół z naszego dzisiejszego posiedzenia przesłać do Komisji Samorządu Terytorialnego, głównie ze względu na to, iż mnie osobiście niepokoją stwierdzenia typu: "zalew spraw", co by mogło oznaczać, że gospodarka finansowa gmin może w znacznym stopniu odbiegać od prawidłowości. Co to znaczy "w znacznym stopniu" i co to znaczy "zalew spraw"? Czy to znaczy, że 25-30% gmin źle gospodaruje?</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselFranciszekPotulski">Proszę, żeby z tej naszej dyskusji przesłany został raport do Komisji Samorządu Terytorialnego po to, aby dobre samopoczucie kolegów z tej Komisji nieco osłabić.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Jeśli NIK przeprowadza kontrolę, to oczekujemy informacji o wynikach kontroli. Jak będzie informacja o wynikach kontroli, to wówczas będziemy mogli wnioskować.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Natomiast protokóły z posiedzeń Komisji są do wglądu. Mogę na piśmie poinformować pana przewodniczącego Komisji Samorządu Terytorialnego Buczkowskiego, iż rozpatrywaliśmy taką kwestię i postanowiliśmy ją rozstrzygnąć w taki sposób.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Rozumiem, że Komisja zgadza się z takim rozwiązaniem.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>