text_structure.xml 45.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Przystępujemy do rozpatrzenia poszczególnych uzupełnień do części projektu ustawy budżetowej. Zaczynamy od budżetu Kancelarii Prezydenta RP. Przypominam, że poprosiliśmy o informacje dotyczące płac, zatrudnienia, a także ośrodków, które są finansowane przez gospodarstwo pomocnicze. Jak państwo pamiętacie, zgłosiłam propozycje obniżenia o minimum 10% środków na gospodarstwo pomocnicze.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Wyjaśnienia, jakie otrzymaliśmy, dotyczą - niestety - tylko etatów Kancelarii, a nie ma mowy o  etatach w gospodarstwie pomocniczym, gdy tymczasem nasze główne zastrzeżenia dotyczą właśnie płac i etatów w gospodarstwie pomocniczym. Chodzi o  220 etatów w gospodarstwie pomocniczym i dwa razy większa płaca niż przeciętna w każdym innym  gospodarstwie pomocniczym.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Prosiliśmy  również o podanie danych o rentowności poszczególnych ośrodków oraz o informację o działaniach, jakie państwo zamierzacie podjąć, żeby poprawić tę rentowność. Na razie otrzymaliśmy informację, że państwo wydaliście na zakup świadczeń przez te ośrodki 35 mld zł w ciągu 10 miesięcy, a przez następne dwa miesiące chcecie państwo kupić tych świadczeń za dalsze 10 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselWieslawaZiolkowska">W roku przyszłym kwota ta miałaby wynosić o 10 mld zł więcej aniżeli przewidywane wykonanie roku 1994, a o 20 mld zł więcej aniżeli wykonanie za 10 miesięcy tego roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwKancelariiPrezydentaTadeuszKociszewski">Chciałem przeprosić, że szef  Kancelarii ze względu na swoje zajęcia nie mógł wziąć udziału w posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Jeżeli państwo odpowiecie nam na wszystkie pytania, to wystarczy nam pańska obecność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WiceministerTadeuszKociszewski">Odnośnie  rentowności w gospodarstwie pomocniczym i  w jego ośrodkach, to koszty gospodarstwa pomocniczego  wynikają ze stanu wykorzystania środków w danym okresie. Jeżeli chodzi o usługi kupowane w tym gospodarstwie przez jednostkę urzędową, to kształtują się one w ten sposób, że w ramach  dopłaty w ośrodkach utrzymywanych w tym pionie działalności socjalnej, pokrywane są tzw. koszty proste. Wszystkie koszty remontów, doposażenia itd. pokrywane są z budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#WiceministerTadeuszKociszewski">Największą pozycją wydatków gospodarstwa pomocniczego są koszty obsługi gospodarczo-technicznej, a więc utrzymywanie czystości i sprawności urządzeń. Te wydatki stanowią w zatrudnieniu i  w płacach około 30%. Następną pozycją są wydatki na transport; wynoszą one około 15 mld zł  za okres 10 miesięcy. Utrzymanie takich obiektów jak Otwock obejmuje rozliczenie w gospodarstwie pomocniczym takich pozycji jak koszty części wyposażenia i utrzymania obiektu oraz gospodarki ogrodniczej, która nie jest w pełni rentowna. Koszty utrzymania w innych ośrodkach jak np. w Krynicy są mniejsze. Dochody z tych usług będą do końca roku wykonane w 98%,</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#WiceministerTadeuszKociszewski">Jeżeli chodzi o zatrudnienie w gospodarstwie pomocniczym, to  wynosi ono 22 etatów i średnia płaca w 1994 r.  wyniesie 9,295 mln zł. W roku przyszłym wyniesie około 11,6 mln zł. Zatrudnienie mamy zamiar utrzymać na poziomie roku 1994, ponieważ w ciągu minionego roku dokonane zostały duże zmiany w gospodarstwie pomocniczym. Zmniejszona została liczba  etatów o około 40. W związku z przejściem w użytkowanie Pałacu Prezydenckiego nie zwiększamy zatrudnienia, a więc następuje przesunięcie w ramach etatów, które posiadamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Chciałabym podtrzymać  swój wniosek i jeszcze go doprecyzować. Jeżeli państwo spojrzycie na materiał wyjaśniający, dotyczący gospodarstwa pomocniczego, to muszę powiedzieć, że moje stanowisko w sprawie zmniejszenia środków na jego utrzymanie i zakup usług wydaje się być bardzo ostrożne. Otóż hotel "Klonowa" kosztował nas za 10 miesięcy 2,444 mld zł. Jeżeli podzielę to przez 10, to na jeden miesiąc wypada 244 mln zł. Gdybym założyła tylko 20% wzrost tych kosztów, to powinnam dołożyć nie więcej niż 1 mld zł na te dwa miesiące. Tymczasem państwo proponujecie, żeby przyjąć, iż przewidywane  wykonanie bieżącego roku będzie wynosiło o 1,5 mld więcej, co oznacza duży wzrost w stosunku do  wykonania za 10 miesięcy. Podobnie wygląda sytuacja z kosztami obsługi technicznej. Gdy podzielę koszty tej obsługi, wyliczone na okres 10  miesięcy w wysokości 13,615 mld zł, to wypada na miesiąc 1,3 mld  zł. Jeżeli podwyższę to o 20%, to mam 1,460 mld zł na miesiąc, czyli gdy dołożę te koszty do dwóch miesięcy, mam co najwyżej 15,5 mld zł. Państwo podają tu przewidywane wykonanie  w wysokości 17,2 mld zł. Czy to oznacza, że w ciągu tych dwóch miesięcy będzie się dwa razy szybciej i częściej sprzątać? To mówię już oczywiście w ramach złośliwości.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Tak samo koszty utrzymania rezydencji w Otwocku, zapisane w pozycji "wykonanie", są dużo wyższe od tego, co wydano  w ciągu 10 miesięcy. Te kwoty wykonania za rok 1994  budzą wątpliwości. Nie bardzo rozumiem, dlaczego  kupuje się usługi w miesiącach zimowych w tych ośrodkach i np. do rezydencji "Prądnik" trzeba będzie dopłacić za dwa ostatnie miesiące tego roku 1 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Płace w gospodarce pomocniczym są bardzo wysokie: dwukrotnie wyższe w gospodarstwie prezydenckim niż w gospodarstwach innych resortów. W związku z tym podtrzymuję swój wniosek i uważam, że ograniczenie o 10% środków na gospodarstwo pomocnicze to i tak za mało w stosunku do środków, które państwo na to wydajecie.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy państwo chcieliby bronić swego punktu widzenia i zgłoszonych propozycji powiększenia kosztów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WiceministerTadeuszKociszewski">Usprawiedliwieniem wzrostu tych kosztów w ostatnich miesiącach roku są rozliczenia między jednostkami, bo nie wszystkie faktury zostały w ciągu l0 miesięcy rozliczone. Wzrost  wydatków obsługi  w przyszłym roku  związany jest z przejęciem dodatkowego obiektu. Następuje wzrost godzin nadliczbowych pracowników i usług, które dotychczas były wykonywane w jednym miejscu, a teraz Belweder zostaje w dalszym ciągu utrzymany, gdy równocześnie potrzeby porządkowania  i utrzymywania eksploatacji Pałacu są znacznie większe. Stąd ta propozycja powiększenia wydatków w 1995 r. Trzeba też uwzględnić  koszty wynikające ze wzrostu inflacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">A rentowność tych ośrodków? Czy państwo zamierzacie tak, jak firma, która przeprowadza  akwizycję, sprzedawać skierowania czy też trzeba będzie to cały czas dofinansowywać z budżetu? To jest trochę przesada, aby z budżetu dopłacać do ośrodków wypoczynkowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WiceministerTadeuszKociszewski">Ośrodki te były bardzo zaniedbane w ostatnich latach i wymagały modernizacji i bieżących większych nakładów. W przyszłym roku założona jest wyższa rentowność. Do bieżącego utrzymania tych ośrodków nie będzie dopłat z budżetu państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy ktoś w tej  sprawie chce zabrać głos? Wszystko jasne?</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Podtrzymuję swój wniosek, przyjmując pana argumentację, że wzrost kosztów w ostatnich miesiącach roku podyktowany jest przejęciem nowego zadania. Mimo to moja propozycja zmniejszania tych nakładów o 10% jest minimalna w stosunku do ich ogólnej wielkości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselStanislawStec">Proszę o wyjaśnienie dotyczące kwoty 224 mld zł w pozycji "Wydatków pozostałych".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WiceministerTadeuszKociszewski">W ramach pozycji - pozostała działalność utrzymywane są jednostki obsługiwane  przez Kancelarię z mocy ustaw czy przepisów szczególnych. Mieszczą się tu wydatki związane z utrzymaniem Biura Bezpieczeństwa Narodowego, obsługą Krajowej Rady Sądownictwa, obsługą Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków Krakowa. Wydatki te wzrastają o 21% w stosunku do przewidywanego  wykonania roku bieżącego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy pan poseł czuje się usatysfakcjonowany uzyskaną informacją?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselStanislawStec">Jest to kwota ogólna i brak szczegółowego jej rozdysponowania. Stawiam wniosek o zmniejszenie jej o 5 mld zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WiceministerTadeuszKociszewski">W ramach tej ogólnej kwoty "Wydatków pozostałych" 224 mld zł - kwota 183 mld zł przeznaczona jest na Narodowy Fundusz Ochrony Zabytków Krakowa. Pozostałe kwoty przeznaczone są nas pokrycie kosztów obsługi jednostek, o których mówiłem. Na utrzymanie Biura Bezpieczeństwa Narodowego przeznacza się kwotę 27,3 mld zł; zuatrudnienie w tym pionie zmniejszone jest o 8 etatów w stosunku do stanu zatrudnienia w roku bieżącym  i w 1995 r. będą tam 62 etaty. Wydatki związane z działalnością Krajowej Rady Sądownictwa wynoszą 6 mld zł wraz z funduszem płac 7 etatów w wysokości 1,8 mld zł. Obsługę wydatków na Narodowy Fundusz Ochrony Zabytków Krakowa wykonuje biuro złożone z 6 osób i są to koszty  w wysokości 2,1 mld zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy pan poseł podtrzymuje swój wniosek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselStanislawStec">Tak, podtrzymuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Wniosek dotyczy części 01 pozycji 9995  - "Pozostała działalność". Proszę Biuro Legislacyjne o zapisanie tego wniosku.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Przystępujemy do rozpatrzenia dodatkowej informacji Naczelnego Sądu Administracyjnego. Proszę, panie prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrezesNaczelnegoSaduAdministracyjnegoRomanHauser">Przepraszam, że dopiero dzisiaj odbywa się ta dyskusja. Informuję, że nie byłem zawiadomiony o piątkowym posiedzeniu Komisji. Nie będę mówił o potrzebach i kłopotach związanych z funkcjonowaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego. Dwa tygodnie temu przedstawiałem szerszą informację na ten temat Wysokiej Komisji. Jeżeli chodzi o budżet Naczelnego Sądu Administracyjnego, zgadzam się ze stanowiskiem Wysokiej Komisji, że w nowej sytuacji finansowej, po uchwaleniu ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej, proponowane w połowie roku, bo wówczas sporządzany był budżet NSA - środki na wynagrodzenia osobowe są wysokie i stąd to zgłoszone przez  nas zmniejszenie środków na wynagrodzenia o kwotę 13,1 mld zł.  To nie jest oczywiście kwestionowane.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PrezesNaczelnegoSaduAdministracyjnegoRomanHauser">Zwracam się natomiast z uprzejmą prośbą do Wysokiej Komisji, aby z tej kwoty, o jaką zmniejszono środki na wynagrodzenia, pozostawić w budżecie Naczelnego Sądu Administracyjnego kwotę 5 mld zł. Z tej kwoty zamierzamy przeznaczyć 1 mld zł na zagospodarowanie i wyposażenie nowego ośrodka zamiejscowego NSA w Rzeszowie, 1 mld zł  - na nowy ośrodek zamiejscowy NSA w Białymstoku i 3 mld zł - na nowy ośrodek w Szczecinie. Dlaczego nie było tych kwot w pierwszym projekcie budżetu NSA? Środki na ich uruchomienie były i są w budżecie Naczelnego Sądu Administracyjnego na 1994 r., ale powołanie nowych ośrodków NSA nie należy do kompetencji prezesa NSA, a następuje na rozporządzenia ministra sprawiedliwości. Rozporządzenie takie wydane zostało w końcu sierpnia. Przedłużająca się działalność, związana z pozyskaniem budynków dla nowych ośrodków, spowodowała, że tej kwoty, którą mamy w tegorocznym budżecie, nie jesteśmy w stanie wydatkować. Pewne działania związane z wyposażeniem i uruchomieniem ośrodka w Szczecinie od dnia  1 stycznia 1995  r. można podejmować dopiero po tym terminie. Dlatego proszę o uwzględnienie naszego wniosku przez Wysoką Komisję, a jednocześnie zwracam się z gorącym apelem do pani minister E. Chojny-Duch o poparcie tego wniosku. Rozumiem, że rolą Ministerstwa Finansów jest poszukiwanie oszczędności, ale sądzę, że brak tych 5 mld zł i opóźnienie w  rozpoczęciu działań trzech nowych ośrodków NSA spowoduje w praktyce, że w tych ośrodkach nie będą przez długi czas rozpatrywane sprawy celne i sprawy podatkowe, które na skutek rozstrzygnięć, jakie zapadają w NSA, przynoszą określone wpływy do budżetu państwa. Ten wydatek w szybkim czasie zwróci więc budżetowi państwa te pieniądze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Rozumiem, że propozycja pana prezesa jest taka,  ażeby zgodnie z naszymi  wcześniejszymi ustaleniami zmniejszyć po stronie wydatków kwotę na wynagrodzenia o 13,1  mld zł oraz dodać 5 mld zł na trzy nowe ośrodki NSA. Czy są inne propozycje? Czy ktoś chce zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselStanislawStec">Proponuję, aby decyzję podjąć dopiero przy ostatecznych głosowaniach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy są jakieś pytania do pana prezesa? Nie ma. Przechodzimy do  kolejnej sprawy dotyczącej budżetu Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej. Prosiliśmy o dodatkowe wyjaśnienia. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaiOpiekiSpolecznejJacekBuchacz">Realizując ustalenia podjęte podczas posiedzenia w dniu 8 grudnia br., przedstawiliśmy trzy szczegółowe informacje odnoszące się do powstałych wątpliwości, w tym dotyczące rozliczeń środków finansowych w rozdziale 8595, stanu zatrudnienia i  średniorocznych wynagrodzeń oraz realizacji zapisów zawartych w ustawie o ochronie zdrowia psychicznego. Dane dotyczące zatrudnienia i wynagrodzeń przedstawiamy w uzgodnieniu z Ministerstwem Finansów i sądzę, że w tej sytuacji nie powinno być żadnych wątpliwości, jak one się kształtują. Jesteśmy do dyspozycji, gdyby były pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy są jakieś pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselMarekBalicki">Dziękuję za wyjaśnienia dotyczące wdrażania ustawy o ochronie zdrowia psychicznego. Chciałbym jednak powiedzieć, że punkt c/, gdzie mowa jest o kwocie 69 mld zł na realizację regionalnych środków psychiatrii sądowej, nie ma nic wspólnego z wdrażaniem tej ustawy. Jest to słuszne przedsięwzięcie i dobrze, że ta pozycja znalazła się w budżecie. W zasadzie przeznacza się tylko 6 mld zł na proces wdrażania ustawy i jego monitorowanie, a wygląda na to, że w 1995 r. - poza tym monitorowaniem i przygotowaniem aktów wykonawczych - nie ma żadnego szerszego programu związanego z realizacją tej ustawy. Chciałbym tu zasygnalizować swój niepokój.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoselMarekBalicki">Poseł Wiesława Ziółkowska /UP/:Kto z państwa chce zabrać  głos w sprawie uzupełniających wyjaśnień resortu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselHelenaGoralska">Chciałam wyrazić zadowolenie, że otrzymaliśmy taki materiał wyjaśniający, i że to, co było zapisane w rozdziale "Działalność różna", wyrażone w kwocie ponad 2 bln zł, dało się jednak rozpisać na poszczególne pozycje. Trudno mówić teraz o szczegółach, bo takim materiałem powinna zająć się przede wszystkim Komisja Zdrowia i nad tym się zastanawiać. Tutaj w różnych pozycjach wskaźniki wzrostu są bardzo różne. W skrajnym wypadku wzrost wynosi ponad 2000%, a są takie pozycje, w których są duże spadki. Wyrażam w związku z  tym ubolewanie, że takiego materiału nie dostała Komisja Zdrowia, bo mogłaby się zająć tym szczegółowo.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PoselHelenaGoralska">Mam jednak kilka pytań. W informacji o przewidywanym wykonaniu budżetu w 1994 r. w rozdziale "Pozostała działalność" mieści się kwota 20 mld zł na remont szpitala wojewódzkiego w Płocku. Sądzę, że środki na remonty szpitali wojewódzkich powinny być w budżetach wojewodów,  w tym przypadku wojewody płockiego, a nie finansowane z części 35. Przy okazji chcę zapytać, bo raz w telewizji pokazywali marszałka Struzika na tle szpitala w Płocku, czy to o ten szpital chodzi?</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PoselHelenaGoralska">I sprawa inwestycji uzdrowiskowych w  1995  r. Problem leczenia sanatoryjnego i uzdrowisk jest ciągle nie rozwiązany. Mówiło się o ich prywatyzacji i nawet podejmowano jakieś działania. I w tej nie całkiem jasnej sytuacji proponuje się 111 mld zł na inwestycje uzdrowiskowe. Chciałabym się dowiedzieć, choćby pokrótce, jaką Ministerstwo Zdrowia ma koncepcję w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PoselHelenaGoralska">I prosiłabym o wyjaśnienie dotyczące biura zamówień publicznych, bo mamy tu wzrost wydatków o prawie 60%.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">W załączniku nr 2 "Zbiorczy budżet wojewodów", część 85 - podano, że planowane zatrudnienie w 1994 r. wyniesie 571 001, a na 1995 r. planuje się zatrudnienie na poziomie 593 970. Ten wzrost w jednostkach poza pilotażem wydaje się większy i pytam: czy inaczej są traktowane jednostki pilotażowe, a inaczej jednostki pozostałe? Jest tu wykazany wzrost etatów kalkulacyjnych. Przeglądam te tabele i nic nie rozumiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#DyrektorgeneralnywMinisterstwieZdrowiaiOpiekiSpolecznejWojciechGuglas">Na inwestycje uzdrowiskowe przewiduje się kwotę 111 mld zł. W całym resorcie zdrowia jest to najniższy poziom wzrostu nakładów na inwestycje, bo 11,5%, podczas gdy średni wzrost wydatków na inwestycje wynosi 40%. Również mogę powiedzieć, że nie jestem z tego zadowolony, ponieważ programy przekształcenia lecznictwa uzdrowiskowego i obiektów dysponujących 8 tysiącami łóżek w zakłady wczesnej rehabilitacji przedrentowej wymagają znacznie większych nakładów. Resort zdrowia  opracował program lecznictwa uzdrowiskowego i wspólnie z ZUS program przekształcenia części obiektów tego lecznictwa w zakłady rehabilitacji przedrentowej. Nie mogę mówić, jakie wynikają z tego tytułu skutki dla budżetu państwa i dla funduszu ubezpieczeń zdrowotnych. Ten wzrost nakładów - moim zdaniem - jest zbyt mały, jeżeli chodzi o inwestycje uzdrowiskowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#WiceministerJacekBuchacz">Jeżeli chodzi o zakład zamówień publicznych, sprawa jest prosta. Jest to nowa jednostka, powołana w celu  realizacji ustawy o zamówieniach publicznych, która wchodzi w życie od 1 stycznia 1995 r. W związku z tym wzrost wydatków o 60% jest oczywiście minimalny z możliwych.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#WiceministerJacekBuchacz">Jeżeli  chodzi o szpital w Płocku,  w uzgodnieniu z wojewodą i ministrem finansów postanowiliśmy  rozwiązać kompleksowo problem, który narastał tam od wielu  lat.  Korespondencja w tej  sprawie sięga wczesnych  lat 80, łącznie z opinią o zagrożeniu bezpieczeństwa pacjentów, ktprzy są tam hospitalizowani. W związku z tym postanowiliśmy przeznaczyć na ten cel w tym roku kwotę 20 mld zł, a w roku 1995 kwota ta zaplanowana jest w budżecie wojewody.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#WiceministerJacekBuchacz">Sprawy pilotażu i związane z tym sprawy etatowe. Nie widzę tu  specjalnych problemów czy nierównego traktowania. Minimalny wzrost zatrudnienia ma miejsce i jest to dosłownie kilkanaście etatów. Potrzeby, które zostały zgłoszone, zaspokojono w  minimalnym stopniu. W całym dziale 85 następuje minimalny wzrost zatrudnienia - w sumie o 24 tysiące nowych  etatów w 1995 r. W większości mieści się to w budżetach wojewodów. W 1994 r. zaszła konieczność przejęcia zakładów opieki zdrowotnej prezydentów Łodzi i Katowic do budżetu wojewodów i zdecydowana większość tych nowych etatów wynika z powrotu tych jednostek, zarządzanych przez prezydentów, do budżetu wojewodów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy jeżeli zatrudnienie na 1994 r. wynosi według planu 39 108, wykonanie 28 285, to oznacza, że tyle ludzi zwolniono, czy coś innego to znaczy ekonomicznie? Jest tam 1/3 więcej etatów kalkulacyjnych niż rzeczywiste wykonanie. Jaka jest tego treść ekonomiczna?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#WiceministerJacekBuchacz">Mamy w I półroczu wykonanie planu zatrudnienia w ramach pilotażu 28 285, co oznacza, że nie wykorzystano w tym czasie 10 823 etatów. Środki przyznane na ten cel użytkowane są przez gminy w inny sposób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselHalinaGoralska">Muszę jednak wrócić do  swoich pytań. Jeżeli chodzi o sprawę szpitala w Płocku, to te 20 mld zł, które przeznaczono w części 35 w 1994 r, na remont tego szpitala i - jak to zostało eufemistycznie powiedziane - kompleksowe rozwiązanie problemu, jest to ewidentne złamanie ustawy budżetowej. I na tym stwierdzeniu poprzestanę.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PoselHalinaGoralska">Jeżeli chodzi o ten zakład zamówień publicznych, chciałabym się dowiedzieć od ministra finansów, czy każde ministerstwo po uchwaleniu ustawy o zamówieniach publicznych, będzie miało taki swój  zakład zamówień publicznych. Rozpatrywaliśmy budżet Urzędu do Spraw Zamówień Publicznych. Nie był on taki duży, bo wynosił tylko 43 mld zł, ale teraz wynika z tych nowych danych, że na samą realizację ustawy o zamówieniach publicznych trzeba dodawać pieniądze z różnych części. Czy każdy resort będzie miał taki zakład czy biuro zamówień publicznych?</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PoselHalinaGoralska">I trzecia sprawa - inwestycje uzdrowiskowe. O tym, że wzrost  nakładów inwestycyjnych w resorcie wynosi 40%, już mówiliśmy, czego skutki przy jednoczesnym spadku realnych nakładów bieżących pozapłacowych - będą jakie będą, czyli wzrost zadłużeń.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#PoselHalinaGoralska">Tu jest ten styk między resortem a ZUS, o czym pan minister wspomniał. Mnie się wydaje, że Komisja Polityki Społecznej zmniejszyła środki na tę rehabilitację przedrentową, dlatego że były one w minimalnych stopniu wykorzystywane. To jest  do sprawdzenia, bo nie  może tak być, że w jednym resorcie  zmniejszamy środki, a w innej części budżetowej powiększamy, bo chodzi o ten sam cel. Jestem za prowadzeniem rehabilitacji przerentowej, tylko że ona się bardzo powoli rozwija.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#DyrektorDepartamentuFinansowaniaSferyBudzetowejwMinisterstwieFinansowWaldemarDlugolecki">Ten zakład zamówień publicznych będzie finansowany ze środków działu 85 "ochrona zdrowia". Minister zdrowia ma dużo etatów w jednostkach sobie podległych.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#DyrektorDepartamentuFinansowaniaSferyBudzetowejwMinisterstwieFinansowWaldemarDlugolecki">Z tego, co  wiem, przewiduje  się zatrudnienie 11 osób i środki na to pochodzą z oszczędności budżetowych. Nie ma to związku z przyrostem etatów kalkulacyjnych. Jest to wewnętrzna decyzja ministra zdrowia, która nie musiała być uzgadniania z Ministerstwem Finansów i  minister finansów nie ma na to wpływu. Ustawa o zamówieniach publicznych przewiduje, że generalnie zajmować się będzie tymi sprawami specjalny urząd. Jednak z tego powodu, że część zakupów w Ministerstwie Zdrowia jest dokonywana centralnie, minister chciał mieć jednostkę, która będzie się tym zajmowała  i nazwał ją zakładem zamówień publicznych,  chociaż to bezpośrednio z ustawą o zamówieniach publicznych nie jest związane.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#DyrektorDepartamentuFinansowaniaSferyBudzetowejwMinisterstwieFinansowWaldemarDlugolecki">Jeżeli chodzi o szpital w Płocku i zarzut o naruszenie ustawy  budżetowej czy prawa budżetowego, to sprawa - naszym zdaniem - wygląda  następująco. Oczywiście minister finansów jest zawsze przeciwny  tworzeniu rezerw celowych w poszczególnych częściach i dajemy temu wyraz zarówno przy konstrukcji budżetu, jak i później, w toku jego  wykonania. Skoro minister zdrowia i opieki społecznej w przypadku szpitala w Płocku doszedł do wniosku, że jest w stanie znaleźć 20 mld zł w ramach działu "Pozostała działalność", to minister finansów na wniosek ministra zdrowia i opieki społecznej i na wniosek wojewody płockiego, za zgodą szefa Urzędu Rady Ministrów, dokonał przeniesienia środków pomiędzy częściami w ramach tego  samego działu, do czego, zgodnie z prawem budżetowym, jest upoważniony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#DyrektorWojciechGuglas">Pani poseł stwierdziła, że komisja sejmowa ograniczyła środki, jeżeli chodzi o nakłady inwestycyjne w ZUS na rehabilitację przedrentową. Komisja uczyniła słusznie, ponieważ ZUS  nie jest powołany do tego, aby zajmować się rehabilitacją przedrentową w zakresie np. budowy ośrodka w Świdrze. Do prowadzenia tych działań upoważniony jest minister zdrowia. Powstał problem międzyresortowy, w którego rozwiązaniu uczestniczy zarówno fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych, jak i Ministerstwo Zdrowia. Koordynatorem programu jest resort zdrowia. Podkreślam jeszcze raz, że w ramach małych stosunkowo środków realizujemy ogromny program wdrożenia systemu rehabilitacji przedrentowej. Realizacja rozpoczyna się z dniem  1 stycznia i przewidywane nakłady na ten cel są niezbędne. Do tej pory na wymagających rehabilitacji 30 tysięcy osób rehabilitowanych było tylko 600 osób. Program przyszłoroczny zakłada objęcie nim wszystkich osób tego wymagających. Zyski wynikające z realizacji  tego programu  wyniosą w pierwszym  roku około 1 bln zł, a w ciągu 3 lat wyniosą ponad 5 bln zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselMarekBalicki">Nie dostałem żadnego wyjaśnienia na temat wdrażania ustawy o ochronie zdrowia psychicznego. Dlaczego przeznaczono tylko 6 mld zł na ten cel, kiedy np. tylko na ten szpital płocki wydano w tym roku 20 mld zł?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#DyrektorWojciechGuglas">Jeżeli chodzi o realizację ustawy o ochronie zdrowia psychicznego, to środki na ten cel, zgodnie z art. 6  tej ustawy. powinny być w budżetach wojewodów. I są one tam planowane. Resort zdrowia uważa, że środki te są tam zabezpieczone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselWojciechArkuszewski">Mam przed sobą objaśnienie do załącznika nr 1, w którym pkt 6 mówi, że wydatki na stałe akcje międzynarodowe z zakresu ochrony zdrowia  zostały zaplanowane na poziomie 1994 r. z wyjątkiem zakupów dla banków  leczniczych środków technicznych, na które zaplanowano kwotę o 31% wyższą z uwagi na przewidywane zmiany kursu złotego na dolara.  Po pierwsze - kurs złotego przecież spada, a nie rośnie, a po  drugie - skąd państwo wzięli te 31%? Jaki to ma związek z kursem dolara?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieZdrowiaiOpiekiSpolecznejWieslawaKlos">W ramach możliwości zwiększania środków budżetu w części 35 na banki środków leczniczych dokonuje się powiększenia tych kwot. Finansujemy kilka takich banków, jak bank endoprotez ortopedycznych, wewnątrzgałkowych, bank endoprotez neurochirurgicznych, szczękowo-twarzowych, piersiowych itp. Mamy też takie banki jak bank zastawek i inne. W zależności od potrzeb zgłoszonych przez specjalistów, wojewodów, dyrektorów szpitali, w miarę możliwości finansowych przeznaczamy na te cele określone kwoty. Musimy doprowadzać to do porównywalnych kwot, biorąc za podstawę kurs dolara.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselWojciechArkuszewski">Jakie jest uzasadnienie tego wzrostu, bo wszystkie inne pozycje wydatków są utrzymywane na stałym poziomie, a w tej części następuje gwałtowny wzrost?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#DyrektorWieslawaKlos">Głównie wynika to ze zwiększonego zapotrzebowania zgłoszonego przez specjalistów, np. w zakresie stymulatorów, elektrozastawek  i cewników. Sprowadza się to z zagranicy i ceny musimy przeliczać każdorazowo na dolary.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselWojciechArkuszewski">O co chodzi z tym przeliczaniem, bo tego nie rozumiem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#DyrektorWojciechGuglas">Wiąże się to generalnie z możliwościami, jakie stworzyliśmy dla rozwoju nowoczesnej medycyny. jeżeli np. pan prof. Dziatkowiak w tym  roku ma możliwości operowania dzieci z zaburzeniami układu krążenia, to składa nam zapotrzebowanie odpowiadające licznie dzieci, które zostaną poddane tym operacjom. Do tego przygotowuje się odpowiednią liczbę miejsc i łóżek szpitalnych, a jedno takie łóżko u prof. Dziatkowiaka kosztuje nas 1,5 mln zł, podczas gdy w ośrodku rehabilitacyjnym dla dzieci w Rabce kosztuje nas 350 mln zł. W związku z tym będziemy mogli przeprowadzać więcej zabiegów, pod warunkiem zakupu niezbędnych urządzeń dla banków, aby można było operować. Do tej pory nie prowadzono na taką skalę tych zabiegów, a obecnie będziemy je wykonywać i dlatego zaplanowano tak duży wzrost nakładów na zaopatrzenie banków.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#DyrektorWojciechGuglas">Mieści się to w ramach szerokiego programu kardiologicznego. Do niedawna takich możliwości nie było.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselWojciechArkuszewski">To jednak wiąże się także ze wzrostem innych nakładów, a takiego wzrostu gdzie indziej się nie przewiduje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#DyrektorWieslawaKlos">W bankach środków technicznych, jak i w ramach  tzw. centralnych zakupów, które realizuje resort, od lat notuje się olbrzymie zapotrzebowanie zgłaszane z terenu, ponieważ środki budżetowe nie pozwalają poszczególnym jednostkom na to,  aby mogły kupić np. endoprotezy. Gromadzenie tych urządzeń w bankach po dokonaniu centralnych zakupów i następnie rozdzielenie do jednostek, które są przez nas bezpośrednio finansowane, przynosi wymierne oszczędności.  Ponieważ są takie możliwości dokonywania zakupów, minister zdrowia postanowił przeznaczyć na to więcej środków niż na inne działy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#DyrektorWojciechGuglas">Dlaczego jest aż taki wzrost?  W ramach programu kardiologii przyznano na ten rok 322 mld zł. Gdybyśmy chcieli zrealizować wszystkie to, co jest niezbędne i do czego jesteśmy przygotowani, brakuje nam na realizację tego programu w pełnym zakresie 144 mld zł. Oznacza to, że ten wzrost nie jest jeszcze na tyle wysoki i nie odpowiada jeszcze naszym dużym możliwościom realizacyjnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselWojciechArkuszewski">Jak pan mówi o kardiologii, to ja wiem, o czym rozmawiamy, ale jak mówimy o banku technicznych środków leczniczych, to nie wiem, na co te pieniądze są przeznaczone, na jakiego typu leczenie. I chciałbym się tego dowiedzieć. O tym w informacji nie ma ani słowa, tylko jest bezsensowny fragment o dolarach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#DyrektorWieslawaKlos">W Instytucie Kardiologii funkcjonuje bank kardiologiczny. W Akademii Medycznej w Warszawie są cztery banki...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselWojciechArkuszewski">Czy mógłbym dostać tabelę, ile pieniędzy przeznacza się, na który bank i gdzie ten wzrost jest największy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#DyrektorWieslawaKlos">Oczywiście, panie pośle, tylko nie w tej chwili.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselHelenaGoralska">Te wyjaśnienia  dotyczące rehabilitacji przedrentowej mnie nie zadowalają, ale to sobie wyjaśnię w Komisji Zdrowia i Komisji Polityki Społecznej. Opowieść ZUS jest zupełnie inna od opowieści Ministerstwa Zdrowia. Do tego jeszcze wrócę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoselWojciechArkuszewski">Dlaczego na realizację pożyczki Banku Światowego przeznacza się ponad 212  mld zł?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#WiceministerJacekBuchacz">Łączy się to z tzw. polską częścią partycypacji w kosztach uruchamiania całego programu ochrony zdrowia i stanowi to procent adekwatny do zaangażowania środków pochodzących z tej pożyczki w jej części dewizowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselWojciechArkuszewski">Z informacji wynika, że samo utrzymanie biura do spraw zagranicznych programów pomocowych kosztuje około 30 mld zł rocznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#WiceministerJacekBuchacz">Są to wydatki biura w Warszawie i trzech konsorcjów: pomorskiego, wielkopolskiego i ciechanowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselWojciechArkuszewski">Ile przeznacza się na biuro, a ile na te konsorcja i co one robią?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#WiceministerJacekBuchacz">Możemy, oczywiście. nadal wchodzić w szczegóły. Myśmy chcieli państwu udostępnić maksymalną ilość informacji i zrobiliśmy to na etapie, kiedy na dobrą sprawę nie byliśmy do tego zobowiązani. Są to wstępne projekty podziału środków, nie omawiane jeszcze przez kierownictwo resortu. Jeżeli jest potrzeba szczegółowej dyskusji dotyczącej działalności ministra zdrowia i programów resortowych, to może  poświęćmy temu specjalne posiedzenie. Jesteśmy do państwa dyspozycji, ale załatwmy sprawę budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PoselWojciechArkuszewski">Mam tu w informacji zapisane środki na biuro do  spraw zagranicznych programów pomocowych, a pan mówi, że pieniądze idą  na konsorcja. Ja tego nie rozumiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Pan nam nie może zalecać, czym mamy się zajmować. My sobie sami wybierzemy tematy. Jest konkretne pytanie, są konkretne pieniądze wydawane na różne cele i proszę nam powiedzieć, czy udziela nam pan odpowiedzi, czy dostarczy nam na piśmie jutro - i  sprawa załatwiona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#WiceministerJacekBuchacz">Pani przewodnicząca, gdyby się do tych naszych wyjaśnień ustosunkowywać, to każdy punkt wymagałby dalszego rozszerzenia i dalszych informacji. Nie jestem dzisiaj w stanie powiedzieć, ile planujemy  i ile  wydamy środków w ramach poszczególnych konsorcjów, bo w tej chwili dokonywana jest ocena ich funkcjonowania. Mamy wyciągnąć z tych ocen wnioski; robi to komisja międzyresortowa, powołana w tym celu przez ministra zdrowia. Na podstawie tego, co działo się do tej pory, planujemy tyle a tyle i nie mamy tego podzielonego pomiędzy konsorcja.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#WiceministerJacekBuchacz">Konsorcja te zostały utworzone w 1992 r. w celu lepszego planowania i dystrybucji środków z pożyczki Banku Światowego. Po dokonaniu oceny ich działalności wprowadzimy stosowne zmiany, aby lepiej dostosować je do sytuacji w 1995r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PoselWojciechArkuszewski">Pan pisze w informacji, że koszty biura i trzech konsorcjów wzrosły o 5%, a na realizację pożyczki z Banku Światowego przeznacza się prawie 912 mld zł. W tym roku też pan realizował tę pożyczkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#WiceministerJacekBuchacz">Panie pośle, tak się złożyło, że realizowane były dotychczas głównie usługi konsultingowe, ale w przyszłym roku zaczynamy tę pożyczkę autentycznie realizować i polski udział rośnie. Musimy więc mieć zabezpieczone określone minimum środków, abyśmy uzyskali odpowiednie relacje nakładów, stosownie do podpisanej umowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PoselWojciechArkuszewski">Jeżeli pan nie realizował w tym roku tej pożyczki i od kosztów utrzymania biura odejmie 5%, pozostanie 70 mld zł. Na co przeznacza się te pieniądze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#WiceministerJacekBuchacz">Nie mówiłem, że nie realizowałem pożyczki; były wykonywane prace planistyczne, przygotowawcze, do województw skierowano w ramach polskiej partycypacji ponad 70 mld zł. Zaangażowanie środków dewizowych wynosi około 7 mld dolarów. Rozstrzygnięte zostały cztery przetargi na dostawy sprzętu, komputerów, oprogramowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Do przewodniczącego naszej Komisji  wpłynęły dwa protesty: Krajowej Rady Osób Niepełnosprawnych i Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym, zawierające bardzo alarmujące informacje. Formułuje się następujące stanowiska w sprawie środków przyznanych organizacjom pozarządowym na realizację zadań zleconych. W jednym i drugim stanowisku stwierdza się, że środki te na rok 1995 pozostają na poziomie roku 1994, co oznaczać będzie ograniczenie dotacji na wykonywanie zadań realizowanych przez organizacje pozarządowe. Spowoduje to nawet zawieszenie działalności niektórych organizacji. Zwraca się w tych pismach uwagę na doświadczenia innych krajów i możliwości korzystania ze środków pomocowych Unii Europejskiej. Chciałam zadać pytanie: czy ta sytuacja jest znana rządowi i czy resort finansów i zdrowia rozpatrywały tę sytuację?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#DyrektorWojciechGuglas">Analizowaliśmy sytuację tych  stowarzyszeń. Do tego roku pieniądze dla stowarzyszeń były liczone bez posługiwania się żadną metodologią podziału. Stowarzyszenie otrzymywało tyle, o ile w zasadzie występowało. Świadczą o tym umowy zawierane z tymi stowarzyszeniami.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#DyrektorWojciechGuglas">Kontrola  NIK wykazała, że są poważne nieprawidłowości, jeżeli chodzi o wydatkowanie środków przez stowarzyszenia. Wykazano, że w niektórych stowarzyszeniach przyznawane środki nie są wykorzystywane na cele wynikające ze zlecanych zadań, ale na inne potrzeby. Z początkiem bieżącego roku wprowadziliśmy nowe zasady kontraktacji usług wykonywanych w ramach umów zawieranych przez Ministerstwo Zdrowia. z tymi stowarzyszeniami. W związku z tym część stowarzyszeń wycofała się z dotychczasowych umów, ponieważ nie chciała przyjąć nowych rygorów. Nam chodziło o realizację konkretnych zadań, a nie wypieranie stowarzyszeń. Uważam, że tych środków jest wystarczająca ilość, ponieważ część programów realizowana jest w ramach polityki i działań resortu, i resort nie potrzebuje zlecać niektórych zadań. Na rok 1995 przeznaczono kwotę 469,9 mld zł, a więc tyle samo, co w roku bieżącym, i mamy świadomość, że część z tych stowarzyszeń będzie się odwoływać. Chciałem powiedzieć, że jesteśmy otwarci na szeroko prowadzoną działalność w tym zakresie, ale w ramach programów i zadań zleconych przez ministra zdrowia, a nie w ramach innej działalności, którą chcą prowadzić stowarzyszenia.</u>
          <u xml:id="u-64.2" who="#DyrektorWojciechGuglas">Wszystko to jest korygowane zgodnie z programami Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej i uważam, że środków na działalność tych stowarzyszeń jest dostateczna  ilość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy opinia pana dotyczy także Stowarzyszenia Opieki nad Niepełnosprawnymi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#DyrektorWojciechGuglas">Dotyczy wszystkich stowarzyszeń, a jeżeli chodzi o to pismo, mogę się do niego ustosunkować również na piśmie, gdy zapoznam się, czego dotyczy ten protest i w jakim zakresie. Być może trzeba coś dokładniej wyjaśnić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Przekazuję w takim razie panu oba te protesty.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Czy są jeszcze uwagi w sprawie Ministerstwa Zdrowia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PoselJoannaSzafrugaSypniewska">Jest taka pozycja, jak Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia i przewiduje się tu wzrost nakładów o 77%. Czemu ma to służyć i czy rzeczywiście chodzi o poprawę jakości świadczonych usług? Jakie tu są przewidywane działania? Przewidywane środki nie są  bowiem takie małe.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#PoselJoannaSzafrugaSypniewska">I skoro była mowa o kompleksowym programie dotyczącym Płocka, czy moglibyśmy otrzymać jakiś dokument na ten temat, abyśmy wiedzieli, jakie kwoty będą przeznaczane w późniejszych latach na realizację tego programu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#WiceministerJacekBuchacz">Jeżeli chodzi o Centrum Monitorowania Jakości Usług Medycznych, nie było do tej pory w Polsce takiej instytucji. Została utworzona w bieżącym roku, a w zasadzie całkiem niedawno, i stąd tak duży stosunkowo wzrost o 77% nakładów. Tego typu problemy nie były w ogóle dotychczas u nas nadzorowane, a jest to niezbędne i funkcjonuje na całym świecie. Obecnie trwa intensywne szkolenie kadry, która będzie współpracowała ze szpitalami i określała prawidłowość świadczenia poszczególnych usług medycznych. Uważamy, że taki wysoki stosunkowo wzrost nakładów jest skutkiem tego, że centrum to zostało dopiero niedawno powołane.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#WiceministerJacekBuchacz">Środki na to zostały wygospodarowane w ramach ogólnego budżetu i resortu i nie mają one związku z ograniczaniem jakichś świadczeń czy zadań medycznych.</u>
          <u xml:id="u-69.2" who="#WiceministerJacekBuchacz">Jeżeli chodzi o kompleksowe rozwiązywanie sprawy Płocka, nie jest to sprawa ministra zdrowia. Minister zdrowia uruchomił interwencyjne środk, a minister finansów przyznał na rok przyszły 30 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-69.3" who="#WiceministerJacekBuchacz">Dysponujemy odpowiednią dokumentacją, ale nie jest to sprawa resortu zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Na tym zakończylibyśmy rozpatrywanie tej części budżetu i wyjaśnień.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#PoselWieslawaZiolkowska">Mamy jeszcze dalsze punkty, ale - jak sądzę - rozpatrzymy je na jutrzejszym posiedzeniu przed południem. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>