text_structure.xml 75.5 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Kontynuujemy rozpatrywanie projektu ustawy o spisie ludności w 1995 r. Przypomnę, że na poprzednim posiedzeniu przystąpiliśmy do rozpatrywania art. 5 po czym odbyła się debata i wymiana argumentów. Na koniec zostały zgłoszone dwie poprawki. Pani poseł Grzebisz-Nowicka zgłosiła poprawkę do pkt 4 polegającą na jego skreśleniu, zaś pan poseł Michna zaproponował skreślenie wyrazów "narodowość i". Jeżeli poprawka pani poseł Grzebisz-Nowickiej nie uzyskałaby akceptacji, wtedy zasadne będzie przegłosowanie poprawki posła Michny.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Przystąpię do procedowania nad art. 5 ust. 1. Czy do punktu 1 państwo zgłaszacie poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Chciałam prosić o sprecyzowanie, jak będzie określany charakter przebywania w mieszkaniu lub pomieszczeniu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Proszę, aby pan prezes krótko objaśnił każdy punkt ust. 1, jeżeli będą zgłaszane wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrezesGlownegoUrzeduStatystycznegoJozefOlenski">W załączonym formularzu spisowym pytania dotyczące charakteru przebywania w mieszkaniu lub pomieszczeniu zawarte są w poz. 3. Chodzi o stwierdzenie trzech stanów: mieszka stale - obecny, mieszka stale - nieobecny,  przebywa czasowo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Dziękuję za to wyjaśnienie, jest ono oparte na wzorze ankiety.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy w sprawie tego punktu są jakieś uwagi? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy ktoś wnosi sprzeciw? Nie widzę - punkt 1 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Przystępujemy do punktu 2, do którego nie było uwag na poprzednim posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PoselJanuszSzymanski">Sprzeciwu nie widzę - punkt 2 jest przyjęty w brzmieniu zaproponowanym w przedłożeniu rządowym.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PoselJanuszSzymanski">Punkt 3 też nie był podejmowany w dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Jak w formularzu są określane czasowe migracje zagraniczne? Do którego roku trzeba zgłaszać wyjazdy za granicę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrezesJozefOlenski">Chodzi o stan w momencie spisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Wobec tego brzmienie przepisu nie jest jasne. Może z niego wynika, że jeśli na przykład przebywałam przez rok na stypendium zagranicznym i było to 10 lat temu, to ten fakt powinnam podać, ponieważ była to czasowa migracja zagraniczna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrezesJozefOlenski">W ankiecie spisowej będzie notowany czas trwania nieobecności lub przebywania za granicą do 2-miesięcy i ponad 2-miesiące. W innej pozycji będzie notowany rok wyjazdu za granicę lub przyjazdu do Polski, jeżeli fakt ten nastąpił w latach 1994 lub w 1995 r., to ankieter zapisze również miesiąc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Ponieważ punkt 3 będzie wywoływał wątpliwości, czy mają być podawane wszystkie migracje, dlatego proponuję, aby dodać wyrazy "w chwili spisu" albo zakreślić horyzont czasowy od 1994-1995 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrezesJozefOlenski">Chodzi nam o to, abyśmy mogli uzyskać dane o migracjach nie podając ograniczenia czasowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Pan prezes sobie przeczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Chcę upewnić się,ponieważ widzę pewną rozbieżność w prezentacji pana stanowiska. Najpierw  ogranicza pan dane do 2-lat, tzn. 1994-1995 r. po czym deklaruje pan potrzebę uzyskania szerszych informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrezesJozefOlenski">Może nie wyraziłem się ściśle. Jeśli chodzi o datę przyjazdu do Polski, to nie ograniczamy czasu, natomiast prosić będziemy o podanie miesiąca wyjazdu lub przyjazdu do Polski, gdy ten fakt miał miejsce w 1994 r. lub w 1995 r. Jeśli wyjazd lub przyjazd nastąpił wcześniej, to prosimy wyłącznie o podanie roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Proszę podać pozycję w ankiecie spisowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrezesJozefOlenski">Jest to pozycja 7 - rok wyjazdu za granicę lub przyjazdu do Polski. Objaśniamy, że jeśli fakt ten nastąpił w 1994 r. lub 1995 r., to należy wpisać również miesiąc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy pani poseł Lipowicz chce sformułować wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Spróbuję, bo rzeczywiście okazało się, że to co pan prezes  deklarował nie pokrywa się z poz. 7, ponieważ w niej będzie odnotowany rok wyjazdu za granicę lub przyjazdu do Polski, natomiast tylko jeśli nastąpiło to w roku 1994 lub w 1995, to wpisuje się miesiąc.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselIrenaLipowicz">Rozumiem, że chodzi o stan migracji w chwili spisu, a nie o wszystkie uprzednie wyjazdy. Dodajmy więc to uszczegółowienie. Stan migracji będzie rozumiany w ten sposób, że jest puste mieszkanie, bo ktoś wyjechał za granicę. Ankieter musi odnotować, kiedy wyjechał, ale interesuje nas migracja w chwili spisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Pora jest późna, wszyscy mamy za sobą wielogodzinne posiedzenia komisji sejmowych i powinniśmy sobie wzajemnie pomóc. Myślę, że członkowie trzech Komisji powinni wiedzieć, czy taka treść pozycji 7 ankiety, załączonej do ustawy, powoduje, że informacje o czasowej migracji ograniczą się tylko do 1994 r. i 1995 r. i czy zdaniem pana prezesa należy wprowadzić do punktu 3 proponowany przez panią poseł zapis ograniczający horyzont czasowy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrezesJozefOlenski">Migracje są badane przez wszystkie urzędy statystyczne, gdyż jest to jedna z podstawowych informacji. Ten punkt wymaga wyjaśnienia od strony technicznej.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PrezesJozefOlenski">Ankieter zjawia się w mieszkaniu i stwierdza, że osoba stale w nim mieszkająca jest stale nieobecna. Wobec tego zadaje pytanie, gdzie jest ta osoba. Jeśli usłyszy odpowiedź, że wyjechała za granicę, to pyta, kiedy to miało miejsce i jeśli w 1994 r. lub w 1995 r., to prosi o podanie miesiąca.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PrezesJozefOlenski">W ten sposób stwierdzany będzie stan w danym mieszkaniu dotyczący osób, które stale w nim mieszkają ale są nieobecne.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#PrezesJozefOlenski">Druga sytuacja: ktoś przebywa czasowo w mieszkaniu albo mieszka w nim na stałe i przyjechał z zagranicy. Pytamy o rok przyjazdu i jeśli miał on miejsce w 1994 r. lub w 1995 r., to zadajemy dodatkowe pytanie o miesiąc. Przyjazd mógł nastąpić wcześniej i wówczas odnotowany będzie tylko rok przyjazdu.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#PrezesJozefOlenski">Chodzi nam o to, aby w momencie, w którym dokonujemy badania, uchwycić procesy migracyjne, jakie mogą być zaobserwowane w wylosowanych gospodarstwach domowych. Wobec tego, jeśli ktoś przyjechał do Polski np. 4 lata temu, to uzyskamy informacje w którym momencie ten przyjazd nastąpił.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy pani poseł formułuje poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Proponuję następujące brzmienie pkt 3: "czasowe migracje zagraniczne w przypadku stałej nieobecności obywatela polskiego w dniu spisu /bądź w chwili spisu/ - rok wyjazdu za granicę i nazwa kraju w którym przebywa...".</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselIrenaLipowicz">Taka treść nie będzie zmuszała osób spisywanych do deklarowania wyjazdów zagranicznych odbytych w ciągu życia. W wielu przypadkach indagowane osoby, pod rygorem kary za nie udzielenie odpowiedzi, będą podawały, ile razy wyjeżdżały za granicę, bowiem w taki sposób zrozumieją dotychczasowy zapis pkt. 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselMieczyslawCzerniawski">Miałem zamiar zadać pytanie pani poseł, ale rezygnuję, natomiast proponuję poddać pod głosowanie tę poprawkę i zapis pkt 3 w projekcie ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselMaciejManicki">Chciałem prosić o informację do czego będzie potrzebna wiedza o czasowych migracjach zagranicznych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">W brzmieniu pkt. 3, zaproponowanym przez panią poseł Lipowicz, jest sprzeczność, bowiem równocześnie mówi się o czasowej migracji i o stałej nieobecności obywatela polskiego. Proponuję zrezygnować z wyrazu "stałej".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Nie odnoszę się do treści poprawek, gdyż każdy poseł ma prawo zgłosić taki zapis, jaki uważa za słuszny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Chciałam przeprosić za tę nieścisłość, która wzięła się z chęci zachowania kryterium podanego przez pana prezesa, który twierdził, że ankieter będzie pytał o stałą nieobecność osoby przebywającej lub mieszkającej w danym mieszkaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Proszę, aby pan prezes udzielił krótkiej odpowiedzi na pytanie pana posła Manickiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrezesJozefOlenski">Cały spis jest przeprowadzany według stanu w dniu 17 maja 1995 r. o godz. 24. Możemy przy każdym punkcie powtarzać tę formułę, ale wystarczy jeśli zapiszemy ją w art. 1, to wówczas odnosić się ona będzie do wszystkich zbieranych informacji.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PrezesJozefOlenski">Jeśli chcemy uzyskać wiedzę, jak przebiegają migracje zagraniczne, to jest to prosty, a równocześnie potwierdzony w statystyce oficjalnej, sposób zbierania tej informacji. Chcę zwrócić uwagę, że spis obejmuje nie tylko obywateli polskich, ale także obywateli innych państw zamieszkałych w wylosowanych mieszkaniach. Nie sądzimy, aby udało nam się uchwycić wszystkie osoby, które przebywają czasowo w Polsce, obywateli obcych państw, np. tych, którzy licznie przyjeżdżają do pracy, niemniej jednak w jakiejś części, co potwierdza praktyka, tego rodzaju zjawiska udaje się zarejestrować.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PrezesJozefOlenski">Jest to zasadnicze źródło informacji o migracjach, które są jednym z wiodących tematów badań demograficznych na świecie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselMaciejManicki">Nie dostałem odpowiedzi na swoje pytanie. Chciałem się dowiedzieć do czego jest potrzebna ta wiedza, a pan prezes mi odpowiedział w ten sposób: jeśli chcemy posiąść tę wiedzę, to trzeba tak pytać.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PoselMaciejManicki">Ponieważ nie uzyskałem informacji, składam wniosek o skreślenie tego punktu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrezesJozefOlenski">Spróbuję wyjaśnić tę kwestię, choć jest mi trudno odpowiadać na pytania, które dotyczą pewnych podstawowych założeń badań demograficznych. Przepraszam, że nie potrafię tego zrobić w sposób wystarczająco klarowny.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PrezesJozefOlenski">Po to, aby ustalić liczbę ludności, musimy wiedzieć, ile osób przebywa w danym momencie w kraju, ile przebywa czasowo za granicą do 2-miesięcy i ponad 2-miesiące. Możemy także w jakiejś mierze - na tyle, na ile badania tego rodzaju pozwalają na uzyskanie informacji - określić liczbę rezydentów przebywających legalnie, bądź liczbę osób czasowo przebywających w Polsce, także nielegalnie, ale nie jest to istotne dla tych badań. My o to nie będziemy pytać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzedstawicielCentralnegoUrzeduPlanowaniaJanCieniak">Od 1980 r. statystyka demograficzna rejestruje wyłącznie wyjazdy za granicę na pobyt stały. Tym samym rejestruje 10% faktycznej emigracji stałej lub czasowej. Z danych statystycznych niemieckich, francuskich, angielskich, kanadyjskich i innych państw zachodnich wynika, że od 1980 r. do początku lat dziewięćdziesiątych wyemigrowało na pobyt stały lub czasowy ponad 1,5 mln obywateli polskich. Gdy spojrzymy do roczników statystycznych, to okaże się, że tylko 10% tych wyjazdów jest rejestrowanych. Statystyka polska nie odpowiada na pytanie, ile z 1,5 mln osób powróciło do Polski.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PrzedstawicielCentralnegoUrzeduPlanowaniaJanCieniak">Niemieckie statystyki podają, że w ostatnich 4 latach przybyło do Niemiec per saldo /przyjazdy i powroty/ ponad 760 tys. Polaków. Nasza statystyka odnotowując tylko zadeklarowany wyjazd na pobyt stały, podaje liczbę 60 tys.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Proponuję, abyśmy dokonali rozstrzygnięcia.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Kto jest za przyjęciem poprawki zgłoszonej przez panią poseł Lipowicz?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselMaciejManicki">Zgłosiłem dalej idący wniosek, który powinien być głosowany w pierwszej kolejności. Nawet dodatkowe wyjaśnie nie są satysfakcjonującą odpowiedzią na moje pytanie. Powtarzana jest argumentacja, że chcemy wiedzieć, natomiast nie ma odpowiedzi, po co nam ta wiedza. Dlatego podtrzymuję wniosek o skreślenie pkt. 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Nie zarejestrowałem wcześniej tego wniosku. Pan poseł ma rację, że jest on dalej idący niż wniosek pani poseł Lipowicz. Dlatego poddaję go pod głosowanie w pierwszej kolejności.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Kto jest za przyjęciem wniosku o skreślenie pkt. 3 w ust. 1 w art. 5?</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Wniosek został przyjęty 19 głosami, przy 17 głosach przeciwnych i 9 wstrzymujących się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Wniosek uzyskał akceptację Komisji, a zatem bezprzedmiotowa staje się poprawka pani poseł Lipowicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselJerzyEysymontt">Czy można zgłosić wniosek mniejszości?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Każdy poseł może zgłosić w formie pisemnej wniosek mniejszości, w sprawach, które były przedmiotem rozstrzygnięcia na Komisji, czyli o przywrócenie punktu 3, w brzmieniu zaproponowanym przez rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Gdyby na posiedzeniu plenarnym została odrzucona poprawka posła Manickiego, to czy mogę wrócić do mojej poprawki? Czy jest taka możliwość w przypadku projektu pilnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Tylko wnioski zgłoszone na posiedzeniu Komisji w formie pisemnej mogą być potraktowane jako poprawki podczas drugiego czytania projektu ustawy, kończącego procedurę legislacyjną w Sejmie.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Przystępujemy do punktu 4 i proponuję, abyśmy od razu przystąpili do rozstrzygania wniosków, ponieważ na poprzednim posiedzeniu odbyła się bardzo gruntowna i wszechstronna dyskusja z wymianą argumentów. Przypomnę, że pani poseł Grzebisz-Nowicka zgłosiła poprawkę polegającą na skreśleniu całego pkt 4. Do tego samego punktu zgłosił także poprawkę pan poseł Michna i zaproponował on, by skreślić wyrazy "narodowość i".</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#PoselJanuszSzymanski">W pierwszej kolejności poddam pod głosowanie poprawkę pani poseł Grzebisz-Nowickiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselMaciejManicki">Gdyby pierwsza poprawka nie została przyjęta, to proszę poddać pod głosowanie również mój wniosek o skreślenie wyrazów: "i wyznanie religijne". Dla mnie groźniejszy jest przepis dotyczący wyznania religijnego niż narodowości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Nadal najdalej idącą poprawką jest wniosek o skreślenie całego pkt 4. Czy pani poseł Grzebisz-Nowicka podtrzymuje wniosek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselZofiaGrzebiszNowicka">Podtrzymuję i chciałam zapytać, czy potrzebne jest przypomnienie argumentów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Może dwa zdania na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoselZofiaGrzebiszNowicka">Pytania o narodowość i wyznanie religijne wkraczają w sferę praw osobistych obywateli i z tego względu uważam to za niesłuszne. Poza tym odpowiedzi mają charakter fakultatywny, a nie obligatoryjny. W związku z tym uzyskane wyniki nie dadzą pełnego obrazu. Przypomnę, że do mikrospisu ma być wylosowanych 600 tys. mieszkań z grupą osób około 2 mln. W przypadku, kiedy odpowiedź jest dobrowolna, może ją udzielić 1/3 tej grupy. Co można wnioskować na tej podstawie?</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PoselZofiaGrzebiszNowicka">W uzasadnieniu do projektu tej ustawy czytamy, że celem mikrospisu jest kompleksowe rozpoznanie struktur demograficzno-zawodowych ludności, gospodarstw domowych, rodzin oraz ich warunków mieszkaniowych, a za tym nie wymienia się struktury narodowościowej i wyznaniowej obywateli polskich.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#PoselZofiaGrzebiszNowicka">W uzasadnieniu do projektu ustawy jest także wymienionych 16 problemów na które mają dostarczyć odpowiedzi pytania zawarte w ustawie. Także w tym przypadku zostały pominięte kwestie narodowościowe i wyznaniowe. Z tego wynika, że nie zostały one uznane przez samych autorów za najważniejsze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Podczas ostatniego posiedzenia miała miejsce szeroka argumentacja i proponuję, abyśmy nie ponawiali dyskusji, lecz przechodzili do rozstrzygnięć. W pierwszej kolejności poddam pod głosowanie wniosek o skreślenie punktu 4.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Kto jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Wniosek został przyjęty 32 głosami, przy 1 głosie przeciwnym i 3 wstrzymujących się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Przechodzimy do punktu 5, czyli do pytania o ograniczenie zdolności do wykonywania podstawowych czynności życiowych, spowodowane kalectwem lub przewlekłą chorobą. Ponieważ w debacie zostały zgłoszone wątpliwości, proszę by pan prezes krótko uzasadnił ten punkt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrezesJozefOlenski">Nie będę wyliczał gremiów, które domagały się włączenia tej cechy do badania. Chciałbym tylko wyjaśnić, w jaki sposób chcemy wykorzystać zebrane informacje.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PrezesJozefOlenski">Jeżeli chcemy wiedzieć, ilu inwalidów z trudnościami poruszania się mieszka na 5 piętrze, w budynkach bez windy, to dzięki takiemu badaniu możemy skojarzyć informacje o mieszkaniu, domu i cechach ludzi tam mieszkających także z punktu widzenia ich inwalidztwa. Możemy otrzymać informacje o ich źródłach utrzymania, czy mają opiekę, czy też mieszkają samotnie.</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#PrezesJozefOlenski">Są to niezmiernie ważne informacje dla wszystkich instytucji i organizacji, które zajmują się opieką społeczną, prowadzą politykę w tej dziedzinie. Także moim osobistym zdaniem, jest to informacja niezmiernie ważna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Dziękuję za to uzasadnienie i chcę spytać, czy w tej sprawie ktoś chciałby zgłosić wniosek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PoselAnnaSkowronskaLuczynska">Nie będę powtarzała argumentów, które podałam na poprzednim posiedzeniu. Temu punktowi odpowiadają pozycje 12 i 13  w formularzu spisowym. W pozycji 12 jest zawarte pytanie: "Czy z powodu kalectwa lub przewlekłej choroby ma całkowicie lub poważnie ograniczoną zdolność wykonywania czynności podstawowych dla danego wieku?" Z kolei w pozycji 13 ankieter odnotuje odpowiedź na następujące pytanie: "Czy ma orzeczenie Komisji Lekarskiej d/s Inwalidztwa i Zatrudnienia /KIZ/ o inwalidztwie i przyznaną grupę inwalidzką".</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#PoselAnnaSkowronskaLuczynska">Odpowiedź na drugie pytanie jest zobiektywizowana orzeczeniem KIZ. Natomiast odpowiedź na pierwsze pytanie jest zupełnie subiektywna. Ktoś, kto ma przewlekły katar też może czuć się niezdolnym do wykonywania pracy. Dlatego uważam to pytanie za całkowicie zbędne.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#PoselAnnaSkowronskaLuczynska">Doceniam szlachetne intencje projektodawcy, ale z informacji ilu inwalidów mieszka na 5 piętrze budynku bez windy nic konkretnego nie wyniknie. Na pewno nie otrzymają oni mieszkań na parterze, ani też nie będą instalowane windy. W naszych warunkach jest to niemożliwe.</u>
          <u xml:id="u-48.3" who="#PoselAnnaSkowronskaLuczynska">Jeśli zaś chodzi o pytanie w poz. 13, to informacje można uzyskać w ZUS.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy pani poseł formułuje poprawkę do punktu 5?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoselAnnaSkowronskaLuczynska">Proponuję skreślić ten punkt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy są inne poprawki do punktu 5? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Kto jest za przyjęciem wniosku pani poseł Skowrońskiej-Łuczyńskiej o skreślenie pkt 5?</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Wniosek został odrzucony stosunkiem głosów 14 - za, 18 - przeciw, 3 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Punkt 5 został przyjęty w brzmieniu zaproponowanym w przedłożeniu rządowym.</u>
          <u xml:id="u-51.4" who="#PoselJanuszSzymanski">Przechodzimy do punktu 6. Proszę pana prezesa o krótkie wprowadzenie do tego punktu dlatego, że on również był kwestionowany podczas poprzedniego posiedzenia Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrezesJozefOlenski">Temu punktowi odpowiada 13 pozycja w formularzu spisowym. Chodzi o stwierdzenie, czy inwalidztwo zostało potwierdzone formalnie. Dzięki temu będzie można określić, ile osób posiada I, II i III grupę inwalidzką i te informacje możemy kojarzyć z innymi danymi.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PrezesJozefOlenski">Dziękuję za utrzymanie punktu 5. Dzięki temu będziemy mogli stwierdzić relacje między tym, co zostało nazwane subiektywnym przekonaniem o inwalidztwie i faktycznym ograniczeniem możliwości wykonania podstawowych czynności czy funkcji. Z naszych badań /spis z 1988 r./ wynika, że około 98% osób, które mają stwierdzoną III grupę inwalidztwa nie czuje się niezdolnymi do wykonywania czynności podstawowych dla danego wieku. Pozwala to na wyciągnięcie daleko idących wniosków dotyczących chociażby sytuacji tych osób w skojarzeniu z warunkami życiowymi, z warunkami mieszkaniowymi itd.</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#PrezesJozefOlenski">Trzeba widzieć spis w całości, przez pryzmat pytań, które zadamy 2 mln ludzi, a które scharakteryzują prawie 40 mln zbiorowość i dostarczą wiedzy o społeczeństwie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy w sprawie punktu 6 ktoś z państwa formułuje wnioski?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselAnnaSkowronskaLuczynska">Czy odpowiedzi na to pytanie nie udzielają komisje lekarskie d/s zatrudnienia i inwalidztwa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrezesJozefOlenski">Tego rodzaju informacje znajdują się w ZUS, ale dotarcie do nich wymaga innego rodzaju metod i do tego bardzo kosztownych. W tym przypadku mamy źródło informacji wystarczająco dobre, by można było zebrać informacje dotyczące charakterystyki stanu zdrowia czy inwalidztwa osób.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#PrezesJozefOlenski">Chcę także podkreślić, że bardzo często osoby pytane posiadają swoją dokumentację stwierdzającą inwalidztwo w zupełnie innych miejscowościach, czasem nie wiedzą, gdzie ona się znajduje. Są także osoby, które nie korzystają z renty inwalidzkiej jeśli pracują. Natomiast na podstawie pytania zawartego w pozycji 13, otrzymamy wszystkie niezbędne dane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PoselAnnaSkowronskaLuczynska">Rozumiem, że pytamy o to, o czym wiemy skądinąd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy w sprawie punktu 6 są wnioski?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PoselJanSzymanski">Pan prezes ma trudności w uzyskaniu informacji w ZUS, to jest tylko rubryka z wypłatami z tytułu rent. Można zrobić taki program, że w tej rubryce znajdą się wszystkie potrzebne informacje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy pan poseł zgłasza wniosek o skreślenie punktu 6?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PoselJanSzymanski">Zgłaszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Kto jest za skreśleniem punktu 6?</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Wniosek został przyjęty 15 głosami, przy 14 głosach przeciwnych i 1 wstrzymującym się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-61.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Przechodzimy do punktu 7. Czy są uwagi do tego punktu?</u>
          <u xml:id="u-61.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Komisje bez zmian przyjęły punkty: 7, 8, 9, 10 i 11.</u>
          <u xml:id="u-61.4" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy są uwagi do punktu 12?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Punkt 12 brzmi: "poszukiwanie pracy, motywy i formy starania się o pracę, gotowość do jej podjęcia, od którego roku nie pracuje." Pytanie jest inteligentne, ale wiadomo, że ludzie pracują dla pieniędzy, a czasami z powołania. Być może GUS chce dowiedzieć się, ile osób pracuje z poczucia obowiązku obywatelskiego.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#PoselIrenaLipowicz">Proszę odpowiedzieć szczerze, jaki był motyw pana przewodniczącego starania się o pracę posła?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Nie jestem reprezentantem wnioskodawców i dlatego proszę pana prezesa, by wyjaśnił, jakie intencje kryją się za umieszczeniem w tym przepisie wyrazu "motywy"?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PoselMieczyslawCzerniawski">Członkowie  Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów mają za sobą okres ciężkiej pracy, a czeka nas jeszcze trudniejszy. Szanuję wyjaśnienia pana prezesa Oleńskiego, ale bardzo proszę o cofnięcie tego pytania, bo obawiam się, że znowu usłyszymy teoretyczny wykład.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#PoselMieczyslawCzerniawski">Zwracam się do pana prezesa z prośbą o krótkie odpowiedzi na pytania, które są przecież bardzo klarowne. Pojmujemy intencję większości zapisów, natomiast darujmy sobie wykładu z socjologii i statystyki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Wszyscy jesteśmy pod pręgierzem czasu, ale pytanie zostało postawione i proszę, by pan prezes na nie odpowiedział.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Odsyłam państwa do poz. 35 w formularzu spisowym. Jeżeli państwo uważacie, że jest ona zbędna, to nie poznamy bardzo ważnej informacji charakteryzującej rynek pracy.</u>
          <u xml:id="u-65.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Wniosek został jasno sformułowany. Pani poseł Lipowicz podtrzymuje go i w związku z tym przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-65.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Kto jest za skreśleniem w pkt 12 wyrazu "motywy"?</u>
          <u xml:id="u-65.4" who="#PoselJanuszSzymanski">Wniosek został przyjęty 17 głosami, przy 14 głosach przeciwnych i 2 wstrzymujących się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PoselMaciejManicki">Z góry przepraszam za zamieszanie, które spowoduję, gdyż chcę prosić byśmy mogli wrócić do punktu 2. Zapis ten budzi moje wątpliwości ze względu na zamieszczone w nim określenie "liczba dzieci żywo urodzonych". Szukałem odpowiedzi w ankiecie, ale nie znalazłem żadnej takiej pozycji, która by tę kwestię wyjaśniała. Czy chodzi o dzieci urodzone przez osoby przebywające stale lub czasowo w mieszkaniu, czy także o jakieś inne dzieci?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Jest pewna trudność proceduralna, dlatego, że w sprawie punktu był consens, ale nie przyjęliśmy go w drodze głosowania. W tej chwili pan poseł Manicki do niego wraca i proponuję, aby wyjątkowo odstąpić od przyjętej procedury. Wysłuchamy komentarza pana prezesa Oleńskiego, bo rozumiem, że pan poseł Manicki uzależnia swój wniosek od wyjaśnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PoselMaciejManicki">Nie kwestionuję potrzeby zadania pytania o liczbę dzieci, natomiast nie znam zakresu, na potrzeby spisu, określenia "dziecko żywo urodzone". Załóżmy że moje gospodarstwo domowe zostało wylosowane i ankieter pyta żonę, czy urodziła dziecko. Czy należy poinformować o dorosłym dziecku, które już usamodzielniło się?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Sedno sprawy tkwi w wyjaśnieniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PrzedstawicielkaGlownegoUrzeduStatystycznegoHalinaZaremba">Wyrazy "żywo urodzone" są zaakcentowane w tym pytaniu, żeby nie rejestrować urodzeń martwych. Pytana kobieta będzie odpowiadała, ile w ciągu życia urodziła dzieci i nie jest ważne, czy przebywają one nadal we wspólnym gospodarstwie domowy, czy już usamodzielniły się i mieszkają w innym miejscu.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#PrzedstawicielkaGlownegoUrzeduStatystycznegoHalinaZaremba">Jest to bardzo ważna informacji dla celów prognostycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PrezesJozefOlenski">Chcę zapewnić, że używamy w tym przypadku terminu fachowego. Pytanie będzie zadawane w ten sposób, aby nie wywołało negatywnych skojarzeń i w tym mamy duże doświadczenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PoselWaldemarMichna">Zajmowałem się w życiu trochę demografią i chcę stwierdzić, że takie pytanie jest sensowne. Na całym świecie bada się płodność kobiet. Obawiam się, że znowu odrzucimy jakąś informację, która jest bardzo potrzebna i dlatego apeluję, by nie skreślać pytania o liczbę żywo urodzonych dzieci.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PoselZbigniewBomba">Ponieważ jestem lekarzem, to z własnego doświadczenia wiem, że wszystkie dane o liczbie dzieci martwo i żywo urodzonych, są od lat zbierane w każdej poradni "K" i w każdym szpitalu, który prowadzi oddział położniczy. Po co w tej sytuacji to pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PoselMaciejManicki">Po tych wyjaśnieniach, nie wiem co ma powiedzieć ojciec samotnie wychowujący dziecko, bo przecież nie on je urodził, ale jest to jego dziecko żywo urodzone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy w związku z problemami, które pojawiły się w postawionej przez pana kwestii, chce pan poseł sformułować konkluzję w postaci poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PoselMaciejManicki">Biorąc pod uwagę, to o czym poinformował nas pan poseł Bomba, proponuję zrezygnować z tego pytania, czyli skreślić wyrazy "liczba dzieci żywo urodzonych".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PoselZbigniewZysk">Jest bardzo późno i może dlatego pytania "po co" i odpowiedzi w postaci kolejnych skreśleń, stają się coraz bardziej niebezpieczne. Postawmy więc jedno pytanie, po co nam ten spis jest potrzebny, skoro w gminach są różne rejestry, także w spółdzielniach mieszkaniowych, administracjach budynków komunalnych i w wielu innych instytucjach. Powiedzmy sobie, że w ogóle statystyka jest nam zbędna i postawmy jeden wniosek, ale jesteśmy przekonani, że jakaś wiedza jest potrzebna do prognozowania, badań porównań międzynarodowych, to podchodźmy z rozwagą do przedłożonego projektu.</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#PoselZbigniewZysk">Proponuję, abyśmy wyjaśnili sobie najpierw tę kwestię, bo przy następnym punkcie znowu nas ktoś poinformuje, gdzie należy szukać danych i zaproponuje jego skreślenie. Rzeczywiście informacje o mieszkańcach Polski są w różnych instytucjach, ale nikt ich dotąd nie zebrał i nie  wiem, czy wszyscy zdają sobie sprawę, jak kosztowna byłaby to operacja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Mamy poprawkę pana posła Manickiego, polegającą na skreśleniu w punkcie 2 w ust. 1 w art. 5 wyrazów "liczba dzieci żywo urodzonych". Chcę spytać pana posła Manickiego, czy podtrzymuje poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PoselMaciejManicki">Zapis jest nieprecyzyjny, gdyż nie mówi do kogo będzie kierowane to pytanie. Skoro wiemy, że te same informacje można uzyskać bez problemu z innych źródeł, to pytanie jest niezasadne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Kto jest za przyjęciem poprawki pana posła Manickiego?</u>
          <u xml:id="u-80.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Wniosek został odrzucony stosunkiem głosów: 12 - za, 20 - przeciw, 3 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-80.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Przystępujemy do rozpatrzenia ust. 2. Czy w sprawie punktu 1 są uwagi? Nie widzę. Punkt ten został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-80.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy są uwagi do punktu 2?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PoselAnnaSkowronskaLuczynska">Chcę zapytać, co należy rozumieć przez formę własności mieszkania i jakie pytanie w ankiecie jest przypisane temu punktowi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy pan prezes zechce odpowiedzieć na pytanie pani poseł?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PrezesJozefOlenski">Ten punkt jest rozwinięty w formie pytań: czy mieszkanie jest własnością osoby fizycznej, czy inną własnością?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy są wnioski w sprawie punktu 2? Nie widzę - punkt ten jest przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-84.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Przechodzimy do punktu 3 w ustępie 2.</u>
          <u xml:id="u-84.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Komisje bez zmian przyjęły punkt 3 i 4.</u>
          <u xml:id="u-84.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy do punktu 5 są uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PoselMaciejManicki">Można spodziewać się odpowiedzi na pytanie o rok w którym wybudowano budynek, jeśli lokator czy właściciel wprowadził się do niego zaraz po wybudowaniu. Natomiast, kto będzie znał datę wybudowania przedwojennego budynku, zwłaszcza, jeśli w nim mieszka np. 3 lata? Kto także będzie wiedział z jakiego materiału zostały wybudowane ściany zewnętrzne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy pan poseł formułuje jakiś wniosek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#PoselMaciejManicki">Proponuję skreślić punkt 5, gdyż dotyczy on stanu technicznego budynku i nie jest to pytanie na które może odpowiedzieć lokator.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#PrezesJozefOlenski">Wyjaśnię, w jaki sposób te informacje będą zbierane. Rachmistrz spisowy kontaktuje się z administratorem budynku, który wie doskonale, czy budynek był wybudowany przed I wojną światową.</u>
          <u xml:id="u-88.1" who="#PrezesJozefOlenski">Odpowiedzi na pytania zawarte w punkcie 5 dostarczą bardzo istotnych informacji, które m.in. zobrazują stan naszej substancji mieszkaniowej. Osoba mieszkająca w wylosowanym mieszkaniu może nie wiedzieć, kiedy został wybudowany budynek, ale w dokumentacji jest podany rok. Ta dokumentacja jest elementem spisu, który znajduje się w obwodzie spisowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy pan poseł Manicki podtrzymuje wniosek o skreślenie całego punktu 5?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#PoselMaciejManicki">Podtrzymują, bowiem intencji, o których mówił pan prezes, nie można przekładać na przepis, który nakłada na pytanego obowiązek udzielenia odpowiedzi, bo w przeciwnym razie może być pociągnięty do odpowiedzialności, zgodnie z ustawą o statystyce państwowej. Mógłby zostać sformułowany przepis skierowany do administracji budynków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Wniosek jest jasny i nie budzi wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-91.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Kto jest za skreśleniem punktu 5?</u>
          <u xml:id="u-91.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Wniosek został odrzucony stosunkiem głosów: 13 - za, 20 - przeciw, 3 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-91.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Przechodzimy do przepisu ust. 3. Czy są uwagi do punktu 1?</u>
          <u xml:id="u-91.4" who="#PoselJanuszSzymanski">Komisje przyjęły bez zmian punkt 1 i 2.</u>
          <u xml:id="u-91.5" who="#PoselJanuszSzymanski">Kto ma uwagi do punktu 3?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#PoselMaciejManicki">Rozumiem, że punkt 3 jest adresowany do osób, które mają jakiś tytuł do zajmowania mieszkania i płacą czynsz. Natomiast nie dowiemy się, jakie koszty ponoszą osoby wynajmujące mieszkania, gdyż w tym przypadku nie wchodzi w grę czynsz lecz opłata za najem mieszkania. Sądzę, że należałoby uchwycić tę sytuację i poznać różnice w opłatach za wynajęcie mieszkania np. w Warszawie i w Szczecinie. Tego rodzaju dane mogłyby być źródłem informacji dla urzędów skarbowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy pan poseł proponuje skreślić punkt 3?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#PoselMaciejManicki">Odwrotnie, proponuję go uzupełnić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Proszę sformułować to uzupełnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#PoselMaciejManicki">Na końcu wyrazów umieszczonych w nawiasie, proponuję dodać wyrazy: "oraz opłat z tytułu najmu mieszkania". Jeśli trafi do mnie rachmistrz i zapyta o czynsz, to podam kwotę 2 mln zł, ale nie będzie go obchodziło, że płacę jeszcze 7 mln zł za wynajęcie mieszkania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Intencja pana posła jest jasna.</u>
          <u xml:id="u-97.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Kto jest za przyjęciem propozycji pana posła Manickiego w sprawie rozszerzenia punktu 3 w ust. 3?</u>
          <u xml:id="u-97.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Wniosek został odrzucony stosunkiem głosów: 6 - za, 24 - przeciw, 4 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-97.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Przystępujemy do rozpatrzenia punktu 4. Czy ktoś zgłasza wnioski?</u>
          <u xml:id="u-97.4" who="#PoselJanuszSzymanski">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-97.5" who="#PoselJanuszSzymanski">Komisje przyjęły bez zmian punkty 4, 5 i 6 w ust. 3 oraz ust. 4.</u>
          <u xml:id="u-97.6" who="#PoselJanuszSzymanski">Przechodzimy do art. 6. Czy są uwagi do ust. 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#PoselMaciejManicki">Proponuję, by po wyrazach "do udzielenia" dopisać wyraz "możliwie". Powinno się wymagać odpowiedzi możliwie ścisłych, czyli w granicach posiadanej przez pytanego wiedzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Poprawka precyzuje charakter udzielonych odpowiedzi. Mają być one możliwie ścisłe.</u>
          <u xml:id="u-99.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Kto jest za przyjęciem poprawki zgłoszonej przez pana posła Manickiego?</u>
          <u xml:id="u-99.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Wniosek został przyjęty 19 głosami, przy 13 głosach przeciwnych i 4 wstrzymujących się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-99.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy do ustępu 1 są inne poprawki? Nie widzę - ustęp 1 zostaje przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-99.4" who="#PoselJanuszSzymanski">Ustęp 2 ulega skreśleniu w związku z przyjęciem poprawki do pkt 4 ust. 1 art. 5.</u>
          <u xml:id="u-99.5" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy są uwagi do ustępu 3?</u>
          <u xml:id="u-99.6" who="#PoselJanuszSzymanski">Komisje przyjęły bez poprawek ustępy 3, 4 i 5 w art. 6.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W ustępie 6, w konsekwencji wcześniej przyjętych poprawek, powinny zostać skreślone wyrazy "z wyjątkiem określonych w ust. 2".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Dziękuję za to przypomnienie. Czy z tą poprawką ustęp 6 mogę uznać za przyjęty? Nie widzę sprzeciwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Pan prezes Oleński proponuje, by po art. 6 wprowadzić art. 6a, 6b i 6c. Nie wiem jaka jest procedura w tym zakresie, ale popieram poprawki. Ponieważ była wątpliwość, czy będzie miała zastosowanie ustawa o statystyce państwowej w zakresie tajemnicy statystycznej, zapisy zaproponowane przez pana prezesa usuwają tę wątpliwość.</u>
          <u xml:id="u-102.1" who="#PoselIrenaLipowicz">Składam wniosek o włączenie art. 6a, 6b i 6c do projektu ustawy. Chciałam podziękować Głównemu Urzędowi Statystycznemu za właściwą reakcję. Jednocześnie zwracam uwagę, że w art. 6c bezprzedmiotowy stał się zapis o dobrowolności udzielania odpowiedzi na pytania o narodowość i wyznanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Nie będę przedstawiał treści tych nowych artykułów, ponieważ zostały one państwu doręczone na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Proponuję zmienić zapis w art. 6a ust. 2. Pojęcie tajemnicy statystycznej nie pojawia się w obecnie obowiązującej ustawie o statystyce państwowej i dlatego należy dodać wyrazy "przewidziane w art. 26 ustawy o statystyce państwowej".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Jakie byłoby brzmienie tego ustępu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">"Naruszenie tajemnicy statystycznej pociąga za sobą skutki prawne przewidziane w art. 26 ustawy o statystyce państwowej".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Poddam pod głosowanie art. 6a, 6b i 6c, w treści zaproponowanej przez pana prezesa Oleńskiego i przejętej przez panią poseł Lipowicz.</u>
          <u xml:id="u-107.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Kto jest za przyjęciem wniosku pani poseł Lipowicz?</u>
          <u xml:id="u-107.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Wniosek został przyjęty 33 głosami, przy braku głosów przeciwnych i 3 wstrzymujących się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-107.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Przechodzimy do rozdziału 2 pt. "Organizacja spisu".</u>
          <u xml:id="u-107.4" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy do art. 7 pkt 1 są uwagi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-107.5" who="#PoselJanuszSzymanski">Komisje przyjęły punkt 1, 2 i 3 w art. 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#PoselZofiaGrzebiszNowicka">Na posiedzeniu plenarnym Sejmu zgłosiłam wniosek, w imieniu Klubu SLD, o doprecyzowanie zakresu zadań gmin. Odpowiedzią na ten wniosek są propozycje przedłożone przez prezesa Oleńskiego, które proponuję przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Rozumiem, że pani poseł przejmuje wniosek w sprawie nowego brzmienia art. 8. Brzmienie tego artykułu zostało zaproponowane przez prezesa Oleńskiego.</u>
          <u xml:id="u-109.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Proponuję, abyśmy w drodze głosowania odnieśli się do całości tej propozycji.</u>
          <u xml:id="u-109.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Kto jest za przyjęciem poprawek zgłoszonych przez panią poseł Grzebisz-Nowicką, proponowanych przez pana prezesa Oleńskiego?</u>
          <u xml:id="u-109.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Wniosek został przyjęty 32 głosami, przy 1 głosie przeciwnym i 1 wstrzymującym się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-109.4" who="#PoselJanuszSzymanski">W ten sposób nadaliśmy nowe brzmienie art. 8. Przechodzimy do rozpatrzenia przepisów art. 9. Czy są uwagi do punktu 1?</u>
          <u xml:id="u-109.5" who="#PoselJanuszSzymanski">Komisje przyjęły punkt 1 i 2 w artykule 9, zgodnie z przedłożeniem rządowym.</u>
          <u xml:id="u-109.6" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy są uwagi do art. 10?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#PoselWaldemarMichna">Proponuję, aby w artykule tym wyrazy "od dnia 1 stycznia" zastąpić wyrazami "od dnia wejścia w życie ustawy". Niewykluczone, że ustawa nie wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 1995 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Jest to słuszna zmiana, bo rzeczywiście ustawa może dojść do skutku po 1 stycznia 1995 r.</u>
          <u xml:id="u-111.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Widzę, że poprawka nie budzi sprzeciwu i możemy ją przyjąć consensualnie.</u>
          <u xml:id="u-111.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Przechodzimy do art. 11. Zastanawiam się, czy w związku z nowym brzmieniem art. 8 ust. 1 nie są konieczne jakieś poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-112">
          <u xml:id="u-112.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Nie zachodzi potrzeba wprowadzania żadnych korekt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-113">
          <u xml:id="u-113.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Nie widzę sprzeciwu, a zatem art. 11 jest przyjęty i przechodzimy do art. 12.</u>
          <u xml:id="u-113.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy do ust. 1 są jakieś poprawki? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-113.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy są poprawki do ust. 2? Nie ma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-114">
          <u xml:id="u-114.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Proponuję skreślić ust. 3 ze względu na brzmienie ust. 1 i ust. 2 w art. 13. W ustępie 1 jest mowa o osobach, które będą przeprowadzały spis, a także o osobach, które będą przygotowywały spis oraz opracowywały wyniki. Także ust. 3 w art. 12 mówi o rachmistrzach spisowych i zgodnie z tym przepisem będą otrzymywali oni wynagrodzenie określone przez prezesa GUS. Natomiast te same osoby, zgodnie z art. 13 ust. 2 mogą być wynagradzane w formie nagród lub w ramach umów zlecenia. Nie wiem, czy to są rozłączne kategorie, a jeśli nie, to rachmistrz spisowy będzie podwójnie wynagradzany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-115">
          <u xml:id="u-115.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Proszę, by pan prezes zajął stanowisko w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-116">
          <u xml:id="u-116.0" who="#PrezesJozefOlenski">Zgadzamy się z propozycją skreślenia ust. 3 w art. 12.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-117">
          <u xml:id="u-117.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy w tej sprawie ktoś chce jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-118">
          <u xml:id="u-118.0" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Jeśli skreślimy ustęp 3, to kto będzie określał reguły wynagradzania? Art. 13 dotyczy strony biernej, a art. 12 strony czynnej. Po skreśleniu ust. 3 w art. 12 stanie się niejasne do czyich obowiązków będzie należało opracowanie systemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-119">
          <u xml:id="u-119.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Rozumiem w ten sam sposób, iż ust. 3 w art. 12 został wprowadzony po to, aby wskazać na podmiot, który określi wysokości wynagrodzeń. Opowiadam się za pozostawieniem tego ustępu w dotychczasowym brzmieniu.</u>
          <u xml:id="u-119.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy są inne propozycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-120">
          <u xml:id="u-120.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Zwracam uwagę, że w ust. 3 w art. 12 jest mowa tylko o rachmistrzach spisowych, a zatem kto określi zasady wynagrodzenia innych osób wymienionych w ust. 1 w art. 13 takich, które są związane z przygotowaniem i opracowaniem wyników spisu? Dla nich nie jest określony podmiot, który ustala te zasady.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-121">
          <u xml:id="u-121.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Do tych osób odnosi się ust. 2 w art. 13 stanowiący, że mogą one być wynagradzane w formie nagród lub w ramach umów zlecenia. Myślę, że to rozwiązuje sprawę, aczkolwiek można wysuwać szereg wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-121.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Chcę zapytać o ostateczne stanowisko przedstawiciela rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-122">
          <u xml:id="u-122.0" who="#PrezesJozefOlenski">Proponuję następujące brzmienie ust. 2 w art. 13: "Osoby, o których mowa w ust. 1, mogą być wynagradzane w formie nagród lub w ramach umów zlecenia według zasada ustalonych przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego". Wtedy ust. 3 w art. 12 staje się bezprzedmiotowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-123">
          <u xml:id="u-123.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy jest zgoda na zrezygnowanie z ust. 3 w art. 12, gdybyśmy ust. 2 w art. 13 uzupełnili zgodnie z propozycją pana prezesa Oleńskiego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-124">
          <u xml:id="u-124.0" who="#PoselStanislawPawlak">Chciałem zapytać pana prezesa, kto będzie objęty wynagrodzeniem oprócz rachmistrzów spisowych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-125">
          <u xml:id="u-125.0" who="#PrezesJozefOlenski">Między innymi pracownicy urzędów gmin, którzy będą zatrudnieni przy sporządzeniu specjalnych wykazów mieszkań, aktualizacji adresów i innych czynności zleconych, które są wymienione w zadaniach zleconych gminom. Oprócz tych osób mogą być potrzebni inni pracownicy np. wykonujący usługi transportowe. Niewykluczone, że będziemy musieli sięgnąć do specjalistów znających się na oprogramowaniu. Trudno w tej chwili powiedzieć, jaka to będzie grupa osób wynagradzanych w związku z realizacją tego przedsięwzięcia technicznego. W każdym razie gros pieniędzy jest przewidzianych dla rachmistrzów spisowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-126">
          <u xml:id="u-126.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Zaraz wrócimy do tej sprawy, ale chciałbym zamknąć art. 12 jakąś decyzją.</u>
          <u xml:id="u-126.1" who="#PoselJanuszSzymanski">W związku z uzyskaniem zgody na skreślenie ust. 3, art. 12 będzie składał się z dwóch ustępów. Nie zarejestrowałem sprzeciwu, a zatem ust. 1 i 2 uważam za przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-126.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Przechodzimy do art. 13 z zapowiedzią uzupełnienia ust. 2. Czy są uwagi do ust. 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-127">
          <u xml:id="u-127.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Ze względu na przyjęcie art. 8c, proponuję zmodyfikować ust. 1 i połączyć go z ust. 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-128">
          <u xml:id="u-128.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Proszę podać treść ust. 1 w nowej wersji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-129">
          <u xml:id="u-129.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Osoby wykonujące prace związane z przygotowaniem, przeprowadzeniem i opracowaniem wyników spisu mogą być wynagradzane w formie nagród lub w ramach umów zlecenia według zasad określonych przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-130">
          <u xml:id="u-130.0" who="#PoselLechSzymanczak">Czy w art. 13 chodzi o osoby fizyczne czy także o osoby prawne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-131">
          <u xml:id="u-131.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Obecne brzmienie ust. 1 dopuszcza zarówno osoby prawne, jak i fizyczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-132">
          <u xml:id="u-132.0" who="#PoselMaciejManicki">Sądzę, że interpretacja pana przewodniczącego jest niewłaściwa. Osoba prawna nie może złożyć ślubowania, którego treść jest podana w ust. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-133">
          <u xml:id="u-133.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Myślę, że pora słuchać jaką przyjęliśmy wersję ust. 1. Przypomnę, że ust. 1 został połączony z ust. 2 i obecna jego wersja jest następująca: "Osoby wykonujące prace związane z przygotowaniem, przeprowadzeniem i opracowaniem wyników spisu mogą być wynagradzane w formie nagród lub w ramach umów zlecenia określonych przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego."</u>
        </div>
        <div xml:id="div-134">
          <u xml:id="u-134.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Aby nie było wątpliwości, że chodzi tylko o osoby fizyczne, proponuję, by ustęp 1 rozpoczynał się w sposób następujący: "Osoby o których mowa w art. 6b mogą być wynagradzane ...". Wówczas eliminujemy osoby prawne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-135">
          <u xml:id="u-135.0" who="#PoselStanislawPawlak">Dlaczego został wprowadzony zapis "mogą być wynagradzane"? Taka formuła sugeruje, że osoby zaangażowane przy spisie nie zawsze będą wynagradzane, a zatem czy nie należałoby powiedzieć "są wynagradzane" lub "będą wynagradzane".</u>
          <u xml:id="u-135.1" who="#PoselStanislawPawlak">Na moje poprzednie pytanie nie otrzymałem wyczerpującej odpowiedzi. Zwracam się więc do pana prezesa z pytaniem, czy pracownicy Głównego Urzędu Statystycznego i wojewódzkich urzędów statystycznych będą otrzymywali dodatkowego wynagrodzenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-136">
          <u xml:id="u-136.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Proszę, aby pan prezes najpierw odniósł się do pierwszego członu pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-137">
          <u xml:id="u-137.0" who="#PrezesJozefOlenski">Możemy przyjąć sformułowanie: "będą wynagradzane" lub "są wynagradzane".</u>
          <u xml:id="u-137.1" who="#PrezesJozefOlenski">Odpowiadam na drugie pytanie. Przede wszystkim pracownicy wojewódzkich urzędów statystycznych będą dodatkowo wynagradzani, jeżeli wykonywane przez nich prace związane z realizacją spisu wykraczać będą poza zakres czasu ich pracy oraz obowiązków służbowych. Pracownicy ci będą głównie angażowani do szkoleń i jeśli będą się one odbywały w wolne soboty, dni świąteczne lub w godzinach popołudniowych, to otrzymają oni dodatkowe wynagrodzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-138">
          <u xml:id="u-138.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Sądzę, że te wyjaśnienia są wystarczające.</u>
          <u xml:id="u-138.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy pan poseł Pawlak zgłasza poprawkę, by wyrazy "mogą być" zastąpić wyrazem "są"?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-139">
          <u xml:id="u-139.0" who="#PoselStanislawPawlak">Teraz nie jestem pewny co do tej poprawki. Pracownicy Głównego Urzędu Statystycznego i pracownicy wojewódzkich urzędów statystycznych niekoniecznie musieliby być zawsze wynagradzani, a więc w odniesieniu do tych pracowników można zachować formułę taką, jaka jest obecnie w ust. 1. Natomiast ta sama formuła jest niebezpieczna w odniesieniu do gmin, które w ramach zadań zleconych wykonają jakieś czynności związane ze spisem, a potem mogą, ale nie muszą otrzymać za to wynagrodzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-140">
          <u xml:id="u-140.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Przepisy prawne tak się właśnie formułuje. Jeżeli jest zamieszczana forma fakultatywna /"może"/, to wówczas zamieszcza się również upoważnienie do określenia zasady wynagradzania.</u>
          <u xml:id="u-140.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Rozumiem, że pan poseł nie zgłasza żadnej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-141">
          <u xml:id="u-141.0" who="#PoselMaciejManicki">Proponuję skreślić wyrazy "w formie nagród lub". Umowa zlecenie ma to do siebie, że trzeba w niej określić zakres wykonywanej pracy, okres trwania pracy. Natomiast nagrodę przydziela się za duże zaangażowanie w wykonywaniu jakiejś pracy, a potem powstają różne kontrowersje, konflikty itp.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-142">
          <u xml:id="u-142.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Chcę podzielić się swoją wątpliwością i nie wiem, czy pan prezes Oleński ją potwierdzi. Sądzę, że nagrody były pomyślane dla pracowników Głównego Urzędu Statystycznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-143">
          <u xml:id="u-143.0" who="#PrezesJozefOlenski">Nie chodziło nam o tych pracowników. Nagrody mają dwie zalety. Tę formę chcieliśmy stosować przy pracach organizacyjnych, wymagających dużego zaangażowania ze strony pracowników, a które trudno dokładnie wymierzyć. Poza tym wysokość nagród jest zwykle niższa od wynagrodzenia, które uzyskuje pracownik w wyniku umowy zlecenia.</u>
          <u xml:id="u-143.1" who="#PrezesJozefOlenski">Jest jeszcze jeden argument. Otóż od nagród nie płaci się składki na ZUS. Jeślibyśmy zrezygnowali z nagród i stosowali tylko umowy zlecenia, to zgodnie z niedawno uchwaloną ustawą, będziemy musieli płacić składki na ZUS.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-144">
          <u xml:id="u-144.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Faktycznie jest nowa ustawa o obciążeniu składką na ZUS takiej formy wynagrodzeń, jaką jest umowa zlecenie, przy czym przypominam, że to obciążenie występuje, jeżeli praca jest wykonywana przez 15 dni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-145">
          <u xml:id="u-145.0" who="#PoselMaciejManicki">Jestem oburzony. Jak może przedstawiciel urzędu państwowego głosić antytezę do dopiero co uchwalonej ustawy. Składka na ZUS jest po to, aby ją płacić, a nie po to, aby ją omijać w postaci nagród.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-146">
          <u xml:id="u-146.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy pan poseł formułuje poprawkę do ust. 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-147">
          <u xml:id="u-147.0" who="#PoselMaciejManicki">Podtrzymuję wniosek, aby w ust. 1 skreślić wyrazy "w formie nagród lub".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-148">
          <u xml:id="u-148.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Kto jest za przyjęciem poprawki zgłoszonej przez pana posła Manickiego?</u>
          <u xml:id="u-148.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Wniosek został odrzucony stosunkiem głosów: 9 - za, 14 - przeciw, 6 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-148.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Przystępujemy do rozpatrzenia przepisu ust. 3. Skoro proponuje się, by wynagrodzenia osób, o których mowa w ust. 1 były wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych, to pojawia się pytanie, co ze składką na ZUS?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-149">
          <u xml:id="u-149.0" who="#PoselMaciejManicki">Nie chcę odnosić się do składki na ZUS, bo uważam, że nie powinno być to w ogóle przedmiotem dyskusji. Natomiast proponuję skreślenie ust. 3.</u>
          <u xml:id="u-149.1" who="#PoselMaciejManicki">Zasady wynagradzania za pracę są takie same dla każdego, tylko jeden jest opodatkowany stopą procentową 45%, a drugi stopą procentową 21%. Dlaczego mamy preferować określone poziomy dochodowe? Wydatki na wynagrodzenia trzeba odpowiednio skalkulować, potrącić podatek i nie zniekształcać wynagradzania przez zwalnianie od podatku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-150">
          <u xml:id="u-150.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Pan poseł klarownie przedstawił swoją intencję.</u>
          <u xml:id="u-150.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Kto jest za przyjęciem wniosku pana posła Manickiego o skreślenie ust. 3?</u>
          <u xml:id="u-150.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Wniosek został przyjęty 18 głosami przy 4 głosach przeciwnych i 5 wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-150.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Przechodzimy do art. 14.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-151">
          <u xml:id="u-151.0" who="#PoselAnnaSkowronskaLuczynska">Poproszę panią, która reprezentuje Biuro Legislacyjne KS o pomoc, bo podejrzewam, że w tym artykule jest złe odwołanie się do przepisów. Jeżeli chcemy wypadki, którym mogą ulec rachmistrze spisowi i inne osoby wykonujące prace na rzecz spisu zrównać z wypadkami przy pracy, to przywołajmy przepisy ustawy o wypadkach przy pracy. Tymczasem treść art. 14 została mocno zagmatwana i sądzę, że chodzi w niej o dwie lub trzy ustawy. Nie wiem dlaczego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-152">
          <u xml:id="u-152.0" who="#PrezesJozefOlenski">Pani poseł dobrze wyraziła intencje projektodawcy. Chodzi o to, aby w przypadku zaistnienia jakiegoś wypadku, traktować go jako wypadek przy pracy, ponieważ należałoby powołać się na dwie lub trzy ustawy, to artykuł zostałby nadmiernie rozbudowany. Obecnie precyzuje on jednoznacznie sytuację tych, którzy będą wykonywali prace związane ze spisem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-153">
          <u xml:id="u-153.0" who="#PoselStanislawPawlak">Kto jest zakładem pracy dla rachmistrza spisowego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-154">
          <u xml:id="u-154.0" who="#PrezesJozefOlenski">Ten, kto zatrudnia i może to być wojewódzki urząd statystyczny, a także urząd gminy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-155">
          <u xml:id="u-155.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy pan poseł formułuje poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-156">
          <u xml:id="u-156.0" who="#PoselStanislawPawlak">Za skutki wypadku przy pracy ponosi odpowiedzialność zakład pracy, a w związku z tym, gdy gmina zatrudni rachmistrza, a ten na skutek wypadku utraci 50% zdolności do pracy, to którą gminę będzie stać na wyłożenie 100 mln zł na odszkodowanie? Sądzę, że trzeba się nad tym zastanowić. Uważam, że zakładem pracy powinien być Główny Urząd Statystyczny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-157">
          <u xml:id="u-157.0" who="#PoselMaciejManicki">Przestrzegam przed zbyt pochopnymi modyfikacjami art. 14. Możemy popełnić błędy i jeśli na przykład przywołamy tylko ustawę powypadkową, to pominiemy sprawy dotyczące renty. Sądzę, że przepis art. 14 był przemyślany i nie powinniśmy go skracać, bo możemy nieświadomie zrobić krzywdę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-158">
          <u xml:id="u-158.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Zostały wyrażone tylko pewne poglądy, natomiast nie zostały sformułowane wnioski do art. 14.</u>
          <u xml:id="u-158.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Na wątpliwość pana posła Pawlaka odpowiem w ten sposób. Moim zdaniem, gminom przysługiwałoby roszczenie na drodze sądowej. Sądzę, że można byłoby wywieść, że gmina nie realizowała zadania własnego, lecz zadanie zlecone przez Główny Urząd Statystyczny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-159">
          <u xml:id="u-159.0" who="#PoselStanislawPawlak">Prace publiczne są także zadaniami zleconymi, a jednak gmina płaci odszkodowanie za wypadek.</u>
          <u xml:id="u-159.1" who="#PoselStanislawPawlak">Moim zdaniem do art. 14 należałoby wprowadzić ust. 2, który stanowiłby, że w rozumieniu tej ustawy zakładem pracy jest Główny Urząd Statystyczny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-160">
          <u xml:id="u-160.0" who="#PoselMaciejManicki">Podzielam ten pogląd, ale wnoszę jedną poprawkę redakcyjną. Stosujmy nową nomenklaturę, a zatem nie zakładem pracy a pracodawcą jest Główny Urząd Statystyczny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-161">
          <u xml:id="u-161.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że ta poprawka została przyjęta. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-161.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Przechodzimy do przepisu art. 15. Czy są uwagi do tego artykułu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-162">
          <u xml:id="u-162.0" who="#PoselMaciejManicki">W związku z art. 15 mam pytanie, czy lokatorzy mieszkań, które zostały wylosowane, są w jakikolwiek sposób uprzedzani, że w określonym dniu przyjdzie rachmistrz spisowy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-163">
          <u xml:id="u-163.0" who="#PrezesJozefOlenski">Odczytam przyjęty przez Komisje art. 6c: "Wojewódzkie urzędy statystyczne są obowiązane za pośrednictwem urzędów gmin zawiadomić w piśmie adresowanym do wylosowanych do badania osób i mieszkań oraz przez naklejenie ogłoszeń w sposób zwyczajowo przyjęty w poszczególnych miejscowościach o celu, zakresie i sposobie przeprowadzenia spisu, o prawach i obowiązkach osób wezwanych do udzielenia odpowiedzi o gwarancjach poufności i zachowaniu tajemnicy statystycznej".</u>
          <u xml:id="u-163.1" who="#PrezesJozefOlenski">Ponadto rachmistrz odwiedza mieszkanie i uzgadnia, którego dnia i o jakiej godzinie będzie mógł przyjść. Zostawia materiały, aby osoby udzielające odpowiedzi mogły się do tego przygotować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-164">
          <u xml:id="u-164.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy są uwagi do art. 16?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-165">
          <u xml:id="u-165.0" who="#PrzedstawicielkaGlownegoUrzeduStatystycznegoMelaniaPupkiewicz">W związku z uwagą zgłoszoną podczas pierwszego czytania projektu ustawy, zaproponowaliśmy uzupełnienie art. 6 w ten sposób, że po wyrazie "określą" dodaje się wyrazy "w drodze zarządzeń".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-166">
          <u xml:id="u-166.0" who="#PoselZofiaGrzebiszNowicka">Przejmuję ten wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-167">
          <u xml:id="u-167.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że propozycja uzupełnienia art. 16, zgłoszona przez Główny Urząd Statystyczny, przejęta przez panią poseł uzyskała akceptację Komisji. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-167.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Przechodzimy do art. 17.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-168">
          <u xml:id="u-168.0" who="#PoselMaciejManicki">Rozumiem, że autorom chodzi o wszystkie kościoły i związki wyznaniowe? Jeśli tak, to proponuję, by przepis brzmiał "Prezes Głównego Urzędu Statystycznego, w porozumieniu z władzami kościołów i związków wyznaniowych...".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-169">
          <u xml:id="u-169.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy państwo przyjęliby moją sugestię, by w tym artykule zostały wyliczone wszystkie kościoły, które mają regulację ustawową?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-170">
          <u xml:id="u-170.0" who="#PoselMaciejManicki">Moje rozwiązanie jest prostsze. W moim wniosku nie ma żadnych podtekstów, bo przecież nie jest to polityczna ustawa o stosunku państwa do kościołów. Każdy kościół jest jednostką statystyczną i nie widzę przyczyn dla których miałyby być wymienione z nazwy tylko trzy kościoły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-171">
          <u xml:id="u-171.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Nie przypisuję panu posłowi podtekstów, tylko stwierdzam, że ma pan inną intencję od mojej i w związku z tym rozstrzygnie głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-171.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Kto jest za przyjęciem propozycji pana posła Manickiego?</u>
          <u xml:id="u-171.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Wniosek został przyjęty 22 głosami, przy 1 głosie przeciwnym i 3 wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-171.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy mogę prosić pana posła o podanie brzmienia przepisu art. 17?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-172">
          <u xml:id="u-172.0" who="#PoselMaciejManicki">Rozumiem, że przyjęliśmy skreślenie wyrazów "Kościoła Katolickiego i Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego oraz innych".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-173">
          <u xml:id="u-173.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Przyznam, że brzmienie tego artykułu nie jest dobre, zwłaszcza w części "w porozumieniu z władzami kościołów i związków wyznaniowych".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-174">
          <u xml:id="u-174.0" who="#PoselMaciejManicki">Wyraz "władzami" odnosi się do kościołów i do związków wyznaniowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-175">
          <u xml:id="u-175.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Przechodzimy do art. 18.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-176">
          <u xml:id="u-176.0" who="#PoselZofiaGrzebiszNowicka">Proponuję, po wyrazach "Rada Ministrów" dodać wyrazy "w drodze rozporządzenia".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-177">
          <u xml:id="u-177.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy poprawka pani poseł jest akceptowana przez Komisje? Nie widzę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-177.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Przechodzimy do ostatniego rozdziału pt. "Spis kontrolny".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-178">
          <u xml:id="u-178.0" who="#PoselZofiaGrzebiszNowicka">Chcę zaproponować Komisjom przyjęcie nowego brzmienia całego art.19, tekst został rozdany posłom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-179">
          <u xml:id="u-179.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Nie słyszę sprzeciwu - przyjmujemy nowe brzmienie art. 19.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-180">
          <u xml:id="u-180.0" who="#PrezesJozefOlenski">Punkt 3 w ust. 3 stał się bezprzedmiotowy, ponieważ nie ma żadnych pytań dobrowolnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-181">
          <u xml:id="u-181.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy są uwagi do art. 20? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-181.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy są uwagi do art. 21? Nie widzę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-182">
          <u xml:id="u-182.0" who="#PoselMaciejManicki">Ponieważ zakończyliśmy prace nad całym projektem ustawy, chcę zapytać, czy był rozpatrywany wniosek o odrzucenie jej w całości?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-183">
          <u xml:id="u-183.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Został postawiony taki wniosek i w głosowaniu został odrzucony.</u>
          <u xml:id="u-183.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Kto jest za przyjęciem całego sprawozdania z poprawkami wprowadzonymi w trakcie rozpatrywania projektu przez trzy Komisje?</u>
          <u xml:id="u-183.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Wniosek został przyjęty 30 głosami, przy braku głosów przeciwnych i 3 wstrzymujących się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-183.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Został nam jeszcze wybór posła sprawozdawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-184">
          <u xml:id="u-184.0" who="#PoselMieczyslawCzerniawski">Zgłaszam panią poseł Zofię Grzebisz-Nowicką.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-185">
          <u xml:id="u-185.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy są inne propozycje? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-185.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Na tym zakończyliśmy posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>