text_structure.xml
57.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godz. 13 min. 15)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Na posiedzeniu przewodniczy wicemarszałek Sejmu Tadeusz Fiszbach)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Obywatele Posłowie! Zanim otworzę posiedzenie chciałbym prosić o autorytatywną informację o obecności posłów na sali obrad. Obecność potwierdzimy naciśnięciem przycisków do głosowania. Niezależnie od tego, prosiłbym o informację na podstawie podpisów na liście obecności. Czy są na sali posłowie, którzy listy nie podpisali?</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Bardzo proszę o podpisanie listy obecności.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Proszę o naciśnięcie przycisków. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Stwierdzam, że jest quorum wymagane regulaminem Sejmu. Proszę obywateli posłów o pozostanie na sali, aby zgodnie z regulaminem przyjąć porządek dzienny obrad. Następnie obywatele posłowie będą mogli podpisać listę obecności.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Otwieram posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#komentarz">(Wicemarszałek trzykrotnie uderza laską marszałkowską)</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Bardzo proszę obywateli posłów sekretarzy o zajęcie miejsc przy stole prezydialnym.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Bardzo proszę obywateli posłów o zajęcie miejsc.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Protokół i listę mówców prowadzić będzie poseł Marek Rutkowski.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Proszę posłów sekretarzy o przystąpienie do pracy.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Protokół 9 posiedzenia Sejmu uważam za przyjęty, wobec niewniesienia przeciwko niemu zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Obywatele Posłowie! Zwołanie dzisiejszego posiedzenia Sejmu wiążą się z uchwaloną na ostatnim posiedzeniu ustawą o zmianie ustawy o podwyższaniu wynagrodzeń za pracę i dochodów rolniczych w związku ze zmianami cen detalicznych towarów i usług konsumpcyjnych w 1989 roku. W toku rozpatrywania tej ustawy przez Senat ujawniono w jej tekście dwa błędy. Senat nie zgłosił do ustawy zastrzeżeń. Zaproponował jedynie dwie poprawki mające na celu usunięcie ujawnionych błędów. Propozycje poprawek zostały zawarte w doręczonym obywatelom posłom druku sejmowym nr 51. Zwołanie posiedzenia Sejmu w nagłym trybie w dniu dzisiejszym, a nie odczekanie z przyjęciem poprawek do następnego posiedzenia Sejmu przewidywanego pod koniec miesiąca, było niezbędne, bowiem uchwalona w dniu 16 października br. ustawa musi być ogłoszona najpóźniej do 20 października bieżącego roku. Umożliwi to wejście ustawy w życie w czasie umożliwiającym terminowe wypłacenie uposażeń zgodnie z zasadami określonymi w noweli.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Mając na względzie powyższą sytuację oraz zważywszy na fakt, że jedynie Sejm jest władny wprowadzać do uchwalonych ustaw poprawki, nawet jeżeli dotyczą one jedynie usunięcia mniej lub bardziej oczywistych błędów, Prezydium Sejmu po porozumieniu z Konwentem Seniorów postanowiło zwołać dzisiejsze posiedzenie w nagłym trybie dla rozpatrzenia proponowanych przez Senat poprawek.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został obywatelom posłom doręczony.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Prezydium Sejmu proponuje również, by w toku dzisiejszego posiedzenia Sejm podjął decyzję w sprawie zwołania następnego 11 posiedzenia Sejmu.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Czy ktoś z Obywateli Posłów pragnie zabrać głos w sprawie porządku dziennego?</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełEdmundKrasowski">Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Prosiłbym o uzupełnienie porządku obrad dzisiejszego posiedzenia Sejmu o punkt: sprawy różne, a w tym punkcie widziałbym między innymi problem interpelacji i zapytań poselskich a dokładniej sposobu ich rozpatrywania przez Prezydium Sejmu.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełEdmundKrasowski">Jako drugi punkt w sprawach różnych widziałbym problem częstotliwości posiedzeń Sejmu. Jak Państwo wiecie, do Prezydium Sejmu wpłynęło kilkadziesiąt różnych projektów ustaw, a my w zasadzie w dalszym ciągu rozpatrujemy dwie ustawy: o indeksacji i o budżecie. Tak że to jest zasadnicza sprawa dla naszej sprawności. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Czy w tej sprawie — rozumiem, że jest to wniosek formalny dotyczący porządku dziennego obrad — byłyby inne zgłoszenia?</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełSzczepanBalicki">Chciałbym poddać pod rozwagę Wysokiej Izby następujący problem. Dzisiejsze posiedzenie zwołane jest w trybie nagłym, no i nasza obecność jest raczej marna, co jest zresztą dosyć zrozumiałe, z trudem osiągnęliśmy quorum. Czy takie ważne zagadnienia należałoby rozstrzygać w dosyć kadłubowym składzie, czy jednak sprawy nie przełożyć na normalnie zwołane posiedzenie w odpowiednim składzie? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Są dwa wnioski. Nie chciałbym niczego sugerować, chcę jednak poinformować Wysoką Izbę, że sprawy te, które w pierwszym wniosku się znalazły, są przedmiotem rozważań, troski, a także szeregu zamierzeń Prezydium Sejmu na najbliższy, dający się określić okres. Bardzo proszę o przegłosowanie pierwszego wniosku.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Kto jest za przyjęciem wniosku, aby wprowadzić do porządku dziennego obrad sprawy różne.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Kto jest przeciwny temu wnioskowi?</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Kto się wstrzymał od głosowania?</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Zatem wniosek upadł. Nie ma potrzeby głosowania nad drugim wnioskiem, który dotyczył tej samej sprawy.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Uważam zatem, że przedstawiony przez Prezydium Sejmu porządek dzienny Sejm zatwierdził.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Przystępujemy do punktu 1 porządku dziennego: Zgłoszone przez Senat Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej poprawki do ustawy z dnia 16 października 1989 r. o zmianie ustawy o podwyższaniu wynagrodzeń za pracę i dochodów rolniczych w związku ze zmianami cen detalicznych towarów i usług konsumpcyjnych w 1989 r. (druk nr 51).</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Obywatele Posłowie! Problem błędów wymagających sprostowania został przedstawiony przez przedstawicieli Rządu już po uchwaleniu ustawy przez Sejm, mimo iż kwestionowane zapisy znajdowały się zarówno w przedstawionym komisjom sprawozdaniu podkomisji, jak i w sprawozdaniu komisji, przedłożonym w dniu 16 października br. Sejmowi (druk nr 43).</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Pierwsza z proponowanych poprawek polegająca na zastąpieniu w nowej treści art. 6 ust. 4 pkt 3 wyrazu „przekraczającej” wyrazem „wykorzystanej” ma istotne znaczenie merytoryczne. Utrzymanie bowiem obecnej redakcji przepisu art. 6 ust. 4 pkt 3 oznaczałoby, wbrew intencji wnioskodawcy ustawy, możliwość wypłacenia obok wzrostu wynikającego z indeksacji dodatkowych kwot. Zdaniem Rządu uwzględnienie tej poprawki jest konieczne dla osiągnięcia celów założonych w ustawie.</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Druga poprawka polegająca na skreśleniu w ust. 5 tego samego artykułu wyrazu „dwukrotności” ma charakter porządkowy i jest konsekwencją dokonanej w trakcie prac legislacyjnych zmiany treści ust. 2 w art. 6.</u>
<u xml:id="u-6.13" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Czy przed głosowaniem w sprawie proponowanych przez Senat poprawek ktoś z Obywateli Posłów pragnie zabrać głos? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-6.14" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Przypominam, że zgodnie z art. 27 Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej uchwalenie proponowanych przez Senat poprawek następuje zwykłą większością głosów, jedynie nieprzyjęcie przez Sejm propozycji Senatu uchwalane jest większością dwóch trzecich głosów.</u>
<u xml:id="u-6.15" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Stwierdzam, że w posiedzeniu bierze udział wymagana regulaminem liczba posłów.</u>
<u xml:id="u-6.16" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Proponuję łączne przegłosowanie obu proponowanych poprawek.</u>
<u xml:id="u-6.17" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, będę uważał, że propozycja została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-6.18" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Proszę bardzo, jest jedno zgłoszenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełEugeniuszBrzeziński">Panie Marszałku! W ust. 5 chciałbym spytać, czy ma być wyraz „wpłaty” czy „wypłaty”, czy jest tam błąd, czy sformułowanie poprawne.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Proszę przewodniczącego Komisji posła Bugaja o pomocne zdanie w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#komentarz">(Poseł Ryszard Bugaj: Proszę o chwilę na zastanowienie się)</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Proszę bardzo chwilę się zastanowić nad sprawą. Chodzi o wypłaty. Wypłaty oczywiście, bo o to idzie. Trzeba tę poprawkę uwzględnić, oczywiście. Proszę bardzo. Jest prawidłowo? Bardzo proszę posła Bugaja o zastanowienie się nad sprawą. Proszę o chwilę spokoju. Proszę bardzo o pogląd ze strony Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełRyszardBugaj">Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Oczywiście, są to trochę semantyczne kwestie, chciałbym żeby przedstawiciele Rządu, jeśli trzeba, ustosunkowali się. Mnie się wydaje, że ten zapis jest poprawny, ponieważ chodzi o wpłaty do budżetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Czy ze strony Rządu podtrzymany jest ten pogląd?</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#komentarz">(Poseł Eugeniusz Brzeziński: Dziękuję, wycofuję się.)</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Obywatel Poseł ustępuje? Dobrze.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Przystępujemy zatem po tym wyjaśnieniu do głosowania.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Kto z Obywateli Posłów jest za przyjęciem poprawek do art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 16 października 1989 roku o zmianie ustawy o podwyższaniu wynagrodzeń za pracę i dochodów rolniczych w związku ze zmianami cen detalicznych towarów konsumpcyjnych i usług w 1989 roku — aby w art. 6 ust. 4 pkt 3 nowelizowanej ustawy z dnia 31 lipca bieżącego roku wyraz „przekraczającej” zastąpić wyrazem „wykorzystanej”, a w ust. 5 wyraz „dwukrotności” skreślić — zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Kto jest przeciw? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Kto się wstrzymał od głosowania? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Stwierdzam, że Sejm proponowane przez Senat poprawki uchwalił.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Przystępujemy do punktu 2 porządku dziennego: Termin i porządek dzienny 11 posiedzenia Sejmu.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Informuję Wysoką Izbę, że w dniu wczorajszym wpłynął do Sejmu rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 1989.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Zmiana w budżecie na rok bieżący powinna być uchwalona i wejść w życie z dniem 1 listopada bieżącego roku.</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">W związku z powyższym Prezydium Sejmu, po porozumieniu z Konwentem Seniorów, proponuje, aby wyjątkowo Wysoki Sejm wyraził zgodę na skierowanie powyższego projektu ustawy do pierwszego czytania do komisji sejmowych, mimo że regulamin Sejmu w art. 35 ust. 2 wyłącza taką możliwość w przypadku ustaw o budżecie państwa.</u>
<u xml:id="u-10.12" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, będę uważał, że Sejm wniosek Prezydium Sejmu przyjął.</u>
<u xml:id="u-10.13" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Sprzeciwu nie widzę. Proszę bardzo — poseł Szymański.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełJanuszSzymański">Występowałem tutaj do Wysokiego Sejmu i do Prezydium Sejmu z wnioskiem, aby pierwsze czytanie projektów ustaw nie odbywało się na posiedzeniach komisji sejmowych. Myślę, że nie możemy działać pod presją Rządu, tak jak to się zdarzyło, i czasu, przede wszystkim czasu, żeby projekty ustaw rozpatrywać przez komisje bez szerokiej debaty. W ten sposób doprowadzamy do takich zdarzeń, jakie dzisiaj mają miejsce. Pośpiech nie służy jakości stanowionego prawa i sprzyja popełnianiu błędów. Dlatego zgłaszam wniosek formalny, aby pierwsze czytanie odbyło się na posiedzeniu plenarnym. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#komentarz">(Oklaski)</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Można tak stan rzeczy określić, jak to sformułował poseł Szymański, że Sejm działa pod presją Rządu. Ale prawdą jest, i taka jest rzeczywistość, że Rząd też działa pod presją szeregu złożonych problemów, w tym czasu, co jest naszym udziałem. I zrozumienie tych kwestii — to wyjście naprzeciw potrzebom i szukanie kompromisowych rozwiązań. Stąd Prezydium Sejmu, jak zaznaczyłem, jeszcze raz w tym roku, staje przed wyborem między koniecznością a wymogiem regulaminowym. Pragniemy, aby w przyszłym roku wykształcony rytm pracy wyraźnie orientował na to co należne Sejmowi dla zachowania jego powagi. Prezydium Sejmu za tym się ze wszech miar opowiada. Jednak jak zaznaczyłem, wyjątkowo chcielibyśmy prosić Wysoką Izbę o przyjęcie tych propozycji, jako że projekt ustawy dotyczą dwóch końcowych miesięcy bieżącego roku.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełJanuszSzymański">Jeżeli można. Przedstawiałem już dyspozycje art. 35 ust. 2 i jej wykładnia tutaj nie budzi wątpliwości. Projekt ustawy budżetowej do pierwszego czytania można tylko skierować na posiedzenie plenarne Sejmu. Jest to dyspozycja art. 35 regulaminu. I chcę przypomnieć wszystkim posłom, że w swoim ślubowaniu na pierwszym posiedzeniu zobowiązaliśmy się do działania w majestacie prawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Dziękuję posłowi za wypowiedź. Nie chciałbym sugerować, Wysoka Izba zadecyduje. Proszę o wypowiedzi w tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełBolesławTwaróg">Chciałbym powiedzieć, że sytuacja zmusza nas do tego, abyśmy usprawnili pracę Sejmu. W najbliższym czasie najprawdopodobniej wpłynie do Sejmu, jak Rząd twierdzi, około 100–170 ustaw i wówczas staniemy przed koniecznością pierwszego czytania nie na posiedzeniach Sejmu, ale na posiedzeniach komisji.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełBolesławTwaróg">Uważam jednak, że nie możemy tak postępować, łamiąc regulamin. Dlatego proponuję, abyśmy dzisiaj przyjęli poprawkę do regulaminu, abyśmy mogli zadośćuczynić tym postulatom, które zgłosiło Prezydium Sejmu.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PosełBolesławTwaróg">Proszę Państwa, nie chciałbym, abyśmy jako najwyższa w kraju Izba byli krępowani biurokratycznymi przepisami, które uniemożliwiają intensywną działalność.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PosełBolesławTwaróg">Jeszcze jedno. Ponieważ, jak zauważyłem wielu posłów dlatego właśnie zgłasza swoje wnioski w sprawie pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu, bo chce, aby ich głos dotarł do całej opinii publicznej, proponuję, aby w takiej sytuacji jak ta, kiedy zachodzi konieczność pierwszego czytania ustawy na posiedzeniach komisji, z tych posiedzeń telewizja zapewniła bezpośrednią transmisję. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Dziękuję. Czy w tej sprawie jeszcze ktoś z Obywateli Posłów chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Są jeszcze dwa zgłoszenia. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełAndrzejSidor">Chciałbym tylko zwrócić uwagę, żebyśmy nie demonizowali pewnych spraw. Nazwanie przepisem biurokratycznym regulaminu Sejmu jest co najmniej nieporozumieniem. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Dziękuję. Proszę bardzo, było kolejne zgłoszenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełBohdanOsiński">Bohdan Osiński — ziemia łódzka.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PosełBohdanOsiński">Proponuję, żebyśmy poszli na pewnego rodzaju kompromis. Mianowicie, żebyśmy uchwalili w związku z sytuacją istniejącą w kraju zawieszenie paragrafu, o którym mowa, do końca roku. To jest pierwszy wniosek.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PosełBohdanOsiński">Druga sprawa jest również związana z tym, co nas w najbliższym czasie czeka. Mianowicie wiemy o tym, że w związku z potrzebą nagłego i ponownego zebrania się Sejmu dla dokonania paru poprawek, nastąpiły pewne niedogodności.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PosełBohdanOsiński">W związku z tym wydaje mnie się trafna opinia Klubu Poselskiego Stronnictwa Demokratycznego, który wielokrotnie proponował, aby sprawy równoważenia cen i płac były przedmiotem decyzji Rządu z upoważnienia Sejmu. I teraz w związku z nową sytuacją proponuje dalszą rzecz. Przy tym wniosku kierowaliśmy się z jednej strony zaufaniem do Rządu, z drugiej strony tym, że Sejm powołany do stanowienia ustaw nie może zamieniać się w rodzaj stowarzyszenia księgowych. Pozostając oczywiście z całym szacunkiem dla tego zasłużonego stowarzyszenia.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#PosełBohdanOsiński">Gdyby wnioski te zostały przez Sejm przyjęte, nie byłoby potrzeby prowadzenia tak długich prac Sejmu i Senatu, kilkakrotnych posiedzeń Sejmu, a ludzie prawdopodobnie nie denerwowaliby się, że nie otrzymają na czas pieniędzy.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#PosełBohdanOsiński">Stawiam przeto drugi wniosek, poza tym wnioskiem pierwszym, żeby do końca roku uchylić lub zawiesić ten paragraf regulaminu Sejmu, aby rozpatrując w najbliższej przyszłości propozycje indeksacyjne, właściwe komisje po ustaleniu elementów zasadniczych wystąpiły z wnioskiem o upoważnienie Rządu do podejmowania we właściwym czasie drogą uchwał Rady Ministrów poczynań równoważących skutki wzrostu cen.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Proszę bardzo poseł Aleksander Bentkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełAleksanderBentkowski">Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Rozumiem, że pan poseł Szymański na pewno ma rację, regulamin jest jednoznaczny w swojej treści, jakkolwiek regulamin uchwala Sejm i każda decyzja Sejmu jest wiążąca ponad tym regulaminem. Niemniej jednak jest i taka propozycja, żeby było zgodnie z regulaminem. Dzisiaj posłowie już mają w swoich skrytkach projekt ustawy o zmianie budżetu na 1989 r., pierwsze czytanie można odbyć 23, a drugie czytanie 30 października br. Jest to rozwiązanie zgodne z regulaminem, natomiast porządkowy przepis, który mówi, że posłowie mają otrzymywać projekt 10 dni wcześniej, byłby nie zachowany, ale czas jest szczególny i sam projekt jest szczególny. Dlatego też łamiąc ten drobny przepis, utrzymujemy przepis zasadniczy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Jest kilka wniosków. Jeszcze jedno zgłoszenie, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełAndrzejKern">Proszę Państwa! Niektórych z Państwa może dziwi troska nas prawników o to, żeby prawo, które ustanowiliśmy przestrzegać, ale proszę się temu nie dziwić, bo odstąpienie raz od prawa rodzi dalsze konsekwencje.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#komentarz">(Oklaski)</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PosełAndrzejKern">Dlatego wątpliwość podniesiona przez pana posła Szymańskiego musi być poważnie potraktowana. Widzę jedno wyjście z tego. Mianowicie w art. 35 ust. 2 regulaminu są wymieniane nie podlegające wyjątkom ustawy o szczególnej randze, a więc Konstytucja Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, projekty ustaw budżetowych i uchwał o narodowych planach społeczno-gospodarczych, projekty kodeksów oraz innych ustaw i uchwał o szczególnym znaczeniu społecznym.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#PosełAndrzejKern">Z reguły ustawy budżetowe i uchwały o narodowych planach społeczno-gospodarczych dotyczą bardzo długiego okresu. To jest cecha tych ustaw budżetowych i uchwał o narodowych planach społeczno-gospodarczych. Tutaj mamy do czynienia z ustawą sui generis budżetową, dlatego że ona dotyczy bardzo krótkiego okresu. I biorąc pod uwagę ratio legis tego przepisu, to znaczy ustaw budżetowych, dotyczących długiego okresu, myślę, że można bez szkody dla tego regulaminu wyinterpretować taką zasadę, że jest to ustawa budżetowa sui generis, ustawa dotycząca krótkiego bardzo czasu i z tego też względu uważam decyzję Prezydium Sejmu za słuszną.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#komentarz">(Oklaski)</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Czy są jeszcze zgłoszenia w tej sprawie? Proponuję, abyśmy decydowali, głosując.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Pierwszy wniosek to — jak przedstawiłem — wniosek Prezydium Sejmu, aby wyjątkowo potraktować tę sprawę i skierować projekt do komisji, jako że, jak informowałem, musimy go uchwalić 30 października br., dotyczy on bowiem budżetu w następnych okresach.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Bardzo proszę o przegłosowanie wniosku pierwszego, następnym wnioskiem będzie wniosek posła Szymańskiego oraz wnioski posła Osińskiego. Pozostałe były wspierające, orientując za jednym bądź za drugim czytaniem.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Proszę bardzo — poseł Szymański.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełJanuszSzymański">Mnie się wydaje wątpliwe głosowanie wniosku o złamanie regulaminu Sejmu przez Prezydium Sejmu. Wydaje mi się wątpliwe głosowanie takiego wniosku, że mamy złamać regulamin Sejmu.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PosełJanuszSzymański">Spodziewałem się, że głos pana posła Kerna będzie zmierzał w tym kierunku, że jednak będziemy działać w majestacie prawa, mając na względzie szczególne znaczenie jakości stanowionego prawa. Chcę powiedzieć, że ustawa budżetowa należy do tych ważnych materii, gdzie jakość stanowionego prawa, jakość stanowionych rozwiązań powinna być podstawowym zadaniem parlamentu.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PosełJanuszSzymański">Dlatego nie mogę zgodzić się z tak sformułowanym wnioskiem przez Prezydium Sejmu, bowiem w ten sposób łamiemy regulamin Sejmu, który przecież wiąże Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Proszę bardzo, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełAnnaDynowska">Chciałam panu Marszałkowi, koleżankom i kolegom posłom przypomnieć, że art. 35 regulaminu Sejmu i regulamin Sejmu w ogóle jest uchwałą Sejmu podejmowaną w trybie art. 79 tego regulaminu i zmiana regulaminu, a więc zmiana art. 35 ust. 2, powinna nastąpić także uchwałą Sejmu, a nie wnioskiem formalnym, stawianym przez Prezydium Sejmu. To musi być po prostu uchwała.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PosełAnnaDynowska">Natomiast w pełni popieram głos kolegi Szymańskiego. Jestem zaskoczona głosem pana posła Kerna, że to szczególny wypadek. Chciałam Państwu przypomnieć, że my od lipca mamy do czynienia bez przerwy ze szczególnymi wypadkami. Sejm nie funkcjonuje zgodnie z regulaminem, a wnioski tego typu są niedopuszczalne w świetle regulaminu. Zmiana art. 35 ust. 2 wymaga zmiany uchwały Sejmu podjętej w trybie uchwały. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#komentarz">(Oklaski)</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Dziękuję. Proszę bardzo — poseł Bronisław Geremek.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełBronisławGeremek">Proszę o 10-minutową przerwę w obradach Sejmu i proszę o zebranie Konwentu Seniorów.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#komentarz">(Oklaski)</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Tak. Bardzo proszę zatem o 15-minutową przerwę w obradach.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Ogłaszam przerwę.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#komentarz">(Przerwa w posiedzeniu od godz. 13 min. 45 do godz. 14 min. 15)</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Wysoka Izbo! W przerwie odbyło się zebranie Konwentu Seniorów. Poddaliśmy dyskusji te kwestie, o których mowa była w wystąpieniach obywateli posłów. Staraliśmy się wyjść naprzeciw intencjom, a także możliwym rozwiązaniom w chwili przecież szczególnej i trudnej do jednoznacznego określenia, wyjść naprzeciw potrzebom wyższego rzędu. Konwent na swym posiedzeniu w dniu 19 października, z zaniepokojeniem podkreślił, że Sejm zmuszony jest prowadzić prace legislacyjne w warunkach nadmiernego pośpiechu. Potwierdza to zarówno dzisiejsza dyskusja na posiedzeniu Sejmu, jak i stanowisko wyrażone przez szereg komisji.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Konwent zwraca uwagę Rządowi na konieczność dotrzymywania ustalonych terminów prac legislacyjnych. Prawdą jest również i to, że nie jesteśmy dziś zdolni do zmiany regulaminu, wobec tego Konwent postanowił zaproponować projekt uchwały, której treść przedstawię jako poniekąd rozstrzygającą pewien szczególny przypadek z tego regulaminu.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Otóż mając na uwadze niezbędność terminowego dokonania zmian w budżecie na rok bieżący Konwent proponuje podjęcie przez Sejm następującej uchwały:</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">„Sejm postanawia wyjątkowo odstąpić od stosowania art. 35 ust. 2 regulaminu Sejmu do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 1989 dotyczącej miesięcy listopada i grudnia i kieruje projekt ustawy do rozpatrzenia przez Komisję Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów oraz Komisję Ustawodawczą przy udziale przedstawicieli innych zainteresowanych komisji”.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Nie ograniczamy dostępu, a wręcz prosimy obywateli posłów o udział w pracach tych komisji.</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Przed odniesieniem się Wysokiej Izby do propozycji uchwały bardzo proszę o zabranie głosu wicepremiera Leszka Balcerowicza.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#WiceprezesRadyMinistrówLeszekBalcerowicz">Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Chciałem powiedzieć, że zdajemy sobie sprawę z tego, pod jaką presją czasu i w warunkach jakiego pośpiechu pracuje Wysoka Izba. Chciałem jednocześnie powiedzieć, że ta sytuacja w żadnej mierze nie wynika z opieszałości prac prowadzonych przez Rząd w różnych ministerstwach. Wręcz przeciwnie, myślę, że pod równie wielką, co najmniej równie wielką presją czasu i w warunkach dużego pośpiechu przygotowane są te akty prawne, które trafiają do Wysokiej Izby. Wynika to z dwóch głównych przyczyn. Po pierwsze wynika z nadzwyczajności sytuacji gospodarczej, jaką tu zastajemy, nie zawsze się zdarza tak, że budżet trzeba zmienić w ciągu roku. Przecież to jest sytuacja nadzwyczajna. Normalnie prace budżetowe wymagają kilku tygodni solidnych przygotowań i przeliczeń. Tymczasem Ministerstwo Finansów, a także inne ministerstwa, które stają przed podobnymi problemami, muszą te prace wykonywać rzeczywiście w dużym pośpiechu; czasami wynikają z tego opóźnienia. W rezultacie mamy do pewnego stopnia wspólny problem. Chciałem również zwrócić uwagę Wysokiej Izby na fakt, że dodatkowym czynnikiem, który komplikuje prace analityczne poza tym, że pojawiła się konieczność zmiany ustawy budżetowej w ciągu roku, jest wysoka inflacja, którą chcemy zwalczyć, ale która na razie jest faktem, bowiem przy wysokiej inflacji stopień określoności ogromnie wzrasta. Wymaga to dodatkowo dłuższych obliczeń. Poza tym jest jeszcze jeden moment, a mianowicie chciałem zwrócić uwagę Wysokiej Izby, na z całą pewnością wspólnie uświadamianą okoliczność, że jesteśmy w okresie przełomu, kiedy mamy dokonać zasadniczych przeobrażeń w systemie gospodarczym i w gospodarce, i to się z natury rzeczy wiąże z całym ogromem pracy legislacyjnej. Tu sygnalizuję, nie rozwijając, pewien generalny problem. Natomiast na zakończenie chciałem prosić Wysoką Izbę o przyjęcie uchwały zaproponowanej przez Konwent Seniorów. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Czy ktoś z obywateli posłów chciałby się wypowiedzieć? Zgłoszeń nie widzę, jest jedno zgłoszenie — proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełStanisławDąbrowski">Niestety przedstawiony projekt uchwały też narusza regulamin. Chcę tutaj wyrazić swoją solidarność z posłem Szymańskim, uważam bowiem, że prawo należy traktować jako pewne dobro samo w sobie; nie można traktować go instrumentalnie. Regulamin nasz wymaga, żeby projekty uchwał były doręczane posłom. Tymczasem my projektu nie otrzymaliśmy, a ponad 200 posłów w ogóle nie wie, że taki projekt uchwały ma miejsce.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PosełStanisławDąbrowski">Widzę tylko jedno możliwe rozwiązanie. Widzę rozwiązanie przez zastosowanie art. 46 regulaminu, który przewiduje, że w wyjątkowych przypadkach można przystąpić do pierwszego czytania ustawy niezwłocznie, nawet przy zaniechaniu druku projektu. Na tej zasadzie art. 46 bez łamania regulaminu można tak, jak zaproponował pan poseł Minister Sprawiedliwości Aleksander Bentkowski, przystąpić do pierwszego czytania w poniedziałek, a nawet gdyby Rząd był przygotowany, to można do pierwszego czytania przystąpić dzisiaj, ale nie można w żadnym przypadku, tak ot instrumentalnie traktować regulaminu Sejmu i przyjmować uchwały w sposób zupełnie sprzeczny z tym regulaminem. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Proszę bardzo kolejne zgłoszenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosełWalerianPańko">Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Przepisy szczególne i końcowe w art. 105 naszego regulaminu mówią, że zmiana niniejszej uchwały może nastąpić na wniosek Prezydium Sejmu, Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich lub co najmniej 15 posłów. Nasz regulamin nie przewiduje, jak to z reguły przewidują inne regulaminy, by na poprzednim posiedzeniu zgłaszać zmiany. W związku z tym że uchwała wchodzi w życie z dniem uchwalenia, ten regulamin wszedł w życie z dniem uchwalenia, my możemy dzisiaj zmienić zgodnie z wnioskiem pana posła Osińskiego regulamin, zawieszając art. 35. Apeluję o to z jeszcze jednego względu. Art. 35 naszego regulaminu jest przez nas łamany przez cały czas. Chyba ani razu i poprzedni Rząd, i obecny Rząd nie wniósł na 10 dni wcześniej ani jednego projektu, a jest taki wymóg — niezależnie, czy to są wypadki uzasadnione i czy dotyczą one tych bardzo ważnych projektów ustaw. Czasy są nadzwyczajne i nadzwyczajna sytuacja. Moim zdaniem będziemy wychodzili naprzeciw tej sytuacji, jeżeli po prostu zawiesimy ten przepis zgodnie z regulaminem. Bardzo prosiłbym o uchwalenie tej zmiany regulaminu, zawieszając działanie art. 35 do końca roku.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#komentarz">(Oklaski)</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Czy ktoś z Obywateli Posłów chciałby się jeszcze wypowiedzieć w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Jak rozumiem w konkluzji problem ten sprowadza się do dwóch wniosków. Jeden ten, który postanawia zgodnie z propozycją Konwentu Seniorów i drugi posła Pańki.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#komentarz">(Poseł Walerian Pańko: 15 posłów.)</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">15 posłów.</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Wysoka Izbo! Proponuję odniesienie się do tych dwóch ujęć tej sprawy. Czy byłaby zgoda?</u>
<u xml:id="u-37.5" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Sprzeciwu nie widzę.</u>
<u xml:id="u-37.6" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Przystępujemy do głosowania propozycji Konwentu Seniorów. Decyzja Wysokiej Izby zapada większością głosów.</u>
<u xml:id="u-37.7" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Kto jest za przyjęciem tej propozycji? Proszę o naciśnięcie przycisków.</u>
<u xml:id="u-37.8" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Kto jest przeciwny? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-37.9" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Kto się wstrzymał od głosowania? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-37.10" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Stwierdzam, że propozycja Konwentu Seniorów została przyjęta. Nie poddaję wobec tego pod głosowanie propozycji posła Pańki.</u>
<u xml:id="u-37.11" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Przystępujemy do ustalenia terminu i porządku dziennego 11 posiedzenia Sejmu.</u>
<u xml:id="u-37.12" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Prezydium Sejmu w porozumieniu z Konwentem Seniorów proponuje zwołanie 11 posiedzenia Sejmu w dniu 30 października 1989 roku. Obrady rozpoczęłyby się o godzinie 11.</u>
<u xml:id="u-37.13" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Porządek dzienny posiedzenia:</u>
<u xml:id="u-37.14" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">1. Sprawozdanie Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów oraz Komisji Ustawodawczej o projekcie ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 1989.</u>
<u xml:id="u-37.15" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">2. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustaw: Prawo o ustroju sądów powszechnych, o Sądzie Najwyższym, o Naczelnym Sądzie Administracyjnym i Prawo o notariacie.</u>
<u xml:id="u-37.16" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">3. Wybór członków Trybunału Konstytucyjnego.</u>
<u xml:id="u-37.17" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Czy w sprawie proponowanego terminu i porządku dziennego 11 posiedzenia Sejmu ktoś z obywateli posłów pragnie zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-37.18" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Proszę bardzo, jest zgłoszenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosełKazimierzUjazdowski">Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Mamy mieć znowu jednodniowe posiedzenie. Wiemy, że wpłynęło 18 interpelacji. Są zaległości co do zapytań poselskich i interpelacji. Dlatego zastanawiam się, że skoro zjeżdżamy się z całego kraju tylko na jeden dzień i odkładamy sprawy 18 interpelacji na nieznany termin, to nie jest dobrze.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PosełKazimierzUjazdowski">Uważam, że powinniśmy pracować po kilka dni tak, żeby jak najwięcej zrobić. Z jednej strony mówimy o ogromie pracy, która nas czeka, z drugiej strony będziemy jeździli po Polsce na jeden dzień.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#PosełKazimierzUjazdowski">Proponuję, aby w porządku dziennym znalazły się interpelacje i zapytania poselskie. Jeżeli nie zdążymy w jeden dzień wyczerpać zapytań i interpelacji, to powinniśmy obradować następnego do wyczerpania tego punktu porządku dziennego. Rozumiem, że ostatnie posiedzenie musiało być przerwane ze względu na posiedzenie Rady Ministrów, ale prosiłbym o skończenie praktyki zjeżdżania się posłów z całego kraju na jednodniowe posiedzenie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, są dwa kolejne zgłoszenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PosełCzesławSobierajski">Poseł Czesław Sobierajski — OKP.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PosełCzesławSobierajski">Chciałbym właściwie zaprotestować przeciwko temu terminowi. Kiedyś żeśmy ustalali, że posiedzenia Sejmu odbywają się w drugiej połowie tygodnia. Poniedziałek, wtorek były z szacunku dla ludzi przeznaczone dla wyborców. Trzeba by tę sprawę poruszyć. Miał być Sejm w czwartek lub piątek. Nie widzę przeszkody, żeby był dokładnie w czwartek i piątek albo piątek i sobota, a nie aż 30. Niech Komisja pracuje, bo ona ma czas choćby siedzieć bez przerwy, bo po to jest, a my przychodzimy po prostu w czwartek, piątek i się zbieramy, bo jest czas nadzwyczajny, czyli nie ma co odwlekać i trzeba szanować i siebie, ale przede wszystkim ludzi z drugiej strony ekranu, czyli po prostu całą Polskę. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#komentarz">(Oklaski)</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PosełEdmundKrasowski">Poseł Edmund Krasowski — OKP.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#PosełEdmundKrasowski">W zasadzie rozpoczęła się dyskusja, którą chciałem sprowokować wnioskiem formalnym na początku posiedzenia naszego Sejmu.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#PosełEdmundKrasowski">Proponuję jako wniosek formalny, aby najbliższe posiedzenie Sejmu odbyło się w dniach 26 i 27. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#komentarz">(Oklaski)</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Czy są jeszcze zgłoszenia? Proszę bardzo — poseł Bugaj.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PosełRyszardBugaj">Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Myślę, że wyznaczenie terminów posiedzeń Sejmu powinno jednak należeć do Prezydium Sejmu, natomiast chciałbym zwrócić uwagę, że jeżeli chodzi o termin tego posiedzenia, który przed chwilą został zgłoszony, to wydaje mi się on nierealistyczny. Przedłożenie rządowe ma dużą objętość. Posłowie pracujący w komisjach, muszą mieć prawo zapoznania się z tym tekstem i otrzymania go, także ci posłowie, którzy dzisiaj z przyczyn od siebie niezależnych nie mogli się zjawić na obradach.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#komentarz">(Oklaski)</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Dziękuję. Rozrzut propozycji jest niemały. Wypada nam się odnieść do zgłoszonych propozycji, w tym propozycji posła Ignacego Czeżyka, która dotyczy, sprostuję ewentualnie nazwisko, wprowadzenia kolejnego punktu porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#komentarz">(Poseł Ignacy Czeżyk: Nie; ja jestem poseł Ignacy Czeżyk, natomiast głos poprzedni był moim niejako głosem, optuję za czwartkiem i piątkiem, ponieważ ustalaliśmy pracę w terenie. Jest to bardzo istotne.)</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Był to głos Ignacego Ujazdowskiego, z którym solidaryzuje się poseł.</u>
<u xml:id="u-45.3" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Jeśli chodzi o interpelacje i zapytania, jest to istotna sprawa, o której możemy zdecydować w dniu dzisiejszym. Wtedy, mając na uwadze porządek dzienny obrad 11 posiedzenia Sejmu, nieodzowne byłoby odbycie posiedzenia w dniu 31 października. Można założyć, że obrady trwałyby do godzin południowych, aby umożliwić posłom spełnienie powinności związanych z dniem 1 listopada, co jest oczywiste.</u>
<u xml:id="u-45.4" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Sprawa ta była również przedmiotem rozważań Prezydium Sejmu. Ponieważ tych interpelacji i zapytań jest sporo, a będzie zapewne więcej od tego, co jest w tej chwili podane, zastanawiano się nad specjalnym posiedzeniem Sejmu poświęconym tym sprawom, by zaspokoić potrzeby posłów co do zgłaszania w imieniu wyborców interpelacji. Ale do sprawy tej należy odnieść się w dniu dzisiejszym, ponieważ został zgłoszony wniosek.</u>
<u xml:id="u-45.5" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Jeśli idzie o kwestię drugą, która dotyczy zebrania Sejmu w dniach 26 i 27 października. Poseł Bugaj do sprawy się odniósł. Również należy szanować pracę, czemu dajemy wyraz, naszych komisji, które pracują można tak powiedzieć non stop nad szeregiem spraw i problemów, w tym także Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów. Termin ten byłby nazbyt krótki, jeśli chodzi o poważne, spokojne i solidne odniesienie się do tych kwestii. Dlatego Prezydium Sejmu również tę możliwość rozważając, proponuje, aby kolejne plenarne posiedzenie odbyło się nie 26 i 27, a 30 czy także 31 października do godzin południowych w przypadku wprowadzenia interpelacji.</u>
<u xml:id="u-45.6" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Chciałbym poddać pod głosowanie propozycję pierwszą, która dotyczy wprowadzenia do porządku dziennego obrad 11 posiedzenia interpelacji i zapytań.</u>
<u xml:id="u-45.7" who="#komentarz">(Poseł Paweł Łączkowski: Czy mógłbym zabrać głos?)</u>
<u xml:id="u-45.8" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PosełPawełŁączkowski">Panie Marszałku! Ale rzecz nie dotyczy tylko terminu najbliższego posiedzenia. Rzecz dotyczy sprawy generalnej. Mieliśmy ustalone przez Prezydium Sejmu, że Sejm pracuje w czwartki i piątki. Wszyscy, a przynajmniej zdecydowana większość z nas jest obciążona względnie normalną pracą zawodową i stałe zmienianie terminów posiedzeń uniemożliwia wywiązywanie się zarówno z obowiązków poselskich, jak i z obowiązków zawodowych. Stawiać kwestię należałoby więc inaczej. Czy będziemy żyli w tej karuzeli niepewności, będziemy stale zaskakiwani nowymi terminami posiedzeń Sejmu, czy też tak uporządkujemy tryb działania, tryb posiedzeń, aby trzymać się tych stałych terminów czwartkowo-piątkowych?</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#PosełPawełŁączkowski">Wydaje mi się, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby te terminy były w każdym tygodniu wykorzystywane, szczególnie przy tych rozmiarach prac, które mamy do wykonania, a więc może się odbyć normalne posiedzenie 26 i 27 likwidujące wiele zaległości, to są terminy, do których wszyscyśmy się już przyzwyczaili, że poświęcamy na Sejm, i może się odbyć następne posiedzenie budżetowe, akurat po Wszystkich Świętych.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#PosełPawełŁączkowski">Zaniepokoił mnie bardzo pewien delikatny akcent w wystąpieniu pana Marszałka, iż będziemy mieli wtedy możliwość wykonania obowiązków innego rodzaju. Nie sądzę, żeby tamte obowiązki musiały kolidować z obowiązkami sejmowymi, jeśli posiedzenie odbyłoby się 3 lub 4 listopada.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Miałem na uwadze to, co leży w przedmiocie pracy Prezydium Sejmu i Sejmu. O żadnych innych obowiązkach nie myślałem, tak formułując swoją myśl i intencję.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Myśmy, mówię o Prezydium Sejmu, uwzględnili, proponując termin 30 października bądź w wypadku wprowadzenia punktu interpelacje i zapytania poselskie termin 30 i 31 października, ogromne natężenie pracy komisji sejmowych. W tej mierze w wypadku propozycji odbycia posiedzenia Sejmu w dniach 26 i 27 października ważne jest, czy komisje będą w stanie przedstawić nam, po pierwszym czytaniu, po gruntownej analizie tych tak ważnych, istotnych spraw, swój pogląd.</u>
<u xml:id="u-47.3" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Dalsze przewlekanie prac jest trudne i wręcz niemożliwe, jako że stanowić mamy ustawę o biegu spraw finansowych państwa, poczynając od 1 listopada do końca roku. Poseł Bugaj już tę kwestię poruszył. Proszę o odniesienie się do kwestii terminu 26 i 27 października.</u>
<u xml:id="u-47.4" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Czy zdaniem posła przewodniczącego Komisji, po przyspieszonej pracy, będzie to możliwe?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PosełRyszardBugaj">Chciałbym powiedzieć, że komisje nasze, szczególnie Komisja Ustawodawcza miała problemy z quorum. Jest problem powiadomienia posłów. Jeżeli miałby być utrzymany termin 26 października, a komisja musi pracować 2 do 3 dni nad tą sprawą, to jest absolutne minimum; żeby to miało sens, to komisja musiałaby zebrać się w poniedziałek.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#PosełRyszardBugaj">Pragnę zwrócić uwagę, że wielu posłów po prostu nie jest w stanie dostać materiałów w tym terminie, a wielu może nie być nawet zawiadomionych. Termin komisji na środę jest terminem, jak mi się wydaje, najwcześniejszym i już ryzykownym, ale wobec spiętrzenia innych prac Sejmu, dalej go odsunąć już nie można. Proponowałbym jednak, żeby posiedzenie Sejmu w tej sprawie odbyło się tak, jak proponuje Prezydium Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Ciągle pracujemy w szczególnych sytuacjach pod presją konieczności, stąd i ta propozycja. Chciałbym przyłączyć się do intencji posła Łączkowskiego, który użył tych sformułowań, abyśmy nie żyli w karuzeli niepewności; należy realizować przyjęty tryb. To jest naszą wspólną sprawą. Także dyscypliny poselskiej, udziału w pracach poszczególnych komisji i na naszych obradach.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Chciałbym zatem, po tych wypowiedziach, abyśmy się odnieśli do sprawy terminu oraz interpelacji i zapytań w dniu 30 października br., co przesądza tym samym i termin obrad Sejmu.</u>
<u xml:id="u-49.3" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Czy obywatele posłowie, którzy zgłaszali wnioski, byliby zgodni, aby tak sprawę postawić. Odnieść się do propozycji obrad Sejmu 30 i 31 października z wprowadzeniem do porządku dziennego obrad interpelacji i zapytań? Czy wnioski głosować oddzielnie?</u>
<u xml:id="u-49.4" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PosełEmiliaPogonowskaJucha">Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Optuję za terminem 30 października, bo już zostaliśmy chyba przekonani o tym, że on jest jedynie realistyczny, natomiast bardzo prosiłabym o nierozszerzanie tego porządku obrad na dzień 31. My, posłowie z terenu, z tej głębokiej prowincji, w dniu dzisiejszym nie mamy po prostu czym wrócić do domu. Orbis nie rezerwuje biletów po godzinie 12. Ci, którzy przyjechali po godzinie 12 mają ogromne kłopoty. To jest jedna sprawa.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#PosełEmiliaPogonowskaJucha">Druga rzecz polega na tym, że 31 to jest przecież wigilia Wszystkich Świętych. Masowy exodus Polaków w tym okresie jest wszystkim znany. Jak my wrócimy 31 października do mu? Są naprawdę duże kłopoty. Ja na przykład reprezentuję województwo, które ma jedyny pociąg na dobę. I stąd też, mam takie możliwości, jak wszyscy możemy sobie wyobrazić.</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#PosełEmiliaPogonowskaJucha">Sądzę, że takich posłów jest więcej. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Nie ma zgłoszeń. Jest? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PosełEdwardRzepka">Panie Marszałku! Dyskusja nad terminem następnego posiedzenia jest bezprzedmiotowa, ponieważ w myśl regulaminu termin określa Prezydium Sejmu. Natomiast zatwierdzeniu przez Izbę podlega tylko program, więc dyskutowanie, czy jest to 30 czy 31 października, czy w innym terminie — nie ma sensu. Pan Marszałek w imieniu Prezydium zechce nas poinformować o terminie i to musi być przyjęte. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#komentarz">(Oklaski)</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Proszę bardzo poseł Anna Dynowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PosełAnnaDynowska">Jakkolwiek optuję za terminem następnego posiedzenia Sejmu określonym przez Prezydium, nie mogę zgodzić się z interpretacją posła Rzepki. Art. 13 regulaminu Sejmu mówi, że posiedzenia Sejmu odbywają się w terminach ustalonych przez Prezydium lub uchwałą Sejmu, czyli także Sejm może zdecydować inaczej. To w kwestii formalnej.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#komentarz">(Oklaski)</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Wysoka Izbo! Prezydium Sejmu przedstawia propozycję, powtarzam, zwołania posiedzenia Sejmu w dniu 30 z porządkiem, który zaproponowałem, bez interpelacji i zapytań. Została zgłoszona propozycja, by wprowadzić interpelacje i zapytania. Z głosów, które zostały teraz zaprezentowane wynika, że jest życzliwe zrozumienie propozycji Prezydium Sejmu, jeśli chodzi o termin. Oczywiście możemy tę propozycję przegłosować; Prezydium Sejmu taką propozycję Wysokiej Izbie przedkłada.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Natomiast nieuchronne stałoby się, wprowadzając do porządku dziennego interpelacje i zapytania, przeniesienie tej kwestii na dzień następny, co, podzielając głos posłanki, komplikowałoby szereg naturalnych dążeń i powinności.</u>
<u xml:id="u-55.2" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Czy w sprawie wprowadzenia interpelacji i zapytań, bo tę kwestię chciałbym poddać pod głosowanie, ktoś jeszcze pragnie zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-55.3" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Nie.</u>
<u xml:id="u-55.4" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-55.5" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Kto jest za wprowadzeniem interpelacji i zapytań do porządku dziennego obrad — proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku. Chodzi o posiedzenie Sejmu w dniu 30 października. Widzę pewną niejasność.</u>
<u xml:id="u-55.6" who="#komentarz">(Głosy z sali: Jasne, jasne...)</u>
<u xml:id="u-55.7" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Jasne. Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-55.8" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Kto jest za wprowadzeniem interpelacji do porządku dziennego obrad? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-55.9" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Kto jest przeciwny?</u>
<u xml:id="u-55.10" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Kto się wstrzymał od głosowania? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-55.11" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Wniosek upadł.</u>
<u xml:id="u-55.12" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">A zatem sprawy związane z interpelacjami i zapytaniami przenosimy na kolejne posiedzenie Sejmu, czyli już w listopadzie, o czym Prezydium Sejmu poinformuje, prosząc o akceptację Wysoką Izbę.</u>
<u xml:id="u-55.13" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Sądzę, zwracam się z zapytaniem do obywateli posłów, że nie istnieje potrzeba, by głosować nad terminem posiedzenia Sejmu. Przyjmujemy zatem termin 30 października 1989 r. i proponowany porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-55.14" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został wyczerpany.</u>
<u xml:id="u-55.15" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Proszę sekretarza posła Romualdę Matusiak o odczytanie komunikatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#SekretarzposełRomualdaMatusiak">W dniu dzisiejszym bezpośrednio po zakończeniu obrad Sejmu odbędą się: zebranie Obywatelskiego Klubu Parlamentarnego — w sali kolumnowej, a także zabranie Klubu Poselskiego ZSL — w sali 101.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#SekretarzposełRomualdaMatusiak">Natomiast posiedzenie Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów oraz Komisji Ustawodawczej odbędzie się w środę 25 października o godz. 13, z możliwością kontynuowania obrad w dniu następnym. Dziękuję uprzejmie.</u>
<u xml:id="u-56.2" who="#SekretarzposełRomualdaMatusiak">Przepraszam, chcę sprostować — nie o godz. 13 zebranie Komisji, o której mówiłam, tylko o godz. 11. Pomyłka, nieczytelne pismo.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Na tym kończymy 10 posiedzenie Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Protokół posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w Biurze Prac Sejmowych.</u>
<u xml:id="u-57.2" who="#WicemarszałekTadeuszFiszbach">Zamykam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-57.3" who="#komentarz">(Wicemarszałek trzykrotnie uderza laską marszałkowską)</u>
<u xml:id="u-57.4" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godz. 14 min. 55)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>