text_structure.xml
75.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderGrad">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderGrad">Stwierdzam przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderGrad">Proponowany porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje dokonanie oceny bieżącej sytuacji, planów i programów restrukturyzacji i prywatyzacji Przedsiębiorstw Państwowej Komunikacji Samochodowej. Czy są uwagi? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderGrad">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zaproponowany porządek obrad. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderGrad">Na wstępie chcę podziękować Krajowej Izbie Gospodarczej oraz Konfederacji Pracodawców Polskich za przesłany Komisji materiał. Jest on w posiadaniu wszystkich posłów. Dziękuję za wszelkie uwagi oraz analizy w nim zawarte. Chcę również, aby minister skarbu państwa odniósł się w swojej wypowiedzi także do propozycji, które zostały zgłoszone przez pracodawców oraz przedsiębiorstwa. Proszę pana ministra, aby w swoim wystąpieniu zaprezentował wszelkie plany dotyczące branży, co zostało już postanowione w ministerstwie oraz przyszłe działania. Proszę również o przedstawienie analizy obecnej sytuacji w PKS.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderGrad">Po wystąpieniu przedstawicieli ministerstw będzie można przedstawić dodatkowe uwagi. Następnie proszę przedstawicieli organizacji pozarządowych o zaprezentowanie swojego materiału.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderGrad">Mam nadzieję, że państwo posłowie zgodzą się na taki harmonogram obrad, aby dopiero po wszystkich wypowiedziach przeprowadzić dyskusję. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderGrad">Proszę pana ministra Sławomira Urbaniaka o wprowadzenie do tematu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaSlawomirUrbaniak">W ostatnim czasie poświęcam bardzo dużo czasu kwestii PKS. Głównym powodem jest fakt, że zajmujemy się zadaniami, które polegają na „ugaszaniu pożarów”. Zmieniamy rady nadzorcze, powołujemy nowych prezesów przedsiębiorstw. Takimi sprawami nie powinien chyba zajmować się minister skarbu państwa. W związku z tym przyszedł mi do głowy pomysł, aby poszukać rozwiązania, które w długoterminowym procesie pozwoliłoby na uporządkowanie sytuacji w tym sektorze. Nie wiem, czy nie porywam się na zbyt dużą rzecz, ale celowe byłoby, abym podczas dialogu z państwem posłami zaproponował przeprowadzenie analizy sektora, co jest powszechnym narzędziem biznesowym, w zakresie możliwości rozwoju. Państwo posłowie dobrze znacie obecną sytuację spółek, ponieważ przedstawiliśmy ją w opracowaniu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaSlawomirUrbaniak">Chcę zastanowić się z pomocą fachowców, jaką strategię wybrać dla omawianego dziś sektora. Pierwszym krokiem w najbliższym czasie będzie zwrócenie się do samorządów terytorialnych, aby zdecydowały się ostatecznie, czy chcą komunalizować przedsiębiorstwa transportowe znajdujące się na ich terenie. Niektóre jednostki władz lokalnych wykazują bardzo dużą aktywność na tym polu. Przykładem może być sytuacja transportu tramwajowego na Śląsku, czym jestem bardzo zaskoczony. W ostatnim czasie przedsiębiorstwo transportowe zostało przejęte tam przez władze samorządowe.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaSlawomirUrbaniak">Jak już wspomniałem, zamierzam opracować strategię rozwoju sektora. Mam już na to wstępną zgodę pana ministra Wojciecha Jasińskiego, w tej sprawie zbierze się jednak jeszcze kolegium naszego resortu. Spółki, które znajdą właściciela w postaci samorządu, będą przez nas wspierane. Samorządom, które czują się upoważnione oraz mają możliwości i wyrażają chęci zarządzania spółkami transportu autobusowego, będziemy bardzo chętnie przekazywać spółki oraz wspierać cały proces przemian.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaSlawomirUrbaniak">Wiemy, że w niektórych przedsiębiorstwach sytuacja nie jest najlepsza, więc często spotykam się z uchwałami polegającymi na tym, że dokonywana jest sprzedaż majątku, aby zwiększyć kapitał i w ten sposób finansować dalszą działalność. Część zakładów nie prowadzi działalności transportowej, tylko wydzierżawia teren, prowadzi usługi gastronomiczne lub hotelowe. To nie powinna być główna działalność tego typu przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaSlawomirUrbaniak">Gdy spotykam się z takim obrazem, to rodzi się pytanie, czy istnieją analizy i niezbędne podstawy, by tymi firmami skutecznie zarządzać. Przy takim rozdrobnieniu i dużej liczbie firm nie jest to możliwe.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaSlawomirUrbaniak">Ostatnio odbyłem szereg spotkań z przedstawicielami związków i organizacji transportowych oraz z przedstawicielami samorządów. W niektórych sprawach znajdujemy wspólną płaszczyznę do rozmowy. Pojawił się problem, czyli prywatyzacja poprzez leasing pracowniczy. To wymaga dalszej dyskusji. Oczywiście tego typu proces ma swoje uzasadnienie. Nie zawsze się oczywiście on sprawdza, ale w określonych przypadkach możemy o tym myśleć. Obecne regulacje prawne nie pozwalają nam na zastosowanie tej formy.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaSlawomirUrbaniak">Po przeprowadzonej analizie może okazać się, że będzie potrzebny proces konsolidacji. Przyjrzymy się, czy nie dałoby się połączyć przedsiębiorstw, stosując kryterium geograficzne i wówczas szukać inwestora, a nie dla poszczególnych jednostek, które są w bardzo słabej kondycji. Oczywiście nie dysponuję w tej chwili wiedzą, czy są zainteresowani inwestorzy strategiczni do objęcia kilku firm PKS. Jest jednak kilka podmiotów, które chcą inwestować w tej branży. W najbliższym czasie spotykam się z przedstawicielami firmy brytyjskiej, która od jakiegoś czasu zainteresowana jest pewnym obszarem tego sektora w Polsce. Bez kompleksowej analizy, dokładnych wyliczeń oraz recepty na to, jak reagować odpowiedzialnie, nie na podstawie emocji i każdorazowego podejmowania decyzji, nie da się dalej dobrze działać. W związku z tym proszę państwa posłów o zrozumienie oraz radę, czy pomysł, którym się z państwem dzielę, znajdzie uznanie.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaSlawomirUrbaniak">Jesteśmy oczywiście w stanie odpowiedzieć na bardziej szczegółowe pytania. Chciałbym jednak, aby dotyczyły one dostarczonego państwu posłom materiału. Jest ze mną pan dyrektor Janusz Radomski, który uzupełni moją wypowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#DyrektorDepartamentuNadzoruWlascicielskiegoiPrywatyzacjiIwMinisterstwieSkarbuPanstwaJanuszRadomski">Pozwolę sobie na wstępie odnieść się do propozycji Konfederacji Pracodawców Polskich, o co prosił pan poseł Aleksander Grad. Jedną z propozycji zawartych w materiale, dotyczącą dalszej ścieżki do zastosowania w przypadku już skomercjalizowanych PKS-ów, czyli w trybie prywatyzacji pośredniej, jest prywatyzacja drogą leasingu pracowniczego.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#DyrektorDepartamentuNadzoruWlascicielskiegoiPrywatyzacjiIwMinisterstwieSkarbuPanstwaJanuszRadomski">Muszę od razu zaznaczyć, że leasing pracowniczy był do tej pory stosowany zgodnie z przepisami prawa, z ustawą o komercjalizacji i prywatyzacji jedynie w stosunku do przedsiębiorstw państwowych. Te rozwiązania mógł stosować właściwy terenowo wojewoda. Skarb Państwa po skomercjalizowaniu danego przedsiębiorstwa, po przekształceniu go w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa już takiego rozwiązania nie może zastosować, gdyż byłoby to niezgodne z ustawą. Co prawda KPP proponuje, abyśmy przeprowadzali przekształcenia w kierunku leasingu pracowniczego, opierając się na przepisach Kodeksu spółek handlowych, ale postępując w ten sposób, działalibyśmy niezgodne z ustawą o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Wymagałoby to zatem zmiany przepisów prawa. Jeśli byłaby wola do zmiany stosownych przepisów prawnych, wtedy rozwiązanie proponowane przez konfederację mogłoby zostać zastosowane w przypadku skomercjalizowanych spółek.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#DyrektorDepartamentuNadzoruWlascicielskiegoiPrywatyzacjiIwMinisterstwieSkarbuPanstwaJanuszRadomski">Powiem również kilka słów, jak docelowo może wyglądać ilościowa struktura nadzorowanych przedsiębiorstw komunikacji samochodowej. W tej chwili funkcjonuje 59 spółek jednoosobowych Skarbu Państwa oraz 2 z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Wojewodowie mają jeszcze 45 przedsiębiorstw państwowych. Przyszłość tych ostatnich firm zależy od decyzji wojewodów. Z informacji, które posiadamy, wynika, że 24 przedsiębiorstwa państwowe zostaną do końca czerwca 2008 r. sprywatyzowane. Takie są deklaracje wojewodów. Prawdopodobnie wnioski o komercjalizację 21 przedsiębiorstw państwowych zostaną przekazane do MSP. Mielibyśmy zatem do czynienia z około 85 spółkami z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Tak może zatem wyglądać obszar nadzoru Skarbu Państwa nad podmiotami.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#DyrektorDepartamentuNadzoruWlascicielskiegoiPrywatyzacjiIwMinisterstwieSkarbuPanstwaJanuszRadomski">Pan minister Sławomir Urbaniak mówił o kwestii przygotowania strategii restrukturyzacji i wypracowania ścieżek działania w przyszłości w zakresie 85 wymienionych przeze mnie podmiotów.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPSlawomirUrbaniak">Chcę jedynie dodać, że nie rozmawiamy tylko o funkcjonującym przedsiębiorstwie z pytaniem, czy ma nadal istnieć, ale również o funkcjach, które społecznie spełnia. Mówimy o zapewnieniu sprawności komunikacji i podróżowania w regionach. Nie jest to tylko kwestia komercyjna, ale również zastanowienia się nad tym, w jaki sposób zapewnimy odpowiednie środki transportu. Oczywiście większość Polaków dysponuje już własnym środkiem transportu, ale to nie stanowi odpowiedzi i nie jest to droga, którą chcemy zaproponować. Aby kompleksowo spojrzeć na ten problem z góry, musimy pokusić się o pomoc i analizę w tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderGrad">Czy przedstawiciele innych resortów chcą zabrać głos? Pan minister Piotr Stomma dzwonił dziś, że nie może być obecny na dzisiejszym posiedzeniu Komisji. Proszę zatem pana dyrektora Macieja Wrońskiego o przestawienie informacji na temat prac nad polityką transportową oraz na temat efektów prac Międzyresortowego Zespołu do spraw Przewozów Pasażerskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DyrektorDepartamentuDrogiTransportuDrogowegowMinisterstwieTransportuMaciejWronski">Ministerstwo Transportu z bardzo dużą uwagą i zainteresowaniem śledzi wszelkie procesy dotyczące przedsiębiorstw PKS. Jest to związane przede wszystkim, tak jak już powiedział pan minister Sławomir Urbaniak, z bardzo dużą rolą tych firm, szczególnie w rejonach, w których ze względów komercyjnych prywatni przewoźnicy nie chcą podejmować usług przewozowych, a inne środki transportu w tych samych względów są likwidowane. Z tych względów wszelkie zmiany w omawianej dziś branży są otoczone naszą dużą uwagą i zajmą bardzo ważną rolę w przygotowywanej polityce transportowej. W lutym tego roku na posiedzeniu Rady Ministrów zostanie przedstawiony konkretny projekt dotyczący propozycji polityki transportowej.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#DyrektorDepartamentuDrogiTransportuDrogowegowMinisterstwieTransportuMaciejWronski">W imieniu pana ministra Jerzego Polaczka, który powołał Międzyresortowy Zespół do spraw Przewozów Pasażerskich, chcę podziękować za aktywny udział przedstawicieli resortu Skarbu Państwa w pracach tego zespołu. Jest on tak aktywny, że życzylibyśmy sobie, mówię oczywiście troszkę żartobliwie, aby inne ministerstwa podchodziły z równie wielkim zaangażowaniem oraz uwagą do problemów.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#DyrektorDepartamentuDrogiTransportuDrogowegowMinisterstwieTransportuMaciejWronski">Jeśli chodzi o efekty prac zespołu, to ściśle współpracujemy z Polską Izbą Gospodarczą Transportu Samochodowego i Spedycji, reprezentowaną przez pana prezesa Zdzisława Szczerbaciuka. W tej chwili mamy umowę, że Izba przygotuje społeczny projekt zmian do ustawy o transporcie drogowym, które mają spowodować, że przedsiębiorstwa PKS będą działać w dużo bardziej przyjaznych warunkach. Uzyskałem informację, że trwają jeszcze konsultacje z przedsiębiorstwami w terenie. Mam jednak nadzieję, że pod koniec stycznia lub na początku lutego będziemy mogli spotkać się z przedstawicielami PIGTSiS, aby dokończyć prace nad projektem, aby potem przedstawić go międzyresortowemu zespołowi na najbliższym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#DyrektorDepartamentuDrogiTransportuDrogowegowMinisterstwieTransportuMaciejWronski">Jestem gotowy udzielić państwu posłom wszelkich dodatkowych informacji, jeśli to będzie potrzebne w trakcie posiedzenia Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WiceprezydentKonfederacjiPracodawcowPolskichPrzewodniczacyOgolnopolskiegoZwiazkuPracodawcowTransportuSamochodowegoMarianOsuch">Zabieram głos również w imieniu pana prezesa Zdzisława Szczerbaciuka. Przekażę państwu posłom kilka najważniejszych informacji na temat spraw, o które od kilku lat zabiegamy także w resorcie Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#WiceprezydentKonfederacjiPracodawcowPolskichPrzewodniczacyOgolnopolskiegoZwiazkuPracodawcowTransportuSamochodowegoMarianOsuch">Spółki Skarbu Państwa, które powstały 10 lat temu, na progu 1997 r., kiedy wojewodowie przejęli funkcje nadzorcze, zostały w części skomercjalizowane. Od tamtego czasu w tych przedsiębiorstwach nic się nie zmieniło na lepsze. Poza szyldem, który obrazuje jedynie zmianę nadzoru, nic więcej w tych firmach nie zaistniało. W międzyczasie w pozostałych przedsiębiorstwach państwowych dokonał się cały szereg przekształceń, włącznie ze sprzedażą bezpośrednią oraz poprzez tworzenie spółek pracowniczych. Ta forma okazała się najbardziej odpowiednia do struktury i działalności PKS. Obecnie wszystkie pracownicze spółki wypełniają właściwie zarówno zapotrzebowanie na komunikację w terenie, jak również dokonują niespodziewanie szybkiego rozwoju. Właściciele tych spółek, czyli ich załogi, dokonują zakupu innych PKS-ów. Jest to objaw bardzo skuteczny, jeśli chodzi o zarządzanie, podejmowanie decyzji, dostosowywanie się do potrzeb rynku oraz właściwe zarządzanie.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#WiceprezydentKonfederacjiPracodawcowPolskichPrzewodniczacyOgolnopolskiegoZwiazkuPracodawcowTransportuSamochodowegoMarianOsuch">Spółki Skarbu Państwa są bardzo mocno ograniczone w wielu działaniach. Decyzyjność jest mało elastyczna i powolna. Za każdym razem trzeba uzyskiwać zgodę od ministra na inwestycję, restrukturyzację. Oczywiście potrzebne jest informowanie resortu, jako nadzorcy, ale te procedury powodują wydłużanie się wszelkich działań. Jest to pewna przeszkoda, szczególnie w czasie, gdy należy szybko podejmować decyzje na rynku, gdy działa silna konkurencja.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#WiceprezydentKonfederacjiPracodawcowPolskichPrzewodniczacyOgolnopolskiegoZwiazkuPracodawcowTransportuSamochodowegoMarianOsuch">Z tych względów nasze organizacje we wsparciu ze strony związków zawodowych uznały, że przedsiębiorstwom, które zechciałyby poddać się leasingowi pracowniczemu, należałoby to umożliwić. Oczywiście mówimy o przypadkach, gdy jest odpowiednia do tego wola i chęć oraz niezbędne środki finansowe.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#WiceprezydentKonfederacjiPracodawcowPolskichPrzewodniczacyOgolnopolskiegoZwiazkuPracodawcowTransportuSamochodowegoMarianOsuch">Rozumiemy doskonale resort Skarbu Państwa, że w skali całego kraju stanowi to pewnego rodzaju wyłom, ponieważ nigdzie nie funkcjonuje taka forma. Reprezentujemy jednak stanowisko, że należy do tego przekonać.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#WiceprezydentKonfederacjiPracodawcowPolskichPrzewodniczacyOgolnopolskiegoZwiazkuPracodawcowTransportuSamochodowegoMarianOsuch">Dziękuję bardzo Komisji Skarbu Państwa, która zechciała podjąć temat przemian w PKS. Szczególnie apeluję do państwa posłów, aby spróbować znaleźć tę wyjątkową ścieżkę przekształceń i rozwiązać problem. Nie chodzi o wyprowadzenie majątku, żeby przeprowadzić coś w nieodpowiedni sposób.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#WiceprezydentKonfederacjiPracodawcowPolskichPrzewodniczacyOgolnopolskiegoZwiazkuPracodawcowTransportuSamochodowegoMarianOsuch">Pan minister Sławomir Urbaniak wspomniał, że kilku inwestorów jest zainteresowanych przejmowaniem spółek PKS. Z naszych informacji wynika jednak, że przez 10 lat, mimo różnej kondycji ekonomicznej spółek, nie znalazł się oferent, który zechciałby je nabyć. Z tego względu należy rozważyć kwestię leasingu pracowniczego. Pracownicy PKS potrzebują konkretnych rozwiązań.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#WiceprezydentKonfederacjiPracodawcowPolskichPrzewodniczacyOgolnopolskiegoZwiazkuPracodawcowTransportuSamochodowegoMarianOsuch">Pozostało wiele przedsiębiorstw w słabej kondycji finansowej, nad którymi nadzór sprawują samorządy wojewódzkie. Poszukują one podobnego rozwiązania. Niektóre idą w kierunku komercjalizacji, ponieważ nie ma chętnych inwestorów. Jeśli pojawiają się takie podmioty, to zależy im na przejęciu terenów, by wybudować na nich hipermarket, lub na kupnie intratnych terenów w centrach miast. Nie zamierzają jednak inwestować w rozwój przewozów. Wówczas zatrudnieni pracownicy mogą zostać zwolnieni, a funkcja obsługi transportowej społeczeństwa na danym terenie może zaniknąć. Przykładem mogą być Polskie Koleje Państwowe, w przypadku których powstały obecnie obszary, gdzie nie kursują pociągi. Społeczeństwo bardzo reagowało na takie przypadki.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#WiceprezydentKonfederacjiPracodawcowPolskichPrzewodniczacyOgolnopolskiegoZwiazkuPracodawcowTransportuSamochodowegoMarianOsuch">Proszę zatem jeszcze raz państwa posłów oraz przedstawicieli rządu o uważne rozpatrzenie obecnej sytuacji, jaka postała w PKS.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderGrad">Czy ktoś z państwa chce jeszcze zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejPrzedsiebiorstwPanstwowejKomunikacjiSamochodowejNSZZSolidarnoscTadeuszChwastek">Program prywatyzacji przedstawiony przez pana ministra musi uwzględniać plan UE w zakresie polityki transportowej. Na posiedzeniu Translog 2006 zastępca komisarza UE wyraźnie mówił, że polityka Unii będzie wspierała rozwój transportu publicznego. Są dwa powody takiego postępowania.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejPrzedsiebiorstwPanstwowejKomunikacjiSamochodowejNSZZSolidarnoscTadeuszChwastek">Po pierwsze, ważne są kwestie ekologiczne. Jeden autobus przewozi kilkadziesiąt osób, podczas gdy kilkadziesiąt samochodów przewożących taką samą liczbę pasażerów spala dużo więcej paliwa i bardziej zanieczyszcza powietrze. Drugą ważną kwestią jest przyczynianie się do zmniejszania tłoku na autostradach.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejPrzedsiebiorstwPanstwowejKomunikacjiSamochodowejNSZZSolidarnoscTadeuszChwastek">Nie będę wspominał o przewozach pociągami samochodów ciężarowych w transporcie tranzytowym. Rozumiem, że musi być wzięta pod uwagę odpowiednia polityka rządu, która określi dokładnie, czy przedsiębiorstwa PKS mają pełnić rolę użyteczności publicznej. Chodzi o specyficzną rolę tych firm wobec społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejPrzedsiebiorstwPanstwowejKomunikacjiSamochodowejNSZZSolidarnoscTadeuszChwastek">Należy również dodać, że musi być stworzony odpowiedni klimat do tego, aby nastąpiła prywatyzacja, która nie przyniesie szkód, ale pozytywne efekty w celu lepszego funkcjonowania firmy oraz lepiej wypełnianej roli społecznej.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejPrzedsiebiorstwPanstwowejKomunikacjiSamochodowejNSZZSolidarnoscTadeuszChwastek">Chcę powiedzieć kilka słów o sytuacji na rynku, która jest dramatyczna i niezrozumiała. Związki zawodowe od 8 lat sygnalizują patologiczne zjawiska, jakie występują w zakresie przewozu osób. Funkcjonują bowiem prywatni przewoźnicy, którzy pracują od rana do wieczora. Łamią wszelkie przepisy, w tym głównie finansowe. Nie rejestrują przewożonych pasażerów, nie odprowadzają podatków do Skarbu Państwa. Bardzo znamienne jest podejście Ministerstwa Finansów do tego problemu. Po interwencji pana premiera w kierunku nakłonienia resortu do rozwiązania tych kwestii nastąpiła kontrola skarbowa w trzech województwach: małopolskim, lubelskim oraz dolnośląskim. Potwierdziły się fakty naruszania przepisów drogowych oraz finansowych. Nie będę przypominał o nierówności szans na rynku przewozu osób ze względu na ilość nałożonych podatków na podmioty PKS. Prywatni przewoźnicy radzą sobie z tym różnymi metodami. Tak dalej być nie może, ponieważ musi być zachowana równość konkurowania na rynku przewozu osób.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejPrzedsiebiorstwPanstwowejKomunikacjiSamochodowejNSZZSolidarnoscTadeuszChwastek">W województwie warmińsko-mazurskim jakiś czas temu powstał przeciek, że na konkretnej trasie zostanie przeprowadzona kontrola. Oczywiście żaden z przewodników prywatnych nie pojawił się tego dnia na kontrolowanej drodze. To powoduje ogromne straty dla Skarbu Państwa oraz przedsiębiorstw PKS. W PKS od 6 lat, oprócz wynagrodzeń minimalnych, nie ma podwyżek płac.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejPrzedsiebiorstwPanstwowejKomunikacjiSamochodowejNSZZSolidarnoscTadeuszChwastek">Nieuczciwa konkurencja wygląda w ten sposób, że na 5 minut przed wyjazdem autobusu wyjeżdża tą samą trasą kilku przewoźników prywatnych i zabiera większość pasażerów. Jednocześnie nie prowadzą oni ewidencji czasu pracy oraz nie odprowadzają podatków.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejPrzedsiebiorstwPanstwowejKomunikacjiSamochodowejNSZZSolidarnoscTadeuszChwastek">Z tych względów apelujemy do państwa posłów o pomoc w zmianie istniejącego stanu rzeczy. Znajdujemy się w tak dramatycznej sytuacji, że przedsiębiorstwa PKS ze względu na funkcjonowanie około 20 tys. nieuczciwych przewoźników chylą się ku upadkowi. W przypadku PKS z Kraśnika i Opla Lubelskiego wpłynęły dwa wnioski do sądu o ogłoszenie upadłości. Takie przypadki mogą się pojawić w innych przedsiębiorstwach i nie będą dziwnym zjawiskiem.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejPrzedsiebiorstwPanstwowejKomunikacjiSamochodowejNSZZSolidarnoscTadeuszChwastek">Chcemy konkurencji oraz współzawodnictwa w przewozie ludzi, punktualności, bezpieczeństwie oraz komforcie itd. Muszą jednak zostać stworzone dla wszystkich jednakowe warunki. PKS nie może być traktowany jako przewoźnik drugiej kategorii. Mówię wyraźnie, że przewoźnicy prywatni są zorganizowani jak mafia, wyposażeni w radia cb, by nawzajem ostrzegać się o pojawiających się na drogach kontrolach państwowych. Zdarzają się nawet przypadki współpracy Policji z tymi przewoźnikami, przekazywania im informacji o przyszłych kontrolach. To ułatwia im bardzo unikanie odpowiedzialności. Są na ten temat zgłoszenia do prokuratury dokonane przez Inspekcję Transportu Drogowego. To nie jest normalna sytuacja na rynku.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejPrzedsiebiorstwPanstwowejKomunikacjiSamochodowejNSZZSolidarnoscTadeuszChwastek">Prosimy zatem Komisję o spowodowanie normalnego stanu na rynku przewozu osób, doprowadzenia do prywatyzacji przedsiębiorstw PKS, aby mogły dalej wykonywać działalność użyteczności publicznej. Mogą zostać spółkami prawa handlowego, ale musi powstać odpowiednia ustawa o użyteczności publicznej. Wiadomo bowiem, że takie spółki nie mają nic wspólnego z misją społeczną. Liczy się tu jedynie biznes i pieniądze.</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejPrzedsiebiorstwPanstwowejKomunikacjiSamochodowejNSZZSolidarnoscTadeuszChwastek">Podstawowym warunkiem udanej prywatyzacji, jakiej zamierza dokonać pan minister Sławomir Urbaniak, jest uporządkowanie krajowego rynku przewozu osób. Dopiero wówczas taki proces będzie mógł być przeprowadzony skutecznie i przyniesienie zamierzone efekty, a przedsiębiorstwa będą mogły nadal działać i się rozwijać. Sprywatyzowanie PKS w sytuacji, gdy panuje chaos i nieuczciwa konkurencja, może spowodować, że te firmy znajdą się w jeszcze trudniejszej sytuacji, a nawet doprowadzi do następnych bankructw. Sama prywatyzacja nie wpłynie na dalszy rozwój, a jedynie pogrąży firmę, ponieważ będą potrzebne jeszcze dodatkowe środki na wynagrodzenia nowej rady nadzorczej.</u>
<u xml:id="u-9.11" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejPrzedsiebiorstwPanstwowejKomunikacjiSamochodowejNSZZSolidarnoscTadeuszChwastek">Proszę zatem ponownie o wywołanie działań, które ukrócą niewłaściwe praktyki prywatnych przewoźników. Wiele regionalnych linii PKP jest likwidowanych z powodu nieuczciwej konkurencji. Transport PKP oraz PKS pełni od kilkudziesięciu lat społeczną rolę. Polityka UE mówi, że będzie rozwijany transport publiczny. Należy zatem uczynić wszystko, aby wspierać programy Unii w tym zakresie. Jednocześnie musimy zadbać o stworzenie uczciwego rynku przewozu osób w Polsce. Wówczas przeprowadzona prywatyzacja PKS rzeczywiście będzie mogła pozwolić na lepsze zarządzanie spółkami i ich dalszy rozwój.</u>
<u xml:id="u-9.12" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejPrzedsiebiorstwPanstwowejKomunikacjiSamochodowejNSZZSolidarnoscTadeuszChwastek">Przeprowadziliśmy na terenie całej Polski referendum w sprawie podjęcia akcji protestacyjnej. Dzięki stanowisku pana premiera Jarosława Kaczyńskiego, który w pewnym sensie spowodował przyspieszenie rozwiązania problemów, jakie stoją przed polskim transportem, zawiesiliśmy pogotowie strajkowe. Zatrzymaliśmy się jednak w miejscu i widzę, że nie istnieje wola ze strony Ministerstwa Finansów rozwiązania problemu. Nie wiemy, czym jest to spowodowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderGrad">Dziękuję za wypowiedź. Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselJanBury">Słuchając wypowiedzi pana ministra Sławomira Urbaniaka oraz pana dyrektora Macieja Wrońskiego, odniosłem wrażenie, jakby panowie zaczęli pracować w swoich resortach tydzień lub nawet 2 dni temu. Na podstawie informacji może wydawać się, że w resorcie Skarbu Państwa od roku nie istnieje żadna jednoznaczna i klarowna koncepcja prywatyzacji oraz w dużej mierze komercjalizacji PKS, która byłaby przedyskutowana ze związkami, pracodawcami oraz załogami.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PoselJanBury">Moi przedmówcy wskazywali na fakt, iż mamy do czynienia z bardzo specyficzną branżą. Nie mówimy o typowej spółce kapitałowej czy przedsiębiorstwie państwowym, ale o podmiocie użyteczności publicznej o dużym zatrudnieniu. Są to przedsiębiorstwa, które spełniają bardzo ważną funkcję społeczną. Od kilku lat nie powstał żaden plan na temat przyszłości, zmian i dalszego rozwoju tych firm.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PoselJanBury">Po pierwsze, jest bardzo złe, że nie są podejmowane szybkie działania zmierzające w kierunku uporządkowania istniejącego stanu. Potrzebny jest przede wszystkim jeden nadzór właścicielski. Dziś właścicielem dużej części skomercjalizowanych spółek Skarbu Państwa jest MSP, a nad przedsiębiorstwami państwowymi nadzór stanowią wojewodowie. Uważam, że akurat do tych zadań wojewodowie nadają się najmniej. Trzeba wprowadzić zmiany prowadzące koniecznie do ujednolicenia nadzoru i skupienia go w jednym podmiocie. Nie jest to decyzja, na którą trzeba czekać rok. Ten problem można bardzo szybko rozwiązać.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PoselJanBury">Drugą sprawą jest zdanie, które znalazłem w materiale ministerstwa, że województwo podkarpackie złożyło ofertę komunalizacji i nieodpłatnego przejęcia zgodnie z ustawą, niektórych PKS-ów. Taka propozycja powstała kilka miesięcy temu. To jest jedna z ciekawszych form, poza leasingiem pracowniczym, o którym była już dziś mowa. O ile nie jestem zwolennikiem ogólnie leasingu pracowniczego, o tyle w przypadku omawianej dziś branży on się sprawdza. Firmy, które z tego korzystają, nie mają większych problemów finansowych i radzą sobie nadal.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PoselJanBury">Dziś stoimy przed wyzwaniem, że z jednej strony samorządy wojewódzkie dopłacają do przewozów pasażerskich. Mają zatem tytuł i być może prawo, aby brać udział w potencjalnej prywatyzacji lub komunalizacji. Z drugiej strony natomiast niedługo zacznie obowiązywać nowa, siedmioletnia agenda UE, która na rozwój transportu publicznego kładzie duży nacisk. Istnieje możliwość wsparcia tej branży finansowo za pomocą programów unijnych. Wszyscy wiemy, że nie może skorzystać z tego przedsiębiorstwo państwowe. Tym bardziej zatem jest potrzebna w tym segmencie konsolidacja i komercjalizacja, a potem jakaś formuła prywatyzacji.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PoselJanBury">W moim przekonaniu fakt, iż Komisja zajęła się tym problemem, jest bardzo korzystny. Powinniśmy jednak wyznaczyć jakiś horyzont czasowy, np. miesiąca lub dwóch, aby przedstawiciele MSP na posiedzeniu Komisji ponownie przedstawili temat. Tym razem powinni jednak zaprezentować jasny oraz klarowny pomysł, co oraz w jakim czasie zamierza ją zmienić w omawianej branży. Na razie informacja ministerstwa oraz wypowiedź pana ministra Sławomira Urbaniaka są jedynie życzeniami. Są to pomysły, które na razie nie mają konkretnych sposobów na realizację. Może stanie się to w ten lub inny sposób. Dyskutujemy jednak już w ten sposób ponad rok i ten czas się kończy. Teraz należy przejść do etapu wdrażania konkretnych projektów i planów. To będzie miało wówczas sens.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PoselJanBury">Mam kontakt z załogami niektórych PKS-ów i wiem, że ich oczekiwanie jest bardzo duże, że zajdą wreszcie pozytywne zmiany. Mamy do czynienia z marazmem. Z dokumentów przygotowanych przez organizacje pracodawców wynika, że średnia rentowność branży jest bliska zeru. Są oczywiście firmy z dobrymi wynikami finansowymi, ale część ma po prostu wyniki tragiczne. Szczególnie te ostatnie przedsiębiorstwa od kilku lat właśnie z tych względów wyprzedają majątek, np. dobrze usytuowane place albo tabor transportowy. To pozwala firmie przetrwać następny rok oraz udawać, że działa. Prawda jest jednak inna, one powoli przestają funkcjonować. Jeśli szybko nie zostanie wprowadzony program restrukturyzacji i uporządkowania branży, to koniec będzie fatalny. Nie wnikam w sposób procesu przemian. Bliższa mi jest jednak ścieżka dania szansy załogom pracowniczym. Jest mi również bliska koncepcja, aby dopuścić do udziału samorządy wojewódzkie. One mają swój interes prawny, wynikający z ustawy, ponieważ m.in. dofinansowują ze swoich budżetów PKS.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselMarekSuski">Przysłuchiwałem się poprzednim wypowiedziom. Gdy słuchałem przedstawicieli organizacji pracodawców, to wywnioskowałem, że sprawdził się w praktyce pomysł spółek pracowniczych. Istnieje oczekiwanie, aby ten sprawdzony model został umożliwiony. Były pewne obawy ze strony ministerstwa, że nie ma chętnych do podejmowania przewozów. Nie powstają nowe podmioty, a jeśli, to jedynie eksploatujące pojedyncze trasy, które są dochodowe. Często fizyczna osoba kupuje autobus i sama jest właścicielem i kierowcą. Zabiera wtedy najlepszą trasę PKS-owi. W drugiej strony w miejscach, gdzie potrzebna jest rola społeczna, np. na trasach o małym obłożeniu pasażerów, PKS-y często muszą dokładać. Postępują identycznie jak wtedy, gdy były państwowym przedsiębiorstwem, ponieważ przejęły pewne poczucie misji służenia społeczeństwu. Takie spółki pracownicze działają i pokazują, że przedtem były nierentowne, a po zmianach nie tylko zaczęły przynosić dochody, ale ich nowi właściciele chcą jeszcze dokupić następne podmioty z branży. Nawet po spłacie transz zobowiązań wynikających z przejęcia spółek przez pracowników te firmy mogą się rozwijać. Nie zaistniały przypadki, w których pracownicy po przejęciu przedsiębiorstw likwidowali przewozy, a w miejscu dworca w centrum miasta budowali hipermarket. To, mimo że wydaje się najprostszym wyjściem, na którym mogły zarobić jeszcze nowe zarządy, nie nastąpiło.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselMarekSuski">W części czuję się związany z PKS-em, ponieważ moja mama pracowała ponad 30 lat w tej firmie. Wychowywałem się czasem, chodząc do PKS-u i bawiąc się z konduktorami, choć nigdy później tam nie pracowałem.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PoselMarekSuski">Na program prywatyzacji patrzymy w ten sposób, że wojewoda mazowiecki jest właścicielem kilku przedsiębiorstw. W jednym z nich powstał pomysł złożenia odpowiedniego wniosku o komercjalizację z pierwszym kwartale, w trzech przypadkach ma nastąpić komercjalizacja po przeprowadzeniu połączenia. Nie ma powiedziane w materiale, dlaczego stosuje się taki, a w innym przypadku inny.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PoselMarekSuski">Na 10 wymienionych podmiotów jedynie 2 osiągnęły zysk. Jednocześnie część ma zostać komercjalizowana, a część konsolidowana. Co jest powodem tych decyzji? Nie ma na to żadnych informacji w dokumencie. Czy powstała jakaś szczegółowa strategia?</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PoselMarekSuski">Słyszałem wypowiedź przedstawiciela związku zawodowego, z której można wywnioskować, że istnieje oczekiwanie na pozwolenie na taki sposób prywatyzacji. Jest to tym bardziej ważne, że zostało to już sprawdzone, a ponadto nie ma w tej branży wielu inwestorów chętnych do przejmowania przedsiębiorstw PKS. Może należy umożliwić zatem przejmowanie ich przez pracowników? Skarb Państwa otrzyma za to środki finansowe, misja społeczna nadal będzie spełniana, a środki budżetowe nie będą dalej wydawane. Nie mówimy o spółkach paliwowych, które są niezbędne z punktu widzenia interesu państwa.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#PoselMarekSuski">Należy podjąć decyzje jak najszybciej, bo i tak stracono już za dużo czasu.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselTadeuszAziewicz">W pełni zgadzam się z wypowiedzią pana posła Jana Burego. Mam również wrażenie, jakbyśmy spotkali się z przedstawicielami resortów Skarbu Państwa oraz transportu w miesiąc po wyborach i zaczynali dopiero dyskusję o problemie. Z dokumentu oraz po wysłuchaniu wypowiedzi mam przekonanie, że nie istnieje żadna strategia oraz pomysły, co zrobić w przyszłości z PKS-em. Tam, gdzie nie ma strategicznej wizji, tworzy się grunt dla różnych dziwnych koncepcji, jak np. takiej, którą słyszałem przed chwilą, by tworzyć nadzwyczajne formy organizacyjno-prawne dla transportu publicznego. Nie można przerzucać na kogoś innego kosztów przeprowadzenia prywatyzacji. Uważam, że skandalem jest, iż nadal wiele firm działa w formie przedsiębiorstwa państwowego, które w systemie gospodarki rynkowej jest złą formą. Studenci ekonomicznych uczelni już po pierwszym roku powinni wiedzieć, że w warunkach konkurencji sektor prywatny działa lepiej niż publiczny. Nie muszę tego tutaj tłumaczyć. Mamy do czynienia z konkurencyjnym rynkiem i jeśli podmioty nie będą prywatyzowane, to ich pozycja będzie słabsza. Będą rozwijały się nadal różnego rodzaju patologie, jak handlowanie gruntami pod budowę supermarketu, a podstawowa działalność będzie zarzucana. Prywatyzować te przedsiębiorstwa należy jak najszybciej. Powstaje pytanie, czy bardziej właściwa jest administracyjna konsolidacja, czy przedsiębiorstwa należy sprzedawać oddzielnie, zakładając, że prywatny inwestor będzie jednak lepiej wiedział, co zrobić. Jeżeli leasing pracowniczy się sprawdza, to należy to wykorzystać. Traktuję to jako konstruktywną refleksję. Jeśli są potrzebne zmiany ustawowe, aby można ten proces uruchomić w większej skali, to czekamy na stosowny projekt regulacji. Wydaje mi się, że szczególnie tam, gdzie mamy do czynienia ze stosunkowo niedużym majątkiem, spółki pracownicze powinny powstawać.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselTadeuszAziewicz">Proszę mnie poprawić, jeśli nie mam racji, ale miesza się w dzisiejszej dyskusji wątki regulacyjne z prywatyzacyjnymi. Z tego chaosu nic dobrego nie wynika. Jeśli państwo powinno przygotować i stosować pewną politykę w zakresie przewozów pasażerskich, to nie powinno to wpływać na formy własnościowe lub organizacyjno-prawne przedsiębiorstw. Jest to dla mnie bardzo proste. Jeśli uważamy, że jakaś linia jest potrzebna ze względów społecznych, a nie komercyjnych, to nie powinniśmy liczyć, jak powiedział pan poseł Marek Suski, na to, że spółki będą realizować społeczną misję. To się wiąże, niestety, z tzw. cross-subsydiowaniem, czyli sytuacją, w której jeden pasażer płaci za drugiego. To nie jest dobra sytuacja. Od tego powinny być podmioty publiczne, które powinny organizować przetargi o dotacje i w warunkach rynkowych można to realizować. To nie są żadne odkrywcze myśli. Ktoś musi jednak przygotować taką politykę oraz zdecydować, że idziemy w takim kierunku.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PoselTadeuszAziewicz">Jeśli mamy do czynienia z różnego rodzaju patologiami, że np. Policja jest w zmowie z prywatnymi przewoźnikami, które działają podobną jak mafia, to jest to inny problem niż prywatyzacyjny. Należy to podkreślić i rozmawiać o takich nieprawidłowościach na posiedzeniu innej Komisji. Wydaje się, że istnieją narzędzia, za pomocą których można takiego rodzaju praktyki ścigać.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PoselTadeuszAziewicz">Czas mija. Akurat na tym rynku stanowi on spory koszt. Należy zatem podejmować szybkie decyzje. Oczekuję od ministra skarbu państwa, że dzisiejszą dyskusję spuentuje konkretnym programem, którego celem będzie skuteczna prywatyzacja sektora w interesie pracowników oraz budżetu państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselJanWyrowinski">Zabrakło mi w materiale przygotowanym przez MSP oceny tego, co już stało się w prywatyzacji omawianej dziś branży. Chodzi o około 50-60 firm. Jaki jest ich los? Chciałbym usłyszeć potwierdzenie wypowiedzi pana przewodniczącego Mariana Osucha, że funkcjonuje w niektórych z tych przedsiębiorstw leasing pracowniczy. Materiał jest dość konkretną oceną sytuacji jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, nad którymi nadzór sprawuje Minister Skarbu Państwa. Z analizy dokumentu wynika bardzo smutny obraz. Sprawy mają się źle z różnych powodów, o których państwo piszecie.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselJanWyrowinski">Jestem ciekaw, czy w podobnej sytuacji są PKS-y, które są w rękach wojewodów. Czy tam jest tak samo zła sytuacja? Nie ma żadnego stwierdzenia na ten temat w dokumencie. Sądzę, że sytuacja jest podobna.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PoselJanWyrowinski">Chcę odnieść się do wypowiedzi moich przedmówców. Od upadku poprzedniego systemu minęło już 17 lat, a PKS trwa w niezmienionym kształcie. Jednocześnie obok wyrosło 20 tys. prywatnych firm przewozowych. Oczywiście są one na różny sposób organizowane. Opinie na temat tego, że wszyscy pracownicy prywatni są nieuczciwi, są chyba jednak krzywdzące. Jeżeli przyjmiemy przykład województwa kujawsko-pomorskiego, z którego pochodzę, to wiem, że 20 spośród przewoźników prywatnych, wykorzystując istniejące możliwości, realizuje misję społeczną, która kosztuje. Nie ma nic za darmo. Jeśli gdzieś występują przewozy nieefektywne, a tak się często zgadza, to kto za to zapłaci? My wszyscy. W tej chwili regulacja jest taka, że od marszałka województwa w drodze stosownej umowy można uzyskać dopłaty do linii potrzebnych ze społecznego punktu widzenia, ale niedochodowych. Chociażby z tego względu ci prywatni przewoźnicy muszą rozliczać się z fiskusem uczciwie, ponieważ nie otrzymają dopłat. Każdy z autobusów spośród tych 20 firm ma kasę fiskalną. Nie można zatem generalizować. W przypadku tych firm jest inna odpowiedzialność oraz kultura korporacyjna niż w PKS. Oczywiście nie chcę bronić nieuczciwych przedsiębiorców, którzy z pewnością istnieją. Musimy być świadomi tego, że pod bokiem PKS wyrosła potężna, prywatna, w większości polska, konkurencja.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PoselJanWyrowinski">Jak mówił pan poseł Tadeusz Aziewicz, nie może być tak, że w wyścigu o regulację, czyli de facto dotację, jedni z tytułu tego, że kiedyś byli PKS-em, będą mieli większe szanse niż inni przewoźnicy. Oni również mogą gwarantować uczciwy biznes oraz usługi, wysoką kulturę obsługi klienta. Zatem wszyscy muszą być traktowani jednakowo.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PoselJanWyrowinski">Rację mają moi przedmówcy, którzy wspominali o polityce UE dotyczącej rozwoju transportu publicznego. W żadnym dokumencie nie wspomina się jednak o tym, czy ma to dotyczyć jedynie państwowych, czy kiedyś z państwem związanych przedsiębiorstw. Zasady muszą być tylko takie, że dostęp do dotacji musi być dla wszystkich uczestników rynku jednakowy. To jest, moim zdaniem, najważniejsze.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#PoselJanWyrowinski">Oczywiście, jeśli nie będzie szybkich decyzji, to część PKS, która jest w tej chwili jeszcze niesprywatyzowana, może niedługo przestać funkcjonować. Nie należy do tego dopuścić. Potrzebna jest jednak jasna i szczegółowa strategia. W dokumencie MSP na końcu jest zapisane „przeprowadzenie procesu prywatyzacji poprzez sprzedaż 85% akcji w trybie przewidzianym w art. 33 ust. 1 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji” jako jedna z metod. Drugą jest uszczęśliwienie samorządów terytorialnych. Sytuacja jest jednak taka, że władze wojewódzkie wcale nie są bardzo chętne do przejęcia PKS, mają bowiem olbrzymi kłopot z przedsiębiorstwami PKP Przewozy Regionalne.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#PoselJanWyrowinski">Jeśli chodzi o tramwaje śląskie, to jest to inny przykład. Aspiracje wspólnot komunalnych mają trochę inny charakter. Nie budowałbym na tym nadziei na to, że coś może się zmienić na dobre w przedmiocie tempa zmian własnościowych.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#PoselJanWyrowinski">Zabrakło mi również, co jest potrzebne w dzisiejszej debacie, oceny tendencji, jakie występują na rynku przewozu osób w Europie. Ważne jest spostrzeżenie, jak organizowane jest to w innych państwach oraz w jakim kierunku zmierza.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#PoselJanWyrowinski">Myślę, że im szybciej powstanie strategia działania i zapadną konkretne decyzje, tym dla załóg PKS oraz klientów będzie lepiej.</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#PoselJanWyrowinski">Przedstawiciel związków zawodowych PKS określił, że na rynku panuje chaos oraz nieuczciwa konkurencja. Może tak rzeczywiście jest, ale od utrzymywania porządku są wyznaczone odpowiednie służby państwowe. One powinny temu przeciwdziałać.</u>
<u xml:id="u-14.10" who="#PoselJanWyrowinski">PKP na razie nie ma konkurencji. Dopiero niedługo ona powstanie, ponieważ od połowy tego roku zostanie wprowadzony wolny dostęp do torów. Przewoźnicy zagraniczni, np. czescy lub słowaccy, będą mogli przewozić pasażerów na terenie Polski.</u>
<u xml:id="u-14.11" who="#PoselJanWyrowinski">Proponuję zatem, abyśmy w formie dezyderatu lub opinii zobligowali przedstawicieli MSP do jak najszybszego podjęcia decyzji, w efekcie której powstanie spójna strategia dotycząca prywatyzacji branży. To powinno być zobowiązaniem dla pana ministra Sławomira Urbaniaka do jak najszybszego działania. Powinniśmy uwzględnić zdobyte doświadczenia. Mamy do czynienia z takimi przypadkami, jak w Toruniu, gdzie bodajże 4 PKS-y kupiła firma. Nie znamy efektów tej decyzji. Wiem, że w Toruniu jest budowany nowy dworzec, czego nie robiono przez wiele poprzednich lat. To może oznaczać, że przedsięwzięcie przynosi pozytywne efekty.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselJacekTomczak">W informacji ministerstwa nie znalazłem danych dotyczących prywatyzacji PKS poznańskiego. Tam jest dość skomplikowana sytuacja. Myślę, że na tym przykładzie widać wszystkie problemy związane z omawianym dziś sektorem. Prywatyzacja była przeprowadzona po zaniżonych cenach, co ujawniła Najwyższa Izba Kontroli. Wojewoda następnie potwierdził te przypuszczenia, ale – niestety – procedura jest kontynuowana, co jest dziwne. Trudno wyobrazić sobie bowiem prywatyzację, którą pilotuje się jedynie z jednym przedsiębiorstwem, mającym prawo do podwyższania ceny. Z drugiej strony w tym samym czasie sejmik województwa wielkopolskiego wystąpił do ministra skarbu państwa z prośbą o przekazanie poznańskiego PKS samorządowi wojewódzkiemu. Na jakim etapie jest obecnie prywatyzacja, czy przekazanie przedsiębiorstwa pod nadzór władz lokalnych będzie realizowane?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderGrad">Chcę również zadać kilka pytań oraz dokonać podsumowania wypowiedzi państwa posłów.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderGrad">Padło dziś kilka głosów na temat tego, że czas dyskusji powinien się już zakończyć. Po kilkunastu miesiącach pracy rządu można mówić, że jedyną aktywnością resortów jest zmiana prezesów i członków rad nadzorczych. Wtedy ministrowie oraz władze lokalni działacze polityczni się ożywiają. Mamy ważne sprawy, które należy rozwiązać i nie można już dłużej czekać. Zdecydowanie popieram wszystkie wnioski, aby uzgodnić z panem ministrem Sławomirem Urbaniakiem termin, do którego zostaną przedstawione Komisji konkretne rozwiązania, które będziemy mogli szczegółowo omówić.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderGrad">Następna sprawa dotyczy możliwej komunalizacji PKS poprzez gminy lub samorząd wojewódzki. Konsultowałem się z wieloma marszałkami województw i wiem, że obecnie samorządy niechętnie chcą przejmować przedsiębiorstwa. Jest kilka powodów. Po pierwsze, na terenie województw jest kilka, a czasem kilkanaście przedsiębiorstw, z tego część przedsiębiorstw państwowych, kilka skomercjalizowanych. Jeśli minister skarbu państwa w jakimś stopniu nie pomoże oraz nie przygotuje procesu komunalizacji, to nie nastąpią spodziewane zmiany. Często samorządy mają do czynienia z podmiotami będącymi w różnej kondycji finansowej, więc analiza tego, czy saldo przejęcia będzie dodatnie, jest bardzo ważna. Takich dokumentów jednak nie ma. Każda ścieżka zmiany właściciela PKS, którą można sobie wyobrazić, musi wynikać z przemyślanych strategii oraz analiz regionalnych. Należy rozwiązywać sprawy na konkretnym obszarze. Czasem może należy wymuszać konkretne działania przedsiębiorstwa, żeby wpisywały się one w logiczną całość. Jeśli nie będzie spójnego myślenia, to powstanie kłopot z prywatyzacją PKS.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderGrad">Kiedy była nowelizowana ustawa o komercjalizacji i prywatyzacji, to zwracaliśmy uwagę na jedną sprawę. Zgłaszałem nawet stosowną poprawkę, ponieważ uważałem, że nie można narzucać samorządom terytorialnym, że jeśli otrzymają podmiot w ramach komercjalizacji, to nie mogą przez 5 lat go sprywatyzować. Dziś marszałkowie mówią, że może przyjęliby PKS-y, zainwestowali w nie niezbędne fundusze, ale niepotrzebne jest utrzymywanie tych firm przez 5 lat. Mogliby je chętnie sprywatyzować, sprzedać pracownikom lub inwestorowi. 5 lat jest za długim okresem. Pytam przedstawiciela MSP, jakie jest stanowisko resortu w tej sprawie. Czy należy zmienić przepisy? Czy w ramach obowiązującej ustawy MSP mogłoby wyrazić zgodę na skrócenie tego okresu? To jest bardzo istotna kwestia.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderGrad">Powrócę jeszcze do sprawy leasingu pracowniczego. Chcę zapytać pana ministra Sławomira Urbaniaka oraz pana dyrektora Janusza Radomskiego, czy jego wypowiedź należy rozumieć w ten sposób, że prawo zabrania dziś zastosowania leasingu pomiędzy jedną a drugą spółką. Moim zdaniem przepisy tego nie zabraniają. Zawarcie umowy leasingowej pomiędzy dwoma podmiotami regulują obecnie różne przepisy, m.in. Kodeks spółek handlowych, który na to pozwala. Nie wiem, gdzie pan dyrektor Janusz Radomski widzi przeszkodę prawną. Pomimo że w ustawie o prywatyzacji i komercjalizacji nie jest zapisane, że jest to jedna z form prywatyzacji, to nie oznacza, że inne przepisy nie pozwalają zastosować leasingu pracowniczego. Wniosek jest taki, że potrzebna jest analiza prawna, którą ministerstwo powinno przeprowadzić. Dobrze by było, gdyby organizacje pracodawców również dysponowały gotowymi analizami prawnymi w tym zakresie. Musimy wiedzieć, czy należy zmieniać prawo. To spowodowałoby opóźnienie całego procesu nawet o kilkanaście miesięcy.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderGrad">Mam prośbę do przedstawicieli MSP, żeby szukali pozytywnych rozwiązań. Jeśli jest chętna spółka pracownicza, która mogłaby się zawiązać i przejąć skomercjalizowane przedsiębiorstwo, to należy to umożliwić.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderGrad">Podkreślę jeszcze raz, że popieram wszystkie propozycje zmierzające do tego, aby pan minister Sławomir Urbaniak zadeklarował nam, do kiedy jest w stanie przedstawić Komisji strategię rozwiązania wszystkich problemów. Wówczas spotkalibyśmy się ponownie. Jeśli byłaby taka potrzeba, to odbylibyśmy posiedzenie razem z inną Komisją, np. Gospodarki, aby odnieść się także do założeń polityki transportowej, o których mówił pan dyrektor Maciej Wroński.</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderGrad">Przyjmuję wszystkie apele dziś wystosowane, aby Komisja Skarbu Państwa wspierała wszelkie poczynania. Wiele propozycji jest bardzo sensownych, ale – niestety – w wielu kwestiach jesteśmy bezużyteczni. Od działań mających na celu zwalczanie nieprawidłowości i naruszeń prawa są inne organy państwowe: Policja, Inspekcja Transportu Drogowego, ministerstwa oraz wojewodowie. Do ich obowiązków należy walka z patologiami. Wszyscy zdajemy sobie oczywiście sprawę, że one występują. Podawane wcześniej przykłady mają miejsce. Niektóre z nich sam widziałem. Są to sytuacje nie do przyjęcia. Faktycznie muszą zostać zagwarantowane równe szanse działalności gospodarczej. Musi to działać oczywiście w obie strony. Nie może być tak, że powstaną przepisy, do których będą musieli dostosować się jedynie przewoźnicy prywatni. Dotyczy to również dostępu do środków publicznych, refundowania przejazdów, przyznawania ulg oraz wykonywania usług na terenach, gdzie nie można uzyskać rentowności.</u>
<u xml:id="u-16.8" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderGrad">Proszę pana ministra Sławomira Urbaniaka o odniesienie się do pytań zadanych przez państwa posłów oraz zaproszonych gości. Po wystąpieniu pana ministra poproszę jeszcze o głos przedstawicieli organizacji gospodarczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPSlawomirUrbaniak">Z wielką uwagą wysłuchałem wszystkich wypowiedzi. Oczywiście bardzo przychylnie je traktuję, jako głos w celu przygotowania właściwego programu oraz strategii działania omawianego sektora.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPSlawomirUrbaniak">Chcę zwrócić natomiast uwagę na jedną kwestię. Minister skarbu państwa jest od nadzorowania majątku Skarbu Państwa. Idę jednak krok dalej i chcę przygotować strategię mającą na celu właściwe zagospodarowanie majątku oraz poprawienie efektywności funkcjonowania przedsiębiorstw. Muszę znać się również na sektorze transportu, aby przygotować i wytyczyć drogę do przygotowania propozycji, które będą korzystne. Rozumiem, że państwo odbierają to pozytywnie, że nie przygotowuję jedynie propozycji gospodarowania majątkiem, ale próbuję zrobić więcej. Muszę to włączyć w strategię rozwoju województwa, ponieważ być może będzie taka konieczność. Wybór doradcy, który będzie miał pomóc w przygotowaniu strategii, będzie kluczowym elementem.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPSlawomirUrbaniak">Mamy zamiar i jesteśmy o tym przekonani, że umożliwimy ocenę poszczególnych etapów opracowań stronie społecznej oraz Komisji Skarbu Państwa. Wówczas wszystkie głosy, które będą istotne podczas podejmowania ostatecznych decyzji, będą uwzględnione. Rozmawiałem już o tym z przedstawicielami organizacji transportowych oraz związkowych. Myślę, że nie pozostaje nic innego jak przygotowanie takiej strategii.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PodsekretarzstanuwMSPSlawomirUrbaniak">Od trzech miesięcy pracuję w resorcie, w związku z powyższym chciałem przekazać państwu rezultaty moich dotychczasowych prac i przemyśleń. Być może to nie jest wiele, ale mam nadzieję, że wkrótce spełnię oczekiwania, które Komisja stawia przede mną. Skrzętnie zapisałem to, co jest istotne. Poproszę pana dyrektora o odniesienie się do szczegółowych uwag.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PodsekretarzstanuwMSPSlawomirUrbaniak">Należy jeszcze pamiętać, że wybór doradcy będzie trwał. Nie wiem, czy dwa miesiące to termin, w którym będę w stanie przygotować dla państwa konkretną informację na temat tego, jak zamierzamy postępować w przypadku przedsiębiorstw, które są w dyspozycji ministra. W czerwcu 2007 r. przedsiębiorstwa będące pod nadzorem wojewodów przejdą także pod opiekę MSP. Wówczas nie będzie już problemu rozdrobnienia własnościowego. Minister skarbu państwa będzie odpowiadał za nie wszystkie, co stworzy jasną sytuację.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#PodsekretarzstanuwMSPSlawomirUrbaniak">Znając procedury administracyjne, chciałbym zaproponować, abym za 4-6 miesięcy mógł z pełną odpowiedzialnością przedstawić państwu posłom dokument opisujący strategię.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderGrad">Mam jedną uwagę do pana ministra Sławomira Urbaniaka. Wydaje mi się bowiem, że termin półroczny jest bardzo odległym terminem. Musimy wszyscy pamiętać, że funkcjonuje ustawa o komercjalizacji i prywatyzacji. Wnioski o komercjalizację przedsiębiorstw muszą zostać złożone przez wojewodów do połowy tego roku. Jeżeli nie będzie rozstrzygniętych kilku kwestii, m.in. dotyczących sposobów prywatyzacji i komunalizacji, to tak naprawdę będzie dylemat po stronie MSP, co robić. Wnioski o komercjalizację będą mogły zamknąć ścieżkę prywatyzacji bezpośredniej. Myślę, że decyzje powinny zapaść wcześniej. Apeluję, aby maksymalnie skrócić ten termin, by do końca maja mogło odbyć się posiedzenie Komisji w tej sprawie. Wówczas pozostałby miesiąc na podjęcie konkretnych decyzji, szczególnie w zakresie przedsiębiorstw państwowych. Mam nadzieję, że pan minister będzie miał już wtedy wystarczająco dużo zebranych informacji od marszałków województw oraz samych przedsiębiorstw, by zaprezentować nam odpowiedni materiał.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderGrad">Czy możemy przyjąć termin do końca maja tego roku?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPSlawomirUrbaniak">Pewne procesy będą biegły. Nie zamierzam zatrzymywać procedur prywatyzacyjnych lub komercjalizacji tylko dlatego, że będę wybierał doradcę do przygotowania strategii. Część przedsiębiorstw gotowa do zmian własnościowych, jeśli samorządy zgłoszą taką chęć, będzie mogła dokonać przemian. Mówię jedynie o wyborze doradcy, który podlega przepisom ustawy o zamówieniach publicznych. Określa to szczegółowy tryb postępowania. Deklaruję, że koniec maja 2007 r. może być realnym terminem, ale nie mogę tego w 100% zagwarantować w tej chwili.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#DyrektordepartamentuMSPJanuszRadomski">Pokrótce będę starał ustosunkować się do wszystkich pytań, które zostały przez państwa zgłoszone. Częściowo już pan minister Sławomir Urbaniak udzielił odpowiedzi panu posłowi Janowi Buremu, że kwestia nadzoru zostanie ujednolicona w tym roku. Chodzi o to, że z dniem 30 czerwca br. powinny przestać istnieć wszystkie przedsiębiorstwa państwowe. Wówczas będziemy mieli do czynienia z sytuacją, że minister skarbu państwa będzie mógł oświadczyć, iż wszystkie PKS-y są pod moim nadzorem. W tej chwili 59 PKS-ów jest jednoosobowymi spółkami Skarbu Państwa, nad 45 władzę sprawują wojewodowie.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#DyrektordepartamentuMSPJanuszRadomski">To jest również odpowiedź na pytanie pana posła Jana Wyrowińskiego. Wojewodowie nie przekazują nam danych na temat sytuacji ekonomicznej określonego podmiotu. Wiąże się to między innymi z tym, że są to przedsiębiorstwa państwowe. Jest to podmiot prawny, który nie jest zobowiązany do prowadzenia sprawozdawczości finansowej w taki sposób, jak jest to określone w Kodeksie spółek handlowych oraz ustawie o rachunkowości. Od razu tłumaczę, dlaczego nie mamy szczegółowej analizy przedsiębiorstw państwowych pozostających w gestii wojewodów. Mam nadzieję, że to się skończy i w połowie roku będziemy mieli wszystkie dane.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#DyrektordepartamentuMSPJanuszRadomski">Następna sprawa jest związana ogólnie z sytuacją otoczenia transportu, o czym mówił pan dyrektor Maciej Wroński oraz pan przewodniczący Tadeusz Chwastek. Chodzi o uregulowanie sytuacji w sektorze. Obowiązki oraz szanse muszą byś jednakowe dla wszystkich podmiotów, abyśmy przeprowadzając prywatyzację, konsolidację oraz komunalizację, mieli pewność, że zasady zdrowej konkurencji funkcjonują dobrze. To jest podstawa podejmowania jakiejkolwiek decyzji, ponieważ podmioty muszą mieć jasne podstawy prawne i organizacyjne. To dotyczy również firm prywatnych.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#DyrektordepartamentuMSPJanuszRadomski">Kolejna kwestia, która budzi duże emocje, to leasing pracowniczy, o czym mówił pan poseł Aleksander Grad. Podtrzymuję swoje stanowisko, że ta forma jest możliwa do zastosowania jedynie w przypadku prywatyzacji przez wojewodów przedsiębiorstw państwowych w trybie prywatyzacji bezpośredniej. Przedsiębiorstwo państwowe od razu zaczyna funkcjonować jako quasi-spółka pracownicza. W przypadku przekształconych przedsiębiorstw, kiedy mamy do czynienia ze spółką Skarbu Państwa, ten tryb nie znajduje zastosowania. Nie ma w ustawie o komercjalizacji i prywatyzacji odpowiednich przepisów. Być może pan poseł Aleksander grad słyszał o projekcie PKS Oświęcim, gdzie funkcjonowała tzw. spółka pracownicza. Pracownicy zawiązali taką spółkę i wystartowali wspólnie z inwestorem strategicznym w normalnym trybie zbycia akcji w procesie rokowań. Skarb Państwa wystawił do sprzedaży akcje, ale do procesu były dopuszczone inne podmioty. Propozycja pracownicza była po prostu najlepsza, co umożliwiło im wygranie. Takie rozwiązanie jest możliwe w przypadku prywatyzacji pośredniej. Rozumiem, że jest to skomplikowany tryb, ponieważ pracownicy muszą się zorganizować w spółkę oraz znaleźć inwestora finansowego, ale wówczas znajduje to odzwierciedlenie w obowiązujących obecnie przepisach prawnych.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#DyrektordepartamentuMSPJanuszRadomski">Następne pytanie dotyczyło PKS Poznań. Proszę mi wybaczyć, ale nie przypominam sobie takiego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselJacekTomczak">Został złożony rok temu.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#DyrektordepartamentuMSPJanuszRadomski">Przepraszam, ale wówczas nie funkcjonowały jeszcze znowelizowane przepisy dające możliwość komunalizacji. De facto pisma, które do nas dotarło, nie możemy potraktować jako wniosku. Wniosek, jaki np. został złożony przez marszałka województwa podkarpackiego, zawierał powołanie wprost na nowelizację ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz komunalizację 5 spółek ze regionu województwa. Jeśli samorząd w Poznaniu jest zainteresowany, to prosimy, aby wystąpił z wnioskiem, powołując się na podstawę prawną. Proszę zatem o aktualizację tego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselJacekTomczak">Mam zatem pytanie, ponieważ w Poznaniu prowadzony jest proces prywatyzacji. Jeśli taki wniosek zostanie złożony, to czy proces zostanie zakończony?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#DyrektordepartamentuMSPJanuszRadomski">W tym wypadku decydujące jest stanowisko wojewody, który w tej chwili posiada funkcje nadzorcze i prywatyzacyjne nad spółką. To on zdecyduje, czy zakończy jej prywatyzację, np. w trybie leasingu pracowniczego, bądź jeśli stwierdzi, że proces jest nieopłacalny, wtedy ma obowiązek przekazania wniosku o komercjalizację do końca czerwca 2007 r. Wówczas przedsiębiorstwo stanie się jednoosobową spółką Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#DyrektordepartamentuMSPJanuszRadomski">Propozycja pana ministra Sławomira Urbaniaka o przygotowaniu strategii restrukturyzacji oraz prywatyzacji i zobaczenia, jak wygląda stan w innych państwach europejskich, musi być poprzedzona dogłębną analizą rynku krajowego oraz europejskiego.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#DyrektordepartamentuMSPJanuszRadomski">Pan minister Sławomir Urbaniak zajmuje się problemem PKS od 3 miesięcy. Ja nadzoruję te kwestie od około pół roku. Jeśli uda nam się ten projekt zrealizować, to i tak będzie to pierwsze podejście do systemowego rozwiązania bardzo ważnego problemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#WiceprezydentKPPprzewodniczacyOgolnopolskiegoZwiazkuPracodawcowTransportuSamochodowegoMarianOsuch">Przedstawiciele MSP trochę nas zasmucili, szczególnie ostatnią wypowiedzią. Myślę, że to nie jest kwestia ostatnich 4-6 miesięcy, o czym może zaświadczyć nasza korespondencja do ministerstwa z ostatnich 4 lat. Znalazło się rozwiązanie na przeprowadzenie komunalizacji. Wprowadzono nowelizację przepisów, znalazły się środki na jej przeprowadzanie. Ta forma jest dla PKS praktycznie niemożliwa. Takie jest nasze stanowisko. To jest kolejna struktura, która nie będzie spełniała swojej roli. PKS-y stanowią krajową sieć. To nie jest produkcja zabawek na lokalny rynek. Tu chodzi o wzajemne powiązania. Dotyczy to także wymiany pracowników. Przez 60 lat istnienia PKS został wypracowany pewien porządek. Firmy nie chcą być marginalizowane i tracić swojego wieloletniego dorobku. Kiedy mówimy o komunalizacji, to możemy przypomnieć sobie przykład z województwa lubelskiego. Wojewoda podjął tam decyzję o konsolidacji i nie może teraz sobie poradzić. Po dwóch miesiącach trzeba zwolnić 500 pracowników, co wywołuje opór ze strony załóg. To nie jest prosta sprawa. Możemy ustalać na tej sali różne kwestie.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#WiceprezydentKPPprzewodniczacyOgolnopolskiegoZwiazkuPracodawcowTransportuSamochodowegoMarianOsuch">Chcę powiedzieć, że zgadzam się z wypowiedzią pana posła Marka Suskiego, co potwierdzę na przykładzie. W Grójcu jest jedyny przypadek, gdzie z udziałem samorządów i spółki pracowniczej powstało przedsiębiorstwo. Nie ma bardziej pozytywnego rozwiązania. Samorządy mają zabezpieczone przewozy, a ludzie mają pracę. To nie znaczy, że nie działa tam konkurencja. Zostało to wszystko uregulowane. Ten przypadek jest jednym z wzorcowych.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#WiceprezydentKPPprzewodniczacyOgolnopolskiegoZwiazkuPracodawcowTransportuSamochodowegoMarianOsuch">Należy mówić o nieuczciwej konkurencji, ponieważ jest jej wiele. W PKS księgowość, finanse oraz powinności podatkowe funkcjonują w poprawny sposób.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#WiceprezydentKPPprzewodniczacyOgolnopolskiegoZwiazkuPracodawcowTransportuSamochodowegoMarianOsuch">Jeden z moich przedmówców wspominał o dopłatach. To jest utrata wyrównywanych wpływów. Nie chcę mówić, że wszędzie zdarzają się takie przypadki, ale na wybrzeżu prezesi prywatnej firmy zdefraudowali kilka milionów złotych, nie rejestrując ich zgodnie z zasadami rachunkowości. Zamontowali w pojazdach atrapy kas fiskalnych i przejmowali dochody. Tak wygląda dziś działanie nieuczciwej konkurencji. Oni zawsze będą tańsi, wykorzystując różnego rodzaju nadużycia. Jest wiele firm, które nawet współpracują z PKS, przestrzegają rozkładu i działają na tym samym terenie. Takiej konkurencji się nie boimy. Dopłaty nie będą w gestii samorządów wojewódzkich. Kiedyś wypłacało je Ministerstwo Transportu, potem poprzez wojewodów Ministerstwo Finansów, teraz samorządy wojewódzkie. Trybunał Konstytucyjny orzekł, że nie jest to organ uprawniony do regulacji. Mówię wyraźnie o dopłatach, a nie dotacjach, ponieważ jest to zasadnicza różnica.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#WiceprezydentKPPprzewodniczacyOgolnopolskiegoZwiazkuPracodawcowTransportuSamochodowegoMarianOsuch">Pozytywne rozwiązania, których podajemy przykłady, powinny zwrócić uwagę Komisji Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#WiceprezydentKPPprzewodniczacyOgolnopolskiegoZwiazkuPracodawcowTransportuSamochodowegoMarianOsuch">Wielkość wynagrodzeń członków rad nadzorczych PKS jest ponad siły przedsiębiorstw; rocznie wynosi 180 tys. zł. Wystarczyłyby 3-osobowe rady nadzorcze, a w przypadku mniejszych firm pełnomocnicy. Wielu z nas może chciałoby być członkiem rady nadzorczej, ale za kwotę 180 tys. zł można kupić pół autobusu. Pan przewodniczący Tadeusz Chwast wspomniał o ważnej kwestii, że od kilku lat nie ma podwyżek dla pracowników. Gdyby zmniejszyć wydatki na rady nadzorcze, to te środki by się znalazły. Złożyłem do MSP wniosek na ten temat z naszej organizacji, co pozostało bez echa.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrezesFederacjiZwiazkowZawodowychPracownikowPrzedsiebiorstwPanstwowejKomunikacjiSamochodowejAndrzejHetnarowicz">Powiem teraz coś niepopularnego. Jako związek zawodowy powinniśmy bronić praw pracowniczych. Staramy się to robić najlepiej jak potrafimy. Przez ostatni rok zmieniono 80 dyrektorów, czyli ponad połowę. Po co mówimy o nowym programie, kiedy wprowadzany dyrektor nie wie nic o branży, a zaczyna pracę od zmiany personelu?</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PrezesFederacjiZwiazkowZawodowychPracownikowPrzedsiebiorstwPanstwowejKomunikacjiSamochodowejAndrzejHetnarowicz">Przytoczę przykład z województwa lubelskiego, gdzie na początku miano połączyć 14 PKS-ów. Kilka z nich się nie zgodziło. Osobą, która ma się zająć konsolidacją, jest były szef zakładu pogrzebowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacySKPKSNSZZSolidarnoscTadeuszChwastek">Chcę odpowiedzieć na pytanie pana posła Jana Wyrowińskiego. To nie jest tak, że traktujemy wszystkich przewoźników prywatnych jako nieuczciwą konkurencję. Znamy uczciwych przedsiębiorców, którzy wykonują swoją pracę przyzwoicie i rozliczają się z urzędem skarbowym tak, jak określają to przepisy. W województwie małopolskim na wniosek ministra została dokonana pięciodniowa, zmasowana kontrola przewoźników. Na 96 pojazdów 92 zostały ukarane. Od 8 lat na posiedzeniach Komisji Trójstronnej, komisji sejmowych oraz podczas rozmów z członami rządu powtarzam, że istnieje nieuczciwa konkurencja. Czy nie widzicie państwo, jaki jest powód likwidacji regionalnych przewozów kolejowych? Pod dworce kolejowe podjeżdżają przewoźnicy kilka minut przed odjazdem pociągu i stosują dumpingowe ceny. W ten sposób niszczony jest transport publiczny. Uznaję, że jeśli budowany jest dom, to należy stworzyć solidny fundament. Dobrym fundamentem pod prywatyzację będzie zbudowanie uczciwej konkurencji, jednakowej dla wszystkich podmiotów. Jeśli PKS płaci 18 różnych podatków, a podmiot prywatny płaci ryczałt, to jak możemy mówić o zdrowej konkurencji? Nie chodzi nam o to, że boimy się konkurencji. Logo PKS od kilkudziesięciu lat stanowi wartościową markę. Ono świadczy o tym, czego można się po tej firmie spodziewać. Nie boimy się prywatyzacji, ale tego, że stworzymy fikcję, że przekształcimy przedsiębiorstwa poprzez skomercjalizowanie, dodamy pięcioosobową radę nadzorczą, która pochłonie duże wydatki na wynagrodzenia. Nie wiem, co mam mówić ludziom. Kiedy pracownicy PKS otrzymają podwyżki?</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacySKPKSNSZZSolidarnoscTadeuszChwastek">Zwracam się z prośbą do pana ministra Sławomira Urbaniaka, ażeby wsparł centrale związkowe, związek pracodawców oraz izbę gospodarczą, które chcą uporządkować krajowy rynek przewozów osób. Chcę podziękować panu ministrowi Jerzemu Polaczkowi za to, że powołał komisję, która zajmuje się tym tematem. Powoli porządkowane są warunki funkcjonowania tej branży.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczacySKPKSNSZZSolidarnoscTadeuszChwastek">Jednej rzeczy nie rozumiem. Czy mamy oddać sprawę do Trybunału Stanu przeciwko ministrowi finansów? Wysyłamy informacje na temat malwersacji i przestępstw finansowych, ale nie są podejmowane w tej kwestii żadne działania ze strony resortu. Czy nie jest to uchylanie się od wypełniania obowiązków służbowych? Czy mamy przyjechać autobusami do Warszawy, żeby zwrócić na siebie uwagę? Chcemy w sposób cywilizowany mówić otwarcie o problemach na rynku. Jest niszczony cały transport publiczny. PKP Regionalne Przewozy jest w coraz trudniejszej sytuacji. PKS jest w korzystniejszej sytuacji, ponieważ możemy zmieniać trasy. Prywatyzacja nie ma służyć przetrwaniu przedsiębiorstw, ale temu, aby mogły się rozwijać i być lepiej zarządzane. Przeprowadzajmy prywatyzację dla celów, dla których powinna służyć. Podstawą jest uporządkowanie krajowego rynku i stworzenie jednakowych szans dla wszystkich przewoźników. Do pasażerów ma należeć wybór. Jeśli nie będą chcieli jeździć w PKS, to będą funkcjonowali prywatni przewoźnicy. Wiemy jednak, że odbędzie się to na solidnych uczciwych zasadach.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#PrzewodniczacySKPKSNSZZSolidarnoscTadeuszChwastek">Mówiliście państwo wielokrotnie, że budujemy Polskę prawa. Czego my chcemy? Właśnie poszanowania prawa przez wszystkich uczestników rynku. Mamy moralne prawo oczekiwać ze strony państwa pomocy i wsparcia w naszej trudnej sytuacji. Nie chcemy być zmuszeni protestować w tej sprawie w Warszawie. To nie jest dobry pomysł.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderGrad">Zbliżamy się do końca posiedzenia Komisji. Nie zamykamy tej sprawy. Możemy przyjąć, że Komisja podejmuje następującą opinię.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderGrad">Po pierwsze, zwracamy się do MSP o jak najszybsze przedstawienie strategii oraz planów dotyczących prywatyzacji i komercjalizacji PKS. To był spójny plan, związany również z tym, nad czym pracuje minister transportu.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderGrad">Oczekujemy od ministra skarbu państwa przygotowania zmian prawnych. Jeśli dla wielu poruszanych kwestii związanych z leasingiem pracowniczym, ograniczeniem liczby członków rad nadzorczych, możliwością delegowania pełnomocników są potrzebne zmiany legislacyjne, to aby w jak najszybszym czasie zostały zaproponowane. Chodzi również o te, które mogą okazać się niezbędne w wyniku rozmów z marszałkami województw, jeśli takie propozycje z ich strony będą padały.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderGrad">Potrzebne jest obecnie, aby minister skarbu państwa wziął na siebie obowiązek i przypomniał wszystkim instytucjom w państwie o zaistniałej sytuacji w sektorze, aby resort finansów, albo odpowiednie instytucje skarbowe, Policja, Państwowa Inspekcja Drogowa lub inne państwowe podmioty w sposób kompleksowy próbowały problem regulować i kontrolować. Proszę pana ministra Sławomira Urbaniaka o zwrócenie się do odpowiednich instytucji i przygotowanie informacji dla Komisji Skarbu Państwa. Proszę również o pisemne powiadomienie Komisji, kiedy informacja będzie gotowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselMarekSuski">Pytałem o to, z jakiego powodu wynikają rozbieżności w koncepcji podejścia do firm na Mazowszu. Proszę, aby to również zostało ujęte w informacji. Byś może pan minister dziś nie był w stanie udzielić wyczerpującej odpowiedzi ze względu na rozbieżności kompetencyjne resortu oraz wojewodów. W dokumencie ta informacja nie jest szczegółowo opisana.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderGrad">Rozumiem to jako postulat do pana ministra Sławomira Urbaniaka, aby odpowiedź na te kwestie została również zawarta w informacji.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderGrad">Zamykam posiedzenie Komisji Skarbu Państwa.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>