text_structure.xml
22.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Otwieram posiedzenie Komisji Sprawiedliwości, poświęcone rozpatrzeniu projektu dezyderatu w sprawie więziennictwa, który jest efektem zapoznania się Komisji z problemami służby więziennej podczas posiedzeń na miejscu i wyjazdowego Komisji i ma na celu znalezienie projektów rozwiązań ułatwiających tę trudną służbę.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselAleksanderBentkowski">Mamy przygotowane dwa projekty dezyderatu: jeden autorstwa pana posła Jacka Pawlickiego, drugi - prezydium Komisji. Oba projekty zostały doręczone państwu na piśmie, a różnią się one tym, że projekt prezydium Komisji jest nieco surowszy w ocenie tego, co Komisja dostrzegła zapoznając się z efektami pracy służby więziennej od projektu pana posła J. Pawlickiego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselAleksanderBentkowski">Przypomnę państwu treść obu projektów dezyderatu.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselAleksanderBentkowski">Pierwszy projekt pana posła J. Pawlickiego, nieobecnego dzisiaj z powodu ważnych poselskich zajęć w terenie, zawiera następujące punkty:</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselAleksanderBentkowski">1. Wyrazić aprobatę dla dokonywanych w okresie ostatnich 5 lat zmian w polskim systemie penitencjarnym, ukierunkowanych na dostosowanie sposobu wykonywania kary pozbawienia wolności i tymczasowego aresztowania do uznanych standardów międzynarodowych.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PoselAleksanderBentkowski">2. Zalecić kontynuowanie reform i doskonalenie praktyki penitencjarnej uwzględniających zarówno ochronę społeczeństwa przed sprawcami przestępstw jak i resocjalizacyjne cele kary, przy poszanowaniu godności osób pozbawionych wolności i zapewnieniu im humanitarnych warunków.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PoselAleksanderBentkowski">3. Uznać za niezbędne pilne przyjęcie zmian w ustawach karnych, zmierzających do zmniejszenia punitywności systemu karnego i rozszerzenie katalogu kar alternatywnych w stosunku do pozbawienia wolności.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PoselAleksanderBentkowski">4. Wyrazić zaniepokojenie sytuacją finansową więziennictwa, co powoduje narastającą dekapitalizację jednostek więziennych, ich pogarszający się stan sanitarny oraz zwiększające się braki służby więziennej przede wszystkim w wyposażeniu w techniczne środki ochronne, środki łączności i transportu.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PoselAleksanderBentkowski">Sytuacja finansowa wpływa także na zawężenie form resocjalizacyjnego oddziaływania na osoby pozbawione wolności.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PoselAleksanderBentkowski">Potrzeby służby więziennej powinny być w należytym stopniu uwzględnione w wydatkach resortu, w środkach przewidzianych na działania rządu w zakresie zwiększania porządku i bezpieczeństwa oraz w środkach budżetu państwa na następne lata.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PoselAleksanderBentkowski">Niezbędne jest wydzielenie w odrębnej części budżetu państwa wydatków na służbę wiezienną.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PoselAleksanderBentkowski">Punkt 5 tej wersji stracił aktualność, gdyż projekt ustawy o służbie więziennej Komisja przejęła do opracowania i zaakceptowania jego treści.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PoselAleksanderBentkowski">Drugi projekt dezyderatu, opracowany przez prezydium Komisji jest następujący.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PoselAleksanderBentkowski">1. Uznać, że w ostatnich 5-ciu latach dokonano w polskim systemie penitencjarnym wiele pozytywnych zmian, ale Komisja stwierdza, że ponad 700 ucieczek więźniów w ostatnich dwóch latach dokonanych w czasie przerw w wykonaniu kary, dowodzi wadliwości stosowanej praktyki.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PoselAleksanderBentkowski">Dodatkowym argumentem potwierdzającym powyższy fakt jest bardzo duża ilość przestępstw, w tym zbrodni, popełnianych przez więźniów w czasie przerw wykonywania kary.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#PoselAleksanderBentkowski">2. Uwzględniając powyższe uwagi Komisja zaleca kontynuowanie reform i doskonalenie praktyki penitencjarnej uwzględniających zarówno ochronę społeczeństwa przed sprawcami przestępstw jak i resocjalizacyjne cele kary, przy poszanowaniu godności osób pozbawionych wolności i zapewnieniu im humanitarnych warunków.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#PoselAleksanderBentkowski">3. Uznać za niezbędne pilne przyjęcie zmian w ustawach karnych, zmierzających do rozszerzenia katalogu kar alternatywnych w stosunku do pozbawienia wolności.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#PoselAleksanderBentkowski">4. Wyrazić zaniepokojenie sytuacją finansową więziennictwa, co powoduje narastającą dekapitalizację jednostek więziennych, ich pogarszający się stan sanitarny oraz zwiększające się braki służby więziennej przede wszystkim w wyposażeniu w techniczne środki ochronne, środki łączności i transportu.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#PoselAleksanderBentkowski">Sytuacja finansowa wpływa także na zawężenie form resocjalizacyjnego oddziaływania na osoby pozbawione wolności.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#PoselAleksanderBentkowski">Potrzeby służby więziennej powinny być w należytym stopniu uwzględnione w wydziałach resortu, w środkach przewidzianych na działania rządu w zakresie zwiększenia porządku i bezpieczeństwa oraz w środkach budżetu państwa na następne lata. Należy rozważyć stworzenie w ramach budżetu resortu sprawiedliwości odrębną pozycję budżetu więziennictwa.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#PoselAleksanderBentkowski">5. Dostrzegając problemy więziennictwa w zakresie prawidłowego rozmieszczenia więźniów Komisja zaleca rozważenie możliwości tworzenia przez Ministerstwo Sprawiedliwości zakładów karnych o złagodzonym rygorze w wolnych obiektach po b. Armii Radzieckiej czy w niewykorzystanych obiektach byłych państwowych gospodarstwach rolnych.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#PoselAleksanderBentkowski">6. Komisja uznając, że odbywanie kar pozbawienia wolności orzekanych przez kolegia do spraw wykroczeń, kar zastępczych pozbawienia wolności jest dużym obciążeniem dla zakładów karnych, zaleca rozważenie przez Ministerstwo Sprawiedliwości podjęcia przez resort inicjatywy ustawodawczej w celu utworzenia przy niektórych gminach aresztów miejskich.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#PoselAleksanderBentkowski">7. Aprobując działania na rzecz umocnienia służby więziennej jako profesjonalnej, apolitycznej, dobrze zorganizowanej formacji gwarantującej właściwą realizację tych funkcji państwa, które wiążą się z wykonywaniem kary pozbawienia wolności i tymczasowego aresztowania, Komisja Sprawiedliwości postanawia przedstawić Sejmowi RP - jako przedłożenie Komisji - projekt ustawy o służbie więziennej.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#PoselAleksanderBentkowski">Ten ostatni punkt stracił aktualność z tych samych powodów, co pkt 5 pierwszej wersji.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#PoselAleksanderBentkowski">Znamy teraz treść obu dezyderatów i proszę o wypowiedzi na temat obu wersji, którą z nich przyjmujemy, bądź które fragmenty z jednego z nich włączymy do treści drugiego lub odwrotnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselAndrzejGaberle">W tej chwili jeszcze nie wypowiadam się za przyjęciem jednej z wersji, mam jedynie uwagę natury formalnej. Proponuję w pkt. 4 wersji drugiej zastąpić słowo "co" w pierwszej linijce słowem "która", bowiem to pierwsze budzi niejasność do czego się odnosi dalsza część zdania po przecinku.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselAndrzejGaberle">Co do drugiej wersji dezyderatu mam natomiast wątpliwości odnoszące się do sformułowania: "ponad 700 ucieczek więźniów w ostatnich dwóch latach, dokonanych w czasie przerw w wykonaniu kary" - w czasie przerwy w wykonaniu kary można nie dotrzymać warunków przerwy i nie powrócić do zakładu karnego, ale nie dokonać ucieczki. To należałoby zmienić.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselAndrzejGaberle">Nie przekonuje mnie także postulat tworzenia aresztów gminnych - trudno mi sobie wyobrazić areszt przy gminie. Kto nim miałby zarządzać, kto nadzorować - to dzisiaj wydaje się postulat nie na czasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Moim zdaniem, podstawową dla dezyderatu sprawą jest tych 700 skazanych, którzy po uzyskaniu przepustki nie powrócili do odbycia reszty kary do zakładów karnych. Po półrocznej nieobecności są oni skreślani z ewidencji zakładów karnych i pozostają nadal na wolności, często dokonując przestępstw i to poważnych. Ponieważ nigdzie nie znalazłem w przepisach takiego rozwiązania, chciałem spytać przedstawiciela Centralnego Zarządu Zakładów Karnych, jak ta sprawa jest uregulowana i czy rzeczywiście po półrocznej nieobecności taki skazany nie jest traktowany jako uciekinier.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZastepcadyrektoraCentralnegoZarzaduZakladowKarnychKrzysztofKulesza">Zgodnie z zarządzeniem ministra sprawiedliwości skazany, który uzyskał nagrodową czy losową formę pobytu poza terenem zakładu karnego i do tego zakładu nie powrócił, po 6 miesiącach nieobecności jest skreślany z ewidencji. Takich przypadków było 700 w okresie od 1 czerwca 1992 r. do 23 marca 1995 r. Ponieważ skazany opuścił zakład legalnie, nie jest to traktowane jako ucieczka. Skazany nie dotrzymuje tylko warunków zwolnienia.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ZastepcadyrektoraCentralnegoZarzaduZakladowKarnychKrzysztofKulesza">Rocznie udzielamy około 200 tys. różnego rodzaju przepustek skazanym, ale nie prowadzimy statystyki spóźnień odrębnie. Łącznie spóźnienia i niepowroty na stałe stanowią 3,3% w latach ubiegłych, w roku bieżącym 2,5%.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Proponuję w związku z powyższym rozważenie, czy około 250 tzw. niepowrotów rocznie, to dużo czy mało. Jest to na pewno koszt humanitaryzacji odbywania kary, ale ci skazani, którzy powinni ją odbywać, w takiej liczbie tej kary nie odbywają.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PoselAleksanderBentkowski">Można oczywiście wprowadzić w Kodeksie karnym nowe przestępstwo niepowrotu do zakładu karnego, ale nie oznacza to, że ilość tych ucieczek z odbywania kary zmniejszy się. Jednakże do tego czasu trzeba rozważyć ewentualne zmniejszenie udzielanych przepustek, bo przejść obojętnie obok tego zjawiska nie można.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PoselAleksanderBentkowski">Wychodzący na przepustki popełnili ogromną ilość przestępstw: dwa tysiące włamań, kilkadziesiąt morderstw i to należy mieć na względzie badając sprawę szerokiego udzielania przepustek, jaka wystąpiła w trzech ostatnich latach. W moim przekonaniu Komisja musi na ten temat wyrazić swoje zdanie w dezyderacie i najpierw proponuję rozstrzygnięcie tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselJacekTaylor">Przy ocenie wspomnianej ilości niepowrotów można porównać ją z ilością niestawienia się do poboru do wojska czy dezercji z wojska i przy takim porównaniu myślę, że nie jest to wiele.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselAndrzejGaberle">Porównując ilość udzielonych przepustek 200 tys. z 700 osobami, jakie nie powróciły z nich, to ilość ta jest znikoma. Jeżeli natomiast weźmiemy pod uwagę popełnione przez margines wychodzących na przepustki ponad 30 zabójstw i innych poważnych przestępstw, to sprawa ta uzyskuje inny wymiar.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselAndrzejGaberle">Szkopuł polega na tym, że bez odpowiedniej polityki w zakresie udzielania przepustek czy urlopów obejść się nie można, a jednocześnie jest zadaniem właściwie do końca niemożliwym określenie, czy dany człowiek na przepustce popełni przestępstwo czy też go nie popełni, bowiem zależy to od całego szeregu czynników, które pozwalają jedynie na pewien stopień prawdopodobieństwa, które nigdy nawet nie będzie graniczyć z pewnością.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PoselAndrzejGaberle">Dlatego można wyrazić zaniepokojenie, ale nie można krępować rąk służbie penitencjarnej, a jedynie skłaniać do ostrożności przy udzielaniu przepustek.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Nie znalazłem w danych statystycznych CZZK liczb więźniów, jacy wyszli na przepustki, a byłoby to interesujące. Skoro odbywa karę około 65 tys. więźniów rocznie, niektórzy nie otrzymują przepustek w ogóle, to inni muszą je otrzymywać wielokrotnie, skoro rocznie udziela się 200 tys. przepustek.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ZcadyrektoraCZZKKrzysztofKulesza">Na wspomniane 200 tys. przepustek składają się następujące jej rodzaje: 5-dniowa przepustka nagrodowa, 5-dniowa przepustka losowa, 24-godzinna przepustka nagrodowa i 24-godzinna przepustka regulaminowa. I z tych 200 tys. okazji do niepowrócenia z przepustek skorzystało tylko 700 osób.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#ZcadyrektoraCZZKKrzysztofKulesza">Liczby osadzonych, które korzystały z przepustek raz, dwa i więcej przygotujemy i podamy Komisji w ilościach szacunkowych, bo dokładnej statystyki tego rodzaju nie prowadziliśmy. Wyniknie stąd, ilu było na przepustkach i ilu z nich nie wróciło.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselPiotrChojnacki">Problem ucieczek, jak to określa pan przewodniczący czy niepowrotów, jak to nazywają przedstawiciele służby więziennej nie można bagatelizować, ani porównywać do dezercji czy niestawienia się do poboru. Inny jest bowiem ciężar gatunkowy tych zjawisk, zwłaszcza jeśli chodzi o ich skutki.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselPiotrChojnacki">Jest oczywiste, że w każdej decyzji penitencjarnej mieści się duży element ryzyka, podejmowanego przez służbę więzienną czy sąd penitencjarny; tym niemniej wydaje się, że liczby nietrafionych decyzji - bo za takie trzeba je uznać wobec 700 niepowrotów - są duże. Ponieważ przez niepowracających popełniane są poważne zbrodnie można wysunąć wniosek, że te decyzje są rażąco nietrafne. I to jest zasadniczy problem, bo nie chodzi o to, że nie wróciło kilku ludzi, tylko co oni na wolności robią, jakie były przyczyny pozostania na wolności.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselPiotrChojnacki">Korzystanie przez takich przestępców, jak choćby niedawno sądzony "łomiarz" w Warszawie z przepustek, podczas których dokonują oni dalszych przestępstw nie jest sprawą błahą i Komisja nie może przejść nad tym do porządku dziennego. W ogólnie podawanej liczbie przepustek ginie ilość osadzonych, na te przepustki wychodzących. Niektórzy nie wychodzą wcale, inni wiele razy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselJacekTaylor">Mam uwagę odnoszącą się do ewentualnego ograniczenia ilości przepustek - są one konieczne dla resocjalizacji i nie można ich drastycznie ograniczać. Recydywa po wyrokach jest znacznie częstsza niż na przepustkach, a tych co się boją, prasa powinna uspokajać wiadomościami nie podsycającymi obaw, jak np. podaniem faktu, że połowa zabójstw w Polsce popełniana jest w rodzinach. Prasa ma tutaj dużą rolę do odegrania, aby realnie przedstawiać i plusy i minusy omawianych rozwiązań.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Oczywiście nie chodzi mi o zniesienie przepustek. One zawsze były, są i będą, tyle że w ostatnich latach zaczęto ich udzielać nagminnie i to, co uprzednio nie było problemem, jeżeli chodzi o popełnianie przestępstw w czasie przepustek, obecnie, moim zdaniem, jest takim problemem.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselAleksanderBentkowski">Teraz chodzi o to, czy Komisja zaleca nadal tak szerokie stosowanie tych przepustek, czy też nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselKrzystofJanik">Ponieważ w gruncie rzeczy chodzi o poddanie surowym kryteriom udzielania przepustek, mam propozycję przeredagowania pierwszego punktu wersji drugiej dezyderatu w taki mniej więcej sposób: "uznać, że w ostatnich 5 latach dokonano w polskim systemie penitencjarnym wielu pozytywnych zmian, jednakże Komisja stwierdza, iż istnieją zjawiska budzące nasz niepokój. Za szczególnie ważną uważamy potrzebę poddania krytycznej analizie praktyki wydawania przepustek więźniom".</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselKrzystofJanik">Jestem gotów do napisania tej propozycji, jeżeli zostanie zaakceptowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselJanuszNiemcewicz">Mam propozycję pozostawienia punktu pierwszego w brzmieniu z wersji pana posła J. Pawlickiego, która wydaje się być lepsza i pełniejsza od sformułowania z drugiego projektu.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselJanuszNiemcewicz">Sformułowanie dotyczące udzielania przepustek umieściłbym w drugim osobnym punkcie i w ten sposób by nie wynikało, że my postulujemy zmniejszenie ilości przepustek. My postulujemy większą wnikliwość przy udzielaniu przepustek, by sprawcy przestępstw niebezpiecznych zbyt łatwo ich nie otrzymywali, bowiem dostrzegamy pewne nieprawidłowości w udzielaniu przepustek sprawcom szczególnie groźnych przestępstw.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PoselJanuszNiemcewicz">O taki sens drugiego punktu mi chodzi, a jego treść mogłaby mieć następujące brzmienie: "zaniepokojenie Komisji budzi nadmiernie wysoka liczba przypadków bezprawnego pozostawania na wolności osadzonych, którym udzielono przerw lub przepustek w odbywaniu kary; Komisja domaga się poddania szczegółowej analizie polityki udzielania przepustek zwłaszcza sprawcom poważnych przestępstw".</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Czy są inne propozycje lub ktoś ma zastrzeżenia do propozycji posła J. Niemcewicza? Nie ma, możemy przyjąć więc punkt pierwszy z wersji pierwszej dezyderatu i dodać jeszcze po nim nowy punkt dotyczący analizy polityki udzielania przepustek skazanym.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselAleksanderBentkowski">Czy do punktu drugiego wersji drugiej są uwagi lub propozycje zmian? Nie ma, możemy przyjąć go w brzmieniu jednakowym w obu projektach.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PoselAleksanderBentkowski">Czy punkt trzeci wymaga poprawek? Nie ma uwag, akceptujemy więc brzmienie także jednakowe z obu projektów.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PoselAleksanderBentkowski">Czy Komisja przyjmuje punkt czwarty, czy są uwagi? Nie ma uwag, przyjęliśmy i ten punkt.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PoselAleksanderBentkowski">Przechodzimy do punktu piątego, dotyczącego wykorzystania pomieszczeń po b. Armii Czerwonej na zakłady karne o złagodzonym rygorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ZcadyrektoraCZZKKrzysztofKulesza">Co do możliwości tworzenia zakładów karnych o złagodzonym rygorze w obiektach po wojskach radzieckich czy obiektach byłych państwowych gospodarstw rolnych nie wydaje nam się to realne, gdyż brak nam środków na remonty własnej bazy, tego wymagającej i nie wygospodarowujemy takich środków na przystosowanie do potrzeb zakładu karnego innych jeszcze obiektów.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#ZcadyrektoraCZZKKrzysztofKulesza">Jako więziennictwo musieliśmy oddać państwowe gospodarstwa rolne na rzecz Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, a otrzymaliśmy tylko pomoc przy utworzeniu gospodarstwa pomocniczego w Piławie Dolnej, bo inne obiekty Agencja nam tylko może odsprzedać, na co nie mamy pieniędzy.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#ZcadyrektoraCZZKKrzysztofKulesza">Robiliśmy rozpoznanie w obiektach po wojskach radzieckich w Bornem Sulimowie, Legnicy i Białogardzie, lecz koszty adaptacji tych obiektów idą w miliardy zł. Takich pieniędzy, nawet na złagodzone warunki rygorów po prostu nie mamy przy tym budżecie, jaki jest obecnie.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#ZcadyrektoraCZZKKrzysztofKulesza">Zwróciliśmy się natomiast do Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa o teren w okolicach Warszawy na zakład karny, bowiem sytuacja jest tu bardzo trudna i otrzymaliśmy odpowiedź odmowną.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Mnie nie chodzi o normalne więzienia, na których remonty brak środków, bo takie więzienia wymagają rzeczywiście horrendalnych kosztów. Mnie chodzi o takie więzienia, gdzie wystarczy jeden strażnik na 30-50 więźniów z wyrokami albo zastępczymi karami pozbawienia wolności w wymiarze do pół roku, gdzie nikt nie będzie uciekał, a za całe zabezpieczenie wystarczy zwykły płot.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PoselAleksanderBentkowski">Skoro jednak nie chcecie panowie tego w dezyderacie - wykreślimy ten punkt, chociaż uważam, że byłaby szansa na pozyskanie środków na taki cel.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PoselAleksanderBentkowski">Wobec sprzeciwu wykreślamy także punkt o aresztach w gminach.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PoselAleksanderBentkowski">Mamy więc zaakceptowane 4 punkty wersji drugiej, identyczne z wersją z dezyderatu autorstwa posła J. Pawlickiego z dodatkowym punktem dotyczącym polityki udzielania przepustek autorstwa posła J. Niemcewicza.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PoselAleksanderBentkowski">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#PoselAleksanderBentkowski">W głosowaniu większością głosów posłowie przyjęli dezyderat w zaakceptowanej wersji uzupełnionej o punkt dodatkowy posła J. Niemcewicza.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#PoselAleksanderBentkowski">Wobec wyczerpania porządku obrad, zamykam posiedzenie Komisji Sprawiedliwości.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>