text_structure.xml
25.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godz. 17 min. 5.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WładysławKowalski">Otwieram posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WładysławKowalski">Powołuję na sekretarzy posłów Józefa Ozgę-Michalskiego i Henryka Trzebińskiego. Protokół i listę mówców prowadza poseł Trzebiński, Proszę Posłów Sekretarzy o zajęcie miejsc przy stole prezydialnym.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WładysławKowalski">Protokół 50 posiedzenia jest wyłożony do przejrzenia w Kancelarii Sejmu Ustawodawczego.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WładysławKowalski">Usprawiedliwiają nieobecność na posiedzeniu Sejmu następujący posłowie: Bęben Bronisław, Blinowski Franciszek, Dąbrowicz Henryk, Jura Albin, Król Jan Aleksander, Labus Wiktor, Mirek Jan, Nadobnik Kazimierz, Nagórski Wiktor, Puchowa Rozalia, Rak Jan, Wachowicz Henryk, Zakrzewski Henryk.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WładysławKowalski">Udzieliłem urlopu posłowi Zduńczykowi Włodzimierzowi do dnia 5 stycznia 1949 r.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#WładysławKowalski">Prosi Wysoką Izbę o udzielenie urlopu poseł Krzewniak Andrzej do końca stycznia 1949 r. z powodu wyjazdu.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#WładysławKowalski">Czy Wysoka Izba zgadza się na udzielenie powyższego urlopu? Sprzeciwu nie słyszę. Uważam, że Izba zgodziła się na udzielenie urlopu.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#WładysławKowalski">Proponuję, aby Izba — na podstawie regulaminu Sejmu Ustawodawczego art. 50 pkt. 5 — uchwaliła skrócone postępowanie formalne odnośnie spraw znajdujących się na porządku dziennym obecnego posiedzenia. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, będę uważał, że Izba zgodziła się na moją propozycję.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#WładysławKowalski">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#WładysławKowalski">Porządek dzienny — jak zapowiedziano na poprzednim posłodzeniu Sejmu — jest następujący:</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#WładysławKowalski">1. Sprawozdanie Komisji Skarbowo-Budżetowej o rządowym projekcie ustawy o prowizorium budżetowym na okres od 1 stycznia do 31 marca 1949 r. (druki nr 403 i 405).</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#WładysławKowalski">2. Sprawozdanie Komisji Wojskowej o rządowym projekcie ustawy o poborze rekruta (druki nr 388 i 404).</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#WładysławKowalski">Przystępujemy do punktu 1 porządku dziennego: Sprawozdanie Komisji Skarbowo-Budżetowej o rządowym projekcie ustawy o prowizorium budżetowym na okres od 1 stycznia do 31 marca 1949 r. (druki nr 403 i 405).</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#WładysławKowalski">Udzielam głosu sprawozdawcy posłowi Miturze.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełMitura">Wysoki Sejmie! Nowością w przedłożonym preliminarzu budżetowym na rok 1949 jest połączenie w jedną całość budżetu administracyjnego z budżetem inwestycyjnym, Stwarza to większą jasność przy rozpatrywaniu celowości przewidywanych wydatków w poszczególnych częściach budżetu i ułatwia ocenę, co należy uznać za wydatki inwestycyjne, a co za wydatki administracyjne.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełMitura">Projekt preliminarza przewiduje po stronie wydatków kwotę 602.926.619.000 zł, w tym na wydatki bieżące kwotę 328.581.128.000 zł, na wydatki inwestycyjne kwotę 266.995.891.000 zł, na spłatę długów państwowych, kupno nieruchomości oraz udziały finansowe — kwotę 7.349.600.000 zł.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełMitura">Na pokrycie wydatków służyć będą dochody w kwocie 602.926.619.000 zł, składające się z dochodów bieżących w kwocie 449.028.246.000 zł, z dochodów majątkowych w kwocie 141.667.574.000 zł i z nadwyżki budżetowej z roku 1948 w kwocie 12.230.799.000 zł.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełMitura">Podkreślając potrzebę prowadzenia walki z przerostami administracyjnymi w ustawie skarbowej upoważnia się Rząd do zatrudnienia ściśle określonej liczby funkcjonariuszów, tj. 265,943 osoby i do eksploatacji w zakresie administracji państwowej 5.775 pojazdów mechanicznych. Pozostawia się rezerwę 3.000 etatów osobowych i 300 etatów samochodowych.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PosełMitura">Przedłożony preliminarz budżetowy łącznie z ustawą skarbową jest dokładnie opracowany, co ułatwi pracę nad całością.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PosełMitura">Jeśli porównać cyfrowe globalne wydatki w budżecie administracyjnym i inwestycyjnym wraz z dodatkowymi kredytami na rok 1948 z przedłożonym projektem preliminarza na rok 1949, to będzie on większy od wydatków zeszłorocznych o około 16%. Wydatki administracyjne wraz z dodatkowymi kredytami na rok 1948 równają się prawie projektowanym w przedłożeniu rządowym na rok 1949 wydatkom administracyjnym, różnica wynosi zaledwie 0.002%. W 1948 r. wynosiły one mianowicie 327.935.710.000 zł, w 1949 r. — 328.581.128.000 zł. Natomiast wydatki majątkowe projektowane na rok 1949 są większe od zeszłorocznych o przeszło 35 (w 1948 r. 203.105.457.000 zł, w 1949 r. 274.345.491.000 zł).</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PosełMitura">Na rok 1949 nastąpił wzrost etatów osobowych o 11.210 osób, co tłumaczy się wzrostem:</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PosełMitura">a) pracowników przysposobienia młodzieży — 10.188 osób,</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PosełMitura">b) pracowników administracji szkolnictwa przemysłowego — 2.850 osób,</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#PosełMitura">c) instruktorów budownictwa wiejskiego i szkolnictwa zawodowego — 1.197 osób i inne.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#PosełMitura">Ilość pojazdów mechanicznych na 1949 r. wzrosła o 1.467. sztuk. Wpłynęło na to wciągnięcie do zestawienia pojazdów mechanicznych z tytułu tych akcji, które dotąd w budżecie nie figurowały, jak Służba Polsce 972, szkolnictwo zawodowe w Ministerstwie Przemysłu i Handlu 144, służba ochrony roślin i lecznictwa weterynaryjnego 209 i inne 142.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#PosełMitura">Jak kształtują się wydatki w poszczególnych częściach preliminarza budżetowego w porównaniu z rokiem 1948?</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#PosełMitura">Część I — Prezydent Rzeczypospolitej i Rada Państwa. Wydatki poważnie wzrosły w dziale 3 — Komisja Specjalna z 297.342.000 zł na 627.900.000 zł. Wydatki inwestycyjne wynoszą 322 miliony złotych.</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#PosełMitura">W części 2 — Sejm Ustawodawczy projektowany jest wzrost wydatków o 80%.</u>
<u xml:id="u-3.14" who="#PosełMitura">Część 3 — Najwyższa Izba Kontroli wykazuje po stronie dochodów 1.120.000 zł i wzrósł wydatków o 53%.</u>
<u xml:id="u-3.15" who="#PosełMitura">Część 4 — Prezydium Rady Ministrów w administracji wykazuje wzrost wydatków o 609%. Wpłynęły na to w dużym stopniu wydatki na:</u>
<u xml:id="u-3.16" who="#PosełMitura">a) instytucje przysposobienia zawodowego i wojskowego młodzieży oraz wychowania, kultury fizycznej i sportu 12.320.571.000 zł,</u>
<u xml:id="u-3.17" who="#PosełMitura">b) Naczelna Rada dla Spraw Młodzieży i kultury fizycznej 1.273.350.000 zł,</u>
<u xml:id="u-3.18" who="#PosełMitura">c) powszechna organizacja Służba Polsce 9.872.681.000 zł i,</u>
<u xml:id="u-3.19" who="#PosełMitura">d) Główny Urząd Kultury Fizycznej 1.174.540.000 zł.</u>
<u xml:id="u-3.20" who="#PosełMitura">W części 5 — Ministerstwo Spraw Zagranicznych wydatki prawie że nie zostały zwiększone.</u>
<u xml:id="u-3.21" who="#PosełMitura">W części 6 — Ministerstwo Obrony Narodowej nastąpił wzrost o 70%.</u>
<u xml:id="u-3.22" who="#PosełMitura">W części 7 — Ministerstwo Administracji Publicznej mamy wzrost o około 40%.</u>
<u xml:id="u-3.23" who="#PosełMitura">W części 8 — Ministerstwo Ziem Odzyskanych nastąpiło niewielkie zmniejszenie wydatków.</u>
<u xml:id="u-3.24" who="#PosełMitura">W części 9 — Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego mamy wzrost wydatków o około 60%.</u>
<u xml:id="u-3.25" who="#PosełMitura">W części 10 — Ministerstwo Sprawiedliwości — wzrost prawie o 100%.</u>
<u xml:id="u-3.26" who="#PosełMitura">W części 11 — Ministerstwo Skarbu — wzrost o 60%.</u>
<u xml:id="u-3.27" who="#PosełMitura">W części 11-a — Daniny publiczne — dochody zwiększyły się z 218.322.000.000 zł na 349.700.000.000 zł.</u>
<u xml:id="u-3.28" who="#PosełMitura">W części 12 — Ministerstwo Przemysłu i Handlu mamy wzrost wydatków o 102%, w tym wydatki na szkolnictwo przemysłowe wzrosły z 4.976.539.000 zł na 9.466.014.000 zł.</u>
<u xml:id="u-3.29" who="#PosełMitura">W części A wydatki inwestycyjne wynoszą 2.095.000.000 zł.</u>
<u xml:id="u-3.30" who="#PosełMitura">W części B wydatki inwestycyjne wynoszą 123.586.061.000 zł.</u>
<u xml:id="u-3.31" who="#PosełMitura">W części 14 — Ministerstwo Komunikacji wydatki wzrosły z 7.961.600.000 zł na 25.844.486.000 zł, tj. o 225%. W tym na drogi kołowe przeznacza się 8.463.532.000 zł, na drogi wodne 2.334.548.000 zł. Na wydatki inwestycyjne w części A przewiduje się — 13.103.500.000 zł, w części B wydatki wzrosły z 772.000.000 zł na 32.790.500.000 zł, tj. o 354%. Inwestycje na Koleje Państwowe wynoszą 27.447.500.000 zł, na Polskie Linie Lotnicze „Lot” — 1.000.000.000 zł, na Państwową Żeglugę na Odrze — 1.233.000.000 zł, i na PKS — 2.000.000.000 zł.</u>
<u xml:id="u-3.32" who="#PosełMitura">Część 15 — Ministerstwo Rolnictwa i Reform Rolnych wykazuje wzrost wydatków z 6.132.025.000 zł na 17.743.812.000 zł, tj. o 190%, w tym na szkolnictwo rolnicze wzrost z 1.563.589.000 zł do 3.000.260.000 zł, a więc prawie o 100%. Na szkoły licealne mamy wzrost z 410.300.000 zł do 1.047.287.000 zł, tj. prawie o 150%. Na powszechną oświatę rolniczą — z 968.595.000 zł do 1.656.575.000 zł, tj. o 70%. Na wydatki inwestycyjne przeznacza się 5.354.000.000 zł. W części B — Przedsiębiorstwa i Zakłady mamy wzrost z 40.000.000 zł do 16.150.000.000 zł, tj. 404-krotny. W tym w Państwowych Nieruchomościach Ziemskich inwestycje wynoszą 14.615.000.000 zł.</u>
<u xml:id="u-3.33" who="#PosełMitura">Część 16 — Ministerstwo Oświaty. Nastąpił tu wzrost wydatków z 26.857.290.000 zł do 56.505.903.000 zł. W tym na inwestycje 31.340.000.000 zł.</u>
<u xml:id="u-3.34" who="#PosełMitura">W części 17 — Ministerstwo Kultury i Sztuki w administracji nastąpił wzrost wydatków z 2.001.659.000 zł do 4.112.733.000 zł. W części B z 82.400.000 zł do 957.675.000 zł. W tym na „Film Polski” 810.000.000 zł.</u>
<u xml:id="u-3.35" who="#PosełMitura">W części 18 — Ministerstwo Pracy i Opieki Społecznej nastąpił wzrost wydatków 27.997.320.000 zł do 10.818.015.000 zł. W tym na świadczenia socjalne w zakresie pracy, opieki i opieki nad inwalidami wojennymi i wojskowymi przeznacza się sumę 9.289.960.000 zł.</u>
<u xml:id="u-3.36" who="#PosełMitura">Na inwestycje w części A 530.000.000 zł.</u>
<u xml:id="u-3.37" who="#PosełMitura">W części B — 670.000.000 zł.</u>
<u xml:id="u-3.38" who="#PosełMitura">W części 19 — Ministerstwo Poczt i Telegrafów na inwestycje mamy wzrost niewielki.</u>
<u xml:id="u-3.39" who="#PosełMitura">W części B mamy na inwestycje 4.300.000.000 zł.</u>
<u xml:id="u-3.40" who="#PosełMitura">W części 20 — Ministerstwo Odbudowy mamy wzrost wydatków z 2.513.888.000 zł do 21.650.565.000 zł.</u>
<u xml:id="u-3.41" who="#PosełMitura">W tym na inwestycje w części A 17.492.461.000 zł.</u>
<u xml:id="u-3.42" who="#PosełMitura">W części B inwestycje — 26.700.950.000 zł. W tym inwestycje dla Zakładu Osiedli Robotniczych 21.824.000.000 zł. Na inne przedsiębiorstwa podległe Ministerstwu Odbudowy 4.626.950.000 zł.</u>
<u xml:id="u-3.43" who="#PosełMitura">W części 21 — Ministerstwo Zdrowia nastąpił wzrost wydatków o 30%. Na inwestycje — o 1.624.000.000 zł.</u>
<u xml:id="u-3.44" who="#PosełMitura">Część 22 — Ministerstwo Żeglugi. Po stronie dochodów mamy wzrost o 3.000.000.000 zł. Wydatki zwiększone są z 2.281.253.000 zł na 9.688,058.000 zł, w tym na inwestycje mamy 6.485.820.000 zł.</u>
<u xml:id="u-3.45" who="#PosełMitura">W części B na wydatki inwestycyjne i dopłaty ze Skarbu Państwa zamieszczono kwotę 5.247.099.000 zł.</u>
<u xml:id="u-3.46" who="#PosełMitura">Część 23 — Ministerstwo Leśnictwa. Na inwestycje w Lasach Państwowych przeznaczono kwotę 3.019.000.000 zł.</u>
<u xml:id="u-3.47" who="#PosełMitura">W części 24 — Emerytury i Renty mamy wzrost wydatków z 3.799.013.000 zł na 9.600.000.000 zł.</u>
<u xml:id="u-3.48" who="#PosełMitura">W części 25 — Długi Państwowe — wydatki zmniejszyły się z 7.299.922.000 zł na 5.217.001.000 zł.</u>
<u xml:id="u-3.49" who="#PosełMitura">W części 26 — Ogólny Zarząd Skarbowy wydatki zmniejszyły się również, mianowicie z 23.470.000.000 zł na 7.175.202.000 zł.</u>
<u xml:id="u-3.50" who="#PosełMitura">W części 27 Zaopatrzenie ludności — wydatki zmniejszyły się z 89.328.000.000 zł na 11.412.000.000 zł. Pozostał jeszcze rozrachunek z tytułu zakupów około 10.000.000.000 zł i koszt rozprowadzenia i rozdziału przeszło 1.500.000.000 zł.</u>
<u xml:id="u-3.51" who="#PosełMitura">Część 28 — Samorządowy Fundusz Wyrównawczy — wydatki wzrosły z 9.498.009.000 zł do 18.300.000.000 zł.</u>
<u xml:id="u-3.52" who="#PosełMitura">Część 29 — Państwowy Fundusz Ziemi — nastąpiło tu zmniejszenie wydatków z 3.176.485.000 zł do 1.288.637.000 zł.</u>
<u xml:id="u-3.53" who="#PosełMitura">Część 30 — Fundusz Pracy — mamy tu zmniejszenie wydatków z 4.135.000.000 zł do 3.798.000.000 zł.</u>
<u xml:id="u-3.54" who="#PosełMitura">Część 31 — Lokaty Inwestycyjne — dochody określono na kwotę 61.700.000.000 zł.</u>
<u xml:id="u-3.55" who="#PosełMitura">Z powyższego widać, że wydatki w pewnych częściach budżetu uległy poważnej redukcji, np. w części 27, 26, 25, 29 itd., w niektórych częściach nie uległy zmianie, np. w części 5 i 8, w innych wzrosły od 30% do kwoty 404-krotnie większej niż kwota z roku ubiegłego, np. w Ministerstwie Rolnictwa i Reform Rolnych, w Przedsiębiorstwach i Zakładach, a zwłaszcza w Państwowych Nieruchomościach Ziemskich.</u>
<u xml:id="u-3.56" who="#PosełMitura">Na pierwsze miejsce pod względem zwiększenia wydatków na cele inwestycyjne wysunęło się Ministerstwo Przemysłu i Handlu z kwotą około 126.000.000.000 zł. Następnie Ministerstwo Komunikacji ze zwyżką budżetu administracyjnego o 225%, w tym na drogi kołowe blisko 8.500.000,000 zł, na drogi wodne około 2.500.000.000 zł i na inwestycje przeszło 13.000.000.000 zł. Dalej Ministerstwo Odbudowy, Rolnictwa i Reform Rolnych oraz Oświaty.</u>
<u xml:id="u-3.57" who="#PosełMitura">W tych cyfrach jaskrawo uwydatniła się polityka gospodarcza naszego Rządu, dążąca w pierwszym rzędzie do rozbudowania przemysłu, związanego z tym transportu, budownictwa — zwłaszcza w tym roku budownictwa mieszkaniowego — oraz rozwoju rolnictwa, które winna zaspokoić wzrastające zapotrzebowanie na artykuły konsumpcyjne.</u>
<u xml:id="u-3.58" who="#PosełMitura">W 1949 r. specjalną uwagę zwraca się na stworzenie warunków rozwoju w Państwowych Nieruchomościach Ziemskich. Poza tym bardzo poważny wzrost wydatków przeznaczonych na oświatę w. ogóle, na szkolnictwo zawodowe rolnicze, na wzrost szkolnictwa rolniczego licealnego — jeszcze bardziej wzmacnia wysiłki Rządu, zapoczątkowane w łatach ubiegłych, a dążące do szybkiego rozwoju szkolnictwa i do przygotowania kadr niezbędnych fachowców dla przemysłu i dla rolnictwa.</u>
<u xml:id="u-3.59" who="#PosełMitura">W związku z nawałem prac, jakie stały w ostatnim czasie przed Rządem naszym, nie był on w stanie przedstawić Wysokiej Izbie we właściwym czasie preliminarza budżetowego na 1949 r., a tylko zwrócił się z projektem ustawy o prowizorium budżetowym na okres od 1 stycznia do 31 marca 1949 r. ustalonym do wysokości 1/4 kredytów przewidzianych w projekcie budżetu na 1949 r.</u>
<u xml:id="u-3.60" who="#PosełMitura">Komisja Skarbowo-Budżetowa na swym posiedzeniu uchwaliła ten projekt ustawy z poprawkami, a mianowicie:</u>
<u xml:id="u-3.61" who="#PosełMitura">1) w art. 1 dodaje się nowy ust. 2 w brzmieniu następującym: „Ustala się etaty dla Najwyższej Izby Kontroli według załączonego zestawienia etatów osobowych funkcjonariuszów Najwyższej Izby Kontroli”.</u>
<u xml:id="u-3.62" who="#PosełMitura">2) do projektu dodaje się załącznik, zawierający zestawienie etatów osobowych funkcjonariuszów N. I. K.</u>
<u xml:id="u-3.63" who="#PosełMitura">Poprawki te były spowodowane tym, że do ogólnych etatów nie były, dołączone właściwe życzenia Biura Kontroli. Stało się to przez omyłkę. Stanowisko Biura Kontroli jest całkowicie słuszne i uzasadnione i Komisja Skarbowo-Budżetowa postanowiła wnieść to poprawki.</u>
<u xml:id="u-3.64" who="#PosełMitura">W imieniu Komisji Skarbowo-Budżetowej proszę Wysoką Izbę o przyjęcie przedłożonej ustawy według druku nr 405 wraz z wniesionymi poprawkami.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WładysławKowalski">Otwieram rozprawę.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WładysławKowalski">Udzielam głosu posłowi Bocheńskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełBocheński">Wysoka Izbo! P. Wiceminister Skarbu oraz szanowny referent wytłumaczyli pokrótce przyczyny zwłoki w przedłożeniu prowizorium budżetowego. Tym niemniej W imieniu Klubu Katolicko-Społecznego wyrażam nadzieje, że w roku przyszłym technika budżetowa pozwoli na złożenie preliminarza budżetowego we właściwym terminie.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełBocheński">W imieniu mego klubu oświadczam, że głosować będziemy za przedstawionym prowizorium budżetowym. Nie przesądza to o naszym, stanowisku, a stanowisko to zajmiemy po wysłuchaniu exposé p. Premiera i panów ministrów resortowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WładysławKowalski">Do głosu nikt więcej nie jest zapisany, wobec tego rozprawę zamykam. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#WładysławKowalski">Kto z Obywateli Posłów jest za przyjęciem powyższego projektu ustawy w brzmieniu, zaproponowanym przez komisję, zechce wstać. Dziękuje. Kto jest przeciw? Nikt.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#WładysławKowalski">Projekt ustawy został w drugim czytaniu uchwalony.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#WładysławKowalski">Ponieważ w drugim czytaniu nie zostały przyjęte żadne poprawki, proponuję przystąpienie do trzeciego czytania. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#WładysławKowalski">Wobec tego przystępujemy do trzeciego czytania projektu ustawy o prowizorium budżetowym na okres od 1 stycznia do 31 marca 1949 r.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#WładysławKowalski">Czy kto pragnie zabrać głos? Nikt głosu nie żąda, Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#WładysławKowalski">Kto z Obywateli Posłów jest za przyjęciem powyższego projektu Ustawy, zechce wstać? Dziękuję. Kto jest przeciw? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#WładysławKowalski">Stwierdzam, że Sejm ustawę jednomyślnie uchwalił.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#WładysławKowalski">Przystępujemy do punktu 2 porządku dziennego: Sprawozdanie Komisji Wojskowej o rządowym. projekcie ustawy o poborze rekruta (druki nr 388 i 404).</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#WładysławKowalski">Udzielam głosu posłowi Stachoniowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełStachoń">Wysoka Izbo! Przedłożony na dzisiejszym posiedzeniu rządowy projekt ustawy o poborze rekruta na 1949 r. obejmuje 4 artykuły. Art. 1 tego projektu zezwala na przeprowadzenie w 1949 r. poboru rekruta. Art. 2 stwierdza, że powołanie w 1949 r. poborowych do odbycia obowiązku służby wojskowej nastąpić ma w ramach stanu liczebnego wojska, którego granice zakreśla budżet na rok 1949. Art. 3 poleca wykonanie niniejszej ustawy Ministrowi Obrony Narodowej w porozumieniu z Ministrami Administracji Publicznej i Ziem Odzyskanych. Art. 4 ustala termin wejścia w życie ustawy z dniem jej ogłoszenia.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełStachoń">W imieniu Komisji Wojskowej mam zaszczyt przedłożyć Wysokiemu Sejmowi niniejszy projekt ustawy o poborze rekruta na 1949 r. i prosić o uchwalenie tego projektu w całości, tj. w brzmieniu zaproponowanym przez Rząd.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#komentarz">(Oklaski.)</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WładysławKowalski">Czy kto pragnie zabrać głos? Nikt głosu nie żąda. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#WładysławKowalski">Kto z Obywateli Posłów jest za przyjęciem powyższego projektu ustawy w brzmieniu, zaproponowanym przez komisję, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#WładysławKowalski">A zatem projekt ustawy został w drugim czytaniu przez Sejm uchwalony.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#WładysławKowalski">Ponieważ w drugim czytaniu nie zostały przyjęte żadne poprawki, proponuję przystąpienie do trzeciego czytania. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#WładysławKowalski">Wobec tego przystępujemy do trzeciego czytania projektu ustawy o poborze rekruta na 1949 r.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#WładysławKowalski">Czy ktoś pragnie zabrać głos? Nikt głosu nie zabiera. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#WładysławKowalski">Kto z Obywateli Posłów jest za przyjęciem powyższego projektu ustawy, zechce wstać. Dziękuję, Kto jest przeciw? Nikt się nie sprzeciwia.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#WładysławKowalski">Stwierdzam, że Sejm ustawę jednomyślnie uchwalił.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełDura">Proszę o głos w sprawie osobistego oświadczenia w myśl art. 45 punkt 2 regulaminu obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WładysławKowalski">W sprawie osobistego oświadczenia głos ma poseł Dura.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełDura">Wysoka Izbo! Wobec tego, że zaszło nieporozumienie i Klub Katolicko-Społeczny głosował przeciwko dekretowi z 28 lipca 1948 r., co było oparte na nieporozumieniu, wyjaśniam, że dekret nie przewiduje kontroli zbiórek w kościołach, jak również nie wynika to z jego intencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WładysławKowalski">Głos ma poseł Bocheński.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełBocheński">Wysoka Izbo! Wobec wyjaśnienia referenta posła Dury, że dekret nie przewiduje kontroli zbiórek w kościołach, Klub Katolicko-Społeczny oświadcza, że głosowanie przeciw dekretowi nastąpiło w rezultacie nieporozumienia, gdyż klub nie miał poza tym żadnych zastrzeżeń co do dekretu z dnia 28 lipca 1948 r.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełBocheński">Wobec tego proszę Obywatela Marszałka o odpowiednie zaznaczenie tego w protokóle.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WładysławKowalski">Porządek dzienny został wyczerpany.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#WładysławKowalski">Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w Kancelarii Sejmu Ustawodawczego.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#WładysławKowalski">Następne posiedzenie Sejmu Ustawodawczego odbędzie się w dniu 10 stycznia 1949 r. o godz. 10. Porządek dzienny zostanie Obywatelom Posłom doręczony.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#WładysławKowalski">Życzę Obywatelom Posłom pomyślnego Nowego Roku.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#komentarz">(Oklaski. Głosy: Nawzajem!)</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#WładysławKowalski">Zamykam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godz. 17 min. 40.)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>