text_structure.xml 55 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#ZastepcaprokuratorageneralnegoJerzyEngelking">Problem pornografii i skutki jej rozpowszechniania są regulowane przez art. 202 k.k. W tym przepisie zostały zapisane zachowania ścigane przez prawo i określane jako pornografia. Ponadto należy pamiętać, że dotychczas nie zdefiniowano pornografii. Dlatego ściganie i walka z tym zjawiskiem są utrudnione. Liczne trudności są również wynikiem częstych zmian przepisów prawa w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#ZastepcaprokuratorageneralnegoJerzyEngelking">W 1997 r. zmieniono koncepcję ścigania pornografii. Następnie w 2004 r. znowelizowano zapisy kodeksowe i wprowadzono znaczne zmiany. A w 2005 r. do art. 202 k.k. dodano par. 4a, penalizujący sprowadzanie, posiadanie lub przechowywanie treści pornograficznych z udziałem małoletniego poniżej lat 15.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#ZastepcaprokuratorageneralnegoJerzyEngelking">W związku z tym, że wymienione przepisy obowiązują relatywnie krótko, trudno jest stwierdzić, że wykształciła się specyfika ścigania tego rodzaju przestępstw. Uważamy, że w całym systemie prawa najważniejsze jest to, aby przepisy były jak najbardziej stabilne. Umożliwi to wykształcenie określonej linii orzeczniczej, na którą będzie można powoływać się w przyszłości w podobnych przypadkach.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#ZastepcaprokuratorageneralnegoJerzyEngelking">Należy podkreślić, że obowiązujące przepisy pozwalają na skutecznie ściganie pornografii. Choć nie jesteśmy zadowoleni z uzyskiwanych wyników, gdyż one zawsze powinny być lepsze. Skala zjawiska wzrasta, co jest efektem skutecznego działania wszystkich służb i ujawniania przez nie nowych zachowań.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#ZastepcaprokuratorageneralnegoJerzyEngelking">Chciałbym podać państwu kilka przykładów zaangażowania prokuratury w ściganie pornografii. Jednym z nich międzynarodowa akcja zainicjowana przez władze hiszpańskie, w czasie której udało się zatrzymać kilkanaście osób z grupy zajmującej się rozpowszechnianiem pornografii. Kolejnym przykładem było podjęcie działań w celu zamknięcia strony internetowej przekazującej treści pedofilskie. W ostatnich dniach zostały one zamieszczone na innym serwerze, na serwerze rosyjskim. Prokuratura podjęła działania zmierzające do prawnokarnej oceny tych treści. Tak w dużym skrócie wygląda praca prokuratury w zakresie ścigania pornografii. Jeżeli zostaną zadane jakieś pytania, wówczas udzielę bardziej szczegółowych odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#ZastepcaprokuratorageneralnegoJerzyEngelking">Posłanka Anna Sobecka (niez.):</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#ZastepcaprokuratorageneralnegoJerzyEngelking">Zauważyłam, że dużym zdziwieniem dla państwa było to, że w pierwszej kolejności zabrał głos przedstawiciel Ministerstwa Sprawiedliwości. Chciałam jednak, abyśmy wszyscy mieli na uwadze, jak wygląda proces ścigania pornografii od strony prawnej. Istotny jest przede wszystkim brak definicji pornografii.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#ZastepcaprokuratorageneralnegoJerzyEngelking">Jednym z powodów zwołania dzisiejszego posiedzenia jest fakt, że zarówno do marszałka Sejmu, jak i członków Komisji, docierają setki listów ze strony różnych organizacji, które domagają się pełnego zakazu produkcji i rozpowszechniania materiałów pornograficznych. Wśród przekazywanych postulatów znajduje się między innymi nowelizacja Kodeksu karnego. Zwraca się również uwagę na konieczność wznowienia prac nad inicjatywą obywatelską o zakazie promowania przemocy w mediach. Jak wiadomo, pornografia jest formą przemocy, gdyż polega na zmuszaniu ludzi do oglądania pewnych treści.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#ZastepcaprokuratorageneralnegoJerzyEngelking">Protestujący domagają się także skutecznej ochrony przed pornografią, która ich zdaniem, narusza godność człowieka, deprawuje dzieci i młodzież oraz prowadzi do wyzysku i upokarzania przede wszystkim kobiet. Treści pornograficzne naruszają również wartości chronione zapisami Konstytucji RP.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#ZastepcaprokuratorageneralnegoJerzyEngelking">Chciałabym przypomnieć, że rządowi AWS i UW udało się znowelizować przepisy prawa karnego. Wprowadzono całkowity zakaz pornografii. Jednak ustawę zawetował prezydent Aleksander Kwaśniewski. Uważam, że należy wprowadzić znaczące zmiany w obecnie obowiązującym prawie.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#ZastepcaprokuratorageneralnegoJerzyEngelking">Sądzę, że definicja pornografii powinna być dwuczłonowa. Mogłaby ona brzmieć następująco: „Pornografia to każda forma przekazu, zawierająca elementy prostytucji. Prostytucja to każde działanie lub jego zaniechanie, odwołujące się do czyichś potrzeb seksualnych ze względu na własne korzyści”. Zamierzam zgłosić poprawkę o takiej treści podczas prac nad nowelizacją k.k.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Chciałabym prosić o dostarczenie informacji na temat argumentów, których użył prezydent Aleksander Kwaśniewski wetując wspomnianą ustawę. Uważam, że byłoby to bardzo przydatne w naszych dalszych pracach.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Posłanka Anna Sobecka (niez.):</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Oczywiście, będzie pani miała możliwość złożenia wniosku o jeszcze inne informacje.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Wiem, że będę mogła zapoznać się także z innymi materiałami, ale ja pytam konkretnie o przyczyny zawetowania ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Posłanka Anna Sobecka (niez.):</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">W tej chwili nie dysponujemy tymi materiałami.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Skoro pani mówi o powodach zawetowania ustawy, to chcielibyśmy poznać je dokładnie.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Posłanka Anna Sobecka (niez.):</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Ja jedynie przywołałam fakt zawetowania ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Uważam, że przesłanki do zawetowania tej ustawy byłyby na pewno istotnym elementem naszej dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Posłanka Anna Sobecka (niez.):</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Przesłanki te były w publicznym obiegu, więc nie powinny być żadną tajemnicą. Jednak oczywiście dotrzemy do tych materiałów i dostarczymy je państwu.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Oddaję głos przedstawicielowi Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WicedyrektorDepartamentuBezpieczenstwaPublicznegoMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiBartlomiejRychlewski">W przywołanym już art. 202 k.k. zwraca się uwagę na dwa aspekty pornografii. Pierwszy z nich dotyczy sposobu rozpowszechniania pornografii. Najczęściej pornografia rozpowszechniana jest poprzez wydawnictwa prasowe, które znajdują się w kioskach, sklepach, na stacjach benzynowych, czyli we wszystkich miejscach ogólnie dostępnych. Drugim źródłem pornografii jest cały czas dynamicznie rozwijający się Internet, nad którym bardzo trudno jest zapanować.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#WicedyrektorDepartamentuBezpieczenstwaPublicznegoMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiBartlomiejRychlewski">W omawianym przepisie najważniejszą kwestią jest indywidualna wolność osoby od wszystkich form przymusu w zakresie udziału w określonych zdarzeniach o charakterze seksualnym. To oznacza, że obecnie treści pornograficzne mogą być prezentowane, ale w sposób nienarzucający się, aby osoba, która sobie tego nie życzy, nie była zmuszana do ich oglądania. Dlatego na przykład w sklepie mogą być sprzedawane pisma o treści pornograficznej, ale nie mogą być prezentowane zbyt ostentacyjnie.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#WicedyrektorDepartamentuBezpieczenstwaPublicznegoMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiBartlomiejRychlewski">Istotną kwestią jest również fakt, że policja może podjąć konkretne działania jedynie w przypadku formalnego zgłoszenia przez osobę fizyczną lub prawną, która poczuła, że jej prawa zostały naruszone. Dopiero po takim zgłoszeniu może zostać wszczęte postępowanie policyjne.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#WicedyrektorDepartamentuBezpieczenstwaPublicznegoMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiBartlomiejRychlewski">W celu zwalczania zjawiska rozpowszechniania pornografii policja prowadzi działania rozpoznawcze oraz wykrywcze z użyciem wszelkich środków dopuszczalnych przez prawo. Wśród nich znajduje się także monitorowanie Internetu, głównie w kierunku ujawniania i eliminowania stron zawierających stron zawierających treści pornograficzne z udziałem nieletnich.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#WicedyrektorDepartamentuBezpieczenstwaPublicznegoMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiBartlomiejRychlewski">Należy zwrócić uwagę na fakt, że walka z pornografią w Internecie musi być działaniem na skalę międzynarodową, gdyż jest to problem nie ograniczający się do jednego kraju. W celu skutecznego wykrywania i zwalczania tego zjawiska należy prowadzić z wysoce zorganizowany sposób działania wykrywcze. Chciałbym również wspomnieć, że od 2002 r. obowiązują wytyczne komendanta głównego Policji, wskazujące metody działalności wykrywczej. Działania te prowadzone są na poziomie Komendy Głównej Policji oraz wojewódzkich komend Policji.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#WicedyrektorDepartamentuBezpieczenstwaPublicznegoMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiBartlomiejRychlewski">Istotnym problemem jest częsty brak współpracy z administratorami sieci, a przez to uniemożliwienie szybkiego reagowania na treści pornograficzne pojawiające się w Internecie. Jednak będą prowadzone działania w celu wprowadzenia narzędzia, pozwalającego na szybkie zamykanie stron internetowych propagujących pornografię. Wówczas od razu po stwierdzeniu, że na danej stronie znajdują się treści pornograficzne, będzie można taką stronę zamknąć. Obecnie trwa to nieco dłużej, gdyż toczy się stosowne postępowanie.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#WicedyrektorDepartamentuBezpieczenstwaPublicznegoMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiBartlomiejRychlewski">Dysponujemy informacjami na temat liczby wszczętych i zakończonych postępowań oraz dynamiki rozwoju zjawiska rozpowszechniania pornografii. Natomiast na szczegółowe państwa pytania odpowiedzi udzielą przedstawiciele Komendy Głównej Policji.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#WicedyrektorDepartamentuBezpieczenstwaPublicznegoMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiBartlomiejRychlewski">Posłanka Anna Sobecka (niez.):</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#WicedyrektorDepartamentuBezpieczenstwaPublicznegoMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiBartlomiejRychlewski">Prosiłabym o przedstawienie nam informacji na temat działań operacyjnych związanych ze zwalczaniem pornografii, wykrywaniem określonych stron w Internecie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#EkspertKomisjizKomendyGlownejPolicjiGrazynaSlomska">Informacji na temat działań operacyjnych na pewno udzielą obecni dzisiaj przedstawiciele Biura Kryminalnego. Natomiast ja chciałabym zwrócić uwagę, że art. 202 można podzielić na dwie części. W par. 1 mówi się, że „prezentowanie treści pornograficznych w taki sposób, że może to narzucić ich odbiór osobie, która sobie tego nie życzy, jest przestępstwem”. W takich przypadkach nie możemy podjąć działania z urzędu, a jedynie po formalnym zgłoszeniu o popełnieniu przestępstwa. Policjant nie może podjąć żadnego działania widząc, że w kiosku leżą niezafoliowane pisma pornograficzne, jeżeli konkretny obywatel nie zawiadomi o popełnieniu przestępstwa.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#EkspertKomisjizKomendyGlownejPolicjiGrazynaSlomska">Kolejna kwestia dotyczy walki z pornografią w Internecie. W tym przypadku niezbędna jest współpraca międzynarodowa, gdyż większość serwerów znajduje się poza granicami kraju. Niestety nie ze wszystkimi państwami współpraca układa się pomyślnie, tak jest na przykład z Seszelami.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#EkspertKomisjizKomendyGlownejPolicjiGrazynaSlomska">Prawdą jest, że w k.k. nie ma definicji pornografii, ale w art. 202 par. 3 znajduje się definicja tzw. „pornografii twardej”. W przepisie tym mówi się o „rozpowszechnianiu, utrwalaniu, sprowadzaniu, przechowywaniu, posiadaniu i publicznym prezentowaniu treści z udziałem małoletniego, z prezentowaniem przemocy, z udziałem zwierząt”. W takich przypadkach możemy podjąć działanie z urzędu. W przekazanych państwu danych przedstawiliśmy osobno przestępstwa w rozumieniu par. 1, par. 2 oraz par. 3 art. 202 k.k. Oczywiście należy zaznaczyć, że mówiąc o osobach małoletnich, mamy na myśli osoby poniżej 15 roku życia.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#EkspertKomisjizKomendyGlownejPolicjiGrazynaSlomska">Jeżeli państwo będziecie zainteresowani, mogę udzielić informacji z zakresu prewencji kryminalnej, czyli możliwości zapobiegania przestępczości. Natomiast pytania odnośnie do pracy wykrywczej prosiłabym kierować do przedstawicieli Biura Kryminalnego.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#EkspertKomisjizKomendyGlownejPolicjiGrazynaSlomska">Posłanka Anna Sobecka (niez.):</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#EkspertKomisjizKomendyGlownejPolicjiGrazynaSlomska">Otwieram dyskusję. Prosiłabym o zabieranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Chciałabym zapytać, jak Ministerstwo Sprawiedliwości ocenia obecnie obowiązujące przepisy prawa? Czy te uregulowania się wystarczająco skuteczne? Czy w ramach dotychczasowych przepisów można prowadzić skuteczną walkę z rozpowszechnianiem pornografii?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Czy można właściwie chronić prawa osób, które nie chcą mieć kontaktu z treściami pornograficznymi. Czy skutecznie można egzekwować zapis art. 202 par. 1, gdyż – jak rozumiem – par. 2 oraz par. 3 jest łatwiejszy do interpretacji? Jaka liczba zgłoszeń w ramach par. 1 została odnotowana w ciągu poprzednich lat?</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Zastanawiam się, czemu w Polsce nie można wprowadzić utrudnienia dostępu do wydawnictw drukowanych, gdyż czym innym jest Internet. Na Zachodzie takie utrudnienia funkcjonują i zdają egzamin. Przykładem może być umieszczanie gazet pornograficznych na górnej półce w sklepie. Podobne rozwiązania próbujemy wprowadzić walcząc z nabywaniem alkoholu przez nieletnich. Uważam, że bardzo ważnym elementem jest odpowiednia postawa obywatelska. Ponadto pisma pornograficzne powinny być zafoliowane, a każdy, kto tego nie przestrzega, powinien ponosić określone sankcje.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Chciałabym również prosić Ministerstwo Sprawiedliwości o przedstawienie argumentów, których użył prezydent Aleksander Kwaśniewski, wetując ustawę. Prosiłabym także o odniesienie się do definicji pornografii zaproponowanej przez posłankę Annę Sobecką. Uważam, że istotne byłoby, abyśmy poruszali się w określonym obszarze prawnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WiceprezesForumKobietPolskichMariaAdamskaKolupa">Chciałabym poruszyć kwestię związaną z ewentualnymi zmianami Kodeksu karnego. Jestem adwokatem i mam różnorodną praktykę, dotyczącą także tego zakresu. Mówiąc o skutkach pornografii w odniesieniu do dzieci, określa się ją mianem „pornografii dziecięcej”. Nowelizacja art. 202 k.k. w dużym stopniu objęła ochroną dzieci. Jednak należy zwrócić uwagę na kwestię małoletnich. Do kategorii osób małoletnich zalicza się osoby do lat 18. Jeżeli chodzi o małoletnich do lat 15, wówczas należy taki zapis doprecyzować. Jedynie w art. 202 par. 3 wprowadzono poprawkę, odnoszącą ten przepis do małoletniego. Natomiast w pozostałych paragrafach mówi się o ochronie małoletniego do lat 15.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#WiceprezesForumKobietPolskichMariaAdamskaKolupa">Wydaje mi się, że chcąc nowelizować Kodeks karny, należałoby się zastanowić, dlaczego chronimy tylko dzieci, a nie chronimy młodzieży. Uważam, że dziecko, które skończyło 15 lat, zasługuje na szczególną ochronę przed skutkami rozpowszechniania pornografii. Należy chronić także młodzież i zastanowić się na stosownymi zmianami przepisów, gdyż dzieckiem jest osoba do lat 18.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#WiceprezesForumKobietPolskichMariaAdamskaKolupa">Posłanka Anna Sobecka (niez.):</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#WiceprezesForumKobietPolskichMariaAdamskaKolupa">Oddaję głos przedstawicielowi Biura Rzecznika Praw Dziecka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzedstawicielBiuraRzecznikaPrawDzieckaMiroslawKaczmarek">Chciałbym zwrócić uwagę na jeszcze jeden rodzaj potencjalnego zagrożenia w zakresie rozpowszechniania pornografii. Chodzi o „pornografię wirtualną”. Kiedy Polska w 2004 r. ratyfikowała konwencję o cyberprzestępczości, ponownie pojawił się problem ze zdefiniowaniem pornografii. Prawdopodobnie to było przyczyną, dlaczego nie doszło do penalizacji produkcji, rozpowszechniania, posiadania pornografii wirtualnej.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzedstawicielBiuraRzecznikaPrawDzieckaMiroslawKaczmarek">Przy obecnych środkach technicznych możliwe jest generowanie takich filmów, w których nie można odróżnić postaci wirtualnych i realnych. Dlatego uważam, że mówiąc o pełnej ochronie dzieci przed pornografią, należałoby wrócić do ratyfikacji konwencji o cyberprzestępczości i zdefiniować również pojęcie „pornografii wirtualnej”.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzedstawicielBiuraRzecznikaPrawDzieckaMiroslawKaczmarek">Należy także zaznaczyć, że przy wszystkich zmianach przepisów karnych Rzecznik Praw Dziecka konsekwentnie sugerował szeroko idące zmiany, dostosowujące ochronę małoletnich do wymogów konstytucyjnych. W dalszym ciągu stoimy na stanowisku, że ochrona karnoprawna powinna obejmować dzieci do lat 18.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#EkspertKomisjizKGPGrazynaSlomska">Policja musi działać w granicach obowiązującego prawa i nie możemy interpretować przepisów w sposób rozszerzający. Jeżeli Kodeks karny w rozdziale odnoszącym się do przestępstw seksualnych stanowi, że osobą małoletnią jest osoba do lat 15, więc musimy działać tylko w tym zakresie. W k.k. jest również definicja nieletniego do lat 17, młodocianego do 21 lat, a wychodzić za mąż można w wieku lat 18 lub 16 za zgodą sądu. W związku z tym granic wiekowych definiujących dziecko jest wiele. A policja nie może stosować prawa w sposób rozszerzający.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#EkspertKomisjizKGPGrazynaSlomska">Posłanka Anna Sobecka (niez.):</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#EkspertKomisjizKGPGrazynaSlomska">Prosiłabym, aby przedstawiciel Ministerstwa Sprawiedliwości odpowiedział na zadane pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ZastepcaPGJerzyEngelking">Prokuratura oraz Policja zostały powołane do egzekwowania przepisów obowiązującego prawa, a nie do jego tworzenia. W związku z tym, jeżeli wolą ustawodawcy było ściganie pornografii w określonym zakresie, to policja i prokuratura będą walczyły z rozpowszechnianiem pornografii jedynie w zakresie przyjętych norm. Nie można mówić o żadnym rozszerzającym interpretowaniu przepisów.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#ZastepcaPGJerzyEngelking">W piśmie skierowanym do przewodniczącej Komisji zostało zapisane, że obowiązujące przepisy pozwalają na skuteczne ściganie zjawiska pornografii. Oczywiście chodzi o zwalczanie jej w takim zakresie, jaki wyznaczył ustawodawca określając pewne ramy prawne.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#ZastepcaPGJerzyEngelking">Posłanka Anna Sobecka (niez.):</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#ZastepcaPGJerzyEngelking">Czy te normy prawne są wystarczające?</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#ZastepcaPGJerzyEngelking">Są skuteczne w takim zakresie, w jakim ustawodawca określił pornografię. Jeżeli wolą ustawodawcy będzie ściganie pornografii zdefiniowanej w inny sposób, wówczas policja i prokuratura dostosują się do nowych przepisów i podejmą działania w ramach nowych norm.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#ZastepcaPGJerzyEngelking">Natomiast obowiązujące przepisy są skuteczne w ramach obecnego porządku prawnego. Niestety, porządek ten jest stosunkowo często zmieniany, co nie służy dobrze egzekwowaniu prawa, gdyż powinno być ono stabilne.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#ZastepcaPGJerzyEngelking">Jeżeli chodzi o przyczyny zawetowania ustawy przez prezydenta, to nie są mi one znane. Uważam jednak, że dobrze byłoby się z nimi zapoznać.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#ZastepcaPGJerzyEngelking">Kolejne pytanie dotyczyło tego, czy poprawna jest definicja zaproponowana przez posłankę Annę Sobecką. Prosiłbym o zwolnienie mnie z obowiązku odpowiadania na to pytanie, gdyż definicja ta przedstawia zupełnie inną koncepcję podejścia do ścigania pornografii. Odchodzi się w niej od wolnościowej koncepcji, która przewiduje możliwość dobrowolnego kontaktu z pornografią. W związku z tym proponowana definicja depenalizuje dobrowolny kontakt z pornografią.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#ZastepcaPGJerzyEngelking">Należałoby się zastanowić czy taka definicja pornografii jest właściwa i czy odpowiada obecnie panującym przekonaniom. Jest to bardzo trudna kwestia, nad którą prowadziły rozważania liczne autorytety. Dlatego nie jestem w stanie teraz jednoznacznie i autorytatywnie stwierdzić, czy ta definicja jest dobra, czy nie.</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#ZastepcaPGJerzyEngelking">Posłanka Anna Sobecka (niez.):</u>
          <u xml:id="u-9.10" who="#ZastepcaPGJerzyEngelking">Uważam, że będziemy mieli jeszcze czas, aby dokładnie przedyskutować tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Prosiłabym, aby propozycja tej definicji została przekazana nam na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Posłanka Anna Sobecka (niez.):</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Zawsze państwo otrzymujecie protokół z posiedzenia Komisji, w którym ta definicja na pewno zostanie zawarta.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Zanim otrzymamy te materiały, upłynie trochę czasu.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Posłanka Anna Sobecka (niez.):</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Dobrze, w takim razie postaram się, aby treść proponowanej zmiany dotarła do państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzedstawicielProkuraturyKrajowejJerzyZientek">Chciałbym odpowiedzieć na pytanie o liczbę zgłoszeń o popełnionym przestępstwie w ramach art. 202 par. 1. Nie rejestrujemy liczby zgłoszeń, ale popełnione przestępstwa. W 2002 r. przestępstw ściganych z par. 1 było czternaście, ale w 2004 r. dwadzieścia, a w 2005 r. dwadzieścia pięć.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzedstawicielProkuraturyKrajowejJerzyZientek">Gdyby Sejm zainicjował działania zmierzające w kierunku zakazu pornografii, należałoby uwzględnić również art. 200 k.k., gdyż a contrario zezwala on na obcowanie płciowe osób, które ukończyły 15 lat. Z tego też powodu w art. 202 chronione są jedynie osoby małoletnie do lat 15.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzedstawicielProkuraturyKrajowejJerzyZientek">Posłanka Anna Sobecka (niez.):</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PrzedstawicielProkuraturyKrajowejJerzyZientek">Prosiłabym, aby przedstawiciele Komendy Głównej Policji odpowiedzieli na zadane pytania o skuteczność obowiązujących przepisów prawa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#EkspertKomisjizKGPPiotrIzdebski">Zgodnie z tym, co powiedział przedstawiciel Ministerstwa Sprawiedliwości, możemy działać jedynie w zakresie obowiązującego prawa. Natomiast w przypadku ścigania pornografii w Internecie problemy związane są z używanymi narzędziami technicznymi. Serwery znajdują się w różnych krajach na całym świecie. Współpraca międzynarodowa nie pozwala na działania natychmiastowe. Oczywiście, jeżeli przepisy zostaną zmienione, to będziemy się do nich dostosowywać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#EkspertKomisjizKGPGrazynaSlomska">Chciałabym uzupełnić te informacje od strony działań prewencji kryminalnej. Należy pamiętać o policjantach, którzy przez ponad osiem godzin codziennie przeglądają strony internetowe wyszukując treści pornograficznych.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#EkspertKomisjizKGPGrazynaSlomska">Jednak istnieje również inny obszar działania, polegający na edukowaniu społeczeństwa, dotarciu do dzieci oraz ich rodziców. W tym wymiarze bardzo istotne znaczenie mają kampanie społeczne takie, jak: Dziecko w sieci, Nigdy nie wiesz kto jest po drugiej stronie. Tego rodzaju kampanie muszą być prowadzone agresywnie, aby były widoczne wszędzie, we wszystkich środkach masowego przekazu.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#EkspertKomisjizKGPGrazynaSlomska">Z danych Raportu o zjawiskach patologii społecznej, przestępczości nieletnich za 2004 rok wynika, że w kontaktach internetowych 64% dzieci podaje swój numer telefonu, 25% dzieci spotyka się z osobami poznanymi przez Internet, 56% dzieci wbrew swojej woli zostało wciągniętych do rozmowy o charakterze seksualnym, a 80% dzieci mimowolnie natrafiło w Internecie na materiały zawierające treści pornograficzne.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#EkspertKomisjizKGPGrazynaSlomska">Dlatego uważam, że bardzo ważna jest współpraca z organizacjami pozarządowymi, jak na przykład Fundacja Dzieci Niczyje. Obecnie współpracujemy z około piętnastoma takimi organizacjami. Równie istotne jest edukowanie rodziców między innymi o tym, że istnieją blokady na komputer. Problem dotyczy także szkół, które nie instalują stosownych zabezpieczeń i dzieci w ramach godzin lekcyjnych mają dostęp do materiałów o treści pornograficznej. Działania prewencyjne na pewno przyniosłyby wymierne korzyści. Być może zmniejszyłyby chociaż odsetek dzieci, które mimowolnie napotykają strony o treściach pornograficznych.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#EkspertKomisjizKGPGrazynaSlomska">Równie trudne zadanie stoi przed policjantami z Biura Kryminalnego, którzy podejmują współpracę międzynarodową w celu zwalczania rozpowszechniania pornografii.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#EkspertKomisjizKGPGrazynaSlomska">Chciałabym zwrócić uwagę także na przestępstwa ścigane z art. 202 par. 1. Każdorazowo podczas postępowania przygotowawczego powoływany jest biegły, który stwierdza, czy pani w danym układzie rąk i nóg stanowi treść pornograficzną. Problemy te wynikają z braku definicji pornografii.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#EkspertKomisjizKGPGrazynaSlomska">Posłanka Anna Sobecka (niez.):</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#EkspertKomisjizKGPGrazynaSlomska">Z tej wypowiedzi wyraźnie wynika, że środki ograniczające dostęp do treści pornograficznych są niewystarczające. Dlatego uważam, że czeka nas dużo pracy nad wprowadzeniem niezbędnych zmian prawnych.</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#EkspertKomisjizKGPGrazynaSlomska">Chciałabym państwa przeprosić, ale muszę opuścić posiedzenie, a prowadzenie dalszej części obrad przekazuję posłowi Dariuszowi Kłeczkowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Uważam, że należałoby się zastanowić, czy problem wynika z braku stosownej edukacji i powinna zostać zwiększona liczba odpowiednich programów, chroniących dzieci i młodzież przed dostępem do pornografii, czy jest to kwestia niewłaściwych przepisów prawnych.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Wydaje mi się, że najistotniejszą sprawą jest odpowiednie edukowanie, nawiązanie bliższego kontaktu rodziców z dziećmi. Należę do pokolenia, w którym dzieci były biegłe w posługiwaniu się komputerem. Natomiast teraz małe dzieci mają młodsi ludzie, rozumiejący zagrożenia wynikające z korzystania z Internetu.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Chciałabym również zapytać, czy zgłoszenia popełnienie przestępstwa z tytułu art. 202 par. 1 dotyczyły tylko aspektów wizualnych, czy także treści artykułów. Nie wiem, czy istnieje w ogóle takie rozróżnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzedstawicielPKJerzyZientek">To mogą być elementy różnego rodzaju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Jednak nie dysponujecie państwo danymi statystycznymi pokazującymi takie rozróżnienie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzedstawicielPKJerzyZientek">Nie, takich danych nie posiadamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselDariuszKleczek">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#RzecznikprawdzieckaEwaSowinska">Chciałabym powiedzieć, że bardzo istotna jest także praca z rodzicami. Do wielu z nich bardzo często po prostu nie docierają informacje, że istnieją określone formy zagrożenia wynikające z korzystania z Internetu przez ich dzieci. A przecież już teraz jest możliwość założenia zabezpieczeń blokujących dostęp do stron pornograficznych. Czasami wystarczyłoby wyznaczenie dziecko pewnego limitu czasowego korzystania z komputera. Jak wiadomo, zbyt długie przesiadywanie przed monitorem jest bardzo szkodliwe także dla zdrowia dzieci.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#RzecznikprawdzieckaEwaSowinska">Zalew sklepów, kiosków czasopismami pornograficznymi jest ogromny. Wiem, że w niektórych państwach Unii Europejskiej pisma o treściach pornograficznych są jedynie prenumerowane i przesyłane są bezpośrednio do czytelnika. Przy takim rozwiązaniu nie naraża się nikogo na przypadkowy kontakt z niepożądanymi publikacjami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselDariuszKleczek">Obawiam się, że to także nie rozwiązuje problemu. Wiele badań pokazuje, że jeżeli w domu jest pornografia, to dzieci do niej dotrą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoslankaElzbietaRadziszewska">W tym przypadku jest to kwestia odpowiedzialności rodziców. Jeżeli kupują coś na własny użytek, to dzieci nie powinny mieć do tego dostępu. Nie można zdjąć z rodziców odpowiedzialności za wychowanie dzieci, choć na pewno trzeba uświadamiać rodzicom potencjalne zagrożenia.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PoslankaElzbietaRadziszewska">Żałuję, że na dzisiejszym posiedzeniu nie ma nikogo z Ministerstwa Edukacji Narodowej. Przedstawione nam dane statystyczne są zatrważające. Liczba bezpośrednich kontaktów z osobami poznanymi przez Internet jest bardzo wysoka. Te spotkania zazwyczaj nie są bezinteresowne. Bardzo często pedofile robią zdjęcia tym dzieciom, a następnie umieszczają je w Internecie.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PoslankaElzbietaRadziszewska">W zeszłym tygodniu w „Newsweeku” ukazał się bardzo ciekawy artykuł na temat „tabletek gwałtu”. Wynika z niego w sposób jednoznaczny, że jesteśmy nieprzygotowani na walkę z nowymi formami zagrożeń o podłożu seksualnym. Oczywiście nie ma możliwości, aby kontrolować bezpośrednie relacje między nieletnimi. Jednak nie jesteśmy przygotowani na ochronę nieletnich w miejscach publicznych, takich jak puby, bary, dyskoteki. Nie wiem, na ile prawdziwe jest stwierdzenie z tego artykułu, że nasi policjanci nie są zapoznani z problemem i nie potrafią mu przeciwdziałać. Czy na spotkaniach młodzieży prowadzone są jakieś akcje policyjne w celu sprawdzenia, czy nie ma żadnych nieprawidłowości?</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PoslankaElzbietaRadziszewska">Jeżeli każdy młody człowiek może wskazać sprzedawcę „tabletki gwałtu” lub innych narkotyków, to dlaczego nie potrafią tego zrobić służby powołane do zwalczania patologii. Na czym polega problem?</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#PoslankaElzbietaRadziszewska">Chciałabym zapytać, jakie akcje informacyjne prowadzi się w szkołach, aby uświadomić dzieciom zagrożenia płynące z Internetu. W ramach jakich zajęć i przez kogo powinny być prowadzone obowiązkowe spotkania, edukujące na temat narkotyków i innych niebezpieczeństw? Dzieci nie mają jeszcze dostatecznie analitycznego sposobu myślenia, aby od razu wychwycić potencjalne niebezpieczeństwo. Rozmawiają z kimś przez Internet, bardzo często myślą, że z rówieśnikiem, zawiązują się wirtualne przyjaźnie. Następnie dochodzi do bezpośredniego kontaktu z ludźmi, którzy nie mają uczciwych zamiarów.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#PoslankaElzbietaRadziszewska">Czy ktoś z państwa posiada informacje, czy MEN wprowadza jakieś programy edukacyjne już dla najmłodszych dzieci, aby uświadomić im zagrożenia, jakie niesie za sobą Internet? Czy nauczyciele są odpowiednio przeszkoleni, aby móc prowadzić takie zajęcia?</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#PoslankaElzbietaRadziszewska">Treści umieszczane w Internecie są bardzo trudne do kontrolowania. Na Białorusi dzięki Internetowi można przekazywać prawdziwe informacje, podobnie jest w Chinach, mimo że wiele firm komputerowych wchodzi w porozumienie z władzami chińskimi o blokowaniu pewnych informacji. Jednak wiele zabezpieczeń można ominąć lub złamać blokady. Właśnie dlatego, że Internet jest narzędziem tak trudnym do kontrolowania, należy uświadamiać dzieciom występujące w nim zagrożenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzedstawicielBRPDMiroslawKaczmarek">Chciałbym przedstawić państwu informacje pośrednie. Szkoły mają pracownie internetowe i na pewno zatrudnieni w nich nauczyciele informatyki powinni przekazywać uczniom wszelkie wytyczne bezpiecznego korzystania z komputera. Tak powinno być, ale czy tak rzeczywiście jest? Od trzech lat, 8 lutego organizujemy Dzień Bezpiecznego Internetu. Tego dnia prowadzimy kampanie na rzecz świadomego i bezpiecznego korzystania z Internetu. W 2005 r. do uczestniczenia w tej kampanii zgłosiło się 360 szkół spośród 36 tysięcy szkół publicznych.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzedstawicielBRPDMiroslawKaczmarek">Należy zadać sobie pytanie, czy w pozostałych szkołach świadomość istniejących zagrożeń jest tak wysoka, że nie muszą brać udziału w organizowanych kampaniach? Myślę, że jest zupełnie inaczej.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PrzedstawicielBRPDMiroslawKaczmarek">Te wyniki pośrednio odpowiadają na pytanie, czy szkoły prowadzą aktywne działania profilaktyczne w celu uświadomienia dzieciom i młodzieży potencjalnych zagrożeń wynikających z korzystania z Internetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#EkspertKomisjizKGPGrazynaSlomska">Jeżeli otrzymamy sygnał, że danej szkole dzieje się coś niedobrego, dopiero wtedy możemy podjąć określone działania. Wtedy zazwyczaj otrzymujemy odpowiedź, że na blokady do komputerów potrzebne są pieniądze, a szkoła ich nie posiada.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#EkspertKomisjizKGPGrazynaSlomska">Odpowiadając na zadane pytania bardzo długo mogłabym wymieniać działania podejmowane przez MEN, gdyż policja współpracuje ściśle z resortem i szkołami. Działamy między innymi w zakresie Krajowego programu niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży, określającego to, jak powinna wyglądać współpraca szkół i policji.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#EkspertKomisjizKGPGrazynaSlomska">Policja prowadzi spotkania edukacyjne nie tylko dla dzieci i młodzieży, ale również dla rodziców oraz nauczycieli. Poruszane są tematy związane z przestępczością nieletnich oraz dorosłych, gdyż uczniowie techników i szkół średnich, którzy ukończyli 18 lat, są według prawa osobami dorosłymi. Spotkania te organizowane są, zaczynając od dzieci z najmłodszych klas; prowadzą je specjaliści prewencji kryminalnej oraz specjaliści do spraw nieletnich.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#EkspertKomisjizKGPGrazynaSlomska">Policjanci, w ramach około 350 programów profilaktycznych dla szkół, starają się przekazywać najważniejsze informacje. Jednak są dziedziny takie jak na przykład handel ludźmi, prostytucja lub pornografia i nie wyobrażam sobie, aby policjant z małej miejscowości poszedł do szkoły i uświadamiał młodzież w klasie, w której uczy się jego młodsza siostra i jej koleżanka z sąsiedniej wsi. W takich przypadkach sugerujemy szkołom, aby zwracały się o zorganizowanie stosownych spotkań ze specjalistami, psychologami, terapeutów, pedagogów lub seksuologów. Część szkół wprowadza takie programy profilaktyczne, ale – niestety – nie wszystkie.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#EkspertKomisjizKGPGrazynaSlomska">Chciałabym powiedzieć, że przez dziesięć lat pracowałam w pionie narkotykowym i muszę zauważyć, że nie ma czegoś takiego, jak „tabletka gwałtu”. Jest to bardzo znana nazwa, tak jak w przypadku tabletki „extasy”, na którą może składać się wiele różnych substancji chemicznych. Ponadto dane z ostatnich dwóch lat z jednego z województw wskazują, że przypadki użycia nieznanych substancji, które po połączeniu z alkoholem powodowały utratę świadomości, dotyczyły tylko osób dorosłych.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#EkspertKomisjizKGPGrazynaSlomska">Policjanci spotykając się z młodzieżą zawsze informują, jak należy się zachowywać, aby być bezpiecznym. Chodzi między innymi o niepozostawianie swoich napojów na stoliku, niepicie z butelki już otwartej przez barmana lub kogoś innego. Podobną wiedzę przekazujemy również rodzicom, aby mieli świadomość tego, co grozi ich dzieciom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoslankaElzbietaRadziszewska">Do jakiego procenta rodziców można dotrzeć w taki sposób?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#EkspertKomisjizKGPGrazynaSlomska">Będąc koordynatorem profilaktyki narkotykowej i prewencji kryminalnej KGP w Katowicach, prowadziłam spotkania informacyjne z dziećmi i ich rodzicami. Na jedno ze spotkań, na których miałam tłumaczyć rodzicom, jak rozpoznać, czy ich dziecko zażywa narkotyki, w szkole liczącej około 2000 uczniów przyszło troje rodziców.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#EkspertKomisjizKGPGrazynaSlomska">Ten przykład pokazuje, jak ważna jest edukacja społeczna i dotarcie do rodziców z hasłem Twoje dziecko też. Rodzice nie mogą żyć w przekonaniu, że to na pewno nie dotyczy ich dziecka. Dlatego również policja oczekuje wsparcia swoich działań przez organizacje powołane do ochrony praw dziecka. Policjant nie może sam edukować dzieci oraz informować o istniejących zagrożeniach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoslankaElzbietaRadziszewska">Muszę przyznać, że przedstawione informacje nie napawają optymizmem. Nie chciałabym winić w tej sytuacji rodziców, gdyż oni nie mają świadomości o tych niebezpieczeństwach, oni byli wychowywani i dorastali w innych czasach. Wielu z nich nigdy nie korzystało z komputera i nie wiem, jak działa Internet, nie rozumie jak można go wykorzystać. W związku z tym nie rozumie także zagrożeń płynących z Internetu. Jeżeli człowiek się czegoś nie boi, bo o tym nie wie, to także nie przyjdzie na spotkanie na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoslankaElzbietaRadziszewska">Na dzisiejszym posiedzeniu nie rozstrzygniemy tej kwestii, ale uważam, że planując program Komisji na przyszłe półrocze, powinniśmy zaplanować jedno spotkanie z przedstawicielami MEN. Sądzę, że niezbędne jest zainteresowanie się tym, jak wygląda cykl edukacyjny dzieci i młodzieży, dotyczący różnych zagrożeń. Niedługo będziemy omawiać ogromny problem prostytucji nieletnich. W tym przypadku rodzice także nie dostrzegają tego zjawiska i uważają, że to nie dotyczy ich dzieci.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PoslankaElzbietaRadziszewska">Powinniśmy spróbować nakłonić MEN do wprowadzenia stosownych programów edukacyjnych i odpowiedniego przeszkolenia nauczycieli. Można, właśnie 8 lutego, poświęcić cały dzień na edukację dzieci i młodzieży w zakresie bezpiecznego Internetu. Należałoby przygotować materiały, filmy, które pozwoliłyby zrozumieć pewne zjawiska.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PoslankaElzbietaRadziszewska">Stosowną propozycję złożę w trakcie posiedzenia, na którym będziemy uzgadniać plan pracy Komisji na przyszłe półrocze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselDariuszKleczek">Chciałbym poinformować, że przedstawiciele MEN byli zaproszeni na dzisiejsze posiedzenie i nie znamy przyczyn ich nieobecności.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PoselDariuszKleczek">Nie ulega wątpliwości, że chcąc chronić dzieci, najpierw należy dotrzeć do rodziców, aby uświadomić im, że takie zagrożenia istnieją. My o tym wiemy, gdyż się z tym spotykamy. Jednocześnie musimy zdać sobie sprawę, że bez środków masowego przekazu nie będziemy w stanie dotrzeć do całego społeczeństwa. Ważne zadanie spoczywa na Telewizji Publicznej, która poprzez liczne, aktywne kampanie wzbudzi zainteresowanie zarówno dzieci, jak i ich rodziców.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PoselDariuszKleczek">Nie tak dawno mogliśmy usłyszeć o przypadku, kiedy syn zaatakował matkę, gdyż wyłączyła mu komputer w trakcie gry. To może spotkać każdego rodzica. Lata zaniedbań w budowaniu dobrego kontaktu z dzieckiem mogą przynieść taki właśnie efekt. Zjawiska uzależnienia od telewizji, komputera lub Internetu są nowymi formami choroby społecznej.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PoselDariuszKleczek">Niedługo dzisiejsza młodzież dorośnie i będzie miała swoje dzieci. Oni na pewno nie zareagują, przeciwnie – przy jednym komputerze będzie siedział rodzic, a przy drugim dziecko. Wówczas takie opinie, jak te wygłaszane dzisiaj, staną się zupełnie niepopularne.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#PoselDariuszKleczek">Zjawisko pornografii w najszerszym zakresie dociera przez Internet. Obawiam się, że polskie szkoły mają podobne statystyki, dotyczące szkół amerykańskich, w 60% przypadków otwierane są strony internetowe o treściach pornograficznych. Można jedynie ubolewać nad tym, że szkołom brakuje środków na zakupienie legalnych programów edukacyjnych. W takiej sytuacji łatwo usprawiedliwić decyzję, że szkoły nie kupują zabezpieczeń, blokad kontrolujących otwierane strony. Nie jest to duży wydatek, gdyż w przeliczeniu na jedno dziecko otrzymujemy koszt 2 złotych.</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#PoselDariuszKleczek">Czy ktoś jeszcze chciałby wziąć udział w dyskusji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselHenrykGolebiewski">Zgadzam się, że kwestia zdefiniowania pornografii jest bardzo trudna. Na ten temat wypowiadały się liczne autorytety. Podczas debaty na temat prostytucji przywołałem kilka ulic położonych blisko Sejmu, jak ul. Krucza, ul. Hoża. Nie można swobodnie przejść chodnikiem, gdyż co chwilę można zobaczyć liczne ulotki, prezentujące zdjęcia pornograficzne. Uważam, że należałoby zacząć od zlikwidowania tego rodzaju zjawisk, a dopiero później rozważać kwestie definicyjne.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselHenrykGolebiewski">Pewne wzorce należy czerpać z innych krajów, o czym już dzisiaj była mowa. Wydaje mi się, że nie ma żadnego problemu, aby wszystkie pisma o treści pornograficznej były zafoliowane lub umieszczane na najwyższej półce. Tymczasem w jednym z najpopularniejszych sklepów, w centrum miasta, można bez problemu zapoznać się z prasą pornograficzną.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PoselHenrykGolebiewski">Do niedawna autorytetem w tej dziedzinie był Andrzej S., a przecież dobrze wiemy, co się stało. Dlatego należy poszukiwać specjalistów, którzy będą w stanie zaprezentować pewne informacje w odpowiedniej formie.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PoselHenrykGolebiewski">Uważam, że Komisja powinna zasugerować zainteresowanym resortom, aby wymusiły na szkołach obowiązek zainstalowania blokady na komputerach. Zdarzały się przypadki, że nauczyciel instruował uczniów, jak należy wyszukiwać strony o treści pornograficznej.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#PoselHenrykGolebiewski">Kolejnym źródłem wzorców zachowań patologicznych jest telewizja. Zdarza się, że w programie publicystycznym prowadzona jest dyskusja na temat konieczności zahamowania przemocy w społeczeństwie. A zaraz potem emitowany jest film sensacyjny z niezwykle brutalnymi scenami walk, bijatyk.</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#PoselHenrykGolebiewski">Mam okazję mieszkać poza Sejmem i kiedyś szukając interesujących mnie programów, trafiłem na kanał, na którym podawane są numery telefonów pań, oferujących swoje usługi seksualne. W takich przypadkach także należy podejmować działania prewencyjne.</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#PoselHenrykGolebiewski">Ostatnio polska policja we współpracy z hiszpańską przeprowadziły akcję zakończoną ogromnym sukcesem. Cała akcja trwała bardzo krótko, w kilku dni udało się wykryć całą siatkę pedofilską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#EkspertKomisjizKGPPiotrIzdebski">Należy podkreślić, że tyle trwała jedynie realizacja zadania, a przygotowania były znacznie dłuższe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselHenrykGolebiewski">Tak, ale takie przykłady pokazują nieuchronność kary. Uważam również, że kampania społeczna ostrzegająca dzieci przed nieznajomymi poznanymi w Internecie była dobra, ale szkoda, że już się zakończyła. Choć być może ja jej nie dostrzegłem. Jeżeli tak, to powinna być prowadzona w taki sposób, aby dotarła do wszystkich.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PoselHenrykGolebiewski">Problem, o którym dzisiaj dyskutujemy, jest bardzo ważny, a jednocześnie niezwykle trudny do wyeliminowania. Dlatego niezbędne są odpowiednie programy edukacyjne. Należy uświadamiać zarówno dzieciom, jak i dorosłym, jakie mogą być negatywne skutki tego zjawiska. Wszyscy powinni brać udział w tych działaniach.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PoselHenrykGolebiewski">Chciałbym zwrócić na jeszcze jeden problem, związany z działalnością kawiarenek internetowych. W tych miejscach dzieci i młodzież mogą bezkarnie grać w bardzo brutalne gry komputerowe lub przeglądać pornograficzne strony internetowe. Dlaczego nikt temu przeciwdziała? Przecież właściciel powinien od razu mieć odebraną licencję na prowadzenie lokalu. Tego rodzaju sankcje w znaczący sposób wpłynęłyby na ograniczenie nieprawidłowości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselDariuszKleczek">Dzisiejsze posiedzenie jest kontynuacją debaty o zjawiskach, które według opinii społeczeństwa powinny być eliminowane lub przynajmniej minimalizowane. W przypadku pornografii istnieje wiele zjawisk trudno wytłumaczalnych. W Polsce prowadzono badania, z których wynika, że 75% osób dorosłych potrafi stwierdzić, czy dany obraz jest pornografią. Mimo to sąd orzekając w takim przypadku, musi powołać biegłego, który przedstawi interpretację, wykluczającą popełnienie przestępstwa.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PoselDariuszKleczek">Na całym świecie nie ma jednak problemu ze zdefiniowaniem pornografii dziecięcej, gdyż prawie wszyscy solidarnie zwalczają to zjawisko. Natomiast po przekroczeniu pewnej granicy wieku okazuje się, że ten sam obraz może nie być już pornografią, gdyż osoby prezentowane na obrazie ukończyły 18 rok życia.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PoselDariuszKleczek">Dlatego kwestia zdefiniowania, opisania może doprowadzić do osiągnięcia celu, jakim jest zminimalizowanie zjawiska rozpowszechniania pornografii. Natomiast problem jest zdecydowanie poważniejszy. Polska nie jest izolowaną wyspą i musimy współpracować z innymi państwami. Jednocześnie chciałbym podziękować ministrowi sprawiedliwości i całemu resortowi za pomyślne przeprowadzenie akcji w związku z tak zwaną „pozytywną pedofilią”. Informacje o tym podało Centrum Służby Rodzinie, które jest organizacją bardzo zaangażowaną w swoją działalność. Cieszę się również, że pomimo zmiany serwera te strony nadal są monitorowane.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#PoselDariuszKleczek">Wszystko to, co złe, a dotyczy w szczególności dzieci i młodzieży, jest jeszcze bardziej przykre. Nawet jeżeli zrobimy wszystko, aby je ochronić i nam się nie uda, to przynajmniej będziemy mieć świadomość, że próbowaliśmy.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#PoselDariuszKleczek">Jednak w Polsce występują zjawiska, które nie mogłyby się zdarzyć w innym kraju. Przecież wystarczyłoby wprowadzić rozgraniczenie na dyskoteki dla ludzi dorosłych, w których może być alkohol, oraz kluby dla młodzieży, gdzie alkoholu być po prostu nie może. Takie rozwiązanie zastosowano w wielu krajach.</u>
          <u xml:id="u-31.5" who="#PoselDariuszKleczek">Mam nadzieje, że pewne negatywne zjawiska występujące w naszym społeczeństwie przynajmniej uda się ograniczyć. Jeżeli udałoby się rozwiązać problem sprzedaży alkoholu nieletnim, jeżeli udałoby się ochronić dzieci przed pornografią, jeżeli udałoby się uwrażliwić dorosłych na krzywdę dzieci, wówczas może łatwiej będzie zwalczać inne patologie.</u>
          <u xml:id="u-31.6" who="#PoselDariuszKleczek">Natomiast pornografia dotyczy głównie dorosłych, gdyż to oni nie zauważają tego problemu. Dorośli nie widzą, że pornografia szkodzi wszystkim, przede wszystkim rodzinie. Dlatego Komisja postanowiła przyjrzeć się zapisom Kodeksu karnego i sprecyzować, czym jest pornografia. W ten sposób może uda się przynajmniej zminimalizować zjawisko pornografii.</u>
          <u xml:id="u-31.7" who="#PoselDariuszKleczek">Ministerstwo Sprawiedliwości wypowiedziało się, że prawo jest skuteczne w takim zakresie, aby egzekwowało cele wyznaczone przez ustawodawcę. Jeżeli jednak uchwalimy prawo bardziej restrykcyjne, wtedy policja i prokuratura będą miały większą możliwość działania. Oczywiście oczekiwalibyśmy pomocy ze strony praktyków, ekspertów, aby uściślone przepisy pozwalały na wyeliminowanie prób obejścia prawa i uniknięcia kary.</u>
          <u xml:id="u-31.8" who="#PoselDariuszKleczek">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-31.9" who="#PoselDariuszKleczek">Proponowałbym, aby dzisiejsze posiedzenie zakończyło się konkluzją, że Komisja podejmie działania, zmierzające do realizacji postulatów zawartych w listach kierowanych do marszałka Sejmu lub Komisji, wzywających posłów do ustawowego pełnego zakazu produkcji, rozpowszechniania materiałów pornograficznych w znowelizowanym Kodeksie karnym oraz podjęcia ponownych prac nad inicjatywą obywatelską o zakazie promowania przemocy w mediach. Uważam, że dzisiejsze posiedzenie może zostać uznane za wstęp do dalszych prac.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzedstawicielPKJerzyZientek">Chciałbym poinformować, że zawiadomienie o konieczności przygotowania dla państwa stosownych materiałów otrzymałem przedwczoraj. W takiej sytuacji nie mam możliwości zwrócenia się do wszystkich prokuratur rejonowych o przekazanie niezbędnych danych. Dlatego dzisiaj przedstawiliśmy państwu tylko takie informacje, które udało się zebrać w tak krótkim czasie. Jednak wydaje mi się, że jeżeli przekazywane materiały mają być wartościowe, to musimy mieć odpowiedni czas na ich przygotowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselDariuszKleczek">Dzisiejsze posiedzenie zostało zaplanowane bardzo dawno temu. Jednak być może ze względów organizacyjnych doszło do takiej niedobrej sytuacji. Natomiast zawsze będziemy starać się planować posiedzenia tak, abyście państwo na przygotowanie materiałów mieli około czterech lub sześciu tygodni. Zdajemy sobie sprawę, że zebranie informacji, które pomogłyby nam przy tworzeniu prawa, wymaga czasu.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PoselDariuszKleczek">Na poprzednim posiedzeniu, gdy omawialiśmy problem stręczycielstwa, Komenda Główna Policji poinformowała nas, że na zebranie niezbędnych materiałów potrzebuje około dwóch miesięcy. Do takich próśb zawsze odnosimy się pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PoselDariuszKleczek">Natomiast o każdym posiedzeniu, które będzie odbywało się w trybie planowym, będziemy informować co najmniej miesiąc wcześniej. Ze swojej strony zobowiązuję się, że Komisja będzie robić wszystko, aby dotrzymywać tych terminów, mimo że Sejm ma prawo egzekwować, aby czas na przygotowanie materiałów był krótszy. Jednak czasami jest to po prostu niemożliwe.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#PoselDariuszKleczek">Zamykam posiedzenie Komisji Rodziny i Praw Kobiet.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>