text_structure.xml
15.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselDariuszKleczek">Otwieram posiedzenie Komisji Rodziny i Praw Kobiet. Witam panie posłanki i panów posłów. Witam rzecznika praw dziecka, przedstawicieli Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Edukacji i Nauki.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselDariuszKleczek">Przystępujemy do realizacji punktu pierwszego porządku obrad. Złożyłem wniosek, aby projekt ustawy dotyczący budżetu Rzecznika Praw Dziecka Komisja przyjęła bez poprawek. Innych propozycji i uwag nie było. Składam również wniosek o przyjęcie części budżetowej 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji 12, 46, 48 w zaproponowanym kształcie. Żadne uwagi dotyczące tej części budżetu do prezydium Komisji nie wpłynęły. Pragnę poinformować członków Komisji, iż zdaniem przedstawicieli Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu środki na zabezpieczenie ustawowe w rezerwach celowych wręcz powinny być, w związku z tym te wątpliwości, które mieliśmy wczoraj, zostały wyjaśnione. Do przedstawienia opinii przed Komisją Finansów Publicznych proponuję siebie. Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń. Uznaję, że Komisja upoważniła mnie do przedstawienia stanowiska Komisji Rodziny i Praw Kobiet na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselDariuszKleczek">Projekt opinii, która ma być przedstawiona na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych, panie i panowie posłowie otrzymali.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselDariuszKleczek">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem projektu opinii nr 1 w zaproponowanym kształcie?</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselDariuszKleczek">Stwierdzam, że Komisja 12 głosami, przy braku głosów przeciwnych i 1 wstrzymującym się, przyjęła projekt opinii. Taką opinię przedstawię Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PoselDariuszKleczek">Przystępujemy do realizacji punktu drugiego porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia – zaopiniowanie dla Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, Komisji Polityki Społecznej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej rządowego projektu ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” (druk nr 94). Informacje o projekcie ustawy przedstawi dyrektor Departamentu Pomocy i Integracji Społecznej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej Krystyna Wyrwicka.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorDepartamentuPomocyiIntegracjiSpolecznejwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejKrystynaWyrwicka">Program „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” jest jakby kontynuacją programu rozpoczętego w 2005 roku. Był to program jednoroczny. Obecnie w zakresie dożywiania proponujemy ustanowienie wieloletniego programu pomocy państwa. Chciałabym przedstawić państwu główne zmiany, jakie chcielibyśmy wprowadzić. Najważniejsza zmiana: środki przeznaczane na realizację tego zadania są dwukrotnie wyższe. Pozwoli to, jakby na szerszy zakres realizacji tego programu, na wydłużenie liczby dni, okresów, w których dzieci, rodziny, osoby potrzebujące będą otrzymywały pomoc w zakresie dożywiania. To jest pierwsza istotna zmiana. Dożywianie pozostaje zadaniem własnym, obowiązkowym gminy. Wynika to z ustawy o pomocy społecznej. Taki zapis funkcjonuje od 1990 roku. Środki przeznaczane z budżetu państwa mają być wsparciem dla gmin w realizacji tego zadania.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorDepartamentuPomocyiIntegracjiSpolecznejwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejKrystynaWyrwicka">Co wnosi program wieloletni? Daje gminom możliwość wprowadzania długofalowych, systemowych rozwiązań, z pewną gwarancją, że środki na realizację tego programu w kolejnych latach będą nie mniejsze niż w roku, w którym dana gmina program rozpoczyna. Tak jak dotychczas istnieje zapis o możliwości wspierania gminy w tworzeniu infrastruktury i dowożeniu posiłków. Jednak do tej pory program zakładał, że wojewoda rocznie na ten cel może przeznaczyć do 5% posiadanych środków. W tej chwili mówimy, że w obydwu obszarach może on przeznaczyć do 10% posiadanych środków, przy czym w pierwszej kolejności należy zapewnić środki na zakup posiłków. Czyli zapis – do 10% – oznacza, że jeżeli potrzeby w zakresie zakupu posiłków będą wyższe, to oczywiście udział na zakup posiłków i ich dowóz odpowiednio się zmniejszy.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#DyrektorDepartamentuPomocyiIntegracjiSpolecznejwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejKrystynaWyrwicka">Zakładamy, że programem będą objęte dzieci od urodzenia do wieku, w którym kończą szkołę ponadgimnazjalną, szkołę średnią. Bywa z tym różnie, dlatego też nie określamy tutaj granicy wieku. Programem będą również objęte rodziny, które są w trudnej sytuacji materialnej, osoby niepełnosprawne, starsze, samotne. Inne niż w poprzednim programie jest również kryterium uprawniające osoby samotne do otrzymywania nieodpłatnych posiłków. Dotychczas takim kryterium uprawniającym zarówno rodzinę, jak i osobę samotną była kwota równa 150% kryterium, o którym mówią artykuły ustawy o pomocy społecznej, a więc było to 474 zł. W tej chwili mówimy, że kryterium dochodowe w rodzinie na osobę ma wynosić 474 zł, natomiast w przypadku osób samotnie gospodarujących ma być to 150% tej kwoty – w ustawie zapisano 691 zł. Wyszliśmy tutaj z założenia, że jednak wydatki jednoosobowego gospodarstwa są wyższe, to znaczy są to inne obciążenia, w związku z tym ten próg dla osób samotnych powinien być wyższy. Oczywiście istotna jest też inna kwestia. Możliwość zapewnienia posiłku jakby przeciwdziała konieczności umieszczania osób starszych, chorych, niepełnosprawnych w instytucjach pomocy społecznej, takich jak domy pomocy. Bardzo często jest to właśnie bariera, która utrudnia funkcjonowanie w środowisku lokalnym.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#DyrektorDepartamentuPomocyiIntegracjiSpolecznejwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejKrystynaWyrwicka">Program zakłada możliwość podwyższania tego kryterium przez gminy. Jeśli jednak gmina podnosi kryterium, to program realizuje ze środków własnych. Dotychczas udział gminy w programie musiał być około 50-procentowy. W wyjątkowych przypadkach wojewoda mógł odstąpić od tej granicy. W tej chwili nakłady się zwiększą, nie chcemy w związku z tym stawiać gmin w sytuacji, że będą musiały zabezpieczać większe środki na realizację programu. Zakładamy 40-procentowy udział gminy, z możliwością jego zmniejszenia do 20%. Ustaliliśmy, że 20% to jest dolna, minimalna granica partycypacji gminy, gdyż tak naprawdę zależy nam na tym, aby gminy nie wycofywały własnych środków i nie zastępowały ich środkami budżetowymi, natomiast żeby dzięki większej kwocie pieniędzy objęły pomocą większą grupę osób potrzebujących.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#DyrektorDepartamentuPomocyiIntegracjiSpolecznejwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejKrystynaWyrwicka">Głównym miejscem, gdzie powinien być zapewniony posiłek dla wszystkich uczniów, jest szkoła. Jeśli takiej możliwości nie ma, powinna być wykorzystana infrastruktura socjalna gminy, a więc środowiskowe domy pomocy. Tam również mogą być przygotowywane posiłki. Jeśli nie ma takiej możliwości albo też z różnych powodów rodzice nie chcą, aby dzieci korzystały z posiłków w szkołach, bo na przykład w domu są jeszcze dzieci młodsze i w związku z tym rodzina chce sama przygotowywać posiłki, co oczywiście przynosi szereg korzyści: na przykład wspólne siedzenie i rozmowy przy stole. Jeśli nie ma środków na przygotowanie posiłków, wtedy pomoc może być realizowana poprzez zasiłki celowe. Jeszcze jedna forma to jest pomoc w naturze, czyli możliwość zakupu produktów żywnościowych tam, gdzie jest jakiś opór przy korzystaniu z różnych stołówek bądź jadłodajni. Jednocześnie istnieje podwyższone ryzyko, że środki finansowe niekoniecznie mogą zostać przeznaczone na przygotowanie posiłków w domu. Program chcemy realizować wspólnie z Ministrem Edukacji Narodowej, ponieważ, tak jak mówiłam, cały proces dożywiania opieramy głównie na stołówkach szkolnych. Stąd też, poza środkami na dowóz posiłków, są też zapewnione środki na poprawę infrastruktury, przy czym oczywiście nie chodzi o to, aby z tych pieniędzy były budowane nowe stołówki, ale żeby była możliwość doposażenia już istniejących, ewentualnie zorganizowanie przywozu obiadów, jeśli w szkole nie ma możliwości ich przyrządzenia.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#DyrektorDepartamentuPomocyiIntegracjiSpolecznejwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejKrystynaWyrwicka">Przedstawiamy państwu także projekt rozporządzenia, który zostanie skierowany również do konsultacji międzyresortowych. Uszczegółowia on pewne zapisy. Podaje sposób przekazywania dotacji przez wojewodę, formy uzgodnień potrzeb z gminami oraz określa, jak program będzie monitorowany.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#DyrektorDepartamentuPomocyiIntegracjiSpolecznejwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejKrystynaWyrwicka">Tak jak powiedziałam na początku, gminy w kolejnych latach będą wiedziały, iż nie otrzymają niższych środków niż w roku poprzednim, czyli minimum 500 milionów złotych, a monitoring całego procesu pozwoli odpowiedzieć na pytania, czy rzeczywiście zaspokajamy potrzeby, czy też środki powinny być zwiększane. Wydaje mi się, że przedstawiłam najistotniejsze sprawy. Jeśli mają państwo jakieś pytania, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselDariuszKleczek">Wczoraj na posiedzeniu troszkę już na ten temat dyskutowaliśmy. Proszę o wyjaśnienie jednej kwestii. Koszt programu ogółem na 4 lata wyliczony jest na 3.236.400 tys. zł, a w ustawie koszt realizacji planujemy w wysokości 2.900.000 tys. złotych. Czy faktycznie zmniejszenie gminom udziału z 40% do 20% będzie skutkowało zmniejszeniem wydatków? Wyliczenia te podane są na piątej stronie pisemnego uzasadnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#DyrektordepartamentuwMPiPSKrystynaWyrwicka">Generalna zasada jest taka, aby udział gmin w realizacji programu był porównywalny do roku poprzedniego. Jeśli jednak gmina wykaże sytuacje, w których wystąpiły jakieś zdarzenia losowe albo z jakichś powodów ma mniejsze wpływy i z tego względu mniejsze możliwości realizacji zadania, to oczywiście wtedy w uzasadnionych przypadkach, wojewoda może zwiększyć dotacje, obniżyć tym samym udział jej środków własnych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#DyrektordepartamentuwMPiPSKrystynaWyrwicka">Ponieważ rośnie pula pieniędzy przeznaczonych na realizację programu dożywiania, nie możemy udziału własnego gminy pozostawić na poziomie 50%. Proszę zauważyć – 50% przy kwocie 250 milionów złotych znaczy coś innego niż przy kwocie 500 milionów złotych.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselDariuszKleczek">Czy nie trzeba więcej?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DyrektordepartamentuwMPiPSKrystynaWyrwicka">Czy nie trzeba więcej?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselDariuszKleczek">Tak. Problem jest taki – jeżeli gmina dofinansowuje na niższym poziomie, czy budżet państwa nie powinien dofinansowywać wtedy na poziomie wyższym? Chodzi mi tylko o różnicę między 3.236.400 tys. zł a 2.900.000 tys. złotych. To nie będzie problem, jeżeli będzie co roku 500 milionów złotych dofinansowania, ponieważ wtedy potrzeba 2 miliardów złotych. Natomiast w projekcie programu wieloletniego jest mowa o kosztach na realizację całego programu nie mniejszych niż 2.900.000 tys. zł. Czy mam rozumieć, że 2 miliardy złotych pochodzić będzie z budżetu państwa a 900 milionów złotych z budżetów wojewodów?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#DyrektordepartamentuwMPiPSKrystynaWyrwicka">Tak. To jest ta minimalna kwota obliczona na realizację programu w okresie od 2006 do 2009 roku. Czyli w każdym roku budżet państwa daje 500 milionów złotych, pozostałe środki to jest udział własny gmin.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselDariuszKleczek">Dziękuję, to wyjaśnia moje wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoselDariuszKleczek">Czy są jeszcze jakieś pytania lub uwagi do projektu ustawy? Nie widzę zgłoszeń. Proponuję, aby Komisja pozytywnie zaopiniowała rządowy projekt ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” (druk nr 94) i przyjęła opinię dla Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, Komisji Polityki Społecznej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Przeczytam projekt opinii: „Komisja Rodziny i Praw Kobiet na posiedzeniu w dniu 14 grudnia 2005 roku zapoznała się z rządowym projektem ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego »Pomoc państwa w zakresie dożywiania« (druk nr 94). Komisja pozytywnie ocenia projekt ustawy mający na celu ograniczenie i likwidację problemu niedożywienia dzieci i młodzieży. Ustawa określa cele i źródła finansowania programu, kryteria dochodowe, grupy osób uprawnionych do korzystania z programu oraz ogólne zasady przyznawania dotacji z budżetu państwa dla gmin. Mając na uwadze fakt, że sprawa niedożywienia, szczególnie wśród dzieci i młodzieży szkolnej, jest poważnym problemem społecznym – Komisja wnosi o jak najszybsze uchwalenie powyższej ustawy”.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PoselDariuszKleczek">Czy są uwagi do treści opinii? Nie ma. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PoselDariuszKleczek">Kto jest za przyjęciem projektu opinii nr 2 w zaproponowanym kształcie?</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PoselDariuszKleczek">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła opinię dla Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, Komisji Polityki Społecznej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej w sprawie rządowego projektu ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PoselDariuszKleczek">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został wyczerpany. Bardzo proszę panie posłanki i panów posłów o dostarczanie propozycji do planu pracy Komisji. Dzisiaj na godz. 19 planuję zebranie prezydium Komisji. Będziemy próbowali „zamknąć” projekt planu pracy. Jeżeli ktoś z państwa posłów ma jeszcze jakieś uwagi, bardzo proszę o zgłoszenie do sekretariatu Komisji.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PoselDariuszKleczek">Zamykam posiedzenie Komisji Rodziny i Praw Kobiet.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>