text_structure.xml 79.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselRajmundMoric">Otwieram posiedzenie Komisji. W dniu dzisiejszym mamy do rozpatrzenia dwa punkty porządku dziennego, który jest państwu znany. Na wstępie proponuję rozszerzyć go o dodatkowy punkt – sprawy różne.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselRajmundMoric">Kto jest za przyjęciem mojej propozycji?</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselRajmundMoric">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie postanowiła przyjąć moją propozycję i rozszerzyliśmy porządek dzienny o dodatkowy punkt.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselRajmundMoric">Rozumiem, że możemy rozpocząć procedowanie. Stwierdzam, że na sali jest odpowiednia liczba posłów, abyśmy mieli kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PoselRajmundMoric">Proszę pana ministra Krzysztofa Michałkiewicza o zaprezentowanie propozycji Ministerstwa Polityki Społecznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MinisterpolitykispolecznejKrzysztofMichalkiewicz">Zaprezentuję ogólne kierunki oraz zamierzenia mojego resortu, a 2 grudnia br. zaprezentuję na piśmie dokładne propozycje. Stało się tak z dwóch powodów. Pierwszy jest taki, że dopiero 10 listopada 2005 r. zaprzysiężono rząd. Drugim powodem jest to, że cały czas w ministerstwie trwają prace łączące dział zabezpieczenia społecznego z działem pracy, gdyż przejmujemy z Ministerstwa Gospodarki departamenty związane z tą problematyką.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MinisterpolitykispolecznejKrzysztofMichalkiewicz">Dodatkowo w Sejmie trwają prace związane z utworzeniem komisji zajmującej się problematyką pracy, a więc do końca nie są znane zakresy działań. Dodam, że trwają także prace dotyczące utworzenia Ministerstwa Rozwoju Gospodarczego, gdzie powstają departamenty związane z zarządzaniem funduszami. Tutaj także część działań zostanie poświęcona Europejskiemu Funduszowi Społecznemu, który obecnie znajduje się w dziale praca, ale nie jest to jego właściwe miejsce.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MinisterpolitykispolecznejKrzysztofMichalkiewicz">W chwili obecnej analizowany jest plan ministerstwa, ponieważ został on przygotowany jeszcze zgodnie z propozycjami budżetowymi rządu premiera Marka Belki. W tej chwili trwają prace nad autopoprawką do ustawy budżetowej. Zastanawiamy się także nad tym, w jaki sposób ten plan uaktualnić i dostosować do zamierzeń rządu. Tak naprawdę wszyscy wiemy, jakie są najważniejsze problemy.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MinisterpolitykispolecznejKrzysztofMichalkiewicz">Jednym z nich jest problematyka związana z emeryturami pomostowymi. Obecnie pracuje grupa ekspertów, która ustala listę zawodów w szczególnych warunkach. Prace tego zespołu będą trwały kilka miesięcy, a więc problem nie zostanie szybko rozwiązany, gdyż jest on bardzo trudny.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MinisterpolitykispolecznejKrzysztofMichalkiewicz">Jeżeli chodzi o pomoc społeczną, to chcemy, aby wróciła praca nad ustawą o spółdzielniach socjalnych. Poprzedni parlament przygotował projekt dotyczący umożliwienia aktywności zawodowej dla grup wykluczonych społecznie. Pan poseł Jarosław Duda chyba nawet go referował. Jednak nie ukończono pracy nad tą ustawą i będziemy chcieli powrócić do niej oraz ją kontynuować.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MinisterpolitykispolecznejKrzysztofMichalkiewicz">Kolejna ustawa, która nie została ukończona, to ustawa o zawodzie pracownika socjalnego. 21 listopada jest Dniem Pracownika Socjalnego, a to środowisko bardzo mocno akcentuje potrzebę stworzenia takiej ustawy, gdyż chodzi im o podkreślenie rangi zawodu. Jest to bardzo ważne, ponieważ zmienia się system kształcenia pracowników socjalnych, gdyż powstają kolegia pracy socjalnej.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MinisterpolitykispolecznejKrzysztofMichalkiewicz">Jeżeli chodzi o ustawę o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, to jesteśmy umówieni z odpowiednimi departamentami oraz organizacjami pozarządowymi na przejrzenie tej ustawy, gdyż po jej półtorarocznym okresie funkcjonowania są już pierwsze wnioski. Wydaje nam się, że warto sprawdzić, czy spełniła ona pokładane nadzieje i czy odpowiednia jest jej skuteczność. Na pewno warto w przyszłym roku zająć się nie tylko analizą tej ustawy, ale także jej nowelizacją.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#MinisterpolitykispolecznejKrzysztofMichalkiewicz">Duża część exposé obecnego premiera dotyczyła polityki rodzinnej w naszym kraju. Chcemy przeanalizować, jakie przepisy należy poprawić w ustawie o świadczeniach rodzinnych. Myślimy głównie o wysokości zasiłków rodzinnych oraz o rodzinach wielodzietnych. Rzecznik praw obywatelskich wskazuje, że wiele przepisów nie jest zgodnych z Konstytucją RP. Chodzi tutaj o dodatek dla osób samotnie wychowujących dzieci i dla rodzin wielodzietnych, ponieważ jest on dużo wyższy dla tych pierwszych. Wielokrotnie w gazetach pisano, że jest to zachęta do rozwodów. W rodzinach wielodzietnych przy trzecim i czwartym dziecku ten dodatek wynosi 50 zł, a w przypadku osób samotnie wychowujących dziecko – 170 zł. Jest to duża różnica. Tak więc problem ten należy rozpatrzeć.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#MinisterpolitykispolecznejKrzysztofMichalkiewicz">Kolejny blok spraw dotyczy alimentacji oraz zaliczek alimentacyjnych. Temat ten jest niezmiernie ważny. Rzecznik praw obywatelskich sugeruje nam, że jeżeli szybko nie zajmiemy się tym problemem, to skieruje tę sprawę do Trybunału Konstytucyjnego. Mam tutaj na myśli zaliczkę alimentacyjną dla rodzin, w których jeden z małżonków ma dziecko objęte obowiązkiem alimentacyjnym. Te dzieci tracą prawo do zasiłków alimentacyjnych. Należy to rozpatrywać w kategoriach sprawiedliwości społecznej i równego traktowania dzieci z małżeństw rozwiedzionych. Temat ten jest wart rozstrzygnięcia.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#MinisterpolitykispolecznejKrzysztofMichalkiewicz">Można wymieniać wiele takich problemów. Jednak 2 grudnia przedstawimy państwu dokładne informacje na piśmie. W ten sposób będziemy mogli dokładnie się nad tym wszystkim zastanowić, zanim ustalimy nowy budżet, aby wykorzystać maksymalnie jego możliwości.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#MinisterpolitykispolecznejKrzysztofMichalkiewicz">Dzisiaj chciałbym odpowiedzieć na państwa pytania oraz powiedzieć o tym, co zamierzamy wykonać do końca bieżącego roku. Jak państwo słyszeliście, we wtorek rząd przyjął projekt ustawy o programie wieloletnim pod tytułem: „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”. Ten program likwiduje słabości wcześniej istniejących programów. Od 1996 r. państwo w różnoraki sposób wspierało gminy w dożywianiu dzieci. Te programy były zawsze jednoroczne oraz uzależniano je od sytuacji budżetowej. W 2004 r. przeznaczono na ten cel 60 mln zł, a w 2005 r. – 250 mln zł. W ten sposób gminy nigdy nie były w stanie przewidzieć, na jakie pieniądze z budżetu mogą liczyć. Tutaj zmieniały się także zasady, w jednym przypadku było tak, że gminy powinny finansować dożywianie w 50%, w innym zmieniały się kryteria oraz podmioty, które z tego korzystały. To powodowało, iż problem dożywiania nie rozwijał się, a było wręcz odwrotnie. Często było tak, że gminy bojąc się konsekwencji, nie wchodziły w te programy albo były bardzo ostrożne. Poprzez nowy program chcielibyśmy dać wieloletnią perspektywę wsparcia gmin w tym zadaniu. Różnice polegają na kosztach finansowych, ponieważ obecny rząd chce przeznaczyć w poprawce budżetowej dwukrotnie więcej środków na dożywianie aniżeli w poprzednim roku. Proponujemy tutaj sumę 500 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#MinisterpolitykispolecznejKrzysztofMichalkiewicz">Także chcemy zmienić zasady finansowania, to znaczy gminy powinny dofinansowywać to zadanie nie mniej niż w 40%. W sytuacji, gdy gmina jest biedna, to na jej wniosek wojewoda może dofinansować je w większej kwocie, nie przekraczającej jednak 80%. W ten sposób rozszerzamy tę pomoc na wszystkie dzieci, również te, które nie mają obowiązku szkolnego, oraz na osoby samotne niepełnosprawne i przewlekle chore, szczególnie w rejonach małych miasteczek, w których trudno jest zorganizować usługi opiekuńcze. Chcielibyśmy, aby te pieniądze były także przekazywane na rozwój infrastruktury związanej z wydawaniem posiłków oraz tworzeniem dobrych warunków do jego spożywania. Rozszerzamy maksymalnie liczbę podmiotów, które mogą dożywiać. Mam tutaj na myśli gminy i instytucje gminne typu żłobki, przedszkola i szkoły oraz inne placówki, a także organizacje pozarządowe, Kościół i Caritas. Istnieje tu także możliwość zlecenia realizacji tego zadania innemu podmiotowi z osobowością prawną, czyli firmie, która dokona tego komercyjnie, a zostanie wyłoniona w ramach przetargu.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#MinisterpolitykispolecznejKrzysztofMichalkiewicz">Przy obecnej konstrukcji powinniśmy objąć pomocą wszystkich, którzy jej potrzebują. Sądzimy, że około 1,5 mln osób skorzysta z dożywiania. Nasz projekt pokazuje, że będziemy mogli objąć dożywianiem dane osoby przez większą liczbę dni w roku. Za chwilę powinniście państwo otrzymać ten projekt ustawy. Zależy nam, aby ta ustawa zaczęła funkcjonować już od 1 stycznia 2005 r. i sądzę, iż jest to możliwe przy szybkich pracach legislacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#MinisterpolitykispolecznejKrzysztofMichalkiewicz">Kolejną sprawą jest to, abyśmy dokonali zmian – jeszcze w tym roku – w świadczeniach rodzinnych. Głównie dwa tematy wydają nam się łatwe do zrealizowania. Pierwszy to wzrost dodatku z tytułu urodzenia dziecka. We wtorek na posiedzeniu rządu będziemy rozpatrywać projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach rodzinnych, w którym zwiększamy dodatek z tytułu urodzenia dziecka do 1 tys. zł. Oczywiście jest to skierowane do osób, które spełniają kryterium dochodowe. Drugi temat to przekazanie gminom możliwości podejmowania uchwał, w których będą mogły zwiększyć liczbę osób lub kwotę dodatku.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#MinisterpolitykispolecznejKrzysztofMichalkiewicz">Podczas exposé premiera wskazywano na różne programy demograficzne. Samorządowcy wiedzą, że mamy miasta i gminy, w których ubywa ludności. Uważamy, że gmina chcąc zwiększyć ten proces, powinna mieć takie prawo.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#MinisterpolitykispolecznejKrzysztofMichalkiewicz">W tej chwili przygotowujemy nowelizację Kodeksu pracy. Nie wiem czy uda nam się wydłużyć urlop macierzyński, muszę jednak zaznaczyć, że możliwości budżetu są bardzo ograniczone. Jeżeli uda nam się to od 1 stycznia 2006 r., będziemy bardzo zadowoleni. Przygotowujemy takie symulacje oraz wyliczenia kosztów i mamy nadzieję, że uda nam się tego dokonać.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#MinisterpolitykispolecznejKrzysztofMichalkiewicz">Jeżeli chodzi o świadczenia rodzinne, to we wrześniu dojdzie do ich waloryzacji, czyli będziemy mogli nad tym popracować. W ciągu kilkunastu dni funkcjonowania rządu zostały uruchomione środki na bezdomność. Jak wiemy, robi się chłodno i skierowaliśmy listy do wojewodów, w których przypominamy o obowiązku zajęcia się i zorganizowania systemu wsparcia oraz opieki nad osobami bezdomnymi.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#MinisterpolitykispolecznejKrzysztofMichalkiewicz">Z rezerwy budżetowej zostały uruchomione dodatkowe 3 mln zł na bezdomność. Te środki zostaną dołożone aneksem – gdyż zbyt krótki jest okres do końca roku – dla organizacji, które wystąpiły już wcześniej z wnioskami o objęcie bezdomnych opieką. Wnioski opiewały na 4 mln zł, a organizacje otrzymały 1 mln zł. Jeżeli tutaj dołożymy 3 mln zł, to pozwolimy pomóc wielu osobom bezdomnych. Poza dyskusją jest to, że organizacje społeczne robią to od lat i są najbardziej skuteczne. Mamy poczucie, że w tym przypadku pieniądze zostaną dobrze wykorzystane.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#MinisterpolitykispolecznejKrzysztofMichalkiewicz">W ramach ustaw, które przeszły do Sejmu, stworzono ustawę kompetencyjną. Przygotowano zmiany przewidujące przekazywanie niektórych zadań ze szczebla wojewodów na szczebel samorządów. Jednak to rodziło kontrowersje konstytucyjne i merytoryczne. Nie jest to także zgodne z filozofią reformy, w której samorządy miały być wykonawcą zadań oraz otrzymywać konkretne programy do realizacji, natomiast w administracji rządowej miały pozostać standardy oraz nadzór prawny nad jednostkami pomocy społecznej.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#MinisterpolitykispolecznejKrzysztofMichalkiewicz">Kolejna sprawa to wycofanie projektu dotyczącego policji pracy oraz przekazanie jej od wojewodów do marszałków. Uzasadnieniem jest to, że w ramach gospodarki trwają różnego rodzaju prace ograniczające liczbę jednostek kontrolujących przedsiębiorców. Wydaje nam się, że policja pracy mogłaby swobodnie funkcjonować w ramach kontroli, które przeprowadza inspekcja pracy. Chcielibyśmy to przeanalizować oraz zastanowić się, czy jest to właściwy kierunek docelowego umiejscowienia nadzoru nad legalnością zatrudnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselRajmundMoric">Chciałbym omówić jedną organizacyjną kwestię. Z naszych posiedzeń sporządzany jest protokół w formie pisemnej. Jednak teraz zostanie on przygotowany także w formie elektronicznej. Jeżeli ktoś z posłów nie chce otrzymywać wersji pisemnej, a tylko elektroniczną, to niech wpiszę się na listę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoslankaIzabelaMrzyglocka">W wystąpieniu pana ministra Krzysztofa Michałkiewicza nie padło ani jedno słowo o bezrobociu. Mówił pan o opiece społecznej i innych zagadnieniach, a nie powiedział pan ani słowa o tym problemie. Czy jest jakiś pomysł w tej dziedzinie? Czy planujecie modernizację starych instrumentów lub stworzenie nowych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MinisterpolitykispolecznejKrzysztofMichalkiewicz">Wspomniałem posłom, że nasze ministerstwo ponownie stanie się Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej. Z tego, co mi wiadomo, w Sejmie trwają prace nad powołaniem oddzielnej Komisji Pracy i z tego powodu nie omawiałem zatrudnienia, ponieważ za chwilę mogę się spotkać z posłami na posiedzeniu innej komisji i omawiać ten problem. Uważam, że dobry jest pomysł stworzenia takiej komisji, ponieważ ten problem powinien być priorytetowy w następnej kadencji. Ten temat jest ważny i powinien mieć odpowiednią rangę w Sejmie. Jeżeli państwo chcecie, to mogę wejść w problemy zatrudnienia, ale za chwilę możemy dyskutować o tym samym problemie na posiedzeniu innej komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselIzabelaMrzyglocka">Pan minister nie odpowiedział na moje pytanie. Nie wiemy, czy będą inne komisje i w związku z tym proszę o przybliżenie tego tematu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselTadeuszCymanski">To jest bardzo ciekawe pytanie. Czy to oznacza zaniechanie, czy zadbanie, reorientację czy zmianę sposobu patrzenia? Minister polityki społecznej nie powinien się zajmować tworzeniem miejsc pracy oraz problemem bezrobocia, a bardziej powinien być ukierunkowany na to, co zostało zawarte w nazwie – zabezpieczenie społeczne. Tą tematyką Komisja Gospodarki zajmuje się nie tylko podczas zmian kodyfikacyjnych. Stwierdzenie, że problem bezrobocia można rozwiązać poprzez wzrost gospodarczy, nie jest żadnym odkryciem. To są działania osłonowe, wspomagające, bez silnego rozwoju gospodarczego i bez pozytywnych zjawisk makroekonomicznych. Walka z bezrobociem jest tylko wspierającym je zadaniem komplementarnym, a nie ich substytucją. Mówiąc inaczej, to zastanawiamy się, na co będzie nastawiona działalność tego sektora oraz ewentualnej Komisji Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Bo to takie przedsiębiorstwa najłatwiej tworzą nowe miejsca pracy, nie tylko w sferze produkcyjnej, ale i usług.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselTadeuszCymanski">Nie zostało jeszcze przesądzone to, czy powstanie Komisja Pracy. Jeżeli tak to w ten sposób dojdziemy do bardziej precyzyjnego podziału zadań, w rządzie, jak i w parlamencie. Musimy zastanowić się, czy walczymy z bezrobociem, czy też tworzymy nowe miejsca pracy. To nie jest to samo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselRajmundMoric">Nie chciałbym, aby nasze spotkanie przerodziło się w wygłaszanie swoich pomysłów. Proszę się ograniczać do pytań, gdyż to nie powinno odbywać się na zasadzie polemiki pomiędzy posłem a panem ministrem. Nie po to się spotkaliśmy. Proszę o pewne zdyscyplinowanie oraz o krótkie zadawanie pytań, a nie wygłaszanie swoich poglądów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Odpowiem na pytanie pani poseł Izabeli Mrzygłockiej, aby nie uznała ona, iż uchylam się od odpowiedzi. W ramach resortu trwają prace nad zmianą Kodeksu pracy oraz indywidualnych i zbiorowych stosunków pracy. Nasza Komisja Kodyfikacyjna jest złożona z najważniejszych specjalistów z dziedziny pracy i ma czas do września 2006 r., aby przedstawić nam swoje propozycje. Na to czeka Komisja Trójstronna, pracodawcy i związki zawodowe. Na pewno jest to ważny temat. Potem jednak będą jeszcze trwały uzgodnienia w Komisji Trójstronnej, ale na pewno ten problem zostanie rozwiązany w tej kadencji. To będzie jeden z ciekawszych i trudniejszych tematów polityki społecznej.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Jeżeli chodzi o prace Komisji Trójstronnej, to jestem na etapie konsultacji ze związkami zawodowymi. Wsłuchuję się w oczekiwania pracodawców i strony rządowej. Jeżeli natomiast chodzi o rynek pracy, to ustawa o promocji zatrudnienia jest nową instytucją i wymaga analizy oraz przejrzenia, tak aby powstała większa skuteczność tych instrumentów.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Następnym tematem, który bardzo mocno podkreślamy, jest większa dostępność oraz efektywność wykorzystywania środków z Europejskiego Funduszu Społecznego na programy związane z ograniczaniem bezrobocia oraz aktywnością zawodową. Jeżeli chodzi o prawo pracy, to jest kilka dyrektyw unijnych, które wymagają szybkiego wdrożenia, a mianowicie chodzi o czas pracy i konsultacje w zakładach pracy. Problemy te są niezwykle pilne do załatwienia. Niestety, poprzedni Sejm nie wprowadził tych rozwiązań. Za chwilę będziecie państwo mogli dostosować te regulacje do dyrektyw unijnych. Sądzę, że jeżeli chodzi o tę dziedzinę, to będzie się czym zajmować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Po pierwsze, chciałabym zwrócić się do pana przewodniczącego, aby nie ograniczał naszej debaty i zezwolił posłom na wygaszanie swoich opinii. Takie jest prawo posła. Sądzę, że nie chodzi nam tylko o zadawanie pytań, ale także o wysłuchanie naszych opinii.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Po drugie, wyrażam radość, że to ministerstwo odzyska nazwę Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Nie mogę się zgodzić z panem posłem Tadeuszem Cymańskim, że są to odrębne kwestie, a chodzi tylko o tworzenie odrębnych miejsc pracy. Problem bezrobocia w Polsce jest tak ważny, że powinny zajmować się nim wszystkie resorty, a nie tylko minister odpowiedzialny za pracę i politykę społeczną. Interesuje nas, czy ministerstwo będzie popierało wzrost płacy minimalnej, czy też nie. Czy będzie egzekwowało przestrzeganie praw pracowniczych? Czy będą one naruszane w tak dramatyczny sposób jak obecnie? Czytamy o tym w raportach NIK.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Proszę, aby pan poseł Rajmund Moric nie dyscyplinował nas w taki sposób, iż ogranicza nam czas wypowiedzi, ponieważ te problemy są bardzo istotne. Muszę powiedzieć, że polska płaca minimalna nie nosi cech płacy godziwej. Jeżeli osoby, które są zatrudnione, otrzymują tak niską płacę, że stają się świadczeniobiorcami pomocy społecznej, to tutaj jest właściwe miejsce, aby zapytać pana ministra Krzysztofa Michałkiewicza, czy płaca minimalna będzie rosła w Polsce, czy też nie.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Chciałabym podziękować panu ministrowi, że ponownie będzie wprowadzał ustawę o spółdzielniach socjalnych. Zostało to zablokowane w poprzednim Sejmie. Jest to wielka szansa dla osób, które są mało wykształcone, długotrwale bezrobotne, mają problemy alkoholowe lub opuściły więzienie. To im ta ustawa stwarza szanse na wyjście z bezdomności.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Cieszę się, że rząd przyjął wieloletni program. Chcę powiedzieć, że to dzięki moim staraniom program „Posiłek dla potrzebujących” został rozszerzony o nowe grupy. Przedtem dożywiano tylko dzieci w wieku szkolnym. Uważam, że wielką krzywdą jest niedożywianie dzieci do 6 lat, gdyż zmiany spowodowane niewłaściwym rozwojem psychicznym i fizycznym są nieodwracalne. Dlatego cieszę się bardzo, że w 2005 r. udało się rozszerzyć ten program o najmłodsze dzieci, osoby niepełnosprawne i starsze. Rozumiem, że udało się wprowadzić program wieloletni, w którym wiadomo, na jakie pieniądze mogą liczyć gminy.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Muszę także dodać, że w 2005 r. gminy otrzymywały na ten cel dofinansowanie w wysokości 300 mln zł, a rząd z budżetu państwa wydał dodatkowe 250 mln zł. Uznaję, że teraz udało się zwiększyć tę kwotę i koszt dożywiania z budżetu państwa będzie wynosił 500 mln zł. Rozumiem, że będzie to kontynuowanie programu w takiej formie, jaka została zapisana, a w to zostanie wliczone dowożenie posiłku do osób, które same nie mogą przyjść.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselRajmundMoric">Muszę tutaj przerwać. Dzisiejsze posiedzenie nie może polegać na wygłaszaniu poglądów oraz kryptoreklamie. W porządku dziennym wpisano: „Informacja ministra polityki społecznej dotycząca planowanych zamierzeń resortu”. Prosiłbym, aby posłowie koncentrowali się na pytaniach, a nie na wyrażaniu swoich poglądów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Nie zgadzam się z opinią pana posła, ponieważ mamy prawo do wyrażania swoich poglądów oraz do kryptoreklamy.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Dużym problem dla mnie było skoordynowanie zasobów pozyskiwanych z Unii Europejskiej, a chodzi mi tutaj o Banki Żywności, które otrzymują wysokie kwoty. Mimo to nie poradziliśmy sobie z koordynowaniem zadań prowadzonych przez Caritas oraz Banki Żywności z zadaniami prowadzonymi przez rząd. Takie jest moje pytanie, gdyż te środki często się dublują.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Kolejny problem dotyczy „becikowego”. Zaproponowano, aby każdej osobie bez względu na kryterium dochodowe wypłacano 1 tys. zł za urodzenie dziecka. Czy mogę usłyszeć stanowisko rządu w tej kwestii? Czy, jeżeli ograniczamy środki na pomoc społeczną, chcąc zbudować Polskę solidarną, powinniśmy dofinansowywać kwotą 1 tys. zł osoby dobrze sytuowane?</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PoslankaIzabelaJarugaNowacka">Moje kolejne pytanie dotyczy przemocy w rodzinie. Jak pan wie, potrzebne jest opracowanie krajowego programu zapobiegającego przestępczości. Proszę powiedzieć, w jaki sposób przebiega realizacja tej ustawy i czy ten program jest gotowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselAleksanderSoplinski">Czy przewidywane są zmiany w sposobie finansowania domów pomocy społecznej? Są one finansowane przez powiaty, które ograniczają dostęp do tych placówek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Jeżeli chodzi o wskaźnik wzrostu płac, to za chwilę zostanie złożona nowa propozycja, która będzie omówiona w Komisji Trójstronnej. Dodam, że płaca minimalna musi być związana ze wzrostem wynagrodzeń, a więc musimy uwzględnić dialog społeczny.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Jeżeli chodzi o prawa pracownicze, to pracuje nad tym zespół ekspertów oraz Komisja Kodyfikacji. Pan prezydent Lech Kaczyński zapowiadał, że te kodeksy nie będą zbytnio zliberalizowane, ponieważ w Polsce prawa pracownicze są często łamane, a chodziło nam o gwarancje i zabezpieczenie. Tak więc obecna dyskusja, która pojawiała się w kampanii wyborczej na temat wzmocnienia roli Państwowej Inspekcji Pracy, ma ten sam cel.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Oczywiście suma, o której wspomniała pani Izabela Jaruga-Nowacka, wywodziła się z samorządów, natomiast pozostała kwota 250 mln zł pochodziła z budżetu.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Chcemy, aby w kolejnych latach udział samorządów był podobny. Jednak także chcemy, aby kwoty budżetowe nie przewyższały 500 mln zł, ponieważ z oficjalnych danych wynikało, że ponad 80 tys. dzieci nie zostało objętych dożywianiem, mimo że kwalifikowało się do tego. Tak więc ten program nie obejmował wszystkich. Sygnalizowały to organizacje samorządowe. Wskazywano na istniejące duże obszary biedy i niedożywienia, co ma ogromne znaczenie w przypadku dzieci, gdyż wpływa to na ich rozwój.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Jeżeli chodzi o Banki Żywności, to jesteśmy w trakcie przygotowywania spotkania z nimi, podobnie jak z Caritas oraz PKPS i PCK, ponieważ te organizacje korzystają z nadwyżek żywnościowych Unii Europejskiej i zajmują się ich podziałem pomiędzy potrzebujących. Zgadzam się, że tych nadwyżek jest coraz więcej, a skala jest tak duża, że potrzebne są dodatkowe działania w zakresie koordynacji, efektywności oraz wykorzystania tej żywności.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Jeżeli chodzi o „becikowe”, to przygotowany przez nas projekt mówi tylko o wzroście dodatku z 500 zł na 1 tys. zł z tytułu urodzenia dziecka dla kobiet, które są do tego uprawnione. Dotyczy to 70% rodzących, natomiast chcielibyśmy wykorzystać w tym projekcie część mówiącą o możliwości rozszerzenia zakresu osób, którym chcemy przynać tego typu dodatek, lub o podwyższaniu tego dodatku. Tak więc program rządowy jest korzystny dla polityki rodzinnej w naszym państwie.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Jeżeli chodzi o przemoc, to kilka dni temu weszła w życie ustawa i ma ona na celu ograniczanie tego zjawiska. Mamy przygotować plan działania, który jest konsultowany w programie działań resortu na rok przyszły. Tak więc w naszym programie także zostaną zaprezentowane zamierzenia resortu.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Jeśli chodzi o domy pomocy społecznej, to są one prowadzone przez powiaty i częściowo finansowane przez gminy. Jeżeli osoba została umieszczona w domu opieki społecznej i nie ma osób zobowiązanych do alimentacji, to płaci za swój pobyt, ale ten problem także zamierzamy rozwiązać. Bardzo trudno nam jest zmienić te zasady. W dalszym ciągu budżet państwa dofinansowuje część osób, które zostały już wcześniej umieszczone w domach pomocy społecznej. Wprowadzona kilka lat temu reforma zmieniła warunki finansowania w domach pomocy społecznej i przerzuciła pieniądze, które wcześniej szły na ten cel z budżetu państwa, do subwencji wyrównawczej, którą otrzymały gminy. Chodziło o to, aby gminy same mogły wybierać, czy chcą sfinansować pobyt danej osoby w domu pomocy społecznej, czy też usługi opiekuńcze.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Problemem jest również to, że te pieniądze nie zostały rozdzielone i gminy niechętnie kierują niektóre osoby do domów pomocy społecznej, a często otrzymujemy sygnały, że pracownicy socjalni boją się wydawać takie decyzje, ponieważ można zwrócić się do samorządowego kolegium odwoławczego. To wymaga zastanowienia oraz rozważenia, w jaki sposób zagwarantować, by osoby te trafiły do domu pomocy społecznej i aby ich pobyt został sfinansowany przez gminę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W roku bieżącym przypada waloryzacja świadczeń emerytalno-rentowych. Czy również w tym wypadku dojdzie do uwzględnienia wskaźnika? Jak daleko już poszły negocjacje w tym zakresie? Na co można liczyć?</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Czy rząd w perspektywie kadencji przewiduje zmianę zasad i waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych? Pan minister Krzysztof Michałkiewicz wspomniał o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, ale w chwili obecnej trwają prace w resorcie dotyczące rozporządzenia, które ułatwiłoby funkcjonowanie administracji pozarządowych. Mam tutaj na myśli utworzenie specjalnych kont na każde zadanie. Organizacje nie robią nic innego, tylko otwierają kolejne konta, za które płacą. Zwracam się z uprzejmą prośbą do pana ministra, aby przyśpieszył te prace po to, by w nowym roku budżetowym funkcjonowały nowe zasady. Dodam, że ta zmiana zależy od rządu, a nie od parlamentu.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Pan premier Kazimierz Marcinkiewicz zapowiedział, że nastąpi powrót do wypłacania świadczeń alimentacyjnych i że powstanie coś na wzór Funduszu Alimentacyjnego. Dzisiaj pan minister Krzysztof Michałkiewicz wspomniał o nowelizacji ustawy dotyczącej zaliczki alimentacyjnej. Jaki będzie docelowy model proponowanej zmiany? Czy powrócimy do Funduszu Alimentacyjnego, czy też nastąpi nowelizacja wcześniej przyjętych rozwiązań?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Jeżeli chodzi o waloryzację, to w tym roku będzie ona przeprowadzona ze względu na inflację. Emeryci i renciści dostaną około 106% świadczenia. To jest spora kwota. Ze wszystkich analiz wynika, że dynamika wzrostu emerytur i rent w stosunku do dynamiki wzrostu płac ostatnio ulega zwiększeniu. Mimo iż sytuacja emerytów i rencistów jest trudna, jej poprawa będzie szybsza aniżeli w wypadku pracowników. Pamiętają państwo, że w 2005 r. był jednorazowy dodatek, a więc sytuacja jest dosyć korzystna.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Jednak mamy problemy ze znalezieniem pieniędzy, ponieważ rząd premiera Marka Belki nie zaplanował ich na ten cel. Znalezienie symbolicznych kwot zwiększy średnią emeryturę o 61 zł, a to jest niewiele, natomiast skutki zwiększenia o 0,1 % to jest kilkaset milionów złotych z budżetu. Trudno jest nam znaleźć te środki i wielokrotnie musimy stanąć przed wyborem, czy wesprzeć najuboższych, czy też zwiększyć wskaźnik waloryzacji, który będzie symboliczny, a emeryci go nie odczują i pieniądze uciekną z budżetu.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Pan poseł Tadeusz Tomaszewski zapytał, czy rząd zamierza zmienić zasadę waloryzacji. Wstępnie omawiałem ten problem z premierem. Chodziło mi o to, aby emeryci nie musieli czekać kilka lat, aż inflacja będzie odpowiednio wysoka, tym bardziej że prognozy pokazują, iż inflacja spada. Może należy wprowadzić jakiś mechanizm, który pozwalałby na coroczną waloryzację. Są to wstępne projekty i trudno jest nam powiedzieć o konkretnych planach w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Jeżeli chodzi o działalność pożytku publicznego, to ta nowelizacja jest sprawdzeniem obecnie funkcjonujących przepisów. Tak więc przykład zawarty w rozporządzeniu jest dobry. Przy wielu europejskich funduszach zbytnie skomplikowanie przepisów ponad miarę powoduje i utrudnia korzystanie z pieniędzy oraz różnych programów i działań. Tutaj w różnych miejscach chcielibyśmy upraszczać sprawy. Nasze rozporządzenie zostało wydane pod tym kątem.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Jeżeli chodzi o świadczenia alimentacyjne, to powrót do Funduszu Alimentacyjnego w chwili obecnej jest bardzo trudny. Koszty zmiany systemu były tak duże, że nie stać nas na nie ponownie. Na pewno należy tę ustawę przeanalizować i poprawić, aby te słuszne postulaty uwzględnić, gdyż obecna sytuacja nie spełnia oczekiwań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselTadeuszMotowidlo">Chciałem się dowiedzieć, czy pan minister znajduje się w grupie osób, które namawiają pana premiera do tego, aby wycofał z Trybunału Konstytucyjnego ustawę o zaopatrzeniu emerytalnym górników i ich rodzin. Czy jest pan może w tej drugiej grupie? Proszę o wyjaśnienia tej kwestii. Jest to dla mnie istotne, ponieważ zbliża się Dzień Górnika oraz obchody w związku z tragedią w kopalni „Zofiówka”. Chcielibyśmy przekazać górnikom jakąś radośniejszą nowinę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Na ten temat nie rozmawiałem z premierem. Nie wiadomo mi też, aby jacykolwiek ministrowie namawiali go tych działań. Jednak dyskusja zmierza w innym kierunku. Premier spotkał się ze związkami zawodowymi i tam zgłaszano różne argumenty. Za tą ustawą głównie opowiadała się NSZZ „Solidarność”. Zgłaszano argumenty za wycofaniem ustawy. Nie wiem, czy premier podjął już jakąś decyzję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselLeszekSulek">Korzystając z obecności pana ministra, chciałem zachęcić do pewnego rodzaju zadań, które umykają wszystkim, którzy zajmują się stroną socjalną. Otóż cieszę się, że mamy dobrą wolę w zakresie żywienia, ale są również inne działy, które są osiągnięciami cywilizacyjnymi. Takim osiągnięciem jest elektryczność. Będąc radnym sejmiku wojewódzkiego, poprzez różne interpelacje dowiedziałem się, jaka liczba rodzin zamieszkałych na terenie województwa świętokrzyskiego została pozbawiona prądu z racji zalegania z opłatami. Ponad 1800 rodzin nie ma światła w dobie naszej wysokiej aspiracji europejskiej. Czy można mówić o postępie cywilizacyjnym i komputeryzacji, gdy następuje deelektryfikacja kraju, do której nikt nie chce się przyznać?</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PoselLeszekSulek">Aby uzyskać dane, musiałem wielokrotnie zgłaszać to na mównicy wojewódzkiej, gdyż dla marszałka nie był to ważny problem. Ten problem nie jest problemem dla rządu, gdyż takie pieniądze powinny się znaleźć, ale jest to problem dla tych ludzi. Jeżeli ktoś nie płaci za prąd, to zdejmuje mu się licznik i wzrastają mu w ten sposób koszta, ponieważ pojawiają się jeszcze odsetki. Jak się okazuje, pomoc społeczna nie potrafi rozróżnić, czy prąd elektryczny jest produktem pierwszej potrzeby. Rozwiązaliśmy ten problem na terenie powiatu ostrowieckiego dzięki mocnej pozycji Samoobrony i 172 rodziny otrzymały prąd, gdyż zajął się tym samorząd powiatowy. To jest jeden powiat, a co dalej?</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PoselLeszekSulek">Jeżeli chodzi o województwo, to pan marszałek twierdzi, że nie ma pieniędzy na ten cel. Żaden z funduszy unijnych strukturalnych nie przewiduje, iż w Polsce nie może być prądu w domach. Ktoś musi się tym zająć, ponieważ jest to kompromitacja państwa oraz nas jako posłów. Jaki jest start dla dzieci, które nie mają prądu w domu? Nie opowiadajmy, że jest dobrze, ponieważ jest tragicznie i należy się tym zająć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Pan poseł już wcześniej wspomniał, że jest to zadanie dla samorządów. W ośrodkach pomocy społecznej można przyznać zasiłek celowy na zapłacenie rachunku za prąd w formie finansowej lub rzeczowej. Problem jest taki, że po pobraniu zasiłku te rodziny dalej nie płacą rachunków, a otrzymane środki przeznaczają na inne cele. Jeżeli po jakimś czasie zadłużenie sięga niebotycznych kwot, to ośrodek pomocy społecznej zastanawia się, czy wydać pieniądze na jedną rodzinę, aby zapłacić jej rachunki, czy też przeznaczyć je dla większej liczby rodzin. Na pewno nie zdejmiemy tej odpowiedzialności z samorządu. Nie jest to problem ministerstwa, tylko samorządów, a władze gminy oraz wójt, burmistrz, kierownik ośrodka pomocy społecznej oraz pracownik socjalny mają instrumenty, aby pomóc tym ludziom.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Ciężko jest czasami uszczęśliwiać kogoś na siłę. Nie jest tak, że te osoby są pozbawione pomocy, ale one same nie uważają tego za duży problem, tylko potrzebują innych rzeczy. Temat ten wygląda źle wizualnie czy medialnie, ponieważ cofamy się o 30 lat, kiedy były miejsca w Polsce, gdzie nie było prądu. Dodam, że później sprawdzimy, jak to wygląda w województwie świętokrzyskim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselLeszekSulek">Są nam znane dane z tego województwa, lecz chodzi mi o skalę całego kraju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Możemy to sprawdzić, ale są instrumenty w gminach, aby rozwiązać ten problem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselStanislawSzwed">Chciałbym podziękować panu ministrowi za kierunek, jakim objęto bezdomność, gdyż to wskazuje, w którą stronę zmierza polityka rządu. Mówiono tutaj o problemie dofinansowania. Dopłaty, które proponuje pan minister w wysokości 500 mln zł, są znaczące oraz wskazują na próbę rozwiązania tego problemu. Chciałbym się dowiedzieć, czy ta kwota wynika z przeprowadzanych analiz dotyczących objęcia pomocą wszystkich osób potrzebujących. Czy ta kwota będzie wystarczająca?</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PoselStanislawSzwed">Chciałbym uzyskać kilka informacji na temat osób bezrobotnych. Czy osoby, które nie chcą lub nie mogą podjąć pracy, zostałyby objęte tym programem? Jest to skomplikowany problem. W jaki sposób do tego problemu odniesie się rząd?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Jeżeli chodzi o dożywianie, to wspominałem, że nie wszystkie osoby, które spełniały odpowiednie kryterium, zostały nim objęte. Kryteria się nie zmieniają, ponieważ dalej jest 150%, czyli około 474 zł na osobę w rodzinie, a dla osób samotnych mamy 691 zł. Jeżeli chodzi o osoby, które kwalifikują się do tej pomocy, to jesteśmy obecnie w stanie wszystkie je objąć pomocą.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Kolejny kierunek, który analizowaliśmy, to był okres. Tutaj także nastąpiło wydłużenie okresu wydawania posiłków. Nadal w przypadku dzieci nie obejmujemy tym planem wakacji, natomiast uwzględniamy różnego rodzaju przerwy, aby osoba pozbawiona posiłków mogła z nich skorzystać podczas rozmaitych świąt. Może to również mieć formę zasiłku celowego na zakup produktów. Tutaj obejmujemy wszystkich, którzy tego potrzebują. Jeżeli gmina chce w większym stopniu finansować to zadanie, wówczas to kryterium może być podwyższone.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Jeżeli chodzi o zasiłki dla bezrobotnych, jest to również szeroki temat. Spora liczba osób jest uprawniona do zasiłków z tytułu bezrobocia. Trwają różne dyskusje i plany na temat ubezpieczenia od bezrobocia. Sądzę, iż nad tym problemem powinniśmy się zastanowić, a ministerstwo powinno być miejscem inicjowania rozwiązań w tej mierze. Sądzę, iż nie odbędzie się to w najbliższych miesiącach, w tej chwili bardziej szukamy i analizujemy przepisy, które obciążają kosztami pracy. Jeżeli tutaj sobie poradzimy, a wzrost zatrudnienia będzie widoczny, to jest szansa na wprowadzenie ubezpieczenia od bezrobocia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoslankaMagdalenaKochan">Chciałabym powrócić do dwóch ustaw, które są ważne i które, niestety, weszły w życie. Mam na myśli ustawę o świadczeniach rodzinnych, która nie promuje rodziny, ale wręcz ją rozbija i podraża koszty obsługi tej sfery, w której każda złotówka jest skrupulatnie rozliczana. Czy ministerstwo zamierza nowelizować tę ustawę? Im szybciej, tym lepiej.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PoslankaMagdalenaKochan">Druga kwestia dotyczy ustawy o przemocy w rodzinie, która weszła w życie, a która tak naprawdę nie rozwiązuje problemów. Osoba, która powoduje przemoc, opuszcza mieszkanie dopiero wtedy, kiedy jest wyrok sądu. Wiemy, jak działają sądy w Polsce, a więc na ich reakcję możemy długo czekać. Czy i w tym przypadku zechcecie wprowadzić nowelizację?</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PoslankaMagdalenaKochan">Kolejna kwestia – nie wyobrażam sobie wprowadzania nowych rozwiązań bez udziału pana ministra w tej sprawie. Chodzi o sposób przekazywania 1% podatku na organizacje pozarządowe. To jest problem utrudniający życie, ponieważ jest zbyt skomplikowany. Proszę członków Komisji o wsparcie w tym zakresie oraz stworzenie inicjatywy, w której 1% dochodów zostanie rozliczony w PIT, gdzie będziemy mogli wskazać, na którą organizację chcemy przekazać środki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Prosiłem Departament Świadczeń Rodzinnych, aby przygotował zmiany kosmetyczne dotyczące ustaw okołobudżetowych i kompetencyjnych w zakresie świadczeń rodzinnych. Tak naprawdę nie możemy przeprowadzić dużych zmian, ale staramy się wprowadzić najniezbędniejsze. Sądzę, że w 2006 r. będziemy mieli okazję przeanalizować tę ustawę i zrobić ją ustawą, która wspiera rodzinę, a nie ją rozbija i rozwiązuje tylko problemy określonych środowisk.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Jeżeli chodzi o przemoc, to musimy pozwolić, aby ta ustawa zafunkcjonowała. Mamy jeszcze obowiązek przygotować akty wykonawcze. Będą rozporządzenia, a w nich doprecyzowania. Jeżeli chodzi o nowelizację tej ustawy, to także musimy dać jej zafunkcjonować. Zapisano w ustawie zakaz zbliżania się osoby stosującej przemoc do ofiary i może to ułatwi nam rozwiązanie problemu. Jednak i tak pozostaje to w mocy wyroku sądu. Należy się mimo to cieszyć, że w ogóle jest taka ustawa, gdyż jest to krok do przodu. Przez wiele lat przemoc w rodzinie nie była zauważana, a teraz ujrzała światło dzienne.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Organizacje pozarządowe przekazują nam sygnał, że powinniśmy zakończyć nasze prace do końca roku, abyśmy mogli sprawniej przekazywać 1% podatku. Wiadomo, że niektórzy mają z tym problem. Może uda nam się tego dokonać, ale nie mogę niczego obiecać, gdyż czas jest bardzo krótki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselJaroslawDuda">Informacja polityczna w czasie kampanii wyborczej sporo mówiła o potrzebie przyjrzenia się wszystkim agencjom i funduszom celowym. Ma pan u siebie taką ważną strukturę pod nazwą Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Jeżeli ma pan wyrobioną opinię w zakresie jego przyszłości, to proszę o podzielenie się takimi informacjami. Czy pozostanie tak, jak jest? Czy może zostało to ukierunkowane w jakiś inny sposób?</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PoselJaroslawDuda">Kolejna sprawa to kwestie związane z domami pomocy społecznej. Z moich informacji wynika, że na Dolnym Śląsku jest wiele domów pomocy społecznej, którym grozi bankructwo. Sytuacja jest taka, że w tych domach od początku roku zmarło 30 osób, a nikogo nie przyjęto. Takie domy funkcjonują. Proszę mi powiedzieć, ile obecnie jest wolnych miejsc w tych domach i co można zrobić z wykluczeniem społecznym osób, które powinny w nich przebywać. Czasami jest tak, że gmina nie jest w stanie umieścić tych osób w domach i pozostają one w warunkach urągających ich godności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Jeżeli chodzi o PFRON, to nie ja w kampanii wyborczej poruszałem ten problem – z tego względu, że w ostatnim okresie bardzo blisko pracowałem z niepełnosprawnymi i znam plusy oraz minusy PFRON. Tym wszystkim zajmuje się pełnomocnik rządu do spraw osób niepełnosprawnych działający przy Ministerstwie Polityki Społecznej. Na pewno problematyka niepełnosprawności jest szersza aniżeli polityka socjalna czy polityka zatrudnienia. Dotyczy to także spraw, które leżą w gestii ministra zdrowia i ministra oświaty i edukacji. A więc tutaj pełnomocnik rządu powinien spojrzeć na problemy PFRON dużo szerzej aniżeli przez pryzmat mojego ministerstwa. Nadal jednak czekamy, ponieważ pan premier nie powołał jeszcze pełnomocnika rządu do spraw osób niepełnosprawnych.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Jeżeli chodzi o domy pomocy społecznej, to mówiliśmy, że zmiany dotyczące umiejscowienia i odpłatności za domy pomocy społecznej spowodowały negatywne, jak i pozytywne zmiany. Pozytywne są takie, że jeszcze kilka lat temu były ogromne kolejki do domów pomocy społecznej i kolejne rządy zastanawiały się nad liczbą tych placówek, aby zaspokoić potrzeby. Na pewno umieszczenie danej osoby w takim domu ze względu na jej miejsce zamieszkania jest także pozytywnym przykładem tych rozwiązań.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">W tym samym okresie zaczęły powstawać prywatne domy pomocy społecznej, które poszerzały ofertę i rodziło to nasze zaniepokojenie, gdyż często nie spełniają one oczekiwanego standardu opieki i niechętnie poddają się kontroli wojewody. Powinniśmy także skontrolować funkcjonowanie zakładów oraz określić rolę, jaką mają do spełnienia dom pomocy społecznej oraz zakład pielęgnacyjny. Często jest tak, że przypadkowe skierowanie do domu pomocy społecznej lub zakładu nie jest trafne, a sposób finansowania tych jednostek jest różny.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Jeżeli będziemy chcieli analizować liczbę osób trafiających do domu pomocy społecznej, to także trzeba uwzględnić pewne fakty, na przykład czy zmniejszona liczba osób wynika z rozwiązań prawnych, czy też większość tych osób woli być umieszczona w placówkach pielęgnacyjnych. Problem ten wymaga trochę czasu, aby go dokładnie przeanalizować i znaleźć jego przyczyny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselRajmundMoric">Muszę tutaj przerwać dyskusję. Zmienił się plan w Sejmie, a więc muszę teraz postawić problem dotyczący pisma, które prezydium Komisji chce wysłać do marszałka Sejmu o umożliwienie pracy naszej Komisji w sali dostosowanej dla osób niepełnosprawnych. Wszyscy posłowie otrzymali to pismo.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PoselRajmundMoric">Przechodzimy do głosowania. Kto jest za przyjęciem naszej propozycji?</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PoselRajmundMoric">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie aprobuje to pismo.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#PoselRajmundMoric">Powracamy do dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselWaldemarAndzel">Chciałbym uzyskać opinię pana ministra Krzysztofa Michałkiewicza w kwestii ustawy o zawodzie pracownika socjalnego. Zaznaczam, że środowisko oczekuje na tę ustawę.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PoselWaldemarAndzel">Kolejny problem dotyczy uproszczenia procedury przyznawania posiłków, gdyż często jest tak, że rodziny, które kwalifikowałyby się do tego posiłku, rezygnują z niego. To jest poważny problem.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PoselWaldemarAndzel">Kolejny temat – czy ministerstwo rozważa możliwość powrotu do Funduszu Alimentacyjnego? Ustawa o dłużnikach alimentacyjnych w znaczny sposób obciążyła pomoc społeczną, która wykonuje ustawę o świadczeniach rodzinnych i dłużnikach alimentacyjnych. Czy na przyszły rok zabezpieczono środki na dodatki dla pracowników socjalnych, które mają być przyznane od stycznia? Pytam o to, ponieważ bardzo często jest tak, że płace tych pracowników, którzy wykonują bardzo ciężką pracę, są na bardzo niskim poziomie. Czy ministerstwo jest zainteresowane skontrolowaniem wykonania ustawy o świadczeniach rodzinnych? W wielu miejscach powstawały olbrzymie kolejki, aby w terminie zrealizować płatności. Co roku przybywa klientów tej ustawy, a ponadto są braki lokalowe na poziomie samorządów lub obsady kadrowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Jeżeli chodzi o ustawę o zawodzie pracownika socjalnego, to ostatnią wersję czytałem na początku ubiegłego roku, a później nie śledziłem, jak nad nią przebiegają prace.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Jeżeli chodzi o dożywianie, to próbujemy ułatwić dostęp do podejmowania decyzji. Wskazujemy, że wiele podmiotów może wystąpić z wnioskiem, a nie tylko zainteresowane osoby. Każdy wychowawca może wystąpić z takim wnioskiem, jeżeli widzi, że dziecko potrzebuje wsparcia. Oczywiście, tutaj jest potrzebna zgoda zainteresowanych. Na pewno chcielibyśmy, aby nie limitowano liczby tych posiłków i aby decyzje były jak najłatwiejsze.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Jeżeli chodzi o dodatek dla pracowników socjalnych, to w rezerwie budżetowej zabezpieczyliśmy 50,5 mln zł. Tak więc są pieniądze na ten cel. Jeżeli chodzi o pieniądze na świadczenia rodzinne, to były problemy. Sam jako wiceprezydent miasta musiałem współpracować z działem świadczeń rodzinnych, aby wszystko nastąpiło sprawnie i aby nie było kolejek. Zdaję sobie sprawę ze skali problemu oraz z wyzwań, jakie czekały pracowników działu świadczeń rodzinnych. Uważam, że zmiany, które nastąpiły w roku bieżącym nie powodowały takich komplikacji jak w 2004 r. Tak więc podziały świadczeń, organizacja pracy i kadra oraz wprowadzanie zmian, waloryzacji, a także nowego okresu rozliczeniowego przebiegają dużo sprawniej. Odpowiedzialność spoczywa na samorządach, które mają środki na obsługę tych zadań, a więc trudno tutaj ingerować w obsadę oraz w warunki lokalowe czy wyposażenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzedstawicielOgolnopolskiegoPorozumieniaZwiazkowZawodowychBogdanGrzybowski">Przyjęliście ustawę o rentach i emeryturach z FUS i zobowiązaliście w niej rząd, aby do 31 października zaprezentował w Komisji Trójstronnej wskaźnik emerytur i rent. Nie zostało to wykonane. Czy rząd prawa łamie prawo? Rozumiem, że 31 października nastąpiło powołanie rządu. Z dużą dozą tolerancji podeszliśmy do pisma, w którym rząd stwierdził, iż do 15 listopada br. poda nam wskaźnik. Po czym po tej dacie otrzymaliśmy kolejne pismo, w którym rząd informuje, iż nie może przekazać wskaźnika, ponieważ nieznane są środki, jakie będą niezbędne do dodatkowej waloryzacji. Trochę jest to pomieszanie pojęć, ponieważ środki powinny wynikać z wynegocjowanego wskaźnika, a nie odwrotnie. Powstaje pytanie: kiedy Komisja Trójstronna otrzyma wskaźnik do negocjacji?</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PrzedstawicielOgolnopolskiegoPorozumieniaZwiazkowZawodowychBogdanGrzybowski">Olbrzymie poruszenie medialne wzbudziły wypowiedzi dotyczące wyrównywania wieku emerytalnego. Chciałbym poznać jednoznaczną opinię pana ministra na ten temat. W Polsce głodują nie tylko dzieci, ale także wśród głodujących znajduje się 2,5 mln osób bezrobotnych bez prawa do zasiłku. Czy tutaj także są jakieś działania rządu? Te osoby mogą nie doczekać przyszłej ustawy o ubezpieczeniu od bezrobocia.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#PrzedstawicielOgolnopolskiegoPorozumieniaZwiazkowZawodowychBogdanGrzybowski">Jedna z posłanek pytała, co rząd zamierza zrobić w zakresie bezrobocia. Poprzednia ekipa rządowa przyjęła takie strategie zatrudnienia, w których określiła kilka priorytetów i kilkadziesiąt konkretnych zadań. Jednak dodam, że te strategie nie dotyczą tylko zatrudnienia, ale także polityki społecznej. Jednak nie chciałbym usłyszeć, że będziecie państwo analizować, czy jest to realne. Przypominam, że te strategie były konsultowane w szerokim zakresie społecznym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Jeżeli chodzi o wskaźnik wzrostu waloryzacji, to trwają nad nim prace. Szkoda, że rząd premiera Marka Belki nie przekazał wskaźnika Komisji Trójstronnej oraz nie zainteresował się tym, iż nie pozostawiono środków na ten cel w budżecie. Tak więc postuluję o cierpliwość. Boję się, że może to nie być do końca słuszne rozwiązanie. Oczywiście, szanuję związkowców, lecz pokazuję wam niebezpieczeństwo takiego sposobu myślenia oraz wskazuję potrzebę odpowiedzialności. Dodam, że do 31 października funkcjonował rząd Marka Belki, a więc nie można do nas kierować pretensji, że ten wskaźnik nie został przekazany Komisji Trójstronnej. Można to zrozumieć ze względów politycznych, ale nie merytorycznych i dlatego krytyka powinna pójść w kierunku poprzedniego rządu. Chciałbym, aby projekt trafił na posiedzenie rządu. Ten projekt trafił do nas</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Jeżeli chodzi o wiek emerytalny, to wysłano pismo napisane przez rzecznika praw obywatelskich do pani premier Izabeli Jarugi-Nowackiej dotyczące tego, co zrobi rząd, aby konstytucyjnie zagwarantować, że kobiety i mężczyźni będą mieli takie same emerytury, a także dotyczące problemu ich nierównego traktowania. Pismo przeleżało i nikt nie odpowiedział na nie, a wydawało mi się, że terminy obowiązują także premierów.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Po przejęciu przeze mnie urzędu trafiło ono na moje biurko. Zmieniłem trochę odpowiedź i zgodziłem się z rzecznikiem, że zróżnicowanie wieku emerytalnego spowoduje różnice w wysokości emerytur. Powiedziałem także, że dotychczasowe próby zrównania wieku się nie udały, gdyż wymaga to akceptacji społecznej oraz samych zainteresowanych. Natomiast tylko pojedyncze wypowiedzi rzecznika znalazły się w prasie. Nie wiem, czy nie miało to na celu wywołanie dyskusji społecznej. Od tej strony wywołało to efekt korzystny. Jeżeli jednak celem było pokazanie, że jest to sprzeczność w ramach Prawa i Sprawiedliwości oraz rządu, to nie jest to prawda, ponieważ odpowiedź dotyczyła czegoś innego, a zdania zostały wyjęte z kontekstu. Rzecznik nie pokazał całego pisma, a tylko wskazał na pojedyncze zdania. Tak to wygląda. Rozumiemy, że temat jest spójny, dostrzegamy problem, a także jego skutki, które będą widoczne za 20-30 lat i dotyczą osób, które dopiero wtedy przejdą na emeryturę. Trudno mi powiedzieć o poglądach kobiet na ten temat oraz trudno jest mi o tym decydować.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Dodam, że jeżeli dana osoba jest bezrobotna lub jest w trudnej sytuacji materialnej, to także ma prawo skorzystać z dożywiania. Jeżeli chodzi o krajowy plan działań oraz o strategie zatrudnienia, to jeżeli ktoś jest w trudnej sytuacji materialnej z powodu bezrobocia, również może skorzystać z dożywiania. Krajowy plan działań na rzecz zatrudnienia – wczoraj dyskutowaliśmy na ten temat – niestety nie odpowiada aktualnej sytuacji, a więc wymaga kolejnej analizy. Dodam, że mówił to ekspert tworzący ten program. Jego zdaniem powinniśmy dostosować go do obecnej sytuacji oraz do okresu budżetowego w Unii Europejskiej. Zbieram opinie, rozmawiam ze związkowcami i sądzę, że sprawa jest zbyt poważna, abym nie rozważył tego problemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzedstawicielNSZZSolidarnoscZbigniewKruszynski">W wykazie prac, które mają być wykonane w resorcie, zabrakło punktu dotyczącego rozpoczęcia prac nad zrewidowaną Europejską Kartą Społeczną. Została ona podpisana, a cykl ratyfikacyjny jest bardzo długi. W Komisji Trójstronnej wyłoniono zespół, który mógłby się zająć tym problemem. Prosiłbym o uzupełnienie, ponieważ nie możemy zacząć prac, gdyż nie przewidziano środków na ekspertyzy.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PrzedstawicielNSZZSolidarnoscZbigniewKruszynski">Kolejna sprawa dotyczy PFRON. Jest to bulwersujący problem dla środowiska osób niepełnosprawnych, aby nie dokonywać zbyt pochopnych działań. Cały czas jestem bombardowany pytaniami, co będzie z programami prowadzonymi przez PFRON oraz jak będzie przebiegała egzekucja od pracodawców niezatrudniających osób niepełnosprawnych. Widzę, że w programie działania jest rozpoczęcie prac nad przygotowaniem nowej ustawy dotyczącej osób niepełnosprawnych, ich rehabilitacji zawodowej i społecznej.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PrzedstawicielNSZZSolidarnoscZbigniewKruszynski">Prosiłbym o przybliżenie tego problemu. Nad tym nie dyskutowaliśmy. To jest nasze spostrzeżenie.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#PrzedstawicielNSZZSolidarnoscZbigniewKruszynski">Konsultacje merytoryczne odbywają się w Komisji Trójstronnej. Nie zastąpią tego inne gremia ani obecność na konwencie, gremium czy zjeździe. To jest tak samo jak z innymi uprawnieniami Trójstronnej Komisji. My też domagamy się, aby jak najszybciej zajęła się ona tym problemem.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#PrzedstawicielNSZZSolidarnoscZbigniewKruszynski">Kolejna sprawa to emerytury pomostowe. Nie znalazły się one w wykazie prac rządowych. To jest problem powszechny, gdyż został nawet opisany na stronach internetowych, a brak w wykazie mógłby wskazywać na to, że rząd tę kwestię odkłada.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Mówiłem o ogólnych konsultacjach. Pan również jako związkowiec działa w różnych gremiach i konsultuje w różnych miejscach. Czekamy, aby premier powołał przewodniczącego Komisji Trójstronnej ze strony rządowej. Taki wniosek mam przygotowany.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Jeżeli chodzi o ogólne konsultacje, to nie ukrywam, że może niekoniecznie minister polityki społecznej powinien być przewodniczącym, ale ja nie zgadzam się z tym. Wiem, że powinniśmy szybko powołać przewodniczącego, a potem rozpocząć normalną pracę w Komisji Trójstronnej, uzupełnionej o nowe osoby. Proszę nadal pamiętać, że ten rząd został zatwierdzony przez Sejm 10 listopada i to jest zbyt krótki okres.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Jeżeli chodzi o program działania, to należy go podjąć w najbliższych miesiącach. Tutaj są dwa problemy, które wymagają szybkich działań, a nie cały program rządowy na całą kadencję. Te wszystkie tematy, które pan wymienił, są mocno wyeksponowane. Jeżeli chodzi o Europejską Kartę Socjalną, to wiemy, że ratyfikacja jest ważna szczególnie dla strony rządowej. Uważam, że potrzebujemy ekspertyz i dyskusji na ten temat. Jest to na pewno ważne i konieczne, aby ten temat nie został odłożony. Jeżeli chodzi o PFRON, to w różnych środowiskach mówi się o mankamentach tej ustawy. Jest ona cały czas nowelizowana i poprawiana, także ten ostatni kształt nie jest idealny i rodzi wiele uwag. Jeżeli dojdziecie państwo do wniosku, że nie trzeba nowelizować, to tego nie zrobimy.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Jeżeli chodzi o „pomostówki”, to omawiałem już ten temat. Wiem, że są ważne i pilne. Działa już zespół ekspertów. Nie uchylamy się od tego, a wręcz odwrotnie. Jest to w tej chwili – obok ubezpieczeń społecznych – najważniejszy temat. Odwlekanie nic nie da. Na pewno w 2006 r. będą trwały nad nim prace.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzedstawicielZwiazkuZawodowegoSierpienJanuszGanko">Chciałem skorzystać z okazji i zaapelować do przedstawiciela polskiego rządu, aby w przeciwieństwie do poprzedniego rządu zechciał wycofać wniosek do Trybunału Konstytucyjnego dotyczący emerytur górniczych, ponieważ jest to sprawa etosu. Emerytury górnicze po strajkach i po wprowadzeniu stanu wojennego w 1981 r. zostały zagwarantowane rozporządzeniem, a potem ustawą z 1983 r. Nie wzięły się znikąd. Pewne środowiska pracownicze, społeczne i polityczne powołują się na pewne korzenie. Tutaj nie chodzi tylko o kwestię finansową, ale także w poprzednim parlamencie mówiono o ekspertyzach, które trzeba przygotować. Uważam, że należy powrócić do ekspertyz, które były przygotowane od 1998 r. przez rząd AWS. Na pewno są one dostępne w ministerstwie.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PrzedstawicielZwiazkuZawodowegoSierpienJanuszGanko">Kolejna kwestia – wczorajsze zdarzenia w kopalni „Zofiówka” również świadczą o tym, że, niestety, górnik nie żyje wiecznie. Jego okres zatrudnienia jest krótki. Proszę o powrót do istniejących już ekspertyz. Można jeszcze pokazać, że idziemy za głosem tej części parlamentu, która głosowała za ustawą.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PrzedstawicielZwiazkuZawodowegoSierpienJanuszGanko">Kolejny problem, który jest bardzo drażliwy na Dolnym Śląsku, to problem w kopalni „Budryk”, w której związki zawodowe są skonfliktowane z zarządem spółki, gdyż zarząd łamie przepisy prawa pracy oraz o związkach zawodowych. Jak widać, niejednokrotnie można to robić w naszym kraju nawet w spółkach Skarbu Państwa. Jeżeli związki zawodowe przeciwstawiają się łamaniu prawa pracy, to spotykają się z ostrą reakcją i z ostrzeżeniami wypowiedzenia umowy o pracę w trybie natychmiastowym. Są różne metody, które można zastosować i które zostały zapisane w ustawi o związkach zawodowych. Na posiedzeniu tej Komisji nie ma ministra gospodarki. Jest to dość drażliwy temat, ponieważ jest to spółka spoza Katowickiego Holdingu Węglowego. Nie można podjąć żadnej dyskusji, a problem jest na „ostrzu noża”. Zarząd jest w mniejszości w stosunku do załogi, która chce dbać o własne miejsca pracy oraz domaga się regularnego płacenia podatków. Zarząd ma dziwne i niezrozumiałe interesy, które nie są do końca zgodne z interesem Skarbu Państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzedstawicielNSZZSolidarnoscHenrykNakonieczny">Krótko opowiem o sytuacji w kopalni „Budryk”. Pracodawca nie uznaje sporów zbiorowych. Tutaj autorytatywnie określa się, kiedy dochodzi do takiego sporu. Łamane są ustawy o sporach zbiorowych i związkach zawodowych. Dopuszczono się tego, że zagrożono nam zwolnieniem w trybie art. 52, czyli dyscyplinarnie, ponieważ zorganizowaliśmy zgodny z prawem protest głodowy. Tutaj panu ministrowi przedstawię dokumentację w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Jeżeli chodzi o przedstawicieli związków zawodowych, to przyjmuję wasze wystąpienie do wiadomości, gdyż o to chodziło.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzedstawicielNSZZSolidarnoscHenrykNakonieczny">Dwukrotnie użył pan stwierdzenia, że rząd kieruje już ustawy do parlamentu. Czy będą one podlegały konsultacjom ze związkami zawodowymi? Czy to jest rozpoczęcie dialogu społecznego? Jeżeli premier spotyka się dwukrotnie z radą przedsiębiorczości, to dziwne jest, że ani razu nie odbywa oficjalnego spotkania ze związkami zawodowymi. Nie mówię już o tym, co się dzieje z usytuowaniem przewodniczącego Komisji Trójstronnej. Z mocy ustawy premier ma prawo wyznaczyć swojego zastępcę, który ma prawo w jego imieniu prowadzić dialog. Uważam, że takie przepychanki nie służą dialogowi społecznemu.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PrzedstawicielNSZZSolidarnoscHenrykNakonieczny">Pan minister użył stwierdzenia, że trwają konsultacje ze związkami i organizacjami pracodawców na temat wskaźnika wzrostu płacy minimalnej. Czy rząd zamierza wydać nowelizację rozporządzenia i zamierza zmienić wskaźnik? Jest jeszcze jeden problem. Pan minister powiedział, że obecnie wszystko zależy od premiera i nie ma pan żadnego udziału w kwestii wycofania z Trybunału Konstytucyjnego zastrzeżenia ustawy o rentach i emeryturach z FUS. Wydaje mi się, że z uwagi na system ubezpieczeń społecznych oraz na bezpośredni nadzór nad Zakładem Ubezpieczeń Społecznych można byłoby to z Trybunału wycofać. Kieruję również prośbę do pana, aby nastąpiło wzmocnienie dialogu społecznego, abyśmy rozpoczęli szybkie prace. Nie wystarczy powiedzieć, że emerytury pomostowe są pilne. Proszę pamiętać, że prace nad tym problemem trwają 7 lat bez efektu i jeżeli nowa ustawa zostanie zaskarżona, to ten czas jeszcze bardziej ulegnie wydłużeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Pamiętajmy o tym, że projekty ustaw zanim trafią do marszałka Sejmu, podlegają konsultacjom związków zawodowych. Wczoraj zastanawialiśmy się, jak to zrobić, aby ta konsultacja była na tyle sprawna, by udało się uchwalić ustawy okołobudżetowe. Jeżeli rozmawiałbym tylko ze związkowcami, to używałbym ostrożniejszych sformułowań.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#MinisterKrzysztofMichalkiewicz">Jeżeli chodzi o ustawę o emeryturach górniczych, to pojawiła się ona w pierwszych dniach mojego urzędowania. Natomiast analizujemy jeszcze wszystkie jej plusy i minusy. Nie chciałbym, aby był to tylko gest polityczny, ale ustawa powinna mieć swoje uzasadnienie merytoryczne. Proszę o cierpliwość. Temat nam jest znany i wiemy, że istnieją co do niej oczekiwania ze strony górników. Wiem, że problem jest pilny, lecz przypominam, że premier odwołał wiceministra Jacka Męcinę, który zajmował się obsługą Komisji Trójstronnej. W piątek jestem umówiony z premierem na rozmowę dotyczącą wyboru przewodniczącego Komisji Trójstronnej oraz w sprawie wiceministra, który wspierałby jej obsługę. To jest krótki okres. Wiem, że są różne pilne sprawy, ale proszę o chwilę cierpliwości, ponieważ chciałbym, aby zrobiono to dobrze. Tematy, które trafią na pierwsze posiedzenia, powinny zostać odpowiednio przygotowane. Nie dziwię się stronie związkowej, że chce jak najszybciej przystąpić do dyskusji z nową stroną rządową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselRajmundMoric">W naszej dyskusji wyszliśmy poza dzisiejszą tematykę, ponieważ omówiliśmy szereg problemów. Dziękuję panu ministrowi Krzysztofowi Michałkiewiczowi za wystąpienie.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PoselRajmundMoric">Zamykam pierwszy punkt porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#PoselRajmundMoric">Przechodzimy do punktu drugiego, w którym podejmiemy uchwałę Komisji o powołaniu podkomisji stałych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoslankaMagdalenaKochan">Mam pytanie formalne. Czy na sali jest kworum?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselRajmundMoric">Tak, jest kworum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoslankaMagdalenaKochan">Pierwszy raz uczestniczę w posiedzeniu Komisji, gdyż jestem nowym posłem. Nasze wątpliwości wzbudziło to, że pan poseł Rajmund Moric przerywał nasze wypowiedzi, mówiąc, że posłowie nie są uprawnieni do komentarzy i prezentacji swoich poglądów. Jednak nie dyscyplinował pan pod tym względem gości. Czy to jest właściwe miejsce spotkań ministra ze związkowcami? Czy taka będzie praktyka? Czy jest to tylko zbieg okoliczności? Moim zdaniem komisje sejmowe są miejscem, w którym posłowie mają prawo do wypowiadania swoich opinii i komentarzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselRajmundMoric">Kilka słów wyjaśnienia. Rolą prowadzącego obrady jest utrzymanie porządku obrad oraz zachowanie określonej tematyki. Uważam, że taki jest mój obowiązek. Wszystkie omawiane tutaj problemy są ważne i będą poruszane przez całą naszą kadencję. Głównym tematem naszego spotkania było wysłuchanie informacji pana ministra Krzysztofa Michałkiewicza.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#PoselRajmundMoric">Tradycją tej Komisji jest to, że jej obrady są jawne, ponieważ przedstawiciele pracowników i pracodawców są zapraszani na posiedzenia celem wysłuchania głosu doradczego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoslankaMagdalenaKochan">Nie takie było moje pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselRajmundMoric">Tak brzmiało pani pytanie. Jeżeli pani uznała, że dyscyplinowałem tylko posłów, to jest to tylko pani ocena. Aby doprecyzować działanie naszej Komisji, wniosę o opracowanie jej regulaminu. Uważam, że obecnie tylko sobie rozmawiamy, a nawet wyszliśmy mocno poza kompetencje naszej Komisji. Jednak biorę pod uwagę fakt, iż jest to nasze pierwsze spotkanie i teraz możemy sobie na to pozwolić. Jednak w przyszłości musimy się mocno zastanowić nad tym, w jaki sposób dyscyplinować się w sposób sformalizowany, a nie na zasadzie mojej subiektywnej oceny lub innych członków prezydium.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PoslankaMagdalenaKochan">Moje pytanie nie dotyczyło tego, że znaleźli się na sali przedstawiciele związków zawodowych, lecz chodziło mi o to, czy w zwyczaju naszej Komisji będzie organizowanie spotkań związkowców z ministrem. Takie było moje pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselRajmundMoric">Na następne posiedzenia również będą zapraszani związkowcy. Taka jest procedura w innych Komisjach. Oczywiście, że związki zawodowe są bardziej zainteresowane obecnością na posiedzeniach tej Komisji niż na innych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoselTadeuszCymanski">Chciałem państwu powiedzieć, że niektóre sprawy w ogóle nie są unormowane przez regulamin Sejmu, lecz ustala je pewna logika, obyczaj oraz tradycja. Nigdy nie było tak, aby Komisja Polityki Społecznej była zamknięta dla przedstawicieli pracowników, pracodawców oraz innych ważnych instytucji. Kierujemy się pewnym pragmatyzmem, a nie jest to łatwe, ponieważ wzbudza on emocje. Często jest to bariera organizacyjna, ponieważ jest wielu chętnych, aby uczestniczyć w naszych obradach. Podam przykład – kiedy omawialiśmy sprawy dotyczące wolontariatu, to wiele stowarzyszeń niepełnosprawnych chciało przysłać swoich członków. Należy rozwiązać te problemy na samym początku, jednak nie łamiąc zasad, które dobrze funkcjonowały. Sądzę, że rozwiążemy te problemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PoslankaMagdalenaKochan">Nie chciałabym być posądzona o wrogość do związków zawodowych oraz o sprzeciw wobec jawności posiedzeń. Zauważyłam jednak coś, co mnie zaniepokoiło. Pan poseł Rajmund Moric dyscyplinował posłów, żeby nie wypowiadali swoich opinii, a nie czynił tego w stosunku do gości. Czy ja jako poseł mam prawo do tego typu wystąpień? Proszę, aby przewodniczący Komisji równo traktował posłów i gości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselRajmundMoric">Nie będę już odpowiadał na to pytanie. Przechodzimy do porządku dziennego i powołania podkomisji stałych. Po konsultacjach w ramach prezydium proponujemy, aby utworzyć dwie stałe podkomisje – do spraw osób niepełnosprawnych oraz do spraw systemów emerytalnych. Takie są nasze propozycje.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PoselRajmundMoric">Rozważaliśmy także powołanie podkomisji pracy. W tej chwili jednak w Sejmie trwa debata dotycząca powołania Komisji Pracy. Ta propozycja ma zdecydowaną większość wśród posłów, a więc doszliśmy do wniosku, że nie ma sensu tworzyć tej podkomisji. Czy ktoś ma inne propozycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PoselFeliksFedorowicz">Przez wiele lat byłem w samorządzie członkiem takiej komisji. Jest ona bardzo trudna, gdyż dochodzą tutaj problemy roszczeniowe. Jako wolontariusz i specjalista zajmuję się trudną młodzieżą. Czy tutaj także będę miał szansę na jakieś działania? Oczywiście, interesują mnie zagadnienia pracy, ale chciałbym się dowiedzieć, czy my także będziemy zajmować się młodzieżą. Jeżeli nie, to wolałbym być w Komisji, która zajmie się takimi problemami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselRajmundMoric">W poprzedniej kadencji ta komisja zajmowała się takimi problemami. W obecnej kadencji powstała Komisja Rodziny i Kobiet i chyba ona się nimi zajmie. Natomiast często będzie dochodziło do takich sytuacji, że te problemy zostaną skierowane do obu Komisji i będziemy razem pracować. Praktyka wykaże, jak to będzie wyglądało. Pierwszy problem, czyli tak zwane „becikowe”, w pierwszym przypadku miał być skierowany do naszej Komisji. Jeżeli to się potwierdzi, to oznacza, że kierownictwo Sejmu uzna, iż my także musimy pracować nad tymi problemami. Nie wiem teraz, jaka będzie praktyka w Sejmie, ponieważ jeszcze jest problem dotyczący powstania Komisji Pracy.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#PoselRajmundMoric">Chcę wyjaśnić, że nasza uchwała zostaje skierowana do prezydium Sejmu, które decyduje o ustanowieniu podkomisji stałych. My jesteśmy tylko wnioskodawcami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PoselTadeuszCymanski">Jest jeszcze kryterium kompetencji, niestety niejasnej, ponieważ tutaj są tematy z kilku branż. Chciałem podkreślić jeden aspekt – obciążeniowy. W poprzedniej kadencji mieliśmy kilkaset posiedzeń, ponieważ jest dużo problemów. Uważam, że – biorąc to pod uwagę – powstanie Komisji Rodziny i Praw Kobiet ma sens. Jednak w wielu przypadkach nasza Komisja będzie omawiała podobne tematy. Rzeczywiście jest tak, że praca dotyczy kilku kwestii. Nie możemy jednak tego idealnie rozdzielić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PoselEugeniuszWycislo">Chciałbym zabrać głos w sprawie ostatniej wypowiedzi. Kiedy będą rozpatrywane zmiany w ustawie o pomocy społecznej? Tutaj 90% problemów dotyczy rodziny. Czy będziemy rozpatrywać to razem z tamtą Komisją?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PoselRajmundMoric">Może tak być, a o tym zdecyduje prezydium Sejmu. My rozpoczynamy wszystko od nowa, ponieważ powołaliśmy nowe Komisje i przerzuciliśmy kompetencje. Tak więc to wszystko będzie wychodziło w toku dalszych prac.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#PoselRajmundMoric">Czy są propozycje powołania innych podkomisji? Nie słyszę, a więc przechodzimy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#PoselRajmundMoric">Kto jest za powołaniem dwóch podkomisji stałych?</u>
          <u xml:id="u-57.3" who="#PoselRajmundMoric">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie powołała dwie podkomisje stałe: do spraw systemu emerytalnego i osób niepełnosprawnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PoselFeliksFedorowicz">Chciałbym zadać jedno pytanie dotyczące problemu pracy. Wstępując do tej Komisji, wiedziałem, że będzie dużo posiedzeń. Czy jeżeli ktoś będzie członkiem tych podkomisji, to zostanie zwolniony z uczestniczenia w posiedzeniach Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PoselRajmundMoric">Nie.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#PoselRajmundMoric">Zamykam drugi punkt porządku dziennego i przechodzimy do punktu trzeciego, w którym omówimy sprawy różne.</u>
          <u xml:id="u-59.2" who="#PoselRajmundMoric">7 grudnia odbędzie się posiedzenie dotyczące budżetu. Nasza Komisja opracowuje 7 bloków tematycznych z tego zakresu. Będziemy mieli niewiele czasu na zaopiniowanie budżetu, ponieważ do 15 grudnia będziemy musieli podać stanowisko Komisji. Nasze posiedzenia odbędą się 13 i 14 grudnia. Proponuję, abyśmy przydzielili odpowiednich posłów do danych bloków tematycznych po to, by mogli przygotować koreferaty.</u>
          <u xml:id="u-59.3" who="#PoselRajmundMoric">Przedstawię propozycje. Uznaliśmy, że w pierwszej kolejności zaangażujemy do tego posłów, którzy pracowali w poprzedniej kadencji, gdyż są oni bardziej doświadczeni w tej kwestii. Tak więc tematem zabezpieczenia społecznego zajmie się pan poseł Tadeusz Tomaszewski, Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych – poseł Andrzej Mańka, Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych – poseł Eugeniusz Wycisło, Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego – poseł Mieczysław Kasprzak, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – poseł Tadeusz Cymański, planu finansowego Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych – poseł Sławomir Piechota. Budżet ogółem w zakresie pomocy społecznej oraz pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej przygotuje pan Jarosław Duda.</u>
          <u xml:id="u-59.4" who="#PoselRajmundMoric">Czy są jeszcze jakieś uwagi? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-59.5" who="#PoselRajmundMoric">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>