text_structure.xml 50 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJanuszWojcik">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej i Sportu. Stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji wobec nie wniesienia do niego zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJanuszWojcik">Porządek dzienny oraz materiały dotyczące dzisiejszego tematu zostały państwu dostarczone. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie stwierdzam, zatem porządek dzienny uważam za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselJanuszWojcik">Przystępujemy do realizacji pierwszego punktu porządku obrad, w ramach którego rozpatrzymy informację o stanie sportu w służbach mundurowych nadzorowanych przez ministra spraw wewnętrznych i administracji. Pan minister ma głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuPiotrLysakowski">Chciałbym oddać głos przedstawicielom resortu wiodącego, czyli MSWiA. Jego przedstawiciele, w tym pan minister, zdecydowanie więcej wiedzą na temat sportu służb mundurowych podległych resortowi. Następnie ewentualnie uzupełnimy te wypowiedzi informacjami dotyczącymi historii sportu mundurowego oraz naszych aktualnych działań w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJanuszWojcik">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJaroslawBrysiewicz">Rozumiem, że informacje pisemne przygotowane przez ministra sportu oraz ministra spraw wewnętrznych i administracji dotarły do Komisji.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJaroslawBrysiewicz">Na sport w służbach mundurowych nadzorowanych przez resort spraw wewnętrznych i administracji można patrzeć w kilku wymiarach. Powiem tylko o dwóch najistotniejszych – moim zdaniem – z nich. Zostały one wyczerpująco opisane w przekazanej państwu informacji.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJaroslawBrysiewicz">Jeżeli chodzi o wymiar organizacyjny, to sprawa wygląda w sposób następujący. W Policji organizacją wiodącą w zakresie sportu wyczynowego oraz sportu masowego jest od wielu lat Polska Federacja Sportowa „Gwardia”. Organizacja ta korzysta, na podstawie umów dzierżawy i użyczenia, z blisko 20 obiektów, których trwałym zarządcą jest minister spraw wewnętrznych i administracji. Niektóre z tych umów zostały zawarte na czas określony, a inne na czas nieokreślony.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJaroslawBrysiewicz">Jeżeli chodzi o Biuro Ochrony Rządu i Straż Graniczną, to w tych służbach uprawiany jest sport powszechny, a nie wyczynowy. Podobnie jest w przypadku Państwowej Straży Pożarnej, z tym, że tutaj uprawiane sportu jest ukierunkowane na dyscypliny przydatne w bieżącej pracy i funkcjonowaniu.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJaroslawBrysiewicz">Drugi najistotniejszy wymiar sportu służb mundurowych nadzorowanych przez ministra spraw wewnętrznych i administracji to wymiar ekonomiczny. Na przestrzeni ostatnich lat budżet, którym dysponowaliśmy na sport resortowy, zmniejszył się z 1700 tys. zł w roku 2004 do 1200 tys. zł w roku bieżącym. Tak w latach poprzednich, jak i w roku 2006, kwotę tę zagospodaruje prawie w całości PFS „Gwardia” na realizację kilku programów, o których informujemy w materiale pisemnym.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJaroslawBrysiewicz">Jeżeli będą pytania, to postaramy się na nie odpowiedzieć. Na sali obrad są obecni przedstawiciele PFS „Gwardia” oraz Komendy Głównej Policji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselJanuszWojcik">Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Otrzymaliśmy informację na temat protokołu z kwietnia 2005 r. dotyczącego kierunkowych uzgodnień w zakresie organizacji sportu wyczynowego w resorcie spraw wewnętrznych i administracji. Upłynął niemal rok. Rzeczywiście jest to rzetelny materiał mówiący o tym, jakie jest wyobrażenie dotyczące systemu organizacji tego sportu. Chciałbym się dowiedzieć, jaki jest stan realizacji tych kierunkowych uzgodnień, zwłaszcza w kwestii funkcjonowania ośrodków szkolenia sportowego w dyscyplinach, które uznano za najistotniejsze dla sportu gwardyjskiego. Jakie działania zostały podjęte w zakresie realizacji tych słusznych zamierzeń? Być może resort nowego rządu ma jakieś koncepcje zmian kierunkowych. Istotne jest czy możemy się spodziewać wnikliwej i rzetelnej realizacji owych kierunkowych uzgodnień. Z punktu widzenia naszej Komisji ważne jest, żeby te właściwe koncepcje, które zrodziły się w roku ubiegłym zostały jak najszybciej zrealizowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselJanuszWojcik">Proszę przedstawicieli resortu o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAJaroslawBrysiewicz">Prosiłbym o doprecyzowanie, jakie centralne ośrodki szkolenia sportowego pan poseł ma na myśli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Chodzi o te ośrodki, które są wymienione w protokole uzgodnień. Chodzi o ośrodki szkolenia w takich dyscyplinach jak strzelectwo, sporty walki etc. Nie mam przed sobą tego protokołu, ale panowie nim dysponujecie. Tam jest podana lokalizacja oraz przeznaczenie poszczególnych ośrodków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiaWlodzimierzCias">Postaram się odpowiedzieć na to pytanie. Według mnie w obecnej sytuacji czyniony jest pierwszy krok w omawianym zakresie. Nawiązany został kontakt między PFS „Gwardia” a Departamentem Bezpieczeństwa Publicznego, który od niedawna funkcjonuje w tej formie.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiaWlodzimierzCias">Funkcjonująca do tej pory przy ministrze spraw wewnętrznych i administracji Rada Kultury Fizycznej, której jestem sekretarzem, właściwie nie ma w tej chwili kierownictwa, ponieważ nastąpiły ruchy kadrowe dotyczące przewodniczącego i zastępcy przewodniczącego Rady. Funkcje te w okresie, o którym mówię – w poprzedniej kadencji Rady – pełnili zastępcy komendantów lub szefów wszystkich tzw. organów mundurowych resortu. Mam nadzieję, że niebawem powrócimy do tej formuły, tym bardziej, że wymagają tego także zmiany dotyczące nowej organizacji Ministerstwa Sportu.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiaWlodzimierzCias">Mam przed sobą materiał, który został uzgodniony ze wszystkimi służbami mundurowymi resortu oraz z kierownictwem Ministerstwa Sportu. Oba resorty miały zawrzeć ze sobą porozumienie. Dotyczyło ono także Wojskowej Federacji Sportu, ponieważ w pewnych zakresach nasza działalność jest zbieżna. W wyniku długich i bardzo rzeczowych konsultacji z Departamentem Sportu Wyczynowego MS oraz już nie istniejącą Polską Konfederacją Sportu ustalono, że w Warszawie, Szczytnie, Poznaniu, Zielonej Górze oraz w Zakopanem będą tworzone gwardyjskie ośrodki szkolenia sportowego. Zasady ich organizacji są przeniesione wprost – z pewnymi modyfikacjami – ze sportu akademickiego.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiaWlodzimierzCias">Formuła ta ma umożliwiać rozwój sportowy wyselekcjonowanej grupie zawodników uprawiających tzw. dyscypliny utylitarne dla służb mundurowych resortu spraw wewnętrznych. Chodzi głównie o sporty walki, strzelectwo, elementy lekkiej atletyki etc. Chcemy uzgodnić z obydwoma resortami, żeby PFS „Gwardia” w zakresie sportu wyczynowego zajmowała się tylko tymi dyscyplinami sportu. Tym bardziej, że nowe unormowania ustawowe zdecydowanie mówią, że naszym obszarem działania jest organizacja klubów PFS „Gwardia” w formule stowarzyszeń, czyli na zasadach ustawy o stowarzyszeniach.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiaWlodzimierzCias">W ramach PFS „Gwardia” funkcjonują także kluby, które są sportowymi spółkami akcyjnymi. Dotyczy to głównie gier zespołowych z piłką nożną na czele.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiaWlodzimierzCias">Naszą Federację interesuje także działalność w obszarze sportu powszechnego. W tym miejscu zaznaczę, że sport wyczynowy można uprawiać także na zasadach amatorskich, czyli łącząc pracę zawodową z obowiązkami związanymi ze szkoleniem sportowym. Dotyczy to szczególnie owych dyscyplin utylitarnych, czyli sportów walki z judo na czele, strzelectwa, pięcioboju nowoczesnego, elementów lekkiej atletyki, pływania etc. Często zdarza się, że funkcjonariusze resortowych służb mundurowych łączą obowiązki służbowe z uprawianiem tych dyscyplin sportu.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiaWlodzimierzCias">Pragnę poinformować państwa, że na jesieni będziemy bronili tytułu mistrza Europy policji w maratonie. Sześciu naszych reprezentantów to funkcjonariusze Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie oraz funkcjonariusze Straży Granicznej. Wszyscy oni wykonując codzienne obowiązki służbowe utrzymują się w wysokiej formie sportowej. Jest to przykład, iż coś takiego jest możliwe.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiaWlodzimierzCias">Chciałbym się zwrócić z apelem do wszystkich państwa, a szczególnie do przedstawicieli resortów, którym dobro sportu gwardyjskiego leży – jak mam nadzieję – na sercu. W najbliższym czasie nasi działacze pragnęliby uzyskać możliwość powrotu do tych uzgodnień, które zapadły w zeszłym roku. Niezbędne jest dokonanie przeglądu tych ustaleń. Dotyczyły one kilku zagadnień, które właściwie są opracowane. System funkcjonuje. Bierzemy udział w Mistrzostwach Europy i świata. Pochwalę się, że od czerwca zeszłego roku znajdujemy się w nowej dosyć chwalebnej sytuacji. Otóż decyzją Międzynarodowej Unii Sportu Policji (USIP) zrzeszającej 64 kraje sekretariat generalny tej organizacji został przeniesiony z Paryża do Warszawy. Od tamtej pory piastuję funkcję sekretarza generalnego tej organizacji.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiaWlodzimierzCias">Jesteśmy również zrzeszeni w Europejskiej Unii Sportu Policji (USPE), której jestem wiceprezydentem. W tej organizacji zrzeszonych jest 40 krajów europejskich.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiaWlodzimierzCias">Tak wygląda zaszeregowanie PFS „Gwardia” w strukturach międzynarodowych . Jednak bardzo istotny jest także wymiar krajowy naszej działalności. Nasi zawodnicy odnoszą sukcesy także w sporcie krajowym. Najistotniejszym zrębem naszej działalności jest kumulowanie tych wszystkich możliwości, które daje kultura fizyczna w aspekcie wspomagania systemu fizycznego przygotowania funkcjonariuszy do służby. Bierzemy także udział w realizacji międzyresortowego programu przeciwdziałania nieprzystosowaniu społecznemu i przestępczości wśród nieletnich.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiaWlodzimierzCias">W tym gronie truizmem byłoby stwierdzenie, że najbardziej socjotechnicznie skuteczne działania są związane z formami, środkami i innymi możliwościami, które niesie ze sobą sport i kultura fizyczna.</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiaWlodzimierzCias">Obecna sytuacja w omawianym zakresie wygląda w następujący sposób. Wszystkie materiały dotyczące obrazu systemu organizacyjnego, jaki powinien funkcjonować we współczesnych realiach, są gotowe. Gotowe są koncepcje, które naprawdę przystają do obecnej polskiej rzeczywistości organizacyjnej, finansowej, społecznej etc. One przystają także do realiów międzynarodowych, jako że struktura sportu gwardyjskiego ma formy organizacyjne w wymiarze europejskim i światowym.</u>
          <u xml:id="u-10.12" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiaWlodzimierzCias">Wspomniana Międzynarodowa Unia Sportu Policji (USIP), która przeniosła stolicę światowego sportu policyjnego do Warszawy, jest członkiem Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego. Oznacza to, że od czerwca zeszłego roku mamy w kraju dwie agendy MKOl.</u>
          <u xml:id="u-10.13" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiaWlodzimierzCias">Spełniamy wszystkie standardy dotyczące organizacji sportu i kultury fizycznej. Mam przed oczami słynną piramidę barona Pierre de Coubertaine, której podstawą jest sport powszechny, w tym sport dzieci i młodzieży, natomiast jej szczytem jest sport wyczynowy. Dokładnie tak wygląda struktura organizacyjna sportu policyjnego w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-10.14" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiaWlodzimierzCias">Na zakończenie powiem może czego nam brakuje. Otóż brakuje nam błogosławieństwa dwóch resortów. Chcę przypomnieć, że zgodnie z ustawą trzy resorty odpowiadają za stan sportu i kultury fizycznej. Są to Ministerstwo Obrony Narodowej, Ministerstwo Sportu oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Działania i interesy tych resortów są do pogodzenia. Powtarzam, że tak naprawdę brakuje nam błogosławieństwa i wprowadzenia aktami normatywnymi systemu dostosowania na dłuższy okres, a przynajmniej legalizacji, zresztą formalnej, całej tej sfery, o której mówiłem.</u>
          <u xml:id="u-10.15" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiaWlodzimierzCias">Chciałbym jeszcze przedstawić informacje na temat kwestii finansowych. Otóż od 1996 r. funkcjonują ustawowe regulacje dotyczące zlecania i finansowania zadań państwowych. Od tego czasu nasz resort dotuje częściowo działalność naszej Federacji. Przypominam, że zrzesza ona 20 klubów sportowych, w tym te największe jak Wisła Kraków, Olimpia Poznań czy Gwardia Warszawa i te znacznie mniejsze jak Walter Rzeszów i inne, które funkcjonują w trudnych warunkach finansowych, ale bez zakłóceń.</u>
          <u xml:id="u-10.16" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiaWlodzimierzCias">Stan obecny wygląda w taki sposób, iż 14 proc. ogólnych kosztów działalności Federacji i tych klubów sportowych pokrywane jest z dotacji udzielanej przez ministra spraw wewnętrznych i administracji. Reszta środków finansowych pojawia się dzięki działaczom poszczególnych klubów. Taki udział środków budżetowych w finansowaniu naszej działalności wskazuje na prawidłowość opisywanych wcześniej rozwiązań. One należą do pewnego systemu.</u>
          <u xml:id="u-10.17" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiaWlodzimierzCias">Nasza działalność nie polega na tym, że liczymy tylko na środki budżetowe, bowiem wnosimy również wielki wkład własny w tę działalność, co do której jestem przekonany, że jest ona niezbędna dla funkcjonowania resortu. Tym bardziej, że musimy utrzymywać nasz międzynarodowy wizerunek na obecnym poziomie. W Polsce odbyło się do tej pory 7 mistrzostw Europy i mistrzostw świata służb mundurowych. Mamy spore osiągnięcia medalowe. Łącznie nasi reprezentanci zdobyli kilkadziesiąt medali w imprezach tego typu.</u>
          <u xml:id="u-10.18" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiaWlodzimierzCias">Chyba największą na świecie imprezą sportową służb mundurowych są World Police and Fire Games. W tym roku nasza siedmioosobowa ekipa, po raz pierwszy startująca oficjalnie, zdobyła w różnych konkurencjach aż 36 medali.</u>
          <u xml:id="u-10.19" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiaWlodzimierzCias">Dodam, że przewodniczący Komisji miał okazję obejrzeć Mistrzostwa Europy Policji w Cross-Country, które były rozgrywane na Służewcu. Pan przewodniczący mógł się przekonać z jakim rozmachem organizowana jest ta impreza – kompania honorowa, odgrywanie hymnów etc. Tego typu imprezy naprawdę mają wysoką rangę.</u>
          <u xml:id="u-10.20" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiaWlodzimierzCias">Wspomniane błogosławieństwo obu resortów spowoduje, iż ze spokojem będziemy spoglądali w przyszłość, tym bardziej, że kadencja naszego zarządu dobiega końca za dwa lata. Obecne władze Federacji chciałyby przekazać pałeczkę młodszemu pokoleniu w na tyle sformalizowany sposób, żeby nasi następcy wiedzieli, że działają w stałym systemie, który wpisuje się w obecne realia życia społeczno-gospodarczego w naszym kraju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Myślę, że przedmiotem zainteresowania naszej Komisji zawsze są rozwiązania modelowe. One są stabilizatorem rozwoju sportu. Ostatnio wyraz „stabilizator” zyskał na znaczeniu. Nie mówię tego w pejoratywnym znaczeniu, tylko rzeczywiście chodzi mi o pewną pozytywną perspektywę. Wydaje się, że rozwiązania, które z jednej strony wynikają z wieloletnich doświadczeń, a z drugiej strony są przedmiotem trudnych rozmów, powinny w końcu być wprowadzone.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Zwracam się do pana ministra Piotra Łysakowskiego, który zawsze był zwolennikiem długofalowych decyzji, jako że z doświadczeń przeszłości buduje się dobrą perspektywę przyszłości. Jeżeli mówimy o polskim sporcie oraz o naprawianiu pewnych błędów, to musimy przyznać się do tego, że po roku 1990 trochę źle potraktowaliśmy sport mundurowy. Nie jest istotne, kto w jaki sposób się do tego przyczynił. Natomiast w ramach tych uzgodnień jawi się coś bardzo interesującego.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Szukając własnych rozwiązań warto zwracać uwagę na doświadczenia zagraniczne. Niedawno odwiedziłem dwa olimpiaschützpunkt. Będę zachęcał przedstawicieli Policji, żebyśmy w drugim półroczu lub w następnym roku – jestem optymistą i sądzę, że ten Sejm będzie dalej pracował – korzystali z doświadczeń niemieckich. Właśnie w systemie niemieckim oczywiste jest to, że najwyższej klasy sportowcy wyczynowi idą do pracy w służbach mundurowych, żeby mieć stałe dochody. Normalną rzeczą jest, że biatlonista, bobsleista czy panczenista znajduje zatrudnienie w niemieckiej straży granicznej tzw. Grenschutzu.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Pamiętajmy o tym, że niebawem czeka nas ratyfikacja Układu Schengen. W jeszcze większym stopniu uzasadnione będzie ograniczenie zatrudnienia w Straży Granicznej, a wcale nie do końca uzasadniona będzie likwidacja wydatków na tę służbę. Korzystajmy zatem z doświadczeń rozwiniętych krajów europejskich, które z jednej strony są krajami, gdzie szanuje się dyscyplinę, a zatem także służby mundurowe, a z drugiej strony są potęgami sportowymi.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Nie odrzucajmy tych koncepcji w imię troski o finanse publiczne. Zmniejszanie wydatków na sport w służbach mundurowych na pewno na dłuższą metę się nie opłaca. Wydaje mi się, panie ministrze, że warto szerzej spojrzeć na te zagadnienia. Jednocześnie chciałbym zadać panu ministrowi bieżące pytanie: czy oba resorty już pobłogosławiły te koncepcje, a jeżeli nie, to kiedy można się tego spodziewać.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Zaznaczam, że nie podchodzę prześmiewczo do owego sformułowania o błogosławieństwie, bo rzeczywiście chodzi o tzw. kropkę nad „i”, która upewni nas, że w tym kierunku zmierzamy. Chodzi o to, żeby było wiadomo, że w danym roku tu czy gdzie indziej powstanie ośrodek szkolenia w sportach walki, strzelectwie czy w innej utylitarnej dyscyplinie, a w kolejnym roku powstanie następny ośrodek w innej dyscyplinie sportu. Niezbędny jest plan wieloletni w tym zakresie. Ostatnio w obszarze sportu stworzyliśmy kilka takich planów. Podobnie powinno być w przypadku sportu służb mundurowych.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Chodzi mi o jasną deklarację obu resortów, że to jest rzeczywiście modelowe rozwiązanie i innego nie ma po co szukać. Oczywiście liczymy pieniądze i na bieżąco oceniamy możliwości sprawcze. Jako Komisja jesteśmy przekonani, że w tak ważnej dziedzinie jak sport służb mundurowych resortu spraw wewnętrznych – stajemy na baczność przed tym resortem i wszyscy się go boimy – powinny obowiązywać trwałe i kompletne rozwiązania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselJanuszWojcik">Rozumiem, że pan poseł chciał powiedzieć, że z najgłębszym szacunkiem podchodzimy do tego resortu, a nie stajemy przed nim na baczność.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselJanuszWojcik">Proszę pana ministra o odpowiedź na postawione kwestie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#SekretarzstanuwMSPiotrLysakowski">Dziękuję za ciepłe słowa pod moim adresem. Ze staniem na baczność zawsze miałem problemy i zapewne mam je nadal. Myślę, że generalnie w tej nowej Polsce chodzi właśnie o szacunek, a nie stanie na baczność. Potrzebne jest dobre rozumienie prawa i przestrzeganie go. Tyle tytułem ogólnej refleksji.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#SekretarzstanuwMSPiotrLysakowski">Odnosząc się kolejno do postawionych kwestii pragnę stwierdzić, że w naszej współpracy, która, jak rozumiem, będzie od dnia dzisiejszego funkcjonowała – do tej pory nie mieliśmy jeszcze okazji bliżej współpracować i pozostawała ona w sferze planów – rzeczywiście bardzo ważne będzie uwzględnienie doświadczeń niemieckich, z tym że nie tylko niemieckich. Obecnie mam okazję, z różnych przyczyn, obserwować funkcjonowanie sportu brytyjskiego. Stamtąd także moglibyśmy zapożyczyć wiele elementów.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#SekretarzstanuwMSPiotrLysakowski">Przechodząc do zasadniczego pytania pana posła pragnę stwierdzić, że po konsultacjach z ministrem Tomaszem Lipcem oraz po konsultacjach przedstawicieli MSWiA z szefem tego resortu nie będzie mogło być innego – tak sądzę, odpowiadam we własnym imieniu – rozstrzygnięcia niż to, o którym pan poseł mówił. W istocie konieczna jest bliska i bezpośrednia współpraca obu resortów w zakresie budowy sportu służb mundurowych. Do tej współpracy trzeba zaangażować także MON, bowiem nie można abstrahować od Wojska Polskiego, które także zastraszająco spada w statystykach sportowych. W 1996 r. sportowcy wojskowi zdobyli 90,67 proc. ogólnej liczby punktów w igrzyskach olimpijskich, natomiast w przypadku igrzysk w Atenach zdobyli oni tylko 13,11 proc. tej liczby.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#SekretarzstanuwMSPiotrLysakowski">Nie widzę zatem innej możliwości niż podjęcie tej współpracy. Powtarzam, że na razie wygłaszam tylko swoją opinię, ale nie sądzę, żeby pan minister Tomasz Lipiec miał inne zdanie na ten temat. Będziemy o tym dyskutować. Uważam, że należy jak najszybciej rozpocząć rozmowy z MSWiA oraz MON. Mam nadzieję, że owe stabilizatory, o których pan poseł wspominał – bez podtekstów – będą działać i pozwolą nam cokolwiek zrobić w omawianym dzisiaj obszarze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselRomanKosecki">W ciągu swojej kariery sportowej otrzymałem dużą pomoc od klubów służb mundurowych. Najpierw grałem przez 3 lata w Gwardii Warszawa, a następnie 2 lata w Legii Warszawa. Te kluby umożliwiły mi rozwinięcie mojego talentu.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselRomanKosecki">W ciągu ostatnich 10 lat zaznaczył się ogromny spadek sportowców ze służb mundurowych w igrzyskach olimpijskich. Pan minister przed chwilą przedstawiał dane na ten temat. Zmniejszają się także wydatki z budżetu MSWiA na sport. W roku 2004 wynosiły one 1700 tys. zł, a w tym roku jest to tylko 1200 tys. zł. Ten fakt będzie musiał wzmóc aktywność działaczy sportowych w zakresie pozyskiwania sponsorów.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselRomanKosecki">Często odwiedzam różne ośrodki sportowe. Kluby służb mundurowych zajmują się szkoleniem młodzieży w różnych dyscyplinach sportu. Widzę także upadek infrastruktury sportowej, który postępuje proporcjonalnie do regresu klubów resortowych. Państwo wspominaliście o 20 obiektach klubów gwardyjskich. Muszę powiedzieć, że trochę mnie niepokoi stan tych obiektów. Chciałbym zapytać czy można przeciwdziałać tym procesom i czy ten budżet jest wystarczający w tym zakresie? Jakie proponuje się inne rozwiązania w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJanuszWojcik">Proszę pana ministra o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAJaroslawBrysiewicz">Z racji szczególnego szacunku dla państwa posłów nie będę mówił o rzeczach, które byłyby trudne do zrealizowania. Budżet sportu resortowego jest na miarę możliwości tegorocznego budżetu państwa. Te środki są niewystarczające do tego, żeby w sposób radykalny poprawić stan owej dekapitalizującej się infrastruktury sportowej. Obecnie jesteśmy na etapie generalnego inwentaryzowania problemów związanych z infrastrukturą sportową i w ogóle ze sportem resortowym.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAJaroslawBrysiewicz">A propos owego błogosławieństwa mogę powiedzieć tyle, że podejmiemy niezbędne działania, żeby nawiązać jak najlepszą współpracę tak z Ministerstwem Obrony Narodowej, jak i z Ministerstwem Sportu. Naszym celem będzie, żeby sport służb mundurowych w jak najszybszym czasie doszedł do jak najlepszego stanu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselJanuszWojcik">Chciałbym odczytać postulaty i pytania, które pozostawił mi pan poseł Stanisław Zadora. Pan poseł musiał udać się na posiedzenie innej Komisji. Ten tekst jest podzielony na trzy punkty. Dotyczą one odbudowy polskiego strzelectwa sportowego. Usłyszeliśmy dzisiaj, że jest to dyscyplina związana z resortem spraw wewnętrznych. Określono ją jako jedną z tzw. dyscyplin utylitarnych, zatem powinna być rozwijana i pielęgnowana.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselJanuszWojcik">Oto te trzy punkty:</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PoselJanuszWojcik">1. Wspólna odpowiedzialność MSWiA, Policji, MON i Polskiego Związku Strzelectwa Sportowego za odbudowę tej dyscypliny – zdajemy sobie doskonale sprawę, że ona z roku na rok podupada.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PoselJanuszWojcik">2. Spowodowanie, żeby w każdym województwie odbudowano wiodące kluby oraz rozpoczęcie współpracy z mniejszymi klubami środowiskowymi – być może należałoby skończyć z rozdrobnieniem scentralizować uprawianie tej dyscypliny na poziomie wojewódzkim lub nawet na większym obszarze</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PoselJanuszWojcik">3. Odbudowa pierwszej i drugiej ligi w strzelectwie sportowym.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#PoselJanuszWojcik">Prosiłbym o odniesienie się do tych postulatów w formie pisemnej. Odpowiedź można przesłać do sekretariatu Komisji na moje nazwisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAJaroslawBrysiewicz">Pragnę zadeklarować, że poziom sportu strzeleckiego w służbach mundurowych jest przedmiotem niezwykłej troski tak naszego resortu jak i zapewne MON. Udzielimy odpowiedzi na piśmie i uczynimy to na tyle szczegółowo, na ile będzie to możliwe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselJanuszWojcik">Będziemy oczekiwali tej odpowiedzi, ponieważ nie ulega wątpliwości, że strzelectwo sportowe jest obok sportów walki, jedną z dyscyplin priorytetowych dla resortu spraw wewnętrznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiaWlodzimierzCias">Nawiązując do tych trzech punktów pragnę stwierdzić, że podjęcie jakichkolwiek działań systemowych, mających na celu przeciwdziałanie tym wszystkim niekorzystnym zjawiskom, które dotyczą także strzelectwa sportowego, powinno być ściśle skorelowane z koncepcją powołania 6 gwardyjskich ośrodków szkolenia sportowego.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiaWlodzimierzCias">W samym resorcie i w PFS „Gwardia” mamy dwa ośrodki. Jeden z nich jest doskonale znany i wiodący w skali kraju. Jego pełna nazwa brzmi Zielonogórski Policyjny Klub Sportowy Gwardia. Drugi ośrodek szkolenia został założony dzięki wielkim nakładom finansowym poniesionym w latach poprzednich przez resort sportu. Funkcjonuje on przy klubie sportowym Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie. W tych dwóch ośrodkach jest ulokowana cała baza materialna, kadra trenerska i instruktorska, która bezpośrednio zajmuje się strzelectwem sportowym.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiaWlodzimierzCias">Jeżeli już mówimy o warunkach uprawiania strzelectwa, to należy nadmienić, że jest to bardzo drogi sport. Bardzo droga jest już sama amunicja. Firmy takie jak Firebaum czy Anschitz nie chcą zazwyczaj nic dawać za darmo. My jednak dokonujemy cudów – szczególnie działacze z Zielonej Góry – jeżdżąc do fabryki ze starym karabinem, a wracając z nową bronią, tyle że ze starym numerem. Firmy wymieniają nam broń na nową, bo po prostu nas lubią. Nie wiem tylko do kiedy ta „miłość” będzie trwać. Takie są realia funkcjonowania tych ośrodków. Zresztą w przypadku sportu wojskowego sytuacja jest podobna.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiaWlodzimierzCias">Gdyby udało się wprowadzić w życie ideę funkcjonowania gwardyjskich ośrodków szkolenia sportowego, to sytuacja zostałaby unormowana. Mam nadzieję, że uda się do tego doprowadzić przy pomocy wszystkich zainteresowanych stron na czele z Polskim Związkiem Strzelectwa Sportowego.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiaWlodzimierzCias">Skoro jestem przy głosie, to mam jeszcze jedną krótką informację. Otóż mam przed sobą sprawozdanie finansowe z realizacji państwowych zadań zleconych w roku 2005. Koszty działalności Federacji pokryte z dotacji resortu zostały pokryte w 14,46 proc. ogólnych wydatków. Natomiast tzw. wkład własny wynosi 84,19 proc. Są to środki własne stowarzyszeń wchodzących w skład Federacji, które były zdobywane w różny sposób. Dużą rolę w tym zakresie odegrali działacze terenowi.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiaWlodzimierzCias">Sponsorzy publiczni, czyli Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, a następnie Ministerstwo Sportu, pokryli 0,78 proc. wydatków Federacji.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiaWlodzimierzCias">Łączna kwota wydatków wyniosła 10.310 tys. zł. Dotacja resortowa wyniosła 1500 tys. zł, czyli wymienione już 14,46 proc.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiaWlodzimierzCias">Jeszcze jedna uwaga. Otóż tak angielskie sportowe stowarzyszenie policyjne Police Athletic Association, jak i Deutsche Polizei Sport Kuratorium – mam z tą organizacją bezpośredni kontakt, bowiem w momencie łączenia się państw niemieckich byłem w komisji, która pomagała w jej tworzeniu – są wzorem dla rozwiązań, które chcemy stosować w naszym sporcie policyjnym, oczywiście z pewnymi modyfikacjami.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiaWlodzimierzCias">Sport anglosaski ma jednak pewną specyfikę i nam jest bliżej do organizacji niemieckich niż angielskich. Trudno sobie wyobrazić, żebyśmy mogli stworzyć taki support sport na wzór angielski. Ta formuła polega na tym, że funkcjonuje fundacja – Sport and Art Foundation – która wspiera te wszystkie działania. W zasadzie jest to kontynuacja tradycji klubów gentlemanów. Natomiast formuła skandynawsko-niemiecka jest tożsama z tą formułą, która od zawsze funkcjonowała na warszawskiej AWF. Już marszałek Józef Piłusudski jako założyciel Centralnego Instytutu Wychowania Fizycznego (CIWF) zaszczepiał te idee. Obaj z panem przewodniczącym jesteśmy absolwentami tej uczelni i kończyliśmy ją w czasach, kiedy nauczycielami akademickimi byli przedwojenni oficerowie i zarazem działacze sportowi. Położyli oni wielkie zasługi w zakresie rozwoju myśli naukowej, chociażby doc. Walenty Kłyszejko.</u>
          <u xml:id="u-20.9" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiaWlodzimierzCias">Muszę powiedzieć, że ja mam zakodowane to czego się w tamtych czasach nauczyłem. Nie ma potrzeby wymyślania jakiegoś nowego systemu, ponieważ od dawien dawna funkcjonuje właściwy system. Ograniczając rozwiązania organizacyjne i naukowe trzeba mieć na względzie stan organizacyjny państwa i stan jego finansów.</u>
          <u xml:id="u-20.10" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiaWlodzimierzCias">Sądzę, że nie ma w kraju innego związku czy federacji sportowej, które w około 85 proc. finansuje swoją działalność, i funkcjonuje prawidłowo, choć w trudnych warunkach finansowych. Oczywiście nie jesteśmy w stanie wyremontować na przykład stadionu warszawskiej Gwardii. Praktycznie trzeba było by od nowa ten obiekt wybudować. Zapewne byłoby to nawet wbrew logice.</u>
          <u xml:id="u-20.11" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiaWlodzimierzCias">Nasza działalność nie sprowadza się tylko do sportu wysokokwalifikowanego. Chodzi nam przede wszystkim o odrywanie młodzieży od tych wszystkich niecnych poczynań, które obecnie są na porządku dziennym, a w naszym środowisku się nie zdarzają.</u>
          <u xml:id="u-20.12" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiaWlodzimierzCias">Skoro w ramach całej naszej działalności korzystamy, oprócz wysokokwalifikowanej kadry trenerskiej, z usług oficerów Policji, Straży Granicznej oraz Biura Ochrony Rządu, którzy – szczególnie policjanci i wykładowcy szkół policyjnych – zajmują się problematyką przeciwdziałania patologiom w środowiskach młodzieżowych, to jesteśmy bodaj jedyną w Polsce organizacją, która jest w stanie realizować te wszystkie skomplikowane funkcje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselBoguslawWontor">W nawiązaniu do wypowiedzi moich przedmówców pragnę stwierdzić, że szkoda, iż dzisiaj mówimy tylko o dwóch ośrodkach, czyli o Zielonej i Szczytnie. Należy dodać, że ośrodek zielonogórski już jest skomunalizowany, a zatem Policja już się go wyzbyła. On funkcjonuje w innych ramach, co też nie do końca jest pozytywne.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PoselBoguslawWontor">Mam pewien apel. Otóż w poprzednim parlamencie udało się tak przygotować i pozmieniać prawodawstwo, że dzisiaj to czy sport w służbach mundurowych będzie się rozwijał i czy znajdą się na ten cel odpowiednie środki finansowe tak naprawdę zależy od ministra właściwego, czyli od ministra spraw wewnętrznych i administracji lub ministra obrony narodowej. Obaj ministrowie mają kompetencje i możliwości i to od nich będzie zależał los sportów w tych resortach.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PoselBoguslawWontor">Myślę, że tak jak w poprzedniej kadencji Sejmu wszyscy jesteśmy zgodni co do tego, że w stało się źle, że sport mundurowy przestał być jednym z elementów funkcjonowania poszczególnych resortów. Mam nadzieję, że częścią idei działalności MSWiA jest jednak dbałość o tę część resortu, która jest związana ze sportem. Nie będę robił dłuższego wywodu na temat jak ta część była kiedyś ważna i potrzebna, a także jak jest potrzebna obecnie. Wszyscy mogliśmy wiele usłyszeć na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PoselBoguslawWontor">Jedna rzecz jest pewna. Przedstawiciele resortu nie mogą twierdzić, że nie mają jakichś kompetencji czy możliwości. Tak naprawdę wszystko zależy od państwa. My będziemy was dopingować do działań w zakresie odbudowy sportu resortowego. Oczywiście będziemy nieść konkretną pomoc w trakcie prac nad budżetem, żeby ewentualnie znalazło się w nim więcej środków na te zadania. Z pewnością choć częściowa odbudowa sportu służb mundurowych jest konieczna. Apeluję zatem o podjęcie stosownych działań, bo ów sport to jest bardzo potrzebny element całego polskiego sportu, a z drugiej strony jego rozwój przysłuży się poszczególnym resortom, bowiem rozwój niektórych dyscyplin sportu jest bezpośrednio powiązany z poziomem wykonywania normalnych zadań danego resortu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselJanuszWojcik">Może tylko dodam, że największe zdobycze medalowe i inne sukcesy polskiego sportu, w różnych dyscyplinach, miały miejsce wtedy, gdy na odpowiednim poziomie stał sport służb mundurowych. Miało to związek z odpowiednią bazą sportową oraz z możliwościami szerszego szkolenia sportowego, którym byli objęci nie tylko sportowcy wysokokwalifikowani, ale także młodzież.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselJanuszWojcik">Wiadomo, że odbudowa sportu służb mundurowych wymaga odpowiednich nakładów finansowych. Bez tego nie ma w ogóle o czym rozmawiać.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PoselJanuszWojcik">Apeluję, żeby kierujący resortem byli bardziej ambitni jeżeli chodzi o rozwój sportu mundurowego. Chodzi o to, żeby uwzględniać potrzeby w tym zakresie – na miarę możliwości – bowiem bez tego sportu nie będzie sprawnej służby. Panowie mówiliście o około 20 obiektach pozostających w gestii klubów gwardyjskich, ale przecież doskonale zdajecie sobie sprawę – nie chcę już rozszerzać tematu, a znam ten temat aż za dobrze – że wszystkie te obiekty znajdują się w potężnych tarapatach, tak to określę, no może poza obiektami przy szkole policyjnej w Szczytnie. Tam idą praktycznie wszystkie pieniądze, natomiast pozostałe na inne ośrodki w minimalnym stopniu. Wiadomo, że od czegoś trzeba zacząć. Gdzieś musi się znajdować główna baza, jednak byłoby dobrze, gdyby powstawały jej satelity, czyli ośrodki godne służby mundurowej. Nie chodzi tylko o to, żeby zajmowano się tam rozwojem sportu wyczynowego, ale także o to, żeby wszyscy funkcjonariusze – policjanci, BOR, strażacy, Straż Graniczna – faktycznie mogli korzystać z tych obiektów. Niektóre z nich są jeszcze do uratowania. Myślę, że we współpracy z Ministerstwem Sportu należałoby wziąć pod uwagę konieczność podjęcia działań – może nie w tym roku, ale w latach następnych – i poniesienia nakładów w celu ratowania tych obiektów.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PoselJanuszWojcik">Pan minister mówił o tym, że resort przeprowadza obecnie głęboką inwentaryzację swojego stanu posiadania w zakresie bazy sportowej. W momencie, gdy będą już wyniki tej inwentaryzacji, chcielibyśmy się z nimi zapoznać. Ten materiał być może będzie potrzebny do tego, żebyśmy się spotkali po raz kolejny – w drugim półroczu – i podyskutowali na temat konkretnych działań, które powinny być podejmowane w latach następnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Nawiązując do tych niezwykle mądrych słów pana prezesa Włodzimierza Ciasia na temat umiejętności zdobywania przez PFS Gwardia oraz kluby w niej zrzeszone dodatkowych środków finansowych, chciałbym przekazać w obecności przedstawicieli obu resortów moje osobiste doświadczenia w zakresie pozyskiwania środków finansowych. Te doświadczenia nie są związane z wykonywaniem mandatu poselskiego. Od bardzo wielu lat zarządzam jakąś cząstką pieniędzy unijnych i chciałbym wyrazić swoje słowa uznania pod adresem klubu Gwardia Zielona Góra. Ten właśnie klub potrafi przedstawiać najwięcej projektów na wspólne polsko-niemieckie przedsięwzięcia sportowe, które pozwalają na korzystanie z programu Interact 3a. Jest to o tyle ważne, że środki dotyczące programów Interact 3a znajdują się w gestii 9 województw i 16 euroregionów, które są usytuowane wzdłuż wszystkich naszych granic. Jestem prezesem jednego z nich.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Doceniając te umiejętności i doświadczenia warto zachęcić inne kluby, zwłaszcza pionu gwardyjskiego, żeby w takim samym stopniu, jak czynimy to w naszym położonym na granicy zachodniej euroregionie, umiały korzystać ze środków, które znajdują się w euroregionach ulokowanych na granicy wschodniej, północnej i południowej.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Dla informacji tych z państwa, którzy nie są zorientowani, powiem, że wszystkie nasze granice, nawet te morskie, są pokryte siecią euroregionów.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Reasumując pragnę stwierdzić, że jest to istotny aspekt dotyczący możliwości wspomagania rozwoju sportu. Wprawdzie sport wydaje się oddalony od formuły wspomagania środkami unijnymi. Obecnie jest to możliwe w przypadku rozwoju infrastruktury, a więc modernizacji przejść granicznych, zakupu wyposażenia policyjnego etc., ale wspomaganie może dotyczyć także tzw. miękkiej sfery.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Zwracam uwagę na te aspekty, żebyście państwo szukając źródeł finansowania oraz efektu mnożnikowego zadawali pytanie o możliwości wykorzystania środków unijnych także przez inne kluby pionu gwardyjskiego, które są tutaj wymienione. Taki klub funkcjonuje na przykład w Rzeszowie. Tam także jest euroregion, a pan poseł Stanisław Ożóg jest posłem rzeszowskim i zarazem zastępcą przewodniczącego Komisji Finansów Publicznych, a zatem osobą zainteresowaną takimi możliwościami. Może to jest kwestia lepszej wymiany informacji.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Często my posłowie skupiamy się głównie na krytykowaniu. Ja pozwoliłem sobie na słowa pochwały. Sądzę, że to są pozytywne doświadczenia, które wykorzystane przez innych mogą przynieść efekty w postaci dopływu środków finansowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselJanuszWojcik">Czy ktoś z członków Komisji ma jeszcze jakieś pytania lub uwagi? Nie stwierdzam. W takim razie udzielam głosu stałemu doradcy naszej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#EkspertKomisjiAndrzejBaczewski">Mam dwa pytania. Nie wiem, czy dobrze zrozumiałem, że z 18 ośrodków, czy gwardyjskich klubów sportowych, 5 będzie się zajmowało rozwojem sportu kwalifikowanego, a pozostałe 13 ośrodków komendy wojewódzkie Policji przejmą dla celów wychowania fizycznego policjantów i nie będzie się tam rozwijało sportu kwalifikowanego. Rozumiem, że wśród tych 13 klubów są: Gwardia Koszalin, Gwardia Opole, Gwardia Białystok, Wybrzeże Gdańsk, Wisła Kraków. Te kluby nie są wymienione jako gwardyjskie ośrodki szkolenia sportowego.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#EkspertKomisjiAndrzejBaczewski">Drugie pytanie. W ubiegłym roku, w poprzedniej kadencji Sejmu, ówczesny wiceminister spraw wewnętrznych stwierdził, że największym oponentem w zakresie rozwoju sportu kwalifikowanego w służbach podległych MSWiA są związki zawodowe, a szczególnie Związek Zawodowy Policjantów. Czy coś się zmieniło w tej kwestii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrezesPFSGwardiaWlodzimierzCias">Ten system kumuluje możliwości rozwijania sportu wyczynowego w tych 5 ośrodkach. Zawodnicy tam trenujący to osoby pełniące służbę w organach MSWiA, ale nie tylko, bowiem część członków naszych klubów to nie są funkcjonariusze, tylko na przykład studenci lub uczniowie. Te centra rzeczywiście są przeznaczone do przygotowywania zawodników do godnego reprezentowania kraju, resortu i poszczególnych służb na arenie międzynarodowej i także krajowej. Natomiast pozostałe kluby gwardyjskie mają stanowić naturalną bazę dla tych 5 ośrodków. Łącznie w tych klubach trenuje około 25 tys. dzieci i młodzieży. To jest podstawa owej piramidy, na której szczycie znajduje się grupa najwybitniejszych zawodników sportu kwalifikowanego. Takie jest generalne założenie.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrezesPFSGwardiaWlodzimierzCias">Jeżeli chodzi o drugie pytanie, to chcę powiedzieć, że z moich bezpośrednich kontaktów z działaczami Związku Zawodowego Policjantów oraz IPA Polska – międzynarodowa organizacja policyjna działająca również w Polsce – wynika coś wręcz przeciwnego. Te organizacje nas wspierają. Zresztą funkcjonariusze pełniący różne funkcje w tych dwóch organizacjach uczestniczą w naszych zawodach sportowych.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PrezesPFSGwardiaWlodzimierzCias">Może na moment skoncentruję się jeszcze na sporcie powszechnym. Otóż bardzo duży wymiar mają centralna i warszawska spartakiada resortu spraw wewnętrznych i administracji. Działacze związkowi także uczestniczą w tych zawodach i to z sukcesami. Moim zdaniem, nie można mówić obecnie o żadnych animozjach na linii PSF „Gwardia” – związki zawodowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselJanuszWojcik">Czy ktoś z naszych gości chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#WiceprezesAkademickiegoZwiazkuSportowegoWitoldZimny">Jeżeli akademickie centra szkolenia sportowego mają być wzorcem dla gwardyjskich centrów, to wydaje mi się to dosyć trudne. Rzecz bowiem w tym, że akademickie centra powstawały nie tylko na bazie obiektów i ośrodków, ale przede wszystkim na bazie kadry naukowej akademii wychowania fizycznego. Stąd też jednym z kryteriów powoływania tych centrów było posiadanie przez daną akademię właściwej specjalizacji w danej dyscyplinie sportu. Chodziło o możliwość kształcenia szkoleniowców.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#WiceprezesAkademickiegoZwiazkuSportowegoWitoldZimny">W przypadku gwardyjskich centrów należałoby chyba zastosować nieco inny model niż owe centra akademickie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselJanuszWojcik">Myślę, że dzisiaj dopiero otworzyliśmy temat i punkty porządku obrad dotyczące sportu w MON i MSWiA jeszcze pojawią się w drugim półroczu. Rozszerzymy wtedy dzisiejszą dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PoselJanuszWojcik">Czy w tym punkcie są jeszcze jakieś pytania lub uwagi? Nie stwierdzam.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PoselJanuszWojcik">Informuje, że Komisja przyjęła informację w powyższej sprawie. Zamykam pierwszy punkt porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#PoselJanuszWojcik">Przystępujemy do realizacji drugiego punktu porządku dziennego, w ramach którego rozpatrzymy sprawy bieżące.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#PoselJanuszWojcik">W imieniu prezydium Komisji Kultury Fizycznej i Sportu informuję, że w dniach 2 i 3 marca 2006 r. odbędzie się wyjazdowe posiedzenie naszej Komisji w Szczyrku. Przedmiotem posiedzenia będzie:</u>
          <u xml:id="u-29.5" who="#PoselJanuszWojcik">1. Rozpatrzenie założeń do ustawy o terenach narciarskich.</u>
          <u xml:id="u-29.6" who="#PoselJanuszWojcik">2. Ocena stanu bezpieczeństwa w górach i zabezpieczenia stoków narciarskich.</u>
          <u xml:id="u-29.7" who="#PoselJanuszWojcik">3. Rozpatrzenie informacji na temat problemów współfinansowania klubów sportowych przez samorządy.</u>
          <u xml:id="u-29.8" who="#PoselJanuszWojcik">4. Rozpatrzenie informacji o stanie przygotowań o organizacji w Polsce IX Zimowego Olimpijskiego Festiwalu Młodzieży Europy Śląsk–Beskidy 2009.</u>
          <u xml:id="u-29.9" who="#PoselJanuszWojcik">5. Rozpatrzenie informacji o stanie przygotowań do Mistrzostw Świata Juniorów 2008 w Konkurencjach Narciarskich.</u>
          <u xml:id="u-29.10" who="#PoselJanuszWojcik">6. Wizytacja obiektów sportowych przygotowanych do Mistrzostw Świata Juniorów 2008 w Konkurencjach Narciarskich oraz do IX Zimowego Olimpijskiego Festiwalu Młodzieży Europy Śląsk–Beskidy 2009.</u>
          <u xml:id="u-29.11" who="#PoselJanuszWojcik">Posiedzenie to jest przewidziane w planie pracy Komisji na I półrocze 2006 r. Uprzejmie proszę o potwierdzenie udziału w nim w sekretariacie Komisji do dnia 23 lutego br. do godziny 10.00. Telefon i adres sekretariatu wszyscy państwo znacie.</u>
          <u xml:id="u-29.12" who="#PoselJanuszWojcik">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawach bieżących? Nie stwierdzam.</u>
          <u xml:id="u-29.13" who="#PoselJanuszWojcik">Informuję, że na tym porządek dzienny został wyczerpany. Dziękuję wszystkim państwu za udział w obradach. Protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-29.14" who="#PoselJanuszWojcik">Zamykam posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej i Sportu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>