text_structure.xml 22.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej oraz Ustawodawczej. Porządek dzienny posiedzenia został państwu dostarczony na piśmie. Zapytuję, czy są do niego uwagi? Nikt się nie zgłasza. Wobec tego stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">Przypominam państwu, że na porządku dziennym staje pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o wspieraniu inwestycji ter-momodernizacyjnych - druk nr 2073. Otrzymali państwo ten projekt wraz z uzasadnieniem. Niemniej jednak proszę pana posła Tadeusza Bilińskiego o dodatkową syntetyczną informację uzasadniającą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselTadeuszBilinski">Jak wszyscy dobrze wiemy, strategicznym celem społeczno-gospodarczego rozwoju kraju jest między innymi doprowadzenie do zmniejszenia zużycia energii zarówno w przemyśle, jak i sektorze komunalno-bytowym. Gospodarka komunalna należy do jednych z największych odbiorców energii, a co niemniej istotne - możliwości oszczędzania energii są w tym sektorze ogromne.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselTadeuszBilinski">Do tej pory indywidualne działania podejmowane głównie przez spółdzielnie mieszka-niowe, nie przyniosły większych skutków w globalnym znaczeniu. Indywidualne opomiarowanie zużycia energii, a nawet kompleksowa termomodernizacja budynków, przebudowa węzłów cieplnych, są działaniami cząstkowymi, które nie przynoszą większych oczekiwanych efektów.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselTadeuszBilinski">Dlatego nieodzowne jest wprowadzenie w życie takiego systemu, który by doprowadził do znaczącego zużycia energii w sektorze komunalno-bytowym, a więc ponad 30%. W imieniu posłów inicjatorów mam zaszczyt przedłożyć komisjom projekt ustawy o wspieraniu inwestycji termomodernizacyjnych, a właściwie jego podstawowe założenia.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselTadeuszBilinski">Pierwszą cechą systemu, który proponujemy, jest jego ogólna dostępność dla wszystkich podmiotów. Tak więc zachowana została zasada sprawiedliwości. System wspierania inwestycji termomodernizacyjnych nie jest skierowany, jak obecny system dotacji, tylko do spółdzielczości mieszkaniowej, ale także do podmiotów zarządzających zasobami komunalnymi, zakładowymi czy też do osób fizycznych będących właścicielami domów jednorodzinnych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoselTadeuszBilinski">Po drugie - system gwarantuje w wystarczającym stopniu maksymalne wykorzystanie środków finansowych poprzez ich kierowanie wyłącznie na inwestycje, które zapewniają najszybszy zwrot poniesionych nakładów. Tak więc systemem nie zostaną objęte te inwestycje, które nie mogą doprowadzić do znaczącego zmniejszenia zużycia energii, a zatem również kosztów ogrzewania mieszkań czy korzystania z ciepłej wody</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PoselTadeuszBilinski">Szczegółowe rozwiązania proponowanego systemu są następujące: kredyt można uzyskać do wysokości 80% inwestycji. W 50-procentach inwestycja będzie miała gwarancję. Poręczenie będzie korzystnie skutkować w przypadku zawierania umowy. Oprocentowanie kredytu na poziomie wysokości wskaźnika inflacji.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PoselTadeuszBilinski">Istotne znaczenie dla inwestorów ma proponowany zapis ustawowy, że w przypadku terminowej spłaty kredytu wraz z odsetkami, kredytobiorcy przysługuje 25-procentowa premia. Natomiast spłata kredytu jest w wysokości równej oszczędności uzyskanej w wyniku przeprowadzenia termorenowacji całego obiektu. A zatem użytkownik nie będzie pokrywał żadnych dodatkowych kosztów, a będzie jedynie pokrywał koszty występujące przed dokonaniem kompleksowej termomodernizacji.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PoselTadeuszBilinski">Dla przeprowadzenia inwestycji ustawa przewiduje wprowadzenie nowej instytucji. Będzie nią Fundusz Efektywności Energetycznej i Termomodernizacji Budynków. Fundusz utworzony w Krajowej Agencji Poszanowania Energii będzie korzystał w głównej mierze z dotacji państwa. Sugerujemy, aby były to środki z budżetu, które obecnie są kierowane na dopłatę do kosztów centralnego ogrzewania i ciepłej wody w budynkach spółdzielczych. Efektywność wykorzystania tych środków w nowym systemie będzie 3-4-krotnie większa niż obecnie. Oznacza to, że zakres prac termomodernizacyjnych będzie niewspółmiernie większy.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PoselTadeuszBilinski">Fundusz udzielać będzie poręczeń kredytów bankowych. Powiernikami Funduszu będą ministrowie gospodarki, finansów, ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa oraz Urząd do Spraw Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast. Projekt ustawy zawiera stosowną delegację dla wymienionych ministrów do nadzoru oraz określenia warunków i trybu poręczeń i gwarantowania spłaty ze środków budżetu państwa kredytu bankowego, jak i opłat z tytułu poręczenia i gwarantowania.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PoselTadeuszBilinski">Istotnym ograniczeniem odpowiedzialności poręczyciela jest zapis pozwalający na udzielenie poręczeń do 50% wartości kredytu wraz z odsetkami. Ustawa wprowadza też ograniczenie łącznej wysokości poręczeń do wysokości nie wyższej niż trzykrotna wartość środków Funduszu z zastrzeżeniem, że wysokość poręczeń udzielanych jednemu inwestorowi nie może przekroczyć 5% wartości tych środków.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PoselTadeuszBilinski">Krajowa Agencja Poszanowania Energii na podstawie publicznego przetargu wybierze bank, który będzie udzielał kredytu z poręczeniem.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PoselTadeuszBilinski">To byłyby najważniejsze założenia projektowanej ustawy. Dotychczas pomoc państwa, może nie tak duża, ale jednak ewidentna, dotyczyła wyłącznie spółdzielczości mieszkaniowej. Już w roku 1992 dotacja na dofinansowanie z budżetu państwa kosztów centralnego ogrzewania i ciepłej wody miała być zlikwidowana, ale jednak co rok była ponawiania i dotrwała do roku 1997.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PoselTadeuszBilinski">Znaczne środki kierowane przez budżet dla spółdzielni mieszkaniowych nie przyniosły oczekiwanych efektów w postaci oszczędności energii cieplnej zużywanej w sektorze komunalno-bytowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy do posła inicjatora są pytania czy uwagi?</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">Zgłoszeń nie widzę, wobec tego otwieram dyskusję w ramach pierwszego czytania pro-jektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy ktoś z państwa posłów bądź zaproszonych gości chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselSiergiejPlewa">Jestem przekonany, że mamy do czynienia z bardzo ważną ustawą, do której nie trzeba dopłacać z budżetu państwa dodatkowych środków. Każda kilowatogodzina zaoszczędzonej energii w sektorze komunalno-bytowym będzie procentowała znacznymi oszczędnościami środków państwa na budowę wielkich inwestycji energetycznych i ciepłowniczych. Oszczędności energii przyniosły już zresztą preferencyjne kredyty z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska udzielane na instalowanie urządzeń zużywających mniej energii.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselSiergiejPlewa">Popieram poselski projekt ustawy o wspieraniu inwestycji termomodernizacyjnych, bowiem wydaje się, że w miarę dokładnie precyzuje ona cele i zadania. Będę głosował za skierowaniem ustawy do drugiego czytania w Sejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselRomanNowicki">Jest mi nader miło, że znalazłem się w gronie posłów, których podpis widnieje pod projektem omawianej dzisiaj ustawy. Uważam ją za niezwykle ważną i pilną. Przypomnę w tym momencie pewną kwestię, która może brzmieć jak anegdota, ale jest prawdziwa. Otóż po raz pierwszy zostały usunięte bariery przed wprowadzeniem tego typu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselRomanNowicki">Zabrzmi to może paradoksalnie, ale barierą była cena energii. Nikt się do niedawna w Polsce nie liczył z kosztami energii, nikt jej wobec tego nie szanował i nie oszczędzał. Wszystkie zabiegi ludzi, którzy chcieli w Polsce budować energooszczędnie, były z góry skazane na niepowodzenie.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselRomanNowicki">Przypomnę państwu, że swego czasu w Polsce funkcjonował kredyt mieszkaniowy. Za energooszczędne budowanie oprocentowanie kredytu było niższe od normalnego. Były to pierwsze próby uporządkowania tej kwestii, które jednak w gruncie rzeczy nie przyniosły większych efektów, a głównym tego powodem były niskie ceny energii, nierynkowe i nieadekwatne do kosztów jej produkcji i dostawy.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PoselRomanNowicki">Proces urynkowienia cen spowodował bardzo szybki ich wzrost. Obciążenie gospodarstw domowych z tytułu opłat na energię stało się bardzo duże. Sprawiło to między innymi, że ludzie zaczęli zwracać uwagę na oszczędzanie energii.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PoselRomanNowicki">Przypomnę jeszcze jeden epizod z dawnych lat, kiedy próbowano oszczędzać energię w budownictwie. Chodziło nie tylko o stawianie ciepłych przegród i ścian budynków. Na zużycie energii ma znaczny wpływ proces produkcji materiałów budowlanych.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PoselRomanNowicki">Osobom, które tego już nie pamiętają przypomnę, że w Polsce ciągle jeszcze stawiamy niezwykle ciężkie budynki, nawet kilkakrotnie cięższe niż na Zachodzie. Tam średnia waga budynku jednorodzinnego wynosi od 80 do 120 ton, a w Polsce 500 ton i więcej. To ma też wpływ na zużycie energii. Więcej materiałów, to więcej energii na ich wytworzenie. Do tego proszę dodać zużycie energii w transporcie materiałów budowlanych.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PoselRomanNowicki">Nie będę dalej rozwijał tego wątku, chciałem jedynie zasygnalizować skalę komplikacji i skalę działań gospodarczych mających wpływ na zużycie energii w budownictwie, także w budownictwie mieszkaniowym. Dlatego jak powiedziałem na wstępie jest to temat ważny dla ludzi, ale także bardzo ważny dla państwa.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#PoselRomanNowicki">Stąd mój wielce pozytywny stosunek do inicjatywy poselskiej wniesienia projektu ustawy o wspieraniu inwestycji termomodernizacyjnych. Będę starał się ją wspierać na wszelkie możliwe sposoby, także w trakcie bardziej szczegółowych dyskusji na temat projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#PoselRomanNowicki">Uważam, że w pierwszym czytaniu projekt należy przyjąć i przekazać do dalszego procedowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WlodzimierzBojarski">To jest bardzo dobry projekt ustawy. Zmieniamy strumień dotacji z budżetu niezbędny jeszcze przez pewien czas dla transformacji tej bardzo zacofanej dziedziny gospodarki narodowej, jaką jest energetyka cieplna, który nie zmieniał złej struktury i złych mechanizmów. Właściwie środki te były marnowane i przeznaczane na utrzymanie i konserwowanie tego, co już dawno powinno być zmienione.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#WlodzimierzBojarski">Ten zły system utrzymywania starego sposobu gospodarowania energią, w projektowanej ustawie zamieniony jest na system stymulujący, i to bardzo intensywnie, przemiany modernizacyjne. W całej Europie Zachodniej przemiany te zostały dokonane lat 20 czy nawet 30 temu. W Polsce nie było po temu warunków zarówno ze względu na niską cenę energii, jak i organizację rynku, niedostatek materiałów izolacyjnych i energetycznych. Obecnie rynek jest do tego przygotowany, także od strony instrumentarium ustawowego, a także od strony konsultingu technicznego i finansowania bankowego.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#WlodzimierzBojarski">Inaczej mówiąc, ustawa ma zapewnić warunki do realizacji. Z pewnością nie nastąpi to z dnia na dzień, ale w stosunkowo szybkim czasie. Od dwóch lat szkoleni są eksperci przygotowani do  technicznej oceny budynków i ich modernizacji i do współpracy z bankami.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#WlodzimierzBojarski">Przypomnę, że tradycyjne szkolenie inżynierów było trochę oderwane od systemów finansowych. W przypadku audytu energetycznego udało się tego uniknąć. Banki też są częściowo przygotowane do wejścia w system wspierania inwestycji termomodernizacyjnych, istnieją linie kredytowe, które do tej pory nie mogły być w pełni wykorzystane.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#WlodzimierzBojarski">Ustawa - moim zdaniem - jest jedną z nielicznych, która ma przygotowany cały mechanizm realizacyjny.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#WlodzimierzBojarski">Do ustawy dołączone jest uzasadnienie od strony budżetu państwa. Powinny tu znaleźć się jeszcze dwa inne niezbędne uzasadnienia. Przede wszystkim takie, że całe przedsięwzięcie jest atrakcyjne dla inwestorów, dla których tworzony jest cały system. Po drugie przedsięwzięcie wymaga stabilności tworzonego funduszu, który będzie podstawowym instrumentem wspierania inwestycji termomodernizacyjnych, podobnie jak Krajowa Agencja Poszanowania Energii.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#WlodzimierzBojarski">Bardzo istotny jest ponadto argument, o którym mówił jeden z przedmówców, a mianowicie, że budżet państwa nie dołoży do całej tej imprezy, wręcz przeciwnie po paru latach będzie mógł z niej czerpać pewne umiarkowane korzyści. Mam na uwadze korzyści bezpośrednie, bo istnieje jeszcze bogaty pakiet korzyści wtórnych związanych z efektami ekologicznymi. Wartością jest również inny sposób myślenia o gospodarności we własnym gospodarstwie domowym. To jest najlepsza szkoła do gospodarności w skali kraju.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#WlodzimierzBojarski">Do tej pory istniało bardzo wiele hamulców utrudniających racjonalne gospodarowanie  energią we własnym gospodarstwie domowym. Ustawa tę barierę usuwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">W trakcie dyskusji padł formalny wniosek pana posła Nowickiego o skierowanie projektu do podkomisji. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to będę uważał, że Komisje aprobują taką propozycję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze się wypowiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansowEwaRybicka">Po wysłuchaniu wszystkich bardzo pozytywnych opinii do poselskiego projektu ustawy wspierania inwestycji termomodernizacyjnych Ministerstwo Finansów ma trochę odmienne zdanie. Przyznam, że robiliśmy wszystko, aby o projekcie ustawy wypowiedzieć się jak najbardziej pozytywnie. W założeniach polityki energetycznej państwa, jak również w założeniach polityki państwa w zakresie racjonalizacji zużycia energii w sektorze komunalno-bytowym, zapowiedziane były podobne rozwiązania. Został stworzony kompleks rozwiązań reformujących nie tylko sektor energetyki, ale także sektor dotowania inwestycji termomodernizacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansowEwaRybicka">Jak państwo się dobrze orientujecie środki budżetowe wydatkowane są obecnie tylko na inwestycje tego rodzaju w sektorze spółdzielczym. Koncepcja wynikająca z wymienionych przeze mnie dokumentów polega na /.../</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Przepraszam za przerwanie pani wypowiedzi, ale czy nie zechciałaby pani odnieść się wyłącznie do omawianego projektu ustawy. Nie prowadzimy bowiem dzisiaj dyskusji generalnej na temat racjonalizacji zużycia energii i polityki państwa w sektorze komunalno-bytowym.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">Gdyby zatem pani była uprzejma odnieść się do samego tekstu ustawy, to bylibyśmy zobowiązani. Chodzi o uwagi, które podkomisja mogłaby wykorzystać w swojej pracy. Może pani oczywiście uczestniczyć w pracach podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzedstawicielkaMFEwaRybicka">Jeśli chodzi o skutki budżetowe tej ustawy, to zostały one określone w załączniku do ustawy i i skalkulowane na poziomie dotychczasowych wydatków budżetu państwa na wspieranie inwestycji termomodernizacyjnych w sektorze spółdzielczym. Dotacja ta jest komponentem ogólnej dotacji dla spółdzielni mieszkaniowych na wyrównywanie różnic cen energii cieplnej.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrzedstawicielkaMFEwaRybicka">Istnieje jednak bardzo silny związek tej ustawy z rozwiązaniami uchwalonego niedawno prawa energetycznego. Wracam z posiedzenia komisji senackiej, która rozpatruje poprawiony przez Sejm projekt prawa energetycznego. W projekcie tym znalazło się rozwiązanie, które stawia budżet państwa w bardzo trudnej sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PrzedstawicielkaMFEwaRybicka">Zostało tam zapisane, że zadanie własne gmin polegające na zaopatrywaniu lokalnej społeczności w energię cieplną, polega tylko i wyłącznie na funkcjach organizatorskich. Wykreślony natomiast został zapis przedłożenia rządowego dotyczący wyrównywania różnic cen.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PrzedstawicielkaMFEwaRybicka">Jeżeli taki zapis przejdzie w parlamencie, to oznaczać będzie, że budżet państwa będzie ponosił wszelkie skutki wyrównywania cen energii cieplnej do wszystkich sektorów. Dla budżetu państwa będzie to oznaczało bardzo poważne skutki finansowe. Myślę, że jest to jednak kwestia do dłuższej dyskusji w przyszłości.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PrzedstawicielkaMFEwaRybicka">Jeżeli chodzi stricte o rozwiązania zawarte w poselskim projekcie ustawy o wspieraniu inwestycji termomodernizacyjnych, to po analizie dokonanej w różnych departamentach Ministerstwa Finansów, budzi zastrzeżenia proponowany system poręczeń. Chodzi, może nie o sam mechanizm poręczeń, ale o to, że obecnie w Sejmie rozpatrywana jest ustawa przygotowana przez Ministerstwo Finansów, o poręczeniach i gwarancjach Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PrzedstawicielkaMFEwaRybicka">Dlatego proponowalibyśmy, aby tę problematykę opisaną w inicjatywie poselskiej o wspieraniu inwestycji termomodernizacji przenieść do tamtej ustawy. W ten sposób nie byłoby zaburzeń przy formułowaniu koncepcji kompleksowego uregulowania kwestii poręczeń i gwarancji Skarbu Państwa w ustawie znajdującej się już w Sejmie.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#PrzedstawicielkaMFEwaRybicka">Inna uwaga rodzi się na tle propozycji ulokowania nowego Funduszu Efektywności Energetycznej i Termomodernizacji Budynków w ramach Krajowej Agencji Poszanowania Energii. Zastanawialiśmy się w ministerstwie nad podobnym rozwiązaniem, ale widzielibyśmy fundusz ulokowany raczej w banku. Sektor bankowy jest do tego przygotowany. Celowe byłoby rzecz jasna wykorzystanie potencjału technicznego Agencji do sporządzania ekspertyz technicznych, co jest niezbędnym elementem całego systemu.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#PrzedstawicielkaMFEwaRybicka">Wymienione przeze mnie uwagi powodują, że obecnie Ministerstwo Finansów nie może generalnie wypowiedzieć się pozytywnie o poselskim projekcie ustawy o wspieraniu inwestycji termomodernizacyjnych. Aprobujemy natomiast jak najbardziej kierunki, założenia oraz cel samej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Padła propozycja prezydiów obu Komisji, abyśmy zachęcili wszystkich państwa, którzy mają uwagi szczegółowe do projektu ustawy, do zgłaszania się do podkomisji. Po to właśnie jest podkomisja, żeby spokojnie przeanalizować wszystkie propozycje i uwagi, a także przygotować sprawozdanie.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czekamy również na stanowisko rządu wobec poselskiego projektu ustawy. Na pewno będzie ono rzutowało na dalsze prace nad projektem ustawy.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PoselJerzyJaskiernia">Jeśli chodzi o skład podkomisji, to ze strony Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej padły propozycje udziału posłów: Tadeusza Bilińskiego, Siergieja Plewy i Mariana Piotrowskiego.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PoselJerzyJaskiernia">Być może są jeszcze inne kandydatury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselSiergiejPlewa">Proponowałbym jeszcze kandydaturę pana posła Jerzego Jankowskiego. Mam jego zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselMarcinZawila">Proponuję posła Kazimierza Szczygielskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy są jeszcze inne kandydatury ze składu Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej?  Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czekamy teraz na kandydatów z Komisji Ustawodawczej. Czy pan poseł Mieczysław Piecka zechciałby się włączyć do pracy podkomisji? Poseł Piecka wyraził zgodę, podobnie jak pan poseł Krzysztof Budnik. Może pan poseł Bolesław Herudziński miałby ochotę znaleźć się w podkomisji?  Nie widzę sprzeciwów.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy są dalsze kandydatury? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PoselJerzyJaskiernia">W związku z tym zapytuję, czy ktoś z państwa jest przeciwny zaproponowanemu składowi podkomisji?  Nie widzę sprzeciwu, wobec tego skład podkomisji został powołany jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PoselJerzyJaskiernia">Proszę członków podkomisji o zebranie się po posiedzeniu celem ukonstytuowania.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy w sprawach różnych ktoś z państwa chciałby przemówić? Nie widzę chętnych,</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#PoselJerzyJaskiernia">Wszystkim dziękuję za udział w posiedzeniu i zamykam obrady połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>