text_structure.xml
9.64 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselWitMajewski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam posłów, przybyłych gości, a w szczególności pana senatora Pastuszkę - który jest dziś obecny w nowej roli podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i - jak mniemam - będzie na stałe współpracować z naszą Komisją.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselWitMajewski">Tematem naszego posiedzenia jest dyskusja nad odpowiedzią rządu na dezyderat nr 7 Komisji Łączności z Polakami za Granicą z dnia 24 stycznia 1997 r. W Komisji podejmujemy ten temat już po raz drugi. I obecnie sytuacja jest taka, że wiceprezes Rady Ministrów Pietrewicz, który w imieniu rządu odpowiadał na dezyderat, jest aktualnie na sali obrad plenarnych, gdzie udziela odpowiedzi na interpelacje poselskie.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselWitMajewski">Już poprzednio odkładaliśmy ten punkt dyskusji do czasu obecności premiera, ale i teraz nie możemy go zrealizować. Moja propozycja jest taka, abyśmy jednak wstępnie przedyskutowali uwagi wynikające z tej interpelacji i odnotowali wnioski, jakie się nasuwają posłom i naszym gościom. Być może wicepremier Pietrewicz dotrze do nas w trakcie tej dyskusji, to wówczas w części końcowej byłaby możliwość wymiany poglądów. Jeśli zaś to się nie uda, to przy kolejnym spotkaniu, w obecności premiera, przedłożylibyśmy już wyartykułowane uwagi wynikające z dzisiejszych głosów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselWitMajewski">Sprawa jest ogromnie poważna, bowiem dotyczy koordynacji działań rządu w sprawach polonijnych po reformie centrum i dlatego bez premiera, który jest zarazem przewodniczącym Komisji do Spraw Polonii i Polaków za Granicą, działającej przy prezesie Rady Ministrów, trudno o tych sprawach rozstrzygać.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselWitMajewski">Chcę też przypomnieć, że już na poprzednim posiedzeniu, po wstępnym zapoznaniu się z odpowiedzią, Komisja uznała ją za niewystarczającą. Jest ona bardzo ogólna, wymienia tylko organy rządu zajmujące się sprawami Polonii, nie pokazując jak to ma funkcjonować w praktyce. Przede wszystkim zaś nie wskazuje na zaplecze materialno-gospodarcze, jakie rząd mógłby ewentualnie na te sprawy skierować. Mamy więc listę organów i osób, które mogą zajmować stanowiska w zakresie problemów polonijnych, ale nadal nie wiemy, co rząd może konkretnie zrobić w tych, tak ważnych sprawach. Komisja natomiast musi tu mieć jednoznaczną odpowiedź skoro chce mieć rzeczową kontrolę nad tematyką jaka jej została powierzona przez Sejm.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PoselWitMajewski">Odpowiedź, jaką otrzymaliśmy jest krótka, więc może ją przytoczę, aby zaznajomić z treścią gości przybyłych na nasze posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PoselWitMajewski">"Szanowny Panie Marszałku.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PoselWitMajewski">W związku z dezyderatem nr 6 Komisji Łączności z Polakami za Granicą, z upoważnienia prezesa Rady Ministrów wyjaśniam, co następuje: Sprawy dotyczące więzi z Polonią i wychodźstwem koordynowane są przez prezesa Rady Ministrów na podstawie ogólnego przepisu art. 4 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie prac Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów /Dz.U. nr 106 poz. 492 i nr 156 poz. 775/. Prezes Rady Ministrów powierzył ten zakres swoich kompetencji podsekretarzowi stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Lechowi Nikolskiemu.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PoselWitMajewski">Utrzymywanie i zacieśnianie więzi z Polonią zagraniczną należy do zakresu działania ministra sprawa zagranicznych i jest unormowane w art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 29 maja 1974 r. o urzędzie ministra spraw zagranicznych. W strukturze organizacyjnej ministerstwa zadania merytoryczne z tego zakresu przypisane zostały Departamentowi Konsularnemu i Wy-chodźstwa.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PoselWitMajewski">Stosownie do ogólnego przepisu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędzie ministra spraw wewnętrznych i administracji /Dz.U. nr 106 poz. 491/ sprawy cudzoziemców narodowości lub pochodzenia polskiego,którzy przybyli do Polski z zamiarem osiedlenia się na stałe /repatriantów/ należą do zakresu działania ministra spraw wewnętrznych i administracji.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PoselWitMajewski">W strukturze organów pomocniczych i opiniodawczych rządu, w celu uzgadniania stanowiska członków Rady Ministrów oraz inicjowania i przygotowania rozstrzygnięć, rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 lutego 1997 r. w sprawie utworzenia stałych komitetów Rady Ministrów /Dz.U. nr 13 poz. 30/ utworzony został między innymi Komitet Społeczno-Polityczny Rady Ministrów. Dziedziną działania tego komitetu są sprawy projektów aktów normatywnych i projektów programów oraz analiz i sprawozdań między innymi umacniania więzi z Polonią i wychodźstwem.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PoselWitMajewski">Niezależnie od tego funkcjonuje nadal, powołana przez prezesa Rady Ministrów, Mię-dzyresortowa Komisja do Spraw Polonii i Polaków za Granicą, której przewodniczy od dnia 25 lipca 1996 r. wiceprezes Rady Ministrów Mirosław Pietrewicz. Komisja działa przy prezesie Rady Ministrów, któremu przedstawia wnioski oraz sprawozdania z pracy. Komisja ściśle współpracuje, w zakresie swego działania, z Komitetem Społeczno-Politycznym, zapewnia koordynację oraz współdziałanie z organami administracji rządowej w realizacji zadań dotyczących współpracy z Polonią, a także w wykonywaniu ustaleń tego Komitetu.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PoselWitMajewski">W strukturze organizacyjnej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów obsługę merytoryczną i kancelaryjno-biurową w tym zakresie zapewnia Departament Spraw Społeczno-Politycznych.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PoselWitMajewski">Istniejący stan prawny oraz struktura organizacyjna, w jakiej realizowane są zadania wynikające z całokształtu zagadnień związanych z Polonią i Polakami żyjącymi za granicą, zapewniają zarówno możliwość współpracy z tymi środowiskami, jak i skutecznego reagowa-nia na problemy wychodźstwa. W związku z tym nie są przewidywane zmiany w zakresie zadań i kompetencji, w tym obszarze działalności organów administracji rządowej". Dokument ten podpisany jest przez wiceprezesa Rady Ministrów Mirosława Pietrewicza.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PoselWitMajewski">Proponuję taki tryb dzisiejszych obrad, abyśmy najpierw wysłuchali kolejno przedstawicieli rządu bądź jego agend, jak oni oceniają działalność rządu w sprawach polonijnych. Jakie mają refleksje, z którymi chcieliby się podzielić z nami, a które dotyczą doskonalenia prac rządu w tym zakresie. Czy - ich zdaniem - ten system, który obowiązuje obecnie, jest wystarczający i jak go ewentualnie usprawnić. To byłaby wstępna informacja obecnych przedstawicieli resortów, a następnie przystąpimy do dyskusji poselskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowLechNikolski">Taką wymianę poglądów można - rzecz jasna - odbyć tyle tylko, że jest jedna trudność. Upoważnionym do reprezentowania rządu w tej sprawie jest wicepremier Pietrewicz. Ja mogę więc zaprezentować pewne ogólne refleksje, ale proszę nie traktować mojej wypowiedzi jako opinii rządowej, bo ja nie jestem upoważniony do składania takich opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselWitMajewski">Widzę więc, że w tej sytuacji, o czym zresztą przekonany jest również drugi zastępca przewodniczącego naszej Komisji, poseł Pawlak, powinniśmy poczekać na wicepremiera Pietrewicza. Albo więc przesuniemy termin dzisiejszego spotkania na godz. 15, albo odłożymy do następnego posiedzenia Sejmu, które jest przewidziane pod koniec lipca. Kto jest za tym, aby odbyć spotkanie jeszcze dziś o godz. 15?</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselWitMajewski">/Chętnych nie było, okazało się też, że nie ma wolnej sali/.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PoselWitMajewski">W tej sytuacji rozumiem, że jesteśmy zmuszeni przenieść dyskusję nad dzisiejszym tematem na kolejne posiedzenie przewidywane na przełomie lipca i sierpnia. Ponieważ wówczas planujemy podsumowanie pracy naszej Komisji w całej obecnej kadencji, to będzie dobra okazja dla sformułowania wniosków tworzących coś w rodzaju testamentu dla naszych następców. Zebraliśmy sporo doświadczeń i generalnie mogę powiedzieć, że sprawy polonijne są w lepszej kondycji niż je zastaliśmy w 1993 r., ale jeszcze sporo jest do zrobienia, bo daleko do sprawnego działania w tym zakresie. Proszę więc, aby nasi goście właśnie pod tym kątem spojrzeli na temat i przygotowali swoje wystąpienia, abyśmy mogli wypracować sprawny, skutecznie działający model. Polonia także coraz bardziej liczy na skuteczność działania władz państwa polskiego w załatwianiu spraw, które jej dotyczą, a my powinniśmy tym oczekiwaniom sprostać.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PoselWitMajewski">Zapraszam więc na kolejne spotkanie. Przepraszam, że nie możemy realizować dzisiejszego porządku obrad. Dziękuję za przybycie i zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>