text_structure.xml 48 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselWaldemarMichna">Otrzymaliśmy dwa sprawozdania ministra finansów, obejmujące okresy półroczne realizacji ustawy o restrukturyzacji banków spółdzielczych i Banku Gospodarki Żywnościowej oraz o zmianie niektórych ustaw. Zwracam się do pana ministra Pazury, by przedstawił najważniejsze elementy tych sprawozdań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowRyszardPazura">Przedmiotem obrad Komisji są dwa sprawozdania: z realizacji ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r., zaś drugie sprawozdanie dotyczy dość odległego okresu, tzn. półrocza od 16 lutego 1996 r. do 19 sierpnia 1996 r. Sprawozdania te, zgodnie z wytycznymi Sejmu, zostały zbudowane według wcześniej przyjętego harmonogramu prac i polegają one na rozliczeniu jego wykonania. Konkretnie chodzi o to, czy zostały wykonane zadania przypisane ministrowi finansów, prezesowi Narodowego Banku Polskiego i zadania, jakie ciążą na spółce bankowej BGŻ SA.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowRyszardPazura">Sprawozdania są bardzo szczegółowe i aby nie powtarzać tego, co już zostało napisane, zwrócę uwagę jedynie na najważniejsze kwestie. Wykorzystując dane przekazane nam przez Narodowy Bank Polski, podkreślamy w sprawozdaniu widoczną poprawę sytuacji banków spółdzielczych. Zwracamy uwagę na to, że kończy się proces koncesjonowania banków regionalnych. Dotychczas wydano już koncesje dla 7 banków regionalnych. Ósmy bank - GBW jest traktowany na równi z bankami regionalnymi, a więc wszedł do tej struktury i jest pod rządami ustawy o restrukturyzacji banków spółdzielczych i Banku Gospodarki Żywnościowej. Ostatnio dokumenty złożył rzeszowski bank. Gdy otrzyma on koncesję, to tym samym zamknięty zostanie jeden etap.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowRyszardPazura">W sprawozdaniu podkreślamy też, że 6 banków regionalnych otrzymało obligacje skarbu państwa na restrukturyzację trudnych wierzytelności banków spółdzielczych, które to wierzytelności przedtem zostały wykupione przez te banki regionalne. Aktualnie są rozpatrywane w Ministerstwie Finansów dwa wnioski banków regionalnych i na dniach również one otrzymają obligacje restrukturyzacyjne.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowRyszardPazura">Chcę także poinformować, że finalizowane są prace w sprawie umowy zrzeszenia krajowego. Dwa tygodnie temu odbyła się w Narodowym Banku Polskim dyskusja z udziałem przedstawicieli banków regionalnych, a także KZBS. Wnioski z tej dyskusji są analizowane.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowRyszardPazura">Ostateczne skonstruowanie tej umowy przysparza wiele problemów, ale uważamy, że w niedługim czasie może zostać ona podpisana. Niewykluczone, że zostanie ona opatrzona aneksem dotyczącym jakiegoś konkretnego banku regionalnego, inaczej rozwiązującym jakąś szczególną sprawę czy okoliczność, która występuje w tym banku.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowRyszardPazura">Można powiedzieć, że wszystkie zadania przypisane okresom sprawozdawczym zostały wykonane. Najtrudniejszym elementem procesu koncesjonowania banków regionalnych było zabezpieczenie niezbędnych kapitałów, tzn. do takiej wysokości, aby można było uzyskać licencję i rozpocząć działalność.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowRyszardPazura">Następnym zadaniem nowo powstałych banków regionalnych jest podjęcie działalności bankowej. Ten proces jest zaawansowany niejednakowo w odniesieniu do banków regionalnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselWaldemarMichna">Czy mogę prosić pana prezesa Kozińskiego, by spojrzał na realizację ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. z punktu widzenia Narodowego Banku Polskiego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WiceprezesNarodowegoBankuPolskiegoWitoldKozinski">Mamy niewiele do dodania. Obserwujemy znaczną poprawę w całym sektorze banków spółdzielczych. Cieszy nas bardzo, że pozycja ekonomiczna i finansowa Banku Gospodarki Żywnościowej SA uległa znacznemu wzmocnieniu. Rentowność sektora spółdzielczego jest bardzo dobra. Za rok 1996 suma bilansowa wzrosła o 40%.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#WiceprezesNarodowegoBankuPolskiegoWitoldKozinski">Jeżeli chodzi o banki regionalne, to potwierdzamy, że wpłynął wniosek dziewiątego banku rzeszowskiego i w krótkim czasie rozpatrzymy go pozytywnie - taką mam nadzieję - bowiem wszystkie kryteria, określone przez NBP, zostały wypełnione.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#WiceprezesNarodowegoBankuPolskiegoWitoldKozinski">Istotnie, problemów nastręcza skonstruowanie umowy zrzeszenia. Tydzień temu w NBP odbyło się spotkanie z zainteresowanymi stronami, tzn. z BGŻ SA i bankami regionalnymi. Mam nadzieję, że po licznych poprawkach ta sprawa znajdzie swój finał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselWaldemarMichna">Proszę, aby pan prezes Olesiak poinformował nas, jakie korzyści z ustawy odniósł Bank Gospodarki Żywnościowej SA i co jeszcze należałoby zrobić, aby te korzyści były większe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarkiZywnosciowejSAKazimierzOlesiak">Przede wszystkim chcę wyrazić serdeczne podziękowanie wszystkim posłom za to, że dwa lata temu ustawa została uchwalona, bowiem decyzje wynikające z tej ustawy miały pozytywne znaczenie dla dwóch zasadniczych spraw.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarkiZywnosciowejSAKazimierzOlesiak">Zacznę od Banku Gospodarki Żywnościowej SA. Faktem jest, że BGŻ SA po dwóch latach od wejścia w życie ustawy uzyskał dodatni wynik. Na koniec ub. roku ten wynik wynosił 495 mln nowych zł, a na koniec 1995 r. - 265 mln nowych zł. Te pieniądze zostały przeznaczone na pokrycie strat z lat osiemdziesiątych. Jesteśmy bardzo bliscy tego, aby pokryć wszelkie straty poniesione w latach ubiegłych, a tym samym uzyskamy dodatni, aczkolwiek niewielki, wynik netto. Oczywiście ktoś mógłby powiedzieć, że dzieje się tak dlatego, bo uzyskaliśmy obligacje restrukturyzacyjne. Informuję, że jeśli za 100% przyjmiemy wynik uzyskany na koniec roku ubiegłego, to 25% stanowią dochody uzyskane z obligacji, natomiast reszta są to dochody z działalności operacyjnej banku oraz dochody z windykacji zaległych kredytów. W ostatnich dwóch latach dochody z windykacji były bardzo istotne i w dużym stopniu ważyły na wyniku banku.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarkiZywnosciowejSAKazimierzOlesiak">Chciałem podkreślić te pozytywne elementy, ale też mamy wiele problemów, które próbujemy rozwiązywać bez udziału kasy państwowej. Na poprzednim spotkaniu przyrzekłem tym Komisjom, że nie przyjdę już do Sejmu z prośbą o pomoc finansową. Tego przyrzeczenia dotrzymujemy.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarkiZywnosciowejSAKazimierzOlesiak">Nawiązaliśmy współpracę z organizacjami międzynarodowymi. Powstało kilka spółek, m.in. spółka ubezpieczeniowa BGŻ Alians, która już rozpoczęła działalność. Współpracujemy z EBOR i w najbliższym czasie  zostanie określony przedmiot tej współpracy. Współpracą z BGŻ SA są zainteresowane także inne organizacje międzynarodowe, co świadczy o tym, że bank ten ma opinię takiego banku, z którym warto robić interesy.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarkiZywnosciowejSAKazimierzOlesiak">Ustawa i związane z nią decyzje wpłynęły na zahamowanie upadku banków spółdzielczych. Z całą odpowiedzialnością mogę powiedzieć, że banki te mają obecnie wskaźnik wypłacalności 9,2 i żadnemu bankowi spółdzielczemu nie grozi upadłość. Moim zdaniem, gdyby nie została uchwalona ta ustawa, to połowa banków spółdzielczych przestałaby funkcjonować. Struktura tych banków oraz to, że stają coraz silniejsze ekonomiczne, świadczą o tym, że zostały podjęte właściwe decyzje i właściwie są realizowane.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarkiZywnosciowejSAKazimierzOlesiak">Faktem jest, że realizacja harmonogramu, wynikającego z ustawy, jest opóźniona. W wielu przypadkach opóźnienia są dość duże. Wynikają one z różnych przyczyn, ale najważniejsza jest ta, że trzeba było znaleźć niezbędny kapitał, aby banki regionalne mogły uzyskać licencje. Wiadomo, że banki spółdzielcze mają go niewiele i to jest główna przyczyna opóźnień realizacji harmonogramu.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarkiZywnosciowejSAKazimierzOlesiak">Chcę podkreślić, że współpracujemy z Ministerstwem Finansów i Narodowym Bankiem Polskim. Moim zdaniem, ta współpraca jest bardzo efektywna, czego dowodem jest to, że już osiem banków regionalnych otrzymało licencje.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarkiZywnosciowejSAKazimierzOlesiak">Po zakończeniu procesu koncesjonowania rozpocznie się drugi etap konsolidacji organizacyjnej i finansowej całej grupy. Będzie to na pewno bardzo trudny etap.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarkiZywnosciowejSAKazimierzOlesiak">W tym miejscu chcę podkreślić, że nowelizacja ustawy o restrukturyzacji banków spółdzielczych i Banku Gospodarki Żywnościowej SA oraz o zmianie niektórych ustaw powinna zostać podjęta dopiero po zakończeniu tego etapu.Jeśli będą pytania, to chętnie na nie odpowiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselWaldemarMichna">Wystąpienia dały nam podstawę do dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselWaldemarMichna">Poseł Jerzy Eysymontt /niez./:  Czy jest prawdą, że w ostatnim czasie Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła badania kontrolne w Banku Gospodarki Żywnościowej SA? Słyszałem, że wyniki kontroli zostały ujęte w raporcie, z którym nie mieliśmy okazji się zapoznać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#StanislawPawlak">Przede wszystkim chcę wyrazić swoje niezadowolenie z powodu dużego opóźnienia w rozpatrywaniu sprawozdań Ministerstwa Finansów. Dzisiaj mamy 19 marca 1997 r., a jedno ze sprawozdań obejmuje półrocze, które skończyło się w sierpniu 1996 r. Nie wiem, dlaczego nie rozpatrzyliśmy tego sprawozdania wcześniej. Moim zdaniem, Komisja Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej nie prowadzi okresowej oceny wdrażania ustawy. Jest oczywiste, że sprawozdanie, które nie jest aktualne, gdy trafi pod obrady Sejmu, nie będzie podstawą do wyciągania wniosków na przyszłość.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#StanislawPawlak">Z wystąpień pana ministra Pazury i pana prezesa Kozińskiego wynika, że wszystko jest w porządku. Można sądzić, że niepotrzebnie zajmujemy się oceną realizacji ustawy, bo przebiega ona pomyślnie i tylko należy temu przyklasnąć. Można domniemywać, że pan minister i pan prezes antycypują sprawozdanie, które powinno wpłynąć do Sejmu po dniu 15 lutego 1997 r.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#StanislawPawlak">Jeśli jest tak dobrze, to chcę zapytać, dlaczego pan prof. Kosikowski w swojej ekspertyzie nie zostawił ˝suchej nitki˝, oceniając sposób realizacji ustawy. Uchwalając ją oczekiwaliśmy nie tylko tego, że poprawi się samopoczucie Banku Gospodarki Żywnościowej SA. Powstanie banków regionalnych też nie miało być celem samym w sobie. Chodziło przede wszystkim o to, aby poprawiła się kondycja banków spółdzielczych.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#StanislawPawlak">Chcę więc zapytać pana ministra Pazurę, na czym jego zdaniem polega poprawa sytuacji banków spółdzielczych? Rozmawiając z działaczami banków spółdzielczych nadal słyszę, że mają oni duże problemy i negatywnie oceniają realizację tej ustawy. Kapitały z banków spółdzielczych musiały być wyłożone do banków regionalnych, natomiast nie wzrosły zasoby banków spółdzielczych i nie poprawiła się ich płynność finansowa.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#StanislawPawlak">Pracując nad projektem tej ustawy byliśmy przekonywani o tym, że wzmocni się kondycja finansowa banków spółdzielczych i że będą one miały dość środków, by udzielać kredytów. W województwie włocławskim w bankach spółdzielczych brakuje pieniędzy na kredyty komercyjne. Bank regionalny miał rozpatrywać wnioski kredytowe opiewające na większe kwoty, miał przydzielać pieniądze na realizację tych wniosków. Okazuje się, że nic takiego się nie dzieje. Co więcej, wszelkie operacje, które bank spółdzielczy ma przeprowadzić w banku regionalnym, są płatne, czego nie stosował Bank Gospodarki Żywnościowej SA.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#StanislawPawlak">Jeśli jest to prawda, to dlaczego nie mówi się o tym publicznie? Dlaczego nie byliśmy poinformowani o tym, kiedy pracowaliśmy nad projektem ustawy i wtenczas przedstawiano nam tylko same plusy?</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#StanislawPawlak">Na zakończenie proszę, aby pan minister Pazura odniósł się do pkt. 20 ekspertyzy pana prof. Kosikowskiego. Wykazał on, że sprawozdanie nie wnosi nic nowego, ale też nie wspomina się w nim o tym, co nie jest realizowane zgodnie z ustawą i nie zawiera wniosków.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#StanislawPawlak">Jeszcze raz podkreślam, że moi rozmówcy, tzn. członkowie zarządów banków spółdzielczych, negatywnie ocenili oddziaływanie ustawy na te banki. Oczywiście trzeba podkreślić, że głównym beneficjentem jest BGŻ SA. Tego nie można kwestionować, bo gdyby nie ta ustawa, to nie wiadomo, co stałoby się z tym bankiem, a przecież chodziło nam o to, aby wyszedł on z trudności, w których znalazł się nie zawsze ze swojej winy. Wiele jednak do życzenia pozostawia najniższe ogniwo systemu, tzn. sytuacja finansowa banków spółdzielczych. Jeżeli nie będą one dysponowały dostatecznymi środkami, aby mogły kredytować rolnictwo, to nie zostanie zrealizowane to, na co czekała polska wieś. Tymczasem chcielibyśmy, aby stało się tak, jak mówiliśmy uchwalając ustawę o restrukturyzacji banków spółdzielczych i Banku Gospodarki Żywnościowej SA.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselCzeslawPogoda">Zwracam się do pana przewodniczącego, aby dopuścił do głosu przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli. Rozpatrując sprawozdania, zawsze wysłuchaliśmy zainteresowanych stron oraz oceny przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli. Ten tryb powinien być podtrzymany także w tym przypadku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselWaldemarMichna">Ponieważ wcześniej do dyskusji zgłosiła się pani poseł Góralska i pan poseł Ajchler, im udzielę głosu, a następnie wystąpi przedstawiciel NIK.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselWaldemarMichna">Informuję, że prezydium Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów otrzymało raport Najwyższej Izby Kontroli, który ma charakter poufny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselRomualdAjchler">Cieszę się, że poprawiła się sytuacja banków spółdzielczych. Dobrą wiadomością jest także informacja o poprawie kondycji Banku Gospodarki Żywnościowej SA. Jeśli do tego przyczyniła się ustawa, to częściowo spełniła ona nasze oczekiwania, a także zainteresowanych banków spółdzielczych i ich członków. Spełniła także oczekiwania BGŻ SA i klientów tego banku, gdyż po takiej informacji, podmioty zrzeszone w tej strukturze mogą się poczuć bezpieczniej.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselRomualdAjchler">Dobrą wiadomością jest także informacja, że niedługo zakończy się proces koncesjonowania banków regionalnych, bowiem licencję dostanie ostatni z tych banków.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PoselRomualdAjchler">Mam pytanie do pana ministra Pazury, ale sądzę, że będzie nim zainteresowany również prezes Narodowego Banku Polskiego oraz pan prezes Olesiak. Otóż w woj. pilskim jest pięć banków spółdzielczych, które nie chcą się zrzeszyć w banku regionalnym w Koszalinie. Banki te wręcz błagają o pomoc, by mogły zrzeszyć się w regionalnym banku poznańskim. Chcę zapytać, czy panowie zamierzają wyjść naprzeciw postulatom tych banków? Kiedy banki te mogą się spodziewać pozytywnej decyzji?</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PoselRomualdAjchler">Chcę także poinformować pana prezesa Olesiaka, że przedstawiciele tych banków chcą spotkać się z panem prezesem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselHelenaGoralska">Usłyszeliśmy, że banki spółdzielcze, a także Bank Gospodarki Żywnościowej SA cieszą się dobrą kondycją, że wszystko idzie ku lepszemu, choć ustawa nie jest realizowana, gdyż terminy nie są dotrzymywane.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselHelenaGoralska">Pierwsze moje pytanie dotyczy rozporządzenia Rady Ministrów, które wydane zostało na początku stycznia br., a które dotyczy zaniechania ustalania i poboru podatku dochodowego od banków spółdzielczych w wysokości 70%. Chciałabym się dowiedzieć, jakie są skutki finansowe tego rozporządzenia?</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselHelenaGoralska">Pan prezes Olesiak powiedział, że nie przychodzi już do Sejmu po pieniądze, ale przecież decyzja o zaniechaniu poboru podatku dochodowego, skutkuje dużymi kwotami, o które zostaną zmniejszone dochody budżetowe. Rozumiem, że trudno jest określić wysokość tych kwot, ale sądzę, że wówczas, kiedy była podejmowana ta decyzja, to wykonane były jakieś szacunkowe obliczenia.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PoselHelenaGoralska">Nie chcę powiedzieć, że była to zła decyzja, ale należy zauważyć, że stawia ona inne banki, które także mają kłopoty z kapitałem, w trudniejszej sytuacji niż banki spółdzielcze. Ponadto uważam, że taka decyzja nie powinna była zostać podjęta bez poinformowania o niej właściwej komisji sejmowej.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PoselHelenaGoralska">Drugie moje pytanie kieruję do pana prezesa Olesiaka. Wówczas kiedy powstawała ustawa, zresztą w warunkach ekstremalnych, gdyż nadano jej tryb pilny i głosowania odbywały się w nocy, zwracaliśmy uwagę na to, czy oddziały BGŻ SA nie będą konkurowały z bankami spółdzielczymi i bankami regionalnymi. Chcę zapytać, jakie są plany zarządu BGŻ SA w sprawie swoich oddziałów i ile ich obecnie funkcjonuje? Dodam jeszcze, że niektóre z nich funkcjonują w niewiarygodnie pięknych siedzibach.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PoselHelenaGoralska">Trzecia sprawa, którą chcę poruszyć, dotyczy odpisów od podatku dochodowego dokonywanych przez Bank Gospodarki Żywnościowej SA. Swego czasu, dyskutując nad strategią sektora bankowego, pani przewodnicząca Ziółkowska zwróciła uwagę na fakt, że banki, które korzystają z pomocy publicznej, jednocześnie dokonują - zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - odpisów darowizn na różne cele. Niektóre cele wydają się być wyraźnie ukierunkowane - tak to określam.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#PoselHelenaGoralska">Na wspomnianym przeze mnie posiedzeniu przedstawiciele banków, które korzystały z pomocy budżetu państwa, obiecali, że poinformują nas o wysokości tych odpisów oraz o podmiotach, które zostały obdarowane. Być może, że takie informacje dotarły do sekretariatu Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, ale przynajmniej ja ich nie otrzymałam.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#PoselHelenaGoralska">Po pierwsze, chcę dowiedzieć się, co stało się z poleceniem pani przewodniczącej Ziółkowskiej. Jeśli nie zostało ono wykonane, to uważam, że Bank Gospodarki Żywnościowej SA powinien nas poinformować o wysokości kwot darowizn i obdarowanych, abyśmy mogli przyjąć bądź odrzucić sprawozdanie z realizacji ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselWaldemarMichna">Rozumiem, że otrzymamy od pana prezesa Olesiaka informację, czy BGŻ SA stosował darowizny, ale w tym czasie, kiedy będą udzielane odpowiedzi na pytania. Natomiast teraz proszę, by przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli zaprezentował te elementy, które są istotne dla naszej debaty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DyrektorDepartamentuFinansowiBankowosciwNajwyzszejIzbieKontroliJanuszMaj">Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę wdrożenia ustawy o restrukturyzacji banków spółdzielczych i Banku Gospodarki Żywnościowej SA. Kontrola ta została przeprowadzona na zlecenie Prezydium Sejmu. Jej celem była ocena działań BGŻ SA i banków regionalnych, które w tym czasie już funkcjonowały, działań Narodowego Banku Polskiego oraz ministra finansów podejmowanych w celu wdrożenia ustawy z dnia 24.06.1994 r.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#DyrektorDepartamentuFinansowiBankowosciwNajwyzszejIzbieKontroliJanuszMaj">Badaliśmy także, z jakich przyczyn nastąpiło opóźnienie realizacji harmonogramu, wynikającego z terminów określonych w tej ustawie. Ponadto celem kontroli była ocena prawidłowości wykorzystania przez BGŻ SA przyznanych temu bankowi obligacji restruk-turyzacyjnych, a także zbadanie wpływu tych obligacji na wynik ekonomiczno-finansowy banku.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#DyrektorDepartamentuFinansowiBankowosciwNajwyzszejIzbieKontroliJanuszMaj">Tematyka kontroli objęła w szczególności realizację wynikających z ustawy zadań na-leżących do kompetencji prezesa zarządu BGŻ SA lub Banku Krajowego, prezesa Narodowego Banku Polskiego i ministra finansów. Zadania te zostały ujęte w harmonogramie, opracowanym przez ministra finansów, w wyniku rezolucji Sejmu z dnia 28.04.1995 r., który został przyjęty w dniu 13 września 1995 r. przez Komisję Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów oraz Komisję Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#DyrektorDepartamentuFinansowiBankowosciwNajwyzszejIzbieKontroliJanuszMaj">Kontrolą objęto również proces tworzenia oraz funkcjonowania, od chwili otrzymania od NBP licencji, banków regionalnych, a także działalność BGŻ, a następnie BGŻ SA oraz wyniki finansowe tego banku po dokapitalizowaniu w formie obligacji restrukturyzacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#DyrektorDepartamentuFinansowiBankowosciwNajwyzszejIzbieKontroliJanuszMaj">Badaniami kontrolnymi objęto okres od dnia wejścia w życie ustawy o restrukturyzacji banków spółdzielczych i Banku Gospodarki Żywnościowej SA, czyli od dnia 13 sierpnia 1994 r. do końca kwietnia 1996 r. W przypadku wyników finansowych BGŻ SA badaniami kontrolnymi objęto okres od chwili otrzymania przez ten bank pierwszych obligacji restrukturyzacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#DyrektorDepartamentuFinansowiBankowosciwNajwyzszejIzbieKontroliJanuszMaj">Czynności kontrolne w podmiotach kontrolowanych rozpoczęto w styczniu, a zakończono w maju 1996 r. W wyniku tej kontroli powstała informacja, którą Najwyższa Izba Kontroli przekazała m.in. marszałkowi Sejmu. Ponadto informację taką otrzymała przewodnicząca Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów - pani poseł Wiesława Ziółkowska.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#DyrektorDepartamentuFinansowiBankowosciwNajwyzszejIzbieKontroliJanuszMaj">Informacja o wynikach kontroli, podobnie jak w przypadku wszystkich instytucji ko-mercyjnych, zwłaszcza będących instytucjami zaufania publicznego, została opatrzona klauzulą poufności. Jest to działanie rutynowe NIK, bowiem wszystkie wyniki kontroli przeprowadzonych w bankach komercyjnych, bez żadnego wyjątku, są opatrzone klauzulą poufności.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#DyrektorDepartamentuFinansowiBankowosciwNajwyzszejIzbieKontroliJanuszMaj">W tej sytuacji nie mogę zapoznać państwa ze szczegółowymi ustaleniami kontroli. Marszałek Sejmu otrzymał egzemplarz informacji i od wewnętrznych decyzji zależy, jak ten materiał zostanie udostępniony posłom. Sam, bez decyzji prezesa Najwyższej Izby Kontroli, nie jestem uprawniony do zdjęcia klauzuli poufności z tego dokumentu.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#DyrektorDepartamentuFinansowiBankowosciwNajwyzszejIzbieKontroliJanuszMaj">Poseł Jerzy Eysymontt /niez./:  Znaleźliśmy się w trudnej sytuacji. Oceny realizacji ustawy są - łagodnie mówiąc - rozbieżne. Powołuję się np. na opinię pana prof. Kosikowskiego. Z kolei raport NIK, który być może zawiera interesujące informacje, jest opatrzony klauzulą poufności. W tej sytuacji nie widzę możliwości kontynuowania dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselStanislawStec">Chcę wyrazić ubolewanie z tego powodu, że prezydia obu Komisji nie postarały się o to, aby na bieżąco dokonywać oceny realizacji ustawy o restrukturyzacji banków spółdzielczych i Banku Gospodarki Żywnościowej SA.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselStanislawStec">Nawiązując do raportu NIK, o którym była dzisiaj mowa, uważam, że prezydia obu Komisji powinny zapoznać się z jego treścią i przedstawić Komisjom wnioski oraz propozycje. Trzeba stwierdzić, że faktycznie nastąpiła poprawa sytuacji finansowej banków spółdzielczych, która m.in. odzwierciedla się tym, że banki te na coraz większą skalę uruchamiają akcje kredytowe dla rolników i sektora rolno-spożywczego. Niemniej jednak nadal nie mogą one bez łączenia się w konsorcja udzielać większych kredytów. Tymczasem środki na ten cel miały one pozyskiwać z banków regionalnych. Taki był cel ustawy.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PoselStanislawStec">W związku z tym mam pytanie do prezesów banków regionalnych. Co jeszcze przeszkadza, aby już obecnie lub w najbliższej przyszłości na wniosek banku spółdzielczego następował przepływ środków, po to, aby ten bank mógł zaspokajać wszystkie potrzeby kredytowe na danym terenie?</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PoselStanislawStec">Zbyt często jeszcze banki spółdzielcze zamiast 348 zł na 1 ha kredytów na zakup środków produkcji, przydzielają niższy kredyt, obniżając tę kwotę np. do 250 zł na 1 ha. Tłumaczą się tym, że nie mają dostatecznych środków, aby zaspokoić wszystkich potencjalnych kredytobiorców.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PoselStanislawStec">Następne pytanie kieruję do pana ministra Pazury. Skąd wzięła się ocena pana prof. Kosikowskiego, który stwierdził, że Gospodarczy Bank Wielkopolski w Poznaniu nie spełnia, zgodnie z art. 31 ust. 2 ustawy o restrukturyzacji banków spółdzielczych i banków gospodarki żywnościowej, warunków banku regionalnego? Z mojej informacji wynika, że bank ten dostał niezbędne uprawnienia od Narodowego Banku Polskiego, skorzystał z bonów restrukturyzacyjnych i spełnia funkcję banku regionalnego.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#PoselStanislawStec">Chcę zapytać panów prezesów Banku Unii Gospodarczej SA i Regionalnego Banku Mazowieckiego, co stoi na przeszkodzie, aby te dwa banki się połączyły i spełniały funkcję banku regionalnego w ramach ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselCzeslawPogoda">Po wypowiedzi dyrektora departamentu NIK w zasadzie powinniśmy zakończyć obrady. Niemniej jednak sądzę, że Komisje podejmą stosowne działania, aby posłowie mogli zapoznać się z raportem NIK. Przecież chodzi o ogromną kwotę 20 bln starych zł, którą budżet państwa przeznaczył na dokapitalizowanie Banku Gospodarki Żywnościowej SA. Musimy więc wiedzieć, jak NIK ocenia wykorzystanie tych obligacji restrukturyzacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselCzeslawPogoda">Pozwolę sobie zadać szczegółowe pytanie prezesowi Olesiakowi. Województwa wałbrzyskie i jeleniogórskie zostały dotknięte klęską żywiołową. Wojewodowie zostali zobligowani do dokonania oceny stanu klęski, aby można było udzielić rolnikom indywidualnym pomocy w formie tzw. kredytów klęskowych. Rolnicy oszacowali swoje straty finansowe, opracowali biznesplany i przedstawili wnioski w sprawie potrzebnych im kredytów.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PoselCzeslawPogoda">Niejednokrotnie było tak, że oddziały BGŻ SA obniżały kwoty kredytów, choć wnioski były pozytywnie zaopiniowane przez władze obu województw. Oczywiście utrudnia to rolnikom indywidualnym czy dzierżawcom rozpoczęcie działalności na przednówku. Czy pan prezes Olesiak zechciałby odnieść się do tej sytuacji, która występuje w woj. wałbrzyskim i jeleniogórskim?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselStanislawKalemba">Faktycznie sprawozdania rozpatrujemy z dużym opóźnieniem, co szczególnie dotyczy pierwszego sprawozdania. Prezydium Komisji Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej oraz prezydium Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów niejednokrotnie szukały możliwości odbycia posiedzenia we wcześniejszym terminie, ale dominowało stanowisko, że najpierw trzeba zakończyć prace nad projektem ustawy budżetowej na 1997 r. Zgadzam się z poglądem, że następne sprawozdania z realizacji ustawy należy rozpatrywać wkrótce po ich złożeniu, abyśmy mieli ogląd sytuacji na bieżąco.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselStanislawKalemba">Posłowie z woj. poznańskiego być może bardziej optymistycznie patrzą na realizację ustawy o restrukturyzacji banków spółdzielczych i Banku Gospodarki Żywnościowej SA, choćby dlatego, że w Poznaniu powstał pierwszy bank, który pełni funkcję banku regionalnego. Jeszcze dwa lata temu co drugi bank spółdzielczy był zagrożony upadłością. Dzisiaj możemy powiedzieć, że nie grozi upadłość żadnemu bankowi spółdzielczemu w woj. poznańskim, a sądzę, że także w całej Wielkopolsce. Mało tego, powstają nowe banki spółdzielcze.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PoselStanislawKalemba">Na terenie woj. poznańskiego odbywają się obchody rocznicowe banków spółdzielczych, które funkcjonują już 100 czy 120 lat. Na tych spotkaniach słychać bardzo pozytywne opinie o  samej ustawie, ale też narzeka się na zbyt powolną jej realizację. Opóźnienie w jej wdrażaniu niekorzystnie odbija się na funkcjonowaniu banków spółdzielczych.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PoselStanislawKalemba">Jeszcze dwa lata temu do biur poselskich na terenie woj. poznańskiego wpływały liczne interwencje dotyczące funkcjonowania banków spółdzielczych. Ta sytuacja diametralnie zmieniła się i należy to ocenić pozytywnie i zapisać na konto ustawy. Bez niej nie można byłoby zrobić żadnego kroku w rolnictwie.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PoselStanislawKalemba">Na co skarżą się nasi wyborcy? Przede wszystkim na uciążliwe procedury udzielania kredytów, a szczególnie kredytów obrotowych. Skarżą się oni, że procedury są zbyt skomplikowane.Chcę zapytać kompetentnych osób, które goszczą na naszym posiedzeniu, jakie są największe problemy z podpisaniem umowy zrzeszenia krajowego?</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#PoselStanislawKalemba">Z otrzymanego materiału wynika, że występują różnice zdań. Czy sytuacja już się zmieniła?</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#PoselStanislawKalemba">Moim zdaniem, cel, który stawialiśmy przed ustawą, a mianowicie stworzenie silnej, skonsolidowanej struktury banków spółdzielczych, należy konsekwentnie realizować, wykorzystując m.in. doświadczenia innych krajów, w których nie ma dwóch konkurujących, nawzajem wyniszczających się struktur. Ten kierunek należy konsekwentnie realizować i oczywiście trzeba przyspieszyć realizację ustawy o restrukturyzacji banków spółdzielczych i Banku Gospodarki Żywnościowej SA.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#PoselStanislawKalemba">Chcę zapytać: czy struktura Banku Gospodarki Żywnościowej SA będzie poddana procesowi prywatyzacji? Jaka została przyjęta koncepcja? Czy ta struktura, zgodnie z prawem spółdzielczym, będzie chroniona, jeżeli chodzi o wejście kapitału zagranicznego?</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#PoselStanislawKalemba">Moim zdaniem, jest duża szansa na to - jeśli konsekwentnie realizować tę ustawę - by funkcjonował polski system banków spółdzielczych, który oparty będzie na rodzimym kapitale.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselWaldemarMichna">Czuję się zobowiązany wyjaśnić, że informacja Najwyższej Izby Kontroli 2 lub 3 dni temu wpłynęła do Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów. Przejrzałem dość szczegółowo tę informację i zastanawiałem się, dlaczego została ona opatrzona klauzlą poufności. Wydaje mi się, że stało się to z tego powodu, że w informacji są wymienione z nazwy pewne banki.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselWaldemarMichna">Wyjaśniam, że każdy z posłów może zapoznać się z tą informacją, składając w tym celu swój podpis.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselMariaStolzman">Zgłaszam wniosek, by zawiesić dzisiejsze posiedzenie. Wniosek ten jest spowodowany informacją w sprawie raportu Najwyższej Izby Kontroli, z którym możemy się zapoznać. Sądzę, że jest sporo takich posłów, których ten raport interesuje. W jakiej znajdujemy się sytuacji? Otóż pan prezes Olesiak powiedział, że wszystko przebiega bardzo dobrze. Pan minister Pazura jest jeszcze bardziej zachwycony realizacją ustawy. Z kolei opinia Biura Studiów i Ekspertyz KS jest bardzo krytyczna, a protokół Najwyższej Izby Kontroli, z którego możemy się najwięcej dowiedzieć, jest opatrzony klauzulą tajności.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PoselMariaStolzman">Powołam się na przykład bardzo podobny do sytuacji, w jakiej teraz się znajdujemy. Komisja Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej przyjęła sprawozdanie z działalności za 1995 r. Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa. Potem otrzymaliśmy protokół Najwyższej Izby Kontroli, którego treść zainspirowała członków Komisji do złożenia wniosku o unieważnienie przyjętego sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PoselMariaStolzman">Uważam, że powinniśmy sprawozdanie z realizacji ustawy o restrukturyzacji banków spółdzielczych i Banku Gospodarki Żywnościowej SA rozpatrzyć po zapoznaniu się, każdy we własnym zakresie, z raportem Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PoselMariaStolzman">Jeżeli mój wniosek zostanie zaakceptowany, to proszę, aby na następnym posiedzeniu zostało nam przedstawione sprawozdanie o darowiznach oraz informacja o tym, ile BGŻ SA otrzymał pieniędzy z Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz z Agencji Rynku Rolnego. Wprawdzie pan prezes Olesiak nie przychodzi do Sejmu, by prosić o pieniądze z budżetu państwa, ale otrzymuje je pośrednio poprzez te agencje.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#PoselMariaStolzman">Raz jeszcze proszę o zawieszenie dzisiejszego spotkania i wyznaczenie nowego terminu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselWaldemarMichna">Oczywiście poddam ten wniosek pod głosowanie, ale uważam, że najpierw powinniśmy wysłuchać odpowiedzi na już zadane pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselStanislawPawlak">Uważam, że wniosek ten powinien zostać poddany pod głosowanie po wysłuchaniu odpowiedzi na nasze pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselMariaZajaczkowska">Proszę, aby pan przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek pani poseł Stolzman. Jeżeli wniosek ten zostanie przyjęty, to dalszy tok procedowania zostanie przeniesiony na następne posiedzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselAndrzejAumiller">Jestem tego samego zdania, iż wniosek powinien zostać poddany pod głosowanie po wysłuchaniu odpowiedzi na pytania, które zadali już posłowie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselMariaStolzman">Jestem gotowa przyjąć propozycję moich przedmówców. Proszę więc, aby pan przewodniczący poddał pod głosowanie mój wniosek po wysłuchaniu odpowiedzi na zadane pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselWaldemarMichna">W tym celu udzielam głosu panu prezesowi Olesiakowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrezeszarzaduKazimierzOlesiak">Pierwsze pytanie pani poseł Góralskiej dotyczyło skutków finansowych rozporządzenia Rady Ministrów o częściowym zaniechaniu poboru podatku dochodowego od banków spółdzielczych. Kwota z tego tytułu, która została przeznaczona na fundusze banków spółdzielczych, kształtuje się w granicach 30 mln zł. Wyjaśniam, że to zwolnienie dotyczy nie tylko banków spółdzielczych zrzeszonych w strukturze BGŻ SA, ale także pozostałych banków spółdzielczych.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrezeszarzaduKazimierzOlesiak">Odpowiadam na drugie pytanie pani poseł Góralskiej. Dotychczas 20 oddziałów BGŻ SA zostało wniesionych, w formie aportu, do banków regionalnych. Obecnie przeprowadzamy szczegółową analizę, które z pozostałych oddziałów BGŻ SA mamy w ciągu najbliższych 2-3 lat przekazać bankom regionalnym, a które mają pracować w ramach BGŻ SA. Ta analiza jest przeprowadzana z udziałem banków regionalnych i stanowi ona element strategii, którą w tej chwili przygotowujemy. Zakończyliśmy w tej sprawie dyskusję z bankami spółdzielczymi i bankami regionalnymi i w najbliższym czasie przygotujemy strategię dla całej grupy do 2001 r.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PrezeszarzaduKazimierzOlesiak">Temu tematowi jest bliskie pytanie zadane przez pana posła Kalembę. Jeśli chodzi o umowę zrzeszenia krajowego, to informuję, że 10 bm. odbyło się spotkanie wszystkich zainteresowanych w Narodowym Banku Polskim. Wszystkie zainteresowane strony dyskutowały nad złożonymi przez nas propozycjami, które były konsultowane na poszczególnych szczeblach grupy. Powołaliśmy trzy zespoły i przygotowujemy bardzo ważne dokumenty, a mianowicie umowę zrzeszenia krajowego oraz regulamin gospodarki finansowej. Jeśli zakończymy pracę nad tymi dokumentami, to proces konsolidacji finansowej i organizacyjnej całej grupy zakończy się w ciągu 1-1,5 roku.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PrezeszarzaduKazimierzOlesiak">Wiele podejrzeń rodzą darowizny. Po posiedzeniu, o którym mówiła pani poseł Góralska, zgodnie z tym, czego państwo sobie życzyli, przesłałem dokładną informację, na co zostały przeznaczone darowizny i w jakiej wysokości.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#PrezeszarzaduKazimierzOlesiak">Oczywiście, możemy teraz przygotować nowy dokument w którym uwzględnimy darowizny poczynione w ostatnim czasie. Chcę jednak podkreślić, że zawsze darowizny wiążemy z reklamą BGŻ SA, lub całej grupy banków spółdzielczych, czyli jest to sponsoring. Ponadto udzielamy darowizny na rzecz szpitali, dzieci niepełnosprawnych itp.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselHelenaGoralska">Rozumiem, że pan przewodniczący zobliguje pana prezesa Olesiaka, by uzupełnił swoją poprzednią informację w sprawie darowizn, zaś ta pierwsza informacja zostanie nam dostarczona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselWaldemarMichna">Informacja, którą przekaże nam pan prezes Olesiak, nie będzie poufna, a więc dostaną ją wszyscy członkowie Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselHelenaGoralska">Poprzednia informacja też nie miała charakteru poufnego, a mimo to nie otrzymaliśmy jej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrezeszarzaduKazimierzOlesiak">Pani poseł Stolzman z całym przekonaniem stwierdziła, że BGŻ SA otrzymuje środki od trzech agencji będących w gestii Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Stwierdzam, że otrzymujemy, podobnie jak 31 innych banków, dopłaty do kredytów, które udzielają banki spółdzielcze, banki regionalne i sam BGŻ SA. Są to jedyne pieniądze, jakie otrzymujemy. Agencja Własności Rolnej Skarbu państwa nawet swoje rachunki ma w innych bankach, a nie w BGŻ SA.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PodsekretarzstanuRyszardPazura">Niektóre sprawy już się wyjaśniły i dotyczy to informacji Najwyższej Izby Kontroli oraz zarzutów stawianych przez pana prof. Kosikowskiego. Natomiast ocena mojej wypowiedzi nie jest trafna. Optymistycznie oceniam, w czym nie jestem odosobniony, postęp w finansach banków spółdzielczych. Ta płaszczyzna w pewnym stopniu jest związana z realizacją ustawy o restrukturyzacji banków spółdzielczych i Banku Gospodarki Żywnościowej.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PodsekretarzstanuRyszardPazura">Wyniki finansowe banków spółdzielczych zależą od wielu czynników. Lepiej dzieje się w gospodarce niż 2-3 lata temu i to ma odzwierciedlenie w kondycji banków spółdzielczych.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PodsekretarzstanuRyszardPazura">Jestem zadowolony z kondycji banków spółdzielczych. Pan poseł Pawlak pytał w czym to się przejawia. Odpowiadam: w dużym wzroście sum bilansowych, wzroście depozytów, wzroście akcji kredytowej oraz w znacznym spadku tzw. złych kredytów. Można jeszcze dodać poprawę wskaźników płynności finansowej itd. W sprawozdaniu wskazaliśmy na problemy, jeśli chodzi o realizację ustawy. Konsolidacja finansowa przysparza najwięcej problemów, bowiem najpierw banki regionalne muszą rozpocząć działalność, która następnie musi okrzepnąć.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#PodsekretarzstanuRyszardPazura">Chciałbym, aby ten proces został przyspieszony i tu nawiążę do pytania pana posła Kalemby. Minister finansów uważa, że należy przyspieszyć prywatyzację BGŻ SA. Wyjaśniam panu posłowi Kalembie, że Sejm przyjął założenia tej prywatyzacji. Ma ona odbyć się w ofercie zamkniętej dla banków spółdzielczych, tworzących banki regionalne.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#PodsekretarzstanuRyszardPazura">Oznacza to, iż jesteśmy zainteresowani tym, aby spółka BGŻ miała wartość taką, którą można będzie sprzedać bankom spółdzielczym po godziwej cenie. Gdyby to się udało, to uważamy, że nowi właściciele szybciej doprowadzą do restrukturyzacji niż organy państwowe. Taka jest moja opinia.</u>
          <u xml:id="u-31.5" who="#PodsekretarzstanuRyszardPazura">Powtarzam jeszcze raz, że jestem zadowolony z wyników, bo nie przypuszczałem, że w takim tempie poprawi się kondycja banków spółdzielczych, ale jestem niezadowolony z realizacji ustawy i najważniejszych jej komponentów.</u>
          <u xml:id="u-31.6" who="#PodsekretarzstanuRyszardPazura">Jeśli chodzi o banki w woj. pilskim, to zaparafujemy taką decyzję, jaką one podejmą.</u>
          <u xml:id="u-31.7" who="#PodsekretarzstanuRyszardPazura">Odpowiadając na pytanie dotyczące rozporządzenia Rady Ministrów, chcę stwierdzić, że doszliśmy do przekonania, że należy pozostawić na funduszach banków spółdzielczych 38-45 mln zł za rok 1996. Przyjęliśmy rozwiązanie polegające na tym, że banki spółdzielcze, niezależnie od tego, gdzie są one zrzeszone, mają prawo do ulgi podatkowej w rozliczeniu za 1996 r. pod warunkiem że 80% czystej nadwyżki przeznaczą na fundusze własne, czyli na kapitały banków spółdzielczych.</u>
          <u xml:id="u-31.8" who="#PodsekretarzstanuRyszardPazura">Różne były motywacje podjęcia tej decyzji. Sięgnęliśmy po doświadczenia innych struktur banków spółdzielczych. Credit Agricol jest silnym bankiem spółdzielczym, ale przez prawie 10 lat korzystał z pośrednich subwencji państwowych w formie podatkowej.</u>
          <u xml:id="u-31.9" who="#PodsekretarzstanuRyszardPazura">Uważam, że częściowe zaniechanie poboru podatku dochodowego od banków spółdzielczych to nie są stracone pieniądze i warto było taką decyzję podjąć. Jest to zgodne z założeniami umacniania systemu bankowego.</u>
          <u xml:id="u-31.10" who="#PodsekretarzstanuRyszardPazura">Minister finansów zgodził się na pewne rozwiązania dotyczące także innych banków. Przypomnę, że parlament przyjął ustawę podatkową, która poszerzyła zakres rezerw celowych uznawanych za koszty uzyskania przychodów. Z pewnością ten zakres nie satysfakcjonuje jeszcze banków, ale jest to krok w dobrym kierunku.</u>
          <u xml:id="u-31.11" who="#PodsekretarzstanuRyszardPazura">Jeśli chodzi o połączenie Banku Unii Gospodarczej SA i Banku Mazowieckiego, to najlepiej byłoby zapytać prezesów tych banków, dlaczego nie chcą tego dokonać. Uważam, że w grę wchodzą różnice interesów, ale postawa obu tych banków będzie się zmieniać, gdy zmieniać się będzie ogólna sytuacja w sektorze bankowym i gdy nabiorą tempa korzystne zmiany w BGŻ SA. Im bardziej przybliżać się będzie prywatyzacja, tym bardziej te banki będą zainteresowane zjednoczeniem się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselWaldemarMichna">Chciałbym przystąpić już do poddania pod głosowanie wniosku pani poseł Stolzman.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#DyrektordepartamentuwNajwyzszejIzbieKontroliJanuszMaj">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to wyjaśnię, dlaczego informacja NIK została opatrzona klauzulą poufności. W związku z naszymi procesami integracyjnymi, niektóre sprawy dotyczące obronności i bezpieczeństwa państwa zostają odtajniane, natomiast w coraz większym zakresie poufnymi stają się wyniki kontroli działania podmiotów komercyjnych.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#DyrektordepartamentuwNajwyzszejIzbieKontroliJanuszMaj">W tym przypadku mamy do czynienia z bankami będącymi instytucjami zaufania publicznego. Nie treść informacji przesądziła o klauzuli poufności, a sama zasada, że upublicznienie naszych informacji mogłoby wpłynąć na działanie instytucji komercyjnych. W pewnych sytuacjach moglibyśmy więcej uczynić szkody niż przynieść pożytku. Nie chcielibyśmy, aby NIK znalazła się w takiej samej sytuacji jak nadzór bankowy. Bank Powierniczo-Gwarancyjny oskarżył nadzór bankowy o ujawnienie określonych informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselStanislawPawlak">Nie jestem usatysfakcjonowany odpowiedzią pana ministra Pazury. Czy mogę zadać dodatkowe pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselWaldemarMichna">Jeżeli wniosek pani poseł Stolzman zostanie odrzucony, to wówczas będziemy kontynuowali obrady. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PoselWaldemarMichna">Kto jest za zawieszeniem dyskusji nad sprawozdaniem Ministerstwa Finansów w sprawie realizacji ustawy o restrukturyzacji banków spółdzielczych i Banku Gospodarki Żywnościowej SA?</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PoselWaldemarMichna">Wniosek został przyjęty większością głosów. Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>