text_structure.xml 11.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Witam państwa serdecznie na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Otwieram posiedzenie. Stwierdzam kworum. Porządek dzienny przewiduje rozpatrzenie opinii o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2019, druk nr 2864 – w pkt 1 opinii Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa, a w pkt 2 opinii Komisji Gospodarki i Rozwoju. Czy są uwagi do porządku dziennego? Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego, stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Chciałbym bardzo serdecznie przywitać przedstawicieli naczelnych organów administracji państwowej, innych urzędów i instytucji. Witam pana Tomasza Robaczyńskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, obecnego jak zwykle na naszych posiedzeniach – witam pana ministra. Witam pana Grzegorza Tobiszowskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Energii – witam pana ministra. Witam pana Krzysztofa Króla, wiceprezesa Wyższego Urzędu Górniczego – witam pana prezesa. Witam pana Janusza Turka, prezesa Agencji Rezerw Materiałowych. Witam panią Małgorzatę Oleszczuk, zastępcę prezesa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości – witam panią serdecznie. Witam pana Pawła Szrota, sekretarza stanu, zastępcę szefa KPRM – witam pana ministra. Witam panią Lucynę Olborską, dyrektora Polskiego Centrum Akredytacji. Witam panią Barbarę Lobę, wiceprezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Witam pana Michała Holeksę, wiceprezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Witam wszystkie osoby, które towarzyszą nam w dzisiejszym posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Tryb prowadzenia debaty nad częściami budżetowymi był już wcześniej omówiony. Przystępujemy do rozpatrzenia opinii Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa. Bardzo proszę przedstawiciela Komisji, panią poseł Ewę Kozanecką, o zreferowanie opinii przedmiotowej Komisji. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselEwaKozanecka">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowna Komisjo, mam zaszczyt przedstawić opinię Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa dla Komisji Finansów Publicznych o projekcie ustawy budżetowej na rok 2019, uchwaloną na posiedzeniu w dniu 22 października 2018 r.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselEwaKozanecka">Komisja do Spraw Energii i Skarbu Państwa, na posiedzeniu w dniu 22 października 2018 r. rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej na rok 2019, druk nr 2864, w zakresie:</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselEwaKozanecka">– części budżetowej 47 – Energia: dochody i wydatki, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych, dotacje podmiotowe i celowe;</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselEwaKozanecka">– części budżetowej 48 – Gospodarka złożami kopalin: dochody i wydatki, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych, dotacje podmiotowe i celowe;</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoselEwaKozanecka">– części budżetowej 50 – Urząd Regulacji Energetyki: dochody i wydatki, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych;</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PoselEwaKozanecka">– części budżetowej 60 – Wyższy Urząd Górniczy: dochody i wydatki, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych;</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PoselEwaKozanecka">– części budżetowej 74 – Prokuratoria Generalna Rzeczypospolitej Polskiej: dochody i wydatki, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych;</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PoselEwaKozanecka">– części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 5, 6, 24, 48, 60 i 61;</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PoselEwaKozanecka">– części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 100 – Górnictwo i kopalnictwo: dochody i wydatki;</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PoselEwaKozanecka">– dotacji podmiotowych; programów wieloletnich w układzie zadaniowym;</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PoselEwaKozanecka">– planu finansowego agencji wykonawczej z zał. nr 11 – Agencji Rezerw Materiałowych;</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PoselEwaKozanecka">– planów finansowych państwowych funduszy celowych: Funduszu Zapasów Interwencyjnych i Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PoselEwaKozanecka">Po zapoznaniu się z informacjami dysponentów poszczególnych części budżetowych i przeprowadzeniu dyskusji, Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej na rok 2019 w powyższym zakresie oraz wnosi następującą poprawkę. W załączniku nr 2 Wydatki budżetu państwa na rok 2019 proponuje się zwiększyć wydatki w części 50 – Urząd Regulacji Energetyki, dział 750 – Administracja publiczna, rozdział 75001 – Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej, w kolumnie nr 9 – Wydatki bieżące jednostek budżetowych o kwotę 1148 tys. zł, tj. do kwoty 42 750 tys. zł i jednocześnie zmniejszyć o tę kwotę wydatki w części 83 – Rezerwy celowe, dział 758 – Różne rozliczenia, rozdział 75818 – Rezerwy ogólne i celowe, poz. 73 pn. Rezerwa na zmiany systemowe i niektóre zmiany organizacyjne, w tym nowe zadania, kolumna nr 9 – Wydatki bieżące jednostek budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PoselEwaKozanecka">Jednocześnie, w załączniku nr 6 Wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych, w 2019 r. proponuje się zwiększyć wynagrodzenia ogółem w części 50 – Urząd Regulacji Energetyki, dział 750 – Administracja publiczna, rozdział 75001 – Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej o kwotę 754 tys. zł, tj. do kwoty 29 201 tys. zł (kolumna nr 3 zwiększenie do kwoty 27 107 tys. zł) oraz wynagrodzenia w grupie „członkowie korpusu służby cywilnej” o kwotę 754 tys. zł, tj. do kwoty 26,998 tys. zł (kolumna nr 3, zwiększenie do kwoty 25 039 tys. zł). Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Bardzo dziękuję pani poseł Ewie Kozaneckiej za referat. Bardzo proszę o koreferat ze strony pana posła Zbigniewa Biernata.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselZbigniewBiernat">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, panie ministrze, projekt budżetu państwa w częściach: 47 – Energia, 48 – Gospodarka złożami kopalinami, 50 – Urząd Regulacji Energetyki, 60 – Wyższy Urząd Górniczy, 74 – Prokuratoria Generalna Rzeczypospolitej Polskiej, 83 – Rezerwy celowe, 85 – Budżety wojewodów ogółem, Agencji Rezerw Materiałowych oraz państwowych funduszy celowych nie budzi zastrzeżeń zarówno po stronie dochodów, jak i wydatków. Należy rekomendować przyjęcie budżetu w wyżej wymienionych częściach.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselZbigniewBiernat">W trakcie omawiania poszczególnych części budżetowych należy zwrócić uwagę na to, iż projekt budżetu Urzędu Regulacji Energetyki po stronie dochodów wynosi 111 800 tys. zł i jest o 1800 tys. zł wyższy niż w 2018 r. Natomiast plan wydatków to 43 600 tys. zł. Jest on wyższy od planu na 2018 r. o 1100 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselZbigniewBiernat">Z uwagi na zmiany prawa krajowego i unijnego w zakresie energetyki, na URE nakładanych jest coraz więcej zadań. Zadania te realizowane są przez urząd i wymagają zatrudniania odpowiednio przygotowanych i wykwalifikowanych specjalistów. W projekcie budżetu założony jest wzrost zatrudnienia w URE o 30 etatów w stosunku do roku 2018. Należy rozpatrzyć wzrost budżetu po stronie wydatków tak, aby zapewnić sprawność realizacji zadań ustawowych urzędu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję. Czy są jakieś głosy w dyskusji? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam zakończenie omawiania projektu ustawy budżetowej na rok 2019 w zakresie Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa. Niewątpliwie wszystkim nam potrzeba dużo energii przy takiej pogodzie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Przystępujemy do rozpatrzenia opinii Komisji Gospodarki i Rozwoju. Proszę o przedstawienie Komisji opinii ze strony pana Waldemara Olejniczaka i zreferowanie opinii Komisji. Nie ma pana posła Olejniczaka? Może spróbujemy skontaktować się z panem posłem Olejniczakiem i w takim razie najpierw wysłuchamy koreferatu. Bardzo proszę pana posła Wojciecha Murdzka o przedstawienie koreferatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselWojciechMurdzek">Oczywiście. Jeśli pan poseł nie dotrze, to ja też jestem członkiem Komisji Gospodarki i Rozwoju i związku z tym mogę poinformować, że opinia Komisji Gospodarki i Rozwoju w części budżetowej 20 – Gospodarka, która zawiera też propozycje budżetowe dla Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Urzędu Dozoru Technicznego, Polskiego Centrum Akredytacji, Polskiej Agencji Kosmicznej, Urzędu Zamówień Publicznych, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Polskiego Komitetu Normalizacyjnego oraz części dotyczącej budżetu wojewodów, jest pozytywna. W czasie dyskusji nie został zasygnalizowany żaden problem. Charakterystyczne było, że wszystkie instytucje referowały, może bez komentarza, ale szczególnie zwracały uwagę na część dotyczącą wynagrodzeń. W zakresie części inwestycyjnej nie było takiej inwestycji, która by budziła kontrowersje. Wiele z nich to są inwestycje w serwery, komputery, oprogramowania, czyli tego typu przedsięwzięcia.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselWojciechMurdzek">Przechodząc już do koreferatu, chciałbym zwrócić uwagę na to, że są dwie rzeczy, o których w czasie prac nie mówiono dobitnie, a mianowicie, że dochody budżetowe w części 20 są aż o 76,9% mniejsze od planu budżetu na rok bieżący. Nie jest to dziwne zjawisko, gdyż spowodowane jest to zmianami w nadzorze właścicielskim, jeśli chodzi o Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselWojciechMurdzek">I druga rzecz, na którą chciałbym zwrócić uwagę, to wydatki niższe o 59,8%. To też nie jest dziwne, ponieważ nastąpiło przeniesienie środków z budżetu środków europejskich do części 34 – Rozwój regionalny. W związku z pozytywną opinią Komisji Gospodarki i Rozwoju, uczestniczeniem i wsłuchiwaniem się w pozytywne argumenty, które padały za przyjęciem budżetu, rekomenduję przyjęcie budżetu w tej części.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, jeśli nie będzie wielkich protestów, to przyjmijmy tę opinię pana posła Murdzka jako wystąpienie reprezentanta Komisji – to pierwsze – i jako koreferat.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Otwieram dyskusję. Czy są jakieś pytania w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń. Dziękuję. Stwierdzam zakończenie omawiania projektu ustawy budżetowej na 2019 r. w zakresie Komisji Gospodarki i Rozwoju. Informuję, że termin składania poprawek został wyznaczony na 26-27 listopada.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelJanSzewczak">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Dziękuję państwu i do zobaczenia wkrótce.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>