text_structure.xml 28.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Skarbu Państwa. Witam panie posłanki i panów posłów oraz zaproszonych gości z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa panem Adamem Leszkiewiczem i prezesem Totalizatora Sportowego panem Sławomirem Dudzińskim.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Stwierdzam przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia wobec niewniesienia zastrzeżeń. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje informację o bieżącej sytuacji i strategii rozwoju Totalizatora Sportowego Sp. z o.o. Przedstawia minister Skarbu Państwa. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę pana ministra Adama Leszkiewicza o przedstawienie informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaAdamLeszkiewicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, wspólnie z panem prezesem Dudzińskim chcielibyśmy przedstawić informację na – dość szeroko sformułowany – temat bieżącej sytuacji i strategii rozwoju Totalizatora Sportowego. Za chwilę przedstawimy prezentację. Moja wypowiedź będzie miała charakter wprowadzenia. Postaramy się pokazać bieżącą sytuację i plany rozwojowe oraz kilka analiz dotyczących rynku gier hazardowych w Polsce i na świecie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaAdamLeszkiewicz">Rok 2010 nie był łatwym dla Totalizatora. Był to okres po dość istotnych zdarzeniach w spółce. Chodzi m.in. o zmianę marek, podniesienie stawek za poszczególne zakłady. Chciałbym podkreślić, że mimo spadku przychodów – o czym również informowała prasa – w ubiegłym roku spółka zwiększyła o kilka procent (do prawie 19%) udział w rynku gier hazardowych. Przychody Totalizatora w 2010 r. wyniosły 2,7 mld zł. W ubiegłym roku gry liczbowe wykonały plan prawie w 90%, a loterie pieniężne prawie w 100%.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaAdamLeszkiewicz">Chciałbym zaznaczyć, że od czerwca 2010 r. zahamowany został spadek liczby grających. Wpłaty do budżetu z tytułu podatku od gier, dopłaty i dywidendy z zysku netto wyniosły w ubiegłym roku 1,3 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaAdamLeszkiewicz">2011 r. będzie bardzo interesującym okresem. Musimy odbudować poziom przychodów oraz wypracować strategię wzmacniania pozycji konkurencyjnej spółki. Chodzi nie tylko o zwiększanie udziałów w rynku, ale także o poszukiwanie nowych form dotarcia do klienta, zaproponowanie nowych produktów. Planujemy zwiększenie przychodów w bieżącym roku o co najmniej 5%. Planujemy przekazać kwotę 700 mln zł na fundusze celowe: Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej, Fundusz Promocji Kultury i Fundusz Rozwiązywania Problemów Hazardowych. Chcemy zwiększyć dostępność produktów. Będziemy poszukiwać nowych kanałów sprzedaży. Zamierzamy wprowadzić co najmniej dwa nowe produkty.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaAdamLeszkiewicz">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, pan prezes Dudziński przedstawi szczegóły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę, panie prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SlawomirDudzinski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, pan minister przedstawił podstawowe informacje. Jeśli chodzi o aktualną sytuację spółki, to prezentowany slajd przedstawia udział Totalizatora Sportowego w rynku gier hazardowych. Pan minister Leszkiewicz wspomniał, że w 2010 r. spółka zwiększyła swoje udziały w rynku. Na kolejnym slajdzie przedstawione są przychody ze sprzedaży poszczególnych produktów. Następny slajd pokazuje wykonanie planu w ubiegłym roku według produktów. Przychody spółki w 2010 r. wyniosły 2,7 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#SlawomirDudzinski">W ubiegłym roku został zahamowany spadek liczby grających, co jest bardzo ważne dla spółki. Przerywana linia krzywa na wykresie ilustruje spadek liczby grających. Jej pochylenie było dość niebezpieczne dla Totalizatora Sportowego. Z chwilą wprowadzenia marki Lotto i innych zmian krzywa spadkowa zmieniła nachylenie. Liczba graczy spadała wolniej. W czerwcu 2010 r. nastąpiła stabilizacja. Do końca roku utrzymywał się stały poziom grającej populacji.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#SlawomirDudzinski">Chciałbym teraz zaprezentować wpływ ubiegłorocznych działań zarządu Totalizatora Sportowego na efekty bieżącego roku. W prawej części tabeli przedstawiona jest dynamika 2010 i 2011. Widać wyraźnie wzrost sprzedaży Lotto o 39%, natomiast średni wzrost sprzedaży wynosi 20%. Są to dane na 20 lutego br. porównywane do analogicznego okresu ubiegłego roku. Tendencja wzrostowa jest zauważalna – widać ją również na prezentowanym wykresie – w Lotto, Mini Lotto oraz loteriach.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#SlawomirDudzinski">Proszę zwrócić uwagę na badania. Ich wyniki są bardzo interesujące. Wielokrotnie pytano o przyczyny zmiany nazwy Duży Lotek na Lotto. Argumentowano, że stara nazwa była dobrze kojarzona przez grających. Badania przeprowadzone w połowie ubiegłego roku wykazały, że Lotto jest marką bardziej rozpoznawalną niż Duży Lotek.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#SlawomirDudzinski">W 2010 r. spółka wpłaciła do budżetu oraz funduszy celowych – o czym wspomniał pan minister – przeszło 1,3 mld zł. W bieżącym roku planujemy przekazać do funduszy celowych – będących beneficjentem działalności Totalizatora Sportowego – kwotę 700 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#SlawomirDudzinski">Jeśli chodzi o plany rozwoju, to chciałbym zwrócić uwagę, że spółka zakłada w 2011 r. zwiększenie przychodów o 5%. Planowane wpływy do funduszy wzrastają proporcjonalnie do zakładanej sprzedaży. Wykres pokazuje plan sprzedaży w 2011 r. w podziale na produkty w porównaniu z 2010 r.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#SlawomirDudzinski">Plan rozwoju Totalizatora Sportowego zaczął wchodzić w życie w połowie ubiegłego roku. Ustalono wówczas priorytety. Jednym z nich na 2011 r. jest zwiększenie dostępności produktów z wykorzystaniem nowych kanałów sprzedaży – kasy w sklepach wielkopowierzchniowych oraz sprzedaż loterii poza własną siecią. Planujemy uatrakcyjnienie starych produktów oraz wprowadzenie dwóch nowych produktów – wysokokumulacyjnej gry liczbowej Grand oraz loterii terminalowej Kaskada. Planowane jest również wykorzystanie sieci sprzedaży Totalizatora Sportowego do sprzedaży produktów i usług komercyjnych np. doładowania telefonii komórkowej, płatności rachunków itp. Spółka prowadzi również intensywne prace zmierzające do wykorzystania nowych technologii do wsparcia i prowadzenia sprzedaży produktów.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#SlawomirDudzinski">Szansą na zmianę pozycji Totalizatora Sportowego jest sprzedaż przez Internet. Uruchomienie tego kanału wymaga jednak zmian w prawie. Chciałbym zaznaczyć, że chodzi o te same produkty, które obecnie sprzedajemy w tradycyjnej sieci.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#SlawomirDudzinski">Kolejne slajdy prezentują wpływ sprzedaży przez Internet na wyniki loterii. W tabeli wymieniono kilka krajów europejskich, które prowadzą i nie prowadzą sprzedaży przez Internet. W krajach, które mają możliwość oferowania produktów przez Internet notują – nawet pokaźne – wzrosty. W krajach pozbawionych tej możliwości widoczne są spadki.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#SlawomirDudzinski">Prezentowany slajd pokazuje sposób prognozowania przez analityków wzrostu sprzedaży produktów przy wykorzystaniu Internetu. Nas interesują gry liczbowe i loterie. W okresie 2009 – 2013 przewidywany jest znaczący – o przeszło 54%, czyli ok.0,5 mld euro – wzrost przychodów ze sprzedaży tradycyjnych gier i loterii przez Internet. Eksperci szacują, że globalny rynek hazardu w Internecie w 2013 r. będzie wart ponad 27 mld euro.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#SlawomirDudzinski">W 2010 r. zmniejszeniu uległ cały rynek gier hazardowych w Polsce. Branża odnotowała straty. Średni roczny wzrost rynku hazardowego w latach 2005 – 2009 wyniósł ponad 30%. W ubiegłym roku rynek zmniejszył się o ok. 25%. Totalizator Sportowy również odnotował spadek przychodów.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#SlawomirDudzinski">Na slajdzie zaprezentowano wykres z podziałem na poszczególne produkty branży hazardowej. Wynika z niej, że zmniejszenie przychodów odnotował cały rynek hazardowy. Na kolejnym slajdzie umieszczono tabelę opublikowaną przez ministra finansów, która zawiera dane za I półrocze 2009 r. i I półrocze 2010 r. W I połowie 2010 r. wystąpił znaczny – ok. 17% – spadek przychodów rynku hazardu, gier liczbowych i loterii pieniężnych. W tym samym czasie Totalizator odnotował 13% spadek. Przypuszczam, że w końcu roku spadek przychodów zwiększył się. Ale nie ma jeszcze danych, które umożliwiłyby porównanie.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#SlawomirDudzinski">W 2010 r. zmniejszeniu uległ nie tylko rynek hazardu jako całości, ale spadły przychody każdego z tradycyjnych segmentów gier hazardowych. W pierwszych miesiącach bieżącego roku odnotowano ożywienie na rynku hazardu.</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#SlawomirDudzinski">Chciałbym teraz zwrócić uwagę na nowe działania, które możemy podjąć. Przekażę dane dotyczące gry EuroMilions, która w Europie cieszy się dużą popularnością. Ta gra nie może być zaimplementowana w Polsce ze względu na przepisy. Ale pojawiła się inicjatywa 20 loterii europejskich, które zapraszają Polskę do uczestnictwa we wspólnej grze, która nazywałaby się Eurojackpot. Jest to gra analogiczna jak Lotto, z tą różnicą, że pula będzie kumulowana przez wszystkie kraje uczestniczące w przedsięwzięciu. Na podstawie danych dotyczących EuroMilions, które jest oferowane przez 6 krajów, dokonałem symulacji wyników, które moglibyśmy osiągnąć w Polsce: w pierwszym roku – 300 mln zł, w drugim – 400 mln zł, w trzecim – 500 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-4.14" who="#SlawomirDudzinski">Mówiąc o planach rozwoju Totalizatora Sportowego wspomniałem, że sytuację spółki mogłaby znacząco zmienić możliwość sprzedaży produktów – gier i zdrapek – przez Internet. Podkreślam, że nie chodzi o nowe produkty. Chodzi o te same produkty, które są dotychczas sprzedawane w tradycyjnej sieci. Chciałbym zwrócić uwagę, że sprzedaż przez Internet jest dla graczy bardziej bezpieczna. Spełniałaby wszystkie wymogi określone w ustawie o grach hazardowych.</u>
          <u xml:id="u-4.15" who="#SlawomirDudzinski">Obowiązująca ustawa nie zezwala Totalizatorowi Sportowemu na sprzedaż swoich produktów za pomocą Internetu. Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt zmiany ustawy o grach hazardowych umożliwia zawieranie zakładów wzajemnych za pośrednictwem Internetu. Chodzi o zakłady sportowe, bookmacherskie. Projekt nie uwzględnia gier i loterii. Chciałbym zwrócić uwagę, że wiele krajów UE, które w ramach monopolu oferują gry i loterie, uruchomiło kanał internetowy do sprzedaży tych produktów.</u>
          <u xml:id="u-4.16" who="#SlawomirDudzinski">Slajd prezentuje schemat bezpiecznej gry przez Internet. Jest to jedna z możliwości najczęściej stosowana w loteriach europejskich. Gracze posiadają specjalną kartę identyfikacyjną, na którą będą mogli zbierać środki. Będą mogli grać wyłącznie za te środki, bez możliwości kredytowania. Wcześniej otrzymają hasło. W kolekturze dostaną kartę po okazaniu dowodu osobistego. Zatem wykluczona jest możliwość grania przez osoby nieletnie. Może być prowadzona rejestracja graczy, chociażby w celu informowania ich o potencjalnych niebezpieczeństwach, które mogą im grozić kiedy zaczną próbować grać zbyt często i zbyt wysoko np. w Lotto.</u>
          <u xml:id="u-4.17" who="#SlawomirDudzinski">Obecnie w kolekturach gra anonimowa osoba. Nic o niej nie wiemy. Gra za dowolne stawki. Nie mamy żadnych statystyk. Nie możemy pomóc człowiekowi w sytuacji, gdyby wydaje na grę ostatnie pieniądze. Gra przez Internet wyklucza taką możliwość. Możemy wiedzieć wszystko o graczu. Nie może być kredytowany. Musi osiągnąć odpowiedni wiek, aby otrzymać kartę uprawniającą wyłącznie jego do gry przez Internet.</u>
          <u xml:id="u-4.18" who="#SlawomirDudzinski">Obecnie wśród klientów Totalizatora dominują gracze powyżej 45 roku życia. Ale ta grupa maleje. Dla młodych ludzi komputer jest narzędziem codziennego użytku. Chciałbym zwrócić uwagę, że obecnie możliwość udziału w grach Totalizatora w Internecie interesuje wielomilionową grupę najbardziej pożądanych graczy.</u>
          <u xml:id="u-4.19" who="#SlawomirDudzinski">Rynek usług hazardowych świadczonych przez Internet w Polsce jest szacowany przez ministra finansów w 2009 r. na 3,2 mld zł. Nie dysponujemy jeszcze danymi za ubiegły rok. Ale można przypuszczać, że ta kwota znacznie wzrośnie. Żadne nowe produkty w tradycyjnej sieci dystrybucji nie dają gwarancji radykalnej zmiany trendu na rynku gier liczbowych. Taką szansę dają nowe możliwości komunikacji – Internet – dostosowane do najbardziej perspektywicznej grupy młodszych oraz najbardziej aktywnych życiowo graczy.</u>
          <u xml:id="u-4.20" who="#SlawomirDudzinski">Chciałbym zwrócić uwagę, że obecnie usługi bankowe dostępne są w Internecie. Bank, który nie dawałby możliwości osobistego zarządzania kontem przez Internet, płatności on-line, skazywałby się na szybką marginalizację.</u>
          <u xml:id="u-4.21" who="#SlawomirDudzinski">Pozbawienie Totalizatora Sportowego możliwości sprzedaży swoich produktów przez Internet jest dyskryminujące dla spółki. Produkty Totalizatora są formą niedrogiej, atrakcyjnej rozrywki. Nie stanowią zagrożenia dla grających w porównaniu do innych produktów dostępnych w Internecie. Chciałbym zwrócić uwagę, że Totalizator Sportowy posiada i konsekwentnie realizuje program „Odpowiedzialnej Gry”, ograniczający zasięg i skutki ewentualnych uzależnień. W 2010 r. Totalizator otrzymał trzeci z czterech stopni Ram Odpowiedzialnej gry wydawanych przez międzynarodowe stowarzyszenie World Lottery Association. Mając na względzie interes spółki, jej właściciela Skarbu Państwa, beneficjentów oraz klientów, nie można jej pozbawić możliwości sprzedaży przez Internet, telefon komórkowy i inne nowoczesne media. To jest przesłanie, które chciałbym przekazać państwu posłom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie prezesie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Michał Szczerba, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselMichalSzczerba">Panie przewodniczący, panie ministrze, panie prezesie, Wysoka Komisjo, w dość ciekawym momencie dyskutujemy o Totalizatorze Sportowym i planach rozwojowych spółki. Dziś po południu odbędzie się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych i niektórych innych ustaw. Z mojej analizy projektu ustawy wynika, że zmierza on w tym kierunku, o którym mówił pan prezes. Mianowicie, wyraźnego zakazu organizowania gier w sieci Internet, z wyjątkiem zakładów wzajemnych. Występuje tutaj pewna niespójność. Od spółki, której 100% właścicielem jest Skarb Państwa wymaga się wysokich dopłat i udziału w finansowaniu różnych ważnych społecznie przedsięwzięć realizowanych przez Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej, Fundusz Promocji Kultury i Fundusz Rozwiązywania Problemów Hazardowych.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselMichalSzczerba">Wydaje się, że ta kwestia ma istotne znaczenie nie tylko z punktu widzenia Komisji Skarbu Państwa, ale także Komisji Kultury i Środków Przekazu oraz Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Sądzę, że do tematu należy podejść kompleksowo. Rozwiązania proponowane w projekcie rządowym mogą spowodować – co pokazała również prezentacja – zahamowanie wysokości dopłat do wspomnianych funduszy celowych.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselMichalSzczerba">Chciałbym też zwrócić uwagę, że Totalizator Sportowy jest jedynym podmiotem na rynku z podwójnymi obciążeniami, co również wynika z prezentacji. Spółka płaci podatek od gier oraz odprowadza obowiązkowe dopłaty do funduszy celowych, które realizują ważne cele społeczne. Chciałbym podkreślić, że Totalizator Sportowy jakiś czas temu podjął się ratowania istotnego segmentu, który stanowią wyścigi konne w Polsce. Przejął odpowiedzialność za podupadający w ostatnich latach tor Służewiec. Rozumiem, że dochody i zyski spółki będą miały bezpośredni wpływ na prace związane z rewitalizacją tego obiektu i rozwojem wyścigów konnych.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselMichalSzczerba">Temat jest bardzo trudny. Ma charakter kompleksowy i interdyscyplinarny. Wymaga współpracy z innymi komisjami merytorycznymi.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PoselMichalSzczerba">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pani poseł Renata Zaremba, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselRenataZaremba">Panie prezesie, czym był spowodowany spadek liczby grających, który został zahamowany w 2010 r.? Dlaczego ludzie przestali grać? Czy wpływ miała zmiana marki i wprowadzenie marki Lotto? Jaki był koszt działań marketingowych?</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselRenataZaremba">Jeśli chodzi o sprzedaż produktów w Internecie, to rozumiem, że osoba powyżej 18 roku mogłaby kupić kartę z chipem. Czy wydawana byłaby jedna karta? Czy też osoba mogłaby kupić kilka kart? Chodzi o ścisły monitoring, uniemożliwiający np. zakup karty przez dorosłego osobie nieletniej.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselRenataZaremba">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, pani poseł.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SlawomirDudzinski">Odnotowaliśmy spadek sprzedaży od momentu kryzysu, czyli w końcu 2008 r. i w 2009 r. Naszym zadaniem było zahamowanie tego trendu mimo niesprzyjających okoliczności. Przypominam, że był to okres, kiedy Totalizator Sportowy był wymieniany z nazwy na posiedzeniach komisji hazardowej, co było źle przyjmowane przez graczy. Wielu z nich rezygnowało z zakupu naszych produktów, bo dowiadywało się, że uczestniczy w grach hazardowych, bo tak nazywano loterię państwową. W przeprowadzonych przez nas badaniach kilka procent ankietowanych zadeklarowało, że nie będzie grało. Postrzegało Totalizator Sportowy jako spółkę zamieszaną w aferę hazardową. Spółka nie miała żadnego związku z tą aferą. Niemniej jednak byliśmy przesłuchiwani przez komisję hazardową. Wymienione wyżej czynniki oraz sytuacja na początku 2010 r. spowodowały niechęć graczy przed wizytą w kolekturach.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#SlawomirDudzinski">Wprowadziliśmy zmianę marki Duży Lotek na markę Lotto, utożsamianą z ogólnoeuropejską nazwą i znaną z wielomilionowych wygranych. Nowa marka była dobrze kojarzona. Z badań przeprowadzonych w połowie ubiegłego roku wynika, że ta nazwa jest znacznie lepiej postrzegana niż nazwa Duży Lotek, która nie była wiązana z dużymi wygranymi. Prowadzone były różnego rodzaju akcje marketingowe, które spowodowały zmianę tendencji spadkowej. Zbudowaliśmy własne studio, zmieniliśmy jego wizerunek.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#SlawomirDudzinski">Powyższe przedsięwzięcia wpłynęły na zahamowanie spadku liczby grających. Po wprowadzeniu marki Lotto zmieniła się dynamika spadku. W czerwcu ubiegłego roku po ustabilizowaniu sytuacji makroekonomicznej w kraju odnotowaliśmy również stabilizację obrotów i liczby graczy. Ten proces trwał dość długo.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#SlawomirDudzinski">Można byłoby analizować również inne przyczyny, chętnie podnoszone przez dziennikarzy. Np., że Studio Lotto nadawane jest tylko trzy razy w tygodniu. Odpowiadam, że losowania odbywają się trzy razy w tygodniu. Zatem nie ma potrzeby, aby nadawało więcej razy. Zarzuca nam się wprowadzenie dużej podwyżki w 2009 r. Chciałbym zwrócić uwagę – proszę spojrzeć na wykres – że po tej podwyżce nastąpiło zahamowanie dynamiki spadku sprzedaży. Nachylenie krzywej sprzedaży zmieniło się. Czyli ten element spowodował korzystne zmiany.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#SlawomirDudzinski">Niektórzy gracze podnoszą kwestie związane z zaawansowaną grą. Mówią, że jeśli kiedyś zagrało się za 10 zł, to w przypadku wygranej otrzymywało się tyle pieniędzy, że można było kupić nowy kupon. Nie lekceważę tych argumentów. Chciałbym jednak podkreślić, że postawiliśmy na prosprzedażową działalność Totalizatora Sportowego.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#SlawomirDudzinski">Spółka pracuje nad różnego rodzaju modyfikacjami Lotto. Złożyliśmy stosowne dokumenty do Ministerstwa Finansów. Mamy nadzieję na otrzymanie stosownych zgód w najbliższym czasie. Wówczas będą możliwe również w ramach promocji innego rodzaju mechanizmy grania w Lotto, które spełnią oczekiwania pewnej grupy graczy kalkujących, że jeśli zagrają za określoną kwotę, to będą mogli z wygranej „trójki” obstawić kompletny zakład. Ci z państwa, którzy grają zapewne wiedzą o co chodzi.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#SlawomirDudzinski">Spółka zakłada w bieżącym roku zwiększenie przychodów o 5%. Planowaliśmy ostrożnie. Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki zazwyczaj zwraca się z prośbą, aby projektować sprzedaż w sposób umożliwiający zaplanowanie inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#SlawomirDudzinski">Pani poseł Zaremba pytała również o wydatki związane ze zmianą marki. Nie były to specjalnie wysokie wydatki. Nie przeprowadzaliśmy kampanii. Po zużyciu materiałów dostarczaliśmy nowe. Przez bardzo długi okres były używane dwa znaki – stare i nowe Lotto. Stąd nie ponosiliśmy specjalnych wydatków związanych ze zmianą wyglądu kolektur. Jedyny nieznaczny koszt dotyczył opłacenia firmy, która zaprojektowała znak. W budżecie marketingu nie wprowadzono żadnych modyfikacji z tytułu zmiany znaku.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#SlawomirDudzinski">Powracając do kwestii dystrybucji przez Internet, chciałbym podkreślić, że chodzi o sprzedaż tych samych produktów. Będą wizualizowane – jeżeli będzie taka możliwość – w taki sam sposób. Będą sprzedawane po niezmienionej cenie i na analogicznych zasadach. Gracz otrzyma kartę. System uniemożliwi wydanie kilku kart. Będzie zbierał dane o graczu. Niezależnie od miejsca – kafejka internetowa czy komputer we własnym mieszkaniu – gra będzie przypisana jego kontu. Gracz będzie miał swój fail w systemie, który będzie zbierał informacje o jego aktywności. Taki system został wprowadzony w większości loterii. Są bardzo niewielkie różnice w sposobie oferowania produktów przez Internet. Wynikają po trosze z prawa obowiązującego w danym kraju oraz przyzwyczajeń ludzi.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#SlawomirDudzinski">Uważam, że bezpieczny system gry, który zaprezentowaliśmy Komisji spełnia wymogi ustawy o grach hazardowych oraz zabezpiecza przed ewentualną możliwością udziału nieletnich w grze i łamania prawa w tym zakresie. To jest elektronika. Wszystko będzie działać perfekcyjnie.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#SlawomirDudzinski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuje, panie prezesie.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Chciałbym zapytać pana ministra Leszkiewicza o stanowisko ministra Skarbu Państwa w sprawie problemów podniesionych przez Totalizator Sportowy. Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych, którego pierwsze czytanie odbędzie się w dniu dzisiejszym, na pewno był konsultowany w ramach uzgodnień międzyresortowych. Jakie było stanowisko ministra Skarbu Państwa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Projekt ustawy był konsultowany. Wyrażaliśmy swoje stanowisko w materii, którą reguluje. Natomiast dość istotna – ale nowa – jest kwestia związana z Internetem. Przeprowadziliśmy pierwsze analizy. Dyskutowaliśmy na ten temat z ministrem sportu i turystyki. Wydaje nam się, że warto rozważyć wszystko, co może służyć zwiększeniu efektywności ekonomicznej i przychodów spółki. Rozmawiałem z ministrem Jackiem Kapicą na ten temat. Będziemy wspólnie starali się wypracować – nie wiem, czy przy okazji tej nowelizacji – odpowiednie rozwiązanie. Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki planuje przeprowadzić dyskusję na ten temat w środę w przyszłym tygodniu. Zatem wspólnie będziemy zastanawiać się nad stworzeniem odpowiedniego systemu rozwiązań legislacyjnych, który następnie będzie przedmiotem dyskusji na forum parlamentu.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Wydaje się, że analizy przygotowane przez spółkę – które są również w naszym posiadaniu – dowodzą, że Internet jest istotnym kanałem dystrybucji dla Totalizatora. Spółka musi reagować na zmiany w otoczeniu. Nie może nie zauważać wzrostu średniej wieku klientów. Nie może nie zauważać, iż pojawiły się środki technologiczne, których wykorzystanie staje się obecnie czymś normalnym w biznesie. Uwzględniając powyższe, trzeba przygotować rozwiązania legislacyjne, bezpieczne dla klientów, które zostaną zaakceptowane przez parlament. Mam nadzieję, że będziemy mogli je wprowadzić.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Przekonuje mnie argument, że w klient w Internecie staje się znanym klientem. Można do niego dotrzeć z reklamą i z ofertą. Można zdiagnozować, kto i za ile gra. To pozwoli spółce na rozwój działalności.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze. Wydaje się, że jest to dobra pointa naszej dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła informację przedstawioną przez pana ministra. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Zamykam posiedzenie Komisji. Protokół będzie wyłożony w sekretariacie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>