text_structure.xml 44.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacysenatorEdmundWittbrodt">Chciałbym powitać wszystkich państwa w imieniu swoim oraz przewodniczącego sejmowej Komisji do Spraw Unii Europejskiej, pana posła Andrzeja Gałażewskiego. Odbywamy dzisiaj wspólne posiedzenie komisji Sejmu i Senatu. Senat reprezentuje również przewodniczący Komisji Spraw Zagranicznych, pan Leon Kieres.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacysenatorEdmundWittbrodt">Na początku mam dwie wiadomości – jedną dobrą, a drugą złą. Wiadomość dobra jest taka, że mamy dzisiaj doskonałą okazję do spotkania się z panią Benitą Ferrero-Waldner, komisarzem UE ds. Stosunków Zewnętrznych i Europejskiej Polityki Sąsiedztwa. Zła wiadomość wiąże się natomiast z czasem, ponieważ okazuje, że kalendarz wizyty pani komisarz jest tak napięty, że już o godzinie 18 jest zaplanowane spotkanie z Marszałkiem Sejmu. Dlatego też nasze spotkanie musi być niezwykle krótkie.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacysenatorEdmundWittbrodt">Problematyka jest wyjątkowo ważna, ponieważ mówimy o pozycji UE, która jest potęgą ekonomiczną. Kiedy byłem jeszcze członkiem Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy mówiło się, że UE jest karłem politycznym i militarnym. Te rzeczy się zmieniły i wiadomo, że UE jest coraz bardziej aktywna jeżeli chodzi o oddziaływanie zewnętrzne i o poszerzanie obszaru wartości istotnych dla UE, szczególnie w kontekście globalizacji, a więc relacji UE – USA, UE – Rosja czy wschodzących potęg typu Chiny czy Indie. Problematyka dotyczy nie tylko Europejskiej Polityki Sąsiedztwa, ale także polsko – szwedzkiej inicjatywy Partnerstwa Wschodniego, która może stać się jednym ze strategicznych obszarów i zadań UE. Są to kwestie niezwykle istotne dla nas wszystkich.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacysenatorEdmundWittbrodt">Zaraz oddam głos pani komisarz i w zależności od jej decyzji przejdziemy następnie do dyskusji i zadawania pytań. Musi się to jednak odbyć w taki sposób, żebyśmy zakończyli posiedzenie o 17:55.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacysenatorEdmundWittbrodt">Witam również na posiedzeniu korpus dyplomatyczny. Bardzo miło, że ich ekscelencje ambasadorzy są z nami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#StosunkowZewnetrznychiEuropejskiejPolitykiSasiedztwaBenitaFerreroWaldner">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący, panie Marszałku, szanowni parlamentarzyści, szanowni państwo, drodzy przyjaciele, witam państwa z wielką przyjemnością. Jest to wielki zaszczyt i przyjemność być z państwem dzisiaj i przemawiać na tym forum. Byłam Ministrem Spraw Zagranicznych Austrii i zawsze dawaliśmy nieco więcej czasu na pytania i odpowiedzi, ale dzisiaj rzeczywiście musimy się wypowiadać tak zwięźle, jak jest to możliwe.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#StosunkowZewnetrznychiEuropejskiejPolitykiSasiedztwaBenitaFerreroWaldner">W przyszłym roku będziemy obchodzić dwudziestą rocznicę upadku Muru berlińskiego. Jak państwo doskonale wiedzą, upadł on w 1989 roku, ale zaczął się chwiać już dekadę wcześniej dzięki odważnym działaniom podjętym przez polskich stoczniowców. Ta odważna walka polskiego narodu o demokrację jest zakorzeniona w sercach Europejczyków i w historii Europy. Chciałabym oddać cześć tej odwadze i UE również oddaje jej cześć. W przyszłym roku będziemy również obchodzić piątą rocznicę wejścia Polski do UE. Jest to więc kolejna rzecz warta świętowania. Przez te dwadzieścia lat Polska była pionierem ogromnych zmian, które obserwowaliśmy w Europie Środkowej i Wschodniej i wytyczyła ona kolejnym krajom drogę do ponownej unifikacji naszego kontynentu. Od momentu wejścia do UE Polska stała na czele przybliżania naszych sąsiadów ze Wschodu w stronę UE. Jestem zachwycona, że mogę właśnie w tych murach ogłosić propozycję, którą zgłoszę w przyszłym tygodniu na forum unijnym w zakresie nowego Partnerstwa Wschodniego.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#StosunkowZewnetrznychiEuropejskiejPolitykiSasiedztwaBenitaFerreroWaldner">Chciałabym odpowiedzieć na państwa oczekiwania. UE nie jest już politycznym karłem. Jesteśmy aktorem i podmiotem politycznym. Będziemy jednak tym aktorem i podmiotem w coraz większym sensie, jeżeli będziemy mówić jednym głosem i będziemy wyrażać jednolite stanowisko. Kraje, o których mówimy jako o naszych partnerach wschodnich, to w porządku alfabetycznym – Armenia, Azerbejdżan, Gruzja, Mołdowa i Ukraina, a także w zależności od własnego wyboru Białoruś. Kraje te stały się naszymi sąsiadami w wyniku kolejnego i skutecznego poszerzenia. Kraje te są jednak nie tylko bliżej w sensie geograficznym. Również ich systemy polityczne i gospodarki zbliżyły się do UE w wyniku reform, które były promowane i popierane w ramach Europejskiej Polityki Sąsiedztwa, czyli polityki, która zaczęła się w 2003 roku i którą przejęłam jako Komisarz w 2004 roku. Traktuję to jako bardzo ważną część portfela moich zadań i obowiązków. W chwili obecnej polityka ta wchodzi w okres bardzo ważnej zmiany. Zmiany dają państwu nowe możliwości, ale również nowe obowiązki – nie pomijając konfliktu w Gruzji. UE ma żywotne strategiczne interesy w promowaniu stabilizacji i lepszego zarządzania oraz rozwoju gospodarczego w krajach położonych za jej wschodnią granicą. Zamierzamy realizować te interesy i wspierać naszych partnerów jeszcze silniej i jeszcze bardziej aktywnie. Również nasi wschodni partnerzy pragną zintensyfikować swoje relacje z nami i z UE. Chcemy popierać te aspiracje i ten wybór Europy.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#StosunkowZewnetrznychiEuropejskiejPolitykiSasiedztwaBenitaFerreroWaldner">Szanowni państwo, chcemy budować nowe i bardzo ambitne partnerstwo wychodząc poza dotychczasowe osiągnięcia Europejskiej Polityki Sąsiedztwa. Chcielibyśmy przekazać trwałe polityczne przesłanie solidarności. Wysyłamy dodatkowe i namacalne wsparcie dla demokracji, ale również dla reform rynkowych i na rzecz konsolidacji statusu partnerskiego i integralności terytorialnej. Dlatego też proponujemy to w ramach Partnerstwa Wschodniego. Korzystając z polskich idei i polskich pomysłów chciałabym powiedzieć, że to partnerstwo będzie elastyczne i dostosowane do potrzeb i możliwości każdego z partnerów. Wiedzą państwo, że zróżnicowanie ma tutaj szalenie istotnie znaczenie jeżeli chodzi o formułę Europejskiej Polityki Sąsiedztwa. W każdym przypadku UE będzie starała się oferować maksymalne możliwości biorąc pod uwagę realia polityczne i w zależności od tego mamy zamiar proponować realizację tego celu. Komisja Europejska musi nadal podjąć ostateczne decyzje, nie mogę więc ujawnić całego pakietu i wszystkich szczegółów w dniu dzisiejszym, ale chciałabym zarysować kluczowe bilateralne inicjatywy, które planujemy realizować. Później chciałabym poruszyć również multilateralne aspekty Partnerstwa Wschodniego.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#StosunkowZewnetrznychiEuropejskiejPolitykiSasiedztwaBenitaFerreroWaldner">Chciałabym podkreślić pięć kluczowych elementów Partnerstwa Wschodniego. Po pierwsze silne polityczne więzi z UE w formie umowy stowarzyszeniowej, po drugie lepszy dostęp do rynku i swobodnej wymiany handlowej, co oczywiście będzie trwało aż do momentu kiedy stworzymy długofalową europejską sferę gospodarczą, po trzecie wyższa mobilność pomiędzy nami i partnerami – a wiedzą państwo jak jest to ważne dla obywateli – po czwarte wspólna polityka bezpieczeństwa energetycznego, po piąte zaś wsparcie rozwoju regionalnego.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#StosunkowZewnetrznychiEuropejskiejPolitykiSasiedztwaBenitaFerreroWaldner">Po pierwsze, chcemy zawrzeć umowy stowarzyszeniowe przekraczające obecne umowy o partnerstwie i współpracy z tymi partnerami, którzy będą w stanie podjąć dalekosiężne zobowiązania. Umowy stowarzyszeniowe będą stanowiły znaczącą zmianę jeżeli chodzi o nasze zaangażowanie i więzi pomiędzy nami. Będzie to stanowiło trwały fundament silnych i ambitnych relacji. Będzie to również promowało dalszą konwergencję z ustawodawstwem UE i z naszymi standardami. Jest to kluczowe dla biznesu i dla inwestorów i będzie to również promowało zaawansowaną kooperację w skali globalnej również poprzez współpracę w zakresie polityki bezpieczeństwa i obronności.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#StosunkowZewnetrznychiEuropejskiejPolitykiSasiedztwaBenitaFerreroWaldner">Po drugie chcemy promować wolny handel. W jaki sposób? Za pomocą różnego rodzaju instrumentów. Krótkoterminowo poprzez wsparcie sektorowe, co przyniesie biznesowi natychmiastowe zyski. W perspektywie długofalowej oznaczać to będzie natomiast lepszy dostęp do rynku i tworzenie obszarów wolnego handlu w momencie kiedy kraje partnerskie wejdą do WTO – Światowej Organizacji Handlu. To wszystko umożliwi im swobodny ruch towarów, kapitału i usług tak, jak to się dzieje na naszym własnym rynku. Krótko mówiąc chcemy wykorzystać siłę przyciągania naszego rynku wewnętrznego, który rośnie poprzez zapewnienie stabilizacji w naszych krajach partnerskich i poprzez tworzenie dobrostanu ekonomicznego. Jednocześnie chcemy zachęcić naszych partnerów do tworzenia sieci wolnego handlu pomiędzy nimi, co w perspektywie długofalowej pozwoli połączyć się z nami i stworzyć wspólnotę ekonomiczną.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#StosunkowZewnetrznychiEuropejskiejPolitykiSasiedztwaBenitaFerreroWaldner">Oczywiście nie wszyscy partnerzy handlowi będą podejmowali negocjacje czy wdrażali strefę wolnego handlu z UE. Niemniej jednak wydaje się, że możemy pomóc im dojść do stanu gotowości do rozpoczęcia projektów twinningowych poprzez budowanie potencjału. Jest to jeden z powodów, dla których Partnerstwo Wschodnie wprowadzi bardzo innowacyjny i całościowy program budowy instytucji z każdym z partnerów po to, aby pomóc im rozwijać potencjał w zakresie podejmowania wyzwań i realizacji celów, które spowodują zbliżenie z Europą.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#StosunkowZewnetrznychiEuropejskiejPolitykiSasiedztwaBenitaFerreroWaldner">Po trzecie chcemy promować swobodny przepływ osób i powiedziałabym, że jest to najważniejszy test wiarygodności i wzbogacania naszej europejskiej oferty i całościowo Europejskiej Polityki Sąsiedztwa. UE musi chętniej otwierać swoje granice, ale oczywiście w mądry, bezpieczny i kontrolowany sposób. Polska, a także inne kraje członkowskie – pamiętam to bardzo dobrze – miały do niedawna bezwizowy reżim ruchu ze swoimi wschodnimi sąsiadami. Mają państwo zrozumiałe powody do chęci powrotu do takiej sytuacji. Dlatego też UE zaoferuje partnerom wschodnim pakt mobilności i bezpieczeństwa dla promowania legalnego przepływu osób. Jeżeli chodzi o politykę wizową, to będzie ona realizowana w sposób fazowy. Rekomendujemy, aby UE rozpoczęła rozmowy na temat ułatwień wizowych z partnerami, którzy jeszcze nie korzystają z takich ułatwień, a dla tych, którzy korzystają, aby zapewniła dodatkowe ułatwienia włącznie ze zniesieniem opłat czy zwiększeniem liczby konsulatów i ośrodków przyjmowania wniosków wizowych – w długofalowej perspektywie w drodze otwartego dialogu ze wszystkimi partnerami na temat możliwości podróżowania bez wiz.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#StosunkowZewnetrznychiEuropejskiejPolitykiSasiedztwaBenitaFerreroWaldner">Po czwarte musimy promować naszą wspólną politykę bezpieczeństwa energetycznego. Proponujemy również włączenie niezależności ekonomicznej we wszystkich umowach stowarzyszeniowych i równie szybkie rozpoczęcie negocjacji z Ukrainą i Mołdową oraz zawarcie memorandum o porozumieniu z Mołdową, Gruzją i Armenią. Wreszcie będzie tutaj zaangażowanie polityczne z Azerbejdżanem jako głównym eksporterem węglowodorów do UE. Wreszcie KE – jeśli chodzi o deklarację energetyczną Białorusi i tranzyt węglowodorów i reformę sektora energetycznego – będzie mogła zapewniać trwały rozwój dla naszych partnerów i będzie również wykorzystywać doświadczenia europejskiej polityki regionalnej. W ten sposób pomożemy naszym partnerom w rozwiązaniu problemów ekonomicznych i problemy nierówności społecznej oraz poprawić warunki w mniej rozwiniętych regionach tworząc fundamenty i podwaliny pod ich i nasz dobrostan.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#StosunkowZewnetrznychiEuropejskiejPolitykiSasiedztwaBenitaFerreroWaldner">Szanowni państwo, jest to bardzo długa lista, ale mam nadzieję, że ilustruje ona poważne podejście i poważne intencje. Partnerstwo Wschodnie stanowi znaczące udoskonalenie poziomu naszego zaangażowania, ale nie jest to wszystko. Wspomniałam również na początku o Partnerstwie Wschodnim w aspekcie wielowymiarowym. Będziemy tworzyć nowe multilateralne ramy Partnerstwa, które zostaną uruchomione w przyszłym roku na wiosnę pod czeskim przewodnictwem. To pomoże nam realizować ambicje na tym forum, gdzie będzie można realizować wspólne zmiany, gromadzić doświadczenia i podejmować działania. To stworzy nam nową drogę towarzyszenia partnerom w ich wysiłkach na rzecz reform poprzez wyjaśnianie ustawodawstwa unijnego i standardów unijnych. Będziemy angażować szeroką gamę zainteresowanych osób nie wyłączając parlamentarzystów – czyli tych wszystkich, którzy będą aktywnymi członkami społeczności w Polsce, jak i w Parlamencie.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#StosunkowZewnetrznychiEuropejskiejPolitykiSasiedztwaBenitaFerreroWaldner">Myślę, że sądzi się po wynikach, a nie po intencjach. Cyceron ostrzegał nas, że „po owocach ich poznacie”, a więc stwierdzam, że w tej chwili jest czas na to, aby działać i podejmować ambitne inwestycje polityczne nie tylko w interesie naszych partnerów na Wschodzie, ale również w interesie naszych własnych obywateli. Wierzę, że Partnerstwo Wschodnie przeniesie stabilizację i dywidendę w zakresie prosperity w najbliższych latach.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#StosunkowZewnetrznychiEuropejskiejPolitykiSasiedztwaBenitaFerreroWaldner">W całej strukturze UE wszyscy potrzebujemy woli politycznej krajów członkowskich. Dlatego też – szanowni członkowie polskiego Parlamentu – Partnerstwo Wschodnie będzie się opierało na zasadzie wspólnego autorstwa. Tak jak wszystkie partnerstwa UE będzie się ono opierało na otwartym i uczciwym dialogu. Chciałabym również powiedzieć o ostatnich krokach w zakresie Partnerstwa Wschodniego z Ukrainą i Białorusią. Później powiem kilka słów na temat Rosji, bo jest to stosowne.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#StosunkowZewnetrznychiEuropejskiejPolitykiSasiedztwaBenitaFerreroWaldner">Polska wniosła bardzo ważny wkład do dobrego zrozumienia przez UE państw takich jak Ukraina i Białoruś. Jestem przekonana, że wszyscy możemy być zadowoleni z wyników dyskusji i debaty na początku roku w styczniu, które przyniosły Ukrainie umowę stowarzyszeniową. Może ona stać się wzorem dla innych państw w ramach Partnerstwa Wschodniego wtedy, kiedy będą one na to gotowe. Mogę z zadowoleniem poinformować, że negocjacje postępują dobrze również w wymiarze handlowym, a dialog na temat wiz został uruchomiony pod koniec października. Mimo wszystko brak stabilności politycznej jest kwestią, która budzi poważny niepokój. Wszyscy musimy odegrać rolę, aby zachęcić władze polityczne Ukrainy do tego, aby stawiły one czoła poważnym wyzwaniom, przed którymi znajduje się ich kraj zarówno w zakresie reform gospodarczych, ale również politycznych – w reformie wymiaru sprawiedliwości, a także działań na rzecz poprawy klimatu biznesowego.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#StosunkowZewnetrznychiEuropejskiejPolitykiSasiedztwaBenitaFerreroWaldner">W przypadku Białorusi postęp jest wolniejszy, ale są pewne szanse, które musimy wykorzystać. Dlatego też z zadowoleniem powitałam ostatnie ogłoszenie Białorusi, które pozwoliło, aby niektóre opozycyjne media mogły publikować swoje wydawnictwa w tym kraju i aby można było dokonać zmian w przepisach wyborczych. Są to bardzo budujące rozstrzygnięcia i liczymy na wdrażanie tych deklaracji. Wysiłki reformatorskie nie mogą jednak na tym poprzestać. Są dalsze ważne kroki, które powinny zapewnić lepsze warunki rejestracji organizacji pozarządowych, swobodę zgromadzeń. Nie powinno być dalszych aresztowań politycznych. W związku z tym prowadzimy rozmowy w sposób konstruktywny tak, aby cały czas wzmacniać nasz przekaz i komunikat. Tymczasem KE wzmocniła również współpracę techniczną z Białorusią, bo musi to być poparte również poprzez pomoc techniczną. Ostatnie decyzja Rady, aby zawiesić niektóre sankcje, oznacza, że jesteśmy przygotowani, aby podjąć pewne działania z Białorusią, ale musi ona także podjąć swoje działania, aby kontynuować pozytywne zmiany.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#StosunkowZewnetrznychiEuropejskiejPolitykiSasiedztwaBenitaFerreroWaldner">Jeżeli chodzi o Rosję, to wznowiliśmy negocjacje dotyczące nowej umowy o współpracy, które zostały zawieszone po kryzysie w Gruzji. KE wykonała kompleksowy przegląd, który pokazał, jakie są nasze wzajemne relacje. Z tego powodu uważamy, że najlepsze dla naszych interesów jest kontynuowanie negocjacji z Rosją. Jednocześnie chciałabym odnieść się do pewnych błędnych spostrzeżeń. Relacje UE – Rosja nie powinny być postrzegane jako „usual business”. Nie możemy akceptować status quo sytuacji w Gruzji, a UE nadal popiera niezależność, suwerenność, a także integralność terytorialną Gruzji, które muszą być przywrócone. Oczywiście są pewne postępy, które zostały poczynione, ale podczas ostatniego szczytu bardzo wyraźnie przekazaliśmy Rosji, że wiele pozostaje jeszcze do zrobienia. Proces Genewski jest tym samym niezwykle ważnym procesem i ma nasze pełne wsparcie.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#StosunkowZewnetrznychiEuropejskiejPolitykiSasiedztwaBenitaFerreroWaldner">KE jest zaniepokojona obecnością wojskową w Abchazji i w Południowej Osetii, a także na sąsiednich terytoriach. Pozostaje także kwestia zapewnienia dostępu dla pomocy humanitarnej, a także zapewnienie bezpiecznego powrotu osób, które zostały wysiedlone. Wiemy, że negocjacje nie będą proste, ale jednocześnie mogę obiecać, że z całą pewnością będziemy działali na rzecz interesów UE tak, żeby zapewnić, że UE osiągnie swoje cele w interesie obywateli wszystkich państw członkowskich.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#StosunkowZewnetrznychiEuropejskiejPolitykiSasiedztwaBenitaFerreroWaldner">Chciałabym na tym zakończyć, ale na samym początku powiedziałam, że w przyszłym roku będzie dwudziesta rocznica upadku Muru berlińskiego. Będzie to także dziesiąta rocznica historycznego wystąpienia papieża Jana Pawła II w polskim Parlamencie. Gdyby jego świętobliwość mogła zobaczyć pozycję i rolę Polski w sercu Europy, to byłby naprawdę bardzo dumny. Chciałabym skorzystać z tej okazji, aby oddać mój szacunek papieżowi – postaci, która niosła nadzieję dla wielu osób w czasie zimnej wojny. Jak powiedział Michaił Gorbaczow – bez papieża zimna wojna by się nie zakończyła. Jan Paweł II był również wspaniałym Europejczykiem. W swoim wystąpieniu w Parlamencie powiedział – zresztą pamiętają to państwo doskonale – że Wschód i Zachód to dwa płuca, którymi powinna oddychać Europa. Stwierdził wówczas również, że politycy muszą zrozumieć, że jest bardzo pilna potrzeba nowych inicjatyw, które mogłyby służyć integracji Europy. Słuchamy głosu papieża i mogę argumentować, że Partnerstwo Wschodnie jest właśnie takim działaniem, które będzie przekształcało nasze relacje. Polska odegrała pionierską rolę jeżeli chodzi o tworzenie tego partnerstwa i wiem, że możemy liczyć na Polskę. Wiem, że również ta Izba daje swoje pełne wsparcie. Niech żyje Polska! Niech żyje Europa!</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacysenatorEdmundWittbrodt">Chciałbym bardzo podziękować pani komisarz za te słowa i za przedstawienie tego, co jest bardzo ważne dla Polski oraz UE i o czym mówimy od dawna – chodzi o Partnerstwo Wschodnie. Słuchając pani komisarz mam właśnie wrażenie jakbym słuchał tego, o czym mówimy w Polsce od dawna i nie ma żadnych wątpliwości, że wiemy o tym, że UE liczy na aktywność Polski i że jest czas działania. Myślę, że ocena sytuacji w Rosji, na Ukrainie i na Białorusi, którą pani przedstawiła, jest również zgodna z tym, o czym mówimy w Polsce. Przyszły rok jest rokiem wielkich jubileuszy – wspomniała pani o upadku Muru berlińskiego, ale będzie to również dwudziestolecie zmian zainicjowanych przez Solidarność, które doprowadziły do tego, że Mur berliński został obalony. To wszystko układa się w pewien kalendarz wydarzeń i dziękuję jeszcze raz za te słowa.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacysenatorEdmundWittbrodt">Mamy około 25 minut na pytania i na dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SenatorWlodzimierzCimoszewicz">Dziękuję bardzo. Droga Benito, dobrze znowu Cię widzieć. Proszę pozwolić pogratulować mi bardzo dobrego wystąpienia, które zostało bardzo dobrze przygotowane. Mam dwa pytania. Jedno dotyczy europejskiej współpracy z Rosją w sektorze energetycznym. Obecny kryzys finansowy, którego jesteśmy świadkami, spowodował wiele negatywnych konsekwencji, ale jest również jedna pozytywna rzecz z punktu widzenia użytkowników energii. Chodzi mi o spadek cen ropy naftowej i gazu ziemnego. Stwarza to niezwykłą sytuację, której europejscy konsumenci rosyjskiego gazu i ropy nie mogli się spodziewać. Rosja od pewnego czasu nie znajduje się już na pozycji, w której może dyktować warunki współpracy w tej dziedzinie. Czy nie sądzą państwo, że to doskonały moment, aby skutecznie wywierać presję na Rosję tak, aby zaproponować warunki, które zapewniałyby stabilną i przewidywalną współpracę w tym obszarze?</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#SenatorWlodzimierzCimoszewicz">Drugie pytanie dotyczy Białorusi. Została wspomniana obecna opinia na temat rozwoju tego kraju i deklaracja, że na Białorusi będą wychodziły dwie niezależne gazety. Jest to na swój sposób dobra wiadomość, jednak nie zapominajmy, że w przeszłości na Białorusi również istniały niezależne media. Pamiętajmy, że białoruska gospodarka jest nadal w pewnym stopniu sterowana centralnie i parę lat temu, kiedy opozycja mogła wydawać niezależne gazety, rząd zdecydował o sposobie dystrybuowania papieru. Tak więc były niezależne czasopisma, ale liczba egzemplarzy, które mogły zostać wydrukowane, była bardzo niewielka.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#SenatorWlodzimierzCimoszewicz">Uważam – a interesuję się problemem Białorusi od lat – że nasza polityka wobec tego kraju okazała się być nieskuteczna. Zastanawiam się, czy możemy zrobić coś więcej, aby zrozumieć dzisiaj lepiej niż w przeszłości, jak ważna jest Białoruś dla demokratycznej Europy dla relacji z większym sąsiadem na Wschodzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacysenatorEdmundWittbrodt">Pani komisarz, sugeruję zebrać najpierw trzy pytania, a potem poprosimy o odpowiedź.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacysenatorEdmundWittbrodt">Proszę, pan poseł Religa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJanReliga">Pani komisarz, spotykam się w Sejmie już z czwartym unijnym komisarzem i zawsze zadaję te same pytania. Dziękuję za wspomnienia odnośnie Muru berlińskiego, który runął m.in. dzięki Solidarności i stoczni. Ubolewam jednak, że stocznia – chociaż jest doceniana – nie ma wsparcia z UE.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselJanReliga">Drugie pytanie dotyczy tego, że mamy rozmawiać z krajami Wschodu. Tymczasem UE nie mówi jednym językiem z Rosją, a dowód na to stanowi Rurociąg Północny. Chciałbym powiedzieć, że dopóki UE nie będzie mówić jednym językiem, to Rosja będzie wykorzystywać taką sytuację. Jeżeli chodzi zaś o poszczególne kraje członkowskie, to ktoś będzie w peletonie, a reszta na uboczu. Jak więc mówić w tej sytuacji o partnerstwie? Chciałbym prosić o wyjaśnienie, jak UE chce w ogóle znormalizować i ułożyć sobie na nowo stosunki z Rosją, bo jest to kluczowa sprawa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#SenatorDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję za pani wypowiedź. Jest pani ciepło przyjmowana w Polsce. Proszę mi jednak pozwolić na zadawanie pytań po polsku, aby każdy mógł zrozumieć. Pierwsze pytanie dotyczy Gruzji. Dlaczego się dzieje tak, że UE podpisuje porozumienie z Rosją, a Rosja łamie to porozumienie? Co zamierza zrobić UE oprócz przedstawiania oświadczeń, które nie wnoszą nic do sprawy? Czy nie uważa pani, że Rosja osiągnęła wszystkie cele i zagrała na nosie UE? Czy nie uważa pani, że Rosja rozmawia tak naprawdę z pozycji siły i liczy się tylko z przeciwnikiem, który jest stanowczy? Rosja zawsze będzie gardziła słabymi, a UE otworzyła pole do rozmów o współpracy. Uważam jednak, że nie daje się gangsterom marchewki.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#SenatorDorotaArciszewskaMielewczyk">Drugie pytanie dotyczy braku jednoznacznego stanowiska i poparcia dla tarczy antyrakietowej w Polsce, która – jak uważam – jest również dobra dla UE. Dlaczego jest tak miękkie, a nawet wrogie stanowisko – bo w ten sposób wyraził się pan Sarkozy? Zgadzam się z panią, że w UE musi być „one voice”. My właśnie o to prosimy – żeby nie było tak, że są ważniejsi i mniej ważni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#StosunkowZewnetrznychiEuropejskiejPolitykiSasiedztwaBenitaFerreroWaldner">Jest ogromną przyjemnością, że mogę spotkać się ponownie z senatorem Cimoszewiczem. Byliśmy przyjaciółmi przez długi czas i ogromnie cieszę się z tego, że możemy się ponownie spotkać. Sądzę, że powiedziałeś wiele istotnych kwestii na temat współpracy UE – Rosja i samej rzeczywistości. Rzeczywistość jest taka, że stajemy w obliczu bardzo poważnego kryzysu finansowego, a także gospodarczego. Dotyczy to również Rosji. Nie jest ona niewrażliwa na tę sytuację i nie jest uodporniona na te wpływy. Jest to dla nas pewna szansa, aby działać w sposób realistyczny. Również jestem przekonana, że Rosja w tym czasie zrozumie, że nie może się izolować i że także jest częścią globalnego świata. Jestem przekonana, że będzie to pozytywne stanowisko. KE to ramię wykonawcze UE i mamy w tej chwili bardzo kompleksowy mandat negocjacyjny. Negocjacje będą szeroko zakrojone i z całą pewnością nie będą proste ani łatwe. To, co jest niezwykle ważne, to rozpoczęcie tych negocjacji. Nie sądzę, żebyśmy mogli wywierać presję w jednym czy w innym punkcie, bo musimy być stanowczy w całych negocjacjach, dlatego też powinniśmy w taki sposób najlepiej bronić swoich interesów. Chciałabym przekazać to wszystkim, bo wiem, że relacje UE – Rosja są czymś, co zaprząta uwagę wszystkich.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#StosunkowZewnetrznychiEuropejskiejPolitykiSasiedztwaBenitaFerreroWaldner">Tak jak mówiłam wcześniej, dokonaliśmy bardzo pogłębionego przeglądu. W tym przeglądzie stwierdziliśmy, że jest duża współzależność. Nie jest tak, że tylko my jesteśmy zależni od Rosji, bo Rosja jest również zależna od nas. UE jest największym inwestorem Rosji. 80% naszych inwestycji jest tam realizowanych i dlatego też mamy pewną dźwignię, którą możemy wykorzystać, bo winna ona być wykorzystana. Gdybyśmy nie wznowili naszych negocjacji w chwili obecnej, to co by się stało? Mielibyśmy wielki kraj tutaj i UE tutaj. Nie byłoby między nami dialogu i nie byłoby to dobre. Negocjacje będą na pewno długotrwałe i z całą pewnością nie zakończą się w przyszłym roku. Jestem więc przekonana, że będą one trudne i długie, ale musimy je wznowić i poruszyć wszystkie kwestie istotne w tych negocjacjach. Muszą one przebiegać w duchu biznesowym i muszą być niekiedy bardzo twarde, ale wówczas będziemy mogli wypracować rozwiązania i z całą pewnością musimy mówić jednym głosem. Oznacza to, że musimy wykorzystać wspólny mandat, który został nam udzielony przez 27 państw członkowskich tak, żeby podjąć te działania. Oczywiście możemy wracać do Rady – jak to robimy zawsze wtedy, kiedy mamy mandat negocjacyjny – i będziemy raportować bardzo szczerze i otwarcie, jakie jest nasze stanowisko i co możemy zrobić.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#StosunkowZewnetrznychiEuropejskiejPolitykiSasiedztwaBenitaFerreroWaldner">Odnoszę się również do tego, co zostało powiedziane. Pan Religa wspomniał, że UE nie mówi jednym głosem, bo niekiedy tak się zdarza. Ale są to państwa członkowskie, które angażują się w relacje bilateralne tu czy tam. Tym bardziej jest więc ważne, aby mieć jednolite stanowisko. Ilekroć je mamy, jesteśmy silni. Jestem przekonana, że musimy robić to, co robimy, ale nie oznacza to, że będzie to postępowanie jakby nic się nie stało. Stwierdziłam to bardzo jasno. Jasne jest, że musimy zajmować się kwestiami, które nie zostały jeszcze podjęte, ale proszę pomyśleć o kryzysie gruzińskim. Wojna trwałaby nadal gdyby UE – a szczególnie prezydencja francuska i prezydent Sarkozy – nie podjęli tych działań i gdyby nie wynegocjowano z Rosjanami sześciopunktowego planu zawieszenia broni. Nie wszystko oczywiście zostało zrealizowane, ale uczyniono bardzo dużo. Musimy to dostrzec, bo inaczej Rosjanie dotarliby to Tbilisi i byłby przewrót. Czy sądzą państwo, że takie rozwiązanie byłoby lepsze? Musimy widzieć rzeczy takimi, jakie są. Dlatego też uważam, że niezwykle ważne jest, abyśmy teraz kontynuowali Proces Genewski. Szczyt z Rosją był dobry, bo rozmawialiśmy ze sobą w sposób otwarty, czytelny i jednoznaczny, ale także w otwartej atmosferze. Prezydent Sarkozy równocześnie bardzo wyraźnie powiedział, że oczekujemy teraz wyniku rozmów genewskich. Pierwsze spotkanie genewskie było nieudane, ale drugie już tak i podjęliśmy wtedy trudne tematy. Jest to więc droga naprzód i jestem przekonana, że jest to właściwy kierunek. Nigdy nie należy się poddawać, ustępować, ale rozmawiać ze sobą i starać się, aby dzięki tym negocjacjom osiągnąć jak najwięcej.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#StosunkowZewnetrznychiEuropejskiejPolitykiSasiedztwaBenitaFerreroWaldner">Szanowni parlamentarzyści, jeżeli chodzi o tarczę antyrakietową, to jest to sprawa dla NATO, a nie dla UE. Ponadto UE jako taka nie ogłosiła swojego stanowiska – być może dlatego, że kolejny raz nie było jednomyślności. Kiedy jesteśmy dostateczni silni w UE, to znajdujemy wspólne stanowisko. W tym przypadku nie było to przedłożone, ale sądzę, że można byłoby przedłożyć NATO tę kwestię.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#StosunkowZewnetrznychiEuropejskiejPolitykiSasiedztwaBenitaFerreroWaldner">Białoruś. Sądzę, że ma pan rację na temat przyszłości – tego, jak postąpiono z opozycją w przeszłości. Pamiętam sytuację z dostępem do papieru i dystrybucją prasy. Nie jesteśmy naiwni i powiedzieliśmy bardzo wyraźnie, że jesteśmy gotowi na podjęcie działań i pokazanie, że możemy zrobić więcej. Możemy zawiesić sankcje tak, jak to czyniliśmy, ale musimy zobaczyć więcej pozytywnych zmian. Po pierwsze były to niewielkie kroki podejmowane przez Białoruś, ale bardzo bacznie śledzimy tę sytuację i bardzo bacznie patrzymy na kwestię mediów, wolności zgromadzeń i sytuacji opozycji. Ważne jest jednak, żeby opozycja jako taka również uznała, że jest to sytuacja, aby się ponownie angażować i aby zauważono nasze zaangażowanie. Przyznam, że współpracujemy z naszymi polskimi kolegami i w chwili obecnej uważam, że ta polityka powinna być realizowana. Polityka Sąsiedztwa jako taka jest otwarta również dla Białorusi, ale pod warunkiem, że zostaną utworzone odpowiednie warunki.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#StosunkowZewnetrznychiEuropejskiejPolitykiSasiedztwaBenitaFerreroWaldner">Panie Religa, jeżeli chodzi o stocznie, to jest to kwestia pomocy publicznej. Jak pan wie na rynku wewnętrznym UE mamy bardzo rygorystyczne, surowe przepisy dotyczące tej pomocy. Będzie znakomita szansa do rozmowy na ten temat w przyszłym tygodniu, ponieważ pani Nelly Kroes – komisarz odpowiedzialna za ten obszar – będzie w Polsce. Sądzę, że jest niezwykle ważne, aby pogłębione dochodzenie pozwoliło na to, aby zainteresowane strony mogły skomentować podejmowane działania. To oczywiście nie przesądza ostatecznych rozstrzygnięć, ale KE musi uznać, że plan restrukturyzacyjny jest zgodny z programem pomocy i ratowania stoczni. Wiem, że pani komisarz Kroes bardzo bacznie patrzy na te kwestie. Wiem, że było wiele innych takich spraw, nie tylko przypadki w Polsce, kiedy pani komisarz stosowała unijne zasady. Dzięki temu możemy zapewnić odpowiednie funkcjonowanie rynku wewnętrznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacysenatorEdmundWittbrodt">Dziękuję bardzo, pani komisarz. Mamy jeszcze możliwość zadania dwóch pytań.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacysenatorEdmundWittbrodt">Poproszę panią poseł Wróbel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselMarzenaWrobel">Pani komisarz, ja również uważam, że Rosja w żaden sposób nie zapłaciła za agresję na Gruzję. Co więcej, zamiast zostać ukaraną, uzyskuje cały szereg profitów wynikających z bardzo miękkiego stanowiska UE. Zgadzam się z panią Komisarz, że UE jest silna wtedy, kiedy mówi jednym głosem, ale nie mówiła jednym głosem wówczas, kiedy powstawał projekt Gazociągu północnego, który może odciąć wschodnie płuco Europy od dostaw gazu. Tutaj jakoś nie było partnerstwa wewnątrz samej UE.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselMarzenaWrobel">Moi koledzy pytali już o sens podejmowania z Rosją rozmów o partnerstwie strategicznym, tak więc nie będę już tego powtarzała, ale nie ukrywam, że oburzyła mnie wypowiedź pana prezydenta Sarkozy’ego sprzed dwóch tygodni, kiedy pan prezydent stwierdził po rozmowach z prezydentem Miedwiediewem, że rozpoczną się rozmowy na temat europejskiego systemu bezpieczeństwa z Rosją jako partnerem. Co więcej, pan prezydent Sarkozy stwierdził wówczas, że tarcza antyrakietowa w Polsce i w Czechach nie jest Europie potrzebna. Chciałabym wiedzieć, w jakim charakterze wypowiadał się wówczas pan prezydent i co pani komisarz sądzi na temat tej wypowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselJanuszPiechocinski">Pani komisarz, dużo mówimy o Rosji, ale znajdujemy się obok, więc jest to zrozumiałe. Porozmawiajmy jednak teraz o Europie i o kryzysie. Mam nadzieję, że będziemy stosować dozwoloną pomoc publiczną we wszystkich obszarach. Jak więc rozumieć interwencję w sektorze bankowym? Po drugie jesteśmy trochę zaniepokojeni kształtem pakietu antykryzysowego, który jest de facto zbiorem niespójnych działań i deklaracji. Jeśli do społeczeństw zjednoczonej Europy nie popłynie sygnał, że Komisja Europejska ma bardzo precyzyjny, czytelny i zrozumiały dla przedsiębiorców i obywateli program antykryzysowy, to KE pokaże swoją słabość i nie jest w stanie być przywódcą mimo głoszonych deklaracji, że albo przepłyniemy razem albo każdy pojedynczo utonie. Po drugie stworzy to przestrzeń, w której będzie miejsce na aktywność państw narodowych. W związku z tym silni i mocni będą walczyć z kryzysem na tyle, na ile będzie dawał szansę budżet i własne możliwości, ale często będzie pokusa zrzucania kryzysu na sąsiednie kraje. Brak solidarności w walce z kryzysem może osłabiać spójność przestrzeni europejskiej, o którą wspólnie, nie tylko po rozszerzeniu, zabiegamy. Stąd moje pytanie – czy na najbliższym posiedzeniu Rady Europejskiej, pakiet antykryzysowy wyjdzie poza wstępną sugestię, ogólną kwotę i czy będzie dojrzałym dokumentem, który będzie czytelny nie tylko dla rządów, ale przede wszystkim dla przedsiębiorców i obywateli? Czy pokaże on, że jesteśmy w stanie na tym etapie kontrolować solidarnie przebieg wydarzeń i osłabiać ich konsekwencje dla naszych gospodarek i społeczeństw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselMarekBorowski">Dziękuję bardzo za interesujące prowadzenie. Również mam pytanie dotyczące Gruzji, ale w trochę innym duchu niż moja koleżanka. Jest wystarczająco wiele faktów i wypowiedzi polityków UE, które wskazują, że pierwsze poważne strzały w wojnie gruzińsko – rosyjskiej oddała Gruzja i że to niestety prezydent Saakaszwili był tym, który – chociaż być może uporczywie prowokowany – rozpętał konflikt, który niezwykle silnie ciąży na stosunkach Europy z Rosją i Rosji ze Stanami Zjednoczonymi. Moje pytanie jest takie – czy UE zamierza wyświetlić przyczyny tego konfliktu i czy jest jakaś próba wyjaśnienia tych spraw? Czy pozostaniemy w sferze, że jedni chcą tak, a drudzy inaczej i będziemy się jedynie przekrzykiwać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacysenatorEdmundWittbrodt">Dziękuję bardzo, panie marszałku. Moja propozycja jest taka, żeby pani komisarz krótko odpowiedziała na te pytania, bo potem chciałbym, aby posiedzenie zamknął pan przewodniczący Andrzej Gałażewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#StosunkowZewnetrznychiEuropejskiejPolitykiSasiedztwaBenitaFerreroWaldner">Dziękuję bardzo. Postaram się mówić tak krótko, jak jest to możliwe, ale są to szalenie ważne pytanie. Pierwsze pytanie dotyczyło Gazociągu północnego. Polityka bezpieczeństwa energetycznego jest jednym z głównych priorytetów i przyjęliśmy właśnie przegląd strategiczny bezpieczeństwa energetycznego. Ta sprawa będzie miała bardzo wysoki stopień priorytetowości również pod prezydencją czeską i będzie to albo spotkanie na szczycie albo wspólne spotkanie ministrów spraw zagranicznych z krajami Kaukazu.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#StosunkowZewnetrznychiEuropejskiejPolitykiSasiedztwaBenitaFerreroWaldner">Pracujemy również nad dywersyfikacją transportu różnych dodatkowych zasobów. Jednym z priorytetów jest rurociąg Nabucco i te kwestie w ramach prezydencji francuskiej są bardzo poważnie traktowane i zastanawiamy się, co zrobić z krajami bałtyckimi. W każdym razie te kwestie nie są w żadnym stopniu zaniedbywane.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#StosunkowZewnetrznychiEuropejskiejPolitykiSasiedztwaBenitaFerreroWaldner">Jeżeli chodzi o architekturę polityki bezpieczeństwa europejskiego, to mogę państwu powiedzieć, że była to idea, którą podał prezydent Sarkozy, bo uznał, że zawsze lepiej jest prowadzić dyskusję, ale żeby była to dyskusja w ramach Europy i OECD – Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, dlatego że wszystkie kraje członkowskie UE będą tam obecne, ale będą tam też inne kraje oraz USA i Rosja. Dlatego też uważamy, że jest to właściwa platforma pójścia naprzód w tej sprawie i będziemy dyskutować sprawy bezpieczeństwa UE na podstawie pierwszych informacji, które dostaliśmy od prezydenta Miedwiediewa. To jednak nie wyjaśniło sytuacji tak więc musimy najpierw to wyjaśnić, a później zobaczymy, co może z tego wyniknąć.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#StosunkowZewnetrznychiEuropejskiejPolitykiSasiedztwaBenitaFerreroWaldner">Jeśli chodzi o pytanie pana Piechocińskiego i o pomoc państwową w sektorze bankowym i pomoc publiczną, to rzeczywiście jesteśmy teraz w dobie najgorszego kryzysu gospodarczego i wielu spośród nas nie doświadczyło czegoś tak poważnego. Wielu twierdzi, że można to porównać do kryzysu z roku 1999, a inni twierdzą, że tego kryzysu nie można porównać z niczym. Potrzebne są kroki krótko– i średnioterminowe po to, żeby uzyskać płynność korzystną dla wszystkich. Dotyczy to naszych własnych banków w każdym kraju, ale również rozwiązania sytuacji gospodarczej. Nie zgodzę się, jeżeli pan mówi, że KE nie zrobiła swojej pracy – wręcz przeciwnie. Nie dalej jak wczoraj uznaliśmy za drugie co do ważności przyjęcie pakietu rozwiązań, który będzie rozpatrywany w tej chwili przez Radę, a następnie w grudniu przez Radę Europy. W pakiecie jest cała gama działań i dziesięć podstawowych inicjatyw dla tzw. realnej gospodarki. Jedną z tych inicjatyw jest uruchomienie inicjatywy wsparcia zatrudnienia, po drugie popyt na pracę, po trzecie dostęp środków finansowych dla przedsiębiorstw poprzez zmniejszenie obciążeń administracyjnych, promowanie przedsiębiorczości, realizacja inwestycji dla promowania infrastruktury europejskiej, promowanie szybszego rozwoju produktów ekologicznych oraz osiąganie postępu w dziedzinie działań i rozwoju, rozwijanie czystych technologii w motoryzacji i budownictwie, a także szybki Internet. Idea jest więc taka, aby przeznaczyć na to 1,5% PKB. KE może jednak to jedynie koordynować, ale pozostaje to w gestii poszczególnych krajów członkowskich. Wydaje się jednak, że w tym momencie skoordynowane i przejrzyste podejście jest bardzo potrzebne.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#StosunkowZewnetrznychiEuropejskiejPolitykiSasiedztwaBenitaFerreroWaldner">Wreszcie chciałabym powiedzieć, że rzeczywiście uznaliśmy, że powinno zostać przeprowadzone śledztwo w sprawie tego, co się rzeczywiście stało przedtem i co się dzieje w ostatnich dniach i co się działo w sierpniu kiedy wybuchł konflikt. Pani ambasador Heidi Tagliavini pracuje na Kaukazie wiele lat i była moim specjalnym przedstawicielem kiedy byłam przedstawicielką OECD. Pani ambasador przeprowadzi bardzo obiektywne śledztwo. To tyle w tej sprawie na tym etapie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselAndrzejGalazewski">Dziękuję bardzo pani komisarz za spotkanie. Jest ono niestety za krótkie jak na wagę omawianych przez nas problemów. Podsumowując posiedzenie chciałbym w imieniu sejmowej Komisji do Spraw Unii Europejskiej powiedzieć, że cieszymy się z tego, że polsko – szwedzka inicjatywa Partnerstwo Wschodnie przybiera konkretne kształty i przechodzimy z fazy projektowania do fazy działania. Mam nadzieję, że Polska będzie odgrywała wiodącą rolę.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselAndrzejGalazewski">Polska jest zainteresowana ukształtowaniem partnerskich stosunków pomiędzy UE i Rosją, Rosja musi jednak odejść od zasady divide et impera i od bilateralnych rozmów w sprawach istotnych dla całej UE. Jednocześnie pani komisarz podkreślała istotę rozwoju gospodarki rynkowej. Oczywiście dotyczy to także państwowych energetycznych gigantów rosyjskich, ponieważ przeszkadza to w uregulowaniu wielu spraw. W tym samym czasie senatorowie i posłowie wyrażali oczekiwanie większego zaangażowania się UE w sprawy zagraniczne, w sprawy bezpieczeństwa energetycznego, jak i szeroko pojętego bezpieczeństwa, rozwiązywania konfliktów. Uważam, że takie zaangażowanie byłoby pełniejsze i znacznie łatwiejsze po przyjęciu Traktatu z Lizbony, na co czekamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacysenatorEdmundWittbrodt">Dziękuję bardzo. Taka może być konkluzja tego spotkania. Chciałbym, żeby pani komisarz wyjeżdżała z tego spotkania z pewnym drobiazgiem. Chciałbym wręczyć pani komisarz na pamiątkę tego spotkania Fryderyka Chopina w wykonaniu Rafała Blechacza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#StosunkowZewnetrznychiEuropejskiejPolitykiSasiedztwaBenitaFerreroWaldner">Dziękuję bardzo. Wiedzą państwo, ze jestem z Salzburga i kocham muzykę.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>