text_structure.xml
39.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Otwieram posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Witam członków Komisji. Witam zaproszonych gości. Wśród gości witam panią minister Ewę Polkowską, szefa Kancelarii Senatu, a także pana Andrzeja Łodygę, wicedyrektora Departamentu Budżetu i Finansów Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Stwierdzam kworum. Wobec niewniesienia uwag do protokółu z poprzedniego posiedzenia, protokół uważam za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Czy są uwagi do porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Wobec tego przechodzimy do rozpatrzenia punktu pierwszego, jedynego w dniu dzisiejszym, czyli projektu ustawy budżetowej na rok 2011 z druku nr 3429 w zakresie części budżetowej 03 – Kancelaria Senatu wraz z zał. nr 1 i 2 dochody i wydatki oraz z zał. nr 8 – dotacje celowe.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Przypominam, że w wyniku dyskusji zostanie przyjęta opinia naszej Komisji dla Komisji Finansów Publicznych, zawierająca wnioski i opinie oraz propozycje poprawek wraz z uzasadnieniem. Uzasadnienie to przedstawi na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych koreferent stanowiska naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Wobec tego przechodzimy do rozpatrzenia tego punktu. Proszę o zabranie głosu panią minister Ewę Polkowską. Bardzo proszę panią minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Dziękuję również państwu za przesunięcie posiedzenia Komisji z moich osobistych względów. Jestem niezmiernie wdzięczna.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Proszę państwa, projekt budżetu Kancelarii na 2011 rok w części 03 obejmuje dwa duże wydatki. Jeden jest związany z działalnością parlamentu i Kancelarii Senatu, która obsługuje Senat. Druga część niebagatelna, bo stanowiąca aż 43% całego budżetu, dotyczy Opieki nad Polonią i Polakami za Granicą. W ramach Opieki nad Polonią i Polakami za Granicą dotacje na realizację tego zadania są udzielane przez organizacje pozarządowe. Tymi pieniędzmi dysponuje Prezydium Senatu i Komisja Łączności z Polakami za Granicą.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Projekt na 2011 rok opracowaliśmy na podstawie wskaźników, które otrzymaliśmy z Ministerstwa Finansów. Gdyby nie dwa nasze dodatkowe nowe zadania – co widać w części zadaniowej – które jedno jest kontynuacją z roku poprzedniego, a drugie dotyczy roku 2011, to ten budżet w stosunku do roku 2010 miałby wzrost tylko i wyłącznie o 2,7%, czyli mieściłby się w tym zalecanym wzroście przez Ministra Finansów. Jak państwo pamiętacie inflacja plus 1% wynosi 3,3%.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">To co najbardziej rzutuje na ten wzrost budżetu w przyszłym roku, to są dwa zadania. Jedno kontynuowane, które skończy nam się w połowie roku 2012 – to jest Prezydencja. Drugie nowe zadanie, wypadające co 4 lata – to jest zmiana kadencji Sejmu i Senatu. I stąd, jeśli spojrzeć na wszystkie zadania, które robimy i te stałe dotychczasowe i te nowe, to wzrost budżetu Kancelarii Senatu jest o 8,8%. Ale, tak jak powiedziałam, bez zadań, które są charakterystyczne i do wykonania w 2011 r. ten wzrost jest o 2,7%.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Jak państwo zauważyliście, rozpatrując projekt budżetu Kancelarii Sejmu, to te wskaźniki są bardzo podobne. Mamy podobne zadania i w zasadzie z tych samych powodów następują u nas wzrosty budżetu.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Króciutko powiem o dochodach. Prognozowane dochody na przyszły rok są trochę mniejsze niż planowane na ten rok. My nie prowadzimy działalności. Nie mamy własnych dochodów. To są tylko zwroty niewydatkowanych dotacji albo zwroty z ubezpieczeń. To są tego rodzaju kwoty. W związku z tym ta kwota jest trochę niższa niż w roku ubiegłym, dlatego że ta prognoza na następny rok opiera się na rzeczywistych, realnych dochodach z lat poprzednich. O ile w latach wcześniejszych były to większe dochody, to teraz zwroty dotacji były mniejsze i stąd prognozowanie, jeśli chodzi o uzyskanie dochodów, jest niewielkie. Zresztą kwota jest też niewielka.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Jeśli chodzi o wydatki, to tak jak powiedziałam, największy wzrost jest związany z naszą Prezydencją. Kulminacja Prezydencji przypada na drugą połowę roku 2011. To jest w głównej mierze organizacja wszystkich spotkań, które będziemy odbywali. Spotkania, jak państwo wiecie, będą się odbywały w parlamencie. Kancelarie podzieliły między siebie obowiązki związane ze stroną organizacyjną i finansową spotkań.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Mam nadzieję, że niedługo, bo w listopadzie, oba Prezydia zatwierdzą ten projekt. W tej części, która jest po stronie Kancelarii, zaplanowaliśmy wydatki na organizację spotkań. Z tym wiążą się koszty tłumaczeń, wszelkiego rodzaju koszty organizacyjno-techniczne odbycia tych spotkań.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Trzeba powiedzieć, że największy wydatek związany z Prezydencją, który czeka obie Izby, to jest rok 2012, wtedy kiedy po Prezydencji odbędzie się wiosenne wielkie spotkanie wszystkich szefów parlamentów Unii Europejskiej. Takie spotkanie odbywa się raz do roku na wiosnę, a gospodarzem spotkania jest kraj, który miał jesienną Prezydencję.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Drugi duży wydatek, to jest 8800 tys. zł, który wiąże się ze zmianą kadencji. To są koszty, które w normalnym trybie, raz na 4 lata – czy w nadzwyczajnym, jeśli państwo zdecydujecie skrócić kadencję, to wtedy jest to częściej niż na 4 lata – musimy ponieść z budżetu państwa. Trzeba powiedzieć, że prawie wszystkie koszty, to są koszty sztywne i stałe. Świadczenia związane ze zmianą kadencji są też zapisane w ustawie o wykonywaniu mandatu. Chcę też zwrócić uwagę, iż ta zmiana kadencji dotyczy wydatków z różnych paragrafów, od wynagrodzeń, poprzez świadczenia, delegacje, podróże, ale też i odprawy dla pracowników biur poselskich i senatorskich.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">To są te dwa zadania, które – jak powiedziałam – czekają nas w 2011 r. i nie są szablonowe dla corocznej działalności Kancelarii Senatu.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Jeśli chodzi o corocznie wykonywane zadania bieżące, to trzeba powiedzieć, że mamy troszeczkę wzrostu tych wydatków. Szczegółowo przedstawiłam to państwu w naszym materiale, ale one też się wiążą z tym, iż dostaliśmy do realizacji czasami nowe zadania, a czasami te zadania wykonujemy, ale kto inny je finansował. W tej chwili przechodzimy na prawidłowe finansowanie, tak jak na przykład w przypadku naszych składek członkowskich, przynależności senatorów do niektórych organizacji międzynarodowych. Te składki w większości były do tej pory odprowadzane z budżetu Kancelarii Sejmu dla posłów i senatorów, bo mówiło się o jednej wspólnej delegacji. Dzisiaj staramy się realizować zadania i udział posłów i senatorów proporcjonalnie do ich udziału i stąd też umówiliśmy się z Kancelarią Sejmu, że od tego roku te koszty, które leżą po stronie senatorskiej, proporcjonalnie do liczby senatorów, biorących udział w organizacjach międzynarodowych, będą opłacane z Kancelarii Senatu, stąd u nas jest ten wzrost, bo do tej pory tego nie było.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Ale też istotnym wzrostem dla nas, przy takim skromnym budżecie, jest dodatkowy obowiązek zabezpieczenia środków na finansowanie przewozu samolotami pasażerskimi najważniejszych osób w państwie. Do tej pory te wydatki były w budżecie Ministerstwa Obrony Narodowej, dlatego że było specjalne lotnictwo wojskowe. W związku z wyczarterowaniem samolotów cywilnych rząd przyjął propozycję, aby w budżecie każdej Kancelarii od przyszłego roku, czyli 2011, były środki na ten cel, w takim zakresie, w jakim najważniejsze osoby w państwie korzystają z tych samolotów. Skalkulowaliśmy to następująco. Uznaliśmy, że jeżeli weźmiemy do dyspozycji samoloty pułku wojskowego i nowe EMBRAER-y, to połowę czasu na loty, które prognozujemy od dawna dla marszałka Senatu i dla senatorów, będziemy korzystali z EMBRAER-ów. Stąd zaprojektowaliśmy 75 godzin na loty rocznie razy kwotę kalkulacyjną, którą dostaliśmy od Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Oczywiście jest tak, że mamy kilka zadań kontynuowanych. Wdrażamy system zarządzania organizacją klasy ERP. Zmieniamy, budujemy i unowocześniamy stronę internetową. Mamy niewielki wzrost kosztów związany z nowym zadaniem, które okazało się bardzo ważne, także nośnym społecznie i cieszącym się dużym oddźwiękiem społecznym. To są petycje, które rozpatruje nasza komisja, które kończą się w takim zakresie, w jakim nasz organ może dysponować tymi petycjami, czyli kończą się inicjatywami ustawodawczymi, legislacyjnymi.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Powiem o jednej z ważniejszych pozycji dotyczącej wzrostu kosztów. Będziemy starali się to robić długofalowo i racjonalnie, patrząc także na wszystkie wydatki budżetu państwa, a nie na raz wszystko w jednym roku. Uznajemy, że najważniejszą nie tylko dla Kancelarii Senatu, Senatu, ale i dla Kancelarii Sejmu, Sejmu bolączką organizacyjną, techniczną są pomieszczenia. Wszyscy o tym doskonale wiemy. Część pomieszczeń dla biur senackich wynajmujemy na zewnątrz.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Wreszcie w związku z możliwością ustawową, bo minister skarbu przejął od miasta w trwały zarząd wszystkie nieruchomości, które są nieruchomościami Skarbu Państwa, uzyskaliśmy promesę od Ministerstwa Skarbu Państwa trwałego zarządu budynku na ul. Smolnej, który w całości będzie zaspakajał nasze potrzeby, jeśli chodzi o wynajmowanie lokali z zewnątrz, ale też pomieszczeń technicznych, magazynowych i archiwalnych. W związku z tym z kosztów ponoszenia wynajmu będziemy mogli powoli, etap za etapem, remontować budynek na ulicy Smolnej, który jest także z zapleczem pozwalającym się nawet w przyszłości rozbudować. Chcielibyśmy przenieść biura z ulicy Górnośląskiej, które wynajmujemy teraz od Politechniki Warszawskiej. Chcielibyśmy też przenieść archiwum Senatu na ulicę Smolną. To jest w niedalekiej odległości od nas. Ta pozycja będzie się pojawiała rok rocznie, bo to są duże nakłady, ale chcemy także wykorzystywać wszystkie środki zaoszczędzone w ciągu roku w różnych źródłach i przeznaczać na ten cel, nie obciążając nadmiernie budżetu.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">I jeszcze jedna rzecz, o której chciałabym powiedzieć. Jest ona niezmiernie ważna. Pozwoliłam sobie, w uzgodnieniu z marszałkiem Senatu przesłać pismo i poprosić pana przewodniczącego i Komisję Regulaminową o to, aby zechciała dokonać przesunięć wewnętrznych w naszym budżecie, które pozwoliłyby zrealizować projekt, uzgodniony już w Prezydiach Sejmu i Senatu, by podnieść środki na ryczałt na prowadzenie biur senatorskich i poselskich. To jest niewielka kwota – 500 zł w skali miesiąca. Jest tak, że z tego powodu nie wzrasta ani budżet Kancelarii Sejmu, ani budżet Kancelarii Senatu. Po prostu poprzesuwaliśmy pewne zadania. Nie ukrywam, że wiedząc o tym, iż będzie taka propozycja, niektóre zadania, które mieliśmy zaplanować w przyszłym roku, zrealizowaliśmy już w tym roku. W związku z tym mamy pewne oszczędności w planowanym roku 2011. Stąd prośba, żeby technicznie poprzesuwać te kwoty, tak, aby rzeczywiście – jeśli będzie decyzja odpowiednich gremiów, Prezydiów Sejmu i Senatu – podnieść te środki na biura o 500 zł.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Chcę też powiedzieć, że jest to niezmiernie ważne, dlatego że jak się spojrzy na wysokości, na realne kwoty, jakie otrzymują pracownicy biur senatorskich, ale jak średnio mieści się w wydatkach na biuro ryczałt, który poseł i senator ma do swojej dyspozycji, jaką pulę zajmują wydatki na wynagrodzenia i spojrzy się na dynamikę… Przedstawię państwu do dyspozycji, do dokumentów Komisji, dynamikę, jeśli chodzi o zatrudnienia pracowników w biurach senatorskich. Trzeba powiedzieć, że jest to mała dynamika i to są małe kwoty. Średnia wynagrodzenia pracowników biur senatorskich w tym roku, a więc przeciętne wynagrodzenie angażowe to jest 2422 zł. W roku 2004 to było 2038 zł, ale też była i tendencja wzrostowa i spadkowa. Chcę też powiedzieć, że dzisiaj to jest prawie 35% wszystkich wydatków z tego ryczałtu na biura senatorskie. Oprócz tego przecież – sami państwo doskonale wiecie, jakie świadczenia się płaci i ile trzeba zapłacić, żeby funkcjonowało biuro senatorskie w terenie.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Uznajemy, że należałoby podjąć działania wieloletnie, żeby podnieść strukturę wydatków w zakresie biur senatorskich, by podnosząc wynagrodzenie dla pracowników biur senatorskich, możliwość jaką państwo będziecie mieli – bo to jest tylko stworzenie dla państwa możliwości – dać państwu możliwość podwyższenia tych wynagrodzeń; jednocześnie wzrośnie też struktura wydatków. Wzrosną wydatki na ten cel. Zdajemy sobie sprawę z tego, że po pierwsze są bardzo różne okręgi wyborcze. Bardzo wielu posłów i senatorów nie ma jednego biura i nie zatrudnia jednego pracownika. Naszych 100 senatorów zatrudnia 167 pracowników. Przy czym 94 pracowników jest na cały etat, a 73 na jakąś cząstkę etatu. Gdyby te środki były większe, to zabezpieczenie byłoby większe.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Drugim niezmiernie ważnym elementem, który chciałabym podkreślić, bo do tego upoważnił mnie pan marszałek Borusewicz, jest mianowicie to, że powinniśmy kompleksowo, długofalowo dążyć do tego, aby podnieść bezpieczeństwo funkcjonowania państwa w terenie. Dotyczy to także pracowników, którzy dla państwa pracują i miejsca pracy, w których państwo pracujecie w terenie. Wiemy o tym, że to można jedynie zabezpieczyć poprzez wzrost wydatków oddanych do waszej dyspozycji na biura poselsko-senatorskie. Marszałek Senatu też będzie w tym kierunku działał, czy w Senacie, czy na dalszym etapie prac nad budżetem. Stąd moja prośba do pana przewodniczącego – zresztą analogiczne pismo napisał pan minister Czapla – żeby przesunąć te środki.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Jesteśmy, oczywiście, do państwa dyspozycji. O Polonii mogłabym długo mówić, ale wnioski polonijne na pieniądze z 2011 roku spłyną dopiero do nas do 30 listopada br. Czy tak, czy tak, to jest kwota niezmienna 75.000 tys. zł od 3 lat; to będzie 4 rok. Ona w dalszym ciągu nie pokrywa zapotrzebowania wszystkich tych, którzy ubiegają się o te środki. To zapotrzebowanie, jak państwo wiecie, pokazujemy przy okazji realizacji budżetu i wykonania budżetu w połowie roku za rok poprzedni.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">To jest wszystko co chciałabym powiedzieć. Jestem do państwa dyspozycji. Jeszcze tylko dodam, że zdajemy sobie sprawę i tak został skalkulowany budżet, iż środki na wynagrodzenia „R”, senatorów i wszystkie pochodne od tych środków, zgodnie z dyspozycją zostały zamrożone i one nie wzrosły. Są na poziomie 2008 r. Tutaj nie ma żadnych wzrostów.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Jest też tak, że nie planujemy podwyżki wynagrodzeń w Kancelarii Senatu. Jedyne środki, które są dodatkowe na wynagrodzenia, oprócz tego co wykorzystujemy w tym roku, to są te, które są związane ze zwyczajem, ale też zapisane w Kancelarii Senatu w regulaminie pracy (oczywiście, jako fakultatywne, bo wszystko zależy od budżetu), to są te związane ze zmianą kadencji. Jest to duży wysiłek organizacyjny Kancelarii Senatu i Kancelarii Sejmu. Zawsze przygotowywaliśmy środki na nagrody, związane ze zmianą kadencji, raz na 4 lata. Były one również dla pracowników państwa biur. W związku z tym, to są jedyne wydatki, które leżą po stronie wynagrodzeń.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Ze swojej strony dziękuję. Jesteśmy wszyscy do państwa dyspozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Dziękuję pani minister. Koreferat zgodziła się wygłosić pani przewodnicząca Barbara Bartuś. Bardzo proszę pani poseł o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselBarbaraBartus">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Pani Minister! Szanowni Państwo! Nie jest łatwo zabierać głos w tym momencie, kiedy pracujemy nad budżetem, kiedy kolejne progi ostrożnościowe zostają przekroczone, jeżeli chodzi o deficyt budżetu państwa. Nie łatwo jest mówić o wydatkach Kancelarii Senatu przy tej dyskusji, która często przetacza się przez media o likwidacji Senatu, o ograniczeniu liczby senatorów.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselBarbaraBartus">Chciałam podkreślić na początku swojego koreferatu, że Kancelaria Senatu nie stanowi tak dużego wydatku w budżecie państwa, żeby to miało mieć jakiś większy wpływ na deficyt, który już mamy. Z drugiej strony, chciałam podkreślić, że od tego jakie uchwalamy prawo, my parlamentarzyści, posłowie i senatorowie, zależy też jak się żyje przeciętnemu, zwykłemu obywatelowi w naszym kraju. Powiem, z własnego doświadczenia, że jako prawnik niejednokrotnie zauważałam, iż Senat jest konieczny. To, że senatorowie zwracają czasami uwagę na niedoskonałości tego co wychodzi od nas, jest konieczne. A więc jeżeli jest konieczne, to konieczne są wydatki na Senat i zapewnienie właściwych środków do dobrego funkcjonowania Senatu.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselBarbaraBartus">Zaplanowane wydatki są zwiększone w stosunku do roku ubiegłego. Pani minister bardzo pięknie i dokładnie omówiła nam strukturę tych wydatków. Chciałabym podkreślić, że faktycznie zwiększenia wynikają tylko z tych nadzwyczajnych sytuacji, którymi są: Prezydencja Polski i o ile można tak nazwać: zmiana kadencji, która różni jednak ten rok od poprzedniego.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PoselBarbaraBartus">Bardzo ważne jest też to, co powiedziała pani minister o biurach senatorskich. Te środki na biura senatorskie, z jednej strony dla wielu są wysokie, ale tak naprawdę, żeby senator mógł funkcjonować, wypełniać swój mandat senatorski, potrzebuje pomocy, czyli potrzebuje pracownika. Jak tutaj się przekonujemy, chociaż i tak ta średnia wynagrodzeń w Senacie wydaje się być większa niż w biurach poselskich, ona jest o wiele, wiele niższa niż średnia wynagrodzeń w kraju. Wydaje się, że osoba, która zastępuje parlamentarzystę w terenie, bo tak to trzeba nazwać… Wiem, jak ja pracuję ze swoimi asystentami, to nie jest 8 godzin, to jest czasami praca od świtu do późnej nocy; to są telefony. Obywatele potrzebują kontaktu z parlamentarzystami, a jeżeli to jest niemożliwe, to tam jest pracownik. Musimy zadbać bardziej – jak się okazuje – o bezpieczeństwo tego pracownika, ale ten pracownik za dobrą pracę też powinien być godziwie wynagradzany. To wszystko jednak spoczywa w budżecie Kancelarii Sejmu czy Senatu.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PoselBarbaraBartus">Krótko jeszcze powiem o wydatkach związanych z Opieką nad Polonią i Polakami za Granicą. Budzi moje zaniepokojenie, że te wydatki od 2007 roku nie zwiększają się, czyli realnie z roku na rok są mniejsze. Wydaje się, że nie możemy pozostawiać naszych rodaków za granicą bez opieki. Często słyszymy w mediach, że musimy dbać o Polaków, Polonię, bo mają problemy. Tutaj większe zaangażowanie ze strony Polski byłoby wskazane, a to jest w zadaniach Senatu, a co za tym idzie w wydatkach Kancelarii Senatu.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PoselBarbaraBartus">Na koniec chciałam jeszcze zwrócić uwagę na jedną rzecz. Otrzymaliśmy poprawkę, tylko nie wiem, czy ja mam złe materiały, czy było coś czego ja nie wiem. Zgadza mi się bowiem to pomniejszenie do kwoty, natomiast według mnie dokładając te 500 tys. zł, to nie wychodzi 18.358 tys. zł tylko 258.000 tys. zł. Nie wiem, czy ja w jakiś sposób się pomyliłam, czy jest pomyłka z tamtej strony. Rozumiem, że tutaj zmniejszamy 500, a tam zwiększamy. Jak do kwoty 17.758 dodamy 500 to wychodzi mi końcówka 258, a nie 358…</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Zaraz sprawdzimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselBarbaraBartus">… chyba, że u mnie jest jakaś pomyłka.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselBarbaraBartus">Kończąc – wydaje się, że bardzo dużo zostało już powiedziane – chciałabym rekomendować przyjęcie budżetu w części 03 – Kancelaria Senatu, z poprawką – ewentualnie, jeżeli ta poprawka będzie wymagała jeszcze korekty, z jak najbardziej pozytywną opinią.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Dziękuję pani przewodniczącej. Oczywiście, chodzi o opinię pozytywną do projektu budżetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselBarbaraBartus">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Bardzo proszę, czy pani minister chce wyjaśnić…</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Jeszcze sprawdzimy, oczywiście…</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselBarbaraBartus">Z tego co tutaj mam, to wychodzi 17.758, dokładając 500, to wychodzi mi 18.258…</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Sprawdzimy to, bo z ostatnią stroną, z tabelą, nam się zgadza; możliwe, że błąd się znalazł w materiale środkowym, ale to zaraz sprawdzimy.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Pan przewodniczący pozwoli, że gdyby się okazało, że jest korekta, to jest to tylko i wyłączenie błąd rachunkowy i to poprawimy…</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselBarbaraBartus">Czy ma być 18.358…?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Zaraz to sprawdzimy i ustalimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Jeżeli jest to błąd rachunkowy, to państwo to sprostujecie. Teraz otwieram dyskusję. Czy są pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselJaroslawStolarczyk">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Pani Minister! Pani minister, wspomniała pani o środkach, które są zarezerwowane na nagrody dla naszych pracowników. Chciałbym się zapytać, w jaki sposób moglibyśmy z tego skorzystać, bo do tej pory nie mieliśmy takiej informacji, że w ogóle takie środki są zarezerwowane na tego typu wynagrodzenie…</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Panie pośle, to jest Senat, a nie Kancelaria Sejmu.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Jeżeli są jeszcze jakieś pytania… Pani minister może zbierzemy kilka pytań i pani udzieli odpowiedzi kompleksowo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselWaclawMartyniuk">Pani minister, zafrapowała mnie pani informacja dotycząca Smolnej, o tym że z Górnośląskiej przechodzicie na Smolną. Natomiast zupełnie niedawno byliśmy na otwarciu takiego gmachu gospodarczo-magazynowego. Według tego co powiedział nam jeszcze ówczesny marszałek, a dzisiejszy prezydent, że ma być również zarchiwizowana część tego co jest tu na terenie Sejmu, czy państwo nie rozpatrywali możliwości wspólnego zagospodarowania? Czy też na etapie planowania nie powinno być tak zaplanowane, żeby było to dla jednej i dla drugiej instytucji? Przynajmniej ja twierdzę, że jeżeli jest możliwość posiadania wszystkiego na jednym miejscu, to jest zdecydowanie lepiej niż wynajmowanie na zewnątrz, czy też posiadania swoich budynków, czy też oddziałów na zewnątrz. To jest tylko takie pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Czy są jeszcze jakieś pytania?</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">W nawiązaniu do tego, co powiedział pan przewodniczący, to oczywiście jest to słuszna sugestia, żeby niektóre inwestycje, na które czekają Sejm i Senat móc połączyć. Jeżeli tu mówimy o „spadającym” od kilku kadencji ważnym zadaniu inwestycyjnym, jakim jest budowa budynku dla komisji sejmowych, to myślę, że ten budynek będzie także służył komisjom senackim, bo przecież nie będziemy budowali równolegle dwóch budynków, jeżeli to się, oczywiście, uda w jakimś czasie zrealizować, chociaż na razie nic na to nie wskazuje, ze względu na kondycję budżetu państwa. Ale niektóre przedsięwzięcia inwestycyjne można byłoby rzeczywiście połączyć; połączyć także wysiłki finansowe. Bardzo często słyszymy, że Kancelaria Senatu nie udźwignie tego, ale z drugiej strony słyszymy też, iż Kancelaria Sejmu też czegoś nie udźwignie. Może razem udałoby się zrealizować coś, co będzie służyło obu Kancelariom i obu Izbom.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselWaclawMartyniuk">To jest jedno państwo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Tak. Bardzo proszę, bo ja jeszcze będę miał pytania…</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselWaclawMartyniuk">Przepraszam, ale zapomniałem powiedzieć o pewnej refleksji. Jak usłyszałem od pani minister o nalotach marszałka, to od razu sobie tak wyobraziłem, na co to marszałek nalatuje i co zrzuca?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Na pewno nie paliwo.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Pani minister mam następujące pytanie. W zasadzie ja o to pytałem poprzednio. Czy ta nowa sytuacja na Białorusi, gdzie organizacje – nazwane w cudzysłowie: polonijne, a w zasadzie proreżimowe – przejęły Domy Polskie, czy ona zmienia trochę sytuację tych domów, obiektów, inicjatyw w ubieganiu się o środki, którymi dysponuje Kancelaria Senatu? Czy my też finansujemy te ośrodki, te inicjatywy, które wymknęły się z rąk, uznawanych przez Polskę organizacjom polonijnym?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Jeżeli państwo pozwolicie, to odpowiem po kolei. Jeżeli chodzi o środki finansowe zabezpieczone przy zmianie kadencji na finansowanie pracowników biur senatorskich i poselskich, to jest to tak, że jak mówię: nagroda, to mam na myśli dodatkowe wynagrodzenie roczne, które też w jakimś sensie jest nagrodą. I te środki są. Jest to „13”. Pracownicy to dostają i to jest przy zmianie kadencji. Ale chodzi też o nagrody jubileuszowe. One również w momencie, kiedy kończy się okres zatrudnienia, a pracownik nabył już w ciągu roku, czy nabędzie później, ale już zaczyna się ten rok, kiedy on nabywa – nie upływa rok, to też nagrody jubileuszowe wypłacamy. I to są – jak mówiłam – te środki.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Jeżeli chodzi o inwestycje, to zacznę od tej lepszej strony, lepszej dla nas także formuły współpracy. Nie ukrywam, że od dłuższego czasu, myśmy się o to dobijali i mam nadzieję, że to już jest realizowane, iż wspólnie z Kancelarią Sejmu razem tak naprawdę rozmawiamy o wspólnych inwestycjach. To o co państwo prosiliście Kancelarię Sejmu, żeby przedstawiła perspektywiczny plan 4-letni, dotyczący inwestycji i zamierzeń, dotyczących infrastruktury, to będą także nasze wspólne przedsięwzięcia. My o tym rozmawiamy i działamy. Dotyczy to także nie tylko tego co już jest w zasadzie tylko do realizacji, potrzebuje finansów, bo mamy projekty dwóch budynków: komisji sejmowych i obiektu – biblioteka sejmowa; problem jest tylko z działką i z finansami, ale dotyczy także mniejszych przedsięwzięć, które chcemy realizować wewnątrz naszego kompleksu, nie wychodząc poza obręb kompleksu. Dokonaliśmy przeglądu naszych wolnych przestrzeni i doszliśmy do wniosku, że wspólnie będziemy je realizować na potrzeby posłów i senatorów. To jest dla nas najważniejsze. Tu współdziałamy i to będzie.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Kompleks, który został oddany na Skarpie, o którym mówił pan poseł, był projektowany i planowany na etapie, kiedy takiej współpracy – przykro mówić – nie było i mimo, że pukaliśmy, dobijali się i trochę wisieli u klamki (bo tak zawsze wisimy, jeśli chodzi o pomieszczenia), to w ogóle nie uczestniczyliśmy, nie braliśmy udziału ani w projektowaniu, ani realizacji. Wydaje się, że potrzeby Kancelarii Sejmu są tak duże, iż nie mamy tu zamiaru o nic prosić. Aczkolwiek chcę powiedzieć, że musimy się mieścić w tym kompleksie wspólnie i robimy to na ile jest to możliwe, z jak najlepszą wzajemną intencją. Jest to niezmiernie ważne na przyszłość i mamy takie plany, żebyśmy te wszystkie inwestycje, które robimy, robili właśnie wspólnie, nie tylko dotyczące współfinansowania. Efekt jest taki, że jeżeli razem jesteśmy w tym kompleksie, to czy tak, czy tak – jeśli to będzie finansowane z budżetu Kancelarii Sejmu, to i tak senatorowie do tych sal chodzą i z nich korzystają. I tak posłowie, jak nie ma sal w Sejmie, to przychodzą do sal senackich. I to jest dla nas oczywiste.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Natomiast, jeśli chodzi o budynek na Smolnej, to w tej chwili dostaliśmy tę promesę, ale trwały zarząd dostaniemy w momencie, kiedy otrzymamy wszystkie plany, bo na razie to jest wizja lokalna i nasze zamierzenia. Wiemy jak to wygląda. Jak dostaniemy plany – umówiliśmy się z ministrem Czaplą, że wspólnie nad tym usiądziemy. To nie oznacza wcale, że jeżeli Senat będzie użytkownikiem, będzie miał to w trwałym zarządzie, nie zagospodarujemy tego budynku wspólnie z Kancelarią Sejmu. Kancelaria Sejmu też bowiem wynajmuje pomieszczenia komercyjnie. Umówiliśmy się w ten sposób, że porozmawiamy o tym, wtedy kiedy będziemy mieli już realne plany, dlatego że ze wstępnych naszych ustaleń wynika, iż identyczną działalność obsługującą Kancelarię Sejmu i Senatu, obsługującą posłów i senatorów chcielibyśmy tam przenieść, tzn. wydawnictwa, część archiwum, listy. W związku z tym to jest w dalszym ciągu temat otwarty. Mam nadzieję, że ta dobra współpraca zaczęła się i ona będzie kontynuowana.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to krótko powiemy, bo tu jest sprawa bardzo dynamiczna i to nawet w ostatnich dniach się zmieniająca – o Białorusi. Dyrektor Kozłowski, dyrektor Biura Polonijnego, przedstawi sytuację finansowania Białorusi i tych naszych przedsięwzięć.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#DyrektorBiuraPolonijnegoKancelariiSenatuArturKozlowski">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to jeśli mógłbym wnosić do Komisji, żeby jednak może wyłączyć mikrofon. Mamy bowiem sygnały, że później te informacje natury finansowej szkodzą naszym rodakom za granicą.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselWaclawMartyniuk">Jeśli można, to nie o wyłączenie mikrofonu, tylko zastrzeżenie tej części i nie publikowanie jej, bo to o to chodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#DyrektorBiuraPolonijnegoKancelariiSenatuArturKozlowski">To już jest kwestia techniczna. Mamy po prostu sygnały, że później ta sytuacja przekłada się niekorzystnie… tu chodzi o cyfry… Jeżeli państwo chcieliby usłyszeć…</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Chodzi o ogóle informacje. Nie będziemy utajniali tego posiedzenia. Jest tylko apel, żeby tych informacji nie wykorzystywać, bo one być może mają taki…</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#SekretarzKomisjiRegulaminowejiSprawPoselskich">Ale to będzie w biuletynie.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselWaclawMartyniuk">Dlatego mówię o zastrzeżeniu tej części…</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Może zróbmy inaczej. Niech pan dyrektor odpowie na pytanie w ten sposób, żeby ograniczyć się do informacji…</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Ponieważ to będzie rzeczywiście w biuletynie, to niech pan sam dozuje informacje, które pana zdaniem nie powinny ujrzeć światła dziennego przynajmniej na tym etapie.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">My dysponujemy materiałem dla pana przewodniczącego…</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#DyrektorBiuraPolonijnegoKancelariiSenatuArturKozlowski">Generalnie sytuacja jest taka, jak państwo wiedzą, że na Białorusi wyjątkowo ze względu na stan prawny właścicielem obiektów jest Związek Polaków na Białorusi, czyli organizacja, która oficjalnie jest uznawana przez władze białoruskie. Dzisiaj kierowana jest przez pana Siemaszkę. W związku z tym wszystkie inwestycje na przestrzeni 20 lat, jakie dokonało państwo polskie za pośrednictwem Senatu są w gestii tegoż kadłubowego związku, z którym polska strona nie współpracuje, nie czyni też nakładów, z wyjątkiem jednego obiektu. Tak wygląda sytuacja na dzień dzisiejszy.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#DyrektorBiuraPolonijnegoKancelariiSenatuArturKozlowski">Są inne podmioty, poza Związkiem Polaków na Białorusi, uznawanym przez władze białoruskie, które działają również legalnie, które wspomaga polska strona zarówno w działalności programowej, jak i finansowej, ponieważ te organizacje są zarejestrowane oficjalnie w prawie białoruskim. Mają one prawo do funkcjonowania i otrzymywania różnego rodzaju dotacji i darowizn.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#DyrektorBiuraPolonijnegoKancelariiSenatuArturKozlowski">To tyle, co mogę powiedzieć w tej części. Oczywiście, jeśli pan przewodniczący i państwo są zainteresowani, to my jesteśmy w stanie uzupełnić na piśmie te informacje.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">To mi wystarczy, panie dyrektorze. Mnie chodziło o to, że również inne organizacje, nie tylko pana Siemaszko, mają prawo ubiegać się o środki. To czy dostają, to jest już inna sprawa, to jest sprawa rozpatrzenia ich wniosków pod względem formalnym, itd., a także możliwości finansowych Kancelarii Senatu.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Czy są jeszcze jakieś pytania do pani minister? Nie ma pytań.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Pani przewodnicząca Bartuś rekomendowała przyjęcie pozytywnej opinii w sprawie budżetu Kancelarii Senatu. Jeżeli nie usłyszę głosu sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła pozytywną opinię dotyczącą projektu ustawy budżetowej na rok 2011 (druk nr 3429) w zakresie części budżetowej 03 – Kancelaria Senatu wraz z załącznikami nr 1 i 2 oraz załącznikiem nr 8 dotyczącym dotacji celowej.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Przepraszam, nie zapytałem pana dyrektora Andrzeja Łodygę o zdanie, ale Najwyższa Izba Kontroli z reguły uaktywnia się w czasie wykonania budżetu, a nie tworzenia projektu budżetu.</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Na koniec mam jeszcze pytanie. Rozumiem, że pan przewodniczący Martyniuk, członek Komisji Finansów Publicznych, będzie na Komisji Finansów Publicznych, wtedy kiedy Komisja będzie rozpatrywała ten blok…</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselWaclawMartyniuk">Oczywiście, bo ja mam Krajowe Biuro Wyborcze…</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">To prosiłbym pana przewodniczącego i prosiłbym również, żeby Komisja się na to zgodziła, aby już nie komplikować sprawy…</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselWaclawMartyniuk">Ale pani przewodnicząca Bartuś była koreferentem…</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Tak, ale pani nie jest członkiem Komisji Finansów Publicznych. Dobrze było, gdy pani przewodnicząca Szydło była, bo ona była też członkiem Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Jest prośba, żeby pan przedstawił to również…</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselWaclawMartyniuk">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Nie było żadnych wniosków, czy dodatkowych propozycji. Chodzi o stanowisko nasze dotyczące Kancelarii Sejmu, Senatu, Prezydenta i Krajowego Biura Wyborczego.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Czy jest na to zgoda Komisji? Jest zgoda.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Wyczerpaliśmy porządek obrad. Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo serdecznie pani minister wraz ze współpracownikami. Dziękuję panu dyrektorowi i członkom Komisji za udział w posiedzeniu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>