text_structure.xml 15.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Witam wszystkich przybyłych. Witam panie i panów posłów oraz wszystkich gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">W porządku dzisiejszych obrad zaplanowaliśmy pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o świadczeniach odszkodowawczych przysługujących w razie wypadków i chorób pozostających w związku ze służbą wojskową oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Czy ktoś z państwa ma uwagi do porządku dzisiejszych obrad? Nie widzę zgłoszeń. Czy ktoś z państwa jest przeciwny przyjęciu zaproponowanego porządku obrad? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Uznaję, że Komisje przyjęły zaproponowany porządek dzisiejszych obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przystępujemy do realizacji porządku obrad. Od razu chcę poinformować, że uzgodnienia podjęte przez prezydia obu Komisji zmierzają do tego, żeby powołać podkomisję nadzwyczajną, która szczegółowo rozpatrzy ten projekt ustawy. Przystępujemy do pierwszego czytania poselskiego projektu ustawy o świadczeniach odszkodowawczych przysługujących w razie wypadków i chorób pozostających w związku ze służbą wojskową oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Proszę posła Czesława Mroczka, który jest przedstawicielem wnioskodawców w pracach nad tym projektem, o zwięzłe przestawienie istoty projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselCzeslawMroczek">Omawiany projekt ustawy jest odpowiedzią na problemy, które pojawiły się w praktyce związanej ze stosowaniem ustawy o świadczeniach odszkodowawczych przysługujących w razie wypadków i chorób pozostających związku ze służbą wojskową. Przede wszystkim chciałbym powiedzieć, że ta ustawa jest adresowana w szczególności do żołnierzy wykonujących zadania poza granicami kraju. Jest to tematyka niezwykle ważna, ze społecznego punktu widzenia. Polskie siły zbrojne w coraz większym stopniu zaangażowane są w misje poza granicami kraju. Niestety, zdarzają się przypadki, które rodzą tytuł do odszkodowań. Z punktu widzenia niezwykle ważnych zadań, które wykonują polscy żołnierze, istotne jest, żeby ci, którzy ponieśli uszczerbek na zdrowiu, a także rodziny tych, którzy ponieśli śmierć, spotkały się z należytą opieką i reakcją ze strony państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselCzeslawMroczek">Przedłożone w tym projekcie rozwiązania mają zapewnić usunięcie barier występujących przy realizacji dotychczas obowiązującej ustawy. Jest to propozycja wprowadzenia w tym zakresie rozwiązań kompleksowych. Mówiłem już o tym, że nowe rozwiązania są podyktowane praktyką istniejącą przy stosowaniu obecnie obowiązującej ustawy. Poza kwestiami związanymi z tą ustawą zmieniamy także kilka innych ustaw związanych ze świadczeniami. W projekcie przedstawiona jest również propozycja zmiany ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej. Jest to zmiana, która dotyczy przedłużenia wieku przejścia na emeryturę dla żołnierzy zawodowych, którzy będą pełnić funkcje w organach międzynarodowych. Jest tu także propozycja zmiany ustawy o Żandarmerii Wojskowej, w zakresie ustroju Żandarmerii Wojskowej i usprawnienia funkcjonowania tej formacji.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselCzeslawMroczek">Zgodnie z informacją przekazaną przez pana przewodniczącego, do rozpatrzenia projektu ustawy powołamy podkomisję. W tej sytuacji szczegółowe omówienie rozwiązań zawartych w projekcie ustawy zostanie przedstawione w trakcie prac podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję. Proszę o stanowisko rządu. Czy w imieniu rządu głos zabierze pan minister Czesław Piątas? Jeśli tak, to bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejCzeslawPiatas">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysokie Komisje. Ministerstwo Obrony Narodowej w pełni popiera poselski projekt ustawy, ponieważ niweluje on bardzo bolesną różnicę, która występuje w zakresie świadczeń przyznawanych rodzinom żołnierzy, którzy zginęli. Różnica dotyczy świadczeń przyznawanych sytuacji, gdy żołnierz umiera na skutek ran odniesionych w czasie misji, ale dzieje się to później. Często zdarza się, że żołnierz umiera dopiero wówczas, gdy zostanie już przeniesiony do rezerwy. Ciężko chorzy są kierowani na komisję lekarską, która stwierdza niemożność pełnienia służby przez takich żołnierzy. Z tego powodu w pełni popieramy ten projekt.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejCzeslawPiatas">Pragnę także poinformować, że przygotowanie stanowiska rządu do tego projektu jest już na końcowym etapie przygotowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Kto z posłów chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselMagdalenaKochan">Bardzo się cieszę, że ten projekt jest już rozpatrywany w Sejmie. Myślę, że ta ustawa jest oczekiwana przez wiele środowisk. Myślę także, że w tym projekcie znalazły się rozwiązania, które należą się naszym żołnierzom wracającym z różnie nazywanych misji. Często są to misje, które mają w nazwie „pokój”, ale z pokojem nie mają nic wspólnego. Jest to ustawa, która dostrzeże to środowisko, które jest związane z wojskiem, ale po powrocie nie może nadal pełnić służby. Często jest tak, że rany odniesione w misjach powodują utratę zdrowia. Jednak nie powodują one zmiany lub utraty posiadanych umiejętności. Umiejętności tych żołnierzy moglibyśmy wykorzystywać w większym stopniu niż do tej pory, ponieważ niepełnosprawność wcale nie musi oznaczać tego, że ktoś nie może przekazywać doświadczeń zdobytych w boju tym, którzy za chwilę pojadą na podobną misję.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselMagdalenaKochan">Bardzo się cieszę, gdyż jest to ustawa długo oczekiwana. Mam nadzieję, że szybkie wprowadzenie jej w życie stanowić będzie zadośćuczynienie dla wszystkich tych, którzy na zadośćuczynienie czekają, a przede wszystkim tych, którzy na takie zadośćuczynienie zasługują.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję. Do dyskusji zgłosił się również pan poseł Sylwester Pawłowski. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselSylwesterPawlowski">W zasadzie nie ma potrzeby odbywania dłuższej dyskusji o projekcie, który ze wszech miar znajduje uzasadnienie. Wydaje się jednak, że w tym momencie powinno paść pytanie, na które powinna zostać udzielona odpowiedź. W krajach demokracji, cywilny nadzór nad wojskiem jest zjawiskiem powszechnym. Kto lepiej zna problemy żołnierzy i oficerów, niż ich bezpośredni przełożeni, a więc również osoby w mundurach? Stąd wzięło się pytanie, które kieruję do pana generała Piątasa. Dlaczego Ministerstwo Obrony Narodowej, czy też rząd nie ma jeszcze stanowiska w sprawie tego poselskiego projektu ustawy? Powiem więcej. Dlaczego Ministerstwo Obrony Narodowej samo nie wystąpiło z taką inicjatywą? Czy panowie generałowie nie dostrzegają tego problemu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselTeresaWargocka">Mam prośbę do przedstawiciela wnioskodawców. Proszę o ustne przedstawienie uzasadnienia przepisów mówiących o reorganizacji w Żandarmerii Wojskowej. Jakie zmiany zaproponowano w tym projekcie w obszarze przyznawania nagród i zapomóg?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Czy głos chciałby zabrać ktoś z gości? Nie widzę zgłoszeń. W takim razie poproszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania. Później o zabranie głosu poproszę przedstawiciela wnioskodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzstanuwMONCzeslawPiatas">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje. Odpowiadając na pytania zadane przez pana posła pragnę podkreślić, że obecny rząd, czy też Ministerstwo Obrony Narodowej wiele zrobiło w obszarze wsparcia i pomocy socjalnej dla żołnierzy oraz ich rodzin. Przypomnę tylko, że wprowadzona została taka zasada, że rodzina żołnierza, dzieci żołnierza, który ginie w czasie służby, niezależnie od tego, czy dzieje się to w kraju, czy poza granicami kraju, objęte są specjalną osłoną. Elementami tej osłony jest renta dla żony i dzieci, mieszkanie dla rodziny, stypendium dla dzieci uczących się, możliwość udzielenia zapomogi przez Ministra Obrony Narodowej, a także to, iż Ministerstwo Obrony Narodowej pokrywać będzie koszty przeszkolenia, czy też przygotowania do wykonywania nowego zawodu dzieci lub żony żołnierza. Koszt takiego przeszkolenia, to 3-5 tys. zł na jedną osobę.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#SekretarzstanuwMONCzeslawPiatas">Natomiast przypadek, o którym w tej chwili rozmawiamy, to przypadek, który pojawił się na skutek zdarzeń, jakie ostatnio nastąpiły. Mieliśmy taki przypadek, że żołnierz zmarł na skutek ran odniesionych podczas misji. Jednak stało się to po upływie roku od zwolnienia go z wojska i ok. 1,5 roku po powrocie z misji. To zdarzenie spowodowało, iż zauważyliśmy, że w zabezpieczeniu socjalnym istnieje pewna różnica. Ten żołnierz był już w rezerwie. Był zwolniony ze służby. Chcemy zrównać takie przypadki pod względem uprawnień do odszkodowań.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#SekretarzstanuwMONCzeslawPiatas">Pragnę podkreślić, że Ministerstwo Obrony Narodowej współpracowało przy przygotowaniu tego projektu poselskiego, który przedstawił pan poseł Czesław Mroczek. Stanowisko rządu do tego projektu będzie gotowe w najbliższym czasie. Ze względów formalnych to stanowisko nie może zostać przeze mnie przedstawione w dniu dzisiejszym. Chcę zaznaczyć, że na podstawie opinii napływających do nas z innych resortów mogę powiedzieć, iż będzie to stanowisko pozytywne. Sądzę, że ostateczne stanowisko rządu o tym projekcie także będzie pozytywne. Jednak dziś jestem upoważniony jedynie do przedstawienia stanowiska Ministra Obrony Narodowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję. O zabranie głosu poproszę teraz przedstawiciela wnioskodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselCzeslawMroczek">Panie przewodniczący, Szanowni państwo. Jeśli chodzi o Żandarmerię Wojskową, to jej dotychczasowy ustrój jest taki, że jej placówki są obecnie jednostkami wojskowymi. W związku z tym muszą one wykonywać wszystkie czynności i kompetencje określone dla jednostek wojskowych. Zmiana polega na tym, że placówki Żandarmerii Wojskowej wejdą w skład oddziałów Żandarmerii Wojskowej i przestaną być jednostkami wojskowymi w rozumieniu przepisów prawnych. W wyniku planowanych zmian ustroju Żandarmerii Wojskowej zaoszczędzimy w każdej placówce 1-2 etaty, które były związane z wykonywaniem czynności administracyjnych jednostki wojskowej. Usprawni to pracę tych placówek.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselCzeslawMroczek">Natomiast, jeśli chodzi o nagrody i zapomogi, to w tym projekcie nie odnosimy się do nagród. Jeśli chodzi o zapomogi, które mogą być przyznawane przez Ministra Obrony Narodowej żołnierzom zawodowym, to rozszerzamy je również na żołnierzy niezawodowych, którzy pełnili czynną służbę wojskową. Dotychczas nie mogli oni korzystać z tego uprawnienia, czy też przywileju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję. Nie widzę dalszych zgłoszeń do dyskusji. W związku z tym zamykam dyskusję oraz pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy. Stwierdzam, że nie zgłoszono wniosku o przeprowadzenie wysłuchania publicznego tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">W trakcie posiedzenia zgłoszony został wniosek o powołanie do rozpatrzenia tego projektu podkomisji nadzwyczajnej. Czy ktoś z państwa jest przeciwny temu wnioskowi? Sprzeciwu nie słyszę. Uznaję, że Komisje przyjęły wniosek o powołanie do rozpatrzenia projektu podkomisji nadzwyczajnej. Sądzę, że wystarczy powołanie podkomisji nadzwyczajnej w zwykłym, tzn. siedmioosobowym składzie, przy zwykłym parytecie. Oznacza to, że w skład podkomisji wejdzie 3 posłów Platformy Obywatelskiej, 2 posłów Prawa i Sprawiedliwości oraz po jednym pośle z Lewicy i Polskiego Stronnictwa Ludowego.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Klub Parlamentarny Platformy Obywatelskiej zgłosił kandydatury posłów Czesława Mroczka, Janusza Dzięcioła oraz Alicji Dąbrowskiej. Klub Parlamentarny Prawa i Sprawiedliwości zgłosił kandydatury posłów Dariusza Seligi oraz Waldemara Andzela. Klub Parlamentarny Lewicy zgłosił kandydaturę posła Stanisława Wziątka. Pozostał nam jeszcze Klub Parlamentarny Polskiego Stronnictwa Ludowego. Czy pan poseł zechciałby przedstawić ostateczną kandydaturę swojego Klubu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselMieczyslawLuczak">W pracach podkomisji weźmie udział pan poseł Piotr Walkowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Klub Parlamentarny Polskiego Stronnictwa Ludowego zgłasza kandydaturę posła Piotra Walkowskiego. Rozumiem, że prowadzone w kuluarach negocjacje nie powiodły się. Ponieważ mimo woli je usłyszałem, chciałem się upewnić, jak zostały zakończone.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Zaproponowano, żeby w składzie podkomisji nadzwyczajnej znaleźli się posłowie Alicja Dąbrowska, Czesław Mroczek, Janusz Dzięcioł, Dariusz Seliga, Waldemar Andzel, Stanisław Wziątek oraz Piotr Walkowski. Czy do takiego składu podkomisji mają państwo jakieś uwagi? Czy ktoś z państwa jest przeciwny powołaniu podkomisji w zaproponowanym składzie? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Wobec braku sprzeciwu uznaję, że Komisje powołały podkomisję nadzwyczajną w zaproponowanym składzie. Proszę, żeby po zakończeniu posiedzenia Komisji posłowie wybrani do podkomisji pozostali na sali w celu ukonstytuowania władz podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Dziękuję państwu za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>