text_structure.xml 17.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Witam wszystkich o tak wczesnej porze na posiedzeniu Komisji „Przyjaznego Państwa”. W porządku dziennym mamy dziś przyjęcie listu do Ministra Finansów w sprawie wystąpienia do Komitetu do spraw VAT. Osobiście nie zdążyłem go przeczytać, państwo zapewne także nie, więc zanim przyjdzie pan Olkiewicz przeczytam ten list po prostu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Jak państwo wiecie, przygotowaliśmy nowelizację ustawy, która według opinii Biura Analiz Sejmowych i Biura Legislacyjnego będzie niezgodna z prawem europejskim, jeżeli nie wystąpimy, a właściwie my nie możemy wystąpić, tylko musimy poprosić o to Ministra Finansów, do tak zwanej Komisji do spraw VAT w Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Sam fakt podjęcia przez rząd tej inicjatywy lub też nie, już jest elementem zgodności lub nie z dyrektywą unijną. Stąd też przygotowaliśmy taki list, który byłby podstawą do wystąpienia przez Ministerstwo Finansów do Komisji Europejskiej z takim wnioskiem. To jest właśnie treść tego listu, który prześlemy do Ministerstwa Finansów w tej lub w trochę zmienionej po dzisiejszej dyskusji postaci.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">To, co powiedziałem w tej chwili dotyczy tak naprawdę w dużym stopniu wprowadzenia, które jest do tego listu. Jeszcze raz przypominamy w nim, że nasze działania zmierzające do uproszczenia dokumentowania dotyczą pięciu w sumie kategorii usług: taksówek osobowych, przewozu osób, usług gastronomicznych, parkowania pojazdów, paliw silnikowych.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">„Zagadnienia przedstawione do konsultacji. Rzeczpospolita Polska za pośrednictwem uprawnionego organu, zwraca się o wyrażenie opinii odnośnie zamiaru uznania za fakturę w rozumieniu przepisów o podatku VAT.” Tu następuje rozpisanie tych pięciu kategorii. Jakie jest uzasadnienie?</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">„Zgodnie z obecnie obowiązującymi w Rzeczypospolitej Polskiej regulacjami w zakresie VAT, podatnik VAT jest obowiązany wystawić fakturę VAT zawierającą wszelkie dane określone w przepisach zgodnych w tym zakresie z art. 226 Dyrektywy VAT, dla udokumentowania dostawy towarów lub świadczenia usług.”</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">W uzasadnieniu jest po prostu opis stanu prawnego dzisiaj obowiązującego w tych przypadkach, o których dzisiaj mowa, a więc taksówki, przewóz osób, gastronomia, paliwa silnikowe i parkowanie. Dziś trzeba mieć po porostu fakturę, jeśli chce się to rozliczyć w koszty planowanej działalności.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">W związku z tym, w liście piszemy, że chcielibyśmy tak postąpić i mówimy, co jest bardzo ważne, że już „zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, uproszczony sposób dokumentowania transakcji dla potrzeb VAT w ramach odstępstwa od wymogów w art. 226 Dyrektywy VAT obejmuje bilety jednorazowe za usługi przewozu osób, dowody zapłaty za usługi radiokomunikacji przywoławczej, dokumenty dotyczące usług bankowych i ubezpieczeniowych, dowody zapłaty za przejazd autostradami płatnymi oraz rachunki wystawiane przez podatników nieobowiązanych do wystawiania faktur VAT.”</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Potem jest proponowane rozwiązanie i jeszcze raz powtórzone, czego to dotyczy, jest też krótka charakterystyka gospodarcza. Otóż, w tych pięciu przypadkach, o których tutaj mowa, „powyższe transakcje charakteryzują się następującymi cechami:</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">1) występują zarówno w obrocie profesjonalnym jak i powszechnym,</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">2) są powszechnie zawierane w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej, lecz praktyki handlowe w zakresie ich udokumentowania są dostosowane do obrotu powszechnego,</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">3) opiewają jednostkowo na relatywnie niewielkie kwoty”: Tu podany jest przykład usługi taksówki na trasie lotnisko Warszawa – centrum kosztuje około 40 złotych, posiłek w restauracji dla 1 osoby – 15 do 100 złotych, zakup paliwa do samochodu osobowego od 100 do 300 złotych, materiały i usługi eksploatacyjne takie jak płyn do spryskiwaczy – 20 złotych, mycie pojazdu – 20 złotych, parkowanie pojazdu – 2-3 złote za godzinę. Czwarta cecha tych transakcji to fakt, że zawierane są często w warunkach presji czasowej, na przykład podczas podróży służbowej, przy dojeżdżaniu do lotniska, itd.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">„Praktyki handlowe wykonywania powyższych czynności są dostosowane do obrotu powszechnego. W praktyce, bowiem, świadczący usługę lub jego przedstawiciel reprezentujący sprzedawcę wobec nabywcy” – to jest bardzo ważne, dlatego, że ten obrót, pomimo powszechności, jest niedostosowany do praktyki niezbędnej w celu uczynienia z tego dowodu księgowego.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Potem jest charakterystyka, co zawiera paragon z kasy fiskalnej. Otóż, „zawiera on: imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, numer identyfikacji podatkowej podatnika, czyli NIP, numer kolejny wydruku, datę i czas sprzedaży, nazwę towaru lub usługi, ilość i wartość sprzedaży, wartość sprzedaży i kwoty podatku według poszczególnych stawek, wartość sprzedaży zwolnionej z podatku, łączną kwotę podatku, łączną kwotę należności, kolejny numer paragonu fiskalnego, kolejny numer kasy i oznaczenie kasjera – przy więcej niż jednym stanowisku kasowym, logo fiskalne oraz numer unikatowy pamięci fiskalnej kasy.”</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Są to mocne cechy identyfikujące ten dokument, chociaż, oczywiście, nie tak mocne jak to się wymaga od faktury VAT. I teraz, jakie są pozytywne efekty zdaniem wnioskodawców. „Nowelizacja przewiduje także następujące rozwiązania: na wyraźne żądanie nabywcy, sprzedawca ma obowiązek wystawienia faktury VAT spełniającej wszystkie wymogi formalne. Uproszczenie, zatem ma charakter względny, gdyż jest uzależnione od wyboru nabywcy. Rozwiązanie to jest identyczne z dotychczas obowiązującym rozwiązaniem w zakresie czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.”</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Po drugie – „uproszczenie nie ma zastosowania do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ani do sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju”.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Po trzecie – „nie ulegnie zmianie sytuacja prawna nabywcy w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług. Oznacza to, że jedynie faktura VAT spełniająca wszelkie wymogi uprawnia nabywcę do odliczenia podatku naliczonego. Wybór uproszczonej metody dokumentowania oznacza dla nabywcy rezygnację z odliczenia VAT. Warto zauważyć, że kwestia odliczenia VAT w odniesieniu do większości transakcji ma znaczenie marginalne gdyż usługi taksówek osobowych podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu według stawki 3%, natomiast podatek naliczony w związku z nabyciem usług gastronomicznych a także paliw, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych objęty jest przedmiotowym zakazem odliczania.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Podsumowując, w ocenie wnioskodawcy, istnieją przesłanki do zastosowania uproszczenia w zakresie dokumentowania dostawy towarów i świadczenia usług wskazanych w niniejszym piśmie, na warunkach zaproponowanych przez wnioskodawcę”.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Taka jest treść tego listu, który chcemy skierować do Ministerstwa Finansów, informując o podjęciu takiej inicjatywy, zresztą znanej w tym resorcie. Przedstawiciele ministerstwa byli na posiedzeniu Komisji. Proszę bardzo o dyskusję na ten temat i ewentualne uwagi do tego listu. Przypomnę tylko, że bez wystosowania tego pisma przez Ministerstwo Finansów, z automatu wpadamy w niezgodność z dyrektywą unijną i w ogóle cała ta nowelizacja nie ma sensu. Proszę bardzo, pan przewodniczący Wikiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselMarekWikinski">Dziękuję bardzo, proponuję w części „wprowadzenie’ w zdaniu drugim wykreślić wyrazy od nawiasu „Komisja Przyjazne Państwo – organ Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej”. Te siedem wyrazów proponuję skreślić, bo jest to tak zwane masło maślane. Już w pierwszym zdaniu mamy Nadzwyczajna Komisja Sejmowa Przyjazne Państwo podjęła i dalej bez zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Przychylam się do tej uwagi. Tu w części „Zagadnienie przedstawione do konsultacji” w pierwszy zdaniu jest powiedziane „Rzeczpospolita Polska, za pośrednictwem uprawnionego organu…,itd.” powinno być, jak sądzę, Komisja Przyjazne Państwo, ponieważ to my, jako Komisja występujemy do Ministra Finansów, a jeżeli oni ten wniosek podejmą, przekażą sprawę dalej. My jesteśmy wnioskodawcą.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Jeżeli jednak będziemy to rozumieli, jako treść listu do Komitetu, który my przygotowaliśmy dla Ministerstwa Finansów, to należałoby to utrzymać. Nie wiem, co pan poseł Wikiński myśli o tym? Ma pan dobrą intuicję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselMarekWikinski">Sądzę, że zgodnie z prawem organem występującym będzie Ministerstwo Finansów, więc to pismo może być najwyżej tylko załącznikiem do pisma Ministerstwa Finansów. Uważam, że Ministerstwo Finansów powinno z tego wyjąć to, co jest ważne.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselMarekWikinski">Proszę państwa, ja nie wysłałem jeszcze do Komisji Europejskiej żadnego pisma, nie wiem, jaka jest praktyka, ale intuicyjnie sądzę, że resort finansów będzie tam wysyłał swoje własne pismo, jako uprawniony przedstawiciel rządu Rzeczypospolitej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">W związku z tym, pan przewodniczący proponuje pozostawienie wyrazów „Rzeczpospolita Polska” czy też wstawienie w to miejsce „Komisja Przyjazne Państwo”?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselMarekWikinski">Jest to pewnego rodzaju delikatność, ponieważ ja nie wiem, jakie są relacje pomiędzy Komisją „Przyjazne Państwo” i panem przewodniczącym z Ministrem Finansów, żeby to nie zostało odebrane, że my za nich wykonujemy robotę. Sądzę, że z ostrożności procesowej napisałbym „Komisja Przyjazne Państwo, za pośrednictwem uprawnionego organu…itd.” Im więcej taktu i kultury, tym lepiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Przychylam się do tej opinii. Czy są inne wnioski w omawianej sprawie? Nie. W takim razie, wprowadzamy tę zmianę. Pan minister chce zabrać głos, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselKrzysztofJurgiel">Chciałem zapytać, czy to jest projekt listu konsultacyjnego do Komitetu do spraw VAT, czy to jest nasze wystąpienie do Ministra Finansów. Jeśli to jest projekt listu do Komitetu do spraw VAT, to powinno być Rzeczpospolita Polska, a jeżeli to jest wystąpienie do Ministra Finansów, to powinno być Komisja Przyjazne Państwo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">To jest nasze wystąpienie, ale pan minister ma tutaj rację, że tu jest tytuł „Projekt listu konsultacyjnego do Komitetu do spraw VAT…itd.” Ale to jest tylko dla nas ten tytuł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselMarekWikinski">Rozumiem, że do tego dokumentu będzie dołączone ładne pismo pana przewodniczącego Palikota.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Czy są jeszcze uwagi do tego dokumentu? Jeśli nie, przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Kto jest za przyjęciem tego dokumentu razem z listem wprowadzającym, który przygotuje sekretariat Komisji?</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Stwierdzam, że list do Ministra Finansów został 4 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 wstrzymującym się przyjęty przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Przechodzimy do następnego punktu dzisiejszego porządku – sprawy bieżące. Bardzo proszę, pan poseł Wikiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselMarekWikinski">Panie przewodniczący, najmocniej przepraszam, że występuję w tej sprawie, ale sądzę, że dotyczy ona przynajmniej części koleżeństwa – członków Komisji „Przyjazne Państwo”. Weszliśmy w fazę pracy nad ustawą budżetową. Zgodnie z decyzją prezydium Sejmu Rzeczpospolitej, Sejm ma uchwalić ustawę budżetową do dnia 27 listopada, tak, aby Senat zapoznał się z ustawą budżetową, naniósł poprawki, Sejm je rozpatrzył tak, aby Prezydent RP otrzymał 29 grudnia ustawę budżetową gotową już do podpisu.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselMarekWikinski">To wiąże się z bardzo, ale to bardzo intensywnymi pracami Komisji Finansów Publicznych. Ja akurat jeszcze pracuję w Komisji Ustawodawczej, gdzie jest natłok spraw tak zwanych trybunałowych, czyli wystąpienia przed Trybunałem i dziesiątki spraw, które Komisja Ustawodawcza rozpatruje.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselMarekWikinski">To wszystko powoduje, że każdego dnia mam minimum od czterech do siedmiu, a jednego dnia było nawet dziewięć Komisji. Powiem szczerze, że jest to po prostu pewnego rodzaju fikcja, w której aż przykro mi uczestniczyć, ale tak to wygląda, że człowiek biega od jednej sali do drugiej, od budynku do budynku.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PoselMarekWikinski">Jako Komisja, naprawdę wykonaliśmy tytaniczną pracę, która została przekazana teraz do komisji merytorycznej. Mam postulat do rozważenia przez pana przewodniczącego i przez Komisję, aby w tych najbliższych tygodniach ostrze naszej działalności było skierowane do pilnowania projektów Komisji „Przyjazne Państwo” w komisjach merytorycznych i bronienia tych ideałów, tych postulatów, które przedstawialiśmy.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PoselMarekWikinski">Z niektórych Komisji, mówię tu przede wszystkim o Komisji Infrastruktury, która była oburzona naszymi projektami związanymi z pojazdami zabytkowymi, idą niepokojące sygnały. Niepokojące, bo nasz wysiłek, nasza ciężka praca może w niektórych przypadkach pójść na marne. Gdyby pan przewodniczący mógł zwoływać jedną lub dwie Komisje merytoryczne podczas posiedzeń sejmowych, a w pozostałym czasie skupilibyśmy się na monitorowaniu naszych projektów w komisjach, aby nasza praca nie poszła na marne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Państwo nie zauważyliście, że przyjąłem taką zasadę i w zeszłym tygodniu mieliśmy tylko dwa posiedzenia Komisji, podczas gdy zawsze było pięć, sześć posiedzeń. Jest to pierwszy krok do zmniejszenia intensywności pracy.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Oczywiście, nie możemy się zatrzymać zupełnie, ponieważ było kilka projektów bardzo pilnych i w związku z tym, trzeba je było zakończyć już niemal za pięć dwunasta, w ostatniej chwili. Powiem też, że nowe postępowania, które rozpoczęliśmy, nie kończę widząc, że na sali nie ma pełnego składu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Generalnie, mam zamiar w listopadzie trzymać się tej formuły i organizować posiedzenia dwa razy w tygodniu. Proszę też pamiętać o tym, że od pierwszego tygodnia listopada odejdą już te tygodnie sejmowe, które były w październiku, a które spowodowały, że wszyscy byliśmy dosłownie zarzuceni pracą. Rozumiem to, zmniejszam intensywność pracy i ograniczam naszą aktywność. Czy są jeszcze inne sprawy? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Rozumiem, że list przyjęliśmy z małymi poprawkami redakcyjnymi. Ponieważ nie ma już innych kwestii, dziękuję państwu. Do zobaczenia w przyszłym tygodniu. Zrobimy jedno posiedzenie we wtorek, bo będzie nam wszystkim tego brakowało. Jesteśmy uzależnieni od siebie. Dziękuję bardzo, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>