text_structure.xml 47.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Witam naszych gości, panów prezesów z Najwyższej Izby Kontroli wraz ze współpracownikami.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy są uwagi do porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia? Nie słyszę. Rozumiem, że przyjęliśmy porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, pan marszałek Grzegorz Schetyna – w związku z podjęciem przez Najwyższą Izbę Kontroli prac nad przygotowaniem planu pracy NIK na 2012 rok – wystąpił do komisji sejmowych, aby swoje propozycje tematów, co do spraw i problemów, które mogą być przedmiotem badań kontrolnych NIK w przyszłym roku, przekazały bezpośrednio Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Jednocześnie pan marszałek zwrócił się do naszej Komisji o przedłożenie opinii Komisji dla Prezydium Sejmu w sprawie propozycji tematów zgłoszonych przez komisje sejmowe do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2012 rok.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Proszę państwa, członkowie Komisji otrzymali przedstawione propozycje tematów kontroli zgłoszone przez komisje sejmowe. Mamy też propozycje zgłoszone przez pana posła Jana Religę oraz pana przewodniczącego Mirosława Sekułę. Widzę, że tematy zgłoszone przez pana przewodniczącego Sekułę zostały ujęte w ogólnym zestawie propozycji zgłoszonych przez komisje sejmowe. Proszę o rozważenie także materiału dostarczonego przez pana posła Jana Religę.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Otwieram dyskusję. Czy są wnioski dotyczące tematów do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli?</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Witam panią poseł, przedstawicielkę Prezydium Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselDorotaRutkowska">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Dorota Rutkowska. Jestem przedstawicielką Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. W jej imieniu chciałabym zaproponować pięć tematów do rozpatrzenia przez Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselDorotaRutkowska">Pierwszy temat to planowanie i realizacja wybranych projektów informatycznych w MSWiA, w tym również w Policji.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselDorotaRutkowska">Drugi temat obejmuje zarządzanie zasobami ludzkimi w Policji – rekrutacja, kształcenie i doskonalenie kadr, ścieżki awansu, systemy motywacyjne, etatyzacja i ucywilnianie stanowisk.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselDorotaRutkowska">Trzeci temat to realizacja zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej przez organy samorządu gminnego i powiatowego.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoselDorotaRutkowska">Czwarty to analiza wykonania „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2009-2011”. Realizacji jego celów w poszczególnych służbach mundurowych, ze szczególnym uwzględnieniem niedokończonych inwestycji, między innymi „przebudowy i rozbudowy JRG2 w Chełmie, przy ul. Okszowskiej 9”.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PoselDorotaRutkowska">Ostatni temat dotyczy realizacji przez organy administracji rządowej i samorządowej zadań z zakresu ochrony przeciwpowodziowej.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PoselDorotaRutkowska">Jeśli mogę dodać jedno zdanie gwoli uzasadnienia naszego wyboru, chciałabym powiedzieć, że są to tematy, które wynikają z dość szczegółowych prac naszej Komisji. Pojawiały się one w trakcie ostatniego roku. Stąd takie propozycje ku państwa rozwadze i ewentualnemu wykorzystaniu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo, pani poseł. Jak pani zauważyła, propozycje Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych są zawarte w naszym dużym zestawieniu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Skoro nikt więcej nie chce zabrać głosu, chciałbym prosić pana prezesa o odniesienie się do przedstawionych propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PelniacyobowiazkiwiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJozefGorny">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni państwo. Jesteśmy w takiej sytuacji, że możemy jedynie zadeklarować, że kierownictwo umieści lub nie umieści danych tematów w projekcie planu pracy. Decyzję w tej sprawie podejmuje kolegium Najwyższej Izby Kontroli. Aby nie było wątpliwości powtórzę, że nasze deklaracje sprowadzają się do tego, że tematy, albo zostaną umieszczone, albo nie umieszczone w projekcie planu pracy.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PelniacyobowiazkiwiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJozefGorny">Odniosę się pokrótce do zgłoszonych tematów.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PelniacyobowiazkiwiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJozefGorny">Temat obejmujący planowanie i realizację wybranych projektów informatycznych w MSWiA, w tym także w Policji, umieścimy w projekcie planu pracy. Podobnie umieścimy w projekcie temat obejmujący zarządzanie zasobami ludzkimi w Policji.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PelniacyobowiazkiwiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJozefGorny">Tematu obejmującego realizację zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej przez organy samorządu gminnego i powiatowego proponujemy nie umieszczać w projekcie planu pracy dlatego, że w 2008 roku zrealizowaliśmy kontrolę, która częściowo jest zbieżna z przedstawioną propozycją. Była to kontrola dotycząca prawidłowości wykorzystania dotacji z budżetu państwa na ochotnicze straże pożarne. Informacja w tej sprawie była przedłożona w kwietniu 2009 roku, a więc niedawno. Ponadto, w tej chwili opracowujemy projekt informacji z kontroli wykonywania przez właściwe organy administracji publicznej zadań w zakresie zarządzania kryzysowego, w którym ochrona przeciwpożarowa jest uwzględniona. W związku z tym proponujemy nie wpisywać tego tematu. Zagadnienia te były niedawno poddane naszej kontroli.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PelniacyobowiazkiwiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJozefGorny">Analizy wykonania „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2009-2011” również proponujemy nie umieszczać w projekcie planu pracy, dlatego że w ubiegłych latach przeprowadziliśmy dwie duże kontrole w tym zakresie. W roku 2008 badaliśmy stan realizacji „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007-2009”. Informacja na ten temat była przedstawiana w maju 2009 roku, czyli też niedawno. Ponadto w roku ubiegłym przeprowadziliśmy kontrolę realizacji programu modernizacji Policji ustanowionego ustawą z dnia 12 stycznia 2007 roku. Informacja w tym zakresie pochodzi z kwietnia bieżącego roku. W związku z tym uważamy, że zaproponowany temat został wyczerpany i zrealizowany w trakcie dwóch wymienionych kontroli.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PelniacyobowiazkiwiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJozefGorny">Jeżeli chodzi o przebudowę i rozbudowę Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej 2 w Chełmie, to planujemy przeprowadzić w tym zakresie kontrolę doraźną, której nie umieszcza się w planie pracy. Jest to małe zagadnienie i ten element przyjmujemy do realizacji.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PelniacyobowiazkiwiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJozefGorny">Zaproponujemy kolegium ujęcie w planie pracy tematu dotyczącego realizacji zadań z zakresu ochrony przeciwpowodziowej przez organy administracji rządowej i samorządowej. Według naszego obecnego stanu wiedzy, kontrolę tę przeprowadziłaby delegatura w Krakowie. Oczywiście byłaby to kontrola koordynowana.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PelniacyobowiazkiwiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJozefGorny">Z przedstawionych tematów proponujemy przyjąć trzy. Jeden zostanie zrealizowany częściowo. Dwóch tematów proponujemy nie przyjmować, ponieważ naszym zdaniem wyczerpaliśmy je w ramach dotychczasowych kontroli. Mam nadzieję, że Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych będzie usatysfakcjonowana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję panu prezesowi Górnemu. Bardzo proszę, czy są jeszcze jakieś uwagi do przedstawionych propozycji?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Rozumiem, że pozostałe tematy, w tym zgłoszone przez pana przewodniczącego Sekułę i pana posła Religę, są do rozważenia przez Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#NIKJozefGorny">Chciałbym zadeklarować, które tematy proponujemy przyjąć, a które nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Wobec tego mam prośbę, panie prezesie. Bardzo proszę, aby przedstawił pan swoją opinię, ale tylko wobec tych propozycji, które uważa pan za bezzasadne. Wszystkich punktów, które są oczywiste, nie musi pan omawiać. Proszę wypowiedzieć się na temat tych, wobec których zgłasza pan wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#NIKJozefGorny">Pierwsza propozycja Komisji do Spraw Kontroli Państwowej dotyczy opracowania megainformacji obejmujących okres transformacji ustrojowej, dotyczących, po pierwsze, ogólnie systemów emerytalnych, po drugie, reformy terytorialnej. Plan pracy Najwyższej Izby Kontroli obejmuje tylko tematy kontrolne. Natomiast opracowanie megainformacji jest zebraniem wyników i wniosków z wielu kontroli. W związku z tym taki temat nie kwalifikuje się do umieszczenia w planie pracy. Na pewno są to bardzo poważne problemy. Zamierzamy przymierzyć się do drugiej części propozycji, czyli opracowania megainformacji z zakresu reformy terytorialnej. Natomiast spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi na razie nie będziemy podejmować, chociażby z tego względu, że system ten ciągle się zmienia. Sądzę, że są potrzebne kolejne zmiany. Nie uważamy za celowe wkładanie ogromnej ilości pracy w przygotowanie megainformacji w tym zakresie. Jak powiedziałem, przymierzymy się do tematu związanego z reformą terytorialną. Jednak sam temat nie kwalifikuje się do umieszczenia w planie pracy.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#NIKJozefGorny">Kolejny temat to kontrola wydatkowania środków na promocję w samorządach gmin, powiatów i województw. Taka kontrola znajduje się w planie pracy na ten rok. Jesteśmy na etapie opracowywania programu kontroli. Zrealizujemy ją, choć wolelibyśmy robić tu kontrole doraźne tam, gdzie mamy sygnały, że występują jakieś nieprawidłowości. Jeżeli nie ma takich sygnałów, bardzo trudno jest dobrać gminy, które należy skontrolować. Może być tak, że w ogóle nie było tam promocji. Jak powiedziałem, kontrolę w tym zakresie będziemy realizować w obecnym roku. Dlatego tej propozycji nie przyjmujemy, taką kontrolę już realizujemy.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#NIKJozefGorny">O propozycjach przedstawionych przez Komisję Administracji i Spraw Wewnętrznych już mówiłem.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#NIKJozefGorny">Propozycje dziewiątą, dziesiątą, jedenastą i dwunastą przyjmujemy. Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży przedstawiła cztery tematy. Proponujemy je przyjąć.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#NIKJozefGorny">Komisja Finansów Publicznych zaproponowała zbadanie bieżących rozliczeń z bankiem PKO BP S.A. Nie będę czytał całego tytułu proponowanej kontroli. Chcemy to przyjąć, ale do realizacji w trakcie kontroli wykonania budżetu państwa. Nie będzie to oddzielny punkt w planie naszej pracy. Zbadamy to w trakcie kontroli wykonania budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#NIKJozefGorny">Proponujemy nie wprowadzać do planu pracy zaproponowanej przez Komisję Infrastruktury oceny funkcjonowania Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii we wskazanym zakresie, dlatego że zagadnienia związane z nadawaniem uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii zostały objęte w bieżącym roku kontrolą prowadzenia działań w zakresie sposobu, trybu, kosztów oraz przestrzegania prawa w sprawach nadawania uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii, przeprowadzaną przez służby kontrolne Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Kontrola ta objęła okres pięciu lat. Ewentualnie dokonamy analizy wyników tejże kontroli i uzależnimy od tego podjęcie owego tematu. Ponieważ jest on objęty kontrolą wewnętrzną, proponujemy nie umieszczać go tematu w projekcie planu pracy, bo i tak się mu przyjrzymy.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#NIKJozefGorny">Podobnie proponujemy nie przyjmować drugiej propozycji Komisji Infrastruktury dotyczącej oceny funkcjonowania Krajowego Funduszu Drogowego, dlatego że w tym roku zamierzamy przeprowadzić doraźną kontrolę w tym zakresie. Będzie to zrealizowane w bieżącym roku.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#NIKJozefGorny">Następny temat wiąże się z zaawansowaniem projektów budowy infrastruktury Internetu szerokopasmowego z funduszy unijnych. Jest to propozycja Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Proponujemy nie wprowadzać jej do planu pracy, dlatego że zagadnienia te są przedmiotem aktualnie planowanej kontroli działań organów administracji publicznej podejmowanych w celu zapewnienia dostępu do sieci usług telekomunikacyjnych. Kontrolę tę zrealizuje delegatura warszawska. Wyniki kontroli powinny dać nam odpowiedź na pytanie o stan zaawansowania prac nad infrastrukturą internetową. Ponadto, w ubiegłym roku przeprowadziliśmy kontrolę pod nazwą „Realizacja Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej”, której tematem była między innymi budowa dostępu do szerokopasmowego Internetu.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#NIKJozefGorny">Podobnie, proponujemy nie wprowadzać do projektu planu pracy zbadania możliwości ustawowych i ich braku, w zakresie wykorzystywania nowoczesnych narzędzi zbierania i przetwarzania informacji przez wymiar sprawiedliwości w celu wyeliminowania przewlekłości postępowania. Obecnie prowadzimy kontrolę pod nazwą „Efekty wdrażania przedsięwzięć z zakresu e-administracji”. Wskazane zagadnienia są przedmiotem obecnej kontroli. Wcześniej, w roku 2008 przeprowadziliśmy najpierw kontrolę doraźną, a następnie kontrolę planową, których przedmiotem były działania właściwych organów w zakresie zapewnienia aktualizacji wpisów w księgach wieczystych oraz realizacji projektu „Nowa Księga Wieczysta”. Obecnie trwa proces wdrażania wsparcia technicznego i informatycznego w sądownictwie z terminem realizacji do końca bieżącego roku. Uważamy, że badanie ewentualnych efektów owego procesu powinno nastąpić nie wcześniej niż po upływie roku, czyli ewentualnie zajęlibyśmy się tym tematem w roku 2013.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#NIKJozefGorny">To tyle odnośnie do tematów zgłoszonych przez Komisję Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#NIKJozefGorny">Komisja Kultury i Środków Przekazu zgłosiła trzy tematy. Wszystkie trzy proponujemy przyjąć.</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#NIKJozefGorny">Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych zaproponowała kontrolę prawidłowości przeprowadzenia badań przez Główny Urząd Statystyczny w Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań w 2011 roku. Proponujemy nie wprowadzać owego tematu, chociażby w tego względu, że dane ze spisu powszechnego nie mogą być przedmiotem kontroli. Mogą one służyć jedynie opracowaniu zestawień i analiz statystycznych. Uważamy, że nie mamy możliwości przeprowadzenia takiej kontroli.</u>
          <u xml:id="u-8.12" who="#NIKJozefGorny">Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi zaproponowała kontrolę realizacji rządowego programu zwalczania salmonellozy w fermach kur niosek. Temat ten proponujemy przyjąć.</u>
          <u xml:id="u-8.13" who="#NIKJozefGorny">Natomiast kontroli utrzymania, konserwacji i inwestycji w zakresie melioracji podstawowych, zbiorników retencyjnych i spółek wodnych proponujemy nie umieszczać w projekcie planu pracy, ponieważ w obecnym roku realizujemy dwie kontrole obejmujące między innymi zagadnienia wskazane w powyższej propozycji. Mam tu na myśli kontrolę pod nazwą „Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi”. Jej celem jest między innymi ocena realizacji zadań w zakresie wykonania i utrzymania urządzeń melioracji wodnej. Ponadto przeprowadzamy kontrolę wykonywania wybranych obowiązków ustawowych przez prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej oraz dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej. Uważamy, że te dwie kontrole wyczerpują omawianą propozycję. Niejako ubiegliśmy ów temat.</u>
          <u xml:id="u-8.14" who="#NIKJozefGorny">Kontrolę realizacji ustawy z dnia 18 stycznia 2001 roku o wyścigach konnych oraz sytuacji finansowej Polskiego Klubu Wyścigów Konnych proponujemy przyjąć do projektu planu pracy. Proponujemy także przyjąć kontrolę realizacji umów dzierżawy i cesji tych umów w latach 2000-2010 oraz kontrolę Inspekcji Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w zakresie nadzoru nad prawidłowością znakowania, nazewnictwem i tożsamością produktów żywnościowych.</u>
          <u xml:id="u-8.15" who="#NIKJozefGorny">Jeżeli chodzi o propozycje wniesione przez Komisję Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, to mamy wielki problem z pierwszym tematem, a mianowicie kontrolą skuteczności działania Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych i wojewódzkich rzeczników dyscypliny finansów publicznych w zakresie spraw samorządowych. Po prostu nie wiemy, czy możemy w tym zakresie merytoryczną kontrolować pracę rzeczników. Dokonaliśmy analizy prawnej. Nasz departament ma poważne wątpliwości, czy może to podlegać ocenie Najwyższej Izby Kontroli. Przyjmujemy ten temat warunkowo, będzie on wymagał uzyskania jednoznacznej opinii prawnej.</u>
          <u xml:id="u-8.16" who="#NIKJozefGorny">Proponujemy nie wprowadzać kontroli sposobu sprawowania nadzoru prawnego wojewodów nad jednostkami samorządu terytorialnego jako kontroli planowej, a to z tego względu, że w roku 2009 zakończyliśmy kontrolę realizacji przez wojewodów nadzoru nad prawidłowością wykonywania przez jednostki samorządu terytorialnego zadań z zakresu administracji rządowej. Kontrola ta wyczerpuje zgłoszoną propozycję. Przewidujemy natomiast przeprowadzenie przynajmniej jednej kontroli doraźnej, gdyż mamy sygnały jednego z województw, że wojewoda nie zatwierdza wszystkich uchwał rady. Z czegoś to wynika. Będzie to przedmiotem naszej kontroli doraźnej. Całościową kontrolę w tym zakresie już przeprowadziliśmy.</u>
          <u xml:id="u-8.17" who="#NIKJozefGorny">Podobnie rzecz się ma z kontrolą naboru na stanowiska urzędnicze w jednostkach samorządu terytorialnego. Było to przedmiotem kontroli w roku 2008 i 2009. W związku z tym nie przewidujemy kontroli planowej w tym zakresie. Jeżeli będziemy mieć sygnały dotyczące jakichś nieprawidłowości, to przeprowadzimy kontrolę doraźną.</u>
          <u xml:id="u-8.18" who="#NIKJozefGorny">Jeżeli chodzi o kontrolę egzekwowania i weryfikacji oświadczeń majątkowych radnych i urzędników samorządowych, to aktualnie jest realizowana kontrola w tym zakresie przez Centralne Biuro Antykorupcyjne. Śledzimy medialne doniesienia o stwierdzonych nieprawidłowościach. Ewentualną decyzję w tej sprawie podejmiemy w terminie późniejszym, po badaniach analitycznych, a także po analizie wyników kontroli przeprowadzonej przez CBA. Chodzi o to, abyśmy nie powielali kontroli prowadzonej przez inny organ. Zatem tutaj mówię „tak”, ale warunkowo. Będzie to uzależnione od przeprowadzonej analizy.</u>
          <u xml:id="u-8.19" who="#NIKJozefGorny">Komisja Skarbu Państwa zaproponowała kontrolę współpracy pomiędzy Skarbem Państwa a jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie zarządzania portami morskimi na podstawie ustawy o portach i przystaniach morskich. Proponujemy nie wprowadzać tego tematu, ponieważ w znacznej mierze jest on zbieżny z tematem aktualnie przeprowadzanej kontroli pod nazwą „Warunki rozwoju portów morskich”.</u>
          <u xml:id="u-8.20" who="#NIKJozefGorny">Tematu dotyczącego gospodarowania zbędnym majątkiem Skarbu Państwa przez PKP S.A – dworce, mieszkania, grunty itp. – także proponujemy nie wprowadzać, ponieważ w drugim kwartale tego roku, a więc niedawno zakończyliśmy kontrolę pod nazwą „Wykorzystanie nieruchomości kolejowych na cele komercyjne niezwiązane z prowadzeniem ruchu kolejowego”, która swym zakresem obejmowała przedstawioną propozycję.</u>
          <u xml:id="u-8.21" who="#NIKJozefGorny">Tak samo proponujemy nie uwzględniać tematu dotyczącego wykorzystania i zagospodarowania zbędnego majątku przez firmy, w których Skarb Państwa jest właścicielem udziałów, w aspekcie nakładów ponoszonych na utrzymanie tego majątku. Tematyka ta jest na bieżąco przedmiotem badań kontrolnych. Zajmujemy się nią praktycznie podczas wszystkich kontroli, które dotyczą restrukturyzacji przedsiębiorstw. Ostatnio rezultaty takich badań zaprezentowaliśmy w informacjach o wynikach kontroli procesów restrukturyzacji i prywatyzacji w sektorze poligrafii, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstw transportu autobusowego, a także realizacji prywatyzacji bezpośredniej przez wojewodów. Są to dwie bardzo „gorące” informacje z lipca tego roku. Ta tematyka jest realizowana na bieżąco, wchodzi w zakres naszego zainteresowania przy okazji innych kontroli.</u>
          <u xml:id="u-8.22" who="#NIKJozefGorny">Komisja Zdrowia przedstawiła cztery propozycje. Proponujemy przyjąć pierwszą dotyczącą kontroli dostępu do świadczeń zdrowotnych w zakresie stomatologii. Podobnie proponujemy przyjąć drugi temat związany z kontrolą realizacji postanowień ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Proponujemy przyjąć też trzeci temat związany z kontrolą podziału środków uzyskanych z opłat za koncesje na napoje alkoholowe – „podatek korkowy”.</u>
          <u xml:id="u-8.23" who="#NIKJozefGorny">Proponujemy nie wprowadzać tematu dotyczącego oceny dostępności do leczenia uzdrowiskowego, ponieważ niedawno przeprowadziliśmy kontrolę pod nazwą „Realizacja strategii prywatyzacji uzdrowiskowych spółek Skarbu Państwa”, którą objęliśmy okres 2005-2009. Informacja o wynikach kontroli została przedstawiona w styczniu 2010 roku. W ramach owej kontroli badaliśmy proponowaną tematykę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Panie prezesie, proszę, aby odniósł się pan jeszcze do propozycji pana posła Jana Religi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#NIKJozefGorny">Pan poseł Religa zaproponował trzy tematy. Pierwszy wiąże się z kontrolą budowy hali postojowej dla samochodów osobowych w Opolu przekształconej na lakiernię. Przeanalizujemy tę propozycję po kątem ewentualnej kontroli doraźnej, ponieważ jest to drobna sprawa. Podobnie, przeanalizujemy drugi temat dotyczący kontroli na etapie przygotowania, przeprowadzenia i ogłoszenia wyników postępowania konkursowego w zakresie świadczeń ratownictwa medycznego na przykładzie SP ZOZ powiatów brzeskiego, kędzierzyńsko-kozielskiego i oleskiego. Byłaby to kontrola doraźna, ponieważ jest to sprawa lokalna.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#NIKJozefGorny">Do trzeciej propozycji, zbadania okoliczności związanych z próbą sprzedaży koncernu Grupa LOTOS S.A, nie mamy jak podejść. Ponieważ są to próby, nie wiadomo, jak i co kontrolować. Chciałbym natomiast zadeklarować, że sprawa Grupy LOTOS S.A. będzie przedmiotem monitorowania przez Najwyższą Izbę Kontroli. Kontrolę przeprowadzimy wtedy, gdy nastąpi proces sprzedaży. Wówczas będzie można poczynić jakieś ustalenia. Mogę to zadeklarować. Na obecnym etapie ten temat nie kwalifikuje się do wprowadzenia do planu pracy. Są to tylko próby sprzedaży.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#NIKJozefGorny">Propozycje pana przewodniczącego Sekuły były już omówione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Zanim otworzę dyskusję na temat materiału przedstawionego przez pana prezesa, chciałbym pokrótce zrekapitulować poszczególne punkty, aby nic nam nie umknęło.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Jeżeli chodzi o pierwszy temat zaproponowany przez Komisję do Spraw Kontroli Państwowej, został on przyjęty częściowo. Megainformacja obejmująca okres transformacji ustrojowej, dotycząca ZUS i KRUS, nie została zaaprobowana, natomiast dotycząca reformy terytorialnej została. Drugi temat dotyczący kontroli wydatkowania środków na promocję w samorządach gmin, powiatów, województw został przyjęty. Czy dobrze zrozumiałem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#NIKJozefGorny">Drugiego tematu, dotyczącego promocji nie przyjęliśmy, dlatego że kontrolę w tym zakresie realizujemy w tym roku. Znajduje się ona w planie pracy na bieżący rok.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#NIKJozefGorny">Natomiast megainformacji proponuję nie wprowadzać do planu pracy, ponieważ to nie jest kontrola.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Ale przygotujecie państwo taką częściową informację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#NIKJozefGorny">Deklarujemy, że rozpoczniemy prace w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dobrze, czyli pierwszy temat zostanie zrealizowany częściowo, drugi nie zostanie zrealizowany.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Pierwszy temat zgłoszony przez Komisję Administracji i Spraw Wewnętrznych został przyjęty. Drugi też. Trzeci temat dotyczący realizacji zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej przez organy samorządu gminnego i powiatowego nie został przyjęty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#NIKJozefGorny">Nie, dlatego że już go zrealizowaliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czwarty temat, dotyczący analizy wykonania „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2009-2011” też nie został przyjęty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#NIKJozefGorny">Nie. Przeprowadzimy tylko częściową doraźną, a więc poza planem, kontrolę dotyczącą Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej 2 w Chełmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dobrze. Piąty temat będzie realizowany częściowo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#NIKJozefGorny">Piąty temat, dotyczący realizacji zadań z zakresu ochrony przeciwpowodziowej przyjęliśmy w całości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czyli tematy pierwszy, drugi i piąty zostały przyjęte, a trzeci i czwarty nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#NIKJozefGorny">Tak, trzeciego i czwartego tematu nie przyjęliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Zostały przyjęte wszystkie propozycje Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Przyjęta została też propozycja Komisji Finansów Publicznych. Nie została przyjęta pierwsza propozycja Komisji Infrastruktury, ale została przyjęta druga.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#NIKJozefGorny">Nie. Kontrolę dotyczącą funkcjonowania Krajowego Funduszu Drogowego zrealizujemy w tym roku, co oznacza, że nie umieścimy jej w planie pracy na rok przyszły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Drugi temat nie będzie realizowany, ponieważ jest już realizowany obecnie. Wyjaśnienie, że dana kontrola jest przeprowadzana teraz, jest ważne.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Pierwsza i druga propozycja Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych nie została przyjęta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#NIKJozefGorny">Następne tematy zgłosiła Komisja Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Przepraszam, oba tematy zgłoszone przez Komisję Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii nie zostały przyjęte. Natomiast wszystkie trzy tematy zgłoszone przez Komisję Kultury i Środków Przekazu zostaną uwzględnione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#NIKJozefGorny">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Temat zgłoszony przez Komisję Mniejszości Narodowych i Etnicznych nie zostanie uwzględniony.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Jeżeli chodzi o tematy zgłoszone przez Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi, pierwszy temat został przyjęty, drugi nie, a trzeci, czwarty i piąty zostały przyjęte.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#NIKJozefGorny">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Pierwsza propozycja przedstawiona przez Komisję Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej została przyjęta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#NIKJozefGorny">Warunkowo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">W takim razie jak to zapisać? Tak czy nie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#NIKJozefGorny">Nie, ponieważ na dzisiaj nie mamy jasności prawnej, czy może to być przedmiotem naszej kontroli. Proponuję, abyśmy to rozważyli jako dodatkowy punkt. Do planu pracy proponujemy tego tematu nie wpisywać, ale zastanowimy się nad nim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czyli wszystkie cztery propozycje Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej nie zostały przyjęte.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#NIKJozefGorny">Ale nie dlatego, że po prostu „nie”, tylko dlatego, że część kontroli już przeprowadziliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Uzasadnienie słyszeliśmy. Mówię głośno, co mamy zapisać. Wszystkie trzy propozycje Kontroli Skarbu Państwa nie zostaną uwzględnione. Oczywiście słyszeliśmy, że wszystkie trzy kontrole są teraz prowadzone.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Jeżeli chodzi o tematy przedstawione przez Komisję Zdrowia, pierwszy, drugi i trzeci zostały przyjęte, a czwarty nie, z tego względu, że kontrola w tym zakresie została przeprowadzona.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Jeżeli chodzi o propozycje pana posła Jana Religi: w dwóch pierwszych przypadkach zostaną przeprowadzone kontrole doraźne, trzeci temat nie został przyjęty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#NIKJozefGorny">Doraźne kontrole nie są elementem planu pracy. Proponujemy nie wpisywać przedstawionych propozycji, tym niemniej deklarujemy, że przeanalizujemy to jako kontrole doraźne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czyli wszystkie trzy propozycje pana posła Religi nie zostaną uwzględnione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#NIKJozefGorny">Nie, jeżeli chodzi o plan pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Proszę zapisać to z tym wyjaśnieniem, że pierwsze dwie propozycje zostaną zrealizowane jako kontrole doraźne.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Otwieram dyskusję. Zgłasza się pan przewodniczący oraz pan poseł Jan Religa. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselMiroslawSekula">Dziękuję. Jestem trochę zmartwiony tym, co powiedział pan prezes Górny, w szczególności w części dotyczącej kontroli systemów emerytalnych. To, że jest to sformułowane jako megainformacja jest pewnego rodzaju wybiegiem. Dlaczego uważam, że jest to ważny temat? Za chwilę powiem, jak można go przeformułować, żeby mógł być zrealizowany.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PoselMiroslawSekula">Jak państwo wiecie – jedynie to przypomnę – w ubiegłym roku suma wpływów do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wyniosła w zaokrągleniu 74.200.000 tys. zł, natomiast suma wypłat na emerytury wyniosła 102.200.000 tys. zł, a transfery do otwartych funduszy emerytalnych około 22.000.000 tys. zł. Oznacza to, że mamy 40.000.000 tys. zł „do tyłu”. W przypadku Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego mamy około 15.000.000 tys. zł „do tyłu”. Jak mamy mówić o naprawie finansów publicznych, gdy nie będziemy mówić o systemach emerytalnych? Nie da się naprawić systemu finansów publicznych w Polsce bez zajmowania się funduszami emerytalnymi.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#PoselMiroslawSekula">Uzyskaną odpowiedź traktuję tak, że Najwyższa Izba Kontroli chętnie zajmowałaby się tysiącami, ale miliardami już nie.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#PoselMiroslawSekula">Kontrola, która zakończyłaby się megainformacją, jest bardzo istotna z tego punktu widzenia, że zacznie się nowa kadencja Sejmu. Tak czy tak, bez względu na wynik wyborów, Sejm przyszłej kadencji będzie musiał zająć się systemami emerytalnymi, nie ucieknie od tego. Byłoby bardzo dobrze, gdyby w przyszłym roku, na początku nowej kadencji NIK wsparła Sejm wieloletnim przeglądem wiedzy, żeby miał on materiał do podejmowania ważnych decyzji.</u>
          <u xml:id="u-42.4" who="#PoselMiroslawSekula">Przypomnę, że wyniki innych megakontroli, które były realizowane przez Najwyższą Izbę Kontroli, funkcjonują do dzisiaj i są bardzo przydatne w wykreślaniu kierunków rozwoju państwa. Przypomnę chociażby megakontrolę transportową, która funkcjonuje do dzisiaj w świadomości społecznej i jest podstawą do podejmowania decyzji w kwestii rozwoju drogownictwa, kolejnictwa itd.</u>
          <u xml:id="u-42.5" who="#PoselMiroslawSekula">Po moim uzasadnieniu jeszcze raz proszę kierownictwo Najwyższej Izby Kontroli, aby się nad tym zastanowiło. Jeżeli forma megainformacji nie jest odpowiednia, proponuję, aby pierwszy punkt był sformułowany jako kontrola funkcjonowania systemów emerytalnych ZUS, KRUS i innych, wraz z historią zrównoważenia wpływów z wydatkami w latach 1990-2011 i projekcją na najbliższe lata. Mam świadomość tego, że jest to wielka praca, ale nie jest tak, jak powiedział pan prezes Górny, że megakontrolę przeprowadza się jedynie na podstawie wcześniej przeprowadzonych kontroli. Trzeba przeprowadzić dodatkową kontrolę, uwzględniając wszystkie wcześniejsze kontrole. Uważam, że po to, aby nowy Sejm miał pewnego rodzaju otwarcie w zakresie najbardziej bolesnej części finansów publicznych, taka kontrola powinna być przeprowadzona.</u>
          <u xml:id="u-42.6" who="#PoselMiroslawSekula">Jeśli chodzi o punkt drugi, jest to tylko powtórzenie mojego wniosku z ubiegłego roku. Co prawda jest to w planie, ale ponieważ nic nie było słychać o takiej kontroli, powtórzyłem ją tutaj. Rozumiem jednak, że jest realizowana.</u>
          <u xml:id="u-42.7" who="#PoselMiroslawSekula">Powtarzam swoją deklarację z ubiegłego roku, że jeżeli jest potrzeba jakichś dodatkowych informacji, jestem w stanie ich udzielić. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Zanim udzielę głosu panu posłowi Janowi Relidze, chciałbym przychylić się do głosu pana przewodniczącego Sekuły. Chciałbym poprzeć to, co powiedział pan przewodniczący. W tej chwili jest to najistotniejszy element związany z kondycją finansów publicznych państwa polskiego. W ostatnich latach dynamika płatników w stosunku do biorców systemu bardzo się pogorszyła. Liczba osób pracujących, czyli płacących składki do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego spadła o 3000 tys., a liczba biorców wzrosła o 2000 tys. Mamy 8500 tys. osób pobierających renty i emerytury oraz 13.000 tys. osób płacących. Wychwycenie dynamiki zmian będzie dla parlamentu niezwykle istotne, ponieważ będzie to kształtowało całą politykę państwa polskiego. Potwierdzam, że na tej podstawie można cokolwiek planować. Gdyby w kontroli były ujęte kwestie demograficzne, różne tendencje, w parlamencie moglibyśmy pracować zupełnie inaczej.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Na dzisiejszym posiedzeniu Komisji przyjmujemy propozycje tematów kontroli zgłoszone przez komisje sejmowe, a pana prezesa wysłuchujemy niejako grzecznościowo. Jako Komisja poszczególne propozycje możemy do państwa skierować, nawet wbrew temu, co panowie tutaj powiedzieli, że coś przyjmiecie lub nie. Będzie to jeszcze raz rozważane przez kolegium Najwyższej Izby Kontroli. Wobec tego proponuję, abyśmy na etapie pewnej konsultacji, jaką przeprowadzamy z panem prezesem Górnym, nie wycofywali owego tematu. Proszę, abyście państwo przekazali ducha dzisiejszej dyskusji, że byłoby warto, aby Najwyższa Izba Kontroli pochyliła się nad tym, a kolegium rozważyło przyjęcie wskazanych problemów.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Proponuję, abyśmy zamknęli pierwszy temat dotyczący megainformacji, a potem przejdziemy do omówienia tematów zgłoszonych przez pana posła Jana Religę. Jeśli pan poseł byłby taki uprzejmy, teraz wysłuchalibyśmy głosu ad vocem do tego, co pan przewodniczący Sekuła oraz ja przed chwileczką powiedzieliśmy. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#NIKMarekZajakala">Dziękuję bardzo. W pełni przychylam się do opinii panów przewodniczących co do rangi problemu, jaki stanowi obecne i przewidywane w najbliższych latach niedomknięcie finansowe systemów emerytalnych. Najwyższa Izba Kontroli zajmuje się ową problematyką. Trzy lata temu realizowaliśmy dużą kontrolę Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W tej chwili realizujemy kontrolę funkcjonowania rolniczego systemu ubezpieczenia emerytalnego. Nie jest zatem tak, że umyka to naszemu widzeniu.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#NIKMarekZajakala">Mam wątpliwości co do jednego aspektu zgłoszonej propozycji. Chodzi mi o ostatni aspekt, czyli projekcję zrównoważenia wpływów z wydatkami. Kontrole Najwyższej Izby Kontroli są kontrolami ex post, a to byłaby praca analityczna dotycząca przyszłości. Nie mamy odpowiedniej wiedzy na ten temat. Jak powiedziałem, system zabezpieczeń emerytalnych na pewno nie schodzi z pola widzenia Najwyższej Izby Kontroli. Przygotowanie megainformacji, jaką postuluje pan przewodniczący Sekuła, leży w naszym zasięgu, mam tylko wątpliwość, czy zakres czasowy od początku transformacji jest właściwy, czy nie byłoby łatwiej i skuteczniej, gdybyśmy dokonali analizy za okres od początku reformy emerytalnej, czyli od 1999 roku. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Oczywiście kolegium Najwyższej Izby Kontroli jest autonomiczne i zapewne otrzymamy jakieś propozycje.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Pan poseł w tej chwili wyszedł, więc mamy okazję omówić sprawy dotyczące pozostałych tematów. Czy są uwagi pań i panów posłów dotyczące pozostałych tematów? Nie ma. Rozumiem, że jedyną kwestią do rozstrzygnięcia są jeszcze tematy zgłoszone przez pana posła Jana Religę. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselJanReliga">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni panowie prezesi. Nawiązując do wniosku posła Sekuły, jak najbardziej go popieram. Przy okazji chciałbym powiedzieć jedną rzecz. Jest to bardzo ważny temat, który pozwoli nam odpowiedzieć na pytanie, w jakim punkcie jesteśmy. Chodzi o powiązanie funduszy emerytalnych, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego ze sferą budżetową. Do tej pory nie mam w tym zakresie żadnych kompletnych informacji, nawet nie wiem, skąd je zdobyć. Szanowni państwo, sytuacja może być taka, że dotykamy tematu, który jest zaledwie wierzchołkiem góry lodowej. Jest to bardzo ważna sprawa. Chciałbym to poprzeć. Sam chciałem to rozszyfrować, ale nie dałem rady. Po prostu nie miałem danych.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PoselJanReliga">Teraz chciałbym wypowiedzieć się odnośnie do moich propozycji. Panowie prezesi, jeżeli tematy pierwszy i drugi przyjmiecie jako kontrole doraźne i zechcecie przeprowadzić je w bieżącym roku, to jest na to moja pełna zgoda. Jeżeli taka będzie wasza wola, jeżeli to akceptujecie, przychylam się do tego. Rzeczywiście, są to sprawy bieżące, nie wolno zajmować się tym po czasie, kiedy wszystko będzie już zaklepane, kiedy będą efekty skutkujące stratami, krzywdami moralnymi itp. Nie chciałbym tego. Dlatego panowie prezesi, jeżeli przyjmiecie to jako kontrole doraźne i nie umieścicie tego w spisie kontroli planowych, jak najbardziej się za tym opowiadam, zgadzam się na to.</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#PoselJanReliga">Jeżeli chodzi o trzeci punkt, dotyczący próby sprzedaży Grupy LOTOS S.A., to prawda, że dopiero jest podejmowana taka próba. Jesteśmy na etapie „gdybań”, ale jest to istotna sprawa, ponieważ ma związek ze strategią dotyczącą przemysłu paliwowego w Polsce, a właściwie jego uzależnieniem. Wolałbym, aby przemysł paliwowy w Polsce był uniezależniony od sąsiadów, od inny dostawców. Dlatego chciałbym prosić was, abyście trzymali rękę na pulcie. Jeżeli nie ma podstaw prawnych, merytorycznych do rozpoczęcia kontroli, zgadzam się co do tego faktu, rozumiem to. Jeżeli jednak chodzi o interes Polski w zakresie przemysłu paliwowego, to proszę mieć go na uwadze, ponieważ jest to nasza wspólna sprawa – co tu dużo mówić. To wszystko, panie przewodniczący. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#NIKJozefGorny">Chciałbym być dobrze zrozumiany. Dyskutowaliśmy nad tym wcześniej. Zadeklarowałem, że przeanalizujemy możliwość przeprowadzenia dwóch doraźnych kontroli. Natomiast w tej chwili nie ma jeszcze w tej sprawie decyzji. Będziemy to analizować. Odnośnie do punktu trzeciego zadeklarowałem, że kwestie dotyczące Grupy LOTOS S.A. będą przedmiotem naszego monitoringu. Mogę to zadeklarować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselJanReliga">Dziękuję. Liczę na dobrą wolę, odnośnie do dwóch pierwszych punktów. Mam nadzieję, że obronicie je przed kolegium. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dobrze. Rozumiem, że zakończyliśmy dyskusję i możemy to przyjąć, z wyjątkiem pierwszej propozycji Komisji do Spraw Kontroli Państwowej, którą przyjmiemy po korekcie wynikającej na gorąco z dyskusji. Jeżeli teraz jest prowadzona jakaś kontrola, to szkoda, abyśmy wpisywali to do programu na rok 2012. Jeszcze Najwyższa Izba Kontroli zrozumie, że należy przerwać obecną kontrolę. Rozumiem, że przyjmujemy to zgodnie. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawach bieżących? Proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PoselAndrzejKania">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Miesiąc temu mieliśmy przyjemność gościć na posiedzeniu naszej Komisji pana senatora Majkowskiego, który przedstawił swoje wątpliwości i pewne sugestie. Między innymi miał pewne zastrzeżenia do pracy Najwyższej Izby Kontroli, jeżeli chodzi o kontrolę przeprowadzoną w Elektrowni Ostrołęka S.A. Ponieważ przyjęliśmy na wspomnianym posiedzeniu Komisji wniosek, w efekcie którego zobowiązaliśmy pana przewodniczącego do skierowania pisma do Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, mam pytanie do pana przewodniczącego. Chodziło o rozwianie wszelkich wątpliwości, ponieważ nie do końca wiadomo, kto i dlaczego ma rację w tym wszystkim. Dlatego chciałbym spytać pana przewodniczącego, czy jest możliwość zapoznania się z pismem, jakie pan przewodniczący skierował do Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w tej sprawie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Oczywiście, jest taka możliwość. Gdy skieruję takie pismo, będzie można je przeczytać nawet na najbliższym posiedzeniu Komisji. Odbijemy je na ksero i przyniesiemy na posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy są jeszcze jakieś sprawy bieżące? Nie ma. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>