text_structure.xml
20.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekFalfus">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Dzisiejszy porządek dzienny to rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy Kodeks wykroczeń (druk nr 2506). W ramach porządku dziennego projekt uzasadni Minister Sportu i Turystyki. Drugi punkt to sprawy bieżące. Witam wszystkich państwa bardzo serdecznie. Witam panią minister Katarzynę Sobierajską. Witam pana Aleksandra Giertlera z Krajowej Izby Turystyki, wszystkich zaproszonych gości oraz posłów. Chcę powiedzieć, że do przewodniczącej Komisji, pani poseł Elżbiety Jakubiak, wpłynęło pismo od Marszałka Sejmu Rzeczpospolitej, który informuje, że Sejm na 55 posiedzeniu 2 grudnia 2009 roku na podstawie art. 39 ust. 2 regulaminu Sejmu skierował rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy Kodeks wykroczeń do Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki w celu rozpatrzenia. Jednocześnie na podstawie art. 95b regulaminu Sejmu ustalam termin przedstawienia sprawozdania do dnia 19 stycznia 2010 roku. Jak państwo widzą pan marszałek bardzo się spieszy. Termin jest bardzo napięty, biorąc po uwagę okres świąt i Nowy Rok. Proponuję, abyśmy dziś wysłuchali panią minister, a następnie, jeżeli będzie zgoda powołamy podkomisję, która ze względu na sporą zawartość zmian będzie nad tym pracowała. Myślimy, że na drugim posiedzeniu Sejmu po nowym roku będziemy mogli przedstawić najpierw Komisji, a potem panu marszałkowi sprawozdanie z pracy, aby zadość uczynić bardzo krótkiemu terminowi, który został określony. Czy są jakieś uwagi do porządku obrad? Nie słyszę. Proszę panią minister Katarzynę Sobierajską o krótkie sprawozdanie. Pierwsze czytanie mieliśmy na poprzednim posiedzeniu. Była także dyskusja, zatem w zasadniczych kwestiach jesteśmy wstępnie zorientowani. Proszę o powtórzenie najważniejszych kwestii tej ustawy. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiKatarzynaSobierajska">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jak rozumiem pana przewodniczącego, to należy się „streszczać” w moim wystąpieniu, więc postaram się bardzo syntetycznie i krótko. Proszę państwa, procedujemy nad nowelizacją ustawy, która obowiązuje od 1998 roku. Co do zasady to reguluje prowadzenie działalności biur podróży, świadczenia usług hotelarskich, a także pracę przewodników turystycznych oraz pilotów w taki sposób, żeby zapewnić maksymalną ochronę konsumenta. Wprowadzenie związane było również z większościową implementacją dyrektywy Rady o numerze 314 z czerwca 1990 roku w sprawie zorganizowanych podróży, wakacji i wycieczek. Mam przyjemność przedstawić nowelizację opracowaną przez Ministerstwo Sportu i Turystyki, a opracowaną przez rząd w postaci projektów ustawy o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy Kodeks wykroczeń. Chcę powiedzieć, że co do priorytetów z zakresu nowelizacji dokumentu, to na pewno takim priorytetem jest dostosowanie w pełni przepisów ustawy do dyrektywy nr 314, a przede wszystkim usunięcie stwierdzonego przez Komisję Europejską naruszenia polegającego na niewłaściwym wdrożeniu artykułu 7 tejże dyrektywy. Mówi on o wymaganym od organizatorów turystyki i pośredników turystycznych zabezpieczeniu na rzecz pokrycia w pełnej wysokości kosztów powrotu klienta do kraju, jak również zwrotu wpłat wniesionych przez klientów w przypadku, gdy dochodzi do niewykonania zobowiązań umownych. W drugim obszarze implementacja prawa unijnego dotyczy wdrożenia do polskiego prawa postanowień dyrektywy usługowej dotyczącej usług na rynku wewnętrznym o numerze 123, w takim zakresie, jakim dotyczy ona świadczenia usług w obszarze turystyki, ponieważ stosowna odrębna ustawa będzie implementować tę dyrektywę w pełni. Niemniej jednak ta nasza musi być z nią w pełni zgodna. Dotyczy to w tym obszarze głównie zniesienia obowiązku tworzenia w Polsce oddziałów przez przedsiębiorców zagranicznych posiadających swoje siedziby na terytorium innych państw członkowskich Unii Europejskiej lub na obszarach z nią stowarzyszonych. Niezbędne jest wprowadzenie takiej zasady, iż zabezpieczenie finansowe takiego przedsiębiorcy zagranicznego musi w pełni odpowiadać przepisom dyrektywy 314, a więc, jeżeli w przypadku, gdy jego wysokość jest niższa od wymaganej w Polsce, będzie ją musiał uzupełnić w postaci przedstawienia stosownego zabezpieczenia finansowego tak, aby wyrównać do poziomu wymaganego w Polsce.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiKatarzynaSobierajska">Projekt nowelizacji ustawy zawiera również propozycje przyczyniające się do większego poziomu ochrony klientów korzystających z usług turystycznych. Wprowadza zmianę dającą klientom możliwość składania reklamacji w okresie 30 dni po powrocie z podróży niezależnie od tego, czy w trakcie trwania podróży były zgłaszane stosowne zastrzeżenia. Proponuje się również rozszerzenie zadań przewodnika turystycznego o sprawowanie podstawowej opieki nad grupą turystów oraz zadań pilota wycieczek o przekazywanie podstawowych informacji dotyczących odwiedzanego kraju i miejsca. Podkreślam, chodzi tutaj tylko i wyłącznie o informacje podstawowe. Proponuje się również wprowadzenie do Kodeksu wykroczeń sankcji w stosunku do osób, które wprowadzają klientów w błąd co do posiadania uprawnień pilota wycieczek lub przewodnika turystycznego. Proponuje się również wprowadzenie, co jest niezmiernie ważne w budowaniu świadomości potencjalnych klientów biur podróży, dodatkowej informacji do centralnej ewidencji organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Chodzi o taki wykaz przedsiębiorców, w stosunku do których wszczęto postępowanie w sprawie wykreślenia z rejestru. Dotychczas można było wykreślić przedsiębiorcę po zakończonym postępowaniu. Natomiast teraz możliwość wpisania przedsiębiorcy, wobec którego toczy się postępowanie, niezależnie od jego wyniku, jest sygnałem ostrzegawczym co do ewentualnej decyzji podejmowanej przez konsumenta w zakresie dalszej współpracy z takim partnerem.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiKatarzynaSobierajska">Regulacja przewiduje także doprecyzowanie w ustawie wykazu dokumentów koniecznych do przesłania do centralnej ewidencji organizatorów turystyki i pośredników turystycznych przez marszałka województwa. W ramach wzmocnienia kontroli biur podróży proponuje się wpisanie uprawnienia dla zarówno ministra właściwego do spraw turystyki jak i marszałków województw do kontroli innych obiektów niż wpisanych do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, oczywiście w zakresie tego czy dana działalność nie stanowi działalności regulowanej. To też jest czynnikiem umożliwiającym ograniczenie tak zwanej szarej strefy w tym zakresie. Co do liberalizacji zasad prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług turystycznych proponujemy rezygnacje z administracyjnego sprawdzania i weryfikowania ustawowo określonych wymagań i kwalifikacji w stosunku do osób kierujących działalnością biura podróży. Proponuje się również rozszerzenie możliwych form zabezpieczeń finansowych o dodatkową formę, to jest przyjmowanie wpłat klientów wyłącznie po wykonaniu umowy lub na rachunek powierniczy, jeżeli wykonuje usługi turystyczne wyłącznie na terenie kraju i złoży marszałkowi województwa stosowne oświadczenie w tym zakresie. Nie zachodzi tutaj niebezpieczeństwo powrotu do kraju klientów w przypadku niewypłacalności organizatora i stąd inna forma zabezpieczenia jest, w naszym przekonaniu, jak najbardziej dopuszczalna. Proponujemy również zastąpienie upoważnienia do prowadzenia szkoleń dla kandydatów na przewodników turystycznych i pilotów wycieczek, mniej restrykcyjną formą reglamentacji tej działalności, czyli obowiązkiem uzyskania wpisu do rejestru organizatorów szkoleń prowadzonego przez właściwego marszałka województwa. Dla uproszczenia procedury dokumentowania znajomości języków obcych przez pilotów wycieczek oraz przewodników turystycznych wprowadza się możliwość dokumentu poświadczającego znajomość języka obcego na poziomie biegłości B2.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekFalfus">Przepraszam panią minister. Bardzo proszę o ograniczenie rozmów, ponieważ jest za duży gwar i nie słyszymy dokładnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTKatarzynaSobierajska">Co jest zgodne z europejskim systemem opisu kształcenia językowego Rady Europy. Dotychczas były uznawane wyłącznie egzaminy zdane w instytucjach wymienionych w stosownych rozporządzeniach zarówno Ministerstwa Edukacji Narodowej, jak również ustawy o służbie cywilnej. Chcę podkreślić, że proponowana nowelizacja oraz założenia do nowelizacji zostały wypracowane wspólnie z zespołem składającym się zarówno z przedstawicieli resortu, jak i przedstawicieli branży, środowisk biur podróży, przewodników i pilotów, a więc najbardziej zainteresowanych, których dotyczą ewentualne zmiany. Chcę podkreślić, że w toku dalszych konsultacji społecznych, jak i konsultacji międzyresortowych w stosunku do pierwotnie przyjętych założeń nowelizacji ustawy część propozycji została odłożona na ewentualne wprowadzenie w późniejszym terminie. Zwrócono także uwagę na ewentualny duży wachlarz i propozycje do tych zmian, co mogłoby sugerować konieczność przygotowania odrębnego dokumentu legislacyjnego. Natomiast te, które są proponowane w tym projekcie i zostały przyjęte przez rząd nie uległy zmianie w stosunku do wypracowanych wspólnie przez zespół w resorcie. Projektowana zmiana regulacji nie rozszerza katalogu zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Nie spowoduje skutków finansowych dla budżetów jednostek tego samorządu. Nie spowoduje ona także zmniejszenia dochodów jednostek sektora finansów publicznych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMSiTKatarzynaSobierajska">Wprowadzenie projektowanych regulacji było zarówno konsultowane w trybie konsultacji społecznych, jak i konsultacji międzyresortowych. W ramach konsultacji społecznych projekt ustawy został skonsultowany z samorządem gospodarczym i zawodowym oraz stowarzyszeniami działającymi w obszarze turystyki. Proponowane rozwiązania prawne zgodne są z prawem Unii Europejskiej. Raz jeszcze pragnę podkreślić, że przedstawiony projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy Kodeks wykroczeń to nowelizacja mająca na celu udoskonalenie ustawy działającej od 1998 roku. Perspektywa 12 lat wydaje się być właściwym okresem, kiedy pewne zadania zostały dobrze wdrożone na rynku, pewne wymagają poprawy, a także rozwój rynku w zakresie świadczenia usług turystycznych niesie za sobą konieczność wprowadzania pewnych zmian. Tak jak powiedziałam na wstępie, na pewno celem priorytetowym nowelizacji jest dostosowanie przepisów do zmieniających się przepisów i regulacji Unii Europejskiej. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, to tyle w uzasadnieniu na dziś, bo jak rozumiem w dalszych pracach w ramach podkomisji będziemy mogli szczegółowo przepracować wszelkie niezbędne zmiany przewidziane nowelizacją ustawy przyjętą przez Radę Ministrów. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekFalfus">Dziękuję pani minister za przybliżenie ustawy. Jeżeli można to chcę zapytać, z jakimi podmiotami branży turystycznej ministerstwo prowadziło rozmowy? Jakie postulaty branży turystycznej przez podmioty uważane za ważne nie znalazły uznania rządu i nie znalazły się w przedłożonym projekcie nowelizacji ustawy? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTKatarzynaSobierajska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jeżeli chodzi o pierwszą część pytania to projekt ustawy został poddany konsultacjom społecznym z następującymi organizacjami zrzeszającymi przedsiębiorców z dziedziny turystyki w tym samorządu gospodarczego i zawodowego oraz stowarzyszeniami działającymi w tej dziedzinie: Polską Izbą Turystyki, Radą Krajową Izby Turystyki, Polskim Towarzystwem Turystyczno-Krajoznawczym, Polskim Towarzystwem Schronisk Młodzieżowych, Polską Izbą Hotelarstwa, Polską Federacją Campingu i Caravaningu, Polską Federacją Turystyki Wiejskiej „Gospodarstwa Gościnne”, Polskim Stowarzyszeniem Hotelarstwa i Turystyki, Stowarzyszeniem „Konferencje i Kongresy w Polsce”, Polską Izbą Turystyki Młodzieżowej, Izbą Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego, Polską Federacją Pilotażu i Przewodnictwa, Związkiem Województw RP, Związkiem Miast Polskich, Związkiem Gmin Wiejskich RP, Unią Metropolii Polskich, Unią Miasteczek Polskich, Marszałkami Województw, Porozumieniem Stowarzyszeń Przewodnickich w Krakowie, Stowarzyszeniem Przewodników Turystycznych w Krakowie, Centrum Przewodnictwa Tatrzańskiego, Polskim Stowarzyszeniem Przewodników Wysokogórskich, Episkopatem Polski, Związkiem Harcerstwa Polskiego, Związkiem Harcerstwa Rzeczypospolitej, Federacją Konsumentów, Stowarzyszeniem Konsumentów Polskich. Ponadto w zakresie, zwłaszcza zabezpieczeń finansowych projekt był konsultowany i w tym celu odbyło się stosowne spotkanie z takimi podmiotami jak: Polską Izbą Ubezpieczeń, Rzecznikiem Ubezpieczonych, Związkiem Banków Polskich, Polską Izby Turystyki, Radą Krajową Izb Turystyki, Ministerstwem Finansów, Urzędem Komitetu Integracji Europejskiej, Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jeżeli mogę jeszcze w uzupełnieniu, to w zespole pracującym nad przygotowaniem założeń do nowelizacji ustawy mieliśmy przedstawicieli Polskiego Towarzystwa Turystyczno Krajoznawczego, Polskiej Izby Turystyki, Rady Krajowej Izby Turystyki, Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. Tak wyglądała sprawa społeczna. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekFalfus">Koledzy niestosownie się zachowali, ponieważ o postulatach nigdzie nie wyczytamy. Jeżeli pani jest w stanie to przedstawić na piśmie, to bardzo prosimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTKatarzynaSobierajska">Tak, oczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekFalfus">To jest istotna kwestia i będzie ona przedmiotem prac podkomisji. Tak jak mówiłem na początku, proponuję przegłosowanie listy posłów do podkomisji, która zajmie się rozpatrzeniem rządowego projektu ustawy. Podjęliśmy wstępne rozmowy międzyklubowe. Przedstawię osoby, które zgłosiły się do pracy w podkomisji. Są to Andrzej Gut-Mostowy, Magdalena Gąsior-Marek, Michał Jaros – nadzieja młodych w Platformie, moja osoba oraz Zbigniew Babalski, który potwierdził swój udział, jak zostanie oczywiście przegłosowany, natomiast musiał nas opuścić z powodu głosowań w innej Komisji. Kolejni posłowie to Jan Kamiński oraz Tadeusz Tomaszewski, który także był uzgodniony, chociaż dziś jest nieobecny. Parytet jest 3 posłów z PO, 2 posłów z PiS, 1 poseł z PSL, 1 poseł z SLD. Jeżeli jest osoba z grupy niezależnych, która chciałaby wziąć udział w pracach podkomisji, to bardzo proszę. Czy są inne osoby, które chciałyby pracować? Jeżeli tak, to będziemy musieli głosować to w inny sposób. Nie słyszę. Czy możemy uznać listę osób za zamkniętą? Proponuję in gremio przyjąć taki skład osobowy podkomisji. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem przedstawionego składu osobowego podkomisji?</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelJacekFalfus">Stwierdzam, że Komisja przyjęła skład podkomisji przy 14 głosach za, braku głosów przeciw oraz braku wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelJacekFalfus">Wybraliśmy podkomisję do rozpatrzenia tej ustawy. Czy są jeszcze jakieś pytania do pani minister na tym etapie? Jeżeli nie ma pytań to będziemy kończyć dzisiejsze posiedzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselAndrzejGutMostowy">Mam prośbę, aby pani minister została na chwilę po posiedzeniu Komisji na ukonstytuowanie się podkomisji oraz na dwa słowa uzgodnień lokalizacyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekFalfus">To właśnie chciałem powiedzieć, że zaraz po posiedzeniu Komisji ukonstytuuje się podkomisja. Bardzo proszę, aby pani minister została. Bardzo proszę, pan przewodniczący Raś.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselIreneuszRas">Chciałem w sprawach bieżących oświadczyć i podziękować pani minister Sobierajskiej, że zgodnie z wolą Komisji przygotowała materiał, w którym było wszystko, na czym nam zależało, czyli materiał informacyjny, kodeks narciarski, który został przygotowany w formie komiksu i jest w drodze na stacje narciarskie. W ostatnim tygodniu przez panią minister został zainaugurowany sezon narciarski, padał śnieg i jest nawet stok. Chcę powiedzieć, że oprócz zmiany przepisu ustawy o kulturze fizycznej, który nakazuje jazdę w kaskach, miał temu towarzyszyć dodatkowy materiał informacyjny. Profilaktyka została bardzo pięknie przygotowana. Bardzo ładnie to wygląda, kodeks narciarski dociera i jest promowany. Wola państwa została wykonana, za co bardzo dziękuję pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekFalfus">Siłą rzeczy jesteśmy już w punkcie drugim dzisiejszego posiedzenia. Kto z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w sprawach bieżących? Bardzo proszę pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTKatarzynaSobierajska">Dziękuję bardzo. Jeżeli można w nawiązaniu do wypowiedzi pana posła, mam propozycję. Nie zgłaszaliśmy takiego tematu i nie był on zaplanowany w pracach Komisji, ale może korespondencyjnie przygotujemy dla członków Komisji pakiet, czyli plakat, ulotka, komiks w wersji elektronicznej łącznie z quizem, który jest dystrybuowany do szkół, organizatorów wypoczynku zimowego głównie dzieci i młodzieży oraz na wszystkie stacje narciarskie. Jest także na stronach Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz Polskiej Organizacji Turystycznej, a za chwile będzie na regionalnych stronach organizacji turystycznych oraz na stronach internetowych wszystkich stacji narciarskich. Jeżeli można, to pozwolę sobie korespondencyjnie to państwu przekazać.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekFalfus">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Nie będę składał życzeń, zrobi to jutro pani przewodnicząca. Wszyscy zaśpiewają kolędę, czy niektórzy „mrumrulando”?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselIreneuszRas">Panie przewodniczący sercem także można śpiewać.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekFalfus">Serce jest najważniejsze. Przepraszamy za takie dygresje i kończymy dzisiejsze posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo i do zobaczenia jutro. Podkomisję proszę do stołu prezydialnego w celu ukonstytuowania się. Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>