text_structure.xml
7.33 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawKasprzak">Witam wszystkich, stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty. Na dzisiejszym posiedzeniu mamy do rozpatrzenia jedną poprawkę Senatu do ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne (druk nr 1816). Nie ma na naszym posiedzeniu pana senatora, który miał przedstawić tę poprawkę. Myślę, że może wysłuchamy, jakie stanowisko w tej sprawie zajmuje rząd. To nam wyjaśni całą sytuację. Proszę panią minister o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJoannaStrzelecLobodzinska">Biorąc pod uwagę to, że obecne regulacje zawarte w prawie energetycznym określają, w odniesieniu do rynku paliw bazowych, taki właśnie limit 100 tys. euro rocznie, rząd pozytywnie opiniuje projekt przedłożonej poprawki. Uzasadniamy to dwoma powodami. Po pierwsze, zachowaniem równości podmiotów, to jest podmiotów dokonujących obrotu paliwami gazowymi i benzyną lotniczą. Po drugie, przesłanka ta znajduje również odbicie w uzasadnieniu do projektu ustawy złożonego przez Komisję „Przyjazne Państwo”, oraz przeciwdziała możliwości powstania szarej strefy w obrocie benzyną lotniczą.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawKasprzak">Dziękuję. Rozumiem, że stanowisko rządu jest pozytywne. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Proszę o opinię Biuro legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Panie przewodniczący, Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag. W związku z tym, że jest to poprawka o charakterze merytorycznym, żadnych zastrzeżeń nie mamy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawKasprzak">Dziękuję. Poseł Jacek Krupa, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselJacekKrupa">Rozumiem stanowisko rządu. Chciałem zapytać panią minister, jaka jest pani opinia, jeśli chodzi o szanse rozwojowe małych lotnisk? Czy to rozwiązanie ograniczy i spowolni rozwój małych lotnisk, zwłaszcza w kontekście Euro 2012, bo wiele osób będzie chciało przybyć drogą lotniczą do Polski? Oni będą musieli gdzieś wylądować i zatankować paliwo. To uzyskiwanie koncesji przez każde lotnisko, nawet małe jest niemożliwe.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawKasprzak">Dziękuję. Proszę o ciszę. Głos ma pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMGJoannaStrzelecLobodzinska">Nie wydaje się, żeby ta skala wpłynęła no to ograniczenie. My dyskutowaliśmy o tym już przy pierwszym projekcie, że koszt uzyskania koncesji nie jest duży, nawet dla małych lotnisk. Ale idąc w kierunku liberalizacji i uelastycznienia przepisów, ta skala obrotów 100 tys. euro wcale nie jest taka duża. Łączny obrót benzyną lotniczą w Polsce wynosi 4,5 mln euro rocznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawKasprzak">Dziękuję, pani minister. Mamy więc tutaj jasność. Czy ktoś jest przeciwny poprawce? Głos ma pan poseł...</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselBogdanLis">Tak, ja nie rozumiem tych ograniczeń. W trakcie poprzednich posiedzeń Komisji dyskutowaliśmy ten problem. Myślę, że był on jasno przedstawiony. Zarówno Komisja, jak i później Wysoka Izba przegłosowała to w pełni świadomie, chcąc liberalizować ten rynek. Ilość paliwa sprzedawanego dotychczas w skali roku, na tym poziomie, o którym tutaj mówiła pani minister, może wynikać właśnie z ograniczeń, które obowiązywały. Dlatego zgłaszam wniosek o odrzucenie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawKasprzak">Proszę bardzo, jeszcze pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMGJoannaStrzelecLobodzinska">Może wypowie się pan dyrektor Rafał Miland.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuRopyiGazuMinisterstwaGospodarkiRafalMiland">Dziękuję, panie przewodniczący, pani minister, szanowni państwo. Tu chodzi o to, że 4,5 mln euro, to jest cały obrót benzyną w Polsce. To nie ma znaczenia, czy to dotyczy małych, czy dużych lotnisk. Stąd ograniczenie do 100 tys. euro ma charakter raczej porządkujący i zamyka swego rodzaju nadmierne w cudzysłowie otwarcie tej strefy. Ten limit 1 mln euro nie byłby nigdy wykorzystany.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuRopyiGazuMinisterstwaGospodarkiRafalMiland">Natomiast odnosząc się do kwestii, w ogóle wykorzystania małych lotnisk, to trzeba pamiętać, że samo zniesienie koncesjonowania, to jest dopiero jeden krok. Natomiast wszystkie bazy paliwowe na małych lotniskach będą musiały i tak spełnić szereg innych wymogów, typu ekologicznego i z zakresu bezpieczeństwa. Dlatego też ta regulacja tylko częściowo pozwoli na wykorzystanie tych lotnisk.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawKasprzak">Dziękuję panu dyrektorowi. Czy są inne uwagi i wątpliwości? Nie ma. Przechodzimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawKasprzak">Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki zgłoszonej przez Senat?</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawKasprzak">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przejęcie senackiej poprawki, przy 15 głosach za, 14 przeciwnych i 1 wstrzymującym się.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawKasprzak">Dotychczas posłem sprawozdawcą był pan poseł Andrzej Czerwiński. Głos ma pan poseł Tomasz Nowak.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselTomaszNowak">Na posła sprawozdawcę nadal proponujemy pana posła Andrzeja Czerwińskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawKasprzak">Pan poseł Andrzej Czerwiński jest dziś nieobecny, ale później będzie na posiedzeniu. Czy są inne propozycje? Nie ma. Posłem sprawozdawcą pozostaje pan poseł Andrzej Czerwiński. Opinia UKIE jest pozytywna.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawKasprzak">Zamykam wspólne posiedzenie Komisji Infrastruktury i Komisji Gospodarki.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>