text_structure.xml 32.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Spraw Zagranicznych. Witam posłów i zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Konwencji dotyczącej budowy i funkcjonowania Europejskiego Ośrodka Badań Laserem Rentgenowskim na Swobodnych Elektronach, sporządzonej w Hamburgu dnia 30 listopada 2009 r. (druk nr 2818).</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Bardzo proszę pana ministra Borkowskiego o przedstawienie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselKarolKarski">Panie przewodniczący, mam uwagę do porządku dziennego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Przepraszam bardzo. Zapytuję zatem, czy są uwagi do porządku obrad? Bardzo proszę, pan poseł Karski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselKarolKarski">Chciałbym wyrazić zaniepokojenie, że nie ma na sali przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych, pana Halickiego. Pan przewodniczący Halicki ostatnio nie zwołuje posiedzeń Komisji i roztacza jakiś parasol ochronny nad ministrem Sikorskim, nie angażując go w jakiekolwiek sprawy związane z działalnością parlamentu i Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Przepraszam, panie pośle, ale w tej chwili dyskutujemy nad porządkiem obrad. Czy pan ma jakieś wnioski do porządku obrad?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselKarolKarski">Mam wniosek, aby ta kwestia była omówiona w ramach spraw różnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Porządek dzienny przewiduje pierwsze czytanie ustawy ratyfikacyjnej z druku nr 2818.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselKarolKarski">Poproszę o sprawdzenie kworum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Pan poseł Celiński.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Poseł Andrzej Celiński (niez.):</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Chciałbym zwrócić uwagę, że jest to wspólne posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Wniosek pana posła Karskiego nie dotyczy Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Jeśli Komisja Spraw Zagranicznych zwoła swoje posiedzenie, wniosek pana posła może zostać uwzględniony. W obecnej sytuacji jest on bezzasadny.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Uzgodniłem z panem przewodniczącym Halickim, że to ja będę prowadził posiedzenie. Pan poseł Halicki będzie obecny na posiedzeniu w terminie późniejszym, gdyż w tej chwili ma inne zajęcia na terenie Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Jeśli pan poseł podtrzymuje wniosek o sprawdzenie kworum, to ogłoszę 5 minut przerwy.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">[Po przerwie]</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Wznawiam obrady. Informuję, że, według listy obecności, zarówno w Komisji Spraw Zagranicznych, jak i w Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży jest kworum, zatem możemy kontynuować posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy są uwagi do porządku obrad? Rozumiem, że pan poseł Karski nie zgłasza uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselKarolKarski">Nie, wyrażam po prostu ubolewanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Zwracam się do pana ministra Borkowskiego z prośbą o przedstawienie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanBorkowski">Mam zaszczyt przedstawić wniosek o przyjęcie projektu ustawy o ratyfikacji konwencji, która została sporządzona w Hamburgu 30 listopada 2009 r. Projektowany Europejski ośrodek Badań Laserem Rentgenowskim na Swobodnych Elektronach XFEL będzie pierwszym tego typu ośrodkiem na świecie spełniającym najwyższe parametry techniczne.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanBorkowski">Chciałbym krótko przedstawić istotę przedsięwzięcia, do którego zamierzamy przystąpić. Po przystąpieniu przez RP do powyższej konwencji polskie instytucje naukowe oraz przemysłowe będą mogły uczestniczyć w budowie oraz użytkowaniu obiektu, co pozwoli na zdobycie doświadczenia w organizacji i zarządzaniu podobnymi inwestycjami, a także zapewni wykorzystywanie przez polskich naukowców uzyskanych wyników badań naukowych. Polscy naukowcy będą mieli zagwarantowane prawo do prowadzenia badań naukowych i korzystania z laboratoriów oraz urządzeń ośrodka.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanBorkowski">Korzyści z przystąpienia do konwencji nie ograniczają się do zdobycia doświadczenia przez polskich pracowników nauki. Strona polska, jako udziałowiec spółki XFEL, która będzie formalnym inwestorem budowy urządzenia, będzie współwłaścicielem patentów wypracowanych w czasie budowy i funkcjonowania ośrodka. Udział RP w kosztach budowy i funkcjonowania ośrodka jest jednoznaczny z pełnoprawnym udziałem w spółce XFEL, co wiąże się z uzyskaniem przez Polskę, poprzez polskiego udziałowca w spółce, którym ma być nowo utworzone konsorcjum, statusu współwłaściciela, prawa głosu w zarządzie XFEL, prawa do reprezentacji we wszystkich organach decyzyjnych, możliwości wpływania na strategie naukowe XFEL, strukturę dostępu do urządzeń badawczych, a także wglądu we wszystkie prace badawcze prowadzone w ramach XFEL.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanBorkowski">Koszty finansowe przystąpienia przez Polskę do konwencji wyniosą 21,6 mln euro. Jest to zobowiązanie do wniesienia wkładu na pokrycie kosztów budowy obiektu. Ponadto, strona polska jest zobowiązana do uiszczenia kwoty 500 euro, która stanowi wkład do kapitału zakładowego spółki. Finansowanie realizacji zadań nastąpi ze środków zawartych w części budżetowej 28 – Nauka, rozdział 73005, §6220, pozostających w dyspozycji ministra właściwego do spraw nauki.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanBorkowski">Jeśli chodzi o tryb związania się RP konwencją, to ze względu na fakt, że strona polska będzie współfinansować budowę i utrzymanie ośrodka badawczego znajdującego się na terytorium RFN, a przepisy ustawy z 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki nie przewidują dofinansowywania tego typu przedsięwzięć poza granicami kraju, potrzebna jest ratyfikacja konwencji. Środki finansowe konieczne do realizacji zobowiązań wynikających z konwencji stanowią istotne obciążenie finansowe dla budżetu państwa. Te dwa argumenty wypełniają przesłanki art. 89 ust. 1 pkt 4 Konstytucji RP, zatem związanie RP przedmiotową konwencją powinno nastąpić w trybie ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanBorkowski">Wnoszę o przyjęcie projektu ustawy o ratyfikacji Konwencji dotyczącej budowy i funkcjonowania Europejskiego Ośrodka Badań Laserem Rentgenowskim na Swobodnych Elektronach. Zgłaszam gotowość odpowiedzi na dodatkowe pytania ze strony państwa posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Pan poseł Czarnecki chciałby zabrać głos. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselWitoldCzarnecki">Mam następujące pytanie do pana ministra. Otóż, mam przed sobą projekt budżetu na 2009 i 2010 r. W projekcie budżetu przewidziano środki na inwestycje związane z finansowaniem struktury badawczej Europejskiego Ośrodka Badań Laserem Rentgenowskim na Swobodnych Elektronach. To nie jest zatem nic nowego. Interesuje mnie, jakie koszty poniosła dotychczas strona polska przy finansowaniu tej inwestycji. Wiem, że ogólnie na finansowanie inwestycji związanych z potrzebami polskiej nauki przeznaczono w 2009 r. ponad 400 mln zł, a w 2010 r. jest to kwota 298 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselWitoldCzarnecki">Drugie pytanie brzmi – jaki jest wkład rzeczowy Polski? Interesuje mnie także, ilu pracowników zatrudnia ośrodek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Pani poseł Bukiewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselBozennaBukiewicz">Czy wiadomo, ile krajów bierze udział w tym przedsięwzięciu? Jakie będą koszty? Wkład w wysokości 21,6 mln euro ma być przekazany w połowie w postaci środków finansowych. Interesuje mnie, w jakiej formie zostanie przekazana druga połowa. Ile osób z Polski będzie zatrudnionych w ośrodku? Ile wyniesie nasz udział w utrzymaniu ośrodka w skali roku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Pan poseł Ćwierz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselAndrzejCwierz">Jeśli chodzi o współpracę pomiędzy naukowcami z różnych państw, uważam ją za niezwykle ważną. Polscy fizycy pracują w wielu ośrodkach poza granicami kraju. Dlaczego nie potrafimy wynegocjować, aby tego typu placówki były umiejscowione w Polsce? Lepiej byłoby, aby środki finansowe były wydawane na terenie naszego kraju. W moim przekonaniu, istnieje baza naukowa, zatem rodzi się pytanie, dlaczego nie potrafimy doprowadzić do tego, aby międzynarodowe ośrodki naukowe powstały w kraju? Przypomnę, że swego czasu była mowa o instytucie naukowym we Wrocławiu, ale ten projekt nie został zrealizowany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Pan poseł Karski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselKarolKarski">Mam pytanie, kto będzie ze strony polskiej udziałowcem w spółce. Jaka instytucja naukowa ewentualnie państwowa będzie uczestniczyć w tym przedsięwzięciu? Czy ten podmiot już istnieje?</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselKarolKarski">Jaka jest potrzeba zawierania umowy międzynarodowej w tym przedmiocie? Tak naprawdę, mamy do czynienia z tworzeniem spółki prawa niemieckiego, która będzie miała udziałowców. Nie będzie żadnych szczególnych regulacji dotyczących przywilejów i immunitetów tego podmiotów. Jest określona szczególna procedura arbitrażowa. Co przesądziło o zawarciu umowy? Znamy szereg podmiotów zarejestrowanych na podstawie prawa krajowego, których status jest określany dodatkową umową międzynarodową, ale wtedy posiadają one np. określone immunitety. W Warszawie działa np. Międzynarodowy Instytut Biologii Molekularnej i Komórkowej, którego status został określony w umowie międzynarodowej, przewidującej m.in. zwolnienie wynagrodzeń z opodatkowania.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PoselKarolKarski">Mam również pytanie do pana ministra Borkowskiego. Jak pan minister zapatruje się na kwestię kosztów strony polskiej? W uzasadnieniu jest mowa o znacznym obciążeniu budżetu państwa. Czy rzeczywiście jest ono znaczne? Słyszałem kiedyś interpretację prof. Falandysza, który twierdził, że obciążenie finansowe nie jest znaczne dopóki mieści się w ramach przyjętego budżetu. Jak widać, w tym przypadku obciążenie mieści się w ramach przyjętego budżetu. Czy nie jest to zatem przerost procedury w stosunku do potrzeb?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Pan przewodniczący Kłosowski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselSlawomirKlosowski">Prosiłbym o doprecyzowanie w kwestii udziału poszczególnych podmiotów tej umowy. Interesuje mnie wkład poszczególnych krajów i jak na tym tle wypada Polska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Więcej zgłoszeń nie widzę. Bardzo proszę panów ministrów o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyzszegoJerzySzwed">Jeśli można, zacznę od części naukowej samego urządzenia. Najpierw ustosunkuję się do kwestii budżetowych i odnośnych zapisów na 2009 r. Przepraszam za dane, które nie są aktualne. W 2009 r. nie poniesiono żadnych kosztów w związku z opóźnieniem całego projektu. Projekt został podpisany 30 listopada 2009 r. Do tej pory Polska nie poniosła żadnych kosztów. Środki zostaną wydatkowane począwszy od 2010 r.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyzszegoJerzySzwed">Odpowiadam na pytanie o liczbę krajów uczestniczących w projekcie. Otóż, partycypuje w nim 13 krajów. W tym momencie przejdę do omówienia kwestii, jakie są obciążenia kosztami budowy. Generalnie, RFN przyjmie na siebie 60% kosztów, a to oznacza około 600 mln euro. W przybliżeniu całościowy koszt wyniesie 1 mld euro. Udział Polski, wynoszący 21,6 mln euro, stanowi 2%. Francja poniesie wydatki na poziomie 36 mln euro, Grecja – 4 mln euro, Węgry – 11 mln euro, Włochy – 33 mln euro.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyzszegoJerzySzwed">Jeśli chodzi o koszty utrzymania, to Niemcy wzięły na siebie 40% kosztów. Pozostałe 60% podzielono pomiędzy kraje uczestniczące w projekcie. To nie jest element tej umowy. Nasze prognozy przewidują, że będzie to około 203 mln euro rocznie.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyzszegoJerzySzwed">Bardzo zasadne jest pytanie, dlaczego taka infrastruktura nie powstaje w Polsce. Powiem szczerze, że ministerstwo prowadzi bardzo intensywne działania, aby przedsięwzięcia międzynarodowe zaczęły powstawać w Polsce. Do tego potrzebna jest pewna elementarna infrastruktura. Jeśli popatrzeć na zasoby ludzkie w nauce, to nie mamy się czego wstydzić. To jest poziom europejski czy światowy. Jeśli chodzi o infrastrukturę, mamy zapóźnienia. Kiedy powstaje urządzenie tej wielkości w skali międzynarodowej, to pewna masa krytyczna musi być przekroczona. Czynimy wysiłki, aby urządzenia na mniejszą skalę były w Polsce budowane. Zwiastunem jest zatwierdzenie przez rząd budowy urządzenia o jedną generację wcześniejszego niż to, co powstaje w Hamburgu. Konieczne jest przygotowanie naszych inżynierów i techników do budowy tego typu urządzeń. Całkiem możliwe, że mniejszą wersję lasera zrealizujemy również w Polsce. Byłby to swoisty „poligon doświadczalny”. Mam nadzieję, że przy tej okazji stworzylibyśmy bazę naukową, która przekroczyłaby masę krytyczną. To mogłoby przyczynić się do tego, że w przyszłości instytucje międzynarodowe ulokują swoje ośrodki w tej części Europy.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyzszegoJerzySzwed">Odpowiadam na pytanie dotyczące udziałowca ze strony polskiej. Mamy obecnie konsorcjum składające się z 13 instytutów, natomiast oficjalnym udziałowcem jest Instytut Problemów Jądrowych w Świerku.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyzszegoJerzySzwed">Na pytanie dotyczące formalnej struktury umowy odpowie pan minister Borkowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SekretarzstanuwMSZJanBorkowski">Sygnatariuszami konwencji jest 13 państw. Do chwili obecnej konwencję ratyfikowało 7 z nich. Konwencja wejdzie w życie z chwilą, kiedy wszystkie państwa dokonają ratyfikacji. Stanie się to dokładnie 1 dnia drugiego miesiąca od powiadomienia rządu RFN, który jest depozytariuszem Konwencji, o zakończeniu przez wszystkie kraje procedury ratyfikacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#SekretarzstanuwMSZJanBorkowski">Podałem argumenty wyboru tzw. dużej ratyfikacji. Po pierwsze, środki przeznaczone na naukę nie mogą być, zgodnie z polskim prawem, wydawane poza terytorium kraju. Konieczne będzie przyjęcie ustawy, która będzie upoważniała prezydenta, by tę przeszkodę pokonać. Po drugie, istotne jest, aby tak ważne i trudne przedsięwzięcia mogły być przedyskutowane również z udziałem państwa posłów. Jest czas na zadanie pytań, zastanowienie się. Ratyfikacja nie jest ograniczeniem niczyich kompetencji, wręcz przeciwnie – upodmiotawia parlament. Dzięki temu mamy dziś możliwość przeprowadzenia rozmowy, wysłuchania wszystkich argumentów i wyjaśnienia wszystkich wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#SekretarzstanuwMSZJanBorkowski">W dyskusji pojawiła się kwestia, czy przewidywane koszty stanowią znaczne obciążenie dla budżetu państwa. Oczywiście, takiej granicy nigdy nie uzgodniono. Pan minister Szwed objaśniał kwestie finansowe. Uważamy, że te kwoty stanowią uzasadnienie dla trybu ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#SekretarzstanuwMSZJanBorkowski">Odpowiadam na pytanie pana posła Karskiego o sens zawierania umowy międzynarodowej. Otóż, jest to przedsięwzięcie o charakterze międzynarodowym. Udziałowcy spółki, która będzie realizować to przedsięwzięcie, są desygnowani przez państwa. Państwa są poprzez swoje budżety gwarantem ciągłości finansowania. Przystąpienie poszczególnych udziałowców, a konkretnie – państw, do konwencji jest gwarancją, że przedsięwzięcie będzie miało szansę na pełną realizację. Jest to projekt, który przede wszystkim wiąże się z kosztami, a dopiero potem z efektami, które zostaną wypracowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Pani poseł Bożena Bukiewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselBozennaBukiewicz">Rozumiem, że roczny wkład Polski w utrzymanie ośrodka to 2-3 mln euro, a nie złotych.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselBozennaBukiewicz">Nie odpowiedzieliście mi panowie, ile osób z Polski będzie zatrudnionych w ośrodku i co oznacza wkład rzeczowy w wysokości 10,8 mln euro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Pan poseł Czarnecki, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselWitoldCzarnecki">Czy wypowiedź pana ministra Szweda mam rozumieć tak, że dane, które były przytaczane w kolejnych projektach ustawy budżetowej na 2009 r., to pozycje fikcyjne? Pan minister twierdzi, że dotychczas takiego finansowania nie było.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Pan poseł Karski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselKarolKarski">Z załączonej do tekstu umowy uchwały konferencji pełnomocników poszczególnych rządów wynika, że umowa jeszcze nie weszła w życie, ale jest tymczasowo stosowana od 30 listopada 2009 r. Sama spółka została utworzona 28 września 2009 r. Jest to formuła o tyle ciekawa, że, tak naprawdę, tworzy się podmiot, choć nie wiadomo, ile stron ratyfikuje konwencję. Takie precedensy już się zdarzały. Moje pytanie brzmi – na ile zaawansowane są prace w tworzeniu spółki, na podstawie przepisów o tymczasowym stosowaniu. Czy następuje już obejmowanie udziałów w spółce? Chodzi mi głównie o stronę polską – czy obejmujemy udziały, czy następuje kierowanie polskich naukowców? Czy praca spółki już się rozpoczęła, a ratyfikacja ma być jedynie formalnością, czy też merytoryczna praca ma się rozpocząć dopiero po wypowiedzeniu się wszystkich stron konwencji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Pan przewodniczący Kłosowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselSlawomirKlosowski">Sądzę, że zbyt dużo stanowisk nie obejmiemy. Dowiedziałem się, że nasz udział będzie proporcjonalny do kosztów, czyli dwuprocentowy. Musimy „ostrzyć apetyty” proporcjonalnie do wnoszonego wkładu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Pan poseł Ćwierz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselAndrzejCwierz">Chciałbym zapytać o ochronę własności intelektualnej. Pan minister zgodził się ze mną, że mamy kadrę naukową na światowym poziomie. Załóżmy, że nasi fizycy będą mieć proporcjonalnie większy udział w odkryciach. Jak zatem będą dzielone korzyści materialne wynikające z odkryć, wynalazków?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Nie widzę więcej zgłoszeń, zatem proszę panów ministrów o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWJerzySzwed">Odpowiem na pytania dotyczące aspektów naukowych. Jeśli chodzi o pytanie, ilu przedsiębiorców będzie brało udział w przedsięwzięciu oraz w kosztach budowy, informuję, że umowa przewiduje, że nie więcej niż połowę przewidzianej kwoty wniesiemy w postaci gotówkowej. Intencją naszą jest, aby było to o wiele mniej niż połowa, a zatem, aby większość stanowił wkład rzeczowy. Oznacza to, że te fundusze to zamówienia dla naszych przedsiębiorstw. Polscy przedsiębiorcy będą tam pracowali i w zależności od tego, ile zamówień zdobędą, będzie kształtować się liczba pracowników przedsiębiorstw. Strona polska buduje całe moduły dla tego urządzenia. Specjalizujemy się przede wszystkim w kriogenice. Wrocław i okolice słyną z tego, że dostarczają najlepsze na świecie urządzenia chłodzące. W tej sferze jesteśmy pewni zamówień. Jeśli chodzi o pozostałe zamówienia, to trzeba wygrać przetargi.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWJerzySzwed">Sześć państw objęło już swoje udziały. Została przyjęta taka oto procedura, że Niemcy zakładają spółkę, a pozostali udziałowcy przystępują do niej, co umożliwia rozpoczęcie prac. Strona polska dotychczas miała status obserwatora i nie ponosiła żadnych kosztów. Ponownie powtarzam, że w 2009 r. nie wydaliśmy żadnych środków na ten cel.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWJerzySzwed">Jeśli chodzi o prawo własności intelektualnej, to kwestia ta została uregulowana w konwencji. Należy zdawać sobie sprawę, że to jest urządzenie badawcze, które w przewidywalnej fazie nie przynosi dochodów. Czekałem na pytanie ze strony państwa o istotę tego urządzenia. Otóż, można je porównać do mikroskopu. Jest to urządzenie doświadczalne. Efekty jego pracy będą przekazane medykom, biologom, chemikom, ludziom, którzy badają poszczególne struktury. Na tym etapie nie przewiduje się korzyści finansowych. Prawa autorskie są zagwarantowane. Wyniki badań będą publikowane. Jeśli pojawią się patenty, będąc udziałowcem spółki, staniemy się udziałowcem patentów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Proszę pana ministra Borkowskiego o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#SekretarzstanuwMSZJanBorkowski">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to na pytanie dotyczące kwestii, od kiedy umowa może być stosowana, odpowie wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w MSZ, pan Zbigniew Czech.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#WicedyrektorDepartamentuPrawnoTraktatowegowMSZZbigniewCzech">Umowa jest bardzo skomplikowanym aktem prawnomiędzynarodowym. Mamy bowiem do czynienia ze spółką utworzoną w ramach partnerstwa prywatno-publicznego. Podmioty, które obejmą udziały w spółce, są de facto desygnowane przez państwa. Państwa zawarły umowę międzynarodową, która stanowi gwarancję realizacji przedsięwzięcia i finansowania. Udziałowcami spółki działającymi w imieniu poszczególnych państw będą podmioty cywilnoprawne. Te podmioty podejmują już pewne czynności prawne na gruncie prawa niemieckiego, ponieważ spółka jest poddana prawu niemieckiemu i będzie działała zgodnie z wymogami prawa niemieckiego. Zamierzeniem inicjatorów pomysłu było zapewnienie jak najlepszego działania, nieobciążonego takimi kwestiami, jak prawa i immunitety, które często są czynnikami opóźniającymi działania organizacji międzynarodowych. Tutaj mamy do czynienia ze stworzoną przez państwa za pomocą swoich przedstawicieli spółką, która jest poddana prawu wewnętrznemu.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#WicedyrektorDepartamentuPrawnoTraktatowegowMSZZbigniewCzech">Można mówić o tymczasowym stosowaniu, ale tylko w odniesieniu do tych podmiotów prawnych. Rzeczpospolita Polska nie stosuje tymczasowo tej umowy. Umowa zacznie być stosowana po zakończeniu procedury związania się nią przez nasz kraj.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Pan poseł Karski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoselKarolKarski">Kwestia ta interesuje mnie, bo umowa jest niezwykle ciekawa. Mam pytanie dotyczące statutu. Jeśli w treści umowy jest odesłanie do statutu, to wydawałoby się, że jest on jej integralną częścią. Na ile statut jest nie do zmiany bez zmiany umowy? Wydaje się, że skoro jest on załącznikiem do umowy, to tak powinno być, ale z treści deklaracji rosyjskiej zdaje się wynikać co innego. Państwo rosyjskie zapewnia sobie, że bez zgody jego udziałowca żadne zmiany w tym statucie nie będą dokonywane. Czy w związku z tym zakładamy, że statut może ulec zmianie, czy też uznajemy, że jego załączenie do umowy stanowi utrwalenie jego treści? Czy zakładamy, że bez zgody nie tylko udziałowców, ale również państw– stron konwencji nie będzie mogła być dokonana zmiana statutu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Poproszę stronę rządową o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#WicedyrektordepartamentuwMSZZbigniewCzech">Nie jesteśmy w stanie przewidzieć na tym etapie, czy statut będzie podlegał zmianom. Mamy deklarację strony rosyjskiej, która sugeruje, że Federacja Rosyjska chce sobie zapewnić pewne prerogatywy w odniesieniu do zmiany statutu. Nie chciałbym wprowadzać w błąd Komisji. Trudno mi powiedzieć, jak zareagują inne państwa na deklarację strony rosyjskiej. Jak na razie, mamy do czynienia tylko z deklaracją interpretacyjną do umowy, która może, ale nie musi, być wykonana przez państwo składające deklarację. Obawiam się, że na to pytanie będziemy w stanie odpowiedzieć, kiedy spółka zacznie działać.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#WicedyrektordepartamentuwMSZZbigniewCzech">Statut jest integralną częścią umowy. Prawdopodobnie można założyć, że jego zmiana będzie wymagała zmiany umowy. Nie wiadomo jednak, jak inne państwa-strony wypowiedzą się w sprawie tej propozycji, jeśli zostanie ona przedstawiona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselKarolKarski">Panie przewodniczący, mam propozycję do rozważenia przez MSZ. Strona polska ma być wyjątkowo mniejszościowym udziałowcem. Powinniśmy być zainteresowani ustaleniem statutu, który został wypracowany w drodze konsensu. Warto by rozważyć dołączenie do umowy własnej deklaracji interpretacyjnej, iż statut jest integralną częścią umowy, w związku z czym jego zmiana wymaga zmiany umowy. Oznaczałoby to wzmocnienie pozycji polskiego udziałowca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Pan minister poprosił o głos, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWJerzySzwed">Odczytam odpowiedni fragment umowy, w którym rola udziałowca rosyjskiego jest sprecyzowana. Rosjanie raczej nie dążą do zmiany statutu, lecz chcą zapewnić sobie realny wpływ na decyzję o jego ewentualnej zmianie. Pozwolą państwo, że przeczytam stosowny fragment: „Udział rosyjskiego udziałowca w kapitale spółki musi zapewnić taką liczbę głosów, aby bez zgody tego udziałowca nie można było podjąć żadnej decyzji wymagającej kwalifikowanej większości głosów, zgodnie ze statutem spółki”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoselKarolKarski">To jest deklaracja złożona przez stronę rosyjską. Stanowisko strony rosyjskiej zdaje się sugerować, że jest możliwa zmiana statutu. Poprzez deklarację strona rosyjska zapewnia sobie, że zmiana nie będzie dokonana bez zgody udziałowca rosyjskiego. Poddaję pod rozwagę, czy nie warto, aby strona polska złożyła deklarację, która stanowić będzie wzmocnienie naszego stanowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Nie ma więcej zgłoszeń do dyskusji, zatem stwierdzam, że zakończyliśmy pierwsze czytanie projektu ustawy. Proponuję, abyśmy przeszli do rozpatrzenia projektu ustawy. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że państwo posłowie przyjęli tę propozycję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy do tytułu ustawy są uwagi? Nie ma, stwierdzam, że tytuł został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy do art. 1 są uwagi? Nie ma, stwierdzam, że art. 1 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy do art. 2 są uwagi? Nie ma, stwierdzam, że art. 2 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-51.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia projektu ustawy? Nie ma sprzeciwu, zatem stwierdzam, że projekt ustawy został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-51.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Pozostało nam wyznaczenie posła sprawozdawcy. Proponuję, aby funkcję sprawozdawcy powierzyć pani poseł Bożenie Bukiewicz. Czy są inne propozycje? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-51.6" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy jest sprzeciw wobec kandydatury pani poseł Bukiewicz? Nie ma. Stwierdzam, że pani poseł Bożena Bukiewicz została sprawozdawcą Komisji.</u>
          <u xml:id="u-51.7" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Informuję, że protokół z posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariatach Komisji. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>